Karcos tízes és átmozgató ötös

2009.04.05. 08:58 angelday

A héten én is egynél többször vettem fel a futócipőt és adtam a sportnak. Szerdán nrg cimborámmal csapattunk a Szigeten két karikát (elképesztő tömeg és már a csapok is nyitva vannak), péntek este pedig egymagamban toltam egy 5-ös szakaszt.

Pénteken meló után alig vártam, hogy a bimbós jó időben felvehessem az összes Nike kiegészítőt, a kölcsön Forerunner 405-ös Garmint, aztán egy zörgő kulccsomóval meginduljak.

Zenével és hátracsapott füldugóval futok. Idén először rövidgatyában. Kifejezetten jó volt. A pénteki 20+ fokos nap volt az első, amikor azt tapasztaltam a lakásban, mint nyáron: hazajövök és meleg van, a macska szőre meg a legmelegebb. Szerencsétlen ördög mindig megszívja, bár ő nem szarozik, sütteti magát a nyalábokban.

nrg-vel a Szigeten 160-170-es pulzussal futottunk 6-os kiliket. Mármint az én pulzusom volt ilyen, neki 145 körül. A kollégámnak ugyanez a tempó 130. Ő azt mondja egyébként, hogy 140-es tempón fussak sokat, akkor hozzászokok, aztán majd abból lehet kigyorsulni. Rá fogok gyúrni, mint a Rambóra.

Úgy éreztem, hogy ma már meg is volt az eredménye, mert 150 körül futottam ugyanazt, mint szerdán. Legalábbis nagyjából. Ez most városi, urbánus futás volt, itt-ott meghúztam a sprintet, például egy nagyobb adag japán Nikon-szemű turistát, meg amikor el akartam érni egy dupla zöldet és még volt vagy 30 méterem.

Hazafelé volt egy hegyi szakasz is, ezt 170-175-ös pulzussal csináltam és az volt a poén, hogy nem fáradtam el. Átmozgató 5 kili volt, semmi durvulás. 36 perc. Most is elcsodálkozom, milyen jól bírom, amikor annak idején a középiskolában, ahol egy mezítelen női mell látványa is instans gratifikáció volt, még a Coopert se tudtam lefutni.

Arra jöttem rá, hogy futni az emberek harmincon túl kezdenek. Akkor már nem mindegy, mi van. Húsz éves korában az ember még örül, hogy borotvált zacskóval lófrál a megannyi szépség után, akik közül zsákmányul ejt néhányat (ezzel eldicsekedik a férfiaknak, akik kétszer annyit dicsekednek válaszul), de alapvetően tojik a sportra. Akkor még nem hájasodik, a meló is más, minden laza és kötetlen. Akkoriban úgy tűnik, örökké élünk.

Harmincon túl meg jön a családi élet, jön a taposó-malom, bekúszik az egészséges életmód. De nincs ezzel semmi bajom, a zsákmányt sem sajnálom, már arról is leszoktam, hogy előzgessem a rózsaszín inges, poppolt galléros, tuning hármas golfosokat.

Nem barátaim.

Az én autóm családi kombi lesz.

38 komment

Címkék: edzés sziget japán életmód kombi rambó

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr751047023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ïslāndęr 2009.04.05. 09:47:30

gratula.
én is Garmin FR405-tel futok.
érdemes feltöltened az adatokat a Garmin Connect-re - a Player fülön visszajátszható tetszőleges sebességgel a futásod - nagyon látványos!
pl.
connect.garmin.com/player/2903499

angelday 2009.04.05. 10:11:41

Apám, te aztán küldöd neki! Kiló nyolcvanon tekerni, állat!

ïslāndęr 2009.04.05. 10:43:25

ebben sokat segített, hogy most tápászkodtam fel az influenzából és amúgy is vmivel magasabb a pulzusom :o)
de tényleg az aerob-anaerob edzés híve vagyok!

DaMartian 2009.04.05. 15:01:11

Családi kombim van..akkor én is öregszem??? : )

d in wonderland 2009.04.05. 15:11:34

kicsit off, de szeretnék kérdezni a pulzussal kapcsolatban. 20 vagyok, lány, hetente kétszer/háromszor futok 8 kilométert már vagy egy éve és hiába igyekszem lassan futni, egyszerűen nem megy a pulzusom 160 alá. ha meg nem figyelek rá és kicsit belehúzok, akkor meg simán 175-180, úgy, hogy észre sem veszem. normális ez? ahogy eddig olvastam róla, nem nagyon...

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.04.05. 15:41:36

@d in wonderland: a nyugalmi és a maximális pulzusod mennyi? Ezt is tudni kell a pontos "diagnózishoz".
Én egy hetet pihentem a prágai félmaraton után, de nem esett nehezemre, mert kedden belázasodtam és péntekig ki is tartott. Holnap kellene újrakezdeni, mert május 17-én lesz lehetőség egy félmaratonra vagy Pesten, vagy Gyulán. Iramjátékos futással fogok most edzeni. Kipróbálom azt is.

zsolababe 2009.04.05. 16:24:56

Jelentem, meg volt a 28km velencei tokerules :) bar 3oras lazara terveztuk 2o47p lett belole Csorgo Szilard baratommal, aki Boginak volt az edzotarsa az Ironman-re es roka csatlakozott meg hozzank.. kellemesen beszelgetve nevetgelve en neha biztato kiabalassal es eneklessel lazan mentunk es nagyon ol ereztuk magunkat... el is hataroztam, hogy en bizony nem akarom megeroltetni magam.. inkabb legyek annyira edzett, hogy ugyanezzel a lazasaggal hozzam a 4perces ezreket :) most 5.58 lett az atlag... de gyonyoru napos ido majdnem szelcsend , jo hangulat.. szoval teljes megelegedettseg :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.05. 17:24:59

@zsolababe: nagyon jók voltunk! Szilárdnak a bal lába fájt, nekem megérkezett 16 kiri után a széttszedett nagylábujjkörörm, zsola meg nevetett rajtunk. :D nagyon jó futás volt!
összefutottam szaszával, birdievel is innen a blogról (meg Gabival, őt nemtom blogol-e). birdievel még futás után is, és nagyon kedves volt. :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.05. 17:27:24

@zsolababe: ja és tökre lebarnultam! :D a tervezett idő számoló szerint ez 4:21es maraton, gyúrni kell még! :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.05. 17:28:22

ja!
AD, grat a tizeshez!!! egyre jobb vagy!
(nekem is kell kombi...)

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.04.05. 17:28:31

Gratulálok, skacok! Jövőre megyek én is! Május 16-án valaki indul a Siófoki félmaratonon, vagy maratonon? Van már onnan tapasztalat?

angelday 2009.04.05. 17:36:49

@d in wonderland: ha ez vigasztal, nekem is pontosan ugyanilyenek az értékeim. Mondjuk én nem futok régóta, tehát lehet, hogy majd a szívizom fejlődés meghozza a hatását, bár franc se tudja. Szerintem 170-180-on futni nem baj.

GazVezir 2009.04.05. 17:43:33

@d in wonderland: akkor olyan tempóban kell futni, hogy 160 alatt legyen :-). De mint már említették, a nyugalmi pulzusod is szükséges.

Szerintem: 220-20=200 (max pulzus)
180-20=160 (aerob küszöb)

Ez alatt kell edzened, hogy fejlődni tudjál. Én is ezt csinálom és ha nem tévedek, innen még jó néhány delikvens ezzel a módszerrel edz. A fejlődés pedig igen lassú folyamat és sok kitartást igényel.

U.I.: Javítson ki valaki, ha balgaságokat beszélek.

zsolababe 2009.04.05. 17:55:37

@GazVezir: az en tapasztalataim szerint nem beszelsz balgasagokat..mondjuk en csak november ota futok ugy, hogy a pulzusszamot alacsonyan tartom de azota ma fejlodtem tobb mint egy percet kilometerenkent.. az is igaz viszont, hogy en heti 70-100 km-t futok szoval masnak lehet, hogy lassabb a fejlodes..de szerintem ez alkat fuggo meg, hogy ki mennyire terhelheto..ja es a sportmult...
@rrroka: lehet, hogy ez csak 4.21-es maraton.. na de vegig beszelgetve nevetgelve enekelve kifulladas nelkul.. azert az vicc :) ... ha tovabbra is tudom tartanimagam ehhez az edzesmennyiseghez es formahoz akkor biztos meg lesz az alacsony pulzussal 5perces ezrek.... nem akarok kifulladni.. rajottem, hogy igy a legjobb futni es vegul is 28km-t vegigdumalni 5.58-as tempoval nem olyan rossz :)... mondjuk hozza kellene szokjak az ivashoz mert en egeszen pontosan 1deci folyadekot ittam a 28km alatt a tuzo napon es az vicc... plane, hogy en elotte sem ittam csak reggel egy magnezium pezsgotablettat 2deci vizzel.. es nem is reggeliztem :) viszont ettem szolocukrot..de azt is csak az ize vegett :))))))

manor 2009.04.05. 18:02:48

@d in wonderland
A módszernek, ami szerint edzel, csak az egyik része a lassabb tempó, a másik a hosszabb táv. A 8km/alkalom elég kevés, legalább kétszer ennyit kellene futnod. Heti 50km alatt szerintem nem várható komolyabb fejlődés. Én a telet e szerint edzettem végig, de gyakorlatilag semmit nem fejlődtem, tehát még erre is rá kellett volna tennem legalább 50%-ot. (bár ez lehet, hogy egyénfüggő) Egyébként ha megálltál 8 km-nél, akkor gondolom nem készülsz hosszabb távokra. Ez esetben viszont nem is biztos, hogy érdemes eröltetni a dolgot. Ha jól érzed magad 170-180-as pulzussal, akkor nyugodtan fuss úgy. Ha viszont alacsonyabb pulzussal szeretnél edzeni, akkor mindenképpen növelned kell a távot.

angelday 2009.04.05. 18:07:40

Itt a mai adatom:

plastik.tumblr.com/post/93173668/mai-fut-som-szigeten-k-t-k-r-10-kili-70-perc

Van benne Garmin player is. Látható milyen szép magas pulzusértékekkel dolgozok. Mondjuk a sebesség és eleváció adatok meglehetősen pontatlanok szerintem.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.04.05. 19:11:04

jó cucc! Kár hogy a 305-s nem tud csatlakozni a connect-hez.

GazVezir 2009.04.05. 20:09:46

@manor: relatív, hogy ki miként közelíti meg a futást. Számomra az egészség, az állóképesség és a fejlődés is fontos. Nem értek egyet azzal igazán, hogy heti 50 km futás alatt nincs értelme ezt az edzésmódszert követni. Főleg azt tekintve, hogy ennél az edzésmódszernél nem a táv a lényeg, hanem az időtartam, amennyit az adott pulzus zónában töltesz és a rendszeresség.

Mellesleg a séta is hasznos szerintem, mert az is aerobban zajlik :-). Én speciel 130-140-es pulzussal sétálok napi kétszer 30 percet minimum. De csak azért, mert szeretek és úgy megyek, mint akit puskából lőttek ki :-).

Mellesleg szerintem ugyanez alkalmazható bármilyen tevékenységnél, ami mozgáshoz köthető. Nyári terv nálam az 5000 km bringa, szigorúan napi 100 km-re lebontva, 25km/h-val, ami remélhetőleg belefér az aerob küszöbömbe. Az napi négy órát jelent és szerintem a fejlődés futásnál ugyanúgy a javamra fog válni.

manor 2009.04.05. 21:02:50

@GazVezir
Én úgy gondolom (és a szakirodalom is:) ), hogy időeredményben mérhető fejlődéshez a táv növelésén keresztül vezet az út. Ez nyilván együtt jár az időtartam növelésével, bár végül is helyben futással is elérhető a hatás:) Ami még szerintem fontos, hogy ne legyen túlságosan elaprózva a heti adag: hasznosabb mondjuk a 2X15+1X20, mint 5X10 (továbbra is csak az alapozó anaerob edzésről beszélek).
Szóval kellenek a hosszú, másfél-két órás futások.

d in wonderland 2009.04.06. 02:40:09

köszönöm az eddigi infókat :)
nyugalmim olyan 50 körül van (képtelen vagyok pontosan bemérni) a maximum meg 189. egyébként ez nálam nem "edzésmódszer" mert semmi komolyabb vagy hosszú távú tervem nincs, egyszerűen azért futok, mert utána jó a kedvem. azért érdeklődtem, mert azok alapján, amiket itt olvastam, egészségtelenül magasnak tűnt a pulzusom...de ezek szerint félreértettem a dolgokat. ez a fél-tájékozottság csodája...

hcpeter1 2009.04.06. 06:39:04

Sziasztok!

Egy tapasztalati kérdésem lenne, a sok hosszú futástól lelassul az ember (már ha 8-10 km hosszúnak számít)? Nekem rövid távon kellene gyorsabbnak lennem, akkor gondolom rövid távokat kell futni, elég gyorsan, többet egymás után.
Én viszont erre nehezen veszem rá magam, és nem akarom hogy egyéb tevékenységben lassuljak rövid távon (foci pl:))

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.06. 09:09:29

@hcpeter1: erre jó lehet az iramjátékos futás, amikor mondjuk 10 kirin beleteszel egy(-két-három, ahogy megy, vagy ahogy az útvonal kiadja) perc lendületes-pörgős részt, utána meg laza tempót kb 2x ennyi ideig.

manor 2009.04.06. 09:45:33

@d in wonderland
Ebben az esetben szerintem dobd el a fenébe a pulzusmérőt:) Ha nem az idő a lényeg és ilyen tempó mellett érzed jól magad, akkor nincs miről beszélni:) Mellesleg marhára irigyellek, hogy a max pulzusod 95%-án futva jó kedved van utána...:)) Azt lehet tudni, hogy ehhez milyen tempó tartozik? (min/km)

HelloJozsi 2009.04.06. 10:03:03

@angelday: Tudom, hogy büdös az önfényezés, de nem tudom megállni, hogy ne tegyem :)
A Garminék playere elbújhat amellett, ami nálunk készül:
www.screencast.com/users/NJoco/folders/Jing/media/330f445f-6b12-42d5-b91a-a3369749325e
Ez még egyelőre erősen a fejlesztési szakasz, de belátható időn belül itt lesz. Csak feltolod a GPX fájlt és már ámulhat is a nagyérdemű :)

.com 2009.04.06. 12:22:39

@NJoco: uff, ez nagyon szep!
Hajra Joco!

d in wonderland 2009.04.06. 12:55:25

@manor

hát ahogy az előbb említettem, az elején mindig óvatoskodom és NAGYON lassan megyek, aztán a táv kétharmadánál felidegesítem magam azon, hogy így is 170 a pulzusom és tuti szívrohamom lesz. na ilyenkor szoktam az órát betenni a dzsekizsebbe és meghúzni. a vége mindig a szabadság híd meg a saját utcánkon vissza, na ott meg már erőből szoktam, ami a csövön kifér. és így szokott lenni 49 perc körül a 8km. asszem ez itt bőben totyogásnak számít :)
na de most belelkesültem a jó időtől, délután meg kimegyek a szigetre...valószínűleg pulzusmérő nélkül :)

hcpeter1 2009.04.06. 16:25:54

@rrroka: köszi a tippet, a pörgős szakasz mennyire legyen pörgős? Max pulzusszám mondjuk 90%-a, vagy tényleg ami belefér?
@d in wonderland: nekem bejött a pulzusmérő, mert így nem futok túl gyorsan, ami régen jellemző volt, és egyáltalán nem esett jól a futás. Ha Neked így is jól esik, akkor tényleg a fenébe a mérővel:) (Személy szerint Nekem még a zenével meg kell birkóznom, ha jön egy pörgősebb szám simán magával ránt:))

ïslāndęr 2009.04.06. 18:21:10

d in wonderland:
itt megtalálod a nyugalmi és a max. pulzus meghatározásának módját:
www.edzesonline.hu/kalkulatorok/&calc=1
szerintem a 180-182-es pulzus teljesen rendben van, ha bírja a szervezeted (legutóbb a youtube-on láttam, hogy egy ex síelő 190-es pulzussal ment le egy komolyabb pályán).
én hetente egy alkalommal futok 15,75 ill. ideális esetben 21 km-t, ill. kétszer megyek bikram jógára (a 10 perces lenyújtás helyett), ez így 42,5 éves korban elegendőnek tűnik.
nálam a pulzusszám szép lassan emelkedik, max 182-ig (ez csak rövid ideig tart). a felsőtest erősítésével és futás közbeni használatával remekül csökkenthető a pulzusszám változatlan tempó mellett!
Angelday vasárnapi futása is jelzi, hogy már egy minimálisan nagyobb tempó is sokkal jobban igénybe veszi a szervezetet, de teher alatt nő a pálma: minél terhelhetőbbé válsz, annál kevésbé visel meg a magasabb pulzusszám, ill. rendkívül gyorsan (1-2 perc alatt visszaáll).

vasárnap tekertem 19 km-t (elevation: 800m!) és meglepődtem, hogy a pulzusom emelkedőn is alacsonyabb, de a tüdőmet jobban igénybe vette, mint a futás, jobban lihegtem.

üdv, M.

ïslāndęr 2009.04.06. 18:23:14

njoco:

hááát, nekem nem jön be annyira a Hősök tere plasztik kiszerelésben, ill. 5 perc után feladtam, baromi lassan töltődik le ADSL kapcsolatnál is.
a Garmin-on ez a produkció kb. 15 mp.

azért még kiváló dolog lehet belőle, ha fentieken sikerül faragni :o)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.06. 18:48:48

@hcpeter1: nem, nem dehogy is 90%!!! 70-80 max, csak hogy tudj élni a két résztáv között is. :)
mondjuk konkrétan: ha 6 perces kiriket tudsz, akkor a kemény részen 5p/km mondjuk két-három percig, a lazán meg 7p/km mondjuk három-öt percig. onnan tudja az ember, hogy jól pörgette a tempós részt, hogy alig várja a végét, és a laza rész elején nem is bír jobban menni. :)

bodlac 2009.04.06. 22:03:21

Ez nem annyira egzakt mint a pulzusmérés, de ha valamivel lassabban akarok futni, akkor én mostanában rágózni szoktam közben. :) Nagyon jól visszafogja.

HelloJozsi 2009.04.06. 22:16:39

@ïslāndęr: Hát ez igazából pusztán egy bazinagy flash videó, amit egy elég bika szerver szolgál ki, semmi köze az "igazihoz". Illetve annyi nyilván, hogy arról készült a felvétek :D
Szóval a sebesség ne tévesszen meg, hasítani fog mint állat!
Vagy nem, de legalább szép lesz... :)

HelloJozsi 2009.04.06. 22:59:38

@NJoco: Izé.. azt akartam mondani NEM elég bika...

hcpeter1 2009.04.07. 07:29:42

@rrroka: Okés, köszi szépen! Ezt ki is próbálom, remélem nem esek össze valahol a közepén:)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.07. 08:36:33

@hcpeter1: ha épp összeeseni készülsz a közepén akkor lassíts le nyugodtan, nincs iramjáték-rendőrség aki megbüntetne érte. :D

rivera 2009.04.07. 18:21:58

az en autom csaladi kombi, harom hete futok (elotte kozepsuliban volt utoljara) de mar lehagytalak jozsi, szoval csapasd neki :)

hcpeter1 2009.04.07. 22:21:44

@rrroka: hát ez jó volt:) Nem tudtam meghúzni nagyon, de azért felpörgött a pulzus 190-re, és azt vettem észre, hogy gyors futásnál is lehet normálisan lélegezni:) Katarzis! Egyik kedvenc (iram)játékom lesz (sic!):)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.04.08. 09:30:38

@hcpeter1: nem csak lehet, hanem muszáj! :) szerintem a tempó futáshoz mindenkinek kialakul egy légzésritmus, nekem legalábbis van egy jellegzetes két lépcsős belégzés-három lépcsős kifújás ritmusom, ami a gyorsabb tempónál mindig előjön.

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása