Interjúzással a gyorsabb körökért, vol. 1

2009.08.12. 15:31 Winkler Róbert

Haladunk, haladunk. Múlt csütörtökön a Futóblog csapata magas szinten képviseltette magát a Monspart Sarolta nevével fémjelzett margitszigeti Futóklubban. Józsi valahol a budai oldalon parkolt, és az alapján, amilyen cseppmentesen iddogálta a limonádét a Csacsacsában, valószínűleg nem futva jött (valóban, de hozzá kell azt is tenni, hogy időben érkezett -- a szerk.), Almee még be sem öltözött, de aztán tolt két gyors kört, én bemelegítő kocogással érkeztem a Grand Hotel parkolója felől.

Monspart Sarolta levezényelte a bemelegítést, aztán kemény interjúzáshoz láttunk. Nem akarom senki idejét vesztegetni, gyorsan elmondom a lényeget, hiszen olvasóink kérdéseit továbbítottam, és a diktafonon keletkezett bő egy órányi sűrű hanganyag, a hétvégén neki is látok az interjú feldolgozásának. Addig is néhány lényeges momentum.

Hegyre mostanában nem kell futni, legalábbis annak, aki a szeptemberi Nike Félmaratonra készül. A hegy az alapozási időszakhoz tartozik, és általában télen van itt az ideje. Aki sík vidéken lakik, sajnos sehogy nem pótolhatja a hegyet. A lépcsőzés még viszonylag közel van hozzá, de nagyon eszi a lelket. A gumicsizmás indiánszökdelés sajnos nem jó, és az egyéb nehezítések sem. Én a legjobban azon a résznél csodálkoztam, amikor Sarolta elmesélte, hogy a Balczó-féle nagy generáció egy télen át ólommal súlyosbított cipőben edzett, kísérletképpen, de durván belassultak tőle, és fel is hagytak vele.

A lényeg furcsa módon, amit én legalábbis nem gondoltam volna, pedig egyszerű: attól gyorsul az ember, ha sokat fut gyorsan. Gyorsasági állóképesség a neve. Kiderült továbbá, hogy az utóbbi ötven évben az edzésterv-tudomány nem fejlődött radikálisan, bár olyan népszerű szaklapok, mint a Runners World hónapról hónapra kénytelenek előállni valami szenzációs felfedezéssel. Radikális fejlődés inkább csak a futócuccok, elsősorban a cipők és a táplálékkiegészítők terén történt.

Tegnap voltam újra a futóklubban, Saci néni mérte a három körömet, és megmondta, hogy szerinte nagyjából mennyi lesz a félmaratonom. Hétvégén mindenesetre futottam egy minden eddiginél gyorsabb szigetkört, összesen 11 km/56 perc értékben, sprintekkel. Így nem is olyan döglesztően unalmas a szigetkör. És mennyit fogok még gyorsulni, mire lejegyzetelem az interjút, amit hamarosan folytatásokban közlünk...

41 komment

Címkék: sziget kérdések válaszok gyorsulás körök monspart sarolta

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr421305231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geot 2009.08.12. 17:18:47

Ez a Futóklub tulajdonképpen egy nyílt edzés?

M.Islander 2009.08.12. 18:19:18

Dír Winklair,
gratula, ez a rövid összefoglaló 40-50 Runner's World hírlevéllel felér :o)
hegyes progi törölve, irány a Margitsziget!
megj.: a sziget 'csak' 5320 méter, azaz a két kör 10,6 km-nek felel meg (csak a sportband miatt írom, gondolom a távolságot uszkve mértékegységben adja meg). Saci néni milyen időt jósolt néked ezzel a remek idővel? (ha a vol.2-ből kiderül, akkor természetesen megvárom).

M.Islander 2009.08.12. 18:21:58

szólj Angelday-nek (a szerk), hogy ha nem kezd el futni, elviszi a gólem a rákba egy kis ungabungára, aztán ott visíthat a rambósra gyűrt testivel.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.08.12. 18:33:10

Ezaz! Én is ezt mondom, gyorsan kell futni edzésen is, ha versenyen is jók akarunk lenni! A második kép nagyon jó! :)))

Winkler Róbert 2009.08.12. 19:05:00

@mîkæl: Azt mondta, két órán belül lesz, de alapvetően a két órához közel. Egyébként a belem kifutottam, végig 160-170 közötti pulzussal, 3 kört, csak az utolsó bekezdést Józsi tette hozzá, nem is igazán értem, milyen alapon. Ja, és a tréner asszony, miután infarktushatáron beérkeztem, mint a maratoni hírnök, megkérdezte, mindig ilyen kényelmesen futok-e.

Winkler Róbert 2009.08.12. 19:05:39

@mîkæl: Én már hónapok óta ezt mondom neki, majdnem szóról szóra, de nincs sok foganatja.

Ted Striker 2009.08.12. 19:27:43

@Winkler Róbert: Nem úgy volt, hogy Ras készít fel a Lydiard-módszerrel, vagy én emléxem rosszul?

angelday 2009.08.12. 19:27:46

Winklernek milyen radikális fotója van. Apropó:

Winkler Róbert ezekben a blogokban publikált:
Belsőség (219 poszt)
comment:com (1 poszt)
Totalcar olvasói levélblog (28 poszt)
Futóblog (67 poszt)
Sajtóközlemény (13 poszt)
A sebesség oltára (5 poszt

HecseDLI 2009.08.12. 19:59:04

@Winkler Róbert: Hasonlókat tanácsolt nekem Kropkó Péter tavaly, felejtsem el a hegyet,gyorsító ezrek, és 5 percet javítottam a tavaly előtti NIKE maratonos időmön a kuka meleg ellenében.
És lógott a belem minden edzés után az utsó egy hónapban ,mert nem a kényelmes 5és fél perceseket nyomtam mint télen, hanem 5 percen belülieket.
Nincs új a nap alatt úgy néz ki.
Kitartás Robi! Kiváncsi vagyok meddig jutsz!
:-)))))

Critmiss 2009.08.12. 20:19:04

Nahát, hogyhogy nem futottunk össze?!

zsolababe 2009.08.12. 20:31:59

@Winkler Róbert: az 56perces 2kor az mar nagyon jo ido edzesen.. azzal siman futsz 1.45os felmaratont... csak igy tovabb.. en pl mostanaban nemszoktam 60percen belul beerni 2korre..mondjuk az is igaz, hgy soha nem egyedul futok es mindig dumalunk:))

FutoBolond 2009.08.12. 21:11:02

Winkler, jol emlekszem, hogy tavaly a Human Race 10k-t 54 alatt futottad? Ez az 56/10.6 edzesen nem rosz, benne van a tendencia...

Jozsikam, te meg kapd ossze magad. Legalabb kuzdjel itt a vegen egy picit.

angelday 2009.08.12. 23:26:50

Holnap küzdeni fogok!

bodlac 2009.08.13. 08:07:37

Már hogy ne pótolhatná a hegyet aki síkvidéken lakik. Bemegy egy konditerembe, rááll a futópadra és megemeli a dőlésszöget kívánt mértékben.

xhege 2009.08.13. 08:41:30

@zsolababe: Nekem az 1:45-ös jóslatod erősnek tűnik, reálisabbnak érzem a 2 óra körüli időt mondjuk 1:55 körül. Igaz addig még van egy kis idő és lehet Winkler nyom egy 1:30-as félmaratont úgy felgyorsul:)
Hajrá Winkler! Küzdjél Józsi!

Nekem életem első és eddig utolsó félmaratonja 1:59'10 lett, erősen megrúgott térddel, de számomra hihetetlen, hogy valaha 1:45 közelébe kerüljek. Az 5 perces kilométerek egy félmaratonon keresztül valszeg nem az én világom, igaz egyszer sikerült 4'57-es kilométerekkel letolni 10 km-t, de a pulzusmérőm (ha lett volna akkor) biztos felrobbant volna.

HelloJozsi 2009.08.13. 10:55:12

Ez a gyorsítózás sose volt a kedvencem, ezért aztán az aszfaltkoptatást mellőzöm is, inkább megyek a hegyre egy hét múlva
www.bebielefantok.hu/archives/2009/08/13/Ajanlo/

zsolababe 2009.08.13. 13:39:47

megfogadtam a tanacsot es elkezdtem gyorsabban futni..ma mar 2.33 alatt toltam a Velencei-to kort. a heten mar toltam egy 2.52est es egy 2.38ast is ...szoval mar eggyel bizakodobb vagyok a 4oran beluli maratonnal kapcsolatban:)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.08.13. 17:36:58

@zsolababe:, @Winkler Róbert: sneci futóidő tervezője szerint (web.axelero.hu/sneci78/tervez.htm) az 56 perces 10.6 az 1:56os félmaraton, zsola az 1:45 az druva lenne... :) még a végén lenyomna engem! :DDD

két hét elég még a gyorsasági állóképességre? szerintem annyira mondjuk nem. bár igazából három hét... hm. lehet h elég... na akkor megyek 5 perceseket futni! :)
szombaton meg 10K felmérő, szeretnék 50 percen belül menni, de sokkal ám! :)

zsolababe 2009.08.13. 18:51:54

@rrroka: amikor en futottm 1.56os felmaraton, akkor meg a kozeleben sem jartam edzesen az 56perces 2kornek:)) egeszen mas a verseny, mar csak a hangulata miatt is..es azert Winkler fut eleget eleg reg ota ahhoz, hogy ne okozzon neki gondot 21km... szoval szerintem 21km-en az ember nem tudja elfutni magat..mi van ha tul gyorsan inditok??? ...legfeljebb lassabban fejezem be de azert nem hiszem, hogy feladnam 21km-en :)))

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.08.13. 19:19:00

Most futottam 10,1 km-t 4'50-es átlagú ezrekkel. Ez azt jelenti, hogy ha 35 fok lesz a Nike-n örülök, ha két órán belül lefutom... :)))

bodlac 2009.08.13. 19:48:01

Én most futottam 9 km-t 4:11-el. Hehe. Meg azért volt bemelegítés és levezetés is. Meg nyújtás!

bodlac 2009.08.13. 20:28:25

Még hogy az edzésterv-tudomány nem fejlődött radikálisan! Hisz fél éve még a csupa lassú futás volt az isten a futóblogon (mint WR is megmondta a velvetnek a gyors futásnak semmi értelme), most meg már egyenesen a gyorsasági állóképességnél tartunk !!! ;)

Ted Striker 2009.08.13. 22:18:15

@bodlac: és még hátravannak olyan nyalánkságok, mint a lokomotorikus gyorsaság, mikrociklus, makrociklus, és a többi fertőző betegség :-)

cakukatka · http://aktakukac.net 2009.08.14. 10:08:52

Az edzésterv szerintem attól függ, hogy mi a célod...
Én az első maratonomra készülök, és az élményt nem fogom elrontani azzal, hogy még plusz egy időcélt is adok magamnak - ergo nem futok iramjátékokat, fartleceket. Kezdek egy 4 óra 30-as tempóval, aztán +/- 15 perc ide vagy oda, tökmindegy...
DE! egy év alatt futottam 1500km-t, és még a lassú, egyenletes futással is javítottam a félmaratoni időmön 2:04-ről 1:48-ra!
Nyilván, ha a bostoni szintidő lenne a cél, akkor nem lehetne megúszni a speedwork-öt...

zsolababe 2009.08.14. 13:37:27

@cakukatka: en is az elso maratonomra keszulok de en vagyok annyira huye hogy kituztem magamnak idocelt is :)) 4oran belul akarom futni..majd kiderul, hogy az addigra mar masfel eves futomulttal mennyire lehetseges :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.08.14. 16:14:44

@zsolababe: hát a 2:30as tókör alapján meglesz az a 4 óra! :) egyébként ha valaha én is futok maratont szeretném 4 órán belül megfutni. de nem hiszem h futok, hosszú az nekem.

@bodlac: nekem a 10kiris Saci néni edzésterve szerinti felmérőm lett 44:37, ami 4:27es tempó. király vagyoooook! :DDD

zsolababe 2009.08.14. 17:12:54

@rrroka: en azert meg eletemben egyszer szeretnek 3oran beluli maratont futni:) ....szamomra is hihetetlen meg, de a Szucs Csabi azt mondta meg fogom tudni csinalni ha igy edzek tovabbra is :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.08.14. 17:35:23

@zsolababe: aki 3 órán belül tud maratont az emberfeletti lény! :) már a 4 órás is az emberi teljesítmény csúcsa. akik meg a 2 óra körüli világrekordokat futják, azok... azokra nincs is szó.

HecseDLI 2009.08.14. 17:45:37

@zsolababe: Meglesz a 4 óra, sőt közelebb lesz a 3 és félhez valamivel sztem. Bár nem tudom az 56 kilit , hogy éled túl. Közel van egymáshoz nem? 2 hónap . Végig futottad a telet ?

HecseDLI 2009.08.14. 17:49:08

@bodlac: fél éve még alapoztunk a téli hidegekben a hosszú lassúkkal , tavasztól már variálás van a tempókkal, távokkal kinek mi a megfelelő és bevált.
Lehet csak hosszúkat futni , gyorsul az ember egy darabig, de utána nem árt kombinálni a módszereket.

bodlac 2009.08.15. 09:06:06

@HecseDLI: Nem volt ez ennyire kitervelve. Hol ezt mondta a szakértő, hol azt, majd kíváncsi leszek a Kropkó vs Monspart deathmatch-ra, ahol eldől ki az igaz mester és hogy is kell akkor WR-nek futnia. :)
Én azon csodálkozom magamban már hosszú ideje, hogy ha a blog írói már ennyi ideje foglalkoznak futással, hogy tudnak ekkora tájékozatlanságot tanusítani azzal kapcsolatban, hogy hogyan is kellene edzeni. Miért nem olvasnak utána. Vagy csak minket hülyítenek?

manor 2009.08.15. 09:44:35

@bodlac:
talán azért, mert ez egy - jó éretelemben vett - abszolut amatőr társaság. Néha előjön, hogy de jó lenne gyorsabban futni, de a lényeg maga a futás. Mindenkinek úgy, akkor és olyan formában, ahogy tudja/szereti.
Oszt jónapot!
ja, meg Béke!

bodlac 2009.08.15. 09:58:49

Legyen inkább Világbéke !!! :D

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.08.15. 10:06:10

@bodlac: Ezután ha megkérdik tőlem, miért futok, ez lesz a válaszom: a Világbékéért!
Sőt, futás közben a szembejövőket is emígyen fogom köszönteni: Világbéke! Vááááá....
Jövőre meg kellene rendezni a Világbéke Maratont. Le is foglalom a domain nevet.

HecseDLI 2009.08.15. 12:45:31

@bodlac: You are right.
Tele van az internet Maffetone, Lydiyard stb kül. nagy arcok edzésmódszereivel. És a biológia , genetika, fizika nem hazudik - az adottságaidat nem tudod megerőszakolni.

zsolababe 2009.08.16. 16:38:41

@HecseDLI: meg en sem tudom, hogy elem tul...a napi 28kmtol is bedagadt egy kicsit a bokam most hetvegere..fajni nem faj, de akkor is... a marathonig azert meg el fog telni utana bo 3honap szoval nincs kozel... a nike femarton viszont pont egy hettel utana lesz :))) ..a telet termeszetesen atfutottam :)

HecseDLI 2009.08.17. 20:32:02

@zsolababe: Chilipaprikás naturlandos krém-brutál- dunsztban pláne, üt meg hat
Kiváncsi vagyok , hol lesz a holtpontod hányadik kilinél. Itt vált át a szervezet szénhidrátégetésből zsírégetésbe . És " a mi a jó fenét keresek én itt és soha többet" érzés ekkor jelentkezik .Maratonnál 36-38 kilinél szokott nálam.
Kéz és lábtörést

helemburgis 2009.08.17. 23:35:38

@zsolababe: huhh, Zsola, ha vegeztem a felevel, akkor megyek neked szurkolni. :) remelem, marad ra eröm:))

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása