Próbálok tudatosabban futni és energiát pótolni

2015.05.20. 15:44 bitliszbá

Akik régebb óta ismernek, vagy követik futós írásaimat, azok már tudhatják, gyomorban nem vagyok túl erős. Úgy is mondhatnám, hogy nem kis problémát okoz az energiabevitel futás közben, mert ami bemegy, az rövid idő elteltével távozik is. Mondjuk legalább a hagyományos úton, és nem retúrjeggyel, de akkor is elég zavaró. Volt olyan versenyem, ahol jobban figyeltem a bokrok elhelyezkedését, mint a futópályát. Éppen ezért régóta kísérletezem, mit, hogyan és mikor ehetek.

Először müzli-szeletekkel próbálkoztam, de sajnos nem javított a helyzeten. Aztán jöttek a gélek. Energiában sokat adtak, de csak amíg bent maradtak. Legutóbb úgy nézett ki, hogy a gyümölcspürék lesznek a nyerők, mert energiát is adtak, és nem is akartak kijönni.

Itt a Futóblog szerkesztőségében felvetődött, hogy lehetne tesztelni a vezető táplálék-kiegészítő gyártó BioTechUSA állóképességi sportokhoz fejlesztett, Endurance néven futó termékeit. Senki nem lelkesedett túlságosan, mondjuk érthető módon, mert Véder nagyúr régóta bajlódik sérüléssel, SeSam sem fut minden hónapban maratont, Szasza most éled csak újra, Angelday meg... (mondjuk azt, hogy újabban kerékpározik). Maradtam tehát én. Egy-két hét egyeztetés után kitaláltuk, mit és hogyan, az április lesz a teszthónap, a végén egy maratoni lezárással.

Kaptam is egy kisebb csomagot:

wp_20150330_002.jpg

Elhatároztam, hogy minden 10k-nál hosszabb futásnál tesztelek egy, vagy több cuccot. Gél, izotónikus, és hipotonikus ital, magnézium és energy shot, valamint egy oxygén spray volt a csomagban. Először a hypotonikus italkoncentrátumot próbáltam ki. Mojito ízben kértem, és jól tettem.

A kicsit savanykás és mentolos íz nagyon bejött. És nem csak nekem. A spriccelős palackból többen megkóstolták és simán jobbnak itélték az ízét a többi isoitalnál. A nyomkodós adagolónak köszönhetően különböző töménységben próbáltam, a rövidebb futásokra 10-16 km egy pár korty 20-25 percenként simán fenntartotta mind a hidratációs, mind az energiaszintemet.

Az április 3-i Pók Janó-féle Velencei-tó körre, már több dologgal készültem. Vittem két gélt és egy Energy shot-ot a 28 kilométerre, valamint egy fél üveg Isotonic-ot. Nagyjából 2:15-2:30 futásidőt terveztem, és úgy gondoltam 40-50 percenként betolok egyet-egyet. Az elsőt 10,5 km-nél gyűrtem be az arcomba. 47-8 perc futás után nem éreztem, hogy különösebben szükségem lenne rá, de ha már elhatároztam akkor csináljuk meg.

Egészen jól vettem vele az pákozdi emelkedőt, persze a folyadékot ittam rá. A következő 1:20-nál egy Energy Shot volt, amit itt próbáltam először. Ettől többet vártam, de az energiatartalmát figyelembe véve ennyi volt igazán elvárható a shot-tól, ami mint a neve is mutatja inkább csak egy löket. A végére még jött egy gél.

Az erőm teljesen rendben volt, a befutó után pedig benyomtam a recovery gélt, ami biztosította a teljes másnapi izomláz mentességet. Bár a távolság nem volt sok (28 km), de ez elég időt adott, hogy a folyamatot teszteljem. A következő tesztem két napra rá egy sima délutáni félmaraton volt. Itt a nagy kapkodásban a kulacsomat otthon hagytam, és hiába volt kényelmes a tempó, az első gél folyadék nélkül meghozta a gyomorgörcsöt, így utána már nem vettem be a magammal vitt második energy gélt. Utána persze a recoveryt szintén megettem.

A kisebb futásokon 10-15 km is ettem a géleket, csak a még zárt kutak miatt mindig vinnem kellett a kézikulacsomat, ami a komfortérzetemet kicsit visszavette.

A harmadik teszt már arról szólt, hogy mennyire tartja fenn az energiaszintemet egyetlen gél! Erre a vérteskozmai Rock’n Roll futáson a féltávú fordító adott jó lehetőséget. Az első fele 36,5 perc lett, a második 37,5 perc. Tehát a 15 km, 400m körüli szintemelkedéssel simán 5 percen belüli átlagokkal meglett és a végén is jól szinten tartotta a felénél bevett gél (kis pohár vízzel) az energiámat.

Az első tesztidőszak végét a Vivicittában határoztam meg magamnak. Kicsit féltem is tőle, mert hogy a félmaratonokon inkább csak vizet szoktam inni. Most a teszt kedvéért azért bekészítettem a nadrágom oldalzsebébe egy-egy gélt. Az 55-56 percnél a 12 kilis frissítőpont előtt elfogyasztott Energy Plus jólesett, bár kicsit furcsa is volt – nem szoktam hozzá, hogy ilyen rövid versenyen eszek valamit, de az energiaszint megmaradt.

Összegezve az első tesztidőszak végét: tudatos energiapótlással, előre elgondolt, és betartott frissítési taktikával hosszabban fenntartható a kezdeti energiaszint. A BioTechUSA hígabb gélje kevésbé terheli meg a gyomromat, mint a sűrűbb, nagyobb töménységű gélek. Kevesebb folyadék szükséges a bevételhez, ám az látszódott, hogy a hígabb gél gyakoribb bevitelt tesz szükségessé. Nem lehet ezzel sem folyadék nélkül elindulni, de mind a porból készített jegestea ízű isotonic, mind pedig a szirupos hígítású (mojito ízű) hipotonic jó kiegészítő, és kevésbé émelyítően édes, mint több másik sportital.

A bevezető után következő cikkemben a frissítési cikkek ergonomiájáról, az energiatartalomról, a shotok hirtelen hatásairól és a mindenképpen kerülendő hibákról írok majd a BioTechUSA termékteszt, a trieszti maratonom, és a közelgő Ultrabalaton 220 kilométere kapcsán.

27 komment

Címkék: gél termékteszt BioTechUSA

A bejegyzés trackback címe:

http://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr457450132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.05.20. 21:11:58

tök bőkezű ez a biotech, ettől függetlenül mi simán nemet mondtunk a tesztre. az egyik zselét viszotn már próbáltam (talána maratronos csomagban adták), az íze nem volt rossz, meglepően nemcukros. én maradok a vitatigrisnél. :)

angelday 2015.05.20. 21:13:14

@rrroka: miért mondtatok nemet?

Trillian 2015.05.20. 21:28:41

Ez jó lesz! Vannak esetleg készítmények vagy tippek futás utánra, hogy ne gyengüljön le az ember teljesen 10-15 kilométertől?

Nem mondom, hogy nagyon edzett vagyok, de azért nem tegnap kezdtem, mégis állandó élményem volt még azokban az években is, amikor lefutottam a félmaratont, hogy iszonyúan elfáradok és lényegében utána nem tudok csinálni semmit, legfeljebb ha pár órával később aludtam egyet.

Sör? Szénhidrátpótlás?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.05.21. 05:42:08

@angelday: nem hiszek az ingyen ajándékokban.

bitliszbá 2015.05.21. 08:21:59

@Trillian: A Recovery Gel - nagyon sokat segít. Ezt pont erre találták ki. Benyomod utána és a regenerációd gyorsabb lesz.

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2015.05.21. 09:04:54

@rrroka: Általában én se, de szerintem egy-egy ilyen csomag értéke bőven bejön nekik reklámértékben. A teszt egyéb feltételeit meg le lehet előre tárgyalni.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.05.21. 09:42:49

@Bozót: hát pont ez az. :) egyébként szerintem ingyen/ajándék cuccokat nem lehet objektíven értékelni, de ez nem zavarna ha pl vmi jó kis terepcipőt adna vki tesztelésre... :)

bitliszbá 2015.05.21. 09:48:49

@rrroka: Majd nézd meg a következő cikket, amiben az ergonómia is szóba kerül...
Objektíven max. függvényeket lehet értékelni. A többi mind szubjektív :)

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2015.05.21. 09:50:44

@rrroka: Mi "ez az" ? Zavar, hogy nekik reklám ami cserébe neked cucc?

Én biztos köcsög vagyok, de simán el tudok vonatkoztatni. Persze, a vélemény akkor is szubjektív lesz, de nem nyalok :P (olyat meg persze nem vállalna az ember, hogy csak dicsérheted a terméket, illetve azt már másképp hívják és nem pár repicuccba kerül :P )

BGy · http://babosi.blog.hu 2015.05.22. 08:30:32

Kb. fél évig én is hittem ezekben a szarokban, azóta költséghatékonyabb szereket tolok. Haribo gumicukor, Snickers, Bounty, kóla. A gélek émelyítően édesek. Futás közben mindig citromos sörről álmodtam, aztán rájöttem, akkor azt kell vinni magunkkal. Azokhoz az ízekhez ragaszkodom, amiket a mindennapi életben is kívánok. Az egészet parasztvakításnak tartom.

norby_az_igazi 2015.05.22. 10:24:29

Azt hittem, csak én vagyok olyan hülye, hogy alkoholmentes citromos sörpótlékot iszom :) Egyszerűen éreztem, hogy azt kell.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.05.22. 11:21:53

@BGy: @norby_az_igazi: próbáljátok ki az alkoholmentes lime-os mentás soproni radler. ciki, de nagyon ízlik :D

tankista.cica 2015.05.22. 13:00:37

alkoholmentes???
...baszki...

bitliszbá 2015.05.22. 13:11:08

@BGy: ja én is enném a pörköltöt az UB alatt, csak utána hánynék, mint a lakodalmas kutya...
a citromos gösser (2%) a tudományos iso italok csúcsa :)

Az a baj, hogy nincs olyan megszokott kaja, ami verseny közben rendesen felszívódna úgy, hogy közben nem vonja el az energiát az emésztéshez. A haribo szerintem is jó, de legalább annyira műkaja, mint a gélek :)

@rrroka: tudjuk, aztán jön a koffein mentes kávé, meg a guminő

bellone 2015.05.22. 14:33:58

Jókat hallottam a Biotech cuccokról és nem is drágák. Viszont nálam nagyjából beállt a rendszer, egyelőre nem kísérletezgetek.

A kialakuló műkaja témától de ja vu érzésem lett:
futo.blog.hu/2011/06/05/megmerettetes_elott

Mindig ugyanaz, lemmingek vagyunk!:)

saaby. (törölt) 2015.05.22. 14:40:33

Tudom, hogy felszívódásban vannak eltérések ami árnyalja a képet, viszont ennyi biztosan nem:
Biotech gél 60g: 32g szénhidrát 90Kcal (350Ft)
Sportszelet 25g: 17g szénhidrát 104Kcal (80Ft)

Így @BGy: sporival kell egyetértsek.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.05.23. 09:25:23

@szancsurrr: de írtál. :) ez a lényeg

@saaby.: szerintem egy zselét könnyebb megemészteni, mint egy csokit, ez ultráknál már jelenthet eltérést, de legjobban fejben segít: "bevettem egy direkt energiapótlásra szánt cuccot, menni fog!" ld még kompressziós szár. ;)

@bitliszbá: a koffein mentes kávé délután nagyon jól tud esni... :D

saaby. (törölt) 2015.05.23. 14:24:52

@rrroka: Persze. Viszont a gél grammonként 1,5KCal, a csoki 4,1KCal.
Nyilván gyomorfüggő, de ami legalább ennyire fontos szerintem, hogy 46km után rohadtul nem mindegy, mi esik jól.

/A kompressziós szar? Bocsánat, nincs ékezet a billentyűzetemen! :D /

Nakhchivan 2015.05.23. 16:00:53

@saaby.: Vagy maltodextrin és fruktóz kilós kiszerelésben plusz konyhasó.

saaby. (törölt) 2015.05.23. 20:25:15

@Nakhchivan: Ha az esik jól, egészségedre. Liberalizmusom nem ismer korlátokat.

Trillian 2015.05.23. 21:38:42

@bitliszbá: De jó, kipróbálom! Köszi a tippet.

kiralysannyi 2015.05.24. 13:56:12

@rrroka: Ez ilyenkor hogy néz ki? Ők keresnek meg hogy helló srácok teszteljetek. Vagy hogy?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.05.25. 08:35:47

@kiralysannyi: a bsi futónyagkövetek emailje publikus, összeszedték őket, megkerestek minket. amúgy szponzorálják a BSI versenyeket, a rajtcsomagban rendszeresen van egy jó kis kostoló.

kiralysannyi 2015.06.02. 15:29:57

@rrroka: áááá értem. :-)
Köszi a választ

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

  • Fliegler Anett: Szia! Nem tudom él e az oldal még, de esetleg meg tudod írni a mester elérhetőségét? Nagyon köszön... (2017.10.20. 08:16) A gerinckezelésem története
  • jorosz5: @BGy: gajra... (2017.10.19. 22:42) Futás 140 alatti pulzussal
  • himmelhergott: @domel: az előző bejegyzésem neked szól (2017.09.08. 11:15) Szmog felett
  • leo4634: Tisztelt, Monspart Sarolta! Kérem ha lehetséges segítsen! Egyedül élek,nyugdijas vagyok.2017. j... (2017.07.25. 12:34) Interjú Saci nénivel (bemelegítés)
  • Kantorandy: Olyan jó olvasni ezeket a commokat, de én még csak kacérkodom a gondolattal. Már eljutottam oda, h... (2017.05.13. 17:59) Átálltam