Nike gázálarc wanted

2009.01.11. 08:01 Winkler Róbert

Az ÁNTSZ nem ajánlja, holnap szmogriadó, de hát kim nekem az ÁNTSZ? Egyébként is ott a Fusd át a telet-kihívás, bár inkább a meglepően hatásosan csúcsra futtatott kondimat nem szeretném alább adni. Úgyhogy vállaltam egy óvatos hatost.

Hát, nem szeretek a körülmények miatt hisztizni, de ez tényleg durva: a szálló por valóban alaposan átírja a légszennyezettségi adatokat. Azt gondoltam volna, hogy a Népszigeten végigfutva nem lesz vészes, de vészes - mintha köd lenne, ami pedig mínusz 10 foknál nem jellemző. A levegő sem párás, szóval még a Népsziget utcai lámpáinak fénykörében gomolygó sárgás izé is por.

A szálló por ilyenkor télen azért durva, mert nagyjából tehetetlenek vagyunk. A legtöbb embernek fel sem tűnik, hogy a különféle közútkezelő-közterületfenntartó vállalatok egész évben mossák az utakat. Szép Unimogok söprik fel a port, és amit nem szív fel a tartályuk, nagy nyomású vízzel szépen belenyomják a csatornarendszerbe. Minden nap. Most már, hogy hetek óta fagy, ilyesmi szóba sem jöhet, hiszen a víz ráfagyna az útra, így a levegő, ami még nyáron, a rendes útmosásokkal is veszélyes mértéket ölt, most tényleg megérett egy szmogriadóra.

A szép az, hogy itt most - budapesti viszonylatban - nincs Népsziget, Városliget, Margitsziget: Zsiga barátom csillaghegyi sasfészkéből úgy néz ki a város, mintha egy sárgás atomfelhő oszladozna felette. Tegnap külföldi vendégek voltak nála, hitetlenkedve fotózgatták, hogy itt ennyire komoly a szmog az egész város felett.

Mindegy, én azért tettem egy kísérletet, óvatos hatos a Baumaxig meg vissza. Az első benyomás, hogy szép dolog a gázkrízis, most mintha mindenki nekiállt volna szénnel és fával tüzelni, jó büdös a levegő, a utcai lámpák fényköre, meg mint már mondtam, olyan, mint a késő őszi ködök idején, csak sárga.

Lefutottam a hatost, miközben azzal nyugtattam magam, hogy az orr többek között épp a szálló por kiszűrésére szolgál, és majd szépen kiszűri, de sajnos nem. Hasonló érzésem volt, mint amikor régen egy barátom áthívott, hogy segítsek már neki szétverni egy kéményt a lakásban, mert olyan tehetséges pusztító benyomását keltem. Nem olyan drámai mennyiségű a por, de hasonló az íze, most meg krákogok.

Szóval az önök alázatos krónikása tesztelte a szmogot, és csatlakozik az ÁNTSZ-hez: ne fussanak ebben a dzsuvában. És most elkezdem nézegetni a térképet, hová menjek autóval a városon kívülre futni, mert többet ilyet nem csinálok.

63 komment

Címkék: szmog ántsz hatos por gázálarc

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr96869940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cs (mi más) 2009.01.11. 09:15:35

A Kőszegi-hegységet tudom ajánlani, tegnap legalábbis még szép tiszta volt. Bocsesz :)

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.11. 09:18:30

Még jó, hogy a seregben szívatásképpen meneteltünk gázálarcban (bár akinek volt egy kis esze, a membránt kiszedte). Előjönnek az emlékek...ja, és bakancsban futottunk a Cooper-teszten...ó bébi...

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.01.11. 09:46:02

Tegnap én is jártam a Népszigeten, séta és fotózás gyanánt, de a légköri körülmények annyira kedvemet szegték, hogy negyed óra után hazamentem. Ma mennék megint, de hová? :-)

Lassúláb 2009.01.11. 09:55:26

Szómorúsággal tölt el tudat,hogy ennyire korlátozottak a lehetőségeink,futás ügyben is.:-(
Pesti oldalon élek,ha valakinek van ötlete,hogy utazás nélkül,autó hiányában hova lehet menni,tudassa!
Köszönöm.

futó1 2009.01.11. 10:02:12


Van -10 fokban is köd természetesen,s a levegőnek van nedvességtartalma ilyenkor is s ez nem csak szmog hanem köd is, persze ettől rettenetes büdös...
De mivel kicsiny hazánk földrajzi fekvése ilyen , a helyzet ősszel és télen nem fog változni, esetleg akkor ha a tisztelt blogíró nem autóval keres magának futható helyet...

Bau76 2009.01.11. 10:08:10

tényleg, a szmog fel tud menni a hegyre? :) a budai hegyekben esetleg lehetne futni...

manor 2009.01.11. 10:11:49

Ez a por sajnos nem az, amit bármilyen derék Unimogok össze tudna söpörni... PM10-nek nevezik, a 10 mikorméternél kisebb részecskéjű porszemek alkotják.
Érdemes rákeresni, bár talán mégsem, mert az összes kedvetek elmegy a futástól.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.01.11. 10:24:33

Ha arra panaszkodunk, hogy nagy a por, akkor miért autóval akarunk tiszta levegőért menni?

Lassúláb 2009.01.11. 10:43:34

Sajnos ki kellett hagynom a ma reggeli futásomat az említette körülmények miatt.
Kőbányán lakom,itt sem "rózsás" a helyzet.
Ha tudtok valakit,aki a közelben él,és hétvégeket tudna csatlakozni hozzám,(20-25 km/alkalom)tudassátok!

zsolababe 2009.01.11. 10:49:08

@Utazó Kiskövet:
Pl azert akarunk autoval menni mert a biciklire odafagynank es, hogy en a BKV jarmuveire(amelyek jobban szennyezik a levegot mint az en monstrumom) felszalljak, ahhoz minimum gepfegyverrel kell fenyegetni...

manor 2009.01.11. 11:05:47

@zsolababe
csak míg te egyedül ülsz a kocsiban, addig a BKV legkisebb busza is 80-100 embert szállít(hatna). Nyilván nem szennyezi ennyivel jobban a levegőt.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.11. 11:12:30

@Lassúláb: utazás nélkül ÉS autózás nélkül szerintem sehova sem lehet menni. :) a pesti oldalról egyébként én kiHÉVelnék Gödöllő felé az Őrsről

@zsolababe: ahogy futás közben, a bringázás közben sem fagy meg az ember, csak persze megfelelő gúnyát kell felhúzni. a futócucc + nadrág + kamásli + kabát a vastag kesztyű szerintem elég.
én mondjuk nem tekerek, de cimbim végigcsinált egy telet futárként, és azt mesélte, h meglepően jobb pedálozni, mint a megállóban fagyoskodni.

-elf- 2009.01.11. 11:13:53

Tegnap del korul a Margitszigeten futottam ket kort es nem volt ilyesmi problemam, elvoltam a hatamat melengeto nappal.

Csak akkor szoktam a salamba temetkezni, amikor elpofog mellettem a 26-os busz.

kinney 2009.01.11. 11:19:14

szerintem az autózás vs. tömegközlekedés / környezetszennyezés nem ennek a blognak a témája :-))

a margitszigeten tegnap szerencsére egyáltalán nem tűnt fel, hogy szmog van, és lehet, hogy ma is csak azért, mert reggel pont futás előtt olvastam a blogot :-(( viszont szélcsend volt, ami nagyon kellemesen elviselhetővé tette a hideget.

Asidotus 2009.01.11. 11:31:08

Egerből nézem a Bükköt, és nem látszik a párásságtól. Pedig nem gondolnám, hogy olyan nagy szmog lenne ebben a kisvárosban. Inkább a légköri viszonyok szerencsétlen együttállása a légszennyezettséggel, nem hinném, hogy különösen extrém nagy lenne a károsanyag-kibocsátás.

adam182 2009.01.11. 11:44:32

@Lassúláb: milyen tempóban? néha lehet, h csatlakoznék?

zsolababe 2009.01.11. 12:09:16

@manor: az automban en valasztom meg kivel utazom egyutt a BKV-n nem szoval a BKV megdolt mar itt :) de ha egy mod van ra nem hasznalok autot.. pl telen altalaban nem vagyok itthon nyaron meg bicikli ill motor szoval nem szokta egyedul ulni 4ember helyet elfoglalva a forgalomban.... max kb 2000km-t autozom egy evben... bkv helyett en taxizom inkabb

manor 2009.01.11. 12:35:59

@zsolababe
Ok, nekem egyedül az az érv nem tetszett, hogy egy autó - a szállítható utasok számát (vagyis a hatékonyságát) is figyelembe véve - kevésbé lenne szennyező, mint egy busz. Nyilván kényelmi szempontok alapján nem említhető egy lapon a kettő.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.11. 13:28:37

Megnéztem, hogy az országban hány helyen mérnek légszennyezettséget. A Környezetvédelmi Minisztérium oldaláról van egy link. Nálunk, Szabolcs megyében csak Nyíregyházán mérnek és ez alapján állítják, hogy rossz a levegő a 70 km-re lévő Fehérgyarmaton is (legalább is az idékép.hu oldalon). Ez az egy mérőpont is éppen a legforgalmasabb kereszteződésben van, amerre a kamionok is járnak. Nem eszik olyan forrón a kását. Bár Pesten szerintem egész évben nem lehet egy egészséges lélegzetet venni a Hungárián belüli részen.

zsolababe 2009.01.11. 14:12:44

@manor:
nem is gondoltam tamadasnak :):)

ma setaltam 1,45 km-t atlagtempo 18perc/km :) ..meg mentem volna de hideg volt es nem akartam megfazni mert az nem segitene a labadozason ...de ha szerdan tenyleg kiveszik belolem a csoveket akkor megyek egy komolyabbat... remelem fizikailag is fogom birni..legaabbis jobban mint most... 6kg jott fel ram szerda regel ota... ennyit szamit a nem mozgas :(

Lassúláb 2009.01.11. 15:55:03

@adam182:
Szia!
kb.5 és fél-6 perces kilóméterek.

szemet 2009.01.11. 17:31:46

3M 8835
Biciklisek között elég népszerű, nagy rajta a legzőfelület és szelepes, elég kényelmes, télen meg még a levegőt is melegíti nem kell annyira félni a megfázástól.

Aktív szén nincs benne, de szálló porra hatékonyabb mint pl. a biciklis maszkok. Sportolás után érezhető a különbség, gy.k. megszűnik a krákogás.

Persze nyugodtan lehet egyéb típusok között is válogatni, pl. mondjuk olyat amiben van aktív szén is. (Azt gyakrabban kell cserélni...)

Az orron át lélegzés hatástalan a finom por (mint pl dízelkorom ellen), így az lejut a tüdő legmélyebb részeibe is.

Persze nem csak azért fut az ember, hogy egészségesebb legyen meg hosszabb ideig éljen, de ha már egyszer van egy ilyen mellékhatása azt kár lenne veszni hagyni...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.11. 17:40:39

@szemet: pesten hol lehet ezt kapni csak így utcáról beballagva? mire való a szelepe? amikor festés előtt a glettelést csiszoltam tettem fel pormaszkot, de abban lélegezni is szar volt közben, nemhogy futni. ez jobb?

szemet 2009.01.11. 17:48:14

@rrroka:
a szelep kilégzéskor működik, azaz kilégzéskor kb. 0 az ellenállás, belégzéskor meg az számít mekkora a szűrő felület ugyebár. Én a fent említett típust használom biciklizéshez (Hung. körúton járok gyakran), és szerintem vállalható kompromisszum. Futáshoz ma tervezem kipróbálni először... :)

Munkavédelmi boltban lehet ilyeneket venni, a Mester utcában van egy például. De ha neten rákeresel, sokszor találni akciókat is netes rendelés esetén, ott meg le van írva hova kell menni érte, vagy hogyan tudod átvenni...

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.11. 18:17:21

A 400 km-t futott Nike cipőm talpán lévő műanyag merevítés eltört. Mindkét cipőn. Dobjam ki? Most vettem észre, de nem tudom, mikor tört el. Az, amit az Adidas Torsionnak hív. Az jóval tovább bírta, el sem tört...kicsit elkeserít.

bonobonohu · http://bono.hu 2009.01.11. 21:29:45

@zsolababe: 5 éve járok bringával. télen-nyáron. és jééééééé! nem fagytam oda! hmmm...

amúgy én sem értem Winklert: egész életében autókat, az autózást reklámozta a műsorában. akkor most mit panaszkodik? most esett le, hogy ezek büdösek, füstölnek?
és a végén még rátesz egy lapáttal: """És most elkezdem nézegetni a térképet, hová menjek AUTÓVAL a városon kívülre futni, mert többet ilyet nem csinálok."""

gratulálok, probélmafelismerés, problémamegoldás: 1-es.

félre ne érts, Róbert, amúgy teljesen bírom a fejed, a szöveged, a kutyáskönyved, stb. ... talán ezért is vagyok ennyire szomorú az autózáshoz fűződő viszonyodat illetően.

btw, pár hete, mikor szintén ilyen sok szálló genya volt a levegőben, futottam 1-2 kört a Margitszigeten, ÉN, akkor, semmi extrát nem éreztem.
bár ez lehet köszönhető edzettségemnek a szmogban közlekedést illetően (lásd első mondatom).

bonobonohu · http://bono.hu 2009.01.11. 21:38:57

@manor: hát, azért én már láttam olyan villamospótló buszt, pl., hogy egy laza gázfröccsel akkora ködfelhőt okádott, hogy a körúton nem lehetett átlátni...

index.hu/politika/belfold/budapest/busz6872/

"""Az egyiknek 15 napra korlátozták a zöldkártya-érvényességét környezetvédelmi problémák miatt,""""

namost, ez kb. úgy van, hogy ha gyakrabban ellenőriznének (ezelőtt a cikk előtt, és azóta sem, nem olvastam, hogy ellenőrizné ezeket valaki...), akkor gyakrabban küldenének vissza buszokat a garázsba, zöldkártya-felülvizsgálatra. nem akarok hasalni számot, százalékot, mekkora hányaduk, de legtöbbször inkább fékezek, minthogy egy BKV busz mögött kelljen mennem... :-(

manor 2009.01.12. 00:06:31

@Bono
Nem tudom, milyen állapotban vannak a bkv-s buszok, de talán annyira nem vészes (vagy ez inkább már katasztofális lenne) a helyzet, hogy környezetvédelmi szempontból ne lenne jobb választás a tömegközlekedés.
Ok, az lenne a legjobb, ha mindenki biciklivel járna, ezzel nem vitatkozom - a civilizáció meg le van szarva:)

boibo 2009.01.12. 07:31:52

@manor:
Szerintem nézd meg jobban a buszokat. Gyalázatos.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.12. 09:36:12

@Bono: hiába ócskák a BKV buszok, azért ha leosztjuk azzal a 100 emberrel a kibocsátást csak kevesebb, mint egy kocsinak. vagy nem? ehhez nem értek.

@szemet: találtam egyet a bosnyák tér környékén 1500 körül, az jó ár. de mondom én nem bringázok, nekem igaziból nincs rá szükségem, csak azért kérdeztem h a tömegeket tájékoztassuk. :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.12. 09:40:18

@BGy: a számla nincs már meg? egy vagy fél év garit kéne rá adniuk, nem?
de biztos nem rendeltetés szerűen használtad, hanem néha sétáltál is benne... :D

zsolababe 2009.01.12. 09:57:19

@rrroka:
a BKV buszok igy is full tele vannak reggel gondolom alig lehet felferni egy buszra.. most kepzeld el ha csak miattam inditananak egy uj buszt... hat csak jobb ha megyek a sajat kocsimmal nem? :) van benne aktiv szenszuro, tehat nem szagolom a BKV buszt:) es nem dizel szoval nem fustolok:) sosem vennek dizel autot :) ... viszont siman megtiltanam az autosoknak a belvarosban valo kozlkedest ill savosan jo penzert lehessen behajtani.... csak mondjuk akkor legyen normalis tomegkozlekedes, normalis, elegendo es biztonsagos parkolohely stb stb... az a baj, hogy ezt nem mi fogjuk megoldani innen... en nem veletlenul jarok motorral ill kerekparral.... mondjuk nem csak a kornyezetszennyezes hanem az elheto varos miatt.. ha csak az autosok fele valtana kerekparra vagy motorra vagy robogora maris lehetne kozlekedni, parkolni, levegot venni.. de hat...

ThufirHawat 2009.01.12. 10:16:55

Életem egy legjobb döntése volt, mikor 5 éve kiköltöztem a Vértesbe Budapestről. Most, miközben a város fuldoklik, én életem második leggyorsabb 5km-ét futottam le, próba képpen.

Egyébként meg, Bp meg is érdemli. Soha nem értettem, hogy mi a rossbért kell ott mindenkinek autóval közlekedni városon belül, mikor az ország legjobb és legdrágább tömegközlekedése működik arrafelé. Aki pedig Hummer méretű szarral furikázik naphosszat, azt simán egy nagy szívlapáttal jutalmaznám...

zsolababe 2009.01.12. 11:05:03

@ThufirHawat:
elmondom miert kozlekednek sokan autoval.... mondjuk valaki a zugloi apehtol a szinyei merse utcaba akar eljutni, akko eloszor is elgyalogol egy troliig(remelem meg jar olyan:P) ami elviszi az orsre, onnan elmegy metroval a blahaig, onnan villamossal a nyugatiig, majd visszagyalogol a podmaniczky utcaig ott felszall egy masik trolira, majd begyalogol az utcaba. ez 1200ft bkv jegy!!! autoval egeszen pontosan 6,9km!!! BKV val 1ora, autoval 20perc.... soroljam meg? jobban megeri sok helyre bemenni taxival mint megvenni a bkv jegyeket... csak ne dicserjuk a tomegkozlekedest budapesten... en sokszor csinaltam, hogy otthagytam a mexikoi uton az automat es bementem foldalattival mert a Liszt Ferenc teren volt talalkozom es ez a legegyszerubb... csakhogy 3asaval jarnak ott a kozteruletesek es bilincselnek buntetgetnek merthogy tizedannyi parkolohely van mint ami most eleg lenne es ugye meg tizszer ennyi embert akarunk ravenni arra, hogy BKV val jarjon... es kozben senki nem vigyaz az automra es azon kell aggodjak, hogy osszekarcolja meghuzza feltori valaki.... azert az vicces.... en is elkoltozom Budapestrol nem veletlenul..pedig en eleg keveset vagyok Magyarorszagon es olyankor is inkabb Velencen lakom de nem kell demagog modon elitelni akinek van autoja es a fent emlitett okok miatt inkabb azt hasznalja... az megint mas, hogy nyaron eleg sokan valthatnanak legalabb robogora es maris nem egyedul ulne az 5szemelyes kocsiban... de ilyenkor telen tudod ki fog gyalogolni a hidegben egyik busztol a masikig, hogy ismeretlen emberek szajszagat szagoljam mikozben a mocskos kapaszkodot fogom es probalom kikerulni hogy letapossak a cipomet vagy netan amikor latyak van akko a nadragom aljat osszefrocskolje a sok jarni nem tudo... tetszik nem tetszik, amig nem lesz normalis kozlekedes adig ez igy marad... es hat nem lesz... en NYban sem ultem meg soha metron, pedig ott tokeletes a tomegkozlekedes. Mondjuk az is igaz, hogy itt egy atlag delutani dugo akkora mint ott a legkomolyabb ami nem mindennapos... mivelhogy Budapest az elrendezese es uthalozata miatt alkalatlan a kozlekedesre epp ezert alkalmatlan a jo tomegkozlekedesre is.... mar reg kellene legyen 8metrovonalunk, amik minden masodik sarkon megallnak es akkor valoszinuleg sokan valasztanak a tomegkozlekedest mert nem okozna kkora kenyelmetlenseget... ja es ha lemesz a metroba akkor ne kelljen fizess ha atszallsz a masikra hanem mindaddig amig a foldalatt vagy hasznalhasd a jegyet stb... Parizsban pl mindig Metroval kozlekedtem mert pont ugyanugy nem lehet a felszinen kozlekedni mint itthon de legalabb a metrohalozat tokeletes es szinte minden sarkon van egy megallo... csak sajnos mi olyan nagy erokkel rohantunk europa fele, hogy egy kicsit tulszaladtunk :)

FutoBolond 2009.01.12. 11:17:46

Winkler az egyetlen, akinek elnézem, hogy pöfékel, mert olyan szépen tud róla írni :)

Persze nekem könnyű, nem vagyok momentán budapesti :)

Azért ha otthon lennék, lehet, megkérdezném, mit tehetnék a Vekéért, vagy bárhol máshol. Csapdába szorult patkányként érezném magam, ha nem akarok autózni, a BKV otthon viszont szintén nem felemelő lehetőség...

DaMartian 2009.01.12. 11:24:05

BGY mikor vetted a cipőd?

zsolababe 2009.01.12. 12:32:18

nna ma mar 2,5km es 14,35perc/km es tempo es szinte felegyenesedve menetem teljesen... csak vegigmegyek az evolucion :) az eszkozhasznalat mar meg volt:) mert mar tegnap is hasznaltam a Garmint a setahoz:) ..vegul is elegedett vagyok 5nappal a mutet utan csovekkel tartalyokkal :)

potyesz 2009.01.12. 12:39:24

@zsolababe: jol tolod zsola :). mikor mesz varrat szedesre?

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.12. 12:53:57

Tavaly (2008) október elején vettem. A blok már nincs meg, se a doboza, mert kicsi a lakás. :)))) Sebaj, futok még benne 500-at, aztán jöhet egy másik.

zsolababe 2009.01.12. 12:55:30

@potyesz:
varratszedes? ezt el is flejtettem :( hogy fogom utalni van egy kb 25cm es vagas rajtam es egy kb 15cmes... szerdan megyek vissza akkor elvileg kiveszik a csoveket...az egyiket legalabbis 100% de valoszinu mindkettot.. az mar nagyon sokat fog segiteni a komforterzetemen:) meg vegre a haskotot is megigazitjak mert mar eleg gyurott :( az a baj hogy nagyon komoly etvagyam van es alig tudom megallni hogy ne zabaljam halalra magam, plane hogy itthon vagyok egesz nap es unatkozom is ... 6kg 5nap alatt az eleg sok ugy gondolom de a szervezetm most biztos sokkban van avagasok miatt es gyujt... na meg a napi 11km is hianyzik neki valoszinuleg... mindegy most mar egyre tobbet gyaloglok(inkabb seta:D) az'tan majd csak lesz valahogy...:)

DaMartian 2009.01.12. 13:07:47

Hát BGY azt kell mondjam, hogy ez nagyon balek dolog volt tőled! Az előfordul, hogy egy termék hibás, márkától és termékcsoporttól függetlenül, ezért van a garancia/szavatosság/jótállás. Ha még 3 hónapos sincs a cipő, akkor simán visszacserélnék, de ha kidobtad a blokkot.. Azért annyira nem lehet pici a lakás, hogy egy papírdarab ne férjen el benne! Hát így már tényleg csak a "széthajtás" marad, szétrongyolni aztán kuka. Sajnálom.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.12. 13:33:08

@DaMartian: hát, igen. De nem tudom, mikor tört el, lehet, hogy még az elején. Nem vettem észre, de most már abban a tudatban kell futni, hogy törött a cipő. Ezt kell feldolgoznom, remélem, pszichológus nélkül is menni fog...:))

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.12. 15:22:57

@DaMartian: azért az is milyen abszurd, hogy egy cetlit kell őrizgetni hónapokig, mert amúgy nem ér az egész. akkor egy aktívabb futó, aki belerak fél év alatt lazán egy ezrest a csukába, mindig visszavihetné, h nézd már ez széjjelment, kérek egy másikat.

DaMartian 2009.01.12. 18:16:29

@rrroka: azért ez elég komoly szőrszálhasogatás. Két dologban nincs igazad:
1. nem gondolnám, hogy a blokk megőrzése akkora probléma kéne legyen! Miért? Egy nyugdíjbiztositási szerződést akár 50 évig is meg kell őrizni, az adóbevallásodat 5 évig! (Pedig szerintem totál fölösleges) A bérletedet is meg kell őrizni egy hónapig ahhoz, hogy érvényes legyen, nem elég mondani az ellenőrnek, hogy hát Te megvetted 3 hete, csak nem akartad őrizgetni! Ez a szabály! Másképp mivel bizonyítod a vásárlást? Ez egy normális procedúra, és a világon mindenütt így működik! Nem tudom mi baj ezzel? Olyan sok mindent nem vesz az ember, hogy a fiókban ne férjen el egy mappa, amiben az ember gyűjti a számláit!
2. a fél + másfél év szavatosság GYÁRTÁSI HIBÁRA vonatkozik! Valószínűleg BGy esetében ez megállja a helyét, eltört a cipő egy eleme, mert hibás volt. Nem a sok használat okozta a hibát, hanem rossz gyártás vagy anyag. Ha viszont egy komoly (nem feltétlenül profi) futó néhány hónap alatt 1000 Km-t tesz egy cipőbe és rommá kopik, az NEM feltétlenül GYÁRTÁSI HIBA!!! Az természetes elhasználódás! Itt már mérlegelni kell! Nem gondolnám, hogy a Forma 1-ben használt autógumik mind rossz minőségűek, vagy hibásak lennének, pedig még egy versenyt sem bírnak ki, mikor az én gumijaim már 2 éve fenn vannak, és még mindig van rajtuk megfelelő profilmélység.. Hmmm? : ) Szóval a komoly futó cipője akkor hibás, ha nem 1000 hanem már 3-400 km-nél szétesik. Akkor feltételezhetően gyártási hiba volt benne. A gyári hibákban az a "jó" hogy általában elég hamar előjönnek. Ha 1000 fölött van, akkor csak gyorsabban használta el, mint mások, de ettől a cipő még nem hibás, csak intenzívebb a kopás. Azért van mégis ez a hosszú jótállási idő, mert ha tegyük fel veszel tavasszal akcióban egy téli bakancsot, de már nem veszed fel, a következő évben meg úgy alakul, hogy nincs rá szükséged, és csak a vásárlás után másfél évvel veszed fel először, aztán a 2. alkalommal szétszakad a varrás, akkor még tudj reklamálni. De ez azért szélsőséges eset. Én szeptember óta használok egy LunarTrainert. Most 4 hónapos, és kb. 1000km van benne. Szerintem még egy hónap intenzív használat, és annyi neki.. Kiszolgálta az idejét és az árát. Nem lenne jogos ha visszavinném. Amúgy olyan dolog ez, mint az autóknál.. van aki fél év alatt tesz bele 100.000-et, van aki 5 év alatt. Nyilván az előbbi hamarabb fogja szervízbe vinni, hamarabb kell cserélni a cserélendőket. Ettől még lehet, hogy neki van jobb autója, csak hamarabb leamortizálja. A komolyan sportolók nagy része pontosan tisztában van vele hogy ez így van, és hogy hány cipő "fogy" el egy évben vagy szezonban, de a nagy átlag sajnos nem tudja ezt. Sőt, mivel okos nép a magyar, van aki kifejezetten erre utazik. Na ez az igazán gusztustalan, amikor 1 cipő áráért élete végéig akar lábbelit a "kedves" vásárló, 5 és fél hónapnál mindig visszaviszi valamilyen vélt vagy valós hibával.. Sajnos a vásárlói kultúra nálunk még a béka segge alatt.. Évekig dolgoztam üzletben, tudnék mesélni! Bocs hogy hosszú voltam, meg nem is BGy-re akartam célozni sőt, csak felbosszant ez a fajta félreértelmezése a garanciának! Rendet kéne tenni a fejekben mert a többség elképzelése erről a témáról tévhiteken és a jogszabály nem ismerésében rejlik!

bodlac 2009.01.12. 19:26:40

Ha a vásárlói kultúra a béka segge alatt van, máshova kell vinni az árut.

DaMartian 2009.01.12. 19:56:01

Megint messzire jutottunk a szmogtól! : )))

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.12. 20:18:00

Nekem eszembe sem jutott visszavinni a cipőt. Mivel gitározgatok is, ezért nemrég vettem egy gitáreffektet, amihez gyári, Boss márkájú adaptert is kértem. Hazahoztam, egy pengetést bírt az adapter. Visszavittem. Adtak egy másikat, az is egy alkalmat bírt. Ezt már nem viszem vissza, mert szégyellem magam miatta. De egy noname kínai azóta is megy helyette. :))) Megkérdezték, hogy bedugtam a konnektorba? Nem, öcsém, a s...be dugtam, ott indukálom a 230V-ot.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.13. 05:56:48

@DaMartian: pont ezt mondom én is. ha gyári hibás egy cucc, akkor ha két év után jön elő a hiba akkor miért nem cserélnek? csak azt kellene nézni, mennyit és mire használták, az a papírfecni mit számít? de ez csak elmélet, tudom, h gyakorlatilag kivitelezhetetlen, pláne itthon, ahol bármely cég jóindulatával egyből visszaélnek.

bodlac 2009.01.13. 08:40:06

@rrroka: Gondolom nem ezt írja előre a jogszabály. Ha egy év a garancia rendeltetésszerű használat mellett, akkor a cipőnek annyit ki kell bírnia, vagy a vevő jogosan élhet panasszal. Persze az lehet probléma, hogy a jogszabály nem elég specifikus; nem lehet olyan futócipőt gyártani, ami megfelelne az ilyen elvárásoknak. De azért az egy furcsa álláspont, hogy amikor a cégnek jó, akkor ragaszkodjunk a szabályokhoz, amikor a vevőnek, akkor meg ne, mégis mit képzel.
Gondolom ha ez akut probléma lenne, hamar átdolgoznák a marketingesek a 800 km-es csere ajánlást 800 km vagy 13 hónap, ami később jön ajánlásra. :)
Úgyébként ha visszavinnél egy nem szakadt cipőt azzal, hogy nem csillapít rendesen, szerintem körberöhögnek. A számlára tényleg nem lenne feltétlenül szükség, usaban tőlem sosem kértek számlát amennyiben kártyával fizettem (ami mindig). De mi egy papír-pecsét ország vagyunk, és nem az a cél hogy neked legyen jó. Így megy ez.

zsolababe 2009.01.13. 09:37:52

@bodlac: csak azt se felejtsd el, hogy ott nem is elnek vissza azzal, hogy visszacserelik.... pedig siman megveszek barmit mert nincs kedvem epp probalni.. hazamegyek es ami nem tetszik visszaviszem... nem koteleznek ra, hogy levasaroljam szo nelkul visszaadjak a penzt....CSAKHOGY!!! ha magyarorszagon igy menne, akkor mindenki egyszer venne meg valamit es ha egy het utan megunta mar ujat kerne... egyebkent tiikus pelda, hogy mgyarorszagon is megprobalta a McDonalds a free refill dolgot merthogy az USAban szinte mindenhol csak egy pohar uditot veszel es ha megittad toltik ujra a poharadat(ingyen) nem csak a gyorsettermekben.... na marmost ez megbukott nalunk met az emberek ures uditospalackokkal mentek a Mekibe :) ....szoval nem csak a cegek hanem foleg a mi hibank, hogy itthon igy mennek a dolgok

adam182 2009.01.13. 12:34:37

@zsolababe: ikeában megy a free refill és látszólag működik

zsolababe 2009.01.13. 14:08:30

@adam182:
hat ez jo hir :) de erted, hogy mire akartam celozni.. persze, hogy mindig lesznek kivetelek... vegul is barhol is legyek a vilagon elvileg en is magyar vagyok es az altalanos "magyarsag" jellemzoi megsem ervenyesek ram.... regen rossz lenne ha minden magyar olyan lenne, mint amilyennek tartanak minket :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.13. 15:02:53

@adam182: hát az őrsön azért elég szépen állnak sorban a környékbeli hajléktalanok KVt inni, illetve elég durván megy a tolakodás, kapkodás az ingyen piákért. jó olyat még nem láttam, h vki PET palackkal beállna a sorba. :D mondjuk alá se férne.
de érdemes egyszer megnézni azt, h arra a nyomorult hotdogra az ingyen kencéből szinte mindenki mindenből jó sokat tesz végkép fogyaszthatatlanná téve szerencsétlen terméket.

zsolababe 2009.01.13. 15:19:17

@rrroka: eleg ha barhol korbenezel, ahol svedasztal van :)))) asszem' ez a vegso ervem :)

DaMartian 2009.01.13. 16:29:55

@rrroka: elvileg 2 évig cserélnek. De mivel a gyári hibák hamar elő szoktak jönni (hacsak nincs valami extrém szituáció amit pl. korábban leírtam) ezért a jogszabály úgy szól, hogy az első 6 hónapban azt feltételezi, hogy a hiba gyártási eredetű és a forgalmazónak kell bizonyítania, hogy ez nem így van. A hátralévő másfél évben viszont már azt feltételezi a törvény, hogy a hiba a használat eredménye (természetes kopás, elhasználódás, amortizáció) és itt már a vásárlónak kell bizonyítania, hogy nem nem így van, hanem valami különleges ok folytán jött csak elő ennyire sokára. Ha sikerül, akkor így is cserélik. De kell a papír ahhoz, hogy bizonyíthassa a vásárlás idejét és helyét! Mert gondold csak el, hogy megveszel egy cipőt valahol akciósan, majd visszaviszed egy másik boltba, ahol azt mondod, hogy ott vetted, és kártalanítanak teljes áron! Arról nem is beszélve, hogy a boltok az ott lévő árut megveszik! És mivel a boltokat különböző kereskedők üzemeltetik, miért kártalanítaná bárki is a vevőt egy máshol vett termékért? Szóval a papír kell, és ha jogos a reklamáció, akkor természetesen kártalanítanak, ez a TÖRVÉNY! Úgyhogy ne érezd rosszul magad, ha valami hibás és vissza kell vinni, mert nem Te tehetsz róla ha rossz! Én azokat utálom, akik A. sportot űznek ebből B. nem ismerik a jogszabályt, és aránytalanul idióta kéréssel jönnek (pl. fizesd vissza a cipő árát mert elszakadt a cipőfűző, vagy akik azt hiszik ha 5 és fél hónap alatt rongyosra tudnak hordani éjjel nappal egy sportcipőt - ami persze egyből nem rendeltetésszerű használat - akkor majd kapnak egy újat, és fel vannak háborodva ha nem! Ha jogos a reklamáció, nyugodtan ki lehet állni az igazunkért, én is elég hevesen ki szoktam ilyenkor, mert a másik oldalon sajnos jellemző, hogy mivel a fogyasztó ritkán ismeri a jogait, a visszahozott cucc meg a kereskedőnek költség, így ha valaki nem elég határozott, azt sajnos elhajtják, lepattintják stb. pedig a fogyasztónak jogai vannak! Őszintén szólva sajnos ez is gyakori nálunk..

DaMartian 2009.01.13. 16:48:51

A jogszabály amúgy tökéletlen, hisz az időbeli garanciával az kerül hátrányba, aki ritkábban használja a terméket, de máshogy nem lehet megoldani, az nem bizonyítható, hány km vagy mennyi edzés van egy cipőben?
Amúgy tőlem a Nike Townban az USÁ-ban is kértek számlát, amikor 2. alkalom KOSARAZÁS (tehát nem foci vagy betonozás) után elszakadt egy Jordan cipő, pedig kártyával fizettem..igaz, hogy nem is küldözgették bevizsgálni, simán cserélték. Mondjuk ez nálunk is egyre gyakoribb, ha egyértelmű a hiba (ilyenre itthon is volt példám nemrég szintén egy kosárcipővel, ami 2 hónap után szó szerint rommá szakadt, ismét CSAK HETI 2x TERMI KOSARAZÁSTÓL) Az is igaz, hogy kint nem élnek vissza ilyesmivel. Egyszerűen nincs rá szükségük hogy ilyennel okoskodjanak, mert a legtöbb terméket nem is használják annyi ideig, hogy szétmenjen! 3 hónap után kijön az új szín (tehát nem a továbbfejlesztett változat, csak új szín) és már veszik is, a régi meg vagy kuka, vagy szekrény alja, nem használják többet. Ha valami netán szétmegy, sokszor a fáradtságot sem veszik, hogy visszavigyék.. Mi azért még messze nem tartunk itt gazdaságilag sajnos..
Nehezebb ügy, ha egy cipő nem megfelelő (hiszen nem biztos, hogy mindenki pöccre kifogja a neki megfelelőt) mert viselés után itthon már csak a sóhivatalba mehet a vevő, hiszen az, hogy kényelmetlen, az nem gyártási hiba, és nem körülményesen bizonyítható.. (bár láttam már olyat, aki orvosi látlelettel vitt vissza cipőt) Az sem bizonyítható, ha egy cipő nem megfelelően csillapít. Hogy ellenőrzi ezt a fogyasztóvédelem? Azért mert a vevő ezt mondja? Ebből lenne aztán csak a visszaéléshullám, ha bemondásra lehetne reklamálni. A tengerentúlon ez is más. Az egyik ismerősöm 3 nap viselés után visszavitt egy cipőt, hogy kényelmetlen. Furán néztek rá, mert látszott az eladón, hogy nem sűrűn lát ilyet, de aztán szó nélkül cserélte. Szerintetek itthon mi lenne ha ez így működne? Ezért mondom: a vásárlói kultúra még nagyon-nagyon alacsony nálunk..

zsolababe 2009.01.13. 17:08:36

@DaMartian:
na hat en remelem hogy a pegasus tenyleg nekem valo lesz mert 2db ot is rendeltem belole... egy custom-ot es egy feher fekete sargat... furan fgonak ram nezni ha visszakuldom :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.14. 08:39:51

@DaMartian: nem is tudtam a két évről, csak a félről. tök igazad van, szinte semmit nem tudunk a jogainkról, de igazából a kereskedő sem az ő kötelességeiről. pedig a legjobb reklám egy cégnek, ha rendesek.
persze ilyenkor jön a másik dolog, hogy sok ember meg tök szenyó és visszaélne a rendességgel.
a "sportcipőt" pedig be lehetne helyettesíteni itthon bármilyen termékkel és szolgáltatással...
viszont pozitív, hogy páran tudjuk, h ilyenek vagyunk és nem tetszik és lehet h nem is így csináljuk. :)

DaMartian 2009.01.14. 11:10:01

@rrroka: a 2 évet pont a fentiek miatt nem nagyon szokták reklámozni! Mert a legtöbben nem értik meg, hogy a szavatosság gyártási hibára vonatkozik, és azt gondolják, hogy ha 2 év alatt rommá hordanak egy cipőt, azt majd szépen kicserélik, de ez nem így van. Nincs cipő ami kibír 2 év intenzív használatot, ettől még nem gyári hibás. A 2 év akkor érvényesíthető, ha van olyan lábbelid (pl. snowboard bakancs) amit ritkán használsz, és reálisan előjöhet benne hiba 2 év után is. A másik, hogy mivel az utolsó másfél évben a vevőnek kell bizonyítani az igazát, ez elvétve történik meg. A bevizsgálás költsége sokezer forint, és ha alaptalannak találják, akkor a vásárló bebukja a pénzt. Sokszor egy másfél éves termék nem is ér már annyit, hogy ebbe még külön belefektessenek (megint jó ellenpélda a Snowboardbakancs, nekem egy 70ezres tört rommá néhány viselés után olyankor már érdemes) Mivel a bevizsgálás a kereskedőnek is ugyanúgy költség, ezért van az, hogy ha úgy látja a kifogás jogos, inkább rögtön cserél, mert nem akar még több pénzt bukni rajta. A vevőnek ez jó, hiszen azonnal kártalanítják. Régen ez nem így volt, kötelező volt beküldeni a KERMI-be (mondjuk nem is került pénzbe) Tehát igazából klasszikusan a visszaviszem a hibásnak vélt terméket a boltba típusú játék továbbra is fél év!

zsolababe 2009.01.14. 14:53:27

@DaMartian:
megjott az egyik pegam.. en nem is tudtam, hogy ez Bowerman series.... rendes gofri talpu.. tok jo.. sajnos meg nem tudom felavatni mert meg nem futhatok es raadasnak minden ugy csuszik hogy ma meg nem mertem elindulni gyalogolni sem :( ..viszont a jo hir, hogy kivettek a csoveket belolem...szoval indul a gyogyulas :))

DaMartian 2009.01.14. 17:54:12

@zsola gondolhatod, hogy a legkomolyabb Nike modell Bowerman lesz! Azt hited divatcipőt vettél???

zsolababe 2009.01.14. 21:29:53

@DaMartian:
remeltem, hogy nem :) ..vegul is te ajanlottad..... rajtad fogom szamonkerni :)))) ugyanis egybol kettot vettem :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása