Terep vagy aszfalt?

2010.01.22. 12:32 szasza75

Az eddigi hozzászólások alapján azt vettem észre, hogy a többség inkább az aszfalton való futást részesíti előnyben, a kisebbség pedig a terepen való futást. Persze ennek a lakóhelyünk is lehet oka, ami nagy mértékben határozza meg lehetőségeinket. Régebben kizárólag aszfalton futottam, illetve salakon valamelyik sportpályán, majd később a Honvéd pálya rekortánján, és a szigeti "pudingot" koptattam. Ahogy teltek múltak az évek egyre inkább terepen találtam magam. Aszfaltra leginkább akkor megyek, ha

- verseny van
- nincs sok időm a városból kimozdulni
- olyan jellegű az edzés (tempó, résztáv, stb)
- borzalmasak a terep talajviszonyok.

Egyéb esetekben lehetőség szerint terepen élvezem a suhanás érzését. Jó nem suhanok, de néha azt hiszem.

Különösebb tudományos megközelítés nélkül tapasztalataim szerint mindkét talajformának van előnye és hátránya is. Lássuk ezeket:

Aszfalt előnye:

- könnyen elérhető (csak egy lépés)

- egyenletes, kiszámítható tempót lehet menni

- nagyobb sebesség (átlagsebesség)

- kevésbé kell figyelni, jobban ki lehet kapcsolni

Hátránya:

- ugyanaz a mozgásritmus, ami monoton, így az izomzat is rááll erre a koordinációra és mindig ugyanazokat az izomcsoportokat használjuk

- helytelen mozgással (nem ugyanúgy terhelt láb) sokat lehet az ízületeknek ártani

- a felülete keményebb, mint ha terepen futnánk, kivéve ha a terep fagyott

- általánosságban azt mondják, jobban terheli az ízületeket (ezt a véleményt nem osztom különösebben)

Terep előnyei:

- puhább talajfogás, kivéve ha fagyott a talaj vagy nem köves

- változatos, inger gazdagabb környezet (az alföldi puszta képében is van szépség, de nem erre gondoltam)

- sokkal több izomcsoportot (boka, térd, csípő körüli stabilizáló izmokat) megmozgat, erősít

- nem monoton, a domborzat meghatározza a tempót

- több stressz éri a vérkeringést

- nyáron hűvösebb környezet

Hátrányai:

- sokkal több koncentrációt igényel

- lejtőkön sokkal jobban terheli az izületeket (pl. térd)

- nagyobb a balesetveszély (ficam, esések, rándulások)

- élősködők jelenléte (pl. kullancs)

- kevésbé alkalmas résztávos edzésekre

A furcsa az, hogy amikor felhúzom a cipőmet ezek az előnyök/hátrányok egyike sem jut eszembe, egyszerűen az érzésem vagy az aznapra tervezett feladatos futásom szabja meg, hogy hol és hány kilit tegyek a cipőmbe.

A kérdés adott:

Ki milyen talajon fut többnyire? És miért azon?

A következő poszt megjelenéséig összegezzük a terep kontra aszfalt arányát.

91 komment

Címkék: erdő aszfalt terep előnyök hátrányok

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr491692255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.01.22. 13:06:07

Erdőben futok.
A hátrányát most tapasztaltam meg. Fakitermelés volt és a nagy kocsik a felázott talajba 30 centis mély árkokat nyomtak, persze a gumi mintázatának megfelelőt. Ez ősszel nem zavart, de most, hogy meg vannak ezek a dudrok, árkok, dücskők fagyva, szétmegy a bokám. Illetve már szét is ment, most olyan helyen kell futnom, ahol nincs ilyen rész. A lábfejem hosszanti tengelye mentén nagyon fájdalmasan mozog. Az őzikéket ilyenkor nem tudom nézegetni, mert minden lépés előtt egy gyors talajmintázat feldolgozás és kockázatelemzés zajlik le az agyamban, ezért az utat kell figyelnem.

Zime 2010.01.22. 13:33:27

Ha csak tehetem, terep!

Igaz, hogy megerőltetőbb, és néha csak a gyaloglás megy az emelkedőkön, de a környezet és az élmény kárpótol.

Egyszer már flow-élményem is volt a budaörsi hegyekben! :)

bellone 2010.01.22. 13:39:16

+1 terep. És -mielőtt ismét egymásnak feszülnek az aszfaltos-futópados- terepes "ellentétek"- kijelentem, hogy egyetértek, általában a lehetőségek határozzák meg a formát, kinek mi jelent örömet.

Nem ideológiai állásfoglalásként az előnyökkel/hátrányokkal kapcsolatban megjegyzem még, hogy terepen a koncentrációigény a rutinnal egyenes arányban csökken (a zergelábúak mindenhol úgy mennek, mint a gép), a betonos leejtők pedig mindennél jobban rombolnak. Illetve aszfalton a többi közlekedési módra is figyelni kell, ezért nem nagyon érdemes kikapcsolni.

bagolybagoly 2010.01.22. 13:51:18

Nyilván terep. A balesetveszéllyel együtt. nekem a Margitszigeten is sikerült már jónéhányszor lapjával elfeküdnöm. És amit nagyon szeretnék már a terepben, ha végre sikerülne kutyával is futnom. Eddig egyik tündérbogár se volt túl lelkes az ötlettől.

Almaspite 2010.01.22. 13:53:38

Ööö, izééé... A gumis futókör a Margareth Islandon? Az milyen?

(Tudom-tudom, gumi nélkül általában drágább...)

:-)

cs (mi más) 2010.01.22. 13:54:28

Aszfalt soha, legfeljebb évente egyszer Nagyatádon.

/laki Gy." 2010.01.22. 14:07:38

Aszfalt!
Az van közel, bár a Kossuth téren rámerészkedek a fűre... (kb. 20méter)
Belvárosi gyerek vagyok!

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2010.01.22. 14:47:29

Vegyes:nyáron2/3-1/3-arányban a terep vezet,esős időben megfordul az arány
terep:ha nem nedves-ázott a talaj,mert felénk ragad ám marhára,és úgy csúszik,hogy nagyon
asztfalt:bármikor,de elsősorban világosban és a temetődomb félhomályban is jöhet

Tapmancs 2010.01.22. 14:48:27

Jelenleg sajnos aszfalt, egyébként terep. Kisalföld (tehát sík), mezőn, földutakon. Erdőben nem szeretek annyira, mert:

- nem lehet messzire ellátni
- összeszarom magam ha felugrik mellettem egy méterre egy vaddisznó vagy egyéb állat

harzol2 · http://forum.tozsde.hu/ 2010.01.22. 15:01:55

Egyértelműen terep.

Korábban sokat futottam aszfalton és mostanában is előfordul, de mindig csak kényszerből teszem.

Az aszfalt egy mesterséges dolog, ennek következtében természetellenes. Csupa egyformát lépni, ugyanazon a kemény talajon nem egészséges. Ráadásul nem számít az ember a talaj egyenetlenségekre, így egy bokaficam is ugyanúgy megtörténhet, mint terepen.

Persze a lehetőségek sok mindent meghatároznak.

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2010.01.22. 15:24:34

Margitszigeten a puding mellett minek számít?
40% terep-60% aszfalt ?! :)

DaMartian 2010.01.22. 15:36:08

@Jozsef: Igen, legtöbször én is azt tolom! Budai oldal aszfalt, pestin murva... : )

light22 2010.01.22. 16:46:22

Télen erdő, mert nincs sár, nyáron szántóföldi utak, mert az erdővel ellentétben nem futok bele pofával a pókhálókba, nincs kullancs, nem érnek hozzám a vizes bokrok, nem lepnek el a szunyogok.

Adjatok linket légyszi, hogy milyen futócipőt ajánlotok? Most ment szét a cipőm, 11 évig futottam benne.

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.01.22. 16:46:54

Ha csak tehetem, terepen futok, ami nem jelent okvetlenül parkerdőt: sokáig a Városligetbe jártam (kb. 80% letaposott föld) mostanában pedig a Rákos patak partjára megyek hétköznap (bő 1km aszfalt, utána futók által letaposott nyomvonal). Hétvégen igyekszem kimenni a Budai hegyekbe, tipikusan a Szépjuhászné környékére.

Persze amikor a 8 éves fiammal futok 1-2-3 km-t, akkor marad a házak közötti beton...

TAXI 2010.01.22. 16:55:17

Nyár végéig inkább csak aszfalton/köves úton futottam, nem vettem különösebben számításba a közeli tanösvényt, ahol minden gond nélkül lehet futni. Innentől ~ 2 km az odavezető út és 2km vissza, a többit csak a kijelölt úton -Termvéd. Terület-

effe 2010.01.22. 16:59:38

a hó terepnek számít? :)

katjatjuta2 (törölt) 2010.01.22. 17:59:14

TEREP, aszfalt csak a futóversenyen.Belvárosból a Hármashatárhegyre jártam, panoráma kör. télen, nyáron. Na nem mondom télen azért időnként nem volt kellemes a lefagyott patakmeder lefelé, vagy a latyakos hó, ami szép lassan átcsordogált a cipőmön, de eszem ágában nem lett volna pl. Margit szigetre váltani. Oda max. télen este 21 után mentem, mert akkor már legalább jó kevesen voltak.Mostanában Pilis és mondanom sem kell, hogy fantasztikus, pedig ma is tiszta jég és hó volt minden. Mondjuk ez engem most se különösebben érdekelt és szerintem a fiamat sem, aki békésen szunyókált a babakocsiban :)

DaMartian 2010.01.22. 18:32:19

@light22: ÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚRISTEN!

Edward Nygma 2010.01.22. 18:34:31

Aszfalt. Szeged belvárosában nagyon más nincs is.
Emelkedők, lejtők, hahh... Itt azt sem tudjuk, mi az :)

Steff76 2010.01.22. 18:36:52

Főleg terep (Budai hegyek, HHH), igazából nem is időjárás inkább évszak függő. Már alig várom azokat a napokat amiket egy HHH-s körrel lehet zárni, a legjobb rész a fenti hangártól a szélzsák felé, pihepuha füves talaj, lemenő Nap Hidegkút felett, előttem a reptér.... Olyankor jókat röhögök magamban és nagyon elégedett vagyok a sorommal... Télen hétköznap nem vállalom be a sötét erdőt, igaz, kuttyal (magyar vizsla!!!) futok és nem látnám, hogy merre kolbászol. Késő ősztől kora tavaszig tehát aszfalt, bár ez még 4-5 hétig jegelve, mint a bokám.... Ez a terepem sem rossz, egy vadkacsákkal teli tó körül, szegény eb... Tényleg mostanában nem láttam a kacsákat(!?)
Dr Zacher Gábortól olvastam, hogy ő is függő (!), ha nem megy hetente 3-4 x futni elvonási tünetei jelentkeznek, hát igen az a fantasztikus biokémia...

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.01.22. 18:49:57

@light22: ezt a cipőt fotón beküldhetnéd :-) de tényleg...

katjatjuta2 (törölt) 2010.01.22. 19:34:23

steff76

Hát azért egyszer vállald be a HHH-t este sötétben, ha javasolhatom. Egyszerűen fantasztikus a panoráma és az atmoszféra. Ott már a lábad elé sem kell nézned, teljesen sima a terep.
Számtalanszor futottam nyárestéken, gyönyörködve a város fényeiben, álmodozva mindenféléről.... :) /azóta ezek megvalósultak/
Mondjuk én nem vagyok félős típus , de szerintem ott nem is kell semmitől félni.Kivéve néhány vaddisznót,de az a szürkület problematikája majdnem Fenyőgyöngyénél. Én egyszerűen leálltam, nem mozdultam, szemeztünk egymással 2mp-t aztán ő balra én meg tovább.
Összegezve: A HHH az egyik legszuperebb futóhely a városban :)
í

katjatjuta2 (törölt) 2010.01.22. 19:56:17

@light22:

Én lúdtalpas vagyok. Eleinte Adidas, de néhány éve rátaláltam a RBK premium road plusra, ami nekem és gágogó lábacskámnak az abszolúte csúcs. Mellesleg díjnyertes futócipő.
Ugye rosszul értem, hogy 11 évig futottál egy, azaz egy darab cipőben?! Max 2 évente cserélendők,vagy km-ben számolva max1500-2000km.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.01.22. 20:04:24

de meglepett, hogy szinte mindeki terepen nyomja! ennek örülök,azt hittem sokkal kevesebben tehetik meg.
én kb 30% terep 70% aszfalton futok, mert ez vana környéken.
de szerintem ha tehetné, mindenki inkább az erdő talajra menne, vagy van aki kifejezetten utálja?

szasza, köszi a "felesben" szavazatot. úgy néz ki egyben lesz belőle, de addig még rengeteg minden alakulhat. lenne majd pár kérdésem hozzád, mint masszív ultráshoz, lehet?

Steff76 2010.01.22. 20:05:37

@katjatjuta2:
Teljesen egyetértek a HHH a futók, kutyások (és repzisek) paradicsoma. Hál' Istennek sokszor útba ejthetem, mert közel van. Bár ahogy észrevettem Te a város felé nézel én pedig kifelé... Igazából nem is én félek inkább a kutyámat féltem, elmegy egy friss spúron aztán sípolhatok reggelig.... A "fenyőgyöngyei" vaddisznók is megvoltak már, ahogy írtad szürkületkor. Sőt dec 29-én 13-14 disznós csoportot lőttem (digitálisan) Solymár közelében...

katjatjuta2 (törölt) 2010.01.22. 20:29:17

steff 76

Nekem is vizslám van / Alma Hantuchova /és ő soha,de soha nem menne tőlem 50m-nél távolabb. Másként fogalmazva egy kis beszari :) Úgy vettem észre, hogy a vizslák nem mennek el, nem úgy mint a beaglek, akik igazi hajtó kutyák és simán lelépnek egy-két órára.
Na ugye, hogy nem kell félni a vaddisznóktól :)

Mylady 2010.01.22. 20:53:01

Én évekig a beac pályán köröztem, aztán elköltöztem. Azóta időnként szigeten a gumicsík, de többnyire népligeten földön vagy a szomszédos sportpályán szintén földön vagy a salakszerű izével felszórt futópályán.
De nagyon szeretnék felmenni a hegyekbe futni (még sosem voltam), csak innen a népligettől ez óriási macera, főleg télen. Majd egyszer, ha lesz autóm.

És egy megjegyzés: az aszfaltot és a betont meg kell különböztetni ilyen szempontból. A beton merev, rugalmatlan, az aszfalt némileg rugalmasabb, de állítólag azon sem jó az ízületeknek tartósan futni.

Nannycsuri 2010.01.22. 22:13:43

Kopaszi gátra senki nem jár futni? Lehet variálni: térkő, fű, murva, és a Spari felől van pár100m futósáv, nem ám olyan löttyedt puding, mint a Szigeten, hanem tuti feszes, még... Igaz, kicsit érdekes, mert U alakban kell futni, 1U kb. 2kili. És van benne kis emelkedő, aztán lehet mezítláb nyújtani a fincsi fűben (nyáron), meg heverészni.
De a legtöbbet én is a szigeti pudingon vagyok.
C verzió az Orczy-kert, és bár 2 percre lakom tőle, de gyalázatos volt eddig az salaknak csúfolt akármi, amit most kicseréltek, kíváncsi vagyok.

laciii79 2010.01.22. 22:32:20

Szegedi lévén: aszfalt. Néha adódik alkalmam terepen futni, azokat nagyon élvezem...változatos, jobban kikapcsol, no és ott vannak az őzikék...
Elég prózai okai vannak, amiért aszfalton futok. Szinte csak sötétben van alkalmam futni, így kilőve a terep. Tavasztól őszig azért szoktam a töltésen is futni, de mivel nagyon egyenetlen a talaj, úgy érzem, hogy rosszabbat tesz az izületeimmel, mint az aszfalt. Nekem nincs bajom az aszfalttal. Persze, ha a Bükk-ben laknék vagy mondjuk a HHH környékén, nyilván élvezném a terepet.
Amúgy nekem szinte az összes futásom flow élmény, legalábbis meg-megcsap! :-)

weakest link 2010.01.22. 23:12:41

Városliget mellett lakom, ezért adott a hely, de nyáron elő szokott fordulni, hogy melóba viszek magammal futócuccot és dolgom végeztével megnézem magamnak a Margit-szigetet. Utána bicóra pattanok és irány haza. Néha szoktam a Balaton partján is futni, ha meglátogatom a szülőket...az valami egészen fantasztikus tud lenni, amikor nyáron este 8-9 óra felé elmegyek kerülni egyet és gyönyörködhetek a vízben, a naplementében és természetesen a strandról hazafelé tartókban :-) :-)

M.Islander 2010.01.23. 07:59:38

70% asztalt, 30% terep (főleg HHH).
mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai, városlakóként nem is vágyom csak terepre.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.01.23. 09:35:05

@Nannycsuri: egy párszor voltunk arra, de nekünk rövid a pálya. egyébként tök szép hely és tényleg jó a gyepes része, meg a rekortán is.

ateszking (törölt) 2010.01.23. 10:19:03

Ha lehet, akkor terep.
Ritkán lehet.
Budapest, azon belül a pesti oldal környéke tele van:
1. Kóbor kutyákkal.
2. Hajléktalanokkal.
3. Autóban dugó-b@szó népekkel.
Ezen kívül elég hamar beleütközöl a körgyűrűbe és a nagy forgalomba is...

Azért, ha lehet, még a kertvárosi negyedünkben is keresem a földes utcákat.
Kedvesem alföldi városában már inkább eljárogatok a mezők közé.
A Mátra, ahova átlag havonta eljutok, na az a csúcs...

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.01.23. 11:23:54

@rrroka: persze amiben tudok segítek. itt is, e-mailben is.. azért hozzá tenném, a "masszív ultrás" azért tulzás... olykor futok hosszabakat is, csupán ennyi..

Leggy 2010.01.23. 14:50:36

terepfutás, agárral...néha úgy érzem, ilyen lehet a menyország :-) ahogy nézed, hogy repül a kutya, úgy érzed, hogy te is szárnyakat kapsz!!!

Lockna 2010.01.23. 18:25:34

Aszfalt. Az esetek többségében sötétedik vagy már sötét van. Így adja magát az aszfalt illetve a salak(nak nevezett valami).

vijjjola 2010.01.23. 18:59:04

Margitszigeten a gumicsík, mert arra dolgozom és a Rákos-patak melletti bringaút, mert arra lakom.

Dr. Fire 2010.01.23. 20:08:10

A magam részéről a terepen futást pártolom. Különösen azért, mert nem kell figyelni pl. a kerékpáros honfitársakra, nem zavar a forgalom zaja, viszont látni pl. harkályt. Időnként élményszámba megy kimenni járdán edzeni, és élvezni a sima felületet. És ha nem a kecskeméti arborétum ösvényeit rója az emberfia, hanem mondjuk kihasználja a karácsonyi kánikulát és rövidnadrágban kocog föl és alá egy kerékpárúton, akkor észrevétetheti magát a városlakókkal, köztük ismerősökkel, akik aztán érdeklődhetnek, hogy valóban őt látták-e. És mért csinál ilyen dolgokat, mint a futás.

kúlcsi 2010.01.23. 22:12:29

@weakest link: ezt akár én is írhattam volna, itt Budapesten a legtöbbet a Ligetben futok, hétvégén néha a Margit-szigeten. Viszont a legjobb tényleg az, mikor Keszthelyen vagyok a szülőknél, és akkor lehet a parton a bicóúton nyomni vagy a környező hegyekben.

Leslie Iron 2010.01.23. 23:01:20

@kúlcsi: Hegyek, ja.. :-) Hát én többnyire a parkban, vagy az egyetemi salakon nyomom arrafelé.

monerd2 2010.01.24. 02:49:11

kezdőként aszfaltot preferálom, mert könnyebb és kevésbé macerás rajta futni.. csak létfontosságú egy cipő, ami jól csillapít. anélkül 2 lépésnél többet nem szabad, max. a busz után. :)
most télen a hóval befedett aszfalt (meg a szigeti pálya is) is terepnek számít, de nem nagyon szeretem, mert még nem edződtem meg annyira. bár legutóbbi havas futás egész jó érzés volt, meg is lepett.
majd idővel biztos elleszek igazi terepen is.
de egyébként terepen kezdtem annak idején, egy réten, mert még nem volt csillapítós cipőm, és éreztem, hogy a normál út túl kemény nekem.
meg is tanultam hamar, hogy az egyenetlen terepes talaj nagyon gáz az achillesnek. erre vajon lehet-e edzeni? egyelőre (néhány véletlen "próbálkozásból") úgy tűnik, hogy edzettebb achilles jobban bírja. :)

xhege 2010.01.24. 09:29:48

Én abszolút aszfalton futok mindig. A tereptől pont az egyenetlen talaj riaszt el. A jobb bokám kimondottan sz@r egy komolyabb focisérülés miatt. A focihoz így bokarögzítőt használok, a futáshoz nem remélve, hogy erősödnek a szalagok, de terepre nem merészkedem...

Bumbucz 2010.01.24. 13:17:03

dunapart, helyi nevén faleza, otthon pedig sziget :) imádom, de nagyon szívesen járnék futni erdőbe, ha tudnám merre van az arra, de macerás, főleg autó nélkül, tudod izzadtan a tömegközlekedés nem poén és télen megfázás és felfázás parás.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.01.24. 18:53:56

A válaszom:

TEREP! TEREP! TEREP! 8D

Most írtam az etyeki crossfutásról, sokkal jobb feeling mint bármilyen aszfalt. Tiszta forest gump érzés... kár hogy nem vittem fényképezőgépet, de hát elvégre ez egy verseny lenne :)

geer 2010.01.24. 19:15:58

Sziasztok, új kommentelő vagyok, de régóta olvasom a blogot. A témával kapcsolatban: én az aszfaltot preferálom. Élvezem, hogy igazán gyorsan lehet futni, és pontosan kiszámolni a megtett távolságot, időt, átlagokat. Bár Dr. Fire-val is egyetértek: a kecskeméti arborétum csodálatos, nagyon jó futóterep. Százalékos arány: 80-20% az aszfalt javára.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.01.24. 23:04:17

A múltkor egy hosszabb aszaltos futás után eléggé recsegett a térdem (új a futócipőm).
Ezt ismeri valaki?:

www.noene.hu/index.php?i=sportoloknak

Mylady 2010.01.25. 07:16:54

Hát, nekem a fájó, recsegő térdhez sem aszfalt, sem hosszabb futás nem szükséges... bőven elég az, hogy élek...

Steve51 2010.01.25. 08:53:22

Sziasztok,
Szerintem ezt a két lehetőséget nem kellene szembeállítani hanem inkább párhuzamosan használni.A sok hosszú a terepen leültet, lelassít és a futómozgásnak sem tesz igazán jót a szigeten, a sík terepeken pedig lehet tólni gyorsítani.Ezt harmónikusan alkalmazva jó kis programot lehet kialakítani.És tegyük hozzá egy jó hétvégi hosszú 15-20as az kimos az emberből minden savat vackot úgyhogy nagyon hasznos is.Inkább azon kéne elgondolkodni hogy ezt a fórumot is felhasználva a hétvégeken röffenjünk össze mondjuk a fenyőgyöngyénél és uccu neki hórukk.

Edward Nygma 2010.01.25. 09:20:02

@laciii79: Merre futsz, hogy őzek is vannak? A töltésen és vonzáskörzetében csak kóbor kutyákkal találkozom...

HelloJozsi 2010.01.25. 10:57:51

Ha tehetném, mindig erdőben nyomnám, de mióta pesti bun... ööö izé... pesti lakos lettem, azóta ez nem megy mindig.
Viszont a Rákos partján szoktam tolni, ahol lehet részben a füvön, de mikor nem, akkro ez a díszköves izé, ami szerintem sokkal kevésbé merev mint az aszfalt.
Legalábbis az ízületeim ezt mondják.

gubiklacko 2010.01.25. 11:14:22

Sziasztok!

Teljesen odavagyok tőle, hogy ennyire sokan megengedhetik maguknak a terepfutást. Én sajnos nem vagyok olyan jóleleresztve idővel. A környezetemben aszfalt van, azt kell használnom. Ráadásul este 8-10 közé szoktam a 15km adagomat betenni. Ilyenkor az erdő már nem is lenne barátságos. Időnként futópadozom is, nekem azzal sincs semmi gondom. A távirányítót odateszem magam mellé :-D

rodriguez 2010.01.25. 11:33:15

HHH, erdőben. Szerencsére közel van a lakóhelyemhez és a munkahelyemhez is, így a közlekedés nem jelent problémát. Inkább sárban, esőben is azt választom, mint a betont. A betont nem bírja a térdem, de ez csak a második ok: fantasztikus az erdőben futni....

leilana 2010.01.25. 13:17:29

@Nannycsuri: Te is az Orczyban szoktál körözni? :) Legutoljára mikor ott jártam az egész pálya fel volt túrva, mert vmi csöveket fektettek. Kész van már? Akkor én is visszaszokok :)

leilana 2010.01.25. 13:27:00

Én is a terepet preferálom. Télen Margitsziget puding (hétvégén) - futópad (hétközben). Tavasztól késő őszig Orczy + Margitsziget.

watergate71 2010.01.25. 13:40:09

Nekem kimondottan jól esik ebben a hidegben a futás. Mondjuk a mellbimbómat ledaráltam, úgyhogy segítsetek légyszíves, ha valakinek van ötlete, tudom, hogy volt már erről szó, de hátha a tudomány mai állása szerint felfedeztek a férfiaknak is egy jó kis sport-melltartót, vagy valami effélét, mert meglehetősen szőrösre sikerült a mellkasom (Tom Jones), és nem is szeretnék ezen változtatni, a kenőcsök meg nem sokat érnek a pamut meg tartja a vizet erősen...(Kicsit összetett mondat)
Amúgy leginkább aszfalton.
A futópaddal kapcsolatban van némi előítéletem, lehet, hogy "földhöz ragadt" vagyok..:)
kepek.repatarurgyan.fotoalbum2.hu/viewlarge/pictureid/10004398

katizsuzsi 2010.01.25. 16:12:59

@katjatjuta2: Azért tudnék veled vitatkozni... Pár éve (8-10) egy vasárnap délelőtt futottam a barátnőmmel a HHH-n, a reptér előtt hagytunk el egy férfit, akit a 'Rocky' lejtőn (nem tudom, ratjam kívül ki ismeri még így) hátranézve láttam viszont. Érdekes módon amikor hátranéztem mindig beugrott a bokorba. Zihálva futottunk fel, majd ki a műútig, totálisan felzaklatva, majd stoppal mentünk le a Fenyőgyöngyéhez. Azóta mindig gyomor-görccsel futok a reptéren. Tavaly évvégén már egyedül is mertem arra futni, bár csak korán reggel, mert akkor nincsenek még ébren a rossz szándékú emberek.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.01.25. 16:37:02

@katizsuzsi: melyik a Rocky lejtő?
Sárga sáv a határ nyeregtől az aszfaltútig?

katizsuzsi 2010.01.25. 20:20:10

@szasza75: talán : ) Nagyon köves, sárga és rendkívül meredek szakasz. A tetejétől nem messze van egy torony is, régen a 65-ös busz is feljárt eddig.

szaszit 2010.01.25. 20:28:10

@watergate71: a pamutpólót felejtd el futáshoz, az izzadságban levő só csúnya dolgokra képes, ehelyett használj technikai pólókat legalább a bőrrel közvetlenül érintkező részen, ezek nem tartják meg az izzadságot annyira, de így is érdemes leragasztani az érzékeny helyeket ragtapasszal, létezik folyékony tapasz is ha nem akarsz szőrteleníteni. További kritikus hely lehet a combok között illetve hónaljnál, de ezek nyáron vagy hosszabb távoknál jöhetnek elő.

Nannycsuri 2010.01.25. 20:52:10

@leilana: még egy kis területen dolgoznak, de lehet menni körbe-körbe-karikába! Én sunyítok, mert ilyenkor télen futópadozok, és csak keresztül sétálok a pályán reggel és este.
Viszont annyian nyomjátok kint ilyenkor is, hogy komolyan meg kell próbálkoznom nekem is újra, de ha kihullanak a fogacskáim, nagyon mérges leszek...na ja, most hogy -10C körül a hőmérséklet, ideális a kinti újrakezdésre. És mivel én sem vagyok bennszülött büdöspesti, megdobbant a szívem a kecskeméti arborétum hallatán, viszont a Szabadidőben sem rossz, hátul, a domb felől. Sőt, mikor atletizáltam, még a dombra is tolnunk kellett, a legszebbek a 100m-es vágták voltak felfelé, hány %-os emelkedő az vajon?

laciii79 2010.01.25. 22:58:51

@Edward Nygma: Az őzekkel Pusztamérges környékén van szerencsém találkozni. Ott dolgozom...és ha unom a melót, csukát húzok és hajrá!

watergate71 2010.01.26. 09:15:41

@szaszit: Köszönöm a segítséget!
Tegnap elmentem, bevásároltam NikePRO alsót felülre (vagy felsőt alulra), szóval ilyen pólót...Azért persze kidörzsölt, de talán pihentetnem kéne kicsit, gyógyuljon.DE NEM!!!
Ki kell használni ezt a kellemes időjárást!Megyek ragtapaszért.
A combok között már rég sikerült szőrtelenítenem, ez teljesen automatikus folyamat volt....

DaMartian 2010.01.26. 10:54:59

@watergate71: ööö... nem választottál túl nagy méretet??? A PRO-nak cuppannia kell, kb mint a szűk futónadrágnak... Sokan hajlamosak nagyobbat venni, mert azt hiszik túl szűk, pedig direkt olyan! Ha meg nem tapad Rád teljesen, akkor ugyanúgy ki tud dörzsölni, mint bármilyen más felső! : ( Bocs ezt elfelejtettem írni múltkor..

helemburgis 2010.01.26. 11:00:52

70% aszfalt - 30% terep.

watergate71 2010.01.26. 11:12:04

@DaMartian: Tapad ez, azzal nincs baj, általában XL-es a méretem, ebből L-est vettem. A gyanús az, hogy ebben is van bőven pamut, vagy valami ilyesmi.Nem tűnik olyan "fain" műanyagnak, bár kínai...
Decathlonos futópólókról vélemény esetleg?
Köszönöm.

zrt 2010.01.26. 11:34:39

Na, én most korcsolyáztam 20 km a tolnai holtágon. Jó kiegészítés télen. Nem aszfalt, és nem s terep, hanem jég.
És emlékeztető mer jó lesz, és végre ti Budapest, és környékiek átélhetitek ama kellemes élményt, hogy utazni kell pár száz kilométert egy félmaratonért, vagy éppen maratonért.( mint ahogy mi vidékiek megszoktuk tenni többször egy évbeb a futásért)
www.borvidekfelmaraton.hu Szekszárdon, másuj 2.-án.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.01.26. 12:05:26

@zrt: a legfontosabb kérdés: kapunk-e pólót? :D

zrt 2010.01.26. 12:31:14

@rrroka: naszóval: póló, emlékplakett, egy üveg szekszárdi bor ( te kérheted, hogy vörös, rose, vagy fehér), sajtcsomag, befutócsomag ( szokásos, csoki, ital stb), előtte nap tészta party, frissítóállomások, zenészek.

kg_kilo 2010.01.26. 12:34:44

Bár nem ide való, mert gondolom a szőlőtőkék mellett nem lenne olyan kellemes gurulni, de miért van ebben az országban a futóversenyek 80%-ára kiírva, hogy görkorival tilos??? Miért nem lehet 5 perccel előbb ellőni a koris mezőnyt, azok úgyis gyorsan végeznek. Ld Pozsony maraton, Berlin, Kassa stb

DaMartian 2010.01.26. 13:14:00

@kg_kilo: ilyen utakon??? Brrrr... : )
@watergate71: a pontos anyagösszetétel benne van a cimkében... nagyon sokfajta PRO létezik téli belül bolyhozott, nyári szellőző paneles, sima mezei stb. Ha a tiéd anyagában bordázott, akkor sikerült azt az egy típust kiválasztanod, ami nem a full hi-tech műanyag... van olyan is, ami csak nylon-elasztán keverék. Mondjuk nekem az előbbi típus sem okozott gondot, de nem épp pont erre gondoltam kidörzsölés ellen...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.01.26. 13:37:58

@zrt: hú, de gazdagon mérik! jófejek! :)

watergate71 2010.01.26. 13:45:19

@DaMartian: Aha.Sikerült.Bordázott...Kérdeztem az eladókat, hogy más típus is létezik-e, de csak szomorúan néztek rám, és én ebből megértettem, hogy vásárolnom kéne, nem kérdezni, ez esetben ez oly felesleges...
Kérdezgetni ott van a blog, ugye?!

xhege 2010.01.27. 08:25:58

@zrt: tetszik a verseny, szeretem a bort, Szekszárd "csak" kb 90 km, szerintem elmegyek :) Felkészülésnek tökéletes lesz Keszthelyre, ahol szeretnék PB-t dönteni, ami esetemben nem egy eget rengető idő :))

HelloJozsi 2010.01.27. 10:30:36

@watergate71: jajj de szeretjük a magyar eladókat.... elküldeném mindet kapálni (tisztelet a kivételnek)

watergate71 2010.01.27. 11:58:14

@NJoco: Hát...Ők most nem voltak a helyzet magaslatán...:)

DaMartian 2010.01.27. 12:38:14

@watergate71: privátban megirhatnád melyik üzletről van szó? Akkor tudnám hol kell egy kis extra oktatás..

chrono 2010.01.27. 15:07:58

@Steve51: ezt a terep lelassít dolgot el lehet felejteni, mert nagyon nem igaz.
Pl Téli Mátra 39,6km 1586m szintemelkedéssel járó túra és Németh Csabi 3:36 alatt abszolválja nem megszakítva magát.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.01.27. 15:54:14

@chrono: részben igaz részben nem... szerintem Németh Csabit ne keverjük ebbe bele.. amikor többen 4 órán belül futottak, jó talajviszonyok voltak!
tény hogy aki nem nagyon szokott hóban futni és törekszik a biztonságra, az nem ilyenkor fog résztávozni hóban. Ami viszont igaz, hogy ezek a téli beöltözött futások elég jól erősítenek. és ez tavaszra elég jól kijön. Ebben bízom én is.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.01.28. 05:47:37

@szasza75: tegnap -8 fokban futottunk a jegesre autózott utakon, dombos pályán, hát tényleg nagyon kellett vigyázni. még fáztam is! bár most egy hosszú technikai réteggel kevesebb volt rajtam, tököm se tudja milyen megfontolásból nem vettem fel...
a sapka alól kilógó fülcimpám is majd lefagyott, a vastag futókesztyűbe eddig mindig izzadt a kezem, hát most semmi.
brrr.
remélem vasárnap -5 fölé megy a hőmérséklet!

greenbamboo 2010.01.28. 10:22:18

@rrroka: futókesztyű helyett én most áttértem az egyujjas bundakesztyűre - lsd. Pompom :) - abban melegítik egymást az ujjak, sokkal kellemesebb.
Vajon lesz futóidő ma délutánra?!

xhege 2010.01.28. 11:59:02

@greenbamboo: lesz, csak kicsit hideg és havas :)))

kg_kilo 2010.01.28. 12:34:37

Őőő régen voltam Szekszárdon, ebben az útvonalban benne van a kálvária-mászás is?
80-as években Gemenc-kupa egyik szakaszán ott volt a befutó, háááát... elég sokan nem bírtuk s bringát toltunk fölfelé... nem túl dicső befutó, de evvan.

bitliszbá 2010.01.29. 08:25:31

@rrroka: Én az ilyen időjárás közepette való futást hívom botoxolásnak.

Az arcod kisimult lesz, de mozgatni nem tudod...

zrt 2010.01.29. 12:45:00

@kg_kilo: Igen benne van, kétszer a kilátóig föl.

Leggy 2010.01.29. 15:01:35

én már jelentem túl vagyok a napi szépítkezésen- kipirult arccal ülök a monitor előtt -1 órás erdei szaladgálás után

monerd2 2010.01.30. 20:54:29

@chrono: fogalmad sincs miről beszélsz :)))

a 39,6-os 3:36 igen szar tempó, mindössze 5:27-es. és ezt tudja a kategóriában az egyik legprofibb férfi.

háááát......... majd ha 5:27 helyett mondjuk 3:27-es tempóval abszolválja, majd akkor szólj.

addig én is úgy gondolom h a terepen futás lassúbb.. :))

monerd2 2010.01.30. 20:57:36

(persze mielőtt vki félreérti erősen ironikus megszólalásom... azon a terepen jó az az 5:27 nagyon. de hogy ez alapján mondja vki, hogy terepen futás nem lassabb.. uff!)

Svarcenberg 2010.02.08. 15:32:13

Salak(a miskolci Ifi-pályán). Ha ázott a salak vagy nincs kedvem körözni, akkor beton. Szívesen mennék terepre is, csak egy-egy esőzés után napokig tiszta dágvány az összes erdészeti út itt a Bükkben. Egy időben feljártam a Kerekdomb környékére. De a zzasszony lebeszélt róla. Félt a kóborkutya falkáktól :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása