Strandolás helyett edzés a melegben

2013.09.01. 18:39 mgergoo

Gyerekkoromban a családdal inkább a gárdonyi részre jártunk, érdekes ezt az agárdi parkolót most hagyományos funkciójának megfelelően is látni. Eddig mindig csak futni voltam itt.

A közeli parkolóban, ahol a rajt és a 28 kilométeres kör lefutása után a cél is szokott lenni, most hosszú tömött sorokban autók állnak. Az olyankor kihalt partszakaszon most ezernyi ember, fagyisok,vattacukor árusok. 11 óra magasságában érünk a partra, nehéz már árnyékot találni, de nem is annyira zavar, én úgysem strandolni jöttem. Persze azért egyet csobbanok futás előtt, de aztán az alkalmi fürdőlepedő-telekszomszédok legnagyobb megrökönyödésére beöltözök futónak. Előkerül a mellény, a zsebekbe müzliszelet, hátulra a frissen érkezett 1 literes vizestömlő, kulacsban izó, fejemre légiós baseball sapka, ami a tarkómat is védi. Elindulok.

nap.jpg

Benne van az edzéstervben ez az edzés, nincs kecmec, meg kell csinálni, de belül azért valahol érzem, hogy mégsem okos ötlet ilyenkor elindulni. Perzsel a nap. Egyedül vagyok, futok bele a semmibe. A partra igyekvő és éppen a lángosost kereső emberek csodálkozva néznek, de én is csodálkozom. Már az elején, ahol a tókerülések alkalmával csak arra szoktam figyelni, hogy ne fussak túl gyorsan, érzem, hogy kemény edzés lesz. Az aszfalt hőtükörként veri vissza rám a meleget, zihálok. Nem voltam idén a Délibábon, most betolom az éves rendes önsanyargató kánikulában futást.

Velencefürdőnél, ahol az első frissítőpont szokott lenni, én általában sohasem frissítek. Most mégis megállok és iszom. A keleti részen a strandolók között keresem az ösvényt, úgy keringek közöttük, mint Luke a halálcsillag megtámadásakor. Az erő nem nagyon van velem, sokkal lassabb tempót futok, mint tavasszal.

Az emlékeimben árnyékos ligetként megjelenő erdei szakaszon most gyakorlatilag úgy futok át, hogy egy percre sem vagyok árnyékban. A nap magasan van, nem tudok elbújni előle. Egyre többször állok meg inni, és egyre jobban várom a sukorói közkutat. A Futókarmának hála megvan a kút, vidéken úgy látszik még nem gondoltak arra a szuper lehetőségre, hogy megszüntessék az utcai kutakat. Meg is fürdök, bevizezem a sapkámat, újratöltöm a Spry 1 literes tartályát és már cammogok is tovább. Egyre nehezebben megy.

A nyugati szakasszal nem vagyok jóban. Itt szoktam elfogyni, és persze most is magamba programozom, hogy fogy az erőm, megeszem az utolsó műzliszeletemet is. A vizem folyamatosan fogy, már várom, hogy a déli szakaszt jelentő balkanyarhoz érjek. Odaérek, de nem lesz jobb, felüdülést csak a bringás körön lévő kerékpáros sporttársak tiszteletteljes biccentései jelentik. Ők nagyjából át tudják érezni, hogy mit jelent ezt a kört, ebben a melegben nem a kerékpáron, hanem futva megtenni. Az utolsó kilométerek már tényleg lassan telnek, végül tavaszi önmagamhoz képest rettenetes idővel (3:13) érek célba.

Persze ez csak egy edzés, ingerszegény környezet, de akkor is megdöbbentő, hogy 43 perccel voltam lassabb, mint az áprilisi futás alkalmával. 14 alkalommal álltam meg, sokkal lassabb tempót sem bírtam, mint az 3:46'-os maratonom alkalmával. Mintha csak önmagam árnyéka lennék. A maratonon nagyságrendileg hasonló súlyom lehetett, ennyit számít a meleg? Rettenetes érzés, hogy a sok edzés dacára ennyire ki vagyunk téve az időjárás kényének-kedvének. Mindegy, imádkozzunk, hogy az őszi főversenyeinken optimális futóidő legyen. A Nike félmaratonon, szeptember 8-án hagyományosan számíthatunk még a melegre, a Spar Maratonon (október 13) is volt már, hogy megtréfált bennünket az időjárás.

Másoknak is ennyire drasztikusan romlik a teljesítménye a melegben?

36 komment

Címkék: időjárás meleg dk

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr25468535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GeGe007 2013.09.01. 19:25:20

röviden, tömören. Igen.

Gabifut 2013.09.01. 19:58:33

Igen!!! És ez teljesen normális dolog. A szervezetnek nagyon megterhelő a 30 fok fölötti futás. Nyáron vagy reggel 6kor kell futni menni vagy este mikor már nem süt a nap. Főleg nem kell annyit és olyan tempóban futni, mint az év többi részében.

nagykrisz_2 2013.09.01. 20:07:13

most komolyan ez a taktika, hogy a cikkek végi kérdőmondatok majd meghozzák az olvasók kedvét a kommentelésre? tudom, hogy a blog naplót jelent, de edzéstippek, terméktesztek javára nyugodtan lehetne kicsit kevesebb élménybeszámoló.

angelday 2013.09.01. 20:27:08

@nagykrisz_2: ez egy olyan gyakorlat, amit Szasza és DK csinálnak és még nem éreztem az ingerenciát arra, hogy véget vessek neki.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2013.09.01. 21:42:34

A valódi kérdés a teljesítményromlás mértéke. Kétségbeejtő, hogy ennyire függ a teljesítményem a hőmérséklettől. Futunk, edzünk egész évben és utána ennyire ki vagyunk téve egy általunk nem befolyásolható tényezőnek. A kérdés inkább arra vonatkozott, hogy nektek is ekkora az amplitúdó?

2013.09.01. 22:13:25

@mgergoo: Persze. Ne légy emiatt türelmetlen. Normális folyamat, de ha egyszer egy 35-40 'C edzéssorozat után átélsz egy 25'C versenyt, ahol mindenki haldoklik, Te pedig vidáman pörgeted a kilométereket, rájössz, melegben edzeni Királyság! :)
(nekem egy maratonváltó előtt volt ilyen élményem, utána perccel rövidebb kilométereket futottam, mint terveztem, szerintem bátran fussatok melegben, a szívás meghálálja)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 08:22:21

@mgergoo: a 3’46” 3 perc 46 mp-et jelent. :)
nem emlékszem, hogy sparon veszett forróság lett volna mostanában, ott inkább az eső szokott tréfálni. legalábbis 2010-ben rommá áztunk...
én szeretek melegben futni, de júliusban volt egy olyan 18 kiris edzésem, amin azt hittem ottmaradok, pedig direkt közkutak felé mentem.

brutalfitnessz · http://brutalfitness.blog.hu/ 2013.09.02. 08:41:40

Erre a teljesítményromlásra én is idén nyáron csodálkoztam rá pont így (korábban nem volt összehasonlítási alapom, nem futottam ilyen következetesen). Ugyanazon a távon és terepen 32 fokban, tűző napon sikerült 139-es pulzussal 8:53-as kilométereket "kocogni", hat nappal később egy szeles 20C-os napon ugyanezen pulzussal 6:49-es átlagtempó...

193 2013.09.02. 09:21:51

@mgergoo: Idén nyáron 07.28-án és 08.07-én futottam mindkét alkalommal ugyan abban az időben, menetvonalon, cipőben, frissítéssel 28-at, 5:45 perc/km korüli tervezett tempóra Mindkét futást hajnali 4:30-as indulással kezdtem.
A második alkalommal a végére bele akartam dögleni. Egyszerüen lemerültek a telepeim. belegyelogaltam. Nem értettem mi történhetett velem. 10 perccel roszabb időt futottam de ami jobban zavart, hogy hová lett az erőm?
A Választ az OMSZ szegedi honlapjának külterületi grafikonján találtam meg.
A második alkalommal 4:30 és 7:20 között 8 fokot emelkedett a hőmérséklet 20 fokról 28-ra!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 09:39:17

@193: ez a hőmérséklet emelkedés reggel szerintem teljesen normális, a 28 fok simán elviselhető, nem lehet hogy más miatt akadtál ki? eléhezés (ki tud enni 4:30-kor), kevesebb alvás, ilyesmi?

ThufirHawat 2013.09.02. 09:45:09

Engem alacsony pulzuson (140 körül) nem nagyon zavar a meleg, viszont képtelen vagyok gyorsan futni. Alapvetően a telet jobban szeretem.

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.09.02. 10:18:35

Melegben nekem sem megy jól, sőt nagyon szarul tud esni. Tegnap végre 20C fokban tudtam futni, szitáló esőben. Az idei TOP3-ban benne van az időeredményem. Két hete ugyanezen az útvonalom 1 percet bele kellett sétálnom.

193 2013.09.02. 11:41:26

@rrroka: A korai kelés, hajnali indulás nem lehet gond mert csak így van rám időm 10 alkalomból 9-szer.
7 dc iso és 4 zabkeksz volt a gyomromban amit útközben vettem magamhoz.
Utólag, több vízre lett volna szükségem a semminél ebben a melegben és ezért csökkent a teljesítményem az utolsó félórában arányosan látványosan.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 12:43:16

@193: értem. :) valójában 3 óra futáshoz én mindig vinnék inni, még télen is. :)

193 2013.09.02. 12:51:21

@rrroka: Igazad van!
Az eset óta a 2 órán felüli futásoknál beiktattam egy közeli közkutat és de jó, hogy ott van!!!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 13:15:56

@193: a közkutak a futók megmentői! :)

193 2013.09.02. 13:21:53

@rrroka: Futható közkutak:
Sukoró, Gyálarét, ... Talán érdemes lenne összeírni (kütyüsöknek koordinátákkal)!

ThufirHawat 2013.09.02. 15:28:31

@rrroka: A sok parasztot pedig, aki leszereli a nyomókart, egy leszerelt nyomókarral verném agyon.

angelday 2013.09.02. 15:33:30

@ThufirHawat: de miért szerelik le? Eladják vasnak?

ThufirHawat 2013.09.02. 15:40:56

@angelday: Nem, de így elkerülhető, hogy a portája előtt mindenféle kéretlen népek oltsák szomjukat.

Mondjuk pont egy hete Tatán, az Öreg-tó erdős résznél lévő közkútnál egy párocska 2x150L-nyi vizet pakolt be a közkútról a dobozos kocsiba. Biztos nagyon szomjasak voltak...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 15:49:12

@angelday: @ThufirHawat: jaja, a közkutak körüli viselkedésről simán írhatna szakdolgozatot egy szociológus. :) mert ugye ami ingyen van, azt lehet pazarolni is meg kisajátítani is, és lehet vele hatalmat fitogtatni is...

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.09.02. 15:49:34

Sok helyen az önkormányzat szerelteti le a nyomókart, mert a napi vízfelhasználás elérte a pofátlanság határát. Megértem őket, sőt! Bár én is anyáztam már a hiányuk miatt.

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2013.09.02. 15:51:20

@mgergoo:
Mindegy, mert az adott versenyen a kürölmények mindenkinek azonosak.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 15:51:58

@193: én egyszer elkezdtem összerakni az érdi kutakat egy google térképre, sajnos nagyon kevés van, szerintem kb. 15 a 60000 városban... (és persze szerencsére, mert ez azt jelenti, hogy szinte mindenhol be van kötve a víz)
ami fura, hogy építik az új kikövezett főterekre a szökőkutakat csilliárs EU-s pénzből, de egy nyomorult ivókútra már sehol sem futja.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.02. 15:56:31

@BGy: én ezt sosem értettem. hogy használhatnának el annyira sok vizet ezekről a kutakról? gondolod, hogy ott is 700 Ft/m3 árat kér vízmű?

Janek_ 2013.09.02. 17:44:18

Nekem a meleg az agyhalál valamint valamiért gondot okoz a lassú futás...melegben meg ugye a tempo megöl.

spiderbond 2013.09.04. 00:17:00

Nem volt kicsit túlméretezve a málha amit vittél. Müzliszelet(ek)+1 kulacs iso, +1 liter víz. (kész mozgó frissítő állomás, jó hogy megbámultak)
Az első kettő sztem teljesen felesleges, nem kell ennyire túlinspirálni. Én aug. közepén futottam körbe 11 óra körül indultam egy 1/2l-es ásványvízzel a kezembe.

A működő közkutakról jó lenne egy térkép/info. Akkor nem kellene semmit vinni.

Azon a szinten ahol mi futunk a teljesítménycsökkenés miatt aggódni teljesen felesleges / nevetséges. Semmi nem múlik rajta. A legjobb formádban is fényévekre vagy a jegyzett teljesítményektől. Ezért tök felesleges aggódni 10% csökkenés miatt. Egyszerűen fuss annyit, akkor és olyan sebességgel ahogy jólesik.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.04. 06:47:20

@spiderbond: szerintem meg az első kettő a jó, a hátizsáknyi víz a fölös cipelés (ha tudjuk, hogy van kút, ha nem, akkor ilyen melegben életet menthet). :) én 20 kiri fölé mindig viszek harapnivalót, már csak azért is mert marha jól esik. :)

Íme egy közhasznú közkutas térkép, egyelőre csak Érdről néhány. Kíváncsi vagyok meddig viszi a webkettő... ;)

mapsengine.google.com/map/edit?mid=zHMwga9Jz76o.kZyeDw3v3vcw

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2013.09.04. 07:46:08

@spiderbond: @rrroka: nem voltam biztos benne, hogy a sukorói kút üzemel, azért vittem a tartályban is vizet. Egyébként az összes folyadékom elfogyott Sukoróig, a kútnál töltöttem újra. A müzliszelet is nagyon jól jött. A Spry egyébként erre hihetetlen jó, hogy magadra pakolhatsz egy rakat cuccot ls mégis kényelmesen mozogsz.

Szerintem itt az olvasók többsége nem a jegyzett eredményekért fut, én sem. De saját magammal szemben vannak elvárások, sőt olyan elvárások is, amiket már teljesítettem, vagy teljesíteni véltem. Eddig azt gondoltam, hogy olyan futó vagyok, aki bármikor lefutja a velencei kört 3 órán belül. Na ezt sikerült megcáfolnom most. Tapasztalatnak meg fontos, hogy egy tavaszi 2.30-as tókör után 40 perccel tudok lassabbat futni,ha éppen kánikula van.

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.09.04. 13:29:51

@rrroka: nem is a víz áráról van szó, hanem sokan úgy gondolják, ha ő is onnan hordja a vizet, akkor én is és ez egy láncreakciót indít be. Amíg a szomjunkat enyhítjük, senki nem szól, de ha ő ott mossa a kocsit, akkor én is moshatom ott, sőt mindenki. Ez pedig nem lenne jó.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.09.04. 14:04:32

@BGy: oké, de akkor nem a csap leszerelése megoldás, hanem az, hogy az emberek ne legyenek olyan seggfejek, hogy száz forintér elmennek a közkútra kocsit mosni. :)
tudom idealista liberális mikiegér vagyok, itthon csak erővel, tiltással, megszüntetéssel lehet nevelni.

Gyűrött Papír 2013.09.05. 12:20:28

Az eredeti felvetésre válaszolva, igen. :)
július 28-án fél tíztől negyed egyig futottam elvileg 22km-t. Az első 10km-en megittam egy liter folyadékot, majd a kútnál még egy felet, de oda már vattaként érkeztem összeragadt szájjal. A pulzusom 160 volt 6:18-as átlag mellett (a kb 140 szokásos helyett). A maradék tizen kilométert 7:33-as átlaggal vittem, úgy, hogy a pulzus csak séta estén ment 155 alá és izzott a fejem, pedig a MET szerint aznap a max 38°C volt a napi átlag pedig 29°C. Sapka, árnyék nuku, aszfalt ami belefért. Szerintem napszúrást is összeszedtem és két hétig bennem maradt a hatása.

Az elképzelésem az volt, hogy a hosszúkat akkor futom, amikor a futóesemény is lesz, de ez ebben a melegben nem volt jó ötlet. Már az indulás is olyan volt, hogy éreztem nem lesz felhőtlen móka.

Gyűrött Papír 2013.09.05. 12:34:19

A mostani futásodon a Garmin szerint 19% volt a páratartalom, áprilisban 66%.

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása