Ha menni kell, hát menni kell

2009.03.24. 20:18 pkrisztike

A szigeten volt edzésem, az Árpád híd felőli oldalon. Kissé szeles, borús, hideg idő reggel kilenc körül. Mielőtt eljöttem otthonról, dolgaimat elvégezve, bátran pattantam a kocsiba leküzdeni a 15 km kontrollt. A bemelegítésnél már gyanakodtam, hogy amit elvégeztem otthon, megismételni leszek kénytelen a természet lágy ölén. Ilyenkor mindig azt hiszem csak én járok hasonló futócipőben, de ezen a reggelen rájöttem hogy nem.

Épp a bemelegítés utolsó simításait végeztük a srácokkal, mikor bevetettem magam a bokromba (amit már megjelöltem párszor). Elgondolkodva és kissé bosszúsan haladtam a HELYRE. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy csak egyetlen wc-t raknának be valahová, mikor egy riadt szempárra lettem figyelmes az aljnövényzetben. :) Nem csak én járok ide, udvariasan megkérdeztem a futólányt zavarom-e. Kicsit ciki volt, de így legalább nem egyedül kellett megbírkóznom a hideggel, és az 5 méterre elhaladó férfinép színvonalas zajával.

Lehet, hogy ez futó dolog, de órákig tudnék sztorikat mesélni a témáról. WC hiányában rákényszerülünk ide-oda bevetni magunkat, a leglehetetlenebb helyekre is. Edzés közben még nem is vészes a kialakult helyzet, azonban versenyen kerülhetünk kellemetlen helyzetbe. Tavaly a Nike félmaratonon olyan 10 km magasságéban kapott el valami, ami gyors iramváltásra késztetett, és életemben nem éreztem magam olyan szerencsésnek, mikor a rakparton megpillantottam a HELYET, ahova bekommandóztam. Sajnos az első helyembe került.  Ha menni kell, hát menni kell. Soha nem jártam még így és bele sem merek gondolni mi lett volna, ha a nagy kék műanyag doboz nincs ott.

Én gondnak érzem a nyilvános WC-k hiányát, nagyon mókás, ahogyan versenyek előtt is az ágak közül kikandikáló fejeket nézem, én meg mint egy őrült rohangálok a megfelelő helyet keresve a városliget bokrai közt, néha talán túl sok mindent is megpillantva. Legutóbbi félmaraton rajtja előtt 15 perccel "menedékkeresésem" közben egy csapat férfira akadtam egy terebélyesebb bokorban. Jobbhíjján tovább kellett futnom, legalább még egy percnyire, és megállapítottam magamban: a lányok kiszorulnak a jobb helyekről. Verseny után még viccelődtek is velem hogy guggolás közben többször láttak elsuhanni pár méterre a veszélyes zónától. Igen. Néha jobb kevesebbet tudni.

Nem szoktam azon rágódni mi lenne ha egy nagyobb versenyen törne rám a dolog, s mit is tennék az adott helyzetben. Inkább nagyon odafigyelek mit eszek egy félmaraton előtt. Például a lekváros kalács és a dupla presszó kávé tiltólistán van a futás előtti pár órában. Az én félmaratoni tapasztalataim még gyerekcipőben járnak, de érdekelne ti mit tesztek a természeti katasztrófa elkerülése érdekében.

74 komment

Címkék: edzés tippek szükség

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr101018753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2009.03.24. 21:02:07

A "Hely":
www.danubiushotels.com/en/hotels/margitsziget
Ha nagy ritkán rávisz a szükség. Csak határozott léptek, és nem fognak kidobni. A WC a főbejárattól balra.

pkrisztike 2009.03.24. 21:07:17

@Ivan Grasso: na oda pont nem mernék agyonizzadva bemenni...:) eleve elvetettem eddig ezt az 5letet de már szemeztem a hellyel :) a városligetben a fürdőbe pedig volt h nem engedtek be mikor ott volt verseny...lázadtam is...

bodlac 2009.03.24. 21:26:46

Király ez a kép. :D

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.24. 21:32:02

én csak iszom verseny napján, így még verseny előtt bőven kiperisztaltikázom magam, az a kis lucerna amit eszek meg nem mennyiség, én általában verseny napján egyáltalán nem bírok kitolni magmaból semmit.
Azért votl egy vicces történet, amikor még bringával kísértem a BéBun. Tomi haveromra jött rá a szükség a sporoni befutó előtt, asszem még Sopronkőhidán vagy hol. Zsepi elő volt készítve, be az árokba, guggolás, egy rakéta aztán 20mp múlva már robogtunk tovább. Mókás volt, de azért előtte körülnéztem ne jöjjön arra senki :D

bodlac 2009.03.24. 21:47:53

Ras: miért eszel lucernát? Miért nem banán, vagy ilyesmi?

A WC-k léte/nem léte, retkesség és lehúzás mértéke különben nagyon jól tükrözik egy társadalom helyzetét. Nálunk is itt a Balkán kapujában van kb 5 közvécé a városban, az minden 30.000 emberre egy (a város fő ligetében nincs, csak a cserjés). :) Mondjuk én mostanában főként városon kívül szoktam futni, így ez nem okoz nagy problémát. Ehhez képest az USA pl. (legalábbis CA) idilli hely, nagyobb versenyeken végtelen sorokban állnak a kék dobozok (azaz porta-pottyk).

ERRŐL JUT ESZEMBE!!!!!!!!!
Az egyik korai, hőskorbeli Badwater Ultramaratonos emberről olvastam, hogy autóbalesetet szenvedett, az orvosok azt hitték gerincsérülése miatt már sosem áll lábra. De ő igen, sőt, már járt is aztán futott, és újra indult maratonin. Egyedül a záróizom koordinált működtetésének tudományát nem sikerül újra elsajátítania, ezért menet közben (mármint a maratonikon) rendszeresen megállt a tűzoltó állomásoknál, és kiverette a nadrágot. :DDD Legalábbis így írták.

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2009.03.24. 21:50:20

@pkrisztike: Én eddig a bokrot éreztem cikinek. Ez a poszt most felszabadította a gátlásaimat!...:)

zerushunter 2009.03.24. 21:57:56

hát igen. hosszútávfutók között ez általános téma. hosszúfutások az erdőben, verseny előtti bosszankodás, verseny előtti nagy leégések. pont ma is hasonló témáról beszélgettünk futás közben:)

jah és verseny előtt 2 nappal nagy szénhidrátbevitel, majd utána már csak óvatosan enni. aznap 4-5 órával verseny előtt csak szigorúan. ivással kapcsolatban annyi, hogy verseny előtt nem ajánlatos sokat inni a bejegyzésben taglaltak miatt is, a fájós-szúrós pocit okozhatósága miatt. Szerintem ha versenydrukk van az emberben akkor meg amúgy is jobban kell Wc-re mennie.
minél többször kell normális helyen elmenni wc-re verseny előtt az a megoldás. (utolsó evés után, bemelegítés előtt, után. aztán már csak a végső nyújtások és irány.....

pkrisztike 2009.03.24. 22:00:48

@Ivan Grasso: haha, egyébként nem túl szép látvány a szana szét hagyott papírzsepik tömege, és gondolom ezt nem takarítják el. Portugáliában a hosszúfutások közben több nyilvános wc van a futó útvonalon, h ne a környezetet csúnyítsák. Remélem eljön az idő hogy ez itthon változni fog és versenyeken nem a bozótba kell lapulni :)

nyehhh 2009.03.24. 22:16:09

Hát igen. Látod, ezért érdemes otthon üldögélni a kis fotelbe' és ki se' mozdulni.

Nimandi 2009.03.24. 22:43:16

@pkrisztike: és lehet tudni, hol vannak a női bokrok a szigeten? ,) Nyilván elviszik a jó helyeket a fickók, de azért az sem mindegy, hol van olyan pont, ahol sem a futók, sem a dunai sétahajózók, netán pesti vagy budai rakpartlakók nem az ember holdvilágában gyönyörködnek.

Helmeczi Tomi 2009.03.24. 22:46:20

Én egyszer a Filatorigátnál szartam a HÉV megállóban reggel hatkor buliból hazafele menet. Alapvetően 10 perc az út a helytől hazáig, de aznap másfél óra alatt sikerült hazaérni :D Elég látványos voltam a megállóban, kb. 10 HÉV ment el mire szarni tudtam meg az idő nagy része azzal ment el, hogy létezni próbáltam annyira készen voltam :D Hát fiatalság, bolondság, kaksiság.

pkrisztike 2009.03.24. 22:49:12

@Nimandi: ha lány vagy, (nick alapján lehetséges?) csakis akkor mondhatom majd el a titkos helyünket :) egyébként az is necces kicsit, sétálók, kutyások, ott ólálkodók miatt, de reggel még van esélyünk. :)

manor 2009.03.24. 22:55:34

@Sean Seth
legalább a látszat kedvéért beleszőhettél volna a történetbe egy futós szálat:))

Nimandi 2009.03.24. 23:05:09

@pkrisztike: Lány, de reggel nincs esélyem, én esti lény vagyok sajnos. Maradjon így hát titok a tuti hely. ,)
Este ugyan ott a sötét, és a futótárs őrködik. De még olyan kezdő futó vagyok, hogy sosem mentem el a bokorba a szigeten, mert valahogy úgy érzem, hogy ilyenkor nagy villogó nyilak jelzik (ahogy a futótárs ott ácsorgása is), hogy igen, ott van bent.
Szóval jó volt ez a poszt, mert arról szólt, hogy ez nem gáz, hanem az a gáz, hogy ide kényszerülne az ember, ahelyett, hogy akár pénzét, de megoldja a város közepén.

DaMartian 2009.03.24. 23:51:23

Régen én is folyton ezen paráztam, és az első maratonomon volt is ilyen "kaland". Szerencsére a helsinki szervezők is jól végezték a dolgukat, kilométerenként voltak patyolattiszta TOI-k! Egy Nike félmaraton egyéni csúcsom is elment ezzel, de szerintem inkább az idegesség miatt jött rám. Viszont érdekes egy ideje a szervezetem tudja a dolgát! Verseny reggelén ahogy kell minden ki (ha esetleg megmakacsolná magát egy kakaó, forró csoki vagy kávé 1 perc alatt megoldja, nálam bevált) és onnantól a versenyen már no problem! Most a Balaton körül kíváncsi voltam ekkora terheléstől megborul-e az anyagcserém, de katonásan rajt előtt egy órával mint az óramű érkezett a cucc a 00 vágányra. Verseny alatt 4 napon át semmi gáz, pedig annyira nem is figyeltem mit kajálok össze! De útközben láttam én is nem kevés gugolást. Első nap még bokor, fa, épület mögött, az utolsón már senki nem igazán zavartatta magát.. Fúú.. Megint micsoda téma a futóblogon! Vissza nekem a kutyákat!!! De PK fotója mindent visz, ezért már megérte! : )

S. Annyi 2009.03.24. 23:57:18

Tájfutóknak egyszerű a helyválasztás. A Margitszigeten a Margit híd pillérének túloldalán remek a hely a szükség elvégzésére, általában senki sincs, vagy csak kevesen vannak ott. Megkéred őket elmennek. A Duna parton futva remek hely a Parlament alatt, lehetőleg a maszop frakció ablakai alatt.

manor 2009.03.25. 06:49:21

"ím itt e kép, de Róka alatt e kép SE látható..." (vagy csak nálam nem?)
Mostanában csak a Futóblog miatt kell megnyitnom az IE-t. Én itt valami Nike-Microsoft összeesküvést sejtek...

bodlac 2009.03.25. 07:08:40

@manor: Sőt, ez felveti az Apple - M$ összeborulás gyanúját is.

DaMartian 2009.03.25. 07:40:57

Bár az már egy kicsit nagyobb túra, de bombabiztos. Ha oltári nagy gáz van, a Margit híd felöli oldalon Jászai Mari téri Mekibe befutás (a WC az oldalajtónál van, így be lehet sunnyogni csulásan futócuccban is feltűnés nélkül) ha meg az Árpád híd felöli oldalon jön ránk a szükség, akkor Shell kút a pesti hídlábnál. Ott sose fognak szólni ha berohansz, főleg ha utána még egy üdítőt is veszel : ) Nekem szerencsére még egyiket sem kellett igénybe vennem, mert közel lakom, eddig még mindig haza tudtam vinni : )

yossi73 2009.03.25. 08:16:54

na de miért nem lehet kirakni pár toi-toi-t pl a szigetre? nem kellene figyelni a bokrok alján hova lépsz.
utóbbi időben a versenyeken is fogytán vannak a műanyag dobozok.

pkrisztike 2009.03.25. 08:23:46

Hehe: megnéztem mennyiért lehet bérelni egy toi-t :) 1 db 1 napra 15 ezer. Nincs más megoldás. Versenyre wc-vel utazom :D viszem mint csiga a házát..

Burgermeister 2009.03.25. 08:30:17

Gyerekek, ne izzzzéljünk már ezen. A természet lágy ölén elvégezzük és lehet tovább nyomni ugy naturálban. Yuno?!

De van egy másik idegesítőbb dolog!!! Tegnap este futás közben észrevettem, hogy az alig féléves NIKE AIR Pegazus (ami nem egy rossz cipő) cipőm (jobb) minden egyes leérkezéskor a sarok résznél fujtat. Aki ismeri ezt az tudja, hogy vmi kilyukasztotta a légbetétet benne. Szóval a cipő kuka!!!! Korábban is egy pegazus modellel jártam ugyanígy.
A NIKE miért nem csinál ezzel a jelenséggel vmit? Vmi teknologika? Járt már hasonlóképpen más is?

Jo futást, gyűjtsétek a kilométereket!
:)

Burgermeister 2009.03.25. 08:34:10

@DaMartian: Ezeket a helyeket jol ki lehet használni! Beengednek, nem kukacoskodnak!

A legutóbbi félmaratonon is rengetegen megálltak a rakparton a falnál és brunzoltak egyet. A jányok meg mentek a ződbe. Ugye, ugye...zenélik is hogy ÉLJ A ZÖLDDEL!!!!
:)

Anno a Pécs-Harkány futáson egy családi házhoz kéretőztem be. Beengedtek.

Egy fél maratont ki lehet bírni, de egy maratont is. Minden az időzítésen és a felkészültségen múlik.

xhege 2009.03.25. 09:19:20

@adam182: Ez nagyon durva. Iszonyúan sajnálom szegény srácot.

Hogy hozzászóljak a témához én este futok, sötétben és sok elhagyatott hely van az útvonalamon. Nekünk fiúknak meg egyébként sem nagy gond pislantani egyet, komolyabb dolgom meg még futás közben nem akadt :)
A múltkor este futottam és az egyik bokorból egy szempárra lettem figyelmes (nem Vuk volt az), és egy kedves női hang kiszólt, hogy "Jó futást", meglepődésemben csak annyit tudtam kinyögni, hogy "Neked is ha végeztél" :)

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2009.03.25. 09:28:08

Szigeten a Hajós Alfréd uszodában be lehet menni a WC-re, persze, mikor nyitva van. Egyébként marad a zöldövezet. Jön a tavasz a későbbi sötétedést kompenzálja az élővilág megindult burjánzása.
Őszintén szólva, kétlem, ha lenne egy intézményesült megoldás, magyarul nyilvános WC(ék) a futókörön, sokáig húzná. Felügyelet nélkül hamar tönkretennék "polgártársaink", felügyelettel, pedig, nagyon sokba kerülne fenntartani.
Verseny előtt én is megnézem, mit eszem-mit iszom. Start előtt kb 1/2 órával még kokszolok is egyet :), beveszek pár széntablettát.
Az egyik legkellemetlenebb versenyélményem is a témához kapcsolódik, a jobblétre szenderült FILA félmaratonon, kb. féltávnál rám jött a szükség. Alkalmasabb hely híján, a Dózsa György út-Váci út sarkán lévő IBIS Hotelbe
rohantam be, izzadtan, rajtszámmal a mellemen, nagy derültséget okozva a recepción tartózkodó munkatársak és szállóvendégek között.

merre? 2009.03.25. 09:58:50

jajj én is 1x majdnem mexívtam nagyon a szigeten, bementem 1 szállodába, ami a legközelebb volt de semmiféle wc-t nem találtam a hall környékén, csak spa-nyugdíjasokat, ezért elindultam találomra 1 irányba és egyre gyorsabban és egyre határozottabban mentem a különböző folyosókon az ismeretlenbe, amíg talkálkoztam 1 szerencsémre segítőkész nővel aki megmutatta a személyzeti wc bejáratát (nem volt az ajtóra kiírva semmi).
a szükség nagyon határozottá tudja tenni az embert !
az volt, h megettem 1 almát futás előtt.
soha többé :-)

orsiposta1 · http://orsineni.blog.hu/ 2009.03.25. 10:06:20

Tetszik a post!

Egyébként velem is előfordult már, hogy éreztem nem jutok el a célig és kénytelen voltam egy győri parkban, egy bokor mögött kiereszteni azt, ami már nagyon ki akart jönni.

cato fong 2009.03.25. 10:31:10

fontos problémával foglalkozik a post. szerintem minden sportolónak vannak hasonló sztorijai. a legviccesebb, amit e témában hallottam:
a jó alkatú és keményen sportoló hölgy elégedetlen lévén kinézetével a futóedzésre fóliával tekeri körbe magát (télen), hogy több kalóriát égessen el. sajnos azzal nem számolt, hogy futás közben rájön a hasmenés, így magát a több rétegtől már szabaddá téve még a fóliát is le kell tépnie magáról a bokor mögé szaladva. (a pontos csomagolási technikát nem ismerem.)
saját élmény a balaton soundról, hogy az átúszás előtt rám jött a szapora. mobil klotyók voltak, de klozetpapír nem. sajnos én sem vittem. gondoltam kérek a szervezőktől, akik majdnem kiröhögtek, hogy hát sajna az nincsen. így kénytelen voltam a "motyóval" leúszni a távot. nem volt valami kellemes. (és itt kell kimondanom, nem értek egyet azokkal, akik lucernát, banánt, vizet ajánlanak a verseny napjára. nem tudom, talán az izgalom teszi, de a semmit is képes vagyok kitolni.)

cato fong 2009.03.25. 10:32:49

hoppá, természetesen nem balaton sound, hanem balaton átúszás, máshol jár az eszem.

szaszit 2009.03.25. 10:49:24

Régebben széntablettát használtam mostanában lopediumot versenyek idején, nekem bevált megfogja a rendszert, a BalatonSzM sem volt semmilyen gondom vele. A kisdolgokon meg nem sokat variáltam, sok volt a nádas, bokor stb.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.25. 11:51:35

nekem szerencsére acélosak a záróizmaim így nagydolog sosem zaklatott futás közben, de egy pisit magával cipelnie az embernek igen kellemetlen dolog tud lenni, sőt szerintem még csak nem is tesz jót a hólyagnak ha lötyög, szóval hamar meg kell tőle szabadulni.

erről egyébként a Monty Python jelenet jut eszembe, amikor a vizeletüket visszatartani nemtudók maratonján eldördül a rajtpisztoly, és mindenki rohan egyből a bokrok közé. :) sajnos nem tudom az eredeti címet meg linket, de hátha vki majd megszán minket.

.com 2009.03.25. 13:35:46

@cato fong: finnyaskodsz, mire atuszol kiodlitodik
meg ugysem uszol magad mogott :o)

pkrisztike 2009.03.25. 13:38:32

@.com: de a mögötte lévő akkor szar helyzetbe kerül :) bar amilyen a viz szine fel sem tűnne lehet :)

Ted Striker 2009.03.25. 14:13:11

@rrroka: Silly Olimpiad

Versenyszámok:
- Az irányérzék nélküli emberek (100 méteres síkfutása
- A süketek 1500 méteres síkfutása - startpisztolyos indítással :-)
- Úszni nem tudók 200 méteres szabadstílusú úszóversenye
- Inkontinenciával (vizeletvisszatartási problémákkal) küzdő férfiak maratonversenye.
- Magasugrás.
- Magukat csirkéknek képzelő férfiak 3000 méteres gátfutása.

www.youtube.com/watch?v=16iNk1hLJt4

boibo 2009.03.25. 15:47:53

@Ted Striker:
és
@rrroka:

Jól van. Most tért vissza teljesen a blogba vetett hitem!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.25. 17:42:06

@boibo: :DDD örülök!
(a héten meg már futni is fogok, de ma túl hideg van...)

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.25. 17:46:16

@bodlac: banán túl rostos. A lucerna lugosít televan fehérjével, ásványianyaggal, vitaminnal, amúgy is szoktam hetente egy-kétszer. A szénhidrátfeltöltés előtte nap kell, nem verseny reggelén, szóval hogy viszonylag szénhidrátban szegény az nem gond. Akkor már csak azért eszek hogy legyen valami a gyomromban. Ha elfogyott a szénhidrát úgyis zsírból kell továbbfutni :)

@Burgermeister: százas szög ellen nincs orvosság. :)

Rám mindig akkor jön ha megbeszélt időpontra megyek futni valakivel, na akkor szoktam 5-10 perceket késni...

vangelis1978 2009.03.25. 18:09:03

Nyugi:jót tesztek a földnek az odakakilással illetve odasapiseiléssel:TÁPLÁLÓ HUMUSZ lesz belőle:).Lehet hogy pont ezért nincsenek nyílvános wécék.Gazdaságossági okokból.Főleg ilyen gazdasági válság idején:)Rám csak a sóstói erdőben jött rám a dolog, és szerencsétlenségemre pont jött Vasvári Sándor edző úr, kinek az a mániája hogy mindenki mutogatós szatír, így nem tudtam kiengedni:)

vangelis1978 2009.03.25. 18:10:44

odasapisiléssel:ezt javítom erre:odapisiléssel.

bodlac 2009.03.25. 19:38:05

@Ras: hát azért szoktak rendesen enni előtte, csak 3-4 órával a start előtt. A lucerna az nekem olyan pointlessnek tűnik, nem árt, igaz nem is használ, mintha éhgyomorra indulnál neki. Gondolom én.
És hát hogy lugosít... ezt én is csak úgy mondom lucerna szakirodalom nélkül, de nem kellene mindent elhinni amit ilyen biotáplálkozós oldalakon írnak. A vér tized pH pontossággal strikten szabályozott kémhatású, csekély rá az esély, hogy ezt egy kis lucerna bevételével szikrányit megváltoztasd. Ami szerencse, mivel az alkalózis az acidózishoz hasonlóan nagyon kellemetlen dolog.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.25. 20:07:17

@bodlac: mint mondtam, a raktárakat nem verseny előtt kell feltölteni (szerintem), hanem előtte napig. Én versen napján alig eszek. Előtte gyakorlatilag semmit. Speciel én nem is tudok rendesen futni ha van folyadékon kívül más is a gyomromban (az meg hamar felszívódik). Ritka, hogy délután van verseny, szóval ha a 10órás rajtból leszámolom a 4 órát akkor az reggel 6. Namost ennél korábban kelni nincs sok értelme eleve. Nyilvánvalóan nem fél marék lucerna állítja be a vér pH-ját, de mivel az ember alapvetően több sót és több húst eszik a kelleténél, valamit futás közben alapvetően tejsav keletkezik (legalábbis verseny közben tuti), így úgy gondolom inkább lugos mint savas pH-jú cuccokat érdemes betolni, ha már egyáltalán. Így valamelyest azt a kis gyomorsavat is lekötöm ami a versenyláztól van ,meg attól hogy bár a szervezetem rá van állva a reggelire, verseny napján nincs. Nem hiszek a nagyívű orvosi és okkult elméletekben. Ki szoktam próbálni (egy határig) és azt a dolgot tartom meg ami bevált. Nekem a banán nem, a lucerna igen. Ennyi. Firenze előtti héten például gondolkodtam hogy kipróbáljam az L-carnitint is, de inkább nem mert nem szeretem felborítani a felkészülésem ilyesmivel, és elég gáz lenullázni három havi edzésmunkát valami új cuccal ami nem válik be.
A verseny előtt szénhidrát az nekem ilyen utolsó hétben edzésnek tűnik. Tudjuk hogy jó, de kissé elkésett. Még sosem éheztem el versenyen, max edzésen amikor 6kor mentem ki futni és melóban ettem utoljára délben, akkor sem túl sokat. Nálam inkább az vált be hogy edzés után bőségesen energiapótlás, akár este 11kor is, mákom van az anyagcserémmel :), ebben azért a pajzsmirigy dolgaimnak is van szerepe, no meg a heti 80km edzésadagnak. Meg is van a megfelelő napi kétszeri kibocsátás is :), hogy az eredeti témánál is maradjak kicsit.

bodlac 2009.03.25. 23:11:21

@Ras:
Na, nem akarlak én átszoktatni, mindenkinek úgy kell csinálnia ahogy neki fekszik jól. De mivel a te (mint blogger) szavaidat a lelkes futójelöltek könnyen készpénznek vehetik, érdemes megfontolni a tanácsadást.
Nyilván a verseny előtti és alatti kajálással nem az izmok glikogéntartalmát akarja növelni az ember, jól működik a cukor közvetlenül vérből is. Aki megfostosodik tőle, annak nyilván azt is számításba kell vennie.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1757304
"Performance was improved by ingestion of carbohydrates before and/or during exercise; performance was further improved by their combination."

Annyi előnye azért van az (nyugati) orvosi elméleteknek, hogy általában a valóságra építenek, abban meg nem kell hinni ahhoz, hogy működjön. ;)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.26. 08:49:22

@Ras: igaza van bodlacnak, te extrémen edzel és étkezel szerintem is, ráadásul extrém tempós versenyeket tolsz, és nem hiszem h jót tenne másnak ha megpróbálná úgy csinálni ahogy te. jobb általánosságban beszélni inkább. nekem jót tesz, ha verseny előtt egy banán, meg egy csoki behoppan a hasamba, különösen jó a nápolyis-csokis, mint pl balaton-szelet. a csoki ugyis kakakötő ( (C) levédve!), különösen az étcsoki!
egy ilyen csírás cucc úgy menne át rajtam, mint egy ferrari, hogy a témánál maradjunk... :D

Vegyi Ali 2009.03.26. 09:37:51

Én a futáshoz nem értek, 1.0-s amatőr vagyok. De a biokémiához (talán) kicsit jobban. Ezt a "lúgosítsuk a szervezetet a kajával" dolgot felejtsétek el, baromi gyorsan. Akkora marhaság, mint ide Lacháza (Bp-ről írok).
Azt nem tudom, hogy a csíra jó, vagy sem, de azt igen, hogy mondjuk a teniszezők egy 5-6 órás meccs alatt általában banánt szoktak fogyasztani, és nem azért, mert fel akarják tölteni a glikogénraktárat (az nem is megy intenzív mezgás közben), hanem a prompt flehasználható energiabevitel érdekében. És amúgy a banán rosttartalma (a nem emészthető rostokról van szó a szartémában) igencsak alacsony.

Lac78 2009.03.26. 09:40:18

Sziasztok!
Tavaly a Délibáb félmaratonon a nap puszta közepén kellett keresnem egy félreeső helyet. Nem volt könnyű, kb. 10 percembe került amit nem tudtam már ledolgozni. Szerintem az utazás hozta ki, kb 2 órás autóbuszos út volt előtte, amikor odaértem gyors öltözés és már melegítés is. Folyadék meg ment befelé a szervezetbe folyamatosan a futás alatt mert meleg volt. Szerintem verseny előtt 1-2 órával helyszínre kell érni (asszimilálódni) és egy órával rajt előtt már nem enni-inni sokat.

angelday 2009.03.26. 09:40:19

"Akkora marhaság, mint ide Lacháza (Bp-ről írok)."

Ezen mosolyogtam.

boibo 2009.03.26. 09:57:37

Mondok Nektek valami tudományosan teljességgel alátámsztatlant:
libazsíros kenyér.
Nem tudom, miért alakult így, sztem csak puszta véletlen, hogy az első maratonom előtt azt ettem, azóta meg kabalává vált. A versenyre való odaút alatt (tehát rajt előtt kb két órával) a kocsiban simán be lehet tolni, és soha semmi gondom nem volt vele. Más kérdés, hogy ha én emiatt (a táplálkozás-tudományilag helytelen mivolta miatt) esetleg elveszítettem néhány percet, az nekem nem akkora megrázkódtatás.
Lucernát lehet kocsiban enni? Vagy meg kell állni valamelyik tábla mellett, és legelni kicsit? És mi van akkor a méhekkel (már kifigyeltem: a lucernát azok a jó nagy féle poszméhek kedvelik!), ha megkergetnek, az a bemelegítés?
:)))
(Bocs Ras!)

kg_kilo 2009.03.26. 10:07:48

En mint ex-bringas annyit tudok mondani, hogy:
1) lapulevel a baratod.
2) (hosszutavu) verseny elott, alatt, edzes alatt szenhidrat hegyeket toltunk. Teszta, keksz, lekvar, csoki, (falusi kocsmakban palacsinta vagy remes kremes). Es nem kaptunk tole fositiszt, ellenben amikor a dinnyefoldon garazdalkodtunk, na az betett... meg a 'majdnem erett' ringlo... Ami nagyon finom volt viszont, az a zsenge kukorica a la natur, letepve.
Es edzes alatt ha nem ettel rendszeresen, olyan elehezeseket lehetett kapni, hogy majd' leestel a bringarol. Versenyen sose volt ilyenem, de mondjuk teli edzesen volt, hogy a ho alol kapartunk ki egy kis fuvet...
Amiben Ras-nak viszont nagyon igaza van, az az, hogy nem versenyen kell kiserletezni.

pkrisztike 2009.03.26. 11:18:46

Na kiszűrtem a lényeget: enni enni enni :) szénhidrátot betolni jól, az utolsó héten feltöltődni. :D

Ted Striker 2009.03.26. 12:02:42

@pkrisztike: azért az szép lenne ha mi gyarló ámatőrök mondanánk meg a tuttit egy profinak... :-)

pkrisztike 2009.03.26. 12:10:37

@Ted Striker: miért ne? én eddig pályán futottam, és mikor kisebb voltam, volt h ott is azért ment el egy verseny mert eléheztem. Aztán tapasztaltam, kérdezősködtem, néztem mit csinálnak mások és megszületett az én verzióm. Most ugyanez van félmaratonon. Még csak 2 éles futásom volt, egyiknél beszúrtam, a másik tökéletes volt, kivétel a frissítés, mert a csaj aki tartotta a kulacsot ugy szoritotta h nem volt erőm kitépni a kezéből. Szóval, sok felől jön infó, én is próbálgatom, aztán majd kijön a végeredmény. Mármint nem úgy. :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.26. 12:12:10

@pkrisztike: hát vagy ez, vagy ahogy eddig csináltad... :D

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.26. 17:02:52

@Vegyi Ali: a hosszútávfutás alapvetően a hatékonyságról szól. Leghatékonyabban zsírból lehet energiát nyerni. A plusz szénhidrátbevitel az inzulinon keresztül gátolja a zsírból energianyerést (ami lassabb, viszont kb két nagyságrendnyivel több eneriga áll rendelkezésre így ~80.000kCal).

@bodlac: gyorsabban futottak? tovább bírták? mit jelent a performance? mert nem mindegy azért.
Pl egy maratonon féltávnál a szénhidrátbevitel a fentebb vázoltak miatt tuti nem javítja a teljesítményt (az időeredményt), mivel a beinduló zsírfelhasználást szorítja vissza.

Egy maraton kb 3-4000kCal energia elégetésével jár. A szervezet glikogén (szénhidrát) raktárai 1500-2000kCal-ra tölthetők fel max. A többit zsírból kell fedezni, vagy kívülről. Ennyit kívülről futás közben elég nehéz (ez kb 2kg banánnal vagy 400g csokoládéval egyenértékű), tehát egyértelműen a zsírégetés elősegítése az egyetlen hatékony megoldás.
Plusz minél edzettebb valaki annál jobbak a glikogénraktárak (tárolt közelebb a 2000kCal-hoz) és annál hatékonyabb az energiafelhasználás (szükséglet közelebb a 3000kCal-hoz), tehát pont hogy a kezdőknél nagyobb faktor a zsírégetés.

Mégvalami: magasabb izommunkával az emésztőrendszer csökkentett üzemmódba kerül, az izommunka közbeni táplálékbevitel kevésbé hatékony mint a nyugalmi. Folyadékban pedig életszerűtlen ekkora energiamennyiséget bevinni futás közben.

bright 2009.03.27. 12:09:18

@Ras: Ezt megértettem. De mit kezdjek azzal, ha éhes vagyok; Tehát a gyomorsav bántja a gyomromat? Ha ezt folyadékkal akarom megoldani, akkor annyit kell innom, ami miatt állandóan megállhatok. Én például max 2-3 óránként megéhezem.

kg_kilo 2009.03.27. 13:35:42

@bright: szex! ja nem is, keksz!

boibo 2009.03.27. 14:13:57

@kg_kilo:
na most azért ha ebből a kettőből lehet választani...
:)

Vegyi Ali 2009.03.27. 16:00:47

@Ras: Nem mondasz hülyeségeket, csak szerintem van benne pár lényegi (és logikai) hiba.
-nem arról van szó, hogy a zsírt lehet leghatékonyabban felhasználni, hanem egységnyi zsír felhasználásából nyered a legtöbb energiát. Ez nem hatékonyság, hanem energiatartalom kérdése.
-én épp azért emlegettem a banánt, mert ha megnézel egy teniszmeccset, simán lemegy egy meccsen egy kiló (2-3szor kettő), plusz az izotóniás sportitalok, amikben szintén sok szénhidrát van. Abban viszont nyilván igazad van, hogy a kezdőknek kevesebb időre elég a glikogén, ezután zsírt fog felhasználni. De (és ebben nem vagyok biztos) csak aerob körülmények közt. Úgy emlékszem, hogy anaerob körülmények között előtérbe kerül a fehérje felhasználása is (kevésbé használt izmokból kiépülés). Tehát az az amatőr, aki nagyobb tempóban edz, mint ahogy kellene nem fog zsírból fogyni+durván megterheli a keringési rendszerét is.
- Ha úgy érzed, hogy eléhezel, akkor csak a szénhidrátbevitel segít, mert a gyorsan hozzáférhető, még csökkent emésztési működés mellett is: nem kell emészteni gyakorlatilag.
Nekem félmaratonokon bevált, hogy a frissítési pontokon egy marék szőlőcukor+egy pohár izotóniás lé+egy fél pohár víz. Ez már az első ponttól, szerintem én nem is fogyok ki a glikogénből a végéig sem. Persze nem érdekel engem annyira az időeredményem, és sose fogok 80 perces félmaratont futni. Edzésen persze nem szoktam cukrot zabálni, akkor hadd égjen a zsír, van belőle tartalékom rendesen :)

HecseDLI 2009.03.29. 09:55:03

@Vegyi Ali:
Hali!
És nem vagy szomjasabb a sok édes izére?
Sokkal több vízet kíván édesre az ember, viszont a sok víz lötyög az ember hasában.
Verseny elött 4 órával 2 vajas deszka sok mézzel, 3 banán a verseny elötti 1-1.5 óráig. Még sosem volt gondom , pedig 96 óta kisebb nagyobb szünetekkel nyomom.
Ez genetika is szrntem.

Vegyi Ali 2009.03.29. 14:17:16

Nem, én nem vagyok rá különösen szomjas. Ez meg, amit írtam szerintem nem olyan sok folyadék, hogy lötyögjön. Ezt melegebb félmaratonokon simán kiizzadja az ember. Ha hűvösebb van, akkor persze nem kell, mostanában már én is simán tudok 15-16-ot futni akár folyadék/kaja bevitel nélkül is. Azt hiszem, gazdaságosabban használom az erőforrásokat.

Nimandi 2009.03.29. 19:19:47

Ontopik, hogy ma egy nyilvános wc-be botlottam a szigeten. Az már csak extra szósz hozzá, hogy műszaki okok miatt zárva. ,)
Ez ott a szállodák környékén van egy kisebb épületben, úgy vettem észre, hogy a tavacskás-sziklakertes parkban egy fára van kitűzve a kézzel írt cédula: wc a halastó mögött.
Ismeri azt a helyet valaki? Az a zárva tábla vajon örökkön örökké ott van, vagy tényleg van ott egy olykor nyitott wc?

DaMartian 2009.03.30. 13:48:50

A Margit híd felöli oldalon az uszoda magasságában (kaszinó után) is van nyilvános WC a Szigeten, a középső sétáló út mellett, de azt sem láttam még soha nyitva... : (

kg_kilo 2009.03.31. 10:42:19

Az lehet itt a logikai kulonbseg oka, hogy mondjuk az en peldaimban emlegetett bringasok nagyon nem akarjak hagyni, hogy atmenjenek zsiregeto fazisba. Szoval inkabb folyamatosan toljak befele a szenhidratot, mintsem elerjek a "falat" es atvaltsanak zsirra. Valahol azt olvastam, hogy a Tour-on kb 18.000 kCal energiat hasznalnak fel naponta. Az azert valami boduletes, foleg ha potolni kell :)

Aztan hogy egy felmaratonon mi a jo... fene tudja. De ahogy latom, Kriszta azert megoldotta (legjobb europaikent), de persze kivancsian varjuk a beszamolot!

vangelis1978 2009.06.03. 10:46:49

Ilyen hosszú témát szentelni a szarásnak.Hű de építő!!!!

vangelis1978 2009.06.03. 13:11:09

Egyébként most is fogyókúrázom,de most nem olyan drasztikus módszerrel, mint amit említettem.Lényegében nem is lettem sokkal kevesebb, de keskenyedtem rengeteget.A módszer a következő::Napi minimum 12 km futás, illetve a fő étkezések előtt Pu erh kapszula, illetve naponta általában egy L-carnitin kapszula, és egy harmadik, aminek a neve nem jut eszembe.Ez utóbbi csökkenti a zsírok beépülését.A pu erh kapszula pedig állítólag a leghatékonyabb fogyasztószer.No az igaz, hogy hasmenést is okozhat.Ezért futóversenyek környékén nem ajánlanám.Az igaz, hogy már majdnem teljesen visszanyertem eredeti karcsú formámat.Az is igaz persze, hogy nekem nagyon gyors anyagcserém van, s nagyon sokat kell ahhoz ennem, hogy hízzak,illetve ebből kifolyólag könnyen is fogyok. A télen is azért híztam kicsit meg ,mert például estére megettem egy kg kenyeret, de ez csak a desszert volt.Így sem voltam olyan sok.DE HAMAR LEMENT AMENNYIT EREDETILEG LE AKARTAM ADNI.Persze most valahol egy csomót tapintottam magamon, és nem tudom, hogy rák-e,mert ha az, akkor az is segített a fogyásban, de ezt nem kívánom senkinek.Üdv mindenkinek!!!Mentem énekelni, majd futni.

Putykuruty 2011.02.02. 16:29:32

A fenekedet mivel törölted ki?

DaMartian 2011.02.02. 17:14:50

@Putykuruty: az igazi vértájfutó csalánnal...

SzerkesztoTV3 2011.02.07. 16:31:19

Vannak olyan debilségek, akik zsebkendővel törlik ki a feneküket! :@

Csilla Királyné 2015.08.23. 09:28:14

Sziasztok, én csak tavaly kezdtem el komolyabban futni,, az idén már max 8-9 km -et futok és most szembesülök a fent leírt problémákkal. Pest közelében egy kis faluban élek, így a határban szoktam futni. Ott aztán tényleg nincs WC csak a természet lágy öle, kezdem megismerni a faluhatárában lévő összes bokrokat. Eddig azt hittem, hogy ez egyedi dolog.
Hétvégén egy közös nagy futásra készülök, nagyon aggódom, mi van, ha ott is rám jön a szapora? Mit egyek verseny előtti napokban?

Zöld_Dani 2015.08.28. 22:03:22

@Csilla Királyné: Én elég nagy hasmenéses voltam, futóéletem első négy évében. Edzéseken is. Fél éve nem volt ilyen problémám, vagy azért, mert mostanra szokta meg az emésztésem a helyzetet, vagy azért, mert elhagytam a húst és a tejtermékek nagy részét is.
Türelem, találékonyság és jó szerencse - ennél jobb receptet nem fogsz találni :-)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása