Tóth Gyula sportpályafutása – Második rész: Országos csúcsok, nagy győzelmek

2015.02.12. 19:54 Szuflavéder

(A poszt első része itt olvasható.)

1966-ban már sokat utazott fel Pestre, mivel a munka és a sport mellett levelező tagozaton a TF-re járt az edzői szakra.

1966. április 11-én a mezei Budapest-bajnokságon 10 km-en 30:43-mal ötödik lett, utána a korabeli NSZK-ban Meerbeckben nyerte meg az évben első maratonját (2:25:23). Július 16-17-én a salgótarjáni vidékbajnokságon 5.000 méteren második (14:39,6), 10.000 méteren pedig első lett (30:09,6).

Július 24-én a szegedi nemzetközi maratonon győzött útvonalcsúccsal szerezve meg második szegedi és első országos bajnoki maratoni győzelmét (2:22:44,6).

toth_gyula_szeged.jpg

Július 28-án a budapesti pálya OB-n 10 km-en ötödik lett 30:26-tal. Augusztus 29-én óriási egyéni csúcsot futott 10.000 méteren egy budapesti versenyen: 29:32,4. Ez az idő maradt élete legjobb eredménye ezen a távon.

Szeptember 4-én Budapesten rendezték az Európa-bajnokságot, ahol a maratoni távon a 3. helyen ért célba 2:22:02-vel. Óriási siker volt ez az egész országnak, és persze Ózdnak is, hiszen ózdi atléta nem állt még dobogón kontinensviadalon. (Nagy bánatunkra sem videó-, sem pedig képanyagot nem találtunk a témában.) Egy összefoglaló itt az EB összes atlétikai számáról.

Az éves sikersorozat egy hónappal később október 2-án Kassán folytatódott, ahol először tudott győzni. Ideje 2:19:11. A rajt utáni pillanatok (a 3-as számú versenyző mögött csak a feje látszik):

toth_gyula_66_kassa.jpg

Egy összefoglaló klikkelhető emléklap az 1966-os kassai versenyről:

toth_gyula_66_emleklap.jpg

A mezőnyben voltak a legjobb etióp, német, szovjet, finn, japán maratonisták. Nagy nap volt ez azért is, mert 33 év után újra magyar név került fel a kassai győztesek márványtáblájára. 1980-ban készült képen ő maga mutatja is:

toth_gyula_80_kassa.jpg

A '66-os sikersorozatnak itt még nem volt vége: Kassa után meghívást kapott Japánba, a fukuokai maratoni világversenyre, ahová csak a világ legjobbjait hívták meg. Bemelegítés közben (jobbra):

toth_gyula_japan.jpg

November 27-én 13 órakor 11 fokban rajtolt el az 58 fős mezőny. Legjobb európaiként teljesítve a versenyt a remek hatodik helyen, új országos csúccsal ért célba: 2:16:36,2, megfosztva ezzel Sütő Józsefet a címtől. Itt a 30 kilométeres részidejét is hitelesítették országos csúcsnak: 1:35:41.

Az előző évek ózdi sikereire való tekintettel a MASZ 1967-ben az ózdiaknak adta az Országos Vidékbajnokság megrendezésének jogát. Itt 10.000 méteren az első helyezett lett 30:09,2-vel. Április 6-án egy athéni versenyen 2:22:15-tel az eredeti maratoni útvonalon futva a második helyet szerezte meg. Július 23-án Szegeden harmadszor is győzni tudott 2:28:20-al. Szeptember 3-án Budapesten másodszor is országos bajnok lett a maratoni távon (2:26:27). Ebben az évben kezdett el edzősködni.

Szeptember végén Mexikóba utazott három hónapra, hogy szokja az ottani klímát, valamint, hogy október 22-én induljon az előolimpián a maratoni számban. Itt az előkelő 11. helyen futott be 2:29:21-el. Ebből az időszakból maradt fent egyedül kézírásos emlék tőle. Egy kis noteszba jegyezte fel a kint töltött időszak edzéseit. Íme az október 6-i edzésnapja:

toth_gyula_67_naplo.jpg

Az edzéseit (a teljes notesz tartalmát) napról-napra a szeptember 25-i indulástól előolimpia napjáig ide klikkelve követhetitek végig.

1968. május 19-én Karl-Marx Stadtban új országos maratoni csúcsot futott 2:14:59-es eredménnyel és az 5. helyen végzett. (1979. május 19-ig, kerek 11 évig tartotta ezt a csúcsot.) 1968. június 2-án Ózdon a 25 km-es Országúti Bajnokságon 1:19:53-es idővel nyert Sütő József és Tormási István előtt. A szegedi maratonon július 21-én új útvonalcsúccsal győzött: 2:18:22-vel.

Augusztus 19-20-án Szolnokon a vidékbajnokságon 5000 méteren második (14:30,4), 10.000 méteren első lett (29:47,8). Szeptember 8-án az először Ózdon rendezett maratoni OB-n 2:22:09-es idővel (5 perces előnnyel Pintér és Klekner előtt) tudott győzni.

Szűnni nem akaró taps köszöntötte Tóth Gyula harmadik országos bajnoki és egyben első hazai győzelmét. A helyiek szinte szétszedték őt. Korábban futó iránt soha nem látott rajongással ünnepelték. Ezt a kupát vihette haza:

toth_gyula_serleg.jpg

1968. október 20-án az Olimpián Mexikóvárosban 24. lett 2:34:49-es idővel. A magaslati körülményekhez ő sem tudott igazán alkalmazkodni. Európai hosszútávfutók rendre leszerepeltek ezen az olimpián. A futószámokat a magaslati országokból érkező versenyzők uralták.

Mecser Lajos barátja, edzőtársa, legendás atlétánk, Európa- és országos 5000-es csúcstartónk, nemzetközi klasszis (ennyi bevezető után róla bővebben majd egy másik posztban) így emlékszik rá:

1965 telén ismertem meg Tóth Gyulát. Nyugodt, türelmes ember volt. Hét éven keresztül évi 6-7 hónapot edzettünk együtt és segítettük egymást. Az EB-re készülve az atléták szakfelügyelője Dr. Sír József csak nekünk engedélyezte, hogy külön eddzünk. Nem is kellett lemennünk a hivatalos tatai edzőtáborba.

Bánkúton edzőtáboroztunk, legtöbbször itt készültünk a versenyekre.

bankut07.jpg

Ő is kapott egy edzéstervet, én is. Ezeket összegyúrtuk, és végül mindig teljesen mást csináltunk, mint ami elő volt írva. Ebben az időben igazán egyikünknek sem volt edzője. Kaptunk tanácsokat, de mindig azt csináltuk, amit jónak éreztünk.

Érdekes, volt egy-egy napunk az ország egyik legszebb vidékén, Bánkúton. Hajnalban keltünk, és éhgyomorra mentünk futni még félálomban. Az első 500 métert sokszor csak gyalogoltuk. Aztán 3-4 kilométer futás után bemelegedtünk, és elkezdtük az iramjátékokat, váltogatásokat. Olyan sziklás helyeken futottunk át könnyedén, ahová turisták felmászni is alig tudtak.

7-8 km múlva értünk le a Szentlélekre a turistaházhoz. Jóban voltunk a személyzettel, így mindig benéztünk, mi vittük le a postát és az üzeneteket Lillafüredre (a Postának ez akkor 2 napig tartott). Visszafelé igyekeztük meredekebb szakaszokon menni, mégis gyorsabban értünk vissza, mert jól be voltunk melegedve. 30-40 kilométer között futottunk naponta. Az EB-re alapozva 1500 km-es futott hónapjaink voltak, de a versenyidőszakban ez 1000 km-re csökkent, és az intenzitás volt sokkal erősebb. Nálunk többet senki nem futott, úgy tudom, nemzetközi szinten sem. Az eredmények nem a cipőn múltak és múlnak ma sem. Nekünk 130 koronás csehszlovák Botas cipőnk volt.

A futás után Gyuszi gimnasztikázott, én meg befűtöttem, mert ő nem nyúlt a kályhához. Lavórban melegítettünk vizet, így mosakodtunk, 9 órakor reggeliztünk. Délelőtt még fát vágtunk magunknak, majd aktív pihenés következett, legtöbbször olvastunk.

Délben egy könnyű ebéd, legtöbbször hús nélkül, aztán alvás. A madárcsicsergés sem zavarhatta meg a pihenésünket, így még a spalettát is lezártam, amin Gyuszi mindig nevetett. Négy órakor keltünk, és felvettük a reggelről már megszáradt futóruhát. (Nem volt több garnitúra melegítőnk.) Gyula mindig lassan öltözött, nagyon lassan. Volt némi súrlódás közöttünk, de általában én beszéltem, ő meg hallgatott, így elviseltük egymás szeszélyeit.

Egyszer hoztam ki csak a sodrából, amikor a paradicsomlevesébe cukrot öntöttem mondván, enélkül nem bírja majd a délutáni edzést. Persze rögtön rám öntötte az egész tányér levest. Egy fél óra múlva aztán el is felejtettük a történteket. Ő egyébként soha nem bántott meg senkit, magának való volt, de mindenkivel segítőkész volt.

1969. április 6-án egy Athénban rendezett maratonon hetedik 2:16:35-tel, május 31-én Antwerpenben a 100 fős elit mezőnyben pedig 5. 2:18:49,8-as idővel. Július 20-án Szegeden ismét győzött 2:20:32,8-al. Augusztus 9-én Szombathelyen a vidék bajnokságon 10.000 méteren 30:17,2-vel Mecser mögött a második. Augusztus 20-án az ózdi maratoni OB-n győzött 2:20:36-tal. Az évkönyvek csak ennyit őriznek az OB-ról:

toth_gyula_osszefoglalo.jpg

Szeptember 21-én az athéni EB-n jelen volt a mexikói olimpia első 10 helyezettje, valamint az Etióp válogatott. Lázasan állt rajthoz és a 16. helyen ért célba 2:32:24,6-os idővel. A verseny előtt Csépe doktor (a válogatott sportorvosa) kalcium injekciót adott neki. Amikor befutott a stadionba, fejjel lefelé látott mindent, megfordult vele a világ. Az alábbi videón 4:28-nál indul a maratoni rész, 4:44-es másodpercnél egy pillanatra Tóth Gyula is felbukkan 365-ös számmal.

Kassán október 5-én 10. lett (2:28:33,6), november 2-án pedig megnyerte a Csepel maratont 2:26:51-el.

(innen folytatjuk...)

13 komment

Címkék: maraton életút Tóth Gyula

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr327154637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bellone 2015.02.12. 21:06:23

Ez a Mecser - Tóth edzőtábor mekkora lehetett!:) Hőskor, igazi hősökkel...

KicsiGyík 2015.02.13. 08:44:58

"Az eredmények nem a cipőn múltak és múlnak ma sem." Hm, jó,hogy ezt kimondta Mecser Lajos...

nedus65 2015.02.13. 15:33:10

Kár , hogy a sok divatmajmoló-divatfutó nem olvassa,vagy nem érti ezeket a sorokat ...sok munka , álhatatosság,kitartás , vasakarat . Ez kell(ene),nem az Ipod .:D

Szuflavéder · http://szuflaveder.hu 2015.02.13. 16:12:44

@KicsiGyík: @nedus65: Az első futócipőmet 1985-ben kaptam a 15. szülinapomra. A nagymamám vette a lengyel piacon, persze én választottam ki. Azt hittem profi csukám van, igazi profi futócipő. Jó vékony talpa volt. Egy hónap futás után állandósult benne a csonthártyagyulladásom (a sípcsont mellett minkét lábamban). Aztán verte a lábamat mindenhol. Három hónap nyi használat után a cipőcsere ezt a gondot megoldotta, de tény, hogy gyorsabb nem lettem a jobb cipőtől. Nekik ott a 60-as években szerintem a lengyel piacosomnál is vacakabb cipőjük volt. Nem tudom, hogy csinálták.

enne mi? 2015.02.14. 11:24:04

@Szuflavéder: soha nem volt minimalista cipőm, de érdekelne, hogy miben különbözik egy ilyen "menő" mai cipő az akkori dorkóktól.

bellone 2015.02.14. 18:30:50

@enne mi?: Sok éves fejlesztés, űrtechnológia, brand. Magyarul: az újabbak 10-szer drágábbak...:-)

Szuflavéder · http://szuflaveder.hu 2015.02.15. 16:34:54

@enne mi?: vegyél két egyforma cipőt, az egyikben fuss 2500 km-t, majd vedd fel felváltva mindkettőt egymás utáni napokon. Szerintem ennyi.

enne mi? 2015.02.15. 19:28:50

@Szuflavéder: ezt sok mindennek nevezném, de válasznak nem. Azokban a cipőkben, amikben én futok, meg tudom nevezni azokat az elemeket, amelyek miatt ezek a cipők _számomra_ jobbak, mint gyermekkorom sportcipői. A minimalista cipőknél én kívülállóként (és ez most szó szerint "kívülálló"-t jelent) a talpkiképzésnél, és a felsőrész anyaghasználatában látok különbséget. A talpkiképzésnek (gondolom én) inkább csak terepen van érdemi jelentősége, a felsőrész anyaga, kialakítása pedig hozzájárulhat ugyan a jobb teljesítményhez, de ennek mértéke azért korlátos.

Szuflavéder · http://szuflaveder.hu 2015.02.16. 09:32:31

@enne mi?: erről én nem tudok neked mesélni. A kereskedők szokták a boltban lelkesen prezentálni a cipők gyártási paramétereit, kiképzését stb., de én ezeket nem jegyzem meg. Engem csak az érdekel, hogy érzem benne magam. De az, hogy a felsőrész anyaga hozzájárul a jobb teljesítéshez? Szerintem nem - mondom én ezt kívülállóként.

enne mi? 2015.02.16. 22:53:22

@Szuflavéder: "De az, hogy a felsőrész anyaga hozzájárul a jobb teljesítéshez?" Lásd:
- "Engineered Flymesh upper reduces distractions."
- "Dynamic Fit technology wraps the midfoot and arch for a glove-like fit"
- "Ultra-strong Flywire cables deliver lightweight support and lockdown"
- "Foam-lined collar delivers plush, soft support"
- "Traditional tongue construction to cushion lace pressure"
- Minimal sockliner molds to your foot's curvature for added support and comfort"
- "No-sew overlays for support and durability without added weight"
- ésatöbbi, ésatöbbi

Szuflavéder · http://szuflaveder.hu 2015.02.17. 11:27:57

@enne mi?: nagyon várom már a posztodat "Így javultam perceket a jobb cipőfelsőrésznek köszönhetően" címmel. Várom a kielemzett teszteket különösen az első sor hatása érdekel. ;-)

nedus65 2015.02.18. 16:24:26

Jókat mosolyogtam ezen a cipős dolgon. Harminc egynéhány futásban eltöltött év után tudom,hogy nem árt egy jó cipő . Föleg olyan , amiben ennyi év után is gond nélkűl tudok futni . A legfontosabb ,hogy a lábad és futóstilusodhoz igazodjon. De a felsőrész nemtudom,hogy mit is befolyásol , a kényelmen és tartóssággon (esetleg súlyon ) kivül...

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása