Mátra Bércein

2009.01.07. 08:19 szasza75

Korábbi írásaimban már utaltam arra, hogy futni nemcsak aszfalton szoktam, hanem terepen is. Szerencsére kedvünkre válogathatunk a túrák közünk, van belőlük bőven. Én 2005 áprilisában vettem részt az első ilyen jellegű szervezett túrán. A Mátrabérc volt az. Túl voltam egy-két maratonon, és gondoltam csak 14 km extra, pont jó lesz a fejlődésemhez. Jó volt. 55,6 km, 2734 m szintemelkedés. Átlagosan az indulók 78 %-a teljesíti 13 órás szintidőre a túrát. Volt olyan év, hogy az indulók 44 %-a teljesítette. Ebben az évben eléggé mostoha időjárás fogadta a túrázókat. A Mátrabérc elsősorban túra, futni nehéz rajta, hiszen vagy meredeken emelkedik vagy lejt. Igaz, páran futják, Németh Csabinak (ő a leggyorsabb teljesítő) 5 óra 27 percre volt szüksége a célba éréshez.  

2005-ben egy barátom rábeszélését követően vágtunk neki a távnak három zöldfülű bajtársammal. Nem háborúba mentünk, mégis sebesülten tértünk haza. Új vizek, új élmények, új fájdalmak. A rajt előtti este Sirokon szálltunk le a vonatról és a mintegy 2 km-re levő siroki tornateremhez gyalogoltunk, ott volt a szállásunk.

Szállásfoglalás, azaz befizettem 600 Ft-ot, majd kiválasztottam a tornaterem egyik még szabad részét és rövid szendvics-vacsi után alváshoz készültünk. Az alvók csak jöttek és jöttek. Tesco-szatyorból zsírpapírba csomagolt szendvics elővesz, rág, nyel, elpakol, fekszik, horkol. Nem volt szerencsém, így hallhattam, milyen 100-150 ember szuszogása egy tornateremben. Szerencsére a koránébredők már hajnali 4-től zörögtek, így sokáig nem kellett vesződnöm az alvással, a korai rajt miatt ideje is volt készülődni. Soha többet tornaterem! 6-kor rajt. Aztán futottam, majd az emelkedőkön gyalogoltam, végül már nem csak az emelkedőkön gyalogoltam. Az erőm folyamatosan fogyott, hamar megismertem a határaimat. Nem számítottam rá hogy ez ilyen nehéz. Igaz csak 14 km plusz egy maratonhoz képest, de milyen 14... Nagy önbizalommal odaálltam, ide nekem a Mátrát és a végén elvéreztem.

Maratonista létemre új dimenzióját éreztem meg a fájdalomnak és a fáradtságnak. 10:41 küzdelmesen ennyit tudtam akkor. Az eredmény 3-4 napig szinte csak segítséggel tudtam lemenni a lépcsőn vagy korlátra támaszkodva. Szörnyű volt! Rá egy évre 10 óra lett, aztán kihagytam a 2007-es túrát, majd a 2008-as lendületem Kékesnél kifulladt. Ennek ellenére az első fájdalmas, mégis a az egyik legkedvesebb megmérettetésem elégtétel nélkül maradt. Hülye dolog, de a 2007-es Párizsi maratonom rajtjánál (egy napon volt a Mátrabérccel) is arra gondoltam, bár lennék inkább Sirokon. 2009-et írunk, a fogadalomtételek ideje lezárult, 2009. április 25-én ott leszek újra a siroki vasútállomáson.

A barátaimmal egy Sirok melletti vadászházban töltöttünk pár napot. Igazi felüdülés volt a világ zajától távol. Persze futottunk is. Ha már van fogadalom január 2-án dacolva a minusz 6-8 fokkal, Viktorral elindultunk fel a Kékestetőre futva, a Mátrabérc útvonalán.

Úgy gondoltam, jó kis teszt lesz megnézni, milyen az útvonal, milyen az erőnlétem, és hogyan kellene ezt csinálni 4 hónap múlva tempósan, de nem behalósan. Futottunk, olykor gyalogoltunk, futottunk és ahogy emelkedtünk a Mátra gerincén egyre nagyobb volt a hó, felemelkedtünk a felhőből és minden csodaszép zúzmara volt. Holle anyó teleszórta a fákat pihékkel és olyannyira odafagytak, hogy csak egy-egy nagyobb szellő eresztette nyakunkba a hűvös port. Leírhatatlan élmény, ahogy a ragyogó látvány a hatalmába kerített.

Emelkedünk, suhantunk a mesebeli tájon. Micsoda évkezdés... Több izmos kaptató után, Kékestető előtt 2 kilivel a havazás is megkezdődött. Közeledett a torony, a távolból gyerekzsivaly hallatszott. Sielő, szánkózó nép kerítette hatalmába a Kékestetőt. Lassan, de megérkeztünk. Óra megállít, 19,9 km alatt 1520 m szintemelkedés, 626 m szintcsökkenés, az átlagpulzus 148, menetidő 2 óra 45 perc. Ugyan nem gyors, de 10 nap süti evés után mégis elégedetten, kipirult arccal forraltboroztam a Tető Étteremben.

A Mátrabérc kemény túra, nagy kihívás. Léteznek rövidebb távok is ugyanott, ugyanakkor a Mátra Bércein: a Hanák Kolos 35,6 km, a Muzsla 25,9 km. Boldog Új Évet! Nekem ez a túra az egyik idei futótervem. Na de miért is ez a hosszú prológ...

Ti mit terveztek 2009-ben? 

33 komment

Címkék: csaba mátra németh cél sirok szurdokpüspöki

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr80855896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cs (mi más) 2009.01.07. 09:26:05

T100 (ha lesz), Írottkő70, Lővér40, Fertőúszásra befutni (70 km), csak a szokásos. Esetleg Ironman Nagyatádon, de az aszfalt nem az én világom.

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2009.01.07. 10:09:29

Ha már Mátrabérc, itt van a Téli Mátra is, amit ugyanaz a rendezőgárda szervez január 31.-én. Más az útvonal, de abban is benne van a Kékes. A leghosszabb táv 40km körüli.

A teljesítménytúrákhoz - főleg a nagy szintemelkedéssel rendelkezőkhöz - ezek szerint kicsit másféle erőnlét kell. Nekem van két 9 órán belüli MB eredményem, de maratont nem tudnék 4 óra alá vinni. Érdekes.

DaMartian 2009.01.07. 10:11:24

Tervek: legalább 2009 km futás (ennyi volt idén)
Lefutni életem első Ultra távját
Félmaraton 1:30 - 1:32 környékén
Maraton 3:30 - 3:35 környékén
Címvédés a FutóCrosson vegyespárosban
Azt nem hiszem, hogy valaha futok még 40 perc alatti 10K-t, de azért megpróbálom : )
Az IronMan még elérhetetlennek tűnik, de lassan arra is kacsintgatok, de szerintem ez már jövőre marad, mert úszásilag vacakul állok!

Versenyek: SzuperBalaton, Prága félmaraton, Vivicitta, Arad, UltraBalaton, Valamelyik tavaszi maraton (Bécs, Prága?) Kékes csúcsfutás, Jesolo Maraton, Rakparti Futógála, New York félmaraton v. New York Maraton (nevezés sikerétől függően) FutóCross, Nike Bp. Félmaraton, és ha nem sikerül menni New Yorkba, akkor egy másik őszi maraton (talán újra a Plus) szezonzárásnak egy ivás helyett eredményrehajtós Balaton Maraton : )

Kihagytam valamit? Hú.. nem fogok unatkozni!

dzsulájka 2009.01.07. 10:18:53

először is szeretnék legalább 2000 km-t futni eben az évben. aztán meg jó lenne 4-4,5 óra körül futni a maratont, mert tavaly futottam az elsőt, és éppenhogy beértem a szintidőn belül. tavalyról áthozott fájó pont a nike félmaraton, akkor ráeszméltem, hogy nem tudok melegbe futni, így az idei nagy terv, hogy a ezt is megszokjam, motiváció pedig van: csapattal megyünk az ultrabalatonra, már csak a társak miatt sem szabadna elvérezni ott.

cato fong 2009.01.07. 10:23:42

milyen prímák is ezek a túrák!
@cs(mi más):
a lövér40-en idén voltam először, montis cimboráim beszéltek rá (azért nem kellett nagyon győzködni). mindenkinek, aki szereti az erdőt, csak ajánlani tudom ezeket a túrákat (40 mellett van lövér15 és 25 km-es táv is).
helyi gyerek lévén viszonylag sokat kóválygok a löverek és környékének erdeiben, bringa, terepfutás, miegymás, de olyan helyeken is vezetett az útvonal, ahol még soha nem jártam (de a madár se!).
az átlaghoz képest elég jó kondíciójúnak tartom magam (nem vagyok persze ironman), de így még nem fáradtam el soha. hozzá kell tenni, hogy a mi csapatunk kicsit versenyként felfogva a túrát (nem volt az!) elég jó tempót diktált. a durva az, hogy teljesen hirtelen, szinte átmenet nélkül jött rám a fáradtság, kb. 38 kilométernél, mikor már csak kb. 2 km-re voltunk a céltól. addig teljesen fittipaldi voltam. amikor meg hazaértem, úgy rázott a hideg, mint amikor nagyon lázas vagyok. ezt másnapra kialudtam, de pár napig azért még rendesen éreztem a lábaimat.
ennek ellenére mindenkinek ajánlom, fel lehet fogni egy kellemes (jó hosszú) túrának is.

cato fong 2009.01.07. 10:31:12

természetesen tavaly voltam először, mindig nehezen állok át az új évszámra így január elején.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.07. 12:55:32

@DaMartian: tényleg nem fogsz unatkozni. Prágában lehet, hogy találkozunk, mert megyek én is. Jómagam egyelőre négy félmaratoni versenyt írtam a naptáromba. Aztán ősszel Kassán vagy maraton, vagy félmaraton lesz az ötödik. A tóparti futópartin még gondolkodom. Én nyíregyházi vagyok, minden messze van ide, ahol jó versenyek vannak. Kassa is közelebb van Pestnél, azért járok oda. :)) Abban a zokniban szoktam ott futni, amit még a katonaságból hoztam haza, piros-fehér-zöld és rajta, hogy MH (Magyar Honvédség). Mégiscsak! :)))

Petyuritisz 2009.01.07. 13:50:02

Nem semmi célok ezek itt sporik, én sokkal kevesebbel is megelégednék!
Ősszel teljesítettem az első félmaratonomat, két hónap edzés után 1:56-os idővel, ezek alapján a 2009-es célok:
- Félmaraton 1:40-45 körül.
- 5 fős váltóban lefutni az UltraBalatont. A helyezés mindegy, bár a középmezőny hátsó traktusa körül végezni nagy élmény lenne...
- A többi terv ettől függ, így is rengeteget kell fejlődni!

zsolababe 2009.01.07. 15:00:26

Toparti-futoparty, Nike Budapest felmaraton, NY Maraton, Balaton Maraton :)

boibo 2009.01.07. 15:34:48

Februárban a Margita, jÚniusban Vértes, és ősszel még egy vmi maraton. Lehet, hogy bevállalok egy utcait, majd azt még meglátom.
Azért az nagy különbség, hogy én nem vagyok "időkényszeres" - ennyi idősen és ilyen nulla sportolói múlttal botorság is lenne. Nekem csak a táv teljesítése a célom, nem gyúrok az élmezőny babérjaira :-)
De Ti csak ügyeskedjetek, hajrá!

adam182 2009.01.07. 15:37:06

tök jók ezek a túraútvonalas futások, imádom a természetet. csak egy dolog tart vissza. ezeken a futásokon mennyire van szükség tájfutó/túrázó skillekre? kell közben a térkép, iránytű, meg ilyenek? a betonon a két szalag között elfutok, de ilyen rutinom nincsen.:( félnék, hogy a félmaratonból ultrát csinálok:)

az idei év fő projektje az első maraton lesz.
tervek: tóparti, normafai félmaraton, dunaparti futógála, keszthelyi kilóméterek, kékes csúcsfutás, nike félmaraton, spar maraton, mountain man hegyimaraton

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.01.07. 15:47:35

tájfutó skill egyáltalán nem kell. nem kell tájoló iránytű. A túrákon adnak egy itinert, amibe szövegesen leírják az útvonalat. (Futás közben nem szoktam olvasni)Általában az itiner tartalmaz táblázatos formában is leírás, pontok közötti távolság szintemelkedés, táv milyen túrajelzésen kell menni. A kezdeti időszakban térkép is volt nálam, most már azt sem igazán viszek. Ami fontos a jelzéseket kell figyelni és különösen a kereszteződéseknél. Ami aranyszabály, ha elkevertél nem látsz jelet menj vissza addig amíg látsz. Persze az elkavarás szinte törvényszerű és figyelni is kell. Ha nem jelzésen meg yaz útvonal, akkor a szervezők kiszalagozzák.

2009.01.07. 17:00:42

Az én terveim között a Vivicitta és a NIKE félmaraton szerepel. Ennél többet nem terveztem el magamnak, meghagyom a szabadságot, hogy a fejlődésemnek megfelelően válogassak később, illetve még nincs elég tapasztalatom. Ha jól fogom bírni, akkor akár több félmaratont is be fogok vállalni, ha nem, akkor csak több, rövidebb távot. Esetleg ha szervezünk csapatot/okat, akkor váltókban is szívesen részt veszek.

balota 2009.01.07. 18:52:22

Tavaly a futóblogos hídfutással másodszor sikerült teljesítenem a 2008-as célt, a 10 km-t. 2009-re a félmaratont tüztem ki célul; vagy csak úgy, vagy 2 órán belül, még nem tudom :) Az is célom, hogy március elejéig nem futok semmit. Ez elég könnyen teljesíthetö lesz :)
Valószínüleg félrevásároltam a cipömet, úgyhogy szeretnék csináltatni egy futóstílus-elemzést is, mert a legutolsó pár futás után nagyon fájt a térdem, lehet, hogy szuplinálok, a cipöm meg belül támaszt. Tényleg, Potyesz, te mondtad, hogy ugyanez volt veled. A Vomero óta mi a helyzet a térdeddel?
Stíluselemzést mikor/hol lehet csináltatni, nem tudjátok?

dyan 2009.01.07. 20:26:13

A BUÉK20-at sikerült lefutni, a Margitát is tervezzük. A Mátrabérc csak gyalogolva, már négyszer megcsináltam, jó lenne idén ötödszörre is. Nyár végén pedig kipróbálnék egy fémaratont síkon.

DaMartian 2009.01.07. 20:28:46

Bassz.. Most nézem a naptárat..
A Tóparti futóparti és a Vivicitta sajnos kiesik, mert egy időben van a meccseimmel : ( Azért szerencsére nem a legfontosabb versenyekkel ütközik! (pl. Prága)

dzsulájka 2009.01.07. 22:07:37

@balota:
Én ősszel a Spuri futóboltban csináltattam ilyen vizsgálatot. A boltról bővebben: www.futanet.hu/bolt/fr_aktualis.html
Csak abban nem vagyok biztos, hogy most is van-e ilyen mérés, mert tavaly ki volt írva a honlapra, hogy kéthetente az adidas, néha pedig a reebok emberei mérnek, de erről most ott nincs információ.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.08. 08:52:12

@dzsulájka: éppen ez a baj, hogy vagy az egyik, vagy a másik cég végzi a vizsgálatot. Egy független lenne az igazi. Én a neten nézegettem, a Lajtán túl miként csinálják. Egy futószalagon kell futni, a lábat kamerázzák hátulról és a lassított felvételek alapján megállapítható hogy pronáló (és mennyire) vagy szupináló a lépésed. A lábfej boltozatosságát pedig otthon is meg lehet nézni, vizes lábbal egy csomagolópapírra rá kell lépni. Ez a két infó már jó kiindulópont. A nem márkafüggetlen felmérésekkel mindig az a bajom, hogy érzem hogy oda fog az egész kilyukadni, hogy vegyem meg az ő márkájukat. És nem nem csak a cipőkre igaz. De ez a téma messzire vezetne...

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.08. 08:55:01

Előző hozzászólásomhoz kiegészítés: az utolsó előtti mondatomba eggyel több nemet írtam, ami így épp az ellenkezőjét jelenti logikailag. Vagy még egy, vagy eggyel kevesebb nemmel akartam írni! :)))

potyesz 2009.01.08. 09:19:47

@balota: azota, hogy megvan a Vomero, a terdem kulso felerol abszolut eltunt a fajdalom... viszont most a heten elkezdtem erezni mindket terdem belso reszet futas utan. :) (de foleg a bal terdem)Kicsit el vagyok kenodve emiatt, lehet, hogy en is csinaltatok egy elemzest, mert az nem igazsag, hogy egyszer itt, maskor ott faj. Szeretnek mostmar ugy futni, hogy sehol nem faj! :)

HelloJozsi 2009.01.08. 09:40:37

Mivel hamarosan megint bővül a család, ezért nagyon tervezni nem merek. De ami biztos az tavasszal az Eged-hegyi futás és a Bükk 50/30 (erőnlét függvényében) nyáron pedig az UltraBalaton amit ki nel hagynék :)
Ősszel talán a nu pogogyi 60as távja, de az még messze van...
Közben meg ami jön :)

zsolababe 2009.01.08. 10:50:06

@potyesz:
ha 30eves korod felett egyik reggel arra ebredsz, hogy nem faj semmid, biztosra veheted, hogy meghaltal :))
en pl most 2nappal a mutet utan el sem tudom kepzelni, hogy valaha nem fog fajni... ma mar rendesen konyha-etkezo-nappali kort setaltam feloran keresztul kemeny edzes volt :)

potyesz 2009.01.08. 11:42:17

@zsolababe: koszi, megnyugodtam :). Remelem Te is jol vagy es szepen nyugodtan labadozol... Take it easy! :)

zsolababe 2009.01.08. 11:58:42

@potyesz: elegge faj sajnos de allitolag majd elmulik :)

DaMartian 2009.01.08. 12:03:17

@BGY mindegy ki végzi a vizsgálatot (én is a Reebokkal csináltattam) a "részrehajlás" ott van, hogy amikor már megvan a lábtípusod, akkor a saját palettájukból ajánlanak (logikusan) megfelelő cipőt. De ha már tudod milyen a futóstílusod, akkor a számodra szimpatikus márkából is ki tudod választani a megfelelőt (ha tisztában vagy vele melyik mire jó) így ebből a szempontból a bevizsgálás nem részre hajló, vásárlásra meg nem vagy kötelezve! Ez a teljesen kezdő fogalmatlanoknak jó, mert megmondják nekik mit vegyenek, a rossz típusú cipőválasztásnál még az is jobb, ha egy bizonyos márkát tukmálnak rád, de az legalább tényleg a Te lábadra megfelelő. Aki meg már képben van, az úgyis levonja a konzekvenciákat, majd választ saját maga. Amúgy az összes kütyü közül a BGY által említett futópados-kamerás jelenleg a legjobb, a Nike is azt tervezi, hogy ezt fogja bevezetni. A Footscan döntően parasztvakítás, ugyanannyit ér, mint az előbb említett otthon is elvégezhető vizes lábat a kreppapírra módszer, csak kapsz róla egy szép nyomtatott képet..

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.01.08. 12:19:28

tervek:
párga félmaraton, talán tóparti, vivicitta, kékes futás, normafa hegyi félmaraton, nike, plus/spar maraton váltóban, és persze balaton maraton (de legalább a félmarcsi része).
jó kis terveink vannak! :)

@zsolababe: csak nyugi, lassan, ésszel! én is lemondtam a hétre a futásról, pedig nekem csak a taknyom ereszt.

FutoBolond 2009.01.08. 14:17:53

Tavaly, az olimpiai negyeddonto elott megfogadtam, hogyha a vizilabdazok olimpiat nyernek, en lefutom a maratont.

Mint az kozismert, a vizilabdazok teljesitettek a rajuk eso reszt, szoval rajtam a sor :) A München maratont szemeltem ki erre a celra, Oktoberfest utan egy hettel (igen, ennek ez adja a neheseget, nem a szintemelkedes!). Valoszinuleg elotte lesz egy 10 km-es laza, meg egy fel maraton felkeszulesi verseny, amire megyek.
A tizest szeretnem 50 kozelebe lehozni, a felmaratont 2.10 ala. A maraton utani napon pedig szeretnek ujra jarni tudni :)

A fo cel tovabbra is a mukedvelo futas, egeszseg, kikapcsolodas.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.08. 15:26:01

Én is műkedvelésből futok, de amikor ugyanazon a távon pár perccel rosszabbat futok, akkor rosszul érzem magam, mert itt a vég, már ezt sem bírom. :))
Most meg tudom magyarázni a csúszós hó miatt a gyengébb eredményeket. Ja, és egyre többet futok, emiatt a km/perc átlagaim egyre magasabbak. 14 km fölött érzem, hogy lassulok. Ott kellene megtartani a tempót. Első kilométerem 4:00-4:10 szokott lenni, a végén viszont 4:50-s átlagok jönnek ki 10-15 km esetén. A lassulással kell valamit kezdeni.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.01.08. 15:43:22

hát kezd lassabban :-), így maradt erő és lendület a végére is...

grafitember 2009.01.08. 17:37:39

A Ferrara Maratont tervezem, veled. : ))))
Esetleg kihozhatnád a futóblog-pólót, zsírmokány lenne!

chrono 2009.01.12. 16:24:11

CCC a többi tt csak adalék a nagy tervhez

chrono 2009.01.13. 12:20:59

jóhogy akárcsak neked:)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása