Vega vagy-e?

2009.01.29. 15:41 szasza75

Még a novemberi - New York Marathoni - csülkös ebéd idején felmerült bennem ez a kérdéskör. Marha sok (4 nagyobb darab) csülköt sütöttem, a futóbarátaim egy része meg krumplit evett magában. Néztem is bambán, basszus ezért dolgoztam 5 órát a konyhában? Azt mondták, azért a csülöknek is jó illata van, a krumpli viszont finom is. Kicsit sajnáltam őket, amikor egy méretesebb cupáknak estem neki. Persze azért nem rohadt rám az ízletes kaja, egy-két nap alatt elpusztítottam a maradékot. Angelday életformáló felhívása közben számos komment érkezett, ki mit eszik, hogy emészt, de hogyan hathat a vega evésmód a futásra?

Az egyik kedvencem: Mozarella, paradicsommal, olívabogyóval, feketeerdő sonkával.

Futók körében nem ismeretlen dolog a húsmentes táplálkozás. Számos futóbarátom és híresebb futó, sportoló tért át a vegetáriánus életmódra. Előbbieket nem nevezem meg, utóbbiak közül pl. Yiannis Kouros, Emil Zatopek, Paavo Nurmi, Carl Lewis, Scott Jurek, Edwin Moses, Marco Olmo, magyarok közül említhető Sipos István, Schirilla György, vagy Kalotai Levente. Mind kimagasló teljesítményt értek el futás tárgykörben. Ezek után felcsaptam a netet, ki lehet még vegetáriánus az elismertebb futók között? Bekele, Radcliffe, Haile Gebrselassie? Meglepetésemre, nem találtam erre utaló infót róluk. Tehát mégsem a húsmentes lét a siker kulcsa?!

Tény, hogy a vega étkezési szokásnak is több "mélysége" létezik.

  • Szemi vegetáriánus forma: az étrendben fogyasztható a növényi eredetű táplálékon kívül hal, illetve baromfihús.
  • Lakto-ovo vegetáriánus: a tejet és tejtermékeket, valamint tojást is fogyasztó növényevő ember táplálkozása.
  • Ovo vegetáriánus:növényi eredetű élelmi nyersanyagok (gabonafélék, zöldségfélék, gyümölcsök, olajos magvak) mellett megengedi a tojás fogyasztását.
  • Lakto vegetáriánus: növényi eredetű élelmi-nyersanyagok (gabonafélék, zöldségfélék, gyümölcsök, olajos magvak) mellett megengedi a tej és a tejtermékek fogyasztását.
  • Makrobiotikus táplálkozás: az étrend gerincét teljes értékű gabonafélék alkotják, amelyek kiegészülnek zöldségfélékkel, hüvelyesekkel. A 10 fokozatú táplálkozási rendben a sort a gyümölcsök és olajos magvak zárják. Az irányzat követőinek célja a hagyományos táplálkozástól eljutni a legmagasabb fokozatig, amikor csak magvakat és gyógyteákat fogyasztanak.
  • Szigorúan vegetáriánus: kizárólag növényi eredetű táplálékokat fogyasztanak.

Ennek megfelelőn lehet vegetáriánus az is aki húst is eszik? Ez azért jó hír. Pedig egyes álláspont szerint a hús fogyasztásával az emberi szervezetbe a toxikus anyagok kerülnek, azaz a húsevő ember mérgezi magát. Az élettelen állat húsa tartalmaz némi húgysavat, karbamid savat, tejsavat, és még néhány nem túl hasznos savat. Hogy ezeknek a toxikus elemeknek milyen hatásai vannak a szervezetünkre, gyakorlati tapasztalatom híján inkább megkérdeztem egy-két ismerősömet.

Állításuk szerint jobb a közérzetük, javítja a szellemi és fizikai képességeket, de ami a futásnál leginkább fontos, a regenerálódási folyamatot lassítják, azaz edzések után gyorsabban regenerálódnak. Kipihentebben tudnak edzeni a legközelebbi alkalommal. Még egy tény - ugyan ez nehezen bizonyítható -, hogy a vegetáriánusoknak kevesebb alvásidőre van szükségük, mint a nem vegáknak. Ezt azért valljuk be nehéz statisztikailag összehasonlítani, hacsak nem valaki húsevő korábban mérte az alvásidejét, aztán akkor is mérte, amikor már nem evett húst. Ritka lehet az ilyen.

Az érem másik oldala: tény, hogy a húsmentes élet számos hiánycikket okozhat a szervezetben. Ilyen pl. B12, D, B2, B6 vitaminok, vas, cink, kalcium, aminosavak. Ezeket jórészt lehet pótolni körültekintő étkezési rend betartásával, írják a vegapártiak. Talán a vasat az egyik legnehezebb, és mint tudjuk a vas nagyban befolyásolja a vér oxigénszállító képességét. A futásnál pedig nem hátrány, ha az izom bőven kap oxigént. Az egyik futóismerősöm egyszer panaszkodott, hogy nem megy a futás, 3:40-ben jóformán csak szenvedett, így 4 percesben gyűrte a kilométereket, pedig evett "rendesen", mégis. Elment egy alaposabb vérvételre és kiderült, hogy vashiánya van. Utána 1 hónapig komoly vasbevitelt eszközölt magán. Feljavult, fut, szárnyal. Fontos a vas!

Szeretek futni, és látom is a fantáziát magamban futásilag, de bevallom, egy forgolódó grillcsirke látványa nemcsak a szememre van jó hatással, hanem aktív nyálcsorgató mirigyeimre is serkentőleg hat. Így maradok az ősemberi szokásoknál, ha nőstényem gyűjtögetés közben nem talál bogyókat az erdőben, futok egy sprintet és lándzsázok egy vadat a mezőn. De tényleg jobban megy a futás vegán? Valakinek van ilyen tapasztalata?

39 komment

Címkék: hús csülök étkezés vegetáriánus futók

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr97896558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.01.29. 16:40:40

jó tudni hogy ezek szerint szemi-vega vagyok :), a szárnyas húson kívül évente alig párszor eszek más húst.
amúgy szerintem a mértékletes húsfogyasztással nincs gond.. a probléma az általános mértékkel van. Az általános vélekedés szerint minden nap kell húst enni (a még általánosabb szerint minden főétkezésben). Én heti max 4-5ször eszek csirlke vagy pulykahúst. A kollégák röhögnek is amikor a munkahelyen előveszem a fagyisdoboznyi salátám és szépen bekajálok vele. Turbónak esetleg feta vagy valami keményebb sajt szokott jönni, olivaolajjal gazdagítva. Mégsem ők futnak maratont...
A kedvenc ellenérvem a zöldségfogyasztá ellen: "a növényeket mindenféle vegyszerekkel kezelik" - főleg a paradicsomra-paprikára szoktak célozgatni.
Azt felejtik el hogy az állati takarmányt is. A hús pedig koncentrált étel, tehát abban koncentráltabban vannak jelen a vegyszerek.

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.01.29. 16:46:36

Én nem eszek semmit ami árnyékot vet.


(vicc volt...)

boibo 2009.01.29. 16:53:38

:-)))
Hm, most ugyanúgy jártam, mint Ras: én is most tudtam meg, hogy szemi-vega vagyok.

Humphrey 2009.01.29. 17:02:48

hehe...én is most tudtam meg, hogy gyakorlatilag semi-vega vagyok.

viszont ha egy komolyabb futásra -pl marathon- készülök szép csenben zabálógéppé alakulok akaratlanul is. a heti 'nagy' (20+) futások egyszerűen jobban mennek ha előtte való nap leküldtem egy klasszikus cigánypecsenyét vagy angus steaket.
erre tök véletlenül jöttem rá, amikor nem tudtam kitérni futás előtti nap egy egéd elől, másnap meg a 'hö! megy ez' hangulat lett rajtam úrrá egy félmaraton alatt.

longlife · http://testepitescsakitt.blog.hu 2009.01.29. 17:22:05

Alapjában véve VEGA ként is be lehet vinni azokat a tápértékű élelmiszereket amiket húsból viszel be. (plusz olaj, plusz hal -elég sok vega eszik halat pl.)
Egyébként szerintem a városi futás inkább káros a szmog meg a szálló por miatt. Menj inkább konditerembe, egészséges, és kutya sem kerget meg ;-)

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.01.29. 17:44:03

Én maradok az ősi szokásoknál. Ide nekem a mamutot is! Évezredek óta bevált recept alapján.

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2009.01.29. 18:16:23

Hmm. A széles látókörű kajálás szocializál. Vegákkal még egy rendes pizzát sem lehet megrendelni.

A hús rövid távon elnehezít, hosszabb távon nincs komolyabb hatása.
A zöldség/gyümölcs nem csinál semmit, kivéve a banánt, ami némileg laktat.
Sütitől, édességtől másnap megyek mint a gép.
Nálam.

bicskeib 2009.01.29. 18:29:12

Én négy évig voltam vega, aztán elkezdtem futni, és nem bírtam jól a futást. Muszáj néha húst enni. Komolyabb futások előtt pedig muszáj bekajálnom (előző este nagyon + reggel kicsit), különben felborulok.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.01.29. 19:03:32

miért gondolja bárki is azt hogy ha valaki vega akkor keveset eszik? :S

Jepüjababa 2009.01.29. 19:11:39

@Ras: Egyetértek, különösen azok a húsok amik a céges ebédlő(n)k ben vannak...
Egy másik Contis

meszi 2009.01.29. 20:19:57

szerintem emberi selejt az, akinek egy szaftos csülöktől nem indul meg a nyálelválasztása

Bau76 2009.01.29. 20:33:50

Én 3 hónapig voltam vega, de nagyon nem jött be. Nem éreztem semmi könnyebbséget vagy pluszt, állandóan éhes voltam és gyárthattam egész nap a salátákat. Szóval nálam a vegaság nem menő, szaftos steak az menő :)

2009.01.29. 22:48:38

Szerintem a magyar ember mindenevő. Együnk meg mindent! :-)

Egyszer láttam is egy szakembert erről beszélni. Ő azt mondta, a Kárpát-medencében élő emberek úgy vannak kódolva, hogy mindenféle táplálékra szükségük van.
Tehát pl. a japánok sok tengeri cuccot esznek, nekik ez való.
A kontinens közepén élő ember egye azt, ami a kontinens közepén van, amihez évszázadok során hozzászokott a szervezete. Szóval mindenki azt, ami a környezetében van mind állatból, mind növényből. Persze ésszel és mértékkel.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.01.30. 00:57:07

@meszi: emberi selejt? szerintem meg disztingváljunk...

bolomba (törölt) 2009.01.30. 03:59:10

Nem akarom szetoffolni a postot, csak par korrekciot tennek.

•A semi-vega nem vega. Az husevo. Aki eszik halat is azt pescetarian-nak hivjak (hogy magyarul mi? passz. tan halevo). Am o se vega.

•A hires futok kozul Carl Lewis es Scott Jurek is veganok. (Azaz se tej se tojas.) Elobbi 1990 ota, utobbi 1999 ota valtott eletformat.

•Akikkel en beszeltem azok egytol-egyig jobb allokepesegrol szamoltak be, de persze ezek nem tudomanyos felmeresek.

•Amiket felsoroltal, azok igazabol regi tevhitek vegetarianizmus es veganizmusal kapcsolatban, mert szerencsere abszolut egeszseges etrend, ami soran semmiben nem szenvedsz hianyt. Az egyetlen dolog amit nem tudunk kinyerni az a B12, de azt is bakteriumok termelik. Itt van egy kis bekezdese angolul a the American Dietetic Associatio- tol:

„It is the position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada that ... Well-planned vegan and other types of vegetarian diets are appropriate for all stages of the life cycle, including during pregnancy, lactation, infancy, childhood and adolescence. Vegetarian diets offer a number of nutritional benefits, including lower levels of saturated fat, cholesterol, and animal protein as well as higher levels of carbohydrates, fiber, magnesium, potassium, folate, and antioxidants such as vitamins C and E and phytochemicals."

www.eatright.org/cps/rde/xchg/ada/hs.xsl/advocacy_933_ENU_HTML.htm

Ha kulon erdekel a tema hogy miert akkor itt van egy kis informacio:

Vas
www.vrg.org/nutrition/iron.htm
www.vegansociety.com/food/nutrition/iron.php

Kalcium:
www.vrg.org/nutrition/calcium.htm

Cink:
www.vegsoc.org/info/zinc.html

Fehereje es aminosavak:
www.vrg.org/nutrition/protein.htm

Itt van egy kis info meg egeszseggel kapcsolatban (a jobboldali zold dobozban vannak a kulon temak): www.goveg.com/theissues.asp

•Ezenfelul a borzalmas korulmenyek kozott tartott nagyipari allatok husanak, tejenek, tojasanak minosege katasztrofa… nem is beszelve a feldolgozasuk korulmenyeirol.

Na jo ennyit az offolasos reszrol.

Par link amit ajanlani tudok:

Miben mi van?:
www.nutritiondata.com/

Ha netan ugy gondolnad, hogy: Es akkor mit eszik a vega?
vegweb.com/index.php?action=recipecategories
vegandad.blogspot.com/
www.vegcooking.com/

Az offolashoz reszhez egy klasszikus (magyarul):
video.google.com/videoplay?docid=-3481883898572254535

hcpeter1 2009.01.30. 06:43:41

Valaha egy évet voltam vegetáriánus, de nem nagyon ment a dolog. Nem tudtam teljesíteni edzésen, illetve máshol se. Mellette nagyon sokat aludtam :)
Most inkább csak baromfit eszek más húst ritkán, és figyelek az étkezésre. Sokkal kevesebb alvás elég :) Másik, hogy vajon a tiszta vegák hogyan viszik be a proteint? Ami ugye nem árt az izmoknak. Tapasztaltam, hogy hús nélkül igazán nehéz még futni is.. legalábbis nálam...

grafitember 2009.01.30. 06:50:32

Egyszer megpróbálok majd magokon és gyógyteán feltalicskázni egy köbméter betont a keverőtől a nyári konyháig, azt' jól megírom, hogy hogy sikerült.

xhege 2009.01.30. 08:36:39

Hajlok ezek szerint a semi-vegaságra, mert többnyire szárnyast vagy halat eszek, ellenben baromira szeretem a steaket és a vadhúst is, csak ahhoz ritkábban jutok hozzá :)
Nekem mindennap kell húst ennem valamilyen formában, mert ha nem eszek, akkor egész nap ehetek bármit és bármennyit folyamatosan éhesnek érzem magam.
Egyébként kimondottan szeretem a zöldségeket, gyümölcsöket és magvakat is, de csak ezekkel nem tudnék megélni. A tejről nem is beszélve, mert az naponta minimum 0,5-1 liter.
Szóval visszaolvasva, azt hiszem én kimerítem a mindenevő fogalmat :)

charlie 2009.01.30. 08:47:45

@grafitember: Végülis, több millió ember él csak növényeken, akik ráadásul fizikai munkát végeznek, de biztos ők a selejtek.

boibo 2009.01.30. 09:11:29

Most már kicsit összezavarodtam itt a kategóriák között. De olyan én is voltam évekig, hogy egyáltalán nem ettem semmilyen húst, viszont tejet, tejterméket azt igen. Aztán mikor terhes lettem, annyira elkezdtem kívánni a húsos ételeket, hogy úgy gondoltam ez nem lehet véletlen: vagy nekem, az én szervezetemnek, vagy a leendő gyermekemnek biztosan szüksége van valamire, ami abban megvolna. Akkor lettem - mint most ez kiderült - szemivega, és azóta így is maradtam. Se előnyét, se hátrányát nem tapasztalom ennek, sem a sportban, sem a mindennapi életemben.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.01.30. 10:28:20

@hcpeter1: mert a növényekben nincs fehérje igaz?
"A legjobb növényi fehérje-források: teljes õrlésû gabona, bab, borsó, lencse, szója, mogyorófélék és mogyoróvaj" (www.freeweb.hu/mama-baba/taplalkozas.html)
"A másodrendű (inkomplett) fehérjék egyes esszenciális aminosavakban hiányosak, ezért önmagukban elégtelen fehérjeforrások. Azonban a komplett, vagy egy másik inkomplett fehérjével kiegészítve teljes értékűvé tehetők. A másodrendű fehérjék csoportját zömében a növényi fehérjék alkotják." (hu.wikipedia.org/wiki/Aminosav)
Alapvetően a növényi fehérjék nem teljesértékűek, de könnyen lehet megfelelő kombinációt találni. Hétvégén keresek egy táblázatot melyik zöldségben milyen esszenciális aminosavak vannak, abból elég jól le lehet vezetni mit mivel érdemes enni, hogy a teljesértékű fehérjebevitelt növényekből meg lehessen oldani.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.01.30. 10:32:35

@Ras: na még kiegészítem eggyel
"A fehérjéket lebontva aminosavakra, ezekből az aminosavakból szintetizálja (állítja elő) a szervezet a saját fehérjéit. Ezért állnak értetlenül a kutató orvosok, tudósok, hogy mSért ijesztgetik a vegetáriánusokat, a növényi étrenden élőket azzal, hogy a növényi fehérje nem teljes értékű. „A természet bölcs. minden élőlény ugyanazokból az aminosavakból épül fel, így a növényekben és álatokban is megtalálható mind a nyolc esszenciális aminosav. A természettudomány az a fehérjét hívja teljesértékűnek, mely mind a nyolc esszenciális aminosavat tartalmazza. Növények közül ilyen: a kelbimbó, sárgarépa, kukorica, karfiol, uborka, tök, krumpli, zöldborsó, az összes dióféle, szezám-, napraforgómag, valamint a paradicsom fehérjéi.
Hangsúlyozni kell, hogy nem kell minden étkezésnél bevinni a teljesértékű fehérjéket, de még naponta sem!" (www.efealapitvany.hu/Ata/elet/Aminosavak.htm)

islanđer 2009.01.30. 11:35:41

3-4 évig vegetáriánus voltam még az idők kezdetén, amikor az éttermekben a mirelite zöldséges pizza és a rántottgomba volt a vegetáriánus étel, ráadásul még én sem tudtam főzni...
az első pár hónapban felpuffadtam, a gyomorsavak lassan alakulnak át.
a fizikai teljesítményem idővel javult. előnye, hogy enyhe lebegésben töltöttem a napjaimat, ami a jóga gyakorlása mellett igazi ajándék.
egyetlen hátulütője, hogy elkezdtem undorodni a húsételektől, hányingerem volt, ha közértbe mentem és megéreztem a dögök illatát (a szaglásom kiélesedett), majd idővel a húsevőkkel sem éreztem rokonságot.
végül utóbbi miatt álltam vissza a mértékletes húsfogyasztásra. disznót már 12 éve nem ettem (it is a filthy animal), főleg halat, ill. szárnyasokat fogyasztok.

Zime 2009.01.30. 16:10:28

OFF (csak mert friss topik :)
Van egy Reebok cipőm (még "tudatlan" koromban vettem, ránézésre), de semmi infót nem találok róla a neten... Reebok HQ-tól kértem infót róla, nem válaszoltak... Van esetleg ötletetek, hogy hol nézhetnék utánna?
Ami jelzés van rajta az ennyi: RB 701 FLU 1-D173170 (és DMX foam-os)
Köszi!

grafitember 2009.01.30. 22:01:45

@charlie: én nem "selejteztem"...! Az meszi volt, rá sértődj meg!

Lunchtime 2009.01.31. 09:18:48

Lehet, hogy a vegakoszt miatt kevesebbet aludnék, viszont a futás miatt meg többet, úgyhogy uyanott vagyok.

A húsok látványa válik bizarrá egy idő után, sztem - egyes ételek és fogyasztásuk (de egyáltalán létezésük) - pl, virsli, kolbász - egy idővvel kifejezetten abszurdnak, szürrealisztikusnak tűnnek.

boibo 2009.01.31. 12:52:59

@Lunchtime:
Aha, ez tényleg így van! :-)
El nem tudnám képzelni, hogy pl vadász felvágottat egyek.
De mondjuk a csirkemell sok zöld körettel, az még (?) nekem belefér.

Specialized 2009.01.31. 21:50:36

Én kb. 10 évig vega voltam és elég sokat futottam mindenféle távon. Maratonig bezárólag. Kellett a szénhidrát meg a fehérje. Ezt kellett nyomni és nem volt gond. Hal, tojás, sajt, stb...kivéve a baromfi, sertés,marha, birka...tehát nekem bejött.

Nimandi 2009.01.31. 23:37:26

@Lunchtime:
Teljesen megértem, én azért nem eszem húst lassan 5 éve, mert így kényelmesebb családilag együtt egy laktovegával. Immár évek óta így van ez, annyira nem vagyok vega, hogy aggódjam, megfuttatták-e szalonnán a lencsét a főzelékben, de annyira igen, hogy egy-két hetente eszem csak halat, más húst meg max. havonta.
Valami fura érzék kiélesedik, amelytől a hús büdössé, taszítóvá válik, egyrészt a hentespultok csirkehúsai, disznóhúsai tényleg büdösek és rondák, rosszul tartott, gyógyszerekkel, táppal tömött állatok teste, másrészt tényleg abszurd ez a húsügy, hétvégén egy csirkecombot próbált anyám rám tukmálni, és a jó vidéki rántott csirke illata beindított, de ahogy beleharaptam, nem tudtam elhessegetni magam elől a képet, hogy én egy madár lábát harapdálom, és hogy ez mennyire bizarr. ,)
Amikor legutóbb laborvizsgálatom volt, akkor minden teljesen rendben volt, csak valami zsírsav szint volt egy kicsit alacsony (két éve volt ez, így ennél szakszerűbben már nem tudom felidézni). Mondjuk eddig nem sportoltam, de most tavasszal megyek hozzá konzultálni, illetve egy kis labor is elkel.

Mindenesetre nagy hiányérzetem étkezés terén nincs, úgy eszem, mint a főemlősök javarésze, leginkább növényi dolgokat, de olykor kirabolok egy-egy fészket. ,) (Egyébként pl. a gorillák a természetben vegák, az orángutánok is javarészt növényi táplálékot esznek, a csimpánzok is, de néha nekiesnek apró állatoknak, vadásznak kisebb majmokra pl., ez közösségépítő heppening is náluk.)

@Specialized: És miért hagytad abba a vega étkezést?

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2009.02.02. 23:31:30

"During the period in which he won all six of his Hawaiian triathlons Dave Scott followed a strict vegetarian (vegan) diet. "

"However, since 1992 he is no longer strictly vegetarian."

"My apologies in not getting back to you. I was a vegetarian through the 80's and reintroduced fish, chicken and turkey in 1992. My diet is primarily plant based as it has been for 30 years. I gravitate towards tuna and salmon and once a week have either chicken or turkey.

The media still publishes my image as a vegetarian............ and without asking, the truth is never told. I will always be a strong and steadfast proponent of a vegetarian diet.

Dave Scott "

Magyarul, Dave Scott _mind a 6 alkalommal_ amikor Hawaii-on nyert Ironman-t vega volt. Nem csak szimplán vegetáriánus, hanem vega. (38 éves koráig)

1992 óta nem vega, de egy átlagemberhez képest így is kvázi vega mert néha eszik halat, és hetente csak kb. 1x eszik csirkét.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2009.02.03. 00:01:21

@meszi:

"szerintem emberi selejt az, akinek egy szaftos csülöktől nem indul meg a nyálelválasztása "

Dave Scott-ot nem nevezném annak :)

7241gabi 2009.02.03. 15:41:56

Németh Csabi is vega, és róla sem az eredménytelenség jut eszembe. A 2008-as év ultrafutója.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.02.04. 08:31:24

nem bizony...egyébként a 2008-as év női ultrafutójáról nincs az étkezésére vonatkozó infóm.

musi 2009.02.12. 01:46:16

Üdv. Olvasd el az erre vonatkozó postomat: musi.blog.hu/2009/02/04/veganak_lenni

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2009.02.14. 22:16:23

musi:

Nekem valószínűleg soha senki nem fogja bebizonyítani hogy a jól megvalósított változatos vegetáriánus életmód nem jó, ugyanis a saját páldámon tapasztalom mennyire jól működik ez. :)

Első körben kb 8 évig voltam full vega.
(Nem vegetáriánus: FULL vega)

Utána hülye fejjel visszaáltam, de látva a negatív hatásokat újra vegetáriánus lettem. Azóta is az vagyok.

1991 körül kezdtem kb...

Tapasztalatsaim az első 8 év alatt:

- _soha_nem voltam beteg.
(részletesen: egyetlen egy megfázás, hőemelkedés, fertőzés, köhögés sem volt, - hozzáteszem úgy, hogy jó párszor előfordult: influenzás volt mellettem)

- Saját érzésem szerint kb 2x energikusabbnak érzem magam mint előtte.
(ja és előtte sem ettem 'junk foodot')
- A háziorvosom nem ismert meg amikor a jogosítványt mentem újra érvényesíteni :)

(ugyanis gyakorlatilag nem voltam nála addíg ;)
Csak ismételni tudom magam de pl..

- Dave Scott 30 évig volt vegetáriánus.
6x-os hawaii nyertes.

Amióta nem az, azóta is gyakorlatilag 'majdnem vega' :)
Ugyanis kb az 1/5-ét eszi a nem növényi kajáknak egy 'átlag emberhez' képest.

Ja és ne felejtsük el, hogy valahányszor nyert hawaii-on _mindannyiszor_ vega volt.

Magyarul:

Nyerni csak vegaként nyert.

De ha valaki teljesen ész nélkül csinálja a vega kajálást, (pl. csak szárított magvakat eszik, és növényi csírákat) azt persze ugyanolyan hülyeségnek tartom mint ha valaki csak rántott húst eszik, ecetes uborkával egész életében!

Szerintem az emberek 96%-a helyes vega életmóddal és mozgással egészségesebb lehetne mint nem vegával.

De azt gondolom ne menjünk ennyire messzire...

Bőven kiegyeznék azzal ha az átlag:

- Többet mozogna
- Nem enne annyi finomított lisztet és cukrot
- Nem dőlne be a 'frencsájz' marketing kampányoknak
- kevesebb ipari húst ennének
- picit toleránsabbak lennének egymással és az összes többi élőlénnyel is.

Ez jó lenne.

És még valami musi:

Ha már 'tollat ragadsz' akkor szerintem ne a vegák ellen szónokolj elsősorban (mert pl. azok nem tökéletesek) hanem az ellen hogy az 5-6 éves gyerekeket ugyan ne Mekis kajával, jegkrémmel, kólával, csokival, és chips-el tömjék a nem igazán dienetikus szülők, és hogy ne az legyen a megszokott hogy egy felnőtt 20-30 kg-os súlyfelesleggel rendelkezik.

Ugyanis az utóbb vázolt probléma kb 2000x életszerűbb, veszélyesebb és társadalmilag is sokkal fontosabb lenne megoldani.

bodlac 2009.02.15. 08:46:04

Nekem semmi gondom nincs azzal, ha valaki vegetetarianus (leszamitva mikor mindenkinek rakottkarfiolt kell enni, mert van 1db vega a tarsasagban), de az ilyen fajta Dave Scottok egyedi eseteivel való érvelést hivjak ugy, hogy anekdotikus evidencia, melyek bizonyito erelye igen csekely. pl. hogy egy hasonlo peldaval eljek, nagyapam 8-87 eves koraig szivta a talpas cigarettakat, es sosem jart orvoshoz -> a cigarettazas biztosan nagyon egeszseges.

SeSam · http://sesam.hu 2009.02.16. 03:40:57

Én úgy látom egyre inkább az a gáz, ha valaki húst merészel enni. "Fúj ugye tudod, hogy egy szerencsétlen megkínzott döglött állatot eszel éppen." Tőlem lehet valaki vega, mindenki úgy csinál ahogy neki jó, de ne nézze már ki a számból a kaját...

norkaa 2010.01.30. 21:48:34

Sziasztok!
17 év vegaság után most gondolkodom, hogy "visszatérek", miután hónapok óta véres steakszeletek lebegnek a szemem előtt (amióta komolyabban próbálok futni). Még egy vas-kúrát kipróbálok azért. Úgyhogy köszi mindenkinek a pro- és kontra-érveket.

Norka

monerd2 2010.01.31. 21:33:06

norka73: nem tudom, 17 év után talán hirtelen váltás lenne? próbálj tejtermékeket, tojást, halat enni. így nekem nem lebegnek semmiféle steakszeletek a szemem előtt heti 40km mellett :)) (a többi húst én se szeretem amúgy.)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása