A nagysárkány tanácsai a maratonhoz

2010.05.27. 08:11 Winkler Róbert

Kropkó Péter 2 óra 37 perc alatt futotta a maratont, de ez persze az iron man keretében értendő, értsünk tehát elé öt kilométer óceáni úszást és 180 kilométer országúti kerékpározást. Én négy és fél óra alatt futnám, előtte legfeljebb egy kis autózással.

Gondolkoztam ám, hogy felhívom, hátha lesz valami jó szaktanácsa az én maratonomhoz. Nem is értem, mi a fenét hátházok itten: biztos lesz egy rakás zseniális meglátása. Tehát elhatároztam, hogy felhívom, de szerencsére megelőzött. Péter időnként kér tőlem valamilyen autóvásárlási tanácsot, amit nem fogad meg – természetesen nem is várok el ilyesmit, és örömömre szolgál, hogy a Futóblog Hőse autóválasztásához egyáltalán egy-egy apró szempontot adhatok. Péter problémája ezúttal egy nehezen leküzdhetőnek tűnő anomália volt a Scudo antennájával kapcsolatban: ha beáll a garázsba, beakad a tetőbe. Motoros antennát javasoltam, bár így fejből nem tudtam érdemben végigvenni a Scudo alkalmas testtájait. Na de legalább egy laza témaváltással megkérdeztem, mi a véleménye a maratonról. Mondott néhány dolgot.

  • valószínűleg meglesz, hiszen ha a Velencei-tavat köre bírtam futni, attól nincs messze a 42 km
  • tehát inkább az a lényeg, hogy minél jobban menjen, és minél jobban érezzem magam közben
  • valószínűleg meleg lesz, tehát igyak rengeteget, mert 1%-nyi dehidratáció már nem is tudom, mennyi teljesítményromlással jár (mondta a számokat, de elfelejtettem)
  • ennélfogva a hétvégi hosszúfutásokon azt gyakoroljam, hogy a gyomromban lötyögő folyadékkal futok
  • tesztelgessem a zabálást is, mert enni is kell majd
  • próbáljak ki valami energiaitalt, lehetőleg szénsavmentesen, mert a koffein átlendít a holtponton. A szésavmentességet oldjam meg.
  • teszteljem futás közben, mennyi idő alatt megy ki a koffein, mert ha mondjuk a 40. kilométernél, akkor alighanem le fogok ülni
  • maratonon ne teszteljek semmit, tehát semmi új ruha, új cipő, új bármi; minden legyen bejáratva

Megfogadtam a tanácsát, cserébe ajánlottam egy szervizt, ahol beszerelik neki a motoros antennát.

71 komment

Címkék: autó maraton tanácsok antenna kropkó

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr292034280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2010.05.27. 09:54:03

Annyit tennék hozzá, hogy célszerű ugyanabban az időpontban hosszabb távokat futni, amikor a maraton lesz, hogy az ember bioritmusa is alkalmazkodjon. Én pl. tavaly inkább késő délután-este edzettem, és rá kellett jönnöm, hogy a délelőtti-déli órák (főleg, ha tűz a nap) más, izé, megvilágításba helyezik a dolgokat. Egyébként meg hajrá!

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.05.27. 10:05:55

A bécsi félmaratonon adtak valami zselés bogyót, ami tele van koffeinnel. Azt most akarom majd kipróbálni az UB-n. 75 mg koffein egy falatban Powerbar Rideshots ( vagy shits:)) ).
Ott leszünk, Robi! Majd szurkolunk, bár élőben fosok az ismert emberektől. :))

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 10:24:15

Rendes srác ez a Kropkó Péter, nagyin szimpi a könyve is, igaz a fejezetvégi céges-agytágítós kérdezz-felelek részeket mindig átugrottam...
Van az edzéstervedben legalább egy 30 fölötti futás? Szerintem (nekem) kellene egy, csak hogy tudja az ember milyen érzés olyankor.

@Lemúr Miki: te toltál tavaly velencekör fölöttit a maratonod előtt?

@BGy: Robi se rajong a rajongókért úgy vettem észre. pláne h maraton előtt tiszta ideg lesz... de azt hiszem azért 30 kiri után már jól fog esni neki egy "hajrá kamionsofőrbajszos!" :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 10:26:55

Robi! + ahogy Witch is szokta mondani, mint ironman jelszó (nem is értem Kropkó, hogy hagyta ki): kálcium, magnézium kétpofára!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.27. 10:53:40

Márciusban 2-szer futottam 6 szigetkört. Az elsőnél, miután megvolt, alig bírtam átgyalogolni a hídon. Majdnem megkértem egy bringást, hogy vigyen át. :-) Közben éhes is voltam, ezért a második alkalommal egy banánnal a kezemben futottam, de akkor nem volt rá szükségem. Viszont az izmaim olyan furcsa állapotba kerültek, hogy utána a kocsiba alig bírtam beszállni.

Jó volt (így utólag), de mind a kétszer úgy éreztem, képtelen lennék többet futni, pedig ez még csak 3/4-e volt a maratoni távnak. Mindegy, úgyis csak jövőre tervezek maratont futni, de a tapasztaltak alapján azt hiszem, sose lesz könnyű feladat. Szóval mindenkinek maximális elismerésem, aki megcsinálja.

HelloJozsi 2010.05.27. 10:53:55

@rrroka: Hö. Szerintem egy hajrá Lemmy is megteszi :D

Amúgy ha felidegesítik a rajongók, az csak jó, akkor legalább fel lesz pörögve, azt tolja mint a barom. A haveromból így szoktam mindig jó pár plusz percet kihozni. Erre mondják, hogy akinek ilyen barátja van, annak nem kell ellenség.

paklis 2010.05.27. 11:00:19

Kérdés:
decemberben kezdtem futni nulláról, most 16km-nél járok és szeptember elején NIKE félmaraton, szerintetek szeptember 26. -ig fel lehet reálisan készülni egy maratonra? Még 4 hónap...
Ráadásul jelenleg 93 kiló vagyok még.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 11:00:51

@NJoco: hát nemtudom, ha mondjuk a rajtnál elkezdene vki olyasmiket kérdezni, hogy "és milyen japán autót vegyek háromszázezerért?" én biztos nem örülnék. :) jó mondjuk én nem is értek a kocsikhoz, de értitek mire gondolok....

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 11:02:48

@paklis: nem, és ne is tedd. hagyd jövőre. ennyi idő alatt csak zsolának sikerült. :D
el tudom persze képzelni, hogy eljutsz odáig, hogy lefutod, kibírod, de érdemes-e..?

bitliszbá 2010.05.27. 11:14:13

@paklis: én ellentmondanék rrrokának. Ha stabilan tudod futni a 10-12 km-ket, és a 16 után sem halsz meg, akkor bátran vágj bele. Csak ne legyen más célod mint az, hogy most lefutod !!!

Nekem az első úgy volt meg, hogy áprilisban kezdtem el futni, és szeptemberben félmaraton. Áprilisban 98kg voltam szeptember körül az a 92-93 lehetett a súlyom. Tehát megcsinálható :)

Az eddigiek alapján elég elszánt, és kemény vagy. Ha kitűzöd a célt, el is tudod érni. Kemény lesz, de teljesíthető!!!

Tényleg csak azért érdemes nekivágni, hogy megérezd az ízét (no meg a távolságot).

És továbbra is HAJRÁ PAKLIS!!!

DaMartian 2010.05.27. 11:16:36

@paklis: tudom hogy nagyon lelkes vagy és kitartó plusz minden elismerésem azért amit elértél eddig, de szerintem ne eröltesd! Biztosan fel tudnál készülni rá, de hosszú távon nem biztos hogy jól jársz vele, ha sürgeted a dolgot!!! Bár a súlyod jelentősen csökkent és a keringésed + izomzatod szépen adaptálódott a folyamatos terheléshez, az ízületeknek és a csontoknak azonban ennél sokkal több időre van szüksége! "Izomból" le tudnád tolni őszre a maratont, de az a kilométermennyiség amit ahhoz emelned kéne addig ahhoz hogy sikerüljön, nagyon durván leterhelné a vázrendszeredet, és esélyes, hogy sérülés lenne a vége, vagy ha meg is úszod hosszú távon akkor sem tenne jót, főleg hogy most sem vagy még pehelysúlyú! Tudom hogy már úgy érzed sokkal többet is tudnál, de legyél türelmes, hidd el jobb most kevesebbet futni és szépen fokozatosan emelve sokáig sérülésmentesen edzeni, mint pár hónapig őrülten tolni aztán kipukkadni...de ez csak az én véleményem...

bitliszbá 2010.05.27. 11:17:04

@bitliszbá: JA még egy dolog: én az elsőnél 42 éves voltam... te meg ugye 26...

bitliszbá 2010.05.27. 11:20:36

@paklis: SZIGORÚAN CSAK FÉLMARTATON!!!

a maraton nem reális, mint az előttem szólók is mondották volt....

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 12:34:28

@bitliszbá: ne felejtsd el, hogy neked előtte futómúltad volt, nem túlsúlyod!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 12:35:44

@bitliszbá: ja, a félmaraton az sima ügy, én a maratont nem ajánlanám.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.27. 12:42:48

@paklis: Akkor ebben eléggé megegyeznek a vélemények. Én is csatlakoznék az előttem szólókhoz. Miért nem éred be idén a félmaratonnal? Mi olyan sürgős? Kellenek a jövőre is célok. :-)

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.05.27. 13:11:45

Hogy kerek legyen a Bölcsek Tanácsa, én is csak azt tudom mondani, hogy félmaratont!

Tomzone 2010.05.27. 13:28:13

@Paklis: 2 félmaraton egyben!

FutoBolond 2010.05.27. 13:28:37

@paklis: ha az a kerdesed, hogyha mindent beleadsz, akkor kepes lennel-e lefutni a maratont, akkor a valasz az, hogy valoszinuleg (ha nem jon kozbe serules) igen.

Ha viszont azt kerdezned, hogy jot tenne-e, akkor a valasz nem. Ahogy DaMartian is irta, az izuletek, inak, csontok sokkal lassabban alkalmazkodnak, mint az izom es a keringes. Ha sikerul is lefutni, az biztos, hogy a felkeszulessel egyutt szetcseszned az izuleteidet, foleg, hogy meg mindig nem te vagy a 56 kilos Gebrselassie (en is 90 kiloval futok, es szerintem a futoversenyeken is siman kellene sulycsoportokat csinalni :-). Tok siman kialakulhatnak vissza nem fordithato karok, ami azzal is jarhat, hogy evekig nem futhatsz, de az is lehet, hogy vegleg elfelejtheted a futast. En is azt tanacsolom, hogy varjal meg egy evet. Told le a felmaratont, ismerkedj a dologgal, es nezz egy jo edzestervet jovore. Ha a kitartasod, lelkesedesed olyan magas szinten marad, mint most, nehany kiloval konnyebben, tisztessegesen felkeszulve siman le fogod futni. Ket ev mulva meg nezegetheted az IronMan kiirasokat ;-) Azert ez meg mindig jobb perspektiva, mint jovore a sportorvosokat jarni a bokaddal vagy terdeddel, hogy vegre megint tudj akar csak egy kilometert kocogni...

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.27. 13:33:28

@rrroka:

"igaz a fejezetvégi céges-agytágítós kérdezz-felelek részeket mindig átugrottam..."

Ügyes.. az a lényege (na jó: akkor azt mondom hogy azért az is fontos része) a könyvnek... !

@paklis:

Ha már Kropónál tartunk, szerinte pl. 3-4 hónap alatt elfogadhatóan fel lehet készíteni valakit (izom, keringés szinten)

Viszont a megfelelő adaptációhoz (INAK, CSONTOZAT) kell 2 év.

(Persze, csak akkor ha nem Szőnyi Ferencnek hívnak, mert akkor jobb ha a fél éves futómúltaddal egyből egy ultrán indulsz, és lehetőleg meg is nyered ;)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.27. 13:42:55

@WITCH: hát nekem egyből az jutott eszembe, hogy ez az igazi agymosó rész. nekem erre nincs szükségem. nem azt mondom, hogy rossz, és hogy nem lehet hasznos tréningeken, de nekem teljesen felesleges, mert eléggé tisztában vagyok magammal. Ilyen komoly kérdések vannak benne:
"Természetesnek veszem, hogy a kudarcok velejárói az életnek?"
"Számomra melyek a: 1. célok, 2 eszközök, 3 feladatok"
"Mennyire tudatosan tervezem/elemzem az életem"
Ez azoknak való, akiknek nincs önismeretük és nincsenek barátaik akiktől bátran kérdezhetnek.

bellone 2010.05.27. 13:57:14

Az első maratoni távom úgy sikerült tavaly októberben, hogy elmentem futni egy 35 km-s túrára, aztán eltévedtem.
Csodaszerek: közben tea és kakaós nápolyi (meggy lekvárral), utána meg sör nyakló nélkül.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.27. 14:12:03

Néha látom, hogy tök profi futók egész lassú tempóban szinte kocognak a futópályán. Nyilvánvaló, hogy nem azért, mert nem tudnának gyorsabban, hanem valószínűleg valami edzés-taktikának a részét képezi. Ti is szoktatok ilyet? Meg tudná valaki mondani, hogy ez mire jó? Én minden edzés alkalmával kihajtom magam mind állat, de valószínűleg nem én csinálom jól.

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2010.05.27. 14:22:21

@paklis: mint egy dagi egy VOLT daginak:csatlakozom az előttem szólókhoz.
Ha annyira forr a véred a hosszabb táv iránt,akkor télen tolj le egy Velencei tó kört,vagy tavasszal,addig is sok félmaratonnyi edzést futhatsz,ha van hozzá erőd!
Mindent bele a Nike-n!!!Majd kimegyek szurkolni Nektek!!!!

paklis 2010.05.27. 14:39:40

Köszönöm a válaszokat, megfogadom.
OFF: Nincs valakinek egy eladó Garmin Forerunner 405 ? :)

DaMartian 2010.05.27. 14:51:13

@azilinha: tényleg nem csinálod jól! : ) Egyrészt az alacsony pulzustartományban lévő edzéseknek is megvan a maga haszna (ezért futnak a tapasztaltak sokszor tudatosan sokkal lassabban annál, amit amúgy tudnának) másrészt aki konkrét edzéstervvel dolgozik, abban mindig hullámzó a terhelés, azaz vannak benne kifejezetten könnyű (lassú és/vagy rövid) napok. Nyilván nem minden edzésüket ebben az intenzitásban végzik, de az nagyon nem jó, ha az összes edzésen fullon hajtod magad! Attól nem fejlődni fogsz, hanem kipurcanni!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.27. 15:15:38

@DaMartian: Köszi a választ. Asszem, tényleg kiválasztok egy edzéstervet, és nem a saját fejem után megyek tovább, mert pontosan úgy van ahogy írod: lassan kipurcanok. :-) Azt várnám, hogy 5-6 év rendszeres futás után már gyerekjáték legyen egy 12 km-es táv, ezzel szemben minden egyes alkalom (heti 4) nagy erőfeszítést igényel, és ahhoz képest az időm se olyan jó (55-57 perc körül). Szerintem a futanetes tanácsokat fogom alapul venni.

paklis 2010.05.27. 16:01:20

Étkezésről lennének kérdéseim:
Mekkora távnál kell tölteni? Ezek az energiaszeletek amiket néztem ezek fél - egy órával később szívódnak fel, nem? Akkor inkább edzés előtt érdemes fogyasztani őket? Ti fehérjét szoktatok bevinni edzés után? (tudom nem súlyzós edzés, de az izmoknak kell a fehérje).
Illetve ez a koffein dolog... Ezt érdemes alkalmazni edzéshez is? Kb hány mg -ot?
Bocsi a sok kérdésért de talán ez a legjobb hely ahol megkérdezhetem :)

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2010.05.27. 16:28:41

@paklis: inkább időben gondolkozz ne távban. Szerintem edzésen 1.5-2 óra alatt nem kell enni. A gélnek már 15-20 perc után érezni a hatását ha iszol rá vizet. Ha 2 óra felett futsz, akkor ajánlott enni, viszont ilyenkor érdemes hamarabb elkezdeni, olyan 1.5 óra körül. Ha fogyózol is közben, akkor érdemes edzés előtt éhgyomorra 1-1.5mg L-Karnitint benyomni. Azért, hogy védd a meglévő izomtömeget, edzés után közvetlenül benyomhatsz egy kis fehérjét folyékony vagy szelet formájában. A koffein segíti a zsírbontást, de vízhajtó is, úgyhogy ezzel csínján. Hozzászokni is könnyű. Sok gélben eleve van koffein is szerintem ennyi elég, extra nem kell. Folyadékpótlást viszont meg kell oldani! Hőmérséklettől nagyban függ a mennyiség. Persze lehet futni akár 2-3 órát is frissítés nélkül is, de nincs értelme lenyírni magadat, nem ettől fejlődsz. Szerintem is félmaraton az idén, a maraton jövőre!

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.05.27. 17:20:34

És mi van, ha nem akarok maratoni közben energiaszeletet enni? Valahogy ódzkodom tőle. Gondolom, van más frissítési lehetőség is... müzliszelet, csoki, nápolyi, mittudomén.

Tapasztalatok?

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.27. 19:55:24

Lenyomattam a 12 km-t 56 és fél perc alatt. Nem egy csúcsteljesítmény, meg el is fáradtam, de azért jó volt. Mindenesetre kihajtottam magam megint.

M.Islander 2010.05.27. 20:45:59

paklis 2010.05.27. 14:39:40
egy Garmin FR405-höz (is) jó pulzusmérőt szívesen eladnék, tavaly ősszel elbújt az autó kesztyűtartójában és hirtelen felindulásból vettem egy másikat (azt hittem, hogy az autó tetején maradt).
zsír új, csak igényesnek, 20% a bolti ár alatt a tiéd!

a választáshoz gratula, nekem nagyon bevált.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.27. 21:20:22

@rrroka:

"Számomra melyek a: 1. célok, 2 eszközök, 3 feladatok""

Azért azt megnézném hogy _egészen pontosan_ tudod e. :)

Mert ebben pont ez a lényeg, hogy kristáyltisztán kell látnod az összeset, részletesen felépítve. Ezért nagyon lényeges.

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2010.05.27. 21:29:50

@Sekiwake: maratonnál - főleg a végén- a lényeg, hogy ne kelljen rágni kaját vagy könnyen menjen. Erre jók a gélek, vagy ha hagyományos ételt akarsz, a banán esetleg aszalt gyümölcs. A hosszan tartó intenzív légzés az állkapcsok izomzatát is jelentősen megviseli.
A müzliszelet és társaival további probléma, hogy eléggé porlódnak, így egy véletlen mozdulat és lent van a tüdőben.

bitliszbá 2010.05.27. 21:46:23

@Sekiwake: banán, SÖR, kóla, sör, víz ebben a sorrendben.. nekem ez jött be és 4 nap 4 ultramaratonon keresztül bírtam.
A banán mindenre jó- szénhidrát, cukor, némi vitamin
A sör: folyékony kenyér - a citromos Gösser még savanykás is :))
a kóla cukorbomba
a sör elveszi az émelyítő cukros ízt a kóla meg banán után
a víz MEG csak jól esik :))))

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.28. 05:10:57

@WITCH: á, nekem már nincsenek céljaim! elértem mindent, a világ a lábam előtt hever és szolgál. csak élek bele a mába. :D
de amúgy erre a kérdésre a könyv nem ad választ, az meg hogy feltesz egy általános kérdést, nem nagy kunszt.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.28. 05:16:19

@azilinha: te olyan komolyan veszed a sportot, miért nem veszel egy pulzusmérőt? vagy kérsz egyet kölcsön. az alapján pontosan kiderülne, hogy túfutod-e az edzéseidet. 5-6 év rendszeres futás után tényleg mennie kell a 12 kirinek simán, de azon ne csodálkozz, hogy az öt percen belüli tempóban elfáradsz. :) egyszer próbáld ki, hogy 5:30-assal tolsz egy 15 kirit, meglátod a különbséget!

monerd2 2010.05.28. 07:13:50

@rrroka: "ezzel szemben minden egyes alkalom (heti 4) nagy erőfeszítést igényel"

ez alapján tuti túlfutja, ehhez nem kell pulzusmérő h ezt megállapítsuk.

a pulzusmérő attól még hasznos lehetne, mert az megmondja neki h pontosan mennyivel lassítson le!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.28. 07:39:37

@monerd2: igazából tudom, hogy túlfutja, csak finomkodtam, és javasoltam egy módszert, ami megmutatja, hogy tényleg. :)
egyébként a heti négy 12 kiri, 4:30-as tempóban elég szép teljesítmény, (tegye fel a kezét akinek menne!) erre már lehetne szépen építeni edzéstervet.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.05.28. 11:17:19

@Jozsef: @bitliszbá: Köszönöm a választ. Az a gond, hogy a banánt nem szeretem, mert "érdekeseket" büfizek tőle, a sörnek még a szagától is kiráz a hideg. A kóla jöhet, de csak jéghidegen, ez pedig egy versenyen nem megoldható.
Van olyan csoki, ami nem olvad?

Aki gélt visz, az hányat tervez egy maratonra? Gondolom, akkor edzésen is ki kell őket próbálni , nem csak élesben. És hová rejted őket a futás során? (nekem nincs zsebem)

zajcev 2010.05.28. 11:21:33

a meleg nekem sem tesz jót, azt figyeltem meg utóbbi pár évben hogy ősz tavasz idején remek formában jól sikerülnek az edzéseim, de nyárra mindig elfogyok, nem érzem rossz erőbe magam, de mintha nem tudnék átlendülni a holtponton, egy állandó közepes tempo elérése megy csak, a hosszal nincs bajom, de se gyorsítani se magasabb pulzusszámba nem tudom magam tartani, mintha levették volna volna turbót rólam:) tipp? több folyadék vagy ásv.anyag pótlás nem elég. unom már csak a melegre fogni...

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.28. 11:26:18

@rrroka: Persze, 5:30-as tempóval valószínűleg nem fáradnék el, csak az olyan lassú, hogy első reflexből azt mondanám, ezért nem is érdemes elindulni. De tudom, nincs igazam, az edzést is ésszerűen kéne csinálni. Átnéztem a futanetes edzés-terveket, és tegnap kinéztem egy atlétikai pályát, hogy ott végezzem a hullám-futásokat.

A pulzusmérőn is tegnap gondolkoztam el először. Eddig mindig azt gondoltam, rohadtul nem érdekel, hogy mennyi a pulzusom, csak hogy mennyi idő alatt futok x km-t. De talán, mióta titeket olvaslak, kezd megjönni az eszem. :-)

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.28. 11:31:03

@monerd2: Hát igen, lehet, hogy túlfutom magam, és a heti 4 futáson kívül még 2-szer 2 óra aerobic-ot is nyomok, amibe szintén beleadom a maximumot. A futásokhoz tényleg vásárolok egy pulzusmérőt, csak még előbb utána kell olvasnom, milyen érték mit jelent. Tényleg sose foglalkoztam ezzel, mindig csak a teljesítmény érdekelt.

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.05.28. 11:54:49

@azilinha: én másfél éve ugyanezt gondoltam. Izomból róttam a kilométereket (4.40-4.50). Manapság 5.30-as ezreket futok, versenyen 5 közelében. Vettem egy pulzusmérős órát és be kellett látnom, hogy hasznos. Próbáld ki egy 5 rugós órával.

HelloJozsi 2010.05.28. 12:22:58

@Sekiwake: nem minden müzliszelet porlad. én edzéseken mindig ezeket nyomom. a cerbona is alaposan össze van ragasztva mézzel, meg a kék áruházban kapható is.
utóbbi helyen lehet ilyen gyümölcszseléket kapni, istentelen finom :)
ami szintén ott a legászabb, az egy ilyen magokból pérselt cucc, dió, mogyoró mandula stb, mézzel összeragasztva. addiktív :)
utóbbi inkább hosszabb távú erőkifejtéshez hasznos úgy tudom, meg a magokban mindenféle jóságok vannak a görcsök ellen is.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.05.28. 12:35:02

@BGy: Köszi a tippet. Hogy kell használni a pulzusmérőt? Jó, tudom, ezer helyen utánanézhetnék, de talán egyszerűbb itt megkérdezni. :-) Azt gondolom, hogy pulzust mér ;), csak milyen fázisban milyen érték tekinthető normálisnak?

bitliszbá 2010.05.28. 13:03:54

@Sekiwake: az, hogy nem szereted az egy dolog... (én CSAK VERSENYEN eszem banánt, mert még aszagát se nagyon bírom!)
de a sok próbálkozás után ez maradt :(

A gélből szerintem 1 a maximum versenyenként. Ja és nagyon sok folyadékkal kell abszolválni, úgyhogy inkább banán... (egyébként zsebes öv)

bitliszbá 2010.05.28. 13:14:38

@azilinha: A pulzusmérőt a szív magasságába kell feltenni kicsit benedvesítve az érzékelőket, mert elektromos jeleket észlelnek. Ha nem nedvesíted be csak akkor kezd el mérni, ha kicsit már izzadsz :)

Pulzusszám: pl:www.edzesonline.hu/edzesterv/3/pulzusmeres_1_maximalis_pulzus_meghatarozasa

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2010.05.28. 13:17:26

@Sekiwake: Egy maraton 3 gél(15, 25 35Km-nél), ital: jellemzően Isostar és víz.

doncii · http://doncii.blogspot.com 2010.05.28. 21:23:59

Kajaban nekem is pont ez jott be: 15, 25, 35 km-nel egy gel. Inni Isostar/Gatorade es viz. Verseny elott nem iszom sokat, mert akkor a rajt utan vizelni kell. Miert nem rajt elott? Mert akkor osszeszorul az alhasad az izgalomtol es jo esellyel nem kell, de rajt utan meg azonnal. Ezert inkabb verseny kozben iszom amennyi kell, ha mar kezd lotyogni a hasamban, akkor mar csak oblitek, fejemre ontom.

Kaja elozo este szenhidrat, nekem teszta vagy pizza, de ne orult sokat, csak amennyit amugyis szoktal. Nekem az valt be, ha reggel verseny elott 2 oraval eszem, szalamiskenyer vagy lekvaroskenyer, valami szenhidrat/cukor kombo. Ha 7-kor van a rajt, akkor is 5-kor eszem, kivetel nelkul. Ha elozo este bezabaltam mint diszno, akkor reggel nem tudok enni, de pont a rajt utan leszek ehes, szopo. Ezert normalis vacsi, korai reggeli, verseny kozben 1-1 gel. Nekem kb. 5 perc alatt felszivodik es kb. fel oran at kitart. Tudom elore hol vannak a frissitopontok, az egyik elott 2 km-rel tolom be, hogy tudjak ra inni, mert ragados. Ha nem vagy erzekeny a koffeinre, mindenkepp koffeinest tolj, frissen tart, fajdalom ellen is jo, nem art, de a gelben levon kivul pluszban azert nem kell.

De a legfontosabb: mindezt tobb hetvegen probald ki edzesen. Az elozo esti vacsit, a korai kelest, a gelt, mindent! 2-3x legalabb, Kropko is ezt mondja, a maratonra mar minden kiprobalva van.

monerd2 2010.05.29. 05:10:16

@doncii: érdekes nekem simán megy a wc-re menés verseny előtt. valszeg ez egyénfüggő :)

monerd2 2010.05.29. 05:12:03

@azilinha: hát ha tudod a max pulzusod akkor onnantól lehet saccolni, hogy hol vannak az edzészónáid. ez persze egy bonyolult témakör. nekem eddig abban segített legtöbbet a pulzusmérő, hogy megtanultam, mi a könnyű futás valójában. (mert nem lehet és nem is jó minden alkalommal keményen futni.)
amúgy meg 5:30-as tempó sztem nem olyan lassú. lehet ha kipróbálnád, megszeretnéd h milyen kellemes úgy futni h nem halsz bele :) és idővel az 5:30-ból lenne 4:30 így!

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.05.29. 10:06:38

Köszönöm a jótanácsokat, lehet, hogy egy hosszabb edzésen kipróbálok majd egy gélt (a csoki szimpatikusabbnak tűnik). A legutóbbi versenyen csak banán volt, nem is vettem belőle.
Valami zsebes cuccon gondolkodom. van egy kulacsövem, de annak nem nagyon fér semmi a zsebébe. Lehet, hogy bicajos felsőt veszek, annak van pár hátsó zsebe.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.29. 14:05:57

@azilinha: velem teljesen pontosan ugyanez volt. majdnem 20 év futómulttal úgy gondolom most is, hogy meg tudom ítélni a megfelelő tempót, és ez legtöbbször így is van. aztán feleségemnek vettünk egy pulzusmérős órát, amit természetesen ki kellett próbálni, és az azt mutatta, hogy egészen jó 160 pulzussal futom az 5 perces körüli tempót.
nem is fontos egyébként a pulzusmérő. egy dolog világosan mutatja, hogy az ember nem jó tempóban edz, vagy túl gyorsan, vagy túl sokat: az hogy semmit nem fejlődik. ahogy te is írod pár év futás, és még mindig kínlódás a tempó. nálam is ez van: 5 éve futottam majdnem edzés nélkül egy PB-t félmaratonon, és azóta rendszeres edzéssel sem tudtam megdönteni. a legtöbbször egyedül futottam régebben és bizony olyankor könnyen elfutja az ember az edzést, mert rmarha jól esik. nekem az segített, illetve segít most is, hogy mindig pajtikákkal beszélgetve futok. van 3-4 futópartner, és legtöbbször akad akivel össze tudom hangolni az edzést. így a beszélgetős-módszerrel (amelyik tempónál tudsz kényelmesen beszélgetni, az a jó edzéstempó) nem futja el az ember az edzéseket.

monerd2 2010.05.31. 08:37:01

@rrroka:

1) a 160-as pulzus biztosan magas a könnyebb edzésekhez, csak akkor nem, ha még tini vagy. de legjobb lenne, ha tudnánk a max pulzusodat :)
2) azért ne kelljen már 5 évet várni arra h kiderüljön h túl gyorsan edz az ember.. :) ha jól emlékszem azilinha is 5-6 éve fut...
3) a beszélgetős módszer nem alkalmas a megfelelően alacsony intenzitás belövésére. nálam semmiképp nem alkalmas, tudok 180-190-es pulzuson is beszélgetni

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.05.31. 09:26:09

@monerd2: a beszélgetős módszer nálam tapasztalat és máshol is olvastam, h ezt ajánlják, de nyilván erre az egészre nem lehet egzakt, mindenkinek pontos és jó megoldást mutatni, csak irányokat.
de ettől még tartom, hogy a túledzés nem hoz fejlődést, és ez a legnagyobb indikátor ebben a témában.

xhege 2010.05.31. 09:57:39

Az igazat megvallva én is beleestem ebbe a csapdába, amit írtok (mint valószínűleg a legtöbb lelkes kezdő futó), hogy folyton arra törekedtem, hogy ha csak 1-2 másodperccel is de jobb időt fussak a napi szokásos 10 km-en, mint előző nap. Érdekes, mert ha tudatosan szépen lassan futok, akkor jobban érzem magam futás közben, de a végén nincs meg bennem az elégedettség érzése.
Futás közben megvannak azok a helyek, ahol mindig nézem a részidőimet és ha lassabb, akkor igyekszem még fokozni a tempót. Volt már, hogy azt szívtam meg, hogy az első részidőm nagyon jó lett (ergo elfutottam az elejét), ezen úgy fellelkesültem, hogy igyekeztem még jobban megnyomni, hogy na most olyan időt futok..., aztán a végére vánszorogni sem bírtam és az időm is gyenge lett.
Ha az ember tényleg csak kényelmes örömfutást tervez, jobb otthon hagyni a stoppert :)

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.06.01. 09:46:06

@rrroka: Köszi, ezt nagyon jól leírtad. Kezdesz meggyőzni, hogy adjam alább az edzéstempót. :-) Nagyon szeretnék fejlődni, és pont azt tapasztalom, amiről írsz: folyamatosan edzek keményen mind állat, és ahhoz képest nagyon lassan és minimális mértékben javulnak az eredményeim.

Utánaolvastam a pulzusszámlálós módszernek, és láttam, hogy a legtöbb edzést a max. pulzusszám 70%-ával ajánlják. OK, megpróbálom így (is). De milyen rendszerességgel fusson így az ember? Ugye, néha azért fusson teljes intenzitással is? (hiszen a versenyeken is ezt tesszük.)

greenbamboo 2010.06.01. 10:20:18

Ma olvastam a Runner's Worldön, pont ehhez a témához illik:
"Any idiot can train himself into the ground; the trick is working in training to get gradually stronger. " (Keith Brantly, U.S. Olympic Marathoner)
Én is az idióták közé tartozom... :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.06.01. 10:20:35

@azilinha: teljes, verseny intenzitással csak résztávokat szerintem, pl fartlek kemény részeit. esetleg ha felmérést csinálsz, de mondjuk maratonra sosem fut az ember felmérő maratont, vagyis lényegében a felmérő is résztáv. :)

egyszer vkinek elkezdetem leírni, hogy a mindig kihajtom magam, az a Conan-edzésmódszer. ahogy láthattuk a Conan filmben, szegény kisconan csak tolta-tolta azt a kereket és a végén nagy darab állat lett belőle. a valóságban meg egy emberi roncs lett volna...

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.06.01. 12:39:53

@rrroka: Na jó, lassan meg vagyok győzve. :-) Az igaz, hogy a súlykontrollban a lassú futás is segít? Túlsúlyosnak nem mondanám magam, de a mindig kihajtom magam edzéseim arra is szolgáltak, hogy nehogy súlyfelesleg keletkezzen rajtam. Ha csökkentem az edzések intenzitását, nem fognak rám mászni a kilók?

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.06.01. 12:44:09

@xhege: Egyébként ettől is félek, amit írsz, hogy a lassabb futás ugyan kényelmesebb lesz, de kevésbe fog elégedettség-érzetet adni. Ezek szerint te már leküzdötted ezt a problémát. Hogy sikerült?

Én szeretném a jún. 13-i félmaratont 1:45 alatt futni, a hortobágyin is megelégednék ennyivel, a nike idejére (amin már most tudom, hogy nem leszek ott) szeretném, ha 1:40-en belül lennék. Ez reális terv?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.06.01. 13:12:17

@azilinha: ellenkezőleg, a lassabb futással több energiát használsz el, hiszen több ideig sportolsz.
az edzés végi kifáradás-elégedettség kombóra jó megoldás sneci trükkje, aki azt tanácsolja, hogy az utolsó egy kirin fussunk felváltva pörgős, könnyű tempót, pörgőssel befejezve a legvégét.

DaMartian 2010.06.01. 13:27:33

@azilinha: súlykontrollban még JOBB is a lassú futás, hiszen akkor zsírégető tartományban futsz, míg az intenzív edzés nem csökkenti a súlyodat, hanem ellenkezőleg, hiszen növeli az izomtömeget!!!
Amúgy a kisebb pulzustartományban végzett edzést érdemes hosszabb ideig végezni. Ez egyrészt hatással lesz a rövidebb távú teljesítményedre, hiszen növeli az állóképességet, másrészt elkezd termelődni az endorfin, így az elégedettségérzeted is meglesz...
Ha meg ez sem elég osztom rrroka és sneci tippjét, az utolsó 500-1000 méteren told ahogy belefér, ennyi idő alatt is ki tudod hajtani a beled amitől elfáradsz az edzésed nagy részét mégis megfelelő intenzitással végzed majd...
Én is évekig olyan bután edzettem, mint Te, mindig maxra mentem! Nekem az segített lassulni, hogy elkezdtem társaságban futni kezdőkkel... Egyrészt örültem, hogy sok emberrel megszerettettem a futást és ezt az életmódot és közülük sokaknál be is épült a mindennapokba, másrészt amíg velük futottam olyan lassú tempóra kényszerültem, ami eleinte halálra idegesített, magamtól biztosan nem mentem volna ennyire lassan...aztán megszoktam... Ráadásul néha jó egy-egy olyan laza edzés, amikor nem azért vagy elégedett, mert utána meg vagy halva, hanem azért érzed magad nagyon elemedben, mert meg se kottyant : ) ...szerintem

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2010.06.01. 14:13:31

@azilinha: A 70%-ba elsőre beleugrani elég unalmas lesz, főleg az elején, a futásodhoz nem sok repülőfázis fog tartozni. :) Én az ajánlom, hogy először próbáld meg 80% körül. Ha már elfogadható sebességgel megy a pulzus tartása, akkor viheted lejjebb.
Őszintén szólva, én a képletből számított 80% körül szoktam futni, a vérből számított zónáim közül ez aerob I. zóna nagyjából közepén helyezkedik el.
Amit a gyors futásról írtatok abszolút megértem, a pulzuskontrollos edzésekhez agyilag is át kell állítani a motivációs stratégiát.
Én ezt lépcsőzetes módon oldom meg. Először a cél, hogy ugyanazon a pulzuson stabil tempó tartsak egy bizonyos távon, az első lépcső nálam mondjuk két szigetkör. Egészen addig, amíg ez nincs így, legfeljebb három, nagyon kivételesen 4 kört futok. Amikor ez már stabil, akkor megyek a hosszabb távok felé szépen lépcsőzetesen.
A pulzushoz tartozó sebesség is egyre jobb lesz, minél több kilométer lesz benned.
Főleg a hosszabb távoknál, ezzel a módszerrel a frissítést is nagyon jól be lehet gyakorolni. Ugyanis, ha elrontod a frissítést, a pulzus megy fel az egekbe :)

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.06.01. 14:13:48

@DaMartian: és @rrroka: Köszi, mostmár asszem, képben vagyok. :-) Kinyomtattam a futanetes félmaratonos edzéstervek közül az "1 óra 30 perc alatt futom a félmaratont"-t, és még abban is 5:10-5:30-as tempóban mennek a hosszútávú edzések. Pedig igen szép eredményű versenyre készít fel! Szerintem megpróbálom ezt követni, meg még csinálom mellette a kondis aerobic óráimat, amiket eddig is. Tényleg, ugye nektek is van kiegészítő sportotok a futás mellett?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.06.01. 14:22:51

@azilinha: persze, a bevásárlás, TV nézés, csokievés. utóbbit 80% fölötti aerob zónában napi szinten tolom.

xhege 2010.06.01. 14:38:29

@azilinha: én is küzdök még magammal átállásügyileg :) Van kiegészítő sportom, olyan ami remekül rontja a futóteljesítményemet a rengeteg sérülés miatt: kispályás foci (de hát ez szerelem).

DaMartian 2010.06.01. 14:42:00

@azilinha: napi szinten kosárlabda, kondi, bringa... Néha görkori, sajna már nagyon ritkán gördeszka, télen meg snowboard... Meg tervezem, hogy elkezdem nyáron megint az úszást.. Egyrészt a leghasznosabb sportág, másrészt az Iron Man-hez nem úszom meg... szó szerint : )

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.06.01. 15:13:23

@rrroka: Jól hangzik, de azért nem fogok TV-t venni. :-)

@xhege: Ami a szerelem, azt nem szabad veszni hagyni. Amúgy minél kevesebb sérülést kívánok. :-)

@DaMartian: Iron Man?? Akkor te már nem kispályásan nyomod! Csináltál már ilyet vagy ez lesz az első? Amúgy az úszás jó sport, én is szeretnék járni, csak várom, hogy vége legyen a hajnali német óráimnak. :-) A Balatonátúszáson részt szoktam venni, tavaly 2:17 lett. Ezen is lehetne javítani, dehát nem megy minden egyszerre. Viszont egyszer egy iront lenyomatni nagyon szép lenne nekem is, de leghamarabb csak a jövő év közepe felé érzem reálisnak.

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása