Mátrai patakok

2010.07.23. 11:13 szasza75

Az egyik nyári pénteken, miután az irodai klaviatúra kihullott a kezemből, találkoztam a barátaimmal az M3-as kivezető szakaszánál.

A Mátra egyik kistelepülését, Kisnánát vettük célba, ami a Mátra 115 közösségi túrának adott rajthelyszínt. Útközben azért csak beugrottam a közértbe, és vettem pár sört, egy-két aprósággal a nyugodt elalvás érdekében. Persze a 115 km-es táv, ami valójában 124 km, kissé merész célkitűzés lett volna, így ahogy tavaly, idén is az 55-s (bruttó: 58km) távot tűztem ki célul.

Megérkezésünk után gyorsan előkerültek a sörök, aztán a borok, kis kenyér, hagyma szalonna, minden olyan, ami egy kimerítő futás előtt még jól jöhet. A sörök követték egymást, megjöttek a zenészek, aztán Andris előkapott pár üveg bort. Csináltunk tábortüzet, beneveztünk a túrára (egy házilag készített tálca süti volt a nevezési díj, mivel nem sütöttem, pár doboz sörrel vesztegettem meg a szervezőket — sikertelenül). Méltattuk, hogy bizony a szombaton igen nagy dágványban kell szívnunk egész nap. Aztán a rossz gondolatok elhesegetése érdekében bontottuk a következő bort. Vidámak voltunk, készültünk a másnapi szórakozásra.

Szombaton azért nem volt ennyire örömteli a helyzet, kissé fájt a fejem, és az a fej hagyma is éreztette hatását. Émelyegtem és igyekeztem a futótársak üdvözlését csukott szájjal, azaz egy egyszerű fejbiccentéssel viszonozni. A reggeli rajtot az éjfélig zenélő zenészek húzták. Elmélyedhettek a muzsikában, a főszervező intését sem láthatták, ahogy elindította a mezőnyt.

Reggel 7 óra, rajt, 3 táv túra futóközössége nézett szembe a Mátra kihívásaival. A legrövidebb 58 km-es távba mintegy 2800 méter szintet préseltek. Az útvonal érintette a Kékestetőt, Parádsasvárt, Galyatetőt, Mátraszentimrét, a különleges Világoshegyet és a meglehetősen köves Tót-hegyest is.

Az út még normál talaviszonyok között sem "könnyed" így 2-3 hét esőzése után (Szasza június elején volt ott—a szerk.) inkább mocsaras, a kitaposott ösvényeken pedig inkább patakosnak volt mondható. Bevallom igazán furcsa látvány volt. A versennyel kapcsolatban nem voltak nagyravágyó céljaim, egy kissé látásássérült futótársamat kísértem, egyben egyenletesen nagyobb probléma nélkül akartam teljesíteni a távot. 

Pillanatok alatt elteltek az órák, élveztük a zöldülő és páragazdag táj adta különleges élményt, közben egész jó eredménnyel teljesítettük a rendezvényt. Sokat nem írnék a cirka 8 és fél óráról. Csak egy "műszaknyi" idő. Célba értünk, kiválasztottam a legnagyobb teljesítői követ (jó 2 kilós). A versenyt nem a Nokia szponzorálta, csak nem találtam a méretek miatt gyufát.

Egy igen jóízű késői ebéddel zártuk a rendezvényt. A rövid távot viszonylag gyorsan letudtuk, pont elég volt, el sem tudom képzelni milyen lehetett a másik két táv teljesítőinek. Utóbbiak bő 20 órát cuppogtak a sárban.

Athosz barátom eseményről készül folkvideóját nézhetitek meg zárásként: 

26 komment

Címkék: mátra túra sár terep

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr402070013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bellone 2010.07.23. 12:18:28

Nokiám már van (gyufám is), egy ilyen követ pedig én is szeretnék majd egyszer... Gratula!

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.07.23. 12:29:14

"kóla, gumimaci, zutty - az tudod húzni" zseniális

csétomi 2010.07.23. 12:38:05

@szasza75: a videó utolsó jelenetét nem nagyon tudtam értelmezni :) Mi a helyes megfejtés? Amúgy meg szép volt!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.07.23. 12:42:52

@szasza75: Nagyon ügyesek vagytok, egyszer nekem is ki kéne próbálni a hegyi futást. Nem nagyon kiábrándító, amikor futsz felfelé, és úgy érzed, hogy minden energiádat kiszívja az emelkedő, és még hátravan mondjuk 20 km? Vagy a durva emelkedőkön ilyenkor a gyaloglás is belefér? Ez így elképzelve nekem nagyon szadistának tűnik.

Amúgy nagy mennyiségű sör elfogyasztása a futás előtti este nekem kissé bizarr. Nem szívesen kezdenék neki egy versenynek másnaposan. :-)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.07.23. 12:57:00

@csétomi: Csak játszottak a srácok, lövöldözték a túrásokat :-)
@azilinha: a gyaloglás persze hogy belefér, lehet ettől még kellemesebb az egész, nincs meg benne az állandó futáskényszer. No meg a terep adottságaitól függően néha könnyebb gyalogolni, illetve valamikor az is nehéz. Egyáltalán nem szadista szerintem. Azaz kinek mi az.

bitliszbá 2010.07.23. 13:41:49

@azilinha: szadista az lehet aki kitalálta, aki megcsinálja az már mazochista :)

flicka 2010.07.23. 18:11:11

A videóról nekem már csak Sinkó László narrációja hiányzott, amúgy egy rögtönzött másfélmillió lépés...a végén kifejezetten jót szórakoztam. :-)
És gratula a teljesítőknek, engem ilyen sárban ki nem moccantott volna senki hisztis városi futó létemre.

M.Islander 2010.07.23. 18:27:12

a videó mindent visz, bár továbbra is a messzi távolból drukkolok :o)

paklis 2010.07.24. 16:18:07

kicsit OFF:
igy 16 kilometeres tavnal eleg eroteljesen elgondolkodtam, hogy kellene valami folyadekutanpotlasrol gondoskodni, milyen kulacstartot ajanlotok? igy elsore az tetszik ahol a hatadnal(oldaladnal) ket kis kulacs van az talan kiegyensulyozott. Nem kenyelmetlen ezekkel a futas? mik a tapasztaltotok?

HelloJozsi 2010.07.25. 13:04:22

@paklis: én ilyet használok rövid távon. Szerintem oks. Viszont milyet ne: van az a tépőzáras megoldású. Na arról kéthetente elhagytam egy kulacsot a Bükki Rengetegben.

A videó egyébiránt roppant hangulatos, csak tudnám mitől ilyen tetű lassú a vimeu így vasárnap délután :(

Mikor még volt rendes jelvényes túra ebből akkor egyszer sikerült végigmenni rajta, de nem mondom, hogy még egyszer nekivágnék.

lalitta 2010.07.25. 16:41:00

@bitliszbá: Pontosan megfogtad a lényegét!!! A teljesítménytúrákat és terepfutó rendezvényeket 'szadisták rendezik mazochistáknak'.

lalitta 2010.07.25. 16:41:49

@NJoco: Most is 'rendes' jelvényes túra (is), csak a jelvény helyett festett mátrai követ lehet választani.

lalitta 2010.07.25. 16:44:15

@csétomi: A helyes megfejtés az, hogy sajnos a Mátrában is egyre terjed a terepmotorozás és kvadozás... A filmen lévő kis csapat az éppen a réten átvágni szándékozó géphajtású csapat elriasztásán fáradozott. A motorok hangja tisztán kivehető ha kicsit hangosabban hallgatod.

Mylady 2010.07.25. 22:09:58

Aki szeretne venni viztartályos hátizsákot, az látogasson el a madaras tescoba. 3 ezer forintért láttam tegnap 10 litereset, szolid világosszürke-sötészürke-neonzöld szinben. Elég jónak tűnt minőségileg és 5(!) zseb volt rajta. Nekem nagyon tetszett. Ha nem lenne mára egy (amit amúgysem használok), akkor vettem volna :)

DaMartian 2010.07.25. 22:55:45

@paklis: 16-ra én még nem cipelek kényelmetlen vacakokat. Ha nagyon muszáj akkor inkább kézbe egy fél literes cumispalack Gatorade, de a többiek le fognak hurrogni ezért... : )

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2010.07.26. 00:47:34

@DaMartian: Én nem hurroglak le, sőt, hangosan bólogatok :) Van tevepúpom is, de rövidebb utakra vagy semmi vagy palack a kézbe és slussz

Ami a túrát illeti, jövőre ha beledöglök is elhozok egy olyan követ! :)

HelloJozsi 2010.07.26. 20:59:02

@lalitta: csak ez a "közösségi túra" megnevezés tévesztett meg. De akkor mitől az és nem teljesítménytúra? VAgy van ez is meg az is?
Bocs, ha értetlenkedek :)

HelloJozsi 2010.07.26. 21:03:01

@DaMartian: hát szerintem 1-2 órán keresztül marha kényelmetlen a kezedben cipelni, főleg terepen, ha neadjisten a kezedre is szükség lehet.
Amit én használok annak két darab cca 2dl űrtartalmú kulacsa van, plusz belefér egy életmentő csoki meg a telefon. Szóval multifunkci :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.07.26. 21:33:11

@NJoco: talán csak tengerentúli szokás a kétkulacsos megoldás, mindenesetre sokkal elterjedtebb, mint Európában
www.youtube.com/watch?v=VrhxjbljsuU

lalitta 2010.07.27. 14:23:00

@NJoco: Közösségi Teljesítménytúra (ólinvan). A túrázó közösség 'magának' szervezi, nem haszonelvű... Pl. a nevezés nem pénz, hanem egy tálca - lehetőleg - házi süti, amit szétosztanak a frissítőpontokon.

lalitta 2010.07.27. 14:24:56

@NJoco: Én pont most hvégén készülök 100 kilire kézben tartott kulaccsal. Eddig nagyon bevált rövidebb távokon, nekem minden eddigi övtáskás, ivótartályos szenvedésnél jobb és kézenfekvőbb.

DaMartian 2010.07.27. 15:53:29

@lalitta: @NJoco: Én fél literes Gatorade-et szoktam vinni. Nagyjából 5-nél szép lassan elkezdem kortyolgatni így egyre könnyebb a kulacs, és 15 körül szépen elfogy. Fél liter folyadékpótlással meg már kibírom a következő 10 kilit frissítés nélkül... 30 fölött meg ritkán edzem, akkor megállok valahol és iszom. Terepen nem edzek, tehát nálam nem okoz problémát büfét, közértet, benzinkutat találni ha kell... : )
Versenyen (pl. félmaraton) meg azt szoktam, hogy ismerőst beállítok féltávhoz a kulaccsal, így addig nem kell cipelnem, de 10 km-ig nem is nagyon kell innom. Olyankor 2-3 kili alatt kiiszom a fél litert, így sokáig akkor sem kell cipelnem. A legjobb, hogy ha kiürül, egyszerűen eldobom, és a táv utolsó felében már semmi nem zavar a futásban...
Szóval igazából a fél kilós súly csak néhány percig zavar, két órát én sem cipelném a kulacsot. De az halálra idegesít, ha bármi rám van kötözve, a kula-csöv még üresen is zavar. Egyszer próbáltam...soha többet!

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.07.28. 07:16:44

Nekem az övemre lehet tépőzárazni 4 db 1,2 dl-es kulacsot (Kalenji). A lényeg, hogy nagyon közel legyen a gerincem vonalához, különben elforog az öv. Az utóbbi 1 hónapban én is Gatorade-et tolok, miután felfedeztem, hogy egy helyen nálunk is árulják. 10-12 km-ig nem szoktam inni. 15 fölött már igen.

HelloJozsi 2010.07.29. 09:36:03

@DaMartian: hát igen, ezek jelentős különbségek. Én azért 50-50%-ban nyomok terepet meg nem terepet. Versenyre viszont sose viszek saját cuccot. Ezt mondjuk Balmádiban megszívtam, most két hete vagy mikor.
A kulacsöv szerintem csak akkor zavaró, ha nem a jó fajta és nincs jól beállítva. Én teszteltem egy haverem egykulacsos cuccát, hát azt valóban az ellenségnek sem kívánom. A @BGy által fent említett 4kulacsos cucc volt nekem is, rövidebb (15-20) távon, nem terepen jó is lehetne, de a zsebe kicsi és erőteljesebb mozgásnál, - ami terepen előfordul - a tépőzárak simán oldanak mint a pinty.

Viszont a kétkulacsos témám teljesen bejött, úgy rásimul a derekamra, hogy észre se veszem hogy ott van és jól eloszlik a súly is. Sőt olyan is volt már, hogy kétféle itókát vittem benne, de ez mondjuk már erősen szélsőség :)
De mondom, az igazán jó benne nekem az, hogy kulcs, teló, pénz, gél, csoki elfér benne pluszban.

DaMartian 2010.07.29. 13:28:31

@NJoco: Teljesen mindegy hány kulacsos, minden zavar a derekamon... Az egyetlen amit elviselek az a gyufásdoboz méretű mp3 zsebben, vagy karpánton..

bitliszbá 2010.07.29. 21:54:21

@DaMartian: pedig ha csak úgy nekimegy az ember a nagyvilágnak, akkor nem árt - viszont használhat.......

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása