Gombatenyészet és börtön-bor

2011.08.11. 10:33 Winkler Róbert

Az életben adódnak furcsa asszociációk. Én például legutóbb felemás zokniban futottam 13 kilométert. Egy szabványos, bal lábra való Nike futózokniban, a jobb lábamon viszont egy fehér pamutzoknival. Szándékosan öltöztem így, de nem zokniteszt volt a cél. A kísérlet lényege, hogy Zsiga barátommal hosszú évek óta készítjük egy gasztromagazin gasztromarhaság-rovatát, melyben a pillepalackos vajköpüléstől a parabolaantennán történő napenergiás sütésig bármi megeshet. E havi feladatunk a börtönbor előállítása. Ha valakit konkrét receptek érdekelnek, írja be a Google-ba, hogy prison wine, és még a bombagyártásénál is alaposabb szakirodalmat talál.

A mi feladatunk viszont az, hogy meg is valósítsuk a recepteket. Több megközelítés létezik a legnagyobb nehézség leküzdésére: a börtönökben tiltott holmi a borélesztő. Így aztán a legkülönfélébb gombakultúrákkal próbálják beindítani az erjedést. Lehet penészes kenyérhéjjal, de van zoknis recept is. Így esett, hogy ma a tudomány jegyében kétféle zokniban indultam útnak. Sportoláshoz ugye jók a műanyag cuccok, mert elvezetik a nedvességet, mindennapi tartózkodásra meg a természetes alapanyagok, mint a pamut a verhetetlenek, csak a pamut magába szívja a vizet. Az én lában nem szokott megbüdösödni, de a múltkor mosógépbe kellett raknom a Lunart, mert egy napot a tornazsákban töltött, és így, hogy nem szellőzhetett ki azonnal a futás után, hajléktalanszaga lett.

De vajon ez egy bor előállítására alkalmas kultúra? Hamarosan megtudom. Futás után fogtam a két kultúrát, hogy joghurtnyelven tiszteljem a két nyirkos zoknit, és hermetikusan becsomagoltam egy-egy szemeteszsákba. A borászat szempontjából mérföldkőnek ígérkező felfedezésre még egy-két hetet várni kell, de zokniügyi felfedezésekkel már most is szolgálhatok. Előre kell bocsátanom: hiszek a minőségi sportszerekben, főleg ha futásról van szó. Gyúrni, vagy mondjuk bunyózni bármiben lehet, de a futócucc nagyon nem mindegy. A külön bal és jobb lábra gyártott zoknik még úgy is megnyugtatnak, hogy egyszer vettem csillagászati áron egy pár Asics futózoknit, amiről csak otthon derült ki, hogy két balt tartalmaz. Visszavinni természtetesen lusta voltam, és azóta is benne van a napi futórotációban, mindennemű egészségkárosodás nélkül.

Futottam tehát a balos technóban és a sima fehér pamutzokniban, érdekes, hogy közben a bal sarokcsontom fájdalma szinte teljesen eltűnt. Nyilván nem a felemás zoknitól, csak véletlen egybeesés. Számomra viszont placebo az egész világ: amire nem figyelek, az általában nem is létezik, tehát lehet, hogy indirekt módon segítette a gyógyulást. Viszont az a legérdekesebb, hogy mostanában a széttrappolt sarkam miatt keveset futottam, tehát nem igazán vagyok edzésben, ezért lehet, hogy a bal, tehát futózoknis lábamon volt egy kicsi vízhólyag. A sima pamutzoknis jobbon pedig semmi. SEMMI! Futás közben is kifejezetten kellemes érzés volt benne lenni. Akkor most mi van? Ti foglalkoztok a zoknikérdéssel? Esetleg vannak notórius mezítlábas futók?

34 komment

Címkék: teszt zokni gomba prison wine

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr213145524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.11. 10:38:56

A képen a zacsiban mi van? Készülő bor? Remélem ez még nem a kész állapota. Remélem ha kész lesz a ti börtön borotok majd beszámolsz róla, hogy iható-e, avagy sem.

Én zokni tekintetében nem vagyok válogatós, futózokni, vagy sima zokni egyre megy, egyik sem dörzsöl, mindkettőben ugyanúgy izzad a lábam. Ha vízhólyag alakul ki azt sem tudom zoknihoz kötni.

angelday 2011.08.11. 10:50:27

@pantomimes: megkóstolnád az így erjesztett Winkler-bort? Én lehet, hogy nem.

iramszarvas 2011.08.11. 10:54:48

Mindig is az volt az érzésem, hogy ez a zoknidolog kamu.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.08.11. 11:00:29

@angelday: futózoknival erjesztett bort? Simán :) Sőt, ezután a tettem után a futóközösség keménymagja is elismerően biccentene :)

sanyosz 2011.08.11. 11:06:34

nem vagyok egy sommelier, de akkor már inkább a tablettás

Jesselton 2011.08.11. 11:14:46

Mezítláb csak tengerparton, a homokban, ahol a homok uszkve fél óra múlva tropára töri a futózoknihoz szokott lábacskáimat :) Igy utána napokig nyalogatom a sebeimet...

Egyébiránt mezítláb futni jó dolog, de nem futócipőben mezítláb :)

Eperszemke · http://sportmano.blogspot.com/ 2011.08.11. 11:37:17

Én nagy zokni mizériában szenvedek, mert folyamatos vízhólyagokat szerzek be, a decathlonos futózokninál talán a pamut is jobb, de ami most úgy tűnik be jön, az adidas két rétegű zoknija, még vivicittás ajándék volt.

Ted Striker 2011.08.11. 11:42:24

Musztáng Róbert egyik oldalára slicket másikra meg hagyományos négyévszakost tetetett fel? :-)

(bocsi mindenkitől de tegnap megnéztem a Verdák 2-t)

angelday 2011.08.11. 11:47:58

@Ted Striker: na, de miért gondolod, hogy más gumik vannak rajta? Az balhé volt, nem futás!

effe 2011.08.11. 11:56:51

zokniból hétköznapra is olyat veszek föl ami minimum rugalmas és nem forog körbe-körbe a lábamon.
ezért futózokniból is próbáltam valami jobbat keresni, és meg is találtam a tökéleteset. csak nem tudom, leírhatom-e, hogy az aldiban vettem :)

káosz 2011.08.11. 12:39:33

@Eperszemke: Nekem az ajándék adidas nagyon melegnek tűnik. Általában a decathlonosban futok, igaz, már kétszer is előfordult, hogy kikezdte a nagylábujjam.

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2011.08.11. 12:53:46

Leginkabb Decatlon-os bokazokniban futok. De nem a nagyon rövid szaruban, mert abban a cipö kidörzsölte a bokamat, napokig sebes volt.
Egyszer egy gyenge pillanatomban vettem 2par Asics zoknit en is. Nem azt mondom, mert marha jo erzes, hogy felül nagyon vekony, alul meg vastag, de az arat nem igazan eri meg. (20Euro volt akciosan!) Persze akinek nagyon erzekeny a laba...
A varras a vegen mondjuk neha zavarja a labujjaimat, de erre figyelek vasarlasnal, azota nincs gondom.

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2011.08.11. 13:21:10

Összefutott a nyál a számban! :)

HelloJozsi 2011.08.11. 13:35:01

A közepesen drágább kék zokni nekem tökéletesen jó, de az előnyei az ilyen cuccoknak sztem min. 1órás futás után jönnek ki, legalábbis nálam.
A másik kritikus dolog, amire évek múlva jöttem rá a techno alsógatya. Érdekes, hogy erről kevesebb szó esik. Lehet, hogy bort is jobba lehet vele csinálni :D

HelloJozsi 2011.08.11. 13:35:46

Ja épp most futottam meztélláb cca. 3 kirit. :)

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.08.11. 14:04:12

A zoknik közötti különbségek tapasztalatom szerint 20 km fölött jelentkeznek. Idézet a blogomból: "Utánaolvastam a neten, mi okozhatja ezt (ti.:vízhólyagosodás) és az okok között a talp felázása is szerepel. Felpuhul a talpbőr az el nem vezetett izzadtságtól és vízhólyagosodni kezd a dörzsölés hatására."
Két hónapja futózokniban futok és sokkal jobb, de ismétlem, a különbséget 20 km fölött érezni.
A képen a csávó még nem fejtette át a borát, elég zavaros. :)))

193 2011.08.11. 14:39:53

@BGy: Egyet értek veled! Tapasztalatom szerint, ahogy növelem a távot és a futással töltött időt annál jobban felértékelődik mi van a cipőd és a talpad között, terep futásnal már rövidebb idő alatt is előjönnek a különbségek!!!
Egy órán belüli futásra akár a Robi féle sima pamutzoni is tökéletes lehet ha elég vastag a bőr atalpunkon.
Én két pár cipőm belő sarok szövetét lyukasztottam ki úgy, hogy kinyúlt, öreg pamut futózokniban futottam és sarok fölötti mögötti gyürődés kiradírozta a bélésszövetet és ráadásként a kétórás futások végére a sarkamon egy-egy hólyaggal ajándékozott meg.

Jelzem a cipők ügyes cipésszel tökéletesen javíthatók!

pannonfunk 2011.08.11. 16:43:36

Milyen posztok lennének itt, ha kánikula lenne?

angelday 2011.08.11. 16:44:44

@pannonfunk: a közérzetem javítása érdekében a csétomi-féle tanácsot is figyelembe véve ma teniszezni megyek.

M.Islander 2011.08.11. 21:26:13

jaj, én ritkám borozom, de akkor már maradok a sauska rozénál, ettől a fenti recepttől behánynék.
a technikai futózokni jobb tempó és hosszabb táv esetén létkérdés, én ezzel évek óta megúszom a víz- és vérhólyagokat - ájfónos lötyögéshez meg bármilyen zokni/cipő megfelel.
most jöttem haza egy tempós margitszigeti félmaratonról, utoljára márciusban voltam ilyen szuper formában (1:39).
ebben sokat segített a keddi trx edzés, olyan izomlázam van (mell- és karizmok), hogy sokkal jobban tudtam húzni felsőtesttel futás közben.

madnessness 2011.08.11. 22:24:01

én kb 2 napja szántam rá magam, hogy a sokéves sportzoknik helyett futózokniban fussak ( az éppen akciós decatlonosban). 21 km-t futottam de már rögtön az első perctől éreztem, hogy jobban szellőzik, ugy átfújt rajta a szél. lassan kipróbálom milyen lehet egy igazi futócipő.

Csath Geza 2011.08.11. 23:23:36

@M.Islander: Osztoneim azt sugjak, hogy egy k.va ellenszenves arc lehetsz.

angelday 2011.08.12. 00:00:58

@Csath Geza: ugyan, hagyd, a Sauska egy teljesen kommersz bor, 2011-ben még a csapból is az folyik itthon.

M.Islander 2011.08.12. 08:55:34

@Csath Geza:
az én ösztöneim meg azt, hogy 1 bunkó vagy, ráadásul az írás sem erősséged, szemben a lopott név eredeti tulajdonosával.
@angelday: kommersznek kommersz, de emberi fogyasztásra alkalmas

angelday 2011.08.12. 09:02:28

@M.Islander: sokkal jobb, mint az a juhfark, amit tegnap ittam fröccsnek, csak azt mondom, hogy nem egy "extra márka" a Sauska.

katizsuzsi 2011.08.12. 09:22:50

Úgy érzem, fiúk nagyon off-oltok :-)
Ne menjünk már el ilyen alpári irányba.

angelday 2011.08.12. 09:28:16

@katizsuzsi: ok, maradjunk a lábgombáknál. :)

M.Islander 2011.08.12. 09:32:15

@angelday: én sem überborként utaltam erre, csak a fenti receptet tartom undorítónak, gondolom követi majd a bélsáros börtönbor...

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.08.12. 10:02:02

Sauska egy befektető. Meglévő pincéket vett meg. Még csak egy borát ittam. Szerintem egyelőre a brandépítésre több pénzt fordítanak. :))

Ted Striker 2011.08.12. 10:39:53

Én is a kék-tízpróbázó technikai zoknisok táborát erősítem: vagy egy fekete és egy fehér bokazokni párom azokat váltogatom - amióta megvannak szinte csak ezekben futok, és biriglizek.
Nekem a lábammal soha nem volt problémám a pamut zoknikban, de a cipők belsejét zabálta az óhatatlanul begyűrődő zokni - amióta viszont technikai zoknit hordok megállt az enteriőrben a textil-csámcsogás :-)

@M.Islander: Sauska féle rosé jó, csak számomra nem rosé kategória: annyira karcosan agresszív, nagy alkoholos mint egy vörös... Nekem a rosé friss, gyümölcsös, csúszós: Gere Tamás, Frittman, Konyári, Dúzsi...
Viszont a tokaji 113-as hihetetlen bátor húzás, és nekem nagyon tetszik

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.08.12. 11:54:54

@Ted Striker: a soproni Taschnernek is vannak jó roséi jó áron. Ja, Vilyant el ne felejtsem! Friss, ropogós rosék, hagymahéj színben. Na, ma este ez lesz, visszateszem a citromos kötszert a polcra.

HelloJozsi 2011.08.12. 13:28:23

@Ted Striker: ne csináljad már, idefolyt a nyálam az asztalra majdnem :)

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2011.08.12. 16:46:24

@193: Biztosan van akinél így működik, sőt talán a többségnél, de az enyém ha felázik se vízhólyagosodik.
Zokniból ami épp akad, nyáron inkább semmi, szeretem érezni, hogy szellőzik :)
Az UB-n (új cipőben :P) 100km körülig mentem mezítláb, no problem. Akkor egy picit kezdtem érezni, hogy sok a behullott homok-kavics-stb. és felvettem egy rém komoly decás Run50 példányt :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.16. 11:01:21

Húúúbakker! És ha valami húsfaló fungus teszi meg első evolúciós lépéseit a zacsiban? Oszt majd olvashatjuk a cikket az indexen, hogy borivó zombik lepték el Mo-t. :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása