Indulócsomag kezdő futóknak

2011.09.20. 12:19 mgergoo

Egy hete azt kértem tőletek, hogy legyetek ti is olyanok a futással kapcsolatban, mint Carrie vagy ki a franc, aki mindent tud a szexről (mondjuk arra kíváncsi lennék :-), de amit meg nem, azt meg nem fél megkérdezni. Jó ötlet volt és nyomban meg is veregetem a saját vállamat, hogy privátban is lehetett kérdéseket küldeni, mert publikus kommentekben megírt kérdésekből nem lehetett Dunát rekeszteni, de a megadott kerdes@dagadtkocsog.hu címre viszont érkeztek a levelek szép számmal. Ezekből a kérdésekből szeretnék most szemezgetni, ha hülyeséget írok válaszként, akkor a nálam okosabbak

1. fogják a fejüket
2. kijavítanak, azért ők az okosok

Lehet-e kezdésnek olcsóbb cipőt, akár nem is futó cipőt, vagy valami megmaradt tornacipőt használni?
Persze emögött az van, hogy nem mered magadnak bevallani, hogy nem akarsz sokat költeni egy futócipőre, mert mi van ha ettől is elmegy a kedved és megint kidobtál egy valag pénzt az ablakon. Na kérem. Szerintem pont a kezdőknek kell normális cipőt venni, ezen egyszerűen tilos spórolni. Ha felveszed a polc mélyén megmaradt jóégtudja milyen cipőt, abban szét fogod verni a térded és nagyon hamar elveszed a saját kedved a futástól és még le is sántulsz. Igenis tessék elmenni egy futóboltba és segítséget kérni és megvenni azt a cipőt amit ajánlanak. Legyen egy kis lelki terror magaddal szemben. Én az első pillanatban megvettem a Pegát, az első hónapban a csilli-villi GPS órát, ruhákat. Hagy érezzem rosszul magam, ha nem használnám őket.

Van-e olyan futócipő, ami kifejezetten túlsúlyos futóknak van kitalálva?
Ebben majd DaMartian segít, szerintem nincsen. De. A Pegasus és a Vomero adatlapján jelzik, hogy túlsúlyos sporttársaknak is ajánlják. Én a magam részéről pont ebben a sorrendben használtam a cipőket Pegában 900km-t toltam le, most a Vomerot nyúzom, mindenféle sérülés nélkül. Ezekben olyan futni, mintha perzsa szőnyegen lépkednél, gyakorlatilag én inkább azt nem értem, hogy ilyen párnázottsággal miért nem lehet utcai cipőket is venni. Rohadt kényelmes mindegyik, a térdem meg köszöni szépen jól van.

Meddig kell gyalogolni, hogy futhassak, hány kilóval kezdhetek futni?

Nyilván erre nincsen pontos válasz, mindenki más és más. Mivel én végigfociztam a gyerekkorom, ezért azt gondolom, hogy az izomzatom, csontozatom teherbírása nem lehet mérvadó senki számára. Lehet, hogy te többet bírnál, lehet, hogy kevesebbet. A legjobb ha elmész egy ortopéd orvoshoz és megkérdezed, hogy mit mond. Elmondom nekem mit mondott: a futás rettenetesen roncsolja a térdemet, de nehogy abbahagyjam a mozgást, mert sokkal nagyobb kárt okozok a térdemnek és ízületeimnek, hogyha 120 kilóval terhelem egy életen keresztül. Szóval én már 117-118 kilóval belekocogtam, ha tudtam, de 1 hónapig a biztonság kedvéért receptre felírt és egyedileg az én lábamra hajlítgatott térdvédőben. Szóval az orvos nem kihagyható része a dolognak, ne csináljatok hülyeséget!

Utálok gyalogolni és félek, hogy futni is unalmas lesz.
Hát ja, az lesz. Futni szar, futni rettenetes, futni hihetetlenül unalmas. Én egy geek vagyok és egy métert sem futok szívesen fülhallgató nélkül. Azért nem zenét írok, mert én nem zenét hallgatok, hanem beszélgetős rádióműsort, figyelek a beszélgetésre, véleményem van, gondolkozok, nem csak a testemet edzem, hanem az agyam is mozog. Mire észreveszem hogy futok, már el is ment egy óra. Egy pár hetet bírj ki, utána elkap a gépszíj és akár - alig merem leírni - fülhallgató nélkül is képes lennél futni.

(Józsi közbevet: bocs, de aki podcasteket hallgat, tökéletes kiegészítése a futásnak. Magyarul van a Heti meteor, amit én csinálok például, vagy a Hármas könyvelés könyves témában. Próbáljátok ki ezt is.)

Milyen edzéstervvel készüljek?

Edzésterv tekintetében megint nem fogok okosat mondani. Azt gondolom, hogy komoly túlsúllyal sok értelme nincsen edzéstervekkel variálni, de valaki majd úgyis kioszt, hogy ez marhaság. Én azt gondolom, hogy minél lassabban fuss, vagy minél gyorsabban gyalogolj és inkább az legyen a fontos, hogy minél tovább (legalább 1 órán át) tartson egy-egy ilyen "edzés".

Én heti háromszor csináltam ezt, többször is lehet. Hátha valakit érdekel, csak a történelmi hűség kedvéért leírom, hogy a gyaloglós korszak után a Nikerunning 5K edzéstervével kezdtem, aztán meg már a múltkori posztban belinkelt Monspart Sarolta Vivicitta felkészítő edzéstervet toltam. Utána meg Nikerunning 10K és Nikerunning félmaratoni program következett. Bármelyik edzéstervet is csinálod, bárhol is tartasz, egy dolog fontos: nem ciki belesétálni.

Nekem idén márciusban 36 perc felett volt az 5K rekordom, magyarán fél éve még belesétáltam bőven az 5 kilibe és ami a legszebb, hogy el sem tudtam képzelni, hogy lesz olyan, hogy nem fogok. Ehhez képest tegnap körbekocogtam a Velencei tavat (28km), belegyaloglás nélkül. A lényeg azonban, nagyon nem ciki belesétálni!

Most fogalmazhatnék egy álkérdést, de őszinte srác vagyok, ezért inkább megírom, hogy nem volt konkrétan a levelekben, de a régi énem itt ordibál a fejemben, hogy azonnal rakjam ide is ki a Nike Futóklubban készült bemelegítős és nyújtós videókat, mert neki nagyon jól jött volna:

Szóval, ha lehet, akkor futás előtt melegíts be:

Nagyon, nagyon és még egyszer együtt: nagyon... fontos, hogy minden futás után nyújtsál, ha nincs időd nyújtani, akkor inkább fuss kevesebbet, de úgy ne menj haza, hogy nem nyújtottál. Ezeket a gyakorlatokat csináld (minimum 30 másodperc gyakorlatonként, különben semmit nem ér!)

Csak fuss, vagy gyalogolj, de soha ne add fel! 

105 komment

Címkék: videó kezdőknek jótanácsok dk

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr343239552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pitty1977 2011.09.20. 14:35:26

ma már nem tartom unalmasnak a futást, lehet nyújtóztatni a megfáradt idegrendszert vagy éppen világmegváltást tervezni. kinek kinek igény szerint.
116 kg fölött kezdtem el kocogni, idáig megúsztam sérülés nélkül, bár az is igaz, vigyázok magamra.

pannonfunk 2011.09.20. 14:38:27

Tök jó poszt lett! :)

Saját tapasztalataim:

Cipő: 2000 Ft-os kínaiban futottam 4-5 alkalommal 2 szigetkört, másfél hónapos kényszerszünet lett brutál lovaglóizom és csípőgyulladással. Ja, és nyújtani se nyújtottam tisztességesen. A kettő együtt tuti út volt a lesérüléshez. A dolog egyetlen pozitívuma, hogy az interneten keresgélve a lesérülésre meg a helyes futótechnikára, rátaláltam a futóblogra :)

Egyébként majd DaMartian megírja, de hogy egy picit beleokoskodjak, a Pega és a Vomero neutrális lábú futóknak jó. Ez a futóknak csak töredéke, a nagy részük pronál (befelé dől a lába), egy kis részük meg szuplinál (kifelé dől a lába). Érdemes minimum a Spuriba elmenni, ahol azzal kezdik, hogy ráállítanak egy lapra, és megnézik, hogy pronáló, neutrális vagy szuplináló futó vagy. Hiába veszel jó minőségű cipőt, ha nem a lábadra való.

Unalmas futás: Unalmas futás nincs, csak sótlan elme :) Bár ebben én UFO vagyok, mert a megtett szigetköreimnek a száma bőven 200 felett van, és még nem unom :)

Edzésterv: Ez is geekség függvénye, ha nagyon geek vagy, akkor legyen edzésterved rögtön az elején, ha nem, akkor az a lényeg, hogy élvezd. Kezdő futóknál szerintem a legfontosabb dolog, hogy elkapják azt a sebességtartományt, amelyben aerob még az anyagcseréjük. Ekkor bőven jut oxigén az agyba, több, mintha nem mozognának. Ennek pozitív visszacsatolása van, és ez a pozitív visszacsatolás piszok fontos. Lehet hősködni pár hétig vagy akár pár hónapig, hogy én vagyok a vagány csávó, és kihajtom magamat, aki oxigénhiányos lesz az edzésein, az hosszútávon borzasztóan demotiválttá válik. Akár tudat alatt is, nem is tudatosul benned, hogy már megint találtál egy álkifogást, hogy miért nem mentél futni (esik az eső, most fáradt vagyok, majd holnap, stb), aztán szépen le is épül a futóaktivitásod, és mire észbekapsz, már hetek óta nem futottál, és teljesen visszafejlődtél, kezdheted előlről. Ha van az agy fokozott oxigénellátásából adódó pozitív visszacsatolás, akkor rákkattansz a futásra nagyon hamar. Aztán ha már rajta vagy a szeren, akkor lehet csinálni a tempófutást meg a résztávot a fejlődés érdekében, de vegyük észre, hogy ezt még a nagyágyúk többsége is utálja, és az ő edzésterveikben is ott vannak masszívan az aerob tartományú edzések.

2011.09.20. 14:48:40

@pannonfunk: hatalmas +1!!!! Arra is oda kell figyelni, hogy milyen lábtartása van a futónak, a szigeten látok egy két embert olyan pronálva futni, hogy fáj, közben van a lábán valami olcsó sportos cipő. Egy kezdőnél túlsúllyal, nem elég erős izomzattal és izületekkel ez talán még fontosabb.

A Pega amúgy tudomásom szerint neutrális-enyhén pronáló lábra jó.

Én egyébként egy Adidas futócipőben kezdtem futni, aminek sok szép tulajdonsága volt, az egyik, hogy volt rajta egy TR betűkód (ami mint utólag kiderült a trail runningot jelenti). Amúgy ránézésre senki meg nem mondtaná, hogy terepcipő volt, semmi extra gumírozás vagy durva talp barázdák.

Háromnegyed év után nekem is az egyik csípőm kezdett nagyon fájni, 1.5 hónapot kellett pihentetni, hogy elmúljon (utólag nézve valszeg begyulladt egy kicsit).

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2011.09.20. 15:11:08

Nekem pronál a lábam, és egy Nike Air Max-ben kezdtem futni és meg is fájdult a lábam. Aztán a Spuriban az okosok megmondták milyet vegyek, szerencsére Hervisben aznap ugyanaz a csuka féláron volt. Azóta nem fáj a lábam, pedig "csak" Reebok cipő, amit azóta 8,000-ért is láttam. Most azon agyalok, hogy a köv. cipőm egy ugyanilyen lesz, annyira bejött.

KDMarianna 2011.09.20. 15:21:04

Szerintem az egyik leghasznosabb dolog a Nike futóklubban a cipőtesztes busz. Én nem egy nem két cipőt teszteltem le mielőtt végül megvettem ami nekem a legjobb volt.
Akinek lehetősége van fusson benne 1-2 szigetkört, mert a Spuri bolt is szuper, de ott max 5-6 métert tudsz az adott cipőben megtenni. :(

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.20. 15:23:13

Irigylem azt, aki most kezd futni, annyi élményben lesz része! Én már sok éve nyomatom, és vannak egész jó eredményeim is. Mára odáig jutottam, hogy frusztrál az eredmény hajhászása. Minden kicsit is lassabb futásomnál az jut eszembe, hogy ez így nem lesz jó a következő versenyre, km-ekkel és másodpercekkel kalkulálok egyfolytában, közben más sportokkal is erősítem magam, és egyszercsak azt látom, hogy az egész életem ekörül forog. Remélem, sikerül visszább vennem és újra a hobbifutók nyugodt életét élvezni PB-hajszolás és másodperceken való stresszelés nélkül.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.09.20. 15:39:35

@azilinha: Én is belementem az eredmények hajszolásába, mert olyan futóközösségbe kerültem ahol sok nagyon jó futó van és akaratlanul is próbál az ember felnőni hozzájuk. Ezt mindenkinek magának kell kitalálnia, hogy a maga kedvére fut, vagy elkezdi a lécet egyre magasabbra helyezni.

Ahhoz, hogy egészségesebb legyél és leadd a fölösleges kilókat nem kell edzésterveket túrnod és kötött menetrend szerint futnod, csak folyamatosan csináld.

A városi futáson túl pedig ott van a terepfutás is ami teljesen más élményt nyújt. Aki szereti, ha a lábán kívül az agyát is folyamatosan dolgoztatnia kell annak a terepfutás az alternatíva.

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2011.09.20. 16:54:12

@aesopus: A többiek majd elmondják, hogy milyen cuccot érdemes ha feltétlen pénzt akarsz költeni, én spec tökjól elfutkosok az ősrégi cicanacikban(igen, pamut!), pólókban, ha nagyon-nagyon hideg van akkor egyszerű polárpulcsiban (ebből van vékony mikropolárom és vastag is). Ha überbrutálhideg van és fúj a szél akkor szélanorák, bár inkább csak a felsőjét szoktam. Sapka-kesztyű csak ha a farkasok már az utcasarkon ordítanak. Ha sok órát vagyok kint vagy túra/verseny miatt sokat fogok izzadni, akkor alulra valamelyik technikai felsőt veszem. Ennyi :) A drága holmik nagyon jók, de részemről majd akkor ruházok be rájuk ha a Mont Blanc-ra készülök.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.09.20. 17:23:28

Én kínai cipőben kezdtem a futást, legtöbbször egy parkban, füvön futottam így szerencsém volt és nem lett bajom. Sajnos azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindenkinek van pénze 20-30 ezer forintot egy cipőre elkölteni. Én főiskolás voltam és ennyi plusz pénzt hónapok alatt tudtam összehozni, tudtam, hogy kellene egy cipő, de ingyen nem adják oda. Én outletben vettem az első cipőm, egy adidas volt, kezdetnek tökéletes volt, szépen leszolgált 1200 kmt.

Nekem sosem volt unalmas futni, pedig nem hallgatok semmit, egyszerűen csak jár az agyam közben és sokszor olyan dogokra találok megoldást futás közben amire amúgy hónapok óta nem.

szumo 2011.09.20. 17:25:18

Gergő!
Nagyon szép írás, GRATULÁLOK!
Cipő: én Saucony-t hordok, ott van amit ajánlanak magasabb testsúlyhoz.
Régen vettem egy Reebook futócipőt, Hervisben leértékelve és nem volt vele semmi bajom. Igaz nem voltam túlsúlyos.
Túlsúly: 108kg-nál 2 évig spinningeltem és 97kg-nál mertem csak futni.
Edzésterv: nekem csak 1 edzéstervem volt: minél lassabban, minél hosszabb időt kocogni/futni (igaz1 hónappal a félmaraton előtt jutott eszembe, hogy teljesíteni kellene). Azóta is ezt csinálom, lehet azért tartok még itt.

pannonfunk 2011.09.20. 18:11:31

@szumo: Egy idő után át kell állni vegyes edzésre. De csak egy idő után, semmiképpen sem kezdőként.

@azilinha: Én nagyot fogok mosolyogni, hogyha még lesz 1-2 meglepetésszerű fejlődésed azután, hogy leállsz az eredmények hajszolásával :)

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.09.20. 18:40:41

@pannonfunk: kezdő futóként én is most akarok cipőt venni, de most h igy irtad, ezt a pronál-neutrál-szuplinál dolgot hogy tudnam kitalalni, nekem milyen a futostilusom?

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.09.20. 19:24:08

Legelőször a Metróban vettem egy Active cipőt 3 rugóért, hasonlított a színezése a Star Wars I. epizódjából Darth Moulra. 4-5 km-s távhoz jó volt, aztán két Adidas, egy Nike és már a sokadik Mizuno. Ez utóbbiknál a pronáláson kívül a lábboltozat magasságát és rugalmasságát is nézik a megfelelő cipő kiválasztásánál. Talpszkennerre kell állni, utána pedig futópadon futni. Szóval megtaláltam a számomra legjobbat. Edzéstervem nincs, soha nem is volt. Eleinte minél többet, minél gyorsabban, ma már csak az a cél, hogy meglegyen. A terepfutásnak még csak az elején járok, a végcél a Mátrabérc.

pannonfunk 2011.09.20. 19:42:38

@speed: @BGy: Zseniális videók, BGy, tök jó! speed: azt kell megnézni, hogy hogyan kopik a cipőd, ld. BGy videóit. Valamint ld. a régi futócipőtesztet az edzésonline-on:
edzesonline.hu/cikk/109/futocipo_valasztas
Jobb boltokban, pl. Spuriban, megnézik a lábad, hogy mennyire vagy lúdtalpas. Tipikusan a lúdtalpas futók a pronálók (overpronálók BGy videóiban), a normál talpúak a neutrálisak (normál pronálók), a túlságosan magas ívűek pedig a szuplinálók (underpronálók).

effe 2011.09.20. 20:32:58

@pannonfunk: bocsi, hogy nem az érdemi részébe szólok bele, de helyesen: szupinál ("l" nélkül). tudom, hasonlít a szublimálhoz... :)

a videók alapján az viszont érdekes, hogy a pronálóknál és szupinálóknál is a cipőnél sarok külső része kopik.

pannonfunk 2011.09.20. 20:53:15

@effe: Mindig katasztrófális voltam nyelvekből és idegen szavakból. Az egy legenda, hogy hogyan vettek fel Angliába dolgozni :)

New Balance futo 2011.09.20. 20:56:13

Én Nike Pegasussal kezdtem el futni, de nekem nagyon nem jött be, fájt a térdem és a sípcsontom, hetek után is. Azóta kipróbáltam a Brooks Adrenalint, meg az Asics 2160-t. Mindkettő nagyon bejött, kényelmes, jó rugózású és jól helyreteszik a túlpronálásomat. Most, a félmaraton óta, New Balance 860-al futok. Eddig nagyon bejött.

Ami nekem nagyon nehéz, az a motiváció fenntartása folyamatosan. van amikor nagyon van kedvem futni, van amikor a pokolba kívánom (szerencsére többször van kedvem, mint nincs).

A podcast (vagy hangoskönyv) nekem alap, anélkül 20 perc után unatkozom. Ha angolul beszél az ember, rengeteg podcast van az iTunes-on. A személyes kedvenceim futás témában: Phedippidations, és a Two gomers run a marathon. Ti ismertek más, futásról szóló podcastet?

Seneia 2011.09.20. 22:33:45

szia Mindenki, akkor én pont nem az igazi eladót fogtam ki Spuriban? nekem nem nézték a lábam, csak azt kérdezték, hogy hol futok. első futócipőm, pegazus, a 26os. eddig átlagban nem volt vele gondom. 1x voltam jobb lábujjpárna fájós az utolsó métereken.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.09.21. 06:18:52

@New Balance futo: Neten most láttam New Balance terepcipőt, de nem ismerem a márkát. Mit lehet róla tudni? A lábfej szélességet milyen módon kell mérni?

@Seneia: Sajnos ez máshol is probléma. Érdemes felkészülten nekiindulni a cipővásárlásnak. Az eladók sokszor nem törődnek egyes "apróságokkal".

Amiről nem esett szó még, hogy méretben az 1 számmal nagyobb cipő jobb futáshoz, de erről a fentebb belinkelt cikk is ír.

pannonfunk 2011.09.21. 07:31:49

@Seneia: Ez nem jó hír, hogy a Spuriban is rásóznak az emberre akármilyan cipőt, ha felkészületlenül megy be... :( De legalább ott van felszerelésük, hogy megnézzék a láblenyomatod, egy átlag (sport)cipőboltban azt sem tudja az eladó, hogy mi az a pronálás...

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.09.21. 07:52:50

Lábteszt otthon: www.myprecisionfit.com
Egy teszten kell végigmenni, az aktuális teszt elvégzéséhez jobb oldalon mindig látható egy videós segítség.
Több olyan futóboltban jártam, ahol futópadra kellett állni, hátulról kamerázták a lábam mozgását és utána kockánként végignéztük, amiből a pronálás mértéke megállapítható. Nem egy szar webkamerával rögzítették, hanem nagysebességű kamerával, amivel a lassítások jól látszanak. Utána talpszkenner és a cipők ajánlása. Nekem 10 éve Szűcs Csaba segített az Adidasom kiválasztásában a Spuriban. Akkor még a Népstadionnál(10 éve így hívták) volt a bolt.

Seneia 2011.09.21. 08:48:50

én igazság szerint, ha valaminek nekifogok, akkor annak rendesen utánajárok előtte, így megnéztem a lábam is. vizes teszttel, meg a korábbi cipőimet, amiben edzésen futottam - ilyen 1-2 kört mentünk csak 400as pályán. ezek szerint magas a talpívem és cipőim sarka kopik kívül. ehhez ez mennyire mellényúlás? a fenti oldalon is ezt kaptam, underpronator.

csak ugye én úgy mentem a Spuriba, hogy mindenhol azt olvastam, hogy ott tényleg mindent nagyon vágnak, így úgy voltam vele hogy ha ők azt mondják, hogy ez, akkor ez.

manonia 2011.09.21. 09:14:09

mivel magánvélemény, nem az ertéelen vagyunk adásban, simán leírhatók a márkanevek: én kb. 2 hét után, miután már tudtam, milyen a szupináló és pronáló lábtartás, megvettem az első futócipőmet, ami egy asics volt, aszonták az a legjobb. ekkor még csak 4-5 km-ket futottam, aztán a táv növelésével jöttek elő a cipő (és nem a lábam) hibái. 2 hónap múlva már az achillesemet gyötörte a szar cipő, így vettem egy nike lunarglide2-t. a lábam tizenkm után könnyebb benne, mint amikor elindultam, megfelelő futózoknival pedig vízhólyagtól sem kell tartanom. még az ősszel mennék lunarglide3-tesztre, remélem az lesz a következő lábbelim!
igaz, csak 1 asics tapasztalatom volt, de futócipőben én maradok a nike mellett. marketing ide, reklám, majomkodás oda, nekem ez jött be!

New Balance futo 2011.09.21. 09:51:16

@Raиdoм_: A New Balance egy amerikai márka, ott és Nyugat Európában elég ismert. Az Asics és a Mizunoval van egy kategóriában, Én külföldön vettem a cipőmet, itthon csak pár helyen kapható, én a Premier Outlet Centerben láttam pár modellt.

Lábfej szélességről nem tudok sokat, ehhez tényleg egy szakértő eladó kellene. A Spuri egyébként tényleg az egyik legjobb ebből a szempontból (is).

@manonia: tényleg mindenki a saját tapasztalatait kell alapul vennie. Nekem a Nike nem jött be, az Asics, a Brooks és a New Balance igen. de minden láb és minden futó más. Ruhában pl a Nike szerintem nagyon jó....

upperclass 2011.09.21. 09:54:12

Cipő: nem majomkodok, a legolcsóbb Kalenji-m van a Decathlonból, az én kezdő minitávjaimra teljesen oké betonon.

Terv: C25K Running Plan, tele van vele a net, szerintem több értelme van, mint random nekiesni a dolognak. Életemben nem futottam talán 1-2 percnél tovább (azt is általánosban, tesin, 15 éve), ez a terv 6 hét alatt felhúzott oda, hogy egy korábban a sci-fi kategóriájába tartozó 20p-es kocogást simán és egyszerűen lenyomtam (és még nincs vége).

2011.09.21. 10:23:22

"Cipő: nem majomkodok, a legolcsóbb Kalenji-m van a Decathlonból, az én kezdő minitávjaimra teljesen oké betonon."

Érdekes, múltkor jártam az ortopédián, pont ez az idézet van felírva a bejárat fölé az Ortopéd Orvosok Országos Szövetségének ajánlásában.

vincere 2011.09.21. 10:32:11

teljesen egyetértek a futócipő témájában a véleményeddel. egy Filával kezdtem, aztén 2 éve vettem egy Pegasust. Én a Nike oldalán található cipőteszttel választottam ezt ki, de gondolom a szaküzletben is segítenek. fontos volt, h. a túrázásban hosszú évek alatt szétcseszett térdemet minél jobban védje, és tényleg olyan, mintha levegőn lépkedne az ember. alapból csakis térdvédővel futok, de nagy eredmény, h. a Pegasus óta egyszer sem fájdult meg a térdem, pedig ahol most élek, sajnos kizárólag aszfalton tudok csak futni.
még valami olyan kütyüt kell vennem, amivel mérni tudom a km-eket, ha már a cipő alkalmas rá - de még nem néztem utána, mit kell venni. úgy futok, h. biciklivel előre lemérem a távokat :)

múlt héten 7 napból 5-ön edzettem, ebben volt 2 futás, egy hosszú bringázás és 2 Pilates - a futás részét mindenképpen neked köszönhetem, fél év után újrakezdtem... most 4 km-nél tartok, 5-nél többre nem is számítok, még azt is el kell érni

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.09.21. 10:56:10

@vincere: Merem ajánlani az endomondo.com -ot. Ott egy egyfelől kézzel tudsz felrajzolni útvonalakat amit elmenthetsz és ha egyszer lefutod csak előhívod és beírod az időeredményed.

Ha va GPS a telefonodban akkor pedig letölthetsz rá mobilos alkalmazást ingyen.

upperclass 2011.09.21. 13:28:20

@vincere hangsúlyozom, a rövidebb, kezdő távokra gondolom megfelelőnek (<= 5km), szerintem a legnagyobb különbség a nem futócipő és a bármilyen futócipő közt van. Volt már régen egy elvetélt kísérletem a futással, aminek csonthártyagyulladás és mindenféle húzódás lett a vége, na akkor egy adidas utcai cipőt használtam, az tényleg butaság volt.

2011.09.21. 13:53:36

a rövid kezdő távok vs rossz cipő témában a mérleg két serpenyőjében a következők vannak:

pro: - a táv és az intenzitás kíméletes, se nem futsz sokat, se nem teszed azt túl gyorsan (bár szerintem tipikus kezdő hiba a túl gyors tempó, az első fél évben alig bírtam sprint alatt közlekedni, persze ennek megfelelő távokat tudtam csak teljesíteni).

contra: - rossz mozgás koordináció, rossz talajfogás, nem elég erős izmok, és izületek, a test nincs hozzászokva az ilyen terheléshez, esetleg túlsúly.

Szóval hiába mondod, hogy a táv kíméletes, ha rossz esetben azon a "könnyed" 3-5km-en akkora terhelést adsz az erre felkészületlen izületeidnek a rossz technikás trappolással és/vagy a túlsúllyal, amennyit később a triplája alatt sem kapnak

upperclass 2011.09.21. 14:11:53

A tempóra nagyon figyelek, sokan mondták, hogy ez kezdő hiba. Az első futási kísérleteimnél anno ezt is elbasztam, folyamatosan szúrt az oldalam és kb. fuldoklottam... most tudnék akár beszélgetni is futás közben, állítólag ez a lassú tempó zsinórmértéke.

effe 2011.09.21. 15:41:07

@BGy: ez a mizunho úgy látom, sok mindent tud. egyre szimpatikusabb.
a futópados teszt azért mégis sokkal megbízhatóbb szerintem, mivel mozgásban egészen más a láb, mint csak statikusan. ha állok, úgy tartom, ahogy akarom, viszont futás közben kevésbé tudom kontrollálni, meg aztán nem is látom magamat kívülről.

lehet, hogy egészen más, mint amit gondolok magamról.

a finger test viszont nem tudom, hogy került a képbe... :)

2011.09.21. 16:53:15

@BGy: @effe: ilyen futópad+kamera teszt egy csomó helyen van mindenféle márkánál... az országhatárainkon kívül.

Itthon csinál valaki ilyet?

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.09.21. 17:16:05

@viito: én is Bécsben és Kassán futópadoztam cipőboltban. Nálunk még nem láttam, de nem is voltam sok helyen. A cipő felvétele után még rugóznom kellett úgy, hogy a talpamon állok és a faszi tapogatta a térdemet. Vagy meleg volt, vagy ebből is leszűrt valamit. Én egyszer a miskolci Decában segítettem elpasszolni egy Nike(!) cipőt. Aznap az eladó is tanult valamit. :)))

Bloom77 2011.09.21. 17:56:01

Gratulálok a cikkhez, szerintem hiányt pótolt. Amit leírtál, azt annak idején amikor kezdtem több helyről szedtem össze. Minden kezdőnek ajánlom, hogy ezeket a jó tanácsokat fogadja meg.

Külön köszönet a Hármas könyvelés-ért...még nem ismertem és nagyon jó...:)

New Balance futo 2011.09.21. 19:32:01

Azt mind leszűrhetjük, hogy normál, jó cipő kell ha elkezd valaki futni. Nekem a Nike nem jött be, de több más márka igen.

a futópad+ video megoldást itthon még nem láttam, de külföldön sok helyen. Azt mondják az okosok, hogy enélkül bármilyen cipővétel lutri...

2011.09.21. 20:44:57

a Brooks cipőket ismeri egyébként valaki? Néha látni nagyon jó áron belőlük, de magát a márkát nem ismerem, a honlapjukat nézegetem csak.

Ők hol helyezkednek el mondjuk a nagyokhoz (Nike, Adidas, Asics, Mizuo, NB) és a nem túl bizalomgerjesztőekhez (Wink, Kalejni, Nuke, Adudas, stb) képest?

doncii · http://doncii.blogspot.com 2011.09.21. 20:59:19

mgergo: Remek cikk, nagyon orulok. Pont erre van szukseg, egy nemreg meg kezdo batoritsa a most kezdoket. Az UFO-k teljesitmenye valoban sokakat elriaszt. Es meg a stilusod is szimpi, humorod kivalo.

Valaki kerdezett oltozekrol, plane telen. Ezzel kapcs. viszont ova intenek attol, hogy barki kezdore hallgasson. Errol jobb lenne ha olyan, aki evek ota fut egesz telen hosszu tavokat is, irna, orajuk hallgassatok.

Korabban irtam en is errol "Felmarathon minusz 10 fokban" cimmel, akit erdekel: donci.blogsome.com/2011/01/31/felmarathon-10-fokban/

2011.09.21. 21:14:52

@doncii: jó cikk... most fogok először 2 óra körül futni télen (gyík vagyok, olyankor csak max 30-40 percet szoktam kint menni, arra meg szinte bármi jó).
Tartok is attól, hogy mi lesz november végén Siófokon. Persze, ha mázlim van akkor sima 5-10 fok, többé-kevésbé szélcsend, és akkor egyszerű választással kvázi nyári futó cucc (esetleg hosszú ujjú technikai, és van nagyon vékony kesztyűm).
Ha pechem lesz, akkor pár fok mínusz, kis csapadék és teljes tanácstalanság a ruhát illetően.

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2011.09.22. 10:42:47

@viito: Nem viseltem Brooksot, de azok alapján, amiket olvastam róla, mindenképpen az első kategóriába sorolnám. Szerintem bátran lehet venni, ha az egyéni adottságaidnak megfelel.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.09.22. 14:14:36

@_Enci_: ezt mibol gondolod, mar ki is figyelted amikor egyszer egyutt futottunk? :P

_Enci_ 2011.09.22. 14:44:36

@speed: ez a szakmám, úgyhogy rááll a szemem az ilyesmire.. Ettől függetlenül nézesd meg..

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.09.22. 15:39:02

@viito: Szia, egy kb 100 éves cégről van szó. Divatcuccot keveset találsz náluk, futócipőket viszont annál többet. Szerintem jó cipőket gyártanak, több Brooks cipőm is volt, de sajnos itthon nem forgalmazzák őket hivatalosan.

A honlapjuk:
www.brooksrunning.com/

Scoyy Jurek hivatalos spnzora a Brooks, ilyen cuccokban tolja, olyan nagyon szar nem lehet :-)

Hedge_Hugi 2011.09.22. 23:18:07

Sziasztok,

Jani tortente ota kovetem a kozossegeteken beluli eletet. Nagyon megindito volt.

Amiert most Hozzatok fordulok, annak az oka az, h a tanacsotokra lenne szuksegem. 5 evvel ezelott rendszeresen futottam. Nem versenyeztem senkivel, csak magamert futottam. Idovel, latvan a kitartasomat, ugy dontottem, h lefutom a maratont. Edzettem, edzettem es edzettem. Egy kohajitasnyira voltam a celomtol, mikor megbetegedtem. Egyik nap lementem a szigetre lefutni a szokasos koreimet, de 150 m utan lattam az oramon, h a pulzusom felszaladt 190-re. 150 m utan kenytelen voltam belegyalogolni, majd visszafordulni. Semmit nem ertettem. Kiderult, h pajzsmirigy-tulmukodesem lett. Ennek altalanos tunete a pulzus iszonyatos merteku megemelkedese es fogyas. Nekem sajnos hizas lett a vege. 35 kilo plussz a hormonkezelestol. Ebbol 16 kilo 2 het alatt jott fel.

Most nyarra kitarto munkaval es vegtelen optimizmussal – es csodaval - meggyogyultam. Ujra futni akarok! A mozgas volt a mindenem. Vegre a pulzusom ismet egy elfogadhato tartomanyba kerult. Bar meg nem 45/perc, de mar a 75-80 alappal is boldog vagyok. A fittseg visszaszerzesevel tovabb fog csokkenni.

A gondom az, h a suly egyelore maradt. Felek elkezdeni ismet futni, meg kocogni is, pedig nagyon hianyzik. Attol tartok, hogy - szuper cipo ide vagy oda - a sulytobblet kovetkezteben a porcok es izuletek sokkal gyorsabban amortizalodnak, amit esetleg nem is most fogok erezni, hanem 20 ev mulva egy ido elotti porckopas formajaban.

Allapotom stabilizalodasa ota fokozatosan vonom be a sportot az eletembe. Turazni hetente jarunk, gyalogolni vagy rovidebb tavokat bicajozni naponta. Ezek mellett a masik szenvedelyemnek elek, az evezesnek, bar a tel kozeledtevel a szobai evezogep nem annyira izgalmas alternativa, de legalabb mozgat es idovel talan fogyaszt. A celom az, h tavaszra leadjak legalabb 10 kilot, h annyival is konnyitsem az izuleteimet, h ujra elkezdhessek futni. Ti mit gondoltok errol? Szerintetek jogos aggodnom a porcok miatt? Elore is koszonom a velemenyeteket.

esoember 2011.09.23. 00:29:13

Köszönet a cikkért, és a videóért! Lassan egy éve hogy elkezdtem intenzívebben futni, de soha nem melegítettem be (ebből meg egyenesen következik, hogy utána pedig nem nyújtottam), és ezt sajnos megérezték az izmaim. Most először végeztem el a videón bemutatott gyakorlatokat, két megjegyzés hozzá: majdnem belehaltam miközben próbáltam a merev izmaimat nyújtani, illetve már elsőre is nagyszerű, megkönnyebbült érzés. Halleluja! :-)

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2011.09.23. 10:00:29

@Hedge_Hugi: Ez jó kérdés, de szerintem csak egy orvos tudná megmondani. Én is ott tartok, hogy sokan mondják, hogy porcerősítő tablettát kellene szednem, de még nem szántam rá magam. Szóval ezzel kapcsolatban nekem is jól jönne egy tanács

2011.09.23. 10:40:35

@Hedge_Hugi: ilyenkor tél felé közeledve mindig látok egy csomó embert konditeremben, akik elipszis gépen, szobakerékpáron, meg hasonlókon tolják, ezek állítólag sokkal jobban tetszenek az izületeknek, mint a futás, és mivel több féle van belőlük talán annyira nem is unalmasak, lehet váltogatni őket.

Hedge_Hugi 2011.09.23. 10:42:19

@mgergoo: ha mar "provokalod", beirom amit amugy is akartam, csak nem vagott a temamba. Ket napja voltam Gyuri bacsinal (bukkszentkereszti "sarkanyfuarus"). Eleg nagy elismeresnek orvendenek a teai es a munkassaga. Megkerdeztem, h anyukamnak mit ajanl porckopasra. Az allam leesett a valasztol. Azt javasolta, h fozzunk szintelen etkezesi zselatint kenheto krem allagura es naponta ketszer kenjuk be a kritikus testreszt (vallat, terdet, csipot stb). Emelle javasolta a hetente egyszeri csirkelab levest. Furcsan hangzik, de probaljatok ki. Hatha segit valakinek! Jobb, mint a gyogyszer vagy a protezis-beultetes.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.23. 12:14:34

Leírtam papírra ennek a bemelegítésnek a menetét. Ezt magammal fogom hordani a futásokra és mindig ezzel indítok.

Seneia 2011.09.23. 14:26:00

igen ezt a főzőzselatinost én is ismerem. enni és borogatni is jó vele elvileg. egyik módszerrel a porcba épül, másikkal az ízületi folyadékot pótolja. de nem tudom már melyik-melyik. az evős a beépülős azt hiszem. illetve úgy könnyebben megy.

Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2011.09.27. 09:05:05

Gergő, futottál télen is, nem írnál egy posztot arról, miben érdemes ?

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2011.09.27. 10:44:16

@Lóri Vérkutya: Futottam télen is, de félek, hogy nem lennék jó példa. A Pegán és egy hosszú nadrágon kívűl semmi futós cucc nem volt rajtam és nem vagyok biztos benne, hogy jó tanács lenne, hogy sima pólóban és sima melegítőfelsőben fussunk. Nekem bejött és nem fáztam meg, sőt rajtam kívül mindenki beteg volt a szűk környezetemben, de elvileg baromság olyan cuccokba futni, amik nem engedik ki az izzadtságot. Szerintem erről kérdezek majd valami nálam okosabbat :-)

effe 2011.09.27. 12:46:35

@Lóri Vérkutya: fölülre egy aláöltözet és polár pulcsi (hőmérséklettől függően vékonyabb vagy vastagabb). alulra hosszú futónaci, ha hideg van, érdemes a wind stopperes (aldiban 3500 Ft volt).
vékony kesztyű nagyon hasznos, azzal jól lehet szabályozni a hőleadást. illetve a sapi, ami hajmennyiségtől függő vastagságú, de az is inkább vékonyabb. hóesésben valami szemellenzős változatban.
elindulásnál egy kicsit fázni fogsz, de ez nem tart sokáig. ja, és ajtótól ajtóig futni!

Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2011.09.27. 12:50:25

@mgergoo: @effe: Köszi :) Esőben gondolom valami széldzseki nem árt.

Perrito 2011.09.27. 13:24:31

@effe: Ez nekem is gondot jelent, nem futottam még télen, tavaly edzőterembe jártam, de azt mondják, az "igazi" futó fut télen, nyáron, esőben, hóban, idén télen próbálkozok a kinti futással. Hőmérsékletre vonatkozóan felső/alsó határ? Köszi.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2011.09.27. 14:32:28

@Perrito: én mindig futottam, nem volt határ és idén se lesz. Szinte várom, hogy legyenek rekord hidegek, ilyenkor lehet futóvá válni és egy olyan motivációs alapot rakni, ami később is szétrobbanthatatlan. Francba, jöjjön már a tél!

fran7 2011.09.27. 14:44:17

@Perrito: Szerintem ne a hőmérőt nézd, mert hatalmas különbség lehet a -5 javára a 0 fokhoz képest, főleg ha nedves tél van, vagy valamiféle metsző hideg szél fúj. Szerencsére Magyarországon -10 alatti hőmérséklet hosszú távon nincs. Így én ott húztam meg a határt magamnak.
Tényleg Gergő, neked mennyi a csúcsod, mit jelentett a leghidegebb éjszaka az évben?

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2011.09.27. 15:04:50

@fran7: Sajnos nem írtam fel, utána kellene nézni valahol :-)

ulrik · http://ulrik.blog.hu 2011.09.27. 15:17:10

@mgergoo: én december 29-én mértem a leghidegebbet az elmúlt 1 évben. -8 fok volt (erkélyen van egy hőmérő és a met.hu adataival szoktam összevetni)

A legmelegebb Hortobágyon volt, 38-39 fok, de szerintem a pusztában a napon volt az 40-50 is...

2011.09.27. 15:26:25

@fran7: így van! A hőérzet nagyban függ a hőmérsékleten túl a páratartalomtól és a széltől is.

www.mozgasvilag.hu/szel-hoerzet-kalkulator/

Itt van egy jópofa hőérzet kalkulátor, de ehhez azt is érdemes hozzászámolni, hogy a menetszél is szél!

Perrito 2011.09.28. 09:59:49

@mgergoo: Idén megedződöm! Ígérem! Köszi.

Perrito 2011.09.28. 10:00:28

@effe: Köszi a linket, nagyon hasznos infókat olvastam.

Perrito 2011.09.28. 10:03:42

@fran7: Ez igaz...igazából a térdízületeimet féltem, elég vacak mindkét térdem, egyébként nem félek a hidegtől. A nagy forróság (pl. hortobágyi futás) jobban riaszt, erre még nem vállalkoztam. A Nike félmaraton is kemény volt, izzadtam rendesen:-)

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.09.28. 12:05:08

@Perrito: térdre legegyszerűbb módszer: használt/kinyúlt zokni orrát kivágod és felhúzod térdre

rhubarbjelly 2011.10.09. 12:23:25

Valaki tud segíteni abban, hogy a pulzusmérő órám újabban miért csinál olyat, hogy kb 1,5-2 km után megőrül, olyanokat mutat, hogy 36 meg 48 BPM és ez a futás végéig így is marad. Amikor hazaérek, akkor hirtelen elkezd megint normális értékeket mutatni. Már cseréltem elemet, nem veszem fel fordítva, nem csúszik le, és kódolt. "Csak" egy decathlonos óra, de tanácstalan vagyok...

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.10.09. 18:46:41

@rhubarbjelly: 1,5-2 km után nincsen nagyfeszültségű vezeték feletted, esetleg vasút, villamos, troli melletted? Ezek össze szokták zavarni az 5 rugós órákat. Nekem a vasúti átkelésnél ---- -t mutatott mindig.

rhubarbjelly 2011.10.10. 16:09:44

@BGy: kösz a választ. Villamos meg ilyenek erre nincs, de holnap reggel körülnézek "felfelé", lehet valami abban, amit mondasz, mert mindig ugyanott őrül meg, viszont csak nagysokára jön vissza. Akkor is bezavarhat a vezeték, ha kódolt az óra?

GiliczeB · http://www.balintgilicze.com 2012.04.20. 09:27:01

@KDMarianna: Az Örsön a Spurinál futhatsz kis köröket a csarnokban, ha nem zavarnak a vicces beszólások :)

totoacsodakutya 2012.06.09. 23:20:47

Hali!

Én most szeretnék elkezdeni futni és porckorong kopásom-volt-van térdsérülésből kifolyólag.Zöldkagyló kivonatot ,hialuronsavat és valami megjegyezhetetlen algakivonatot szedtem rá,plusz érdemes odafigyelni a megfelelő folyadék bevitelre és hogy ne egyél túl sok fehérjét,mert a karbamid szépen ropogossá teszi az izületeid.De kifogom próbálni a Bükkösbácsi receptjét.Amúgy az is jó ha a csirkecsont végéről lerágod a porcot:)A túrázást már remekül bírj a legdurvább terepen és,de félek mit fog szólni a futáshoz.
Néha úgy tűnt nekem ez az egész porcdolog amúgy,hogy sokkal inkább fejben dől el.Még alig volt izom a lábamon már kőgörgetegen másztunk és egy 4 órás túrát toltam,azt se mondta ,hogy nyikk,még a városban egy hosszabb nap után,aminek 2/3-ban ültem már teljesen kiborult,és ez azóta is ha nem is ilyen kontrasztosan de jelentkezik.Térdvédőt használtam az elején,de ha nincs hideg ,akkor csak feleslegesen lefogja az izom munkát és nem dolgozik olyan aktívan a térd körüli izomcsoport,legalább is én így tapasztaltam
.Jha meg a kopás miatt még vizenyő szokott jelentkezni,ezt helyi keringést serkentő krémmel meg hot jógával kezeltem,csodásak,csak az utóbbitól mindig lebetegszem:)

totoacsodakutya 2012.06.09. 23:23:49

meg állítólag a ghee is jó,mert az belülről kenegeti az izületeket,de drága és csak egy-két helyen lehet kapni

G. Capelluti 2012.06.26. 17:32:04

Nem tudom, hol-kinek mondjam el az elképzeléseimet, vagy tegyem fel a kérdéseimet. Már érlelődött bennem egy ideje, de most belevágtam. Illetve még nem, de már majdnem. Szóval sok év birkózás, egy sérülés, majd 10 év "lustálkodás" után itt az ideje a mozgásnak. Arra gondoltam, hogy heti 3 futással és egy úszással fogom átmozgatni magam és leadni azt a sok-sok kilót, amit szinte minden sportot abba hagyó ember magára ránt. Csak nekem többet sikerült. :)
Most ott tartok a projekttel, hogy a tespedésből már kimásztam és elkezdtem az úszást úgy, hogy jelenleg a futás helyett is azt csinálom. A futáshoz pedig az eszközök beszerzésén vagyok. De mivel nem sokat tudok a futásról, ezért előbb utána olvasok a dolgoknak. Jó is ez így, legalább addig valami átmozgatáson átesek.
Eddig arra jutottam a felszerelést illetően, hogy az eddigi elhordott cipőimen a sarok külső része van megkopva, de a talpa már inkább középen, illetve mintha kicsit S alakban kopna, az öregujj tövében. Akkor ez most milyen stílus? :)
Ha jól vettem ki, akkor túlsúlyosaknak Nike Pegasus, Vomero ajánlott. Illetve, ha itt nem szentségtörés, több helyen olvastam még ajánlottként az Adidas Supernovat is. vagy tévúton járok? Esetleg a SNovanal olcsóbb ötletet is szívesen fogadok.
Eléggé kütyübuzi vagyok, meg türelmetlen is. Azonnal látni akarom, hogy mit csináltam és az mennyit "ért". Tehát valami kiértékelős, szenzoros iPhone cuccot is be akarok szerezni. A Nike+ kicsit kiábrándított. Két oka van:
- a weboldal ritkán jön be, bármilyen böngészővel is akarom megnézni.
- ha mégis sikerül, nem nagyon igazodok el rajta. Pl. sehogy sem jöttem rá, hogyan tudok saját edzéstervet rögzíteni, hogy a telefonom segítségével élesben már azt csináljam meg. Érthető, mire gondolok?
Van vkinek tapasztalata a miCoach rendszerrel? Értelemszerűen még nem használtam, de azonnal átláttam és tudtam próbaképp akármilyen edzést is rögzíteni, amit azonnal szinkronizált a telefonommal is. Gondolom, olyan sok különbség nem lehet a Nike+ és a miCoach között, inkább szimpátia kérdése, nem?
Ja, még valami. Ha nem jó helyen tettem fel a kérdéseket (Gergőnek, az Indulócsomag kezdő futóknak posztnál), akkor hol kéne?

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.06.26. 21:43:02

@G. Capelluti: Kütyükhöz nem értek, a cipőhöz viszont annyi megjegyzésem van, hogy ha teheted, menj el szakboltba, ahol megnézik a lábad rendesen, és meg tudják mondani, milyen cipő kellene neked.

G. Capelluti 2012.06.26. 21:44:46

@csiripiszli12: Köszi, nyilván. Vmelyik nap hazafelé beugrok a Nyúlcipő boltba.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.06.26. 21:47:00

@G. Capelluti: Az jó ötlet. Azt akartam még az előbb mondani, hogy érdemes olyan boltba menni, ahol többféle márka közül választhatsz, csak ugye nem tudtam, hogy egyáltalán elérhető-e neked ilyen üzlet.

G. Capelluti 2012.06.26. 21:52:37

@csiripiszli12: Csak én még márkafüggő is vagyok. :) Nem mindig a legdrágább (sőt), hanem ami a legjobban bejött. Itthon pl. lassan minden LG, mert nálam az az egyetlen, ami nem jótállási idő+10 nap krepál be. Az Adidas cuccokkal is így vagyok. De ha egy Asics, vagy Saucony bejön, lehet hogy átveszi a helyét. :)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.06.26. 22:02:31

@G. Capelluti: Hát, az úgy már egy kicsit nehezebb :D De először akkor is érdemes több márka közül körülnézni, nem tudhatod, hogy melyik válik be legjobban. Meg mondjuk első alkalommal tényleg az a lényeg, hogy megnézzék a lábad, hogy milyen típusú cipő kell rá. Nem is biztos, hogy azonnal meg kell venni valamelyik cipőt, ha a típus megvan, utána még lehet, hogy érdemes körülnézni.
Ha az Adidas jön be, a Boráros térnél levő üzletben néha ki lehet fogni akciós napot. Viszont ott nem nagyon tudnak abban segíteni, milyen típusú cipőre van szükséged. (Legalábbis mikor én voltam, nem nagyon tudtak segíteni.)

G. Capelluti 2012.06.26. 22:12:45

@csiripiszli12: Anno a sportban ez a hátrányom volt néha az előnyöm. Szögletes vagyok, nehezen változtatok. Viszont éppen ezért pszichésen könnyen csinálok végig edzésterveket. "Ez volt a terv, ezt kell megcsinálni!!! Majd a végén sírunk, de addig kuss!" :D
Útba esik az Október 23. u. Nyúlcipő, utána meg a Boráros. Aztán otthon (Corvin) megnézem még, hogy nincs-e akció a Hervisben. :)
Csak tudnám végre így befejezni a napomat. Világ életemben utáltam a futást, minden (országos előtti) erőnléti edzések legszörnyűbb részét. De most annyira akarom már csinálni, hogy alig tudok aludni. Nem ismerek magamra. De jó cipő nélkül nem akarom elkezdeni.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.06.26. 22:23:51

@G. Capelluti: Teljesen megértem a türelmetlenségedet :) Esetleg addig, amíg eljutsz boltba, csináld végig ezt a tesztet: www.myprecisionfit.com/test/welcome?lang=hu_HU&noAnswerSelected=

G. Capelluti 2012.06.26. 22:56:38

@csiripiszli12: Érdekes. Leicht erhöhte Pronation.
Ilyen miért nincsen a többi gyártónak?

pannonfunk 2012.06.27. 00:05:03

@G. Capelluti: Ha utálod a futást, akkor egy jótanács: fussál lassan. De tényleg lassan. Olyan lassan, hogy szinte szégyeljed, hogy milyen lassan futsz. De ne szégyeld. És pár hónap alatt csoda fog történni veled. Egyszercsak elkezdesz gyorsulni, és élvezni fogod a futást. Egy fontos dolog van: menj el rendszeresen futni.

Ha nem hiszed el, olvasd el Angelday posztjait itt a futóblogon, hogy hű, lefutott egy 30 perces szigetkört. Aztán nézd vissza, hogy 2009-ben is gyakorlatilag ugyanitt tartott. Közben meg több generáció nőtt fel itt a blogon és a margitszigeti futóklubban, akik nulláról eljutottak a félmaratonig vagy még tovább. Na, Angelday az, aki gyorsan fut, és utál futni.

G. Capelluti 2012.06.27. 00:38:06

@pannonfunk: Köszönöm, figyelni fogok rá.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2012.06.27. 10:45:15

@G. Capelluti: Jó helyen tetted fel, ne habozz a következő kérdést is feltenni! Jó úton vagy, ez a lényeg!

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2012.06.27. 11:02:50

@G. Capelluti: Én a runtasticot használom mérésre meg útvonalrögzítésre, teljesen jó. Tudtommal ketyeg iPhone-on is.

Ami a cipőt illeti, olyan helyre érdemes menned, ahol egy felkészült eladó megnézi a lábad, és annak függvényében javasol modellt. Legutóbb a Sauconyban vásároltam (saucony.hu), azt pl. tudom ajánlani.

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2012.06.27. 11:05:30

@G. Capelluti: Ha a monotonitása miatt utálod a futást, esetleg hallgass zenét/podcastot/hangoskönyvet/nyelvleckét közben -- persze csak biztonságos terepen, nem a kocsikat kerülgetve.

És ne fuss gyorsan, ahogy pannonfunk is mondta, csak szigorúan a komfortzónádon belül, különben állandóan azon jár az eszed, hogy de jó volna megállni. :)

G. Capelluti 2012.06.27. 12:33:01

@Lemúr Miki: Köszi neked is. Igen, ebben lehet valami, mert mindig ez járt az eszemben. Elfutottunk a pécsi (anno) Ho Shi Minh parkba, lépcsőztünk 60-75 percet, majd vissza futottunk. Csak az lebegett a szemem előtt, hogy "már csak X perc".
Megfogadom, lassú leszek, hogy az már ciki. :)
Ma megyek nézelődni, próbálgatni, talán vásárolni is fogok.
VIII. kerület környékén hova érdemes futni?
1. Autóval járok.
2. Feleségem nem akarja, hogy este fussak.
Az Orczy kertre és az Építők Stadionra gondoltam első körben. Még a "gyárban" átöltöznék, ezeken a helyeken viszonylag egyszerűen le tudom tenni az autót, melegít, fut, nyújt, haza, zuhany, család. Ez nekem így elég könnyen össze egyeztethető a családdal. De ti jobban ismeritek a lehetőségeket, hogy lehet és érdemes futni.
Apropó! Mivel sportoltam, a melegítés természetes. De a nyújtásnak mi a fiziológiai jelentősége? Egyes helyeken még azt is olvastam, hogy akár futás közben is meg lehet állni nyújtani. Úgy emlékszem, mi csak akkor nyújtottunk, ha nagyon nagy és/vagy hosszú, statikus terhelésnek tettük ki az izmokat.

G. Capelluti 2012.06.27. 21:30:05

Na brávó! 4 boltban voltam, mindenhol csak gyerek méret volt. Tud vki olyan boltot mondani, ahol nem fejeződik be 46-nál a számozás és a 48+ nem csak kosarascipőből van?

G. Capelluti 2012.06.28. 15:37:34

Fontos kérdésem lenne. Ugye nem szabad az ujjnak végigérnie a cipőben. Ma végre tudtam próbálni egy 48-as méretet. A jobbos tökéletes volt, egy hüvelykujj szélesség volt még az öregujj előtt. Kezdtem mosolyogni, mert az Adidasnál -30% van csak ma. És hogy 36, vagy 24eFt az nagyon nem mindegy. Felkaptam a balost és akkor szembesültem egy gyerekkori hibámmal. Egy baleset miatt az öregujj melletti ujjam kivételesen hosszabb, mint az öregujj. De ugye csak az egyiken, mert csak arra dobtam rá peremével az 5kg-os a turista gázpalackot. :) És mint ilyen, mozgás közben néha-néha hozzá ért a cipő elejéhez. Ez már nem megengedett? Nem mertem megvenni. De ha azt mondja valaki, hogy OK, akkor már megyek is vissza. Vajon még ma olvassa valaki, vagy a kérdés elévül és csak a belső vívódásomként került be egy blog poszt kommentjei közé? :)

pannonfunk 2012.06.28. 16:17:49

@G. Capelluti: Szia! Nem könnyű kérdés látatlanban. Legszívesebben azt mondanám, hogy vegyél 48 és felest. Ha néha ér hozzá a körmöd, akkor lehet, hogy még jó, köröm lepotyogni félmaraton felett szokott általában, nem tudom, hogy kezdetben mennyit futnál és milyen gyakran. Lehet, hogy úgyis kitaposod, mire olyan távokig jutsz, amelyekben már nagyon számít az, hogy néha hozzáérsz.

Próbáld meg megkérdezni a cipőboltost, hogy ő mit mond. Megnézték, hogy pronálsz, semlegesen futsz vagy szupinálsz? Mert azon többet lehet bukni, mint azon, hogy az ideálisnál fél számmal kisebb cipőt veszel.

G. Capelluti 2012.06.28. 17:13:50

@pannonfunk: Heti 3x keveset. 2-4km körül. Ezen a távon akkor nem is számít annyira?

pannonfunk 2012.06.28. 23:06:12

@G. Capelluti: Hát, az még függ a futásod stílusától, a sebességétől és a súlyodtól is. Én 4-5 km-ig nem hordtam futócipőt, aztán párszor futottam 2 szigetkört ócska cipőben, és lett is egy több, mint 1 hónapos lovaglóizom húzódásom -- én így találtam rá a futóblogra :)

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2012.06.28. 23:28:46

@G. Capelluti: A futást követő nyújtás meggátolja az izmok rövidülését a megterhelés után, segíti a regenerációt, megelőzi az izomlázat és csökkenti a sérülés veszélyét.

Több helyen olvastam, hogy az edzés előtti és közben nyújtás kifejezetten káros a kompenzáció miatt. Erről megoszlanak a vélemények, de az tény, hogy edzés után gyakorlatilag kötelező.

pannonfunk 2012.06.29. 08:06:22

@Lemúr Miki: Viszont az átmozgatás, bemelegítés fontos. Futás előtt is nyújtok, de teljesen máshogy, mint utána. Futás után alaposan az összes izom- és szalagcsoportra, nagyon nagy figyelemmel az IT-re, lovaglóizomra, Achillesre, comb hajlító és nyújtóra.

Futás előtt csak az Achillesemet nyújtom egy picit, azt már a buszon elkezdem a lépcsőn, valaminta combhajlítómat, nagyon óvatosan: közepes terpeszben hajolgatok előre, amennyire jól esik. Ez szinte csak a bemelegítés része.

G. Capelluti 2012.06.29. 11:45:25

Köszi a segítséget. Pár nap és a kezemben(?) :) a cipő.
Félek is, meg várom is. De most már csak rajtam múlik.

Martos Gábor 2013.02.16. 12:58:03

Szia! Az lenne a kérdésem a MAGNÉZIUM mennyire segít a futásban? Válaszod előre is köszönöm

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2013.02.16. 13:18:31

@Martos Gábor: Én szoktam szedni de nem rendszeresen. (heti 1-2 alkalom). Általában az izomgörcs jelzi a hiányát.

pannonfunk 2013.02.16. 17:05:18

@Martos Gábor: Vannak persze egyéni különbségek, de olyan heti 50 km vagy felette már rendszeresen kell szedni. Hosszú futások közben is jól jön, 25 km felett érdemes már futás közben is pótolni. amit fontos tudni, hogy az izoitalokban gyakorlatilag nincs magnézium, legalábbis kevesebb, mint egy ásványi anyagokban gazdag ásványvízben.

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása