Bükki Hard beszámoló

2013.03.05. 13:46 szasza75

Néha komolyan elgondolkodom cselekedeteimen, vajon teljesen normális vagyok-e?

Ugyan kinek jutna eszébe végre a tavasz beköszöntével olyan környezetben futni, mennni, ahol gyakorlatilag nincs más, csak hó, jég, jégkása, az alacsonyabb régiókban pedig sár. Hogy mégis mi vonzott ebben? Talán az, hogy a Bükk adta a helyszínt, és az útvonal olyan parádés pontokat érintett, mint a Szalajka-völgy, Istállóskő, Nagymező, Cserepes-kő vagy a Tar-kő. Persze döntésemben talán az is közre játszott, hogy az utóbbi bő másfél hónapban igazán nem futottam hosszút, vagy szinteset. Most ezt így egy csomagban megkaphattam a Bükki Hardon.

Hiába a sok évi tapasztalat, valójában úgy indultam neki, mint egy igazi "amatőr", egyszerűen félvállról vettem: nem néztem meg előzetesen az útvonalat, a szintrajzot, nem gondoltam bele, milyenek a talajviszonyok és igazán a frissítőpontok gyakoriságát sem tekintettem át. Felelőtlen voltam. Hibáztam abban, mégpedig elég nagyot, hogy olyan kopott Vomeroban indultam, aminek a bordázata szinte vetekedett egy "slip gumival". Amit mindenképpen ki szerettem volna próbálni, hogy milyen érzeteim vannak akkor, ha megpróbálom folyamatosan fenntartani a szénhidrát bevitelemet. Ennek megfelelően bepakoltam az övtáskámba 4 gélt, műzliszeletet, 1 liter bekeveréséhez szükséges isotóniás port, valamint 6-7 rúd aszalt banánt.

Csípős hőmérsékletű reggelre ébredtünk. Öltözködésemet illetően bizonytalankodtam, de végül két technikai felső és egy derekamra tekert széldzseki viselésénél maradtam. Sapkát, kesztyűt nem vittem, bíztam a jó időben.

A 24 fős mezőny családias: gyakorlatilag mindenki ismert mindenkit, és az arcokból tekintve olyanok indultak el, akik nemcsak hogy nagyon jók, hanem már igen rutinosak is. A 7:30-as felsőtárkányi rajtot követően, szépen rendeződtek a sorok. Alapvetően egy gyengébb első felet terveztem, és ha még marad erőm, akkor megpróbálom fokozni a tempót a 2. felében.

Szépen kocoráztunk az utolsó bollyal, majd benéztünk egy elágazást és beletettünk egy bő 10 perces hurkot. Ettől egy kicsit bosszús lettem, de valójában nem olyan nagy probléma. Ami nagyobb problémának tűnt, hogy 500 méter felett bizony van hó vastagon. Sűrű tömött, eljegesedett hó, valójában egy nem sík korcsolyapályát kell elképzelni. Egy másik cipő sokat lendített volna a haladásban, így maradt a csúszkálás. Szilvásvárad felé ereszkedés közben gyűjtöttem be az első esésemet.

Bükki Kilátások HARD 2013 084.JPGA Szalajka-völgy egyszerűen fantasztikus. Teljesen magával ragadott a természeti szépség, függetlenné tudtam válni a futástól. Fejben összaraktam egy képi anyagot, milyen jó lenne egy fényképezőgép a kezembe, és hogy milyen szépen tükröződik ez a kis tavacska a tavaszi napsütésben. Az Istállóskői emelkedő terelt vissza a futáshoz, itt természetesen gyalogoltam. Elgondolkodtam rajta, milyen jó lenne itt a SKYRUN egyik állomása. Combos emelkedő. A fenti régió kifejezetten jeges, így jópárszor "megtérdeltem", de keményen küzdöttem. Jól jött volna egy hágóvas. :-)

Bükki Kilátások HARD 2013 054.JPGA pont után kezdtem beletörődni, hogy ez bizony nem lesz jobb, így a biztonságot szem előtt tartva óvatosan futogattam. Persze haladtam, de intenzításban azért nem merített ki. Így teltek az órák.

Bükki Kilátások HARD 2013 103.JPGA jeget eluralta a hókása, ami ugyan nem jobb, érzésre mindenképpen puhább. Őrkő után begyűjtüttem egy sziklás részen egy komolyabb esést, ahol a bal combom oldalát csúnyán lezúztam.

Pár percig sétálgattam, majd visszaállt a rend és az éppen utolérő Áronékkal futottam tovább. A 2. felét megfutom terv elszállt. 48 km után érkeztünk a hóhatár alá. Sáros volt a pálya, de végre lehetőség volt a kontrolállt futásra. Energetikailag teljesen rendben voltam, izomzatilag sem volt rossz a helyzet. Nem hittem benne, hogy helyezésemen jelentősen tudnék javítani, igyekeztem megpörgetni az utolsó 20 km-t. Egész jól ment.

Az Ódor-vár emelkedőjén elfogyott ugyan a folyadékom, de nem különösen zavart. Pár falat tiszta havat/jeget felmarkoltam és azt szopogattam a következő pontig. Az utolsó szakasz a már jól ismert Tortúra útvonalán haladt. Alapvetően jól futható, de 60 km felett már nem finom. A fáradtság ellenére elkaptam egy jó ritmust és egész a célig futotam.

68 km, 2700 m szintet tettem meg 8:04:50 alatt.

Ez nem az én versenyem volt, de külön öröm, hogy a végére meg tudtam újulni. Az utolsó szűk 3 órás részen a 4. legjobb időket hoztam el, habár ez mit sem számít az előtte elvesztegetett 5 óra miatt. Jó kis futás volt, egy jó szervezésű versenyen, egy fantasztikus környezetben. Remélem jövőre sokkal többen rajthoz állnak. Én is tervezem, csak egy megfontoltabb indulással.

Addig is, mától még keményebben edzek...

A fotókat Csapó András és Kerékgyártó Péter készítette.

16 komment

Címkék: beszámoló trail Bükk Bükki Hard

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.05. 14:26:26

Kemények voltatok! Az Ódorvárra úgy mentél fel, mintha akkor indult volna a verseny. Én ott már csak fától fáig araszoltam. :))) Nekem is ott fogyott el a vizem, abból lehetett volna több is, bár kétségtelen, hogy egy szál lyukasztó költséghatékonyabb egy EP-n, mint három embert odaállítani. Jövőre is megyek, nagyon jó volt.

olipapa · http://www.oliworld.hu/ 2013.03.05. 16:45:48

Egy átlag trailen kb 2 óránként lehet frissítéshez érni. Ez is a trail feeling része, ilyen a műfaj-jelleg. A hátizsák szinte alap. Aszfaltról idekacsintva ez baromi furcsa, hisz ott még lassú tempóval is félóránként jön a frissítőasztal, még egy övtáska is sok.
Kemény de tényleg príma verseny volt, Szasza jól összefoglalta.

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.05. 19:17:17

@olipapa: másfél liter vizet vittem a hátizsákomban. Nagyon sokat iszom. A kiegészítő teákkal összesen kb. 3 liter folyadék lecsúszott. Az Ódorvárra készültem, tudtam, hogy annak a tetején nagyon szomjas leszek. Sajnos csak néhány korty maradt, pedig még ittam volna. Én szóltam neked oda, hogy a Fivefingers erre a terepre nem jó. :)))

imaro 2013.03.05. 21:19:25

@BGy: A Bükki kilátásokon minden pontnak meg van a szerepe. A hór-völgyi egy terelő, ellenőrző pont. Arra szolgál, hogy kényszerítse a túrázókat/futókat elmenni az útelágazásig. Ezt a szerepet kitűnően betölti egy bélyegző is. A Bükki kilátások trailen/teljesítménytúrán 51 rendező végezte el a munkát, ezek közül huszonegyen voltak ellenőrző ponton. 11 olyan pont van ahol nincs ember, és nem is szükséges feltétlenül. Ezek főleg kilátó-pontok, de vannak terelők is, mint pl. az őserdei, nagy-mezői, keskeny-bükki, pazsagi, amik az útvonal betartatására szolgálnak. Fölöslegesen nem fagyasztok + 20 embert.
A frissítés adott egy túrán. 18 kilométer akkor lenne hosszú frissítés nélkül, ha nem lehetne rá számítani. Eredetileg a hosszú-völgyi elágazásban volt a frissítő pont. Több nagyhavas évben gondot jelentett kijuttatni oda az állomást, és a körülmények is elég mostohák voltak. Ezért került át a pont Völgyfő-házhoz.
A túrát alaposan megtervezte Cseh Zita – kilátások, nehézség, frissítés szempontjából. Hamarosan kiderült számunkra, hogy ez az egyik legkeményebb – 40 kilométer körüli – hazai teljesítménytúra. Ebből lett a HARD, ami a saját műfajában szintén az egyik legkeményebb...

Imaro

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.06. 06:45:27

@imaro: Nekem egy itatós pont még elfért volna az Ódorváron. A többi esetben tényleg elég volt a lyukasztó.

olipapa · http://www.oliworld.hu/ 2013.03.06. 08:11:42

@BGy: én is sokat iszom, ez a jó, így kell! A ponton ivás mellett ha feltöltöd az ivózsákot a ponton, az elég 20Km-re, én így tettem, elég volt. JB bepróbálta fél literrel ezt a szakaszt, nem volt elég. Emlékszem az ff szólásra, pont egy mélyponton voltam energetikailag, remélem nem voltam morcos!

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.06. 14:33:15

@olipapa: direkt azért mondtam a Fivefingerst, mert előtte 1-2 nappal egy másik fórumon már volt róla szó, hozzá is szóltam a rendes nevemmel. Így legalább sejthetted, hogy egy "wannabe" terepfutó poroszkál előtted.

@imaro: Az ivózsák ponton történő feltöltése ki is ment a fejemből! Akkor visszavonom, elég volt ennyi frissítőpont. Egy helyen ajánlották fel, de teát nem akartam tölteni bele, a vízre meg nem kérdeztem rá. Amatőr hiba. :)))

Gyűrött Papír 2013.03.08. 15:03:34

Csak érdeklődés képpen: az ilyen hosszú futásra már előző nap lementek vagy csak aznap? A verseny napján már utaztok is vissza? Üdv

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.09. 10:03:40

@Gyűrött Papír: mi a verseny napján megyünk. Ébresztő négykor, indulás ötkor. A legdurvább a Tortúra volt, mert négykor indultunk és éjfélre értünk haza.

Gyűrött Papír 2013.03.09. 23:33:56

@BGy: Nem semmi! Elolvastam a T.65-ös írásodat is közben. :)
Ha jól vettem ki, azért Te a legalább a "közelben" voltál a versenyhez, ugye? Utólag is gratula a két futáshoz. :)

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.10. 17:34:30

@Gyűrött Papír: Nyíregyházáról járunk ezekre a versenyekre. A Mátrán túl már nem megyünk, mert nagyon korán kellene kelnünk. Bár a T50 előtt itthon fogok aludni és az a Pilisben van. Ébresztő háromkor, indulás négykor. :)) Haza nem tudom, mikor érek.

Gyűrött Papír 2013.03.11. 14:00:15

@szasza75: Arra voltam kíváncsi, hogy fejben, fizikailag mennyire vagytok kihegyezve, mennyire "stresszeltek" már előre :) Jó, ez így hülyén hangzik, de BGY is írta, hogy vett már repülőrajtot, mert a kocsikulccsal bíbelődött, pedig szeret nyugiban nekiindulni.
Van-e mentális ráhangolódás (mint írtad az útvonal analizálása stb), fejben összerakni a taktikát. Ez a része érdekel, hogy ebbe beletartozik-e, hogy a verseny napja az a versenyről szóljon csak, és ne egy traktoros mögötti idegeskedésről 20km-en keresztül, hogy a rajtot le ne késsem. :)

Gyűrött Papír 2013.03.11. 14:11:12

@BGy: Bocs ha hülyeséget kérdezek, ne haragudj meg, de marad még annyi erő benned, hogy tudsz vezetni utána?

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2013.03.11. 16:54:26

@Gyűrött Papír: Hát szerintem olyan ez mint az ivás. Az első pár alkalom előtt izgultam, hogy milyen lesz az alkohol hatása, aztán idővel megszokja az ember tudja hogy mire számíthat. Persze olykor lehetnek meglepetések, pl, ha keverio az italokat az ember, itt is lehetnek meglepetések..

BGy · http://babosi.blog.hu 2013.03.12. 11:10:34

@Gyűrött Papír: marad erőm hazavezetni. Bár a bécsi maraton után nem sok kedvem volt még 500 km-t vezetni. :)))

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?