Törgyük át a pszichés gátat?

2009.03.05. 15:02 Winkler Róbert

Rég dédelgetett tervem, hogy nekiállok több kört futni a Margitszigeten. Évekkel ezelőtt, amikor még megvolt a Nivám, jártam autóval futni a szigetre, de akkoriban az egy kör is valahol a Holdon volt. Mármint le bírtam futni egy kört, de lógó béllel. Aztán tavaly rászoktam, hogy hazulról tolom a szigetkört, ajtótól ajtóig 10,3 km, ami pont jó is, de sajnos dolgozik az emberben némi szakmai becsvágy, hogy néha menjünk többet. Főleg az ilyen Szasza-féle ultrafutó csodabogarakkal töltött idő viszi az embert ilyen irányba. A vasárnapi futóhappening adta meg az utolsó lökést, már nem is emlékszem, mit mesélt a Szasza, hogy három kört futott a minap, vagy harmincat, de mire hazaértem az egy körből, tudtam, hogy nekem is kell.

Ez egyébként is csak afféle pszichés gát lehet – ha nem számoljuk a fekvőtámaszt, a futást vagy a gombócot, sokkal több kifér, vagy éppen befér. Kimentem tehát autóval. Már az öltözésnél rájöttem, miért is álltam le az autós futásról: jogosítvány, forgalmi, lakáskucs,  slusszkulcs, és akkor már ugye telefon is kell. Plusz pulzusmérő óra, plusz Sportband, hogy a távot is mérjem, plusz iPod, plusz csuklósúlyok – az autós futó látens ószeres. Ja, és egyszer vettem a boltban egy azonnali energiát ígérő tasakos zselét, 900 forint körül, most majd kipróbálom.

A híd alatt parkoltam, éjjel már alszanak a közterület-felügyelők, és elindultam. Pszichés gátnak osztályon felüli: már az első kör fele előtt kis híján feladtam. Mármint hogy elkezdtem magammal alkudozni, hogy na jó, akkor nem három kör, csak kettő, de a fordulóra azt is lealkudtam egyre. Nem való nekem a körözés. Egy 400-as kör még nem is vészes, mert az tényleg alig különbözik egy klasszikus taposómalomtól; beletuful az ember, és nyomja, de ez a bő 5 kilométeres kör valahogy pont túl rossz körözni.

Azt a dílt kötöttem magammal, hogy belekezdek a másodikba, de akkor rögtön megkóstolom a zselét, legalább történik valami. Történt is: többen iszonyattal beszéltek az energia-trutymókról, de nekem nagyon bejött. Közben élveztem az új Triax cipőt: sokkal jobban érzem benne magam, mint a Pegazusban. Nehéz, vagy legalábbis nem könnyű, de mesésen tart és csillapít. Aztán egyszerre csak utolért DaMartian, aki otthonról nyomja a két kört, így jön ki neki a majdnem három kör, de mint kiderült, ő is gyűlöli a körözést.

A második kör így kellemesen el is telt, hallgattam az érdekes agymosást a Triax mikroszálakkal spékelt különleges csillapításáról, meg DaMartian elvetemült maratonista kalandjait és terveit, aztán ő lecsatlakozott, én viszont ugyanazzal a lendülettel mentem tovább. Terra incognita, a harmadik kör. Kezdett pont nem jól esni, azt hiszem, a csuklósúllyal vállaltam túl magam. És kéne egy övtáska is a sok kramanchoz. És kezd beállni a vállam meg a combom. Úgyhogy végül csak szűk 2 és felet futottam, a Sportband 14 km-t mutatott, egyébként igen precízen mér, mert a két kör pont annyi volt, amennyit DaMartian jósolt (10,7).

Most azon gondolkozom, áttörtem-e a pszichés gátat, és másodszorra már könnyebben megy-e a három kör, vagy inkább ráhúztam-e a gátra plusz fél métert. Jobb egyetlen nagy kör, elfutni elég messzire, hogy ne legyen más választásunk, mint hazafutni? Vagy éljen a biztonság, amikor szinte bármikor feladhatjuk, elvánszorgunk az autóig, és öregesen lenyújtunk a csomagtartón?

76 komment

Címkék: életmód hétköznapok edzésnapló futócipők gondolatok edzés közben

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr73982840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsolababe 2009.03.05. 15:17:54

Tenyleg sokkal nehezebb a Szigeten belekezdeni mindig meg egy korbe pont azert mert mar ott vagya z autonal.. de epp ezert sokkal nagyobb hosnek erzed magad 3kornel mintha elfutottal volna 8km-t egyirnyba es vissza :) viszont a sok szart miert nem hagyod a kocsiban? minek cipelni?

zsolababe 2009.03.05. 15:35:38

www.edzesonline.hu/edzes/150307 ja de ilyenkor is hosnek erzed magad a zuhogo esoben :)

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2009.03.05. 15:43:13

"...mert a két kör pont annyi volt, amennyit DaMartian jósolt (10,7)."
Ha ki van írva a rajt-célnál, hogy 5350 m az egy kör, akkor a kettő értelemszerűen 10700m, azaz 10,7 km, akárhonnan is kezdi az ember. :-D

tvjudit 2009.03.05. 15:49:00

A szigeten rendszeresen és több kört futók mondása: "egy szigetkör bármikor megy". Én ebbe mindig bele tudok kapaszkodni, ill. ha mondjuk valami sík utcai futás vége táján kókadozom és már csak kb. 5-10 stb. kili van hátra, mindig mondom, hogy márcsak 1-2-stb. szigetkör. Az már belátható. Szóval a szigetkör(ök) remek kapaszkodó(k).

zsolababe 2009.03.05. 15:54:24

@judit15: en is ezt csinalom mindig kulfoldon..foleg ha olyan helyen futok ahol eletemben eloszor futok, akkor mindig elindulok az egyik iranyba es 6km-nel visszafordulok. Olyankor mindig nezem a Garmint es amikor mar csak 5km van hatra akkor mar csak legyintek, hogy kevesebbm int egy kor :)
@haan-chee: DaMartian nem jos hanem matematikus :)

szeme közé, laposan! 2009.03.05. 16:08:29

Egy nagy kör. A halál se kíváncsi többször ugyanarra a fára/kukára/kutyára egy este...:)

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2009.03.05. 16:12:57

@zsolababe: Ja, bocs, nem tudtam, hogy DaMartian ennyire profi. :-)
@judit15: Ez nálam is így volt, mikor az első félmaratonomat futottam. A felkészülés során mindig csak 3 szigetkört futottam, és amikor a félmaratonon elhagytam a 16-os kilométertáblát, akkor folyamatosan azt hajtogattam magamban, hogy már csak egy kör... most vagyok az állatkertnél...már csak fél kör stb. :-) És a végén még volt erőm mosolyogni is. :-)

még nickem sincs 2009.03.05. 16:15:23

a Palatinus már másodszorra is unalmas. Nincs demoralizálóbb, mint tudni h még egyszer el kell ide jutni, ami pont még egy szigetkör távolság, de akkor még nem lesz vége.

boibo 2009.03.05. 16:18:17

@szeme közé, laposan!:
Ez így van! Még a faluban is mindenféle utcákat igyekszem útba ejteni, csak ne kelljen kétszer ugyanarra futni. (Meg így többen is örülhetnek nekem, hogy látnak :D)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.03.05. 16:19:00

azért egy maratoni távnál a rajt pillanatában, hogy már csak 8 kör... hát. :-)

még nickem sincs 2009.03.05. 16:21:36

arról nem lesz szavazás, h a Margitszigeten ki melyik irányba szeret jobban körözni? és hogy egyáltalán van-e különbség? mert szerintem van. (én Margit-híd - pesti oldal - Árpád-híd - budai oldal párti vagyok, mert a végén sokkal jobb Budát és a Várat nézni, mint Pestet)

adam182 2009.03.05. 16:22:10

irigylem a problémátokat. nekem a sziget 1 óra út oda, 1 óra vissza. így ha sötét van, kénytelen vagyok a koleszom körül körözni. 1,55 km. gyárépület, gyárépület, raktár, illegálszemét, raktár, őrzőkutya, kurvák, raktár, temetősarka és kezdődik mindez előről. 8 kört szoktam tolni, ami inkább mentális-, mint fizikális kihívás.

zsolababe 2009.03.05. 16:23:31

@szasza75: pedig en igy fogom futni iden:) szigetkorokre osztom a tervet, hogy mikor milyen tempoval megyek :)

tvjudit 2009.03.05. 16:29:56

@szasza75: vicces fiú vagy :) hétvégén kipróbálom

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2009.03.05. 16:30:01

Teljesen átérzem, tényleg nehéz belekezdeni az újabb körökbe. A kisvárosban, ahol futok, a töltésen oda-vissza 5 km a táv. Beérkezés után marha nehéz visszaindulni a második, majd harmadik menetnek. :)

Vegyi Ali 2009.03.05. 16:51:40

Én utálom a 400-as köröket. Szerintem az a durván demoralizáló, hogy egy kisebb esti futás 20-30 kör.
Az én utcai köröm 1,7km, az nekem épp az a táv, ahol bármikor azt tudom mondani, hogy "jó, akkor még egy", de még nem körözök, mint valami megkergült körhinta. A Sziget azért nem ilyen. Két körért még nem megyek ki, háromért lenne érdemes, mert 16km már nagyon sok 1,7-es körökből, de 16kiló meg nekem túl sok ahhoz, hogy rendszeresen csináljam, főleg időben.

pastor 2009.03.05. 16:53:37

1 baja van a szigeti köröknek: hogy laposak.
Én régen mindig a futásom végére hagytam a Gellérttől-Szabszoborhoz menetet. Csak ajánlani tudom. Ha megfutod végig, nirvána, átlényegülés, és még a kilátás is ott van jutalmul.

FutoBolond 2009.03.05. 17:19:34

Gellerthegyet en is csak ajanlani tudom.
Europa legszebb kilatasa, tiszta(bb) levego, kinai turistacsoport, minden van!

Lolita999 2009.03.05. 17:22:08

Mint hozzá nem értő, ide tévedtem.. Gratulálok minden futónak, aki legyőzi magát! én táncos vagyok, naponta megküzdök hasonlóval (húzódik, fáj, nem bírom, stb). Jó, hogy vannak ilyen emberek, mint Ti! Az az energiát adó zselé miből áll? Mit kell vele csinálni? Tényleg hatékony? Nem káros?

zsolababe 2009.03.05. 17:44:20

@Németh Krisztina: hogy lenne karos? :) rengeteg E vitamin van benne... E255, E312, E542 stb stb :D:D:D:D:D:D:D:D:D

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.05. 17:50:09

zsola: tudtad hogy a Cvitmian is 'E vitmain'? E300

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.05. 17:50:47

szóval vitamin :-D meló után nem fog a bill...

2009.03.05. 18:09:43

Igen, szinte mindennek van E száma, ha káros, ha nem.

Az én "köröm" 4,5 km, de ez egész pontosan azt jelenti, hogy ugyanabban az utcában oda és vissza. A lakók már biztos megszoktak, de olyan régen voltam arra, hogy talán el is felejtettek. :-(

@adam182:
Tudom, hol van ez a kolesz, szoktam arra járni. Ha van kedved átkelni a vasúton, a másik oldalon kellemes, családi házas övezet van. Néha szoktam ott látni valakiket futni. Ha unod a gyárépületes kört, próbáld ki arra!

Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.03.05. 18:16:37

Szerintem a Margitszigetkörben a pesti oldalon a vadaspark utáni gyárkémény a hangulatos elem, amikor késő este bájosan pöfékel. Meg az a trip az egészben, ha utána netán nincs lehetőség zuhanyozni, akkor azt rá lehet fogni a hely szellemére. Hisz a névadó Szt. Margit is abban utazott, hogy hosszú éveken át nem mosakodott és a legenda szerint testének trutymadéka az önsanyargató igazhitel párosulva igazgyöngyé változott. (ámbátor 2-3 hét után nem mosakodni már szerintem nem is szenvedés, hanem alap fícsör, beindul az öntisztítás, stb. egyszer ki kellene próbálni:-)).

Én bringával szerettem kijárni, meg van a hanghuata a futás előtti és utáni laza pörgetésnek kis áttéten.

Sajnos már legalább három éve nem futottam se a Szigeten, se másutt. Mostanság nagyon egészségtelenül élek, most is "futok" le cigizni. Mea maxima culpa, összekéne szednem magam. Nektek aktív futóknak viszont respect és kitartást.

Nimandi 2009.03.05. 18:28:47

Sosem futottam még máshol, mint a szigeten. ,)

Kicsit izgulok is, milyen lesz egyszer a Más, hogy tudok-e ott futni, vagy mintha lekapcsolnának a központi számítógépről, elvesztem biztonságom, és már nem is olyan jó. (Közeleg életem első versenye, a Vivicitta, tényleg, ilyenkor érdemes egyszer megnézni magát a távot igaziból, és futni ott?)

A sziget.
Ott a kényelem, hogy nekem nagyon közel van, hogy mérhető a táv kényelmesen, hogy nem vagyok sosem egyedül, hogy futókra van optimalizálva (elvileg). De ezek a körök, ezek addikt dolgok, tényleg ebben számolódik minden, a hotel Pesten átellenben 1500, a hotel a szigeten 2500, a csúszda 4000, ahol átmegy a sáv az úttesten, 4500. És még egy kört futni mindig borzasztó, bár én még csak kettőig jutottam, de ahogy elképzelem, mindig beijedek, hogy még egyszer ugyanitt kell lennem, holott még mindig csak itt vagyok, és nem arrébb? De a kör mindig rosszabb képzeletben, valóságban cserélődik azért a díszlet, meg jó érzés legyőzni magam. Szerintem belekezdeni még egy körbe igenis áttörés, mert az lelki gát, míg abbahagyni a felénél aztán nem tragédia, mert az fizikai határ.

Ha lennének kipróbált, biztonságos, lemért pályák Budapesten, kipróbálnám, de egy szál pulzusmérővel rohadt nehéz újat kitalálni. Ki merre fut?

(Mi magnéziumos szőlőcukrot viszünk magunkkal futni, az olyan finom, hogy biztos nem lehet káros. ,)

AgentO 2009.03.05. 18:36:36

Nekem könnyebb dolgom van itt vidéken (Börcs), az itteni futkosás úgy kezdődött, hogy kisétálok a töltésre, majd futás a "drótokig" (keresztező magasfeszültségű vezetékek) és vissza, ez 6km, aztán ez módosult az "elhagyott szivattyútelepig"-re és vissza, 10km, majd pedig odáig, hogy el a Győrsövényház-Lébény út hídjáig, azon át és a másik oldalom vissza, na ez 20km, kellemes szombat délelőtti elfoglaltás, persze ezek csak világosban megvalósíthatóak, mert éjjel itt töksötét és lehet, hogy a gátőr kutyái sem érnék be a nappali pár vakkantással:)
Amikor meg csak sötétben volt érkezésem futni, hát egy 500m-es szakaszt szemeltem ki a falu mellett, ahová valamennyire eljut a közvilágítás fénye, na ezt 5x oda vissza, fujj, rabszolgamunka.

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2009.03.05. 21:04:51

A Szigeten nem elhanyagolható előny, hogy sosem vagy egyedül. Eddig még nem tudtam olyan aberrált időpontban és időjárási körülmények között kimenni az elmúlt 8 évben, hogy ne lássak legalább 4-5 futót (Pl. pár éve január elsején reggel 8-kor havasesőben). Az is egy szempont, ha már az ember nem érzi magát teljesen hülyének.

Steve01 2009.03.05. 22:09:22

@Ivan Grasso: Nekem sikerült kifognom. Januárban amikor kb -15 fok volt és kétméteres jégtáblák úszkáltak a dunán. Este 10-kor senkivel sem találkoztam.Egy kicsit rémisztő is volt.De ezt leszámítva tényleg elég sokan vannak lent.(pl ma este is, zuhogó esőben)

Amúgy nekem is a kedvenc helyem.Egyszer kettőt, máskor hármat futok.Nem elhanyagolható előny a pontos km felfestés, a világítás, tavasszal, nyáron a frissítő kutak, az autóforgalom szinte teljes hiánya.
Egy időben jártam a megyeri-hídra, de pont a nagy forgalom miatt felhagytam vele.Nem volt túl kellemes folyamatosan a kipufogó gázt lélegezni.
Állítólag idén megcsinálják a teljes futóút kivilágítását a pesti oldalon is.Nem volna rossz, mert most konkrétan korom sötét van a hotelokig.

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2009.03.05. 22:18:39

A körözés, főleg ha sok van belőle, mentálisan majdnem jobban megterhelő, mint fizikailag. Én ha igazán hosszút futok (6-7 szigetkör), inkább kettőt egyben számolva követem a köröket.
Versenyen azonban sok előnye van annak, hogy egy félmaratont, maratont kétkörösen bonyolítanak le.

kinney 2009.03.05. 22:40:50

3 után kezd unalmassá válni. 3 kör még mentálisan fogható, hisz a 2. közepén már a felénél tartasz.
sok kacatot kocsiban kell hagyni, csak 1 db. slusszkulccsal futni. telefon minek futáshoz?

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2009.03.05. 22:41:08

@Németh Krisztina: Itt megnézheted az egyik márka összetevőit: www.powerbar.com/products/36/POWERBARsup/sup_Gel.aspx
Egyébként, a gélben a legjobb dolog, hogy futás közben rágás nélkül be lehet vinni és gyorsan felszívódik. Mondjuk, ennyi az összes pozitívum, amit fel tudok sorolni :)

kx 2009.03.05. 22:41:13

van szihés határ is, meg fizikai is - a kettő a legritkább esetben esik egybe. Hiába vinne a szíved 4 kör után is, ha a bokád visít és le akar szakadni. Ezt szép lassan egyre nagyobb terheléssel lehet ugye kitolni. A szihés pedig tökösség és/vagy figyelemelterelés kérdése. Én pl. tök lazán el tudom felejteni, h "fogalom nélkül" kőrözgetek, amikor egy érdekes (jóóóó hosszú) audiobook, vagy podcast megy a fülesben. De az is nagyon jó metód, ha sok apró részcélt tűzöl ki és nem a nagy körökre koncentrálsz - lásd Lancearmstrongos "interval-edzés".

felician 2009.03.05. 23:14:01

@szasza75: vagy egy 100k-n, hogy már csak 20, 19,18... Ultrabalatonról nem is beszélve. Tényleg, kéne egy olyan verseny, aminek a hajrájához érve azt mondhatná az ember, hogy na, innen már csak egy Balaton-kör...:)

manor 2009.03.05. 23:24:09

Szerintem a 400m-es körök sem halálosak. Nálam volt olyan időszak, hogy rendszeresen így futottam 10-12 km-eket, a rekord 18 km volt. Hangulat kérdése. Ha van egy jó hangosköny, akkor kényelmes tempóra ráállva szinte olyan, mintha otthon a fotelban olvasgatna az ember:)

Mylady 2009.03.05. 23:37:04

Ez a pszichés korlát nálam pont a kis körökön jön elő. Régen 400m-es pályán futottam, 5-6 km ment gond nélkül. Elköltöztem, van a ház mellett egy sportpálya, kb 250m-es körrel, 10-15 kör után egyszerűen meghalok. Fejben.
Azóta kijárok a szigetre, ott megy a két kör, nemcsak fizikailag.

iFok 2009.03.05. 23:45:12

Ez a blog...jó!
Csak így tovább!

Üdv, iArgue

svrider AKA stig · http://riderblog.hu/ 2009.03.06. 00:18:29

szimpla szigetkör megvolt, egyetlen egy futóval találkoztam így 11 és éjfél közt! :)
részemről budai oldal oda-vissza a favorit a szigeten

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 05:51:54

Robi: a csuklósúlytól nem fáj mindened? vállad, térded, bokád? egy hozzáértő kifejtette nekem mi mindent tehet tönkre az a természetellenes dolog, hogy plusz nehezék van az embernél hétköznapokon (pl félvállon hordott tatyó), nem hogy futásnál. én is súllyal akartam futni, de ez meggyőzött, h ne tegyem.

én szeretek körözgetni is a szigeten, 3 kör volt eddig a max egyszerre, semmi baj nem volt vele. de itthon jobbnak találtam a messze-elfutni-és-haza módszert, mert ha rövidítési lehetőségem volt, akkor párszor megtettem.
én most a 28 kiri velencei-tó körtől parázok; ennyit még sosem futottam egybe. hiába ment 5 perccel a félmaraton, ez azért harmadával több. 4/6 maraton!
bár így belegondolva, ha ez meglesz a maraton már alig több...

@zsolababe: te idén akarsz maratonon indulni?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 05:53:17

ja és sportband és ipod is egyszerre? meg még pulzusmérő is?? nem aprózod!
tényleg nincs erre mind-in-one megoldás?

bodlac 2009.03.06. 07:00:33

rrroka: "a maraton már alig több" azért nem áll meg feltétlenül, mert ez után szokott jönni a fal, amennyiben jön.

zsolababe 2009.03.06. 07:32:13

@rrroka: iden bizony:)... nem tudom, hogy mennyire nagy terv 1eves futomulttal de hat meg kell probalni:) elsore nincs nagy elvarasom magammal szemben maximum az, hogy 4oran belul fussak...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 08:23:51

@bodlac: tudom, azért biztatom magam ezzel 2010re. :D én nem vagyok ilyen elvetemült, mint zsola... :DDDD

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 08:29:23

@zsolababe: szerintem durva nagy terv, de te nagyon sokat futsz, ha a lábad bírja és nem sérülsz le akkor meglesz a lefutás.
...4 óra mi?! :)))
én emelni kezdeném már most a távokat ha ősszel maratonra pályáznék. nem mindet, de kéthetente egy 15 vagy 20, csak hogy szokjam. nyáron egyszer biztos mennék 30 fölé. mondjuk a velence jó próba lesz, tervezzünk egy 2:45-ön belüli időt? az mondjuk 4:20 körüli maraton azonos tempóban, de az már kurva jó...

DaMartian 2009.03.06. 09:20:19

Sportband és iPod egyszerre felesleges! Az iPoddal is lehet használni a Nike+-t!

Bodlacnak igaza van, hogy a 28 és a maraton között km-ben kevésnek tűnik már a különbség, de valóban 30 fölött jönnek azok a durva dolgok, amiket már rutinos félmaratonistaként, vagy akár 30kilivel a hátad mögött sem tudsz elképzelni! Nem véletlenül mondják, hogy a maraton FELE 30-nál van! Szóval 28-cal még a felénél sem vagy! : )
zsola: dícséretes a maraton terve, és mivel rengeteget futsz tutira meglesz, de szerintem elsőre tényleg a teljesítésre menj és felejtsd el az órát! Kezdj NAGYON lassan az első 15kilin! Mert ha ott elfutod, az DURVÁN megbosszulja magát! Más egy félmaratonnál az utolsó 4-et letolni úgy, hogy kivagy (az se kellemes) mint egy maratonon az utolsó 15-20-at (ami ha belegondolsz majdnem egy egész félmaraton) és ha rutintalanul az elején olyan tempóban mész ahogy szoktál, esélyes, hogy a felénél megdőlsz! Így is le kell majd győzni mentálisan 30-35 körül egy falat! Én drukkolok neked, csak OKOSAN!

FutoBolond 2009.03.06. 09:57:13

Nekem az uszasnal az 50m-es szakaszok, meg amikor kezdtem a futast, a 400m-es szakaszok is inspiraloak voltak. Leginkabb olyan formaban, hogy "ha mar eljottem 12 kort, akkor racsavarok meg 2-t, aztan 14 utan 2 mar meg sem kottyan", stb.
igy aztan leginkabb tobbet futottam, mint eredetileg terveztem.

szigetkorrel ez persze nehezebb (az elejen:)

potyesz 2009.03.06. 10:00:00

ez a tirax nem terepciponek aposztrofalt cipo? ugy emlekszem, DaMartian is ezt mondta... szoval ha igen, akkor a betonon hamar el fog fogyni :). A csuklosulyrol meg tobb helyen is egyertelmuen mondjak, ne hasznaljak futas kozben, mert tobbet art, mint hasznal. De RESPECT Robi... jol nyomod... remelem en is futhatok 1 honapon belul ismet... Szepen javul a terdem. :)

kg_kilo 2009.03.06. 10:55:46

180m-es koripalyan 30km gorkori egyenletes tempoban? :D Tobbszor elofordult tavaly. Orszaguton kicsit jobb, van egy 5,7km-es szervizut kor, azert ott kellemesebb. Illetve csak volt, autopalya epites miatt iden kampo, kereshetek uj helyet :((

Csuklosuly: minap bemelegitokent elfutottam Tescoba, 2 tejjel meg vissza, 1+1 km - utana 3 km lassu alatt se ment le a pulzusom a szokasosra.

balota 2009.03.06. 10:56:24

@potyesz: Mi (volt) vele a baj? Hogy kezdödött, mit csináltal, hogy javul? Lehet, hogy már írtad, de mostanában nem követtem a blogot napi kommentek szintjén :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 11:37:49

@DaMartian: én tudom hogy fölösleges együtt. gondolom nincs Robinak az ipodhoz az a kis összekötőt cucca amit bele kell tolni. gondolom...
a maratonról meg tök jó amit írtok, mármint jó tudni. én is vhogy így képzeltem majd a futást. elkezdeni írtó, brutál lassan, azt majd ami (ha...) még belefér a 3/4-e után.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.06. 11:50:04

Ezek a maratonnal kapcsolatos megjegyzések engem is kíváncsivá tettek. Minden maratonista írja le, hogy milyen élményei vannak az elsőt illetően. Milyen ez a "fal"? Kivan a tököd az egésszel, vagy teljesen elfáradsz és haza akarsz menni? "Soha-többet" érzés? Ezeket írjátok már meg, nagyon érdekel. Én csak "félmaratonista" vagyok. Ráadásul három hét múlva Prágában tolok egy félmaratont.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 12:24:49

@BGy: szerintem ez egy külön posztot is megérne! van egy csomó maratonistánk, biztos tudnak mesélni rémtörténeteket.

Nylonman 2009.03.06. 13:50:13

@BGy: Úgy ahogy leírtad, csak összeadva mindet. :) Amúgy ez csak rémisztgetés. Azon a környéken van egy holtpont, amiből vagy kijössz, vagy nem... utána még persze jöhet ennél erősebb is, de általábosságban 30 körül beüt a krach, ha nem vagy elég felkészült.
Én szívesen leírom a negatív élményeket, de sajnos én nem élek át olyan mélységeket, mint ahogyan azt "illene" és azt beharangozzák. Reméljük Rás összeszedi magát, és végre ír valamit erről. Ha mégsem akkor majd hétvégén megálmodom mivel rettentselek el benneteket :)
Egyébként nekem az első maratonomon nem volt ilyen. (lehet, hogy azért mert akkor még nem hallottam ilyesmiről :) )

DaMartian 2009.03.06. 13:59:16

potyesz: Nem hiszem hogy valaha azt mondtam volna, hogy a Structure Triax terepcipő! Ez a legismertebb stabil/mozgáskontroll cipője a Nike-nak. Szerintem a Triax-ot kevered a Trail szóval! : )

DaMartian 2009.03.06. 14:10:35

Rémtörténetet én sem nagyon tudok mondani, mert eddig én minden maratonomat "OKOSAN" futottam (gyorsabb második 21) egyetlen versenyem volt ami rémtörténetbe illő, amikor 25-nél megsérültem mégis végigtoltam..na az hülyeség volt! Szerencsére megúsztam komolyabb baj nélkül, de az életben olyan fájdalmat még sosem...leckének jó volt! Na meg az önbecsülésemnek is! Feladni rosszabb lett volna! Kíváncsi vagyok most a 4 napos szupermaratonra! Lesz-e ilyen dilemma, és ha igen, mi lesz a vége? De majd úgyis írok róla!
BGY: amit én szoktam érezni: 1. savasodás: hirtelen csomóba ugrik az egész lábad, és nem tudod elképzelni, hogy úgy akár 500m-t is tovább bírj menni, nem hogy még 10-15km-t. De ha folytatod, elmúlik. 2. eléhezés: olyan éhséget az életben nem szoktam érezni, mint a maraton 2/3-ánál! Helsinkiben ahol tök egyedül voltam és szar volt a frissítés már azt lestem, melyik néző kezéből kapjak ki egy csokit! Aztán kunyiztam egy sporttárstól egy banánt, meg pár rutinos futó látta hogy kivagyok és megdobtak csokival meg zselével, utána újjászülettem. De 35-től már azért tolom, mert pizzát és hamburgert igérek magamnak a finis után : ) 3. dehidratáció: na ilyen szerencsére nem volt, ne is legyen, inni kell folyamatosan, mert ez rohadt veszélyes!!! 4. kimerültség: mikor 35 után úgy érzed nem bírod tovább és meg akarsz állni. Na EZ már "csak" pszichés dolog. Akkor már bírod a végéig (max lassulsz) ilyenkor kell találni valamit ami eltereli a gondolataidat, fagy felpörget, vagy motivál. Nekem ilyenkor segít a Powersong (ősszel az egyéni csúcsomat a U2 - Vertigojának köszönhettem, 36-nál úgy megindultam, mint a gép. El se hittem!!!) vagy ha fejben elkezdem számolni, milyen ezreket kell fussak a hátralévő időben, hogy meglegyen a kitűzött cél, és ha nem irreális, még bele szoktam erősíteni (annál hamarabb túl vagy rajta : ) Nekem ezek a tapasztalataim 6 marcsi után.. : )

boibo 2009.03.06. 14:15:36

@BGy:
Az elsőn nekem se tűnt fel a 30-as fal, de monjuk akkor én az egészet tök lassan futottam.
A másodiknál már bejött. Nyáron volt, de az elején sokáig esett. Aztán huszonakárhány km körül kisütött a nap ezerrel. Nem jártam még trópusi őserdőben, de valahogy így tudom elképzelni: olyan pára volt, hogy alig lehetett levegőt venni. Na ott én 30 körül fogtam magamat, és LEÜLTEM. Hogy majd csak lesz valahogy. Lett is :)
Megbeszéltem magammal, hogy a cél nem fog idejönni hozzám, tehát adott, hogy nekem kell oda eljutnom. Akkor meg már futva gyorsabb, mint sétálva...

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.06. 14:39:00

No, ezeket a hozzászólásokat jó olvasni! Maratonisták is írhatnának bejegyzéseket, de halandókra gondolok, nem Gebrselassiera.

bodlac 2009.03.06. 16:32:14

Én az első és ezeddig egyetlen maratonimra sérülés miatti két és fél hónap teljes kihagyás után 6 hetet készültem. Ebből az utolsó taper volt. (A bámulatos heti edzésprogram: 10 mérföld, 20, 30, 40, 50, 30, verseny). 2:54 volt a predikált időm, így gondoltam a gyenge felkészülésre való tekintettel futok 3 órát. Kezdetben, kb 28 km-ig igen jól éreztem magam, mivel még sosem futottam ilyen lassan versenyen. Aztán akkor kezdtem érezni, mintha fáradnék, aztán nagyon, aztán 30-32 km között úgy éreztem el fogok ájulni (a szó szoros értelmében véve), már gondoltam is hogy hogy összetöröm a pofám ha futás közben esek el, mert azért természetesen nem álltam meg. Volt nálam egy vésztartalék energiazselé, azt benyaltam, az annyira visszanyomta a glükóz szintemet, hogy az agyam rendbejött. De aztán az utolsó 8 kilón folyamatosan elkezdtek görcsölgetni a lábaim, úgyhogy kb tízszer meg kellet állnom nyújtani,meg ilyesmi. Így végül 3:11 lett. Na ezért kell rendesen fekészülni. :)
De az az igazság, lassan meg nem érdemes versenyt futni; aki mosolyogva, vidáman és életerősen ér célba, az csúnyán elrontotta a versenyt, az a cél, hogy elfogyjon az összes erőd és épp a célnál haj meg.

CsabaÚr 2009.03.06. 16:40:06

@BGy: nekem az első maratonom határtalan élmény volt, és sem 30-nál, sem utána nem volt holtpont. 30 felett egyébként én is mindig szigetkörökben számolok vissza, onnan indulunk, hogy "már csak 2 van hátra, azt pedig bármikor lefutom"! Nekem ez mindig segít. Kb 10 éve a szigeten körözök Árpád hídnál autó-hagyós, hol 2,3 ritkán 4 kör, illetve két éve bizonyos időnként beiktatok egy-egy Gellérthegyet, azt egy alkalommal 4x csinálom meg, igaz nem a Gellérttől, csak az Orom utcától spirálban föl, Sánc utcán le.
Ha Prága simán megy (azért a végén a Staropramen gyár megkerülése komoly lelki harcz lesz, ha sörivó ember vagy), szerintem próbálj meg egy 30-ast még maraton előtt. Ja és végül: minden maratonra alaposan felkészülök fejben, többször "lefutva", még ha sosem jártál arra, akkor is térkép felett, nekem nagyon sokat segít!

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.06. 17:35:57

Az első félmaratonomra én is úgy készültem, hogy a térképet nézegettem. Most is a prágai útvonalat memorizálom. Ez a gél, amit írtok, hol kapható, mi a neve?@bodlac: Az első maratonnak ez egészen jó idő!
@CsabaÚr:a cseh sörökkel nagyon meg vagyok elégedve!:) Bár nem az itthon készült, Velke Popovicet nem látott Kőbányai Kozelre gondolok, hanem a kint kapható eredetiekre.
l

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2009.03.06. 19:23:48

@BGy: Én PowerBar gélt próbáltam már, van több ízben, de van energiaszeletük is, meg isoitaluk is, ezek mind jók. A Spuri Futóboltban lehet kapni őket, vagy a neten a sportbutik.hu-n is lehet rendelni.

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2009.03.06. 19:24:30

@BGy: Ja, és Gebre is ezt használja évek óta! :-)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.06. 20:46:32

@bodlac: a maraton előtt, 10-20-30-40-50 _mérföldet_ futottál?! az nem vmi 1,6-os szorzó? kiriben is furcsán hangzik. vagy csak félreértek vmit?

zsolababe 2009.03.07. 06:40:33

@rrroka: felre bizony:) azt irta 6hetet keszult ossz-vissz.. a 10-20.... ezek merfoldek de HETENTE! Ugy mar azert nem olyan borzaszto :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.07. 08:56:56

@zsolababe: na, így már értem. olvastam: heti edzésprogram: 10-20-30-40-50-30-maraton. mondom magamban, mire készül, kontitnens-átfutásra?! milyen szuperman az aki sérülés után heti 300 kirit képes lefutni?! :DDD

bodlac 2009.03.07. 11:08:07

Persze hogy ezek heti adagok voltak. És az edzésnaplómat megnézve még ennyi sem volt, hanem valójában 10-20-30-35-40-20 mérföld a megelőző hat héten.

A falnak nevezett dolog egyébként tényleges biológiai, nem pszichés dolog, ami elég sok embert érint, tempótól és felkészüléstől függően. Energetikai háttere van, arról van szó, hogy a szervezet kétféle hosszútávú energiahordozót használ: glikogént és zsírt. A glikogén polimerizált szőlőcukor, a májban és az izmokban raktározódik, és mintegy 2000 kalóriányi lehet belőle. Zsírból gyakorlatilag korlátlan mennyiség van. Futás közben a két energiahordozót egyszerre bontjuk, de a glikogént előnyben részesítve, mert abból kevesebb oxigén felhasználásával, gyorsabban szabadítható fel energia. Na, egy átlagos futónál 2000 kalória az kb 30 km, azért van ekörül a fal, mert ha javarészt glikogént használsz, az ekkor szokott elfogyni. Innentől csak a kevésbbé hatékony zsírbontás marad, ami együtt jár a termelhető energia drámai esésével. Meglepő módon ezt egy elég éles határvonalként lehet érezni, ezért hívják falnak. Szóval ez nem olyan dolog, hogy összeszorítod a fogad, a hazára gondolsz és mégis tartod a tempót, egyszerűen nincs hozzá elég energia.

Védekezni ez ellen persze lehet:
- Lassabban futsz, ilyenkor a termelt energia arányaiban nagyobb részt fog zsírbontásból származni, ami miatt a glikogén tovább tart.
- Az edzéstervben nagyon fontosak a heti hosszú futások, amivel kb 30 km-ig szoktak felmenni maratoni edzéstervekben. Ez arra szolgál hogy hozzászoktassa a szervezetet a nagyobb arányú zsírbontásra.
- Glikogén raktárak feltöltése: a versenyt megelőző napokon jó sok tésztát és más szénhidrát tartalmú ételt kell tolni.
- Verseny közben meg energiaital, energiazselé, ezek egyből felszívódnak, minél több energiát viszel így be annál több glikogéned marad. Csak ezt érdemes előtte egy hosszúfutás alatt tesztelni, ha rosszul leszel a sok cukros ragacstól az sem használ.

Asszem kb ennyi.

zsolababe 2009.03.07. 12:45:35

nna megyek mindjart a Szigetre attorni a psyches gatat :)

ïslāndęr 2009.03.07. 15:11:19

én négyesével futom a margitszigeti köröket és unalmasnak még egyszer sem éreztem, legfeljebb a fáradtsági szint változik (érdekes módon az utolsó kört futom a leggyorsabban 4:30-5:00 perc/km körül).
szerintem ez koncentráció kérdése, ha a változatosságot keresed/állandóan kifelé tekintgetsz és zenét hallgatsz, akkor tényleg borzalmas lehet. ha magadra figyelsz, egészen változatosak a körök.
a borzalmas városi levegő és a rendkívül éber parkolóőrök miatt idén áttérek a 21 km-es Árpád-kilátó - HHH útvonalra.

a kedvencem a szlovén-magyar határt átszelő félmaratoni kör (Csente-Csömödér-Csente: 1:43:30), a zalai táj lenyűgöző és nem is olyan lapos, mint a Margitsziget...

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.07. 15:42:20

Ma vettem energiagélt. Igaz, hogy itt nálunk csak Isostarhoz jutottam hozzá, de holnap egy 20 km-es etapon kipróbálom. 10 km után megiszom/eszem és megnézem, hogy a második 10 km mennyivel lesz lassabb, vagy esetleg gyorsabb. :))) Gebre a Powerbarral 59 perc alatt fut 21 km-t, tehát ha 11-kor elmegyek futni, a déli harangszóra itthon kell lennem. :)))

boibo 2009.03.07. 16:48:25

@BGy:
:D
Úgy legyen, hajrá!

bodlac 2009.03.07. 18:52:45

Azért az energiagél valójában csak ennivaló (általában 100-150 kalóriásak), csodát ne várj tőle. Csak ha ki vagy éhezve. Koffein szokott még lenni benne, de nem teljesítményfokozóra kell gondolni. És nem ritka köztük a nagyon-nagyon rossz, szóval gondolj arra, előfordulhat hogy teleragad a szád citromízű cukorsziruppal, és ekkor nem ártana ha lenne víz a közelben. Én a GU-t preferáltam, az USA-ban az a legelterjedtebb, na annak sem véletlenül ez a neve.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.08. 15:32:50

Na, kipróbáltam az energiagélt. Nem futottam 20 km-t, csak 18-at, mert szakadt az eső és a sárdagonyázást eluntam. De kb. félúton benyomtam a 35 gramm gél felét, a végefelé pedig a maradékot. Hűűű, nem erre számítottam. Olyan álaga volt, mint a méznek, egyszerre nem bírtam lenyelni, mert mindenhová odatapadt a számban. Egy pohár víz jó lett volna utána. Fürgébb nem lettem tőle, de egy próbát megért. Mivel még három van belőle, azokat valamikor majd megeszem, de futás előtt, egy korty vízzel. :))) 500 kJ energia van ebben a 35 g cuccban! Azért az nem piskóta.

bodlac 2009.03.08. 16:54:12

Hát nem megmondtam hogy ez lesz. :)
500 kJ (ami 120 kcal) az (testsúlytól és intenzitástól függően) kb 2 km energiaszükségletét fedezi, azért az nem olyan vészesen sok.
Sztem úgy érdemes használni, hogy mikor futás közben érzed, hogy megéhezel, akkor benyeled. Félmaratoni távig bezárólag igazából nincs rá különösebb szükség.

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2009.03.08. 21:41:20

@BGy: A gélt mindig vízzel kell bevinni, 2-3 dl bőven elegendő.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.09. 19:16:35

@Jozsef: igazad van, megnéztem a dobozát, rá is van írva. Holnap iszok hozzá egy kicsit. :))

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.09. 19:43:26

@Jozsef: elolvastam a blogodon a maratoni élményeidet, nagyon jók! Milyen Isostar löttyöt iszogattál a futás közben? A szőlőcukor tényleg jó?

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2009.03.09. 22:15:14

@BGy: Isostarból 400g port szoktam venni, és abból keverem be az italt, amit a kulacsöv palackjaiba töltöm.
A szőlőcukrot pedig csak a legutolsó fázisban :) szabad bevinni, mivel nagyon gyorsan felnyomja a vércukrot és ugyanilyen gyorsan vissza is esik. 36km után már úgyis mindegy... :)
Egyébként minden ilyen szintetikus és egyéb frissítőket hosszabb edzéseken kell kipróbálni, és ha bejön, a gyomrodat hozzászoktatni, nehogy pont a versenyen jöjjön a "baleset".

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása