Kis állat nagy félelem

2009.03.30. 10:17 szasza75

Januárban még kifejezetten örültem a nagyon hideg télnek. Jöttek a mínuszok, fizettem a gázszámlát és közben dörzsöltem a tenyeremet, hogy na, most kifagytak a kis nyomorultak. Itt a tavasz, éppen a felzaklató hírek utáni pihentető időjárásjelentést nézem, erre elveszik a kedvem 9 hónapra az erdőben futástól.

 

A kullancsok.

Értem én, hogy a korábbi posztokban kiemelt szerepet kaptak a nyugdíjasok rekedt hangú kis rohangálói, akiknek gazdái kis fáziskéséssel kiabálják a "Titike ne, vissza kiskutyám" vezényszavakat, illetve a harcedzettebb nem ugatós, ám annál komolyabb ambulanciát igénylő nagytestvéreik.

Ami bennem sokkal inkább félelmet kelt, ahhoz nem lehet leguggolni, kedves szavakkal jobb belátásra téríteni, hogy "kishaver ne harapj most belém" mert ez sunyiban ugrik, mászik, majd fúródik a bőrbe, érzéstelenít és még ott is marad. Aztán csak akkor vesszük észre, amikor valamiért beleakad a bőrünkön a kezünk, esetleg a kedvesünk megjegyzi "új anyajegyed lett" vagy egyszerűen csak egy kis kidudorodó pontot találunk. Ekkor már késő. A parazita vagy nem fertőzött - és ez kiderül pár héten belül - vagy igen és akkor a két betegség (Lyme-kór és a vírusos agyvelő- és agyhártyagyulladás) közül valamelyiket megkaphatjuk. Van esély rá. Állítólag Magyarország fertőzöttség tekintetében nagyhatalom.

Több futó ismerősömmel megvitattam a kérdést, ők hogyan védekeznek, megvárják a telet vagy az országút felezővonalán futnak 9 hónapon keresztül. Többségük legyintett. "Ó ne foglalkozz vele, tucatnyi volt már bennem, mind kiszedtem és soha nem volt semmi bajom" volt a válasz.

Tavaly nyáron 2 barátommal a Nagy-Hárshegyen suhantunk, amikor 1-2 kullancsot szedtek le magukról. Ekkor még hittem abban, hogy engem kerülnek. A Bruce Willis féle érinthetetlenségembe vetett hitem akkor omlott össze, amikor 2008. júliusában életem első szörnyetegét felfedeztem magamon, miközben falatozott belőlem. Ritkán voltam így kétségbe esve eddigi életem során.

Talán utoljára akkor, amikor a tatai katonai kiképzésem éles éjszakai T-72-es harckocsi lövészetén, mint harckocsivezető, az orosz típusú infra éjjellátó készülékem vezetés közben elsötétült. Másnap a szakasz fél napon keresztül lapátolta a fedezéket eredeti állapotába. Utólag tekintve ez a kullancsrealizáló helyzet keményebb volt. Elfehéredtem, de egy mentő kéz megszabadított tőle. A csípés helyének megfigyelési fázisa csak ezután következett, először egy álmatlan éjszakán át, aztán végül napokig aggódtam. Időközben áttanulmányoztam minden a témával kapcsolatos anyagot és felkészültem a legrosszabbra.


A helyzet az, hogy túléltem, nem tett a lelki sérülésemen kívül egyéb kárt szerencsére. Hogy ne menjek erdőbe ezek után sem merült fel bennem, bár igaz, vártam már a 20 centis havat a biztonság kedvéért. Szóval itt van újra a tavasz és rajzanak ismét a kis átkozottak. Persze, ne fussak erdőben (vagy ha igen iszonyú gyorsan), meg van a kullancs-encephalitis ellen oltás is, tudom. Talán a beöltözés is segít és ugye mindenféle mechanikus védőeszközök (spray-k, krémek) is vannak szép számmal, hisz fogyasztói társadalomban élünk. Persze preventíve van oltás a Lyme-kór ellen és azt hallottam, hogy a Magne B6 nak is van valami visszataszító illata. Szóval a kérdés adott. Védekeztek ellene? Ha igen ki hogyan? Vagy csak nekem jelent ez olyan nagy gondot? Méghogy kutyák...

 

 Akkor futunk?

40 komment

Címkék: kutya betegség futás erdő védelem kullancs

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr201023119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegyi Ali 2009.03.30. 11:04:36

Szerintem az a kérdés, hogy hol futsz?
Ha tájfutó-módra "beadzsindzsába", akkor azon kívül, hogy bozótfelső+bozótnadrág, jól begyűrve a nadrág a zokniba, és kezeknál, nyaknál jól szigetelni, nem marad más, csak az imádkozás, meg esetleg a vegyszerek (nekem egyszer egy túrán ráfolyt a szúnyogriasztóm az ollómra, ami fél nap alatt összerozsdásodott-> azóta nem merek ilyesmit magamon használni).
Ha viszont turistaösvényen futsz, akkor csak annyira érdemes figyelni, hogy lehetőleg hosszú legyen a nadrág (hosszú futónadrág szerintem ideális), és azt gyűrd be a zokniba rendesen. ugyanis a kullancsok az elsóbb leveleken, fűszálakon figyelnek, és onnan kapaszkodnak a ruhádba. Az ösvényen legfeljebb a cipőd szintét tudja elérni, és ha a zikninál már nem tud bejutni akkor szerintem nagyjából megúsztad. Az tévhit, hogy rádugranak a faágakról (nekünk gyerekkoromban mindig ezt mondták.). Tehát ha tényleg csak futni jársz ki, és nem fekszel, üldögélsz a fűben, aljnövényzetben stb, akkor szerintem nem lesz baj.

Vegyi Ali 2009.03.30. 11:06:31

kezeknál= kezeknél
elsóbb= alsóbb
szintét= szintjét
stb., stb., értelemszerűen...

DaMartian 2009.03.30. 11:31:11

Én régen óriás túrázó voltam, nagyjából a kullancsok miatt van, hogy ma már a Margitszigeten se szívesen ülök le a fűbe még piknikezni sem...
Én is nagyon parázom ezektől a kis dögöktől.. Így steril városi aszfaltkoptató lettem..és inkább szívom a szmogot.. : (

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2009.03.30. 11:41:09

Olyan szinten igaz hogy a "fákról ugranak rád", hogy néha a bokrok ösvényre belógó ágain tanyáznak. Ha hozzáérsz az ághoz rádesik a dög.

Lehet hogy a kedvenc meredekeimet jegelni kell mostanában a HHH-n. Pláne hogy nemsokára jönnek a lódarazsak is.

rodriguez 2009.03.30. 11:43:34

Én úgy tudtam, hogy a Lyme-kor ellen még nincs oltás. Az az oltás, ami a gyógyszertárakban beszerezhető, az 'csak' a kullancsenchephalitis-szal szemben véd meg. A Lyme-kór gyógyítható, ha időben észreveszed: nagy dózis antibiotikummal. Én túristaösvényen futottam, hosszúfutónadrágban és mégis sikerült egy kullancsot + Lyme-kórt összeszednem, utána 6 hét durva antibiotikum (doxycyclin).

bolsh (törölt) 2009.03.30. 12:32:07

Megérne egy összeesküvéselméletet a helyzet.

Gyermekkoromban a 80-as évek elején vándortáborban vettem részt. Tapolcától-Füredig kb 100km-es vándorlás (nem légvonalban!), és minden állomást szigorúan gyalog értünk el. Árkon-bokron, derékig érő gazban, volt hogy a fáradtságtól aludtunk egy-két órát a méteres fűben. 42(!) gyerek, két héten át, 100km-en keresztül, és,
és
egyikünkben sem volt kullancs! Egyetlen egy sem! Azt sem tudtuk hogy néz ki! Úgy volt hogy valaki hallott már róla, hogy valaki látott már valakit aki találkozott már kullanccsal. És persze nem kellett a tapasztalathoz vándortábor sem, ugyanis otthon is tavasztól őszig kinn hemperegtünk a természetben, domboldalról gurultunk, fűben csúsztunk-másztunk. Természetesen egyetlen támadó kullancs nélkül.

Aztán pár éve engem is utolért a rémálom, ugyanazt a rettegést éltem át, aztán még párszor. Mára a helyzet úgy eldurvult, hogy már március elején úgy kell söpörni a dögöket a nadrágszárról! Eszméletlen tömegben támadnak!

Honnan jöttek? Régen még hemzsegtek a közvetítő állatok, birkák, szarvasmarhák, lovak, és a kullancs ritkaság volt. Ma az állatok a ritkák, és a kullancsok hemzsegnek. Lassan lehetetlen veszélytelenül kinn tartózkodni a természetben. Ezek a kis dögök aljasabbak a mérgeskígyóknál is, mert azok legalább menekülnek. Lassan az ausztrál bozót biztonságosabb lesz, mint a magyarországi természet.

Az ember hajlamos azt hinni hogy mesterségen felszaporították ezeket a szörnyeket, különféle aljas indokokból.

catshannon 2009.03.30. 13:03:31

Az összeesküvésre inkább nem mondok semmit, de annyiban van köze hozzá az embernek, hogy kinyírt egy méhfajt, ami természetes ellensége volt a kullancsoknak. éjjenéjjen.

futafitt 2009.03.30. 13:22:39

Megoldható lenne az egész kullancsprobléma, ha mint régen, írtanák őket. Megértem, hogy veszélyes a vegyszer a környezetre, de a kullancs tömeg most már talán még annál is veszélyesebb ránk nézve. Mert mi is a környezet része vagyunk.

hugszi 2009.03.30. 13:30:57

Ha száraz és meleg lesz a nyár a kulik is elkotródnak. A párás 15C° körüli idó a kedvencük (éljen április)
A napsütötte réteket nem kedvelik, ott nyugodtan piknikezhettek.

DaMartian 2009.03.30. 14:02:24

@hugszi: Kösz a tippet hugszi! Kicsit megnyugodtam. Gyerekkoromban én is non stop a természetben fetrengtem és sosem volt bennem kulimuli!
De egy kedves futótárs tavaly szenvedett el egy Lyme kóros kullanccsípést, és bizony nagy fájdalmak és több mint fél év kihagyása a futásban lett az eredmény! Vagy gondoljunk csak mindannyiunk kedvencére, Monspart Sacira! És én is úgy tudom, hogy oltás csak agyhártyagyuszira van, Lyme-ra nincs! Nem köszönöm! Inkább a szmog! De tényleg!

Asidotus 2009.03.30. 15:01:46

Szerintem túldramatizálják a helyzetet. Városban élő embereknek olyan jól esik rettegni az erdőtől.
Oda kell rá figyelni, óránként, másfél óránként átnézi magát az ember, és leszedegeti magáról őket. Nem mászol bele az aljnövényzetbe, és nem találkozol velük.
A kutyát viszont nagyon félteném tőlük (nekem nincs, ezért a feltételes mód), kirándulás után nagyon alapos vizit az ebnél!
Én gyakran járok túrázni, nem egyszer még kint is alszom az erdőben, hálózsákban, és még nem volt velük gondom.
Szerintem az aljnövényzetben szegény bükkerdőkben nem találkozol kullancsokkal.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.30. 16:45:11

Volt már kullancsom sok, meglehetősen extrém helyeken is, pedig nem hemperegtem a fűben. Nem tudom hogy ugrik-é vagy ejtőernyőzik csak, mindenesetre, ha túrázok akkor mindig figyelek a zárt ruházatra, plusz hazaéréskor zuhany előtt kullancsvizit, mindenhol, de tényleg mindenhol, főleg vérbő testfelszíneken. A hajas fejbőrt sem szabad kihagyni, pedig az rohadt macera (főleg hosszú hajnál). Nálam az erődben futás alapvetően ösvényen futás, de az ördög nem alszik, és 5-10 percet nekem megér. Ha pedig volt kullancs, akár van utórezgése (bőrpír, láz, akármi furcsa) akár nincs, véradás nuku részemről egy fél évig.

Vegyi Ali 2009.03.30. 17:58:21

Elvben a Lyme kór a veszélytelenebb, oda kell fogyelni, és ha megvannak a tünetek (azt hiszem fájdalommentes növekvő piros karika) akkor antibiotikum-kúra. Az agyhártyagyulladás már rosszabb, de a legjobb, hogy a védőoltástól meg (kis valószínűséggel) agyvelőgyulladást lehet kapni.

Vegyi Ali 2009.03.30. 18:00:07

@Nűnű: aha, mondd azt mondjuk egy kisgyereknek, hogy ne másszon az aljnövényzetbe...
@hugszi: az a jó a napsütötte rétekben, hogy pl. nyáron csak ezt kerülöd el, mert mennyivel jobb az árnyékosba behúzódni...

FAQlyás Menyét 2009.03.30. 19:42:04

Állítúlag az egyik fajtájuk felülről leugorva támad, a másik pedig lentről felugorva. Jól kitervelték ezt!
Amúgy nem csak a teljes beburkolózás, hanem a teljes ruhátlanság is segíthet - nyilván az elengedhetetlen cipő kivételével. Mivel a ruhán kapaszkodnak meg, ennek hiányában pedig lecsúsznak. Erre persze nem vállalok garancát, nem próbáltam ki még.

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.30. 19:43:50

@FAQlyás Menyét:
már várom mikor jelenik meg ez a hoaxkábelen :)

FAQlyás Menyét 2009.03.30. 19:59:56

:D
Nem én találtam ki, pár éve hallottam valahol ezt az elméletet, utánakerestem az előbb neten de nem találtam semmit, csak külön meztelen kirándulásokról szóló oldalakat (köze sincs a szexhez, nem kell aggódni/örülni.: navke.hu/index.php?main=archivum&lang=&year=2008&pr=natura ), és külön a kullancsokról.
Egyszer csak ki kéne próbálni így a futást - bár lehet nem túl egészséges a heréknek az a sok lengedezés!

hcpeter1 2009.03.30. 21:29:54

Hát most rámhoztátok a parát...
Mennyi az esélye a támadásnak, ha egy bicikliúton futok, ami az erdőben megy? Teszem azt a legmelegebb nyáron, hosszú nadrág kizárva? Mekkorát tudnak "ugrani"?
Bár be voltam oltva, kb 10 éve...

Ras · http://futo.blog.hu 2009.03.30. 22:48:30

szerintem túl van pörögve a dolog. Ha odafigyelsz, csekkolod magad, ha kell időben orvoshoz mész, nem lehet vész. Én három éve futok minden évben tavasztól őszig ugyanabban az erdőben kb ugyanazokon az ösvényeken, kb ötször volt bennem kullancs, sosem lett tőle semmi bajom, igaz pár órán belül észrevettem és ki is szedtem. Egyszer beszakadt a fejének egy darabja, mert már mélyre kapaszkodott, ne mtudtam jól kifordítani (Lyme, agyhártya fertőzés szempontból nem gáz, a bacik a gyomrában vannak), kicsit begyulladt, kinyomtam a gennyel együtt, elmúlt. Azért két hétig minden nap többször csekkoltam nem kezd-e el nőni a bőrpír, aztán elmúlt.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.03.30. 23:03:54

azért az összeesküvéselmélet erős...azért tényleg furcsa, hogy 20 éve még alig lehetett róla hallani, mára meg felerősödött a marketing...de lehet nem alaptalanul.

boibo 2009.03.30. 23:09:53

Azért bolsh összeesküvés-elmélete részben akár még igaz is lehet. Nem az a része, hogy VALAKIK direkt szaporítják a fertőzött kullancsokat. Hanem ami a többi emlőst illeti. Az erdők ügyében nem nyilatkoznék, de a réteken régen marhákat, birkákat legeltettek országszerte. Mostanság ilyet alig látni. Mindazok a kullancsok, amik eddig pl. birkát ettek, most mind emberre vadásznak. :(((

Egyébként Rassal értek egyet. Nagyobb ennek a kullancsveszélynek a füstje, mint a lángja.

boibo 2009.03.30. 23:12:05

Ja. Meg még az is eszembe szokott jutni időnként, hogy a védőoltásokat gyártó cégeknek ez a legjobb reklám.

Z-o-g 2009.03.30. 23:34:17

mi a helyzet a risztókkal? Off, Vape, és társai? Csak pénzkidobás?

Vegyi Ali 2009.03.31. 09:18:35

@hcpeter1: szerintem akkor, ha nincs magas fű, akkor semennyi. Semekkorát sem tudnak ugrani. Viszont a tízéves védőoltás nem ér semmit sem, a kullancs-enkefalitisz elleni oltást emlékeim szerint 3 évenként ismételni kell.

bellone 2009.03.31. 09:26:37

Sziasztok! 20 éve aktív tájfutó voltam (pontosabban akkoriban hagytam abba, de előtte 6 évig nyomtam). Akkoriban is voltak kullancsok, de a fertőzésveszélyes területek (állítólag) nem terjedtek ki az egész országra (hozzátartozik, hogy Csernobilra is azt mondták, hogy veszélytelen).

Egy srácot ismertem, aki agyvelőgyulladást kapott, ő is szövődménymentesen túlélte. A Lyme kórnak annak idején semmilyen sajtója nem volt (szerintem az orvosok még most sem diagnosztizálják elég hatékonyan), ezért több ismerősöm évekig kínlódott vele, mire kiderült a gond.

Tavaly kezdtem újra futni, szinte kizárólag erdőben, a régi tájfutókapcsolataim már megint nem csak a sörözésről szólnak. Pedig a sörben lévő B vitamin szaga riasztja a vérszívókat, tehát hasznos (és kellemes is), ezért a MagneB6-ban is lehet valami.

Ezen felül a védőöltözetek szerintem nem működnek, feltéve, hogy vetkőzés előtt nem mész fertőtlenítő kamrába. A ruházatról ugyanis lemászik és ekkor gyanútlanul ér majd a "támadás"(vagy a környezeted). Javaslom viszont az alapos testvizsgálatot, különös tekintettel a hajlatokra és minden olyan porcikára, ahol vékonyabb a bőr.

A fertőzésveszély közvetlenül nem a vérszívásból adódik, hanem a salakanyag-ürítésből, ugyanis a kettőt ugyanazon a csatornán valósítják meg a kis férgek, ezért pár óra haladék (+órákba kerülhet az is míg a számukra megfelelő helyet kiválasztják) mindenképpen van, ha addig lefüleled, lehenteled és csak ő vesztett. A leszakadó fejjel -a leírtak miatt-szintén nem kell sokat törődni a szervezet kiveti magából.

Bocs, hogy hosszú lett, de végül is az a lényeg, hogy ha iszol eleget és figyelmes vagy elég jó százalékban túl fogod élni a találkozást.

HelloJozsi 2009.03.31. 09:49:59

Polybé, illetve rendszeres önvizsgálat. Lehetőleg kerülni a magas aljnövényztetet és a "vadszagú" helyeket (etető, ívóhely, dagonya). Engem sajnos imádnak, de a fentiekre odafigyelve nem volt esélye eddig egynek sem, ha akadt is rám befúródás előtt leszedtem azt az egy-kettőt ami akadt. Polyibét csak többnapos túrák során szedtem, mikor még volt esélyem ilyesmiben részt venni, ami sajnos nem mostanában volt (erdész tipp) :(
A cuccot viszont sürgősen a mosásba vagy szeparáltan bezacsizva a szennyesbe, hogy ne tudjon átmászni a kis kötsög.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.03.31. 10:06:55

A kullancsokat túlélőkéssel le kell szúrni! :))

ïslāndęr 2009.03.31. 13:36:42

én tavaly a Margitszigeten találkoztam egy fáról ugró egyeddel, szerencsére a szemüvegemen landolt, így lesepertem (előtte azért széttrancsíroztam).

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.31. 14:08:49

@BGy: na végre, megvan a megoldás! :DDD

zsolababe 2009.03.31. 15:42:43

@rrroka: kutyakra is ezt talaltak ki emlekszel? :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.03.31. 19:15:06

@zsolababe: naná, ez a vicc lényege! :) minden futós problémát megold a túlélőkéses vértájfutó! :DDD

zsolababe 2009.03.31. 20:20:25

@rrroka: a futashoz legnelkulonozhetetlenebb(jo kis szo, mi?) eszkoz a tulelokes :)

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.03.31. 22:40:26

Van egy ötletem:kipróbálom a kutyáim Frontline-ját!
Egyébként meg sörrel bedörzsölés az erdőbe és az atombüdös kence,amit a patikában árulnak-nem tudom mi a neve!

harzol2 · http://forum.tozsde.hu/ 2009.03.31. 23:41:41

Ez kész!

Rettentően túl van lihegve a téma, de legalább neked garantáltan nem lesz belőle semmi komoly bajod.
A kullancs ellen a legjobb védekezés, ha tudod mire kell figyelni. Én pl. érzem magamon őket, de akkor sem esem kétségbe, ha belémment. Azonnal kiszedem és kész.

Fogalmam sincs hány száz kullancsot söpörtem le magamról, vagy vettem ki a bőrömből.
Probléma mégsem lett belőlük, kivéve egyet. Azt nem vettem észre.
Lyme-kór lett belőle, pontosabban csak Lyme-borrealis vírus fertőzés, merthogy a fura sávos foltot azonnal kiszúrtam.

Irány a körzeti orvos és közöltem vele a tényt. Nem hitte, azaz leginkább fogalma sem volt róla, hogy a folt valóban azért van-e, de elküldött a bőrgyógyászhoz.
Ott felírták az antibiotikumot, amit szedtem vagy 10 napig és itt a történet véget is ér. Kutya bajom.

Persze. Lehet rosszabbul is járni. Ha pl. veszek a patikában rovarcsípés elleni krémet és azzal kenegetem a kokárdaszerű foltot, akkor számolhatnék az ízületi problémákkal.
Monspart Sacinak is azért lett belőle komolyabb baja, mert az orvosok nem gyanakodtak kullancsra. Egyszerűen akkoriban nem voltak felkészülve arra, hogy a kullancs okozta problémákat felismerjék és ennek megfelelően kezeljék az embert.

- Tavasztól őszig minden áldott nap az erdőben futok. Nem sörözök, nem szedek szereket, nem fújom magam semmivel és nem a kullancsok befolyásolják az öltözködésem.
- Ha kedvem tartja hempergek a fűben, gyakran megyek bozótosokon keresztül. Túrom a dzsuvát, mert hisz vagyok.

Mindezt nagyon élvezem és egy másodpercig sem parázok a kullancsokon. Arra nem vagyok büszke, hogy még beoltva sem vagyok, de ha egyszer a tűtől jobban félek, mint a kullancsoktól. :)

Ha viszket valamim nem csak megvakarom, hanem megnézem mi az. Ha magamban, vagy másban kullancsot fedez fel valaki, akkor teljes vizit.

Ha bőrpír, akkor irány a doki.
Ha ismeretlen eredetű egészségügyi probléma, akkor minden orvosnál 2x rákérdezek, hogy "Tuti nem okozhatja ezt kullancs?"

Mindezek után én úgy gondolom a várható élettartamom és "életminőségem" meghaladja azokét akik nem merik betenni a lábukat az erdőbe.

Lehet amit itt leírtam nagyon okoskodós, de nem zavar.
A lényeg, hogy menjen nyugodtan mindenki a természetbe és parázzon nyugodtan. A para ugyanis megvéd a kullancsoktól, hisz aki az első apró jelre ugrik az mindent időben kiszúr és ez a lényeg. :)

harzol2 · http://forum.tozsde.hu/ 2009.04.01. 00:03:25

No és akkor pár tényadat:

- Kullancsok nem ugranak, nem esnek fáról.
- Növényekről (bokrok, magas fű...) jutnak ránk.
- Szeretnek a puhább és védettebb bőrfelületig elmászkálni a testünkön (hajlatok)
- Előbbit van aki érzi, van aki nem.
- Nem kell megfullasztani, hanem egyszerűen gyorsan ki kell szedni, ha belénk ment egy.
- Nem minden kullancs fertőzött.
- A fertőzött kullancsok leginkább Lyme-al fertőzöttek.
- A lyme-kór ellen nincs oltás, de tünetmentesen és 100%-ban gyógyítható, ha időben észreveszik. (sajnos néha a kokárdaszerű bőrpír azonban elmaradhat)
- Agyhártyagyulladás ellen van oltás, ami nem nyújt örökös védettséget. Időnként meg kell újítani és az első alkalom 3 részes.
- Agyhártyagyulladás is gyógyítható, de ez már komolyabb eset, mint a Lyme. Fontos a problémák jelentkezése után hamar kideríteni, hogy kullancs okozta a baj, így a gyógyulás esélye a legnagyobb.
- Egy átlagos körzeti orvos nem valami tájékozott a témában, így nem árt nekünk annak lenni.
- Ruhát, hajat nem árt mosni, hisz ott is megbújhatnak.
- Teljes test átvizsgálása 1-2 perc. Ennyit nyugodtan lehet rá szánni.
- Vannak kullancsban telített részek és szinte kullancsmentes részek az országban.


Régen is volt sok kullancs, legfeljebb nem pont ilyen területi elosztásban. Most viszont többet beszélnek róla a médiában és az emberekre a frászt hozzák. Ez rossz, ha azt vesszük, hogy emiatt sokan nem mennek a természetbe, de jó is, mert aki mégis megy az sokkal jobban képbe kerül, így gyakorlatilag minimalizálja, hogy ebből gondja legyen.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.04.01. 06:32:56

@rrroka: "túlélőkéses vértájfutó"! Áhahah, ez jó! Ő a megoldás mindenre.

boibo 2009.04.01. 07:22:36

@harzol:
Kösz, hogy ezeket leírtad! Tökéletesen egyetértek!

Ras · http://futo.blog.hu 2009.04.01. 08:15:51

@harzol: pontosítás: a Lyme-kórt BAKTÉRIUM okozza, név szerint a Borrelia burgdorferi (http:\\hu.wikipedia.org/wiki/Lyme-k%C3%B3r ).
Az agyhártyagyulladást is okozhatja baktérium, de az lehet többféle is (akár a Lyme-kórt okozó is!), valamint vírusok és gombák is felelősök lehetnek érte, de egyéb okok is szóbajöhetnek mint pl paraziták, rák, drogok, fizikai sérülések. (http:\\hu.wikipedia.org/wiki/Agyh%C3%A1rtyagyullad%C3%A1s )

Az antibiotikumok csak a baktériumokat ölik, a vírusokat nem.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2009.04.01. 08:51:46

harzol köszi hogy így összefoglaltad...

harzol2 · http://forum.tozsde.hu/ 2009.04.01. 09:53:34

Ok. Ras.
Biztos baktérium, de ezt a részét azért én is az orvosokra szoktam bízni. :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása