Építünk és rombolunk

2011.04.19. 10:12 szasza75

Tudjátok, mennyien indultak el Magyarország legnépszerűbb teljesítménytúráján? Több, mint ötezer induló volt a XXX. Gerecse teljesítménytúra 3 távján (50, 20, 10 km-es távokon). Elképesztő szám.

Építsünk:

Szombaton reggel 6-ra, mi is Tatabányára érkeztünk. A korai érkezésnek köszönhetően találtunk parkolóhelyet, majd egy gyors nevezést (600 Ft) követően el is startoltunk. Áronnal és Gergővel hagytuk el lendületesen a várost és egyben a túrázók oszlopát. Benéztünk egy kanyart, így tettünk egy 4-6 perces kitérőt, aztán visszafutottunk a helyes útra. Áron erre berágott, így elszaladt, mi meg Gergővel kényelmesebbre vettük a mozgást és beszélgetve habzsoltuk a kilométereket.

Csodálatos nap volt és ideális futóidő. A természet lomböltözete élénkzöld színnel örvendeztette meg a kirándulni vágyókat. Szerencsénkre volt időnk bőven nézelődni. Az útvonalat nagyjából ismertem, így a tájékozódással sem kellett nagyon vacakolnunk. Tardos településére (kb 15 km, 1:30 körül) volt az első nagyobb frissítő pont, pótoltam egy kis kalóriát géllel, Gergő rögtön lereagálta egy sótablettával. Annyira nem esett jól gyomrának, pár perc technikai szünetet követően kis sétával, majd lazább tempóban folytattuk.

A Kis-Gerecse oldalában található medvehagyma mező nemcsak látványra gyönyörködtető, de meg is határozza a jellegzetes illatot. A jól futható Pusztamarót-Héreg útvonalon kicsit belendültünk, majd a Bányahegyen (29 km 3:10) elbúcsúztunk. Innét teljesen magányosan, egy kicsit magasabb sebességi fokozatra kapcsoltam. A Vértestolnai műútnál felvettem dugi vizemet és egy tartalék gélt, majd a terep adta lehetőségekhez mérten igyekeztem tempózgatni. A Koldusszállás utáni sárga jelzés annyira nem volt kellemes, a Turul madárhoz vezető út pedig kifejezetten nem is hiányzott. A pontőrök igen kedvesek, mosolygósak voltak, bár az egyik pontőr, miközben beszélgetett a társával, az igazolófüzetem felett a bélyegzőjével körözött vagy 40 másodpercig, mint egy gyanakvó finánc külföldi beléptetésénél.

A Turul lépcsőjén való leszökdelés nem volt kellemes. 49 km-t mértem és pont 5:00 alatt húztam be. Nagyon kellemes, az utolsó 20 km (1:50) építő jellegű lendületes futásra sikeredett. Nagyon elégedett voltam.

Pár beérkező társamat megvártam, majd következett a délutáni program. 

Romboljunk:

Irány Sárvár, ahol egy 12 órás váltó lassító tagjaként voltam benevezve. Délután 3 környékén meg is érkeztünk Sárvárra, majd egy rövid kajálást követően átvettem a stafétabotot és belekezdtem a vár körüli 1 km-es útvonalon társas körözgetéseimbe.

Bevallom, hogy a délelőtti 49 km utána az újraindulás nem volt könnyű. Szépen lassan azért bemelegedtem, felvettem az üzemi hőfokot és 15 kört le is tudtam tűrhető tempóban. A társaim leváltottak, időközben ettem egy jó gulyást, ráküldtem egy sört és készen is álltam az alvásra. Sajnos még futni kellett, mert a társaim fáradtak. Este 7-től bevállaltam még bő 1 órát, igaz, azt már komótosabban, beszélgetősebben. Nehezen indultam, lassabban is pörögtem fel, kicsit éreztem is a lábam már. Szar volt újra nekikezdeni.

Érdekes megfigyelést tettem, teli hassal 5:30-6:00 körüli tempók egészen jól mentek, viszont amint gyorsítottam, rögtön el kezdett feszíteni a hasam. Így inkább visszaálltam a kényelmi tempóimra.

Nyilván első olvasatra ez az egész őrültség, talán másodikra is. Hogy ez a délutáni attack a testem ellen mennyire volt romboló, nem tudom, talán egy kicsit meggyűrtem a testem, fejben viszont erősített. Egy biztos, egyben könnyebb lett volna a délutáni produkció, mint így megbontva, bekajálva, besörözve. Nem ajánlom senkinek.

A sárvári 24 órás futáson egyébként két fantasztikus pályacsúcs is született. Az egyiket Mazur Béla hozta össze, a másikat a tavalyi UB-n diadalmaskodó Görög Veronika:

28 komment

Címkék: gerecse tata teljesítménytúra sárvár

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr362838069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pannonfunk 2011.04.19. 10:44:45

Ezek fantasztikus eredmények, gratula mindenkinek!

bellone 2011.04.19. 10:47:02

Kezd megdőlni a tézis, hogy az ultrafutás nem a fiatalok sportja. Nagyon kemény amit ők ketten nyújtanak. Le a kalappal!

csétomi 2011.04.19. 11:19:31

Gratula!! Látom a pulzus is rendben volt!

2011.04.19. 11:50:27

tényleg kemény, amit csinálnak, eszméletlen számok.

@bellone: érdekes kérdés lehet, hogy mennyire fiatalon szabad ezeket a hosszú távokat vállalni. Több helyen olvastam, hogy a különböző ultra versenyszámok nem is a teljesítmény miatt nem a fiatalok sportja, inkább azért, mert a fiatal(abb) szervezet másként reagálhat az extrém hosszú megterhelésre. Edzésonline-on volt egy jó Zahorán Ádám interjú, aki pont azt hozza fel pl a komoly sérülése okának, hogy túl fiatalon túl sok extrém távot futott, és több maraton, félmaraton kellett volna előtte. Persze, gondolom, mint sok más ez is elkati kérdés.

bitliszbá 2011.04.19. 13:18:41

Nagyon kemény! ez gyalggalopp és arev blogtársakra vonatkozik akiknek teljesítménye a fantasztikusnál kicsit több!!!

Nagyon kemény! ez meg szasza75-re vonatkozik, aki 50k után még bevállal 200km-rel odébb +30 kilit.
Kalapom emelem és a földig borulok előttetek! :)

a zabálás utáni futásról hasonló tapasztalataim vannak.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.04.19. 13:33:19

Nagyon szép teljesítmény, és biztos, hogy már a helyszín miatt is megérte. El tudom képzelni az endorfin bombát. :-) Ekkora futás ilyen szép helyeken!

doncii · http://doncii.blogspot.com 2011.04.19. 16:20:42

szasza odab@sz megint - riszpekt :)

Jane 2011.04.19. 20:16:25

Azért ez a napi két (három) etap nem semmi Szasza! Egy ilyen 49 km után még aznap elkezdeni újra futni, az nagyon kemény.
Most a saját szintemen, a saját tapasztalataimból kiindulva, egy három részre osztott balaton maratont mindig jobban megszenvedek mint egy (nagyjából ugyanazzal az idővel) egyben lefutott 42 km-t. A nagyjából ugyanaz az idő azért van, mert az agyam soha nem engedi, hogy csak az adott szakaszban gondolkodjam. Persze egy ilyen több etapos versenyhez más jellegű felkészülés kellene tudom, de ettől függetlenül érdekelne nektek ott van e ilyenkor a fejetekben az aznapi második futás amíg az elsőt gyűritek? Vagy a másnapi futás, mikor még a main sem vagytok túl?
Ti, akik próbáltátok ezt már nagyban (ultratávok váltóban, vagy egyéniben): Mindig csak az aznapban gondolkodtok, és bízva a felkészültségetekben megpróbáljátok kihozni minden futásból a maximumot, vagy globálisan van a verseny a fejetekben, és az "inkább lasabban, de biztosan, mert ott van még a holnap is" elvet követitek?
És most nem Mazur Béláról, meg Görög Veronikáról beszélek. Vágom, hogy Ők egybe futották le ezt az egészet. Jézusom... Gratula!!!!!! :)

Zime 2011.04.19. 20:21:55

Hát nem tudom Szasza, ez így kevésnek tűnik... Ha esetleg ugyanezt kézenállva, és a törött ujjaddal, akkor talán...

Zime 2011.04.19. 20:24:28

@Jane: Nekem is ez most a parám, mert novemberben Siófokon én is nekimegyek annak a maratonnak 3 részletben. Külön-külön megy mindegyik táv, na de egymás után...? Meglátjuk.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2011.04.19. 21:16:46

@Zime:
mondjuk az ujjam el van törve :-)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2011.04.19. 21:27:31

@Jane: szerintem ilyeneket csak ésszel lehet futni, ismerni kell a testem, hogy mit bírok, meddig feszíthetem a húrt. Bármilyen új érzést, ami elmozdít az egyensúlyból komolyan kell venni. Egyfajta önkontroll és önismeret kell a megfelelő tempóhoz, ami közel sem a max teljesítmény, hogy még aznap , illetve másnap is lábra tudjak állni.
ez az esemény szombaton volt, vasárnap, nagyon könnyű 9 km-t futottam átmozgatásnak, hétfőn könnyű 11 km-t, benne pár darab 50-80 méteres repülővel. Ma már szinte nem is éreztem a szombatit, így a HHH-n bátrabban futottam egy elég szintes útvonalon connect.garmin.com/activity/80217644

Jane 2011.04.19. 21:43:54

@Zime: Na, most ez a komment elég lustának fog tünni a szaszáé után de.. szóval... csak azt akarom írni, hogy nehogy megijedj, ha megvannak külön a távok simán fel lehet készülni erre a maratonra. Minden csak attól függ mihez szoktatod hozzá a szervezeted. Nekem azért nehéz, mert nemhogy egy nap nem megyek ki kétszer futni, de egymást követő két nap sem. Az én izomzatom megszokta a 48 óra pihit minden futás után, így nem könnyű "rávenni" a versenyen egy aznapi második futásra, pláne még egy másnapira is. Tudom, hogy ilyenkor rombolok, de csak azért mert lusta vagyok normálisan felkészülni..:(
A lelkemet viszont semmi nem építi jobban mint az őszi Balaton :))

Jane 2011.04.19. 21:48:05

@szasza75: Aha, oké, úgy látom te nem ugyanazzal az edzéstervvel készülsz mint én.. :)

Mylady 2011.04.19. 21:57:18

Tehát jól értem: délelőtt egy röpke 50 km 5 óra alatt, délután 15 km, este meg még egy óra? És arra panaszkodsz, hogy az utolsó szakasz már nem esett annyira jól és kezdted érezni a lábad? :O
Értem én, hogy ultra meg Szasza, meg ilyenek, na de akkor sem szép dolog ilyenekkel sokkolni az amatőr hobbifutókat... :)

effe 2011.04.19. 23:21:03

@Mylady: ezzel én is így vagyok (a nem szabad sokkolni résszel...)
ilyenkor mindenféle komment bennem reked, az ujjam ráfagy a billentyűzetre.

mindig meglepődök, hogy az emberi szervezet (és akarat) mikre képes...

szaszit 2011.04.20. 09:00:54

@szasza75: nem kellett volna vacakolni itt a pihenőkkel egyben kellett volna a 12 órát futni akkor nem lettek volna ilyen problémák az újraindulással:))

2011.04.20. 09:34:53

@szaszit: így van, én is ezt választottam volna, hogy a gerecséről átszaladok sárvárra :)

egyébként az újraindulás képességét nagyon irigylem Szaszától.
Múltkor egy TT-t elég jó tempóban lenyomtam (bár én csak gyalogolva), és a végén éreztem, hogy még simán van bennem tartalék, hogy továbbmenjek akár még egyszer annyit. Viszont a célban leültem, utána haza tömegközlekedés stb, és 1.5 órával később már be volt állva a lábam, elmerevedve minden izmom, hogy inkább lemondtam az esti programot, biztos nem lettem volna képes futni. Lehet, hogy érdemes lenne megpróbálkoznom a túrák után egy pár km-es futással, hátha lehet ezt is fejleszteni.

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2011.04.20. 10:14:39

Sziasztok. Mar regebb ota olvasom a blogot, es nagyon tetszik. Söt, kb. 1honapja elkeztem rendszeresen (heti 2szer) futni. Cel 1. fogyas, 2. junius 5-en egy felmaraton. Meglatjuk... :-)
Tegnap sajnos volt egy kisebb hullamvölgyem, de ma mar jobban erzem magam, bar most par nap szünetet tartok. (sajnos a talpamon vagy egy eleg nagy vizholyagbol maradt erzekeny seb, ami futaskor folyamatosan faj. Amugy ilyenkor mi a jobb? "Radolgozni", vagy inkabb hagyni, hogy gyogyuljon?)
Bocs a kicsit off hozzaszolasert, de hogy a temaban is kerdezzek: nekem alapszabaly, hogy futas közben soha nem allok meg, mert csak fel perc seta utan is olyan szinten "bemerevedik" a labam es föleg a terdem, hogy mozogni is alig birok. (mint aki besz@rt, kb. ugy megyek...) Elindulni utana nem is merek. De miert, illetve mivel lehetne kicsit ezen javitani?
Mindenesetre mar a blog es a hozzaszolasok olvasasa is többször eröt adott hogy elinduljak futni. Ezert köszönet nektek! :-)

Zime 2011.04.20. 10:24:39

@Jane: Na hát ez az, én is úgy vagyok vele, mint Te: nagyon ritkán futok egymás utáni napokon, napon belül kétszer meg sosem... Szóval ezért lesz kihívás majd novemberben, de állok elébe! :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2011.04.20. 10:42:01

@Zime: szerintem tök hasznos olykor napi kétszer futni, keveset, de akkor is... néha én is csinálok ilyet.

pannonfunk 2011.04.20. 10:59:45

@Sz.Lacc: Vízhólyag: ha fáj, amikor rálépsz, óvatosan szakítsd fel, utána kenjed le szalicilos alkohollal, és tegyél rá sebtapaszt. Ha nem tudod lefertőtleníteni, akkor inkább ne szakítsd fel, mert ha elfertőződik, frankón begyulladhat.

Futás után nyújtsál, előtte pedig melegítsél be, ez alapszabály. Próbáljad ki, hogy futsz egy rövidet, utána rendesen lenyújtasz, majd próbáljál újra futni.

Mennyit futsz összhosszban hetente és mekkora tempóban? Mennyi a túlsúlyod? A válaszok függvényében kérdezzél meg nálam okosabbakat, hogy ajánlják-e a júniusi félmaratont, nehogy frankó sérülés legyen belőle...

@szasza75:
Nekem februárban nagyon bejött az, hogy futóklubbok után hazakocogtam (10 + 6 kili). A kettő között volt rétes, tea, meg nagyon alapos nyújtás Vajda Zsuzsi vezetésével :)

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2011.04.20. 11:57:34

@pannonfunk: hat a vizholyag mar reg felszakadt, pont az a baj, hogy alatta meg nem nött teljesen vissza a bör, es erzekeny (eg), ha futok. De ezt a szalicilos alkoholt kiprobalom majd...
Tempot csak most tudtam elöször igazan merni. (vettem egy Nike+ orat, amivel vegre tudom mennyit futok. Elötte csak olyan kb.-re mertem az idöt es tavolsagot) Vasarnap 10km-t futottam pontosan egy ora alatt (asszem 1:01 volt), es jol esett. Marcius elejen kezdtem kb. 5km-rel, most 10-12km-t futok.
Most vagyok 97-99 kg között, ehhez 192cm. Celom kb. 90-re lemenni. Korabban is sportoltam (kosaraztam -> terdproblemak), meg nyaranta mindig kocogtam picit, de csak olyan nagyon szerenyen (heti max 1szer). Nem erzem magam teljesen edzetlennek, de azert nagyon messze vagyok meg az idealishoz.
Köszönöm a segitseged! :-)

Zime 2011.04.20. 12:13:41

@szasza75: reggel 60-70, délután meg 20-25..értem én... :)

pannonfunk 2011.04.20. 13:11:57

@Sz.Lacc: Hát a szalicilos alkohol átmenetileg pár percig még jobban fogja csípni, de lefertőtleníti. Fontos, hogy utána ragasszad le, hogy ne ferőződjön újra.

Ha van már nikerunning.nike.com-os accountod, nézzél rá a Couch-ban a 12 hetes első félmaratoni tréningre, és nézd meg, hogy mennyit kellene futnod. Még 4 heted van, hogy felmenjél 10-ről 18-19 kilométerre, az utolsó 2 hétben már inkább rápihenni kell. Ha tudsz, keressed meg a Margitszigeten a Nike futóklubban a Vajda Zsuzsit, vagy bármelyik edzőt, és kérjél tőle tanácsot. Hétköznap szinte minden nap kint vannak késő délután/kora este.

bellone 2011.04.20. 13:46:01

@Sz.Lacc: @pannonfunk: Fertőtlenítés után kenegesd hámosító kenőccsel. Az első számú csodaszer a neogranormon, de a körömvirágkrém is jó lehet...

Egyébként, addig jó amíg nem szakad fel. Elég kiszúrni, hogy a váladék kitisztuljon. Egy-két nap után, a felhólyagosodott bőr alatt elkezd hámosodni, ekkor már nem fáj különösebben.

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2011.04.20. 14:23:12

@pannonfunk: @bellone: köszönöm a tanacsokat.
Sajnos nem vagyok Bp közeleben het közben (7vegen sem igazan), szoval pont ezert nehez picit. De en is ugy gondolom, hogy ha majus vegeig nincs meg a 18-19km normalis tempoban, akkor inkabb megyek kesöbbi versenyre. Azert azt nem akarom, hogy tuleröltessem magam, es valami serülest összeszedjek. Hisz' a szezon meg csak most kezdödött.
Csakhat celt ki kell tüzni, hogy legyen miert hajtani. :-)

pannonfunk 2011.04.20. 14:35:21

@bellone: Igen, szúrni kell, nem szakítani, csak nem tudok precízen fogalmazni... :S A Neugranormon valóban tök jó, úgyszintén a mindenféle pelenkakrémek, ha éppen van baba a családban, vagy maradt még a pelenkás korszakból :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása