Piros 85 tükrében

2012.11.06. 12:28 szasza75

A monitor előtt ülök, lábam kompressziós zokniban az asztalra rakva, karnyújtásnyira egy sör és fogalmazom a gondolataimat. Két éve voltam a Piros 85 terepfutósversenyen, ahol életem egyik legjobb futását (9:59) produkáltam. Most, két évvel később, hasonló edzettségi szinttel, hasonló súllyal, kedvvel és elszántsággal álltam rajthoz.

Könnyen, jó hangulatban rajtoltunk el, bár a tempó a kezdeti kilométerekben erősnek tűnt, érzésre nem volt az. A ködből a Nagy-Kevélyen a szikrázó napsütésbe futottunk, a Csobánkánál vissza a ködbe. Magányos utazás ez. Mindenkinek megvan a saját tempója, ki emelkedőn ki lejtőn domborítja erősségét, emiatt nehéz hasonló ritmusú társra találni. A Tölgyikrek előtti húzós emelkedőnél kezdett igazán bemelegedni a rendszer, a lendület egészen Dömösig vitt – 2:45. Itt egy gyors kulacstöltés, gélezés, aztán jött a Dobogókőre tartó gyaloglás-kocogás-gyaloglás. 

20121103152-1.jpg

A cipőm kényelmetlen volt, így Dobogókőnél (3:45) cipőt és zoknit cseréltem. 5 perc depó után indultam tovább. Innét lendületes le, majd kis hullámzás után már egy egészen jó tempóban elérkeztem a Kopár Csárdához (5:40 kb 55 km-nél van). Ismét frissítés, majd éreztem a fáradtság első jeleit, lassultam! Elég küzdelmesen átmásztam Nagykovácsiba (6:44, 66 km-nél), innen egy nagyon jól futható rész következik, már ha friss a futó, így viszont egy nem túl dinamikus kocogás lett. Szépjuhászné (7:50, 77 km-nél). A János-hegynél már többnyire sétáltam. Lefele menet felkapcsoltam a fejlámpát, a fáradt lábaimnak már nem esett jól a futás.

Budaörsi cél: 88.66 km – 9 óra 18 perc, előzetes eredménylistán a 11. hely.

norbi.jpg

Nagyjából ennyi a tárgyilagos felvezetés. Ami igazán érdekes most számomra az az, hogy hasonló felkészültség, erőnléti állapot, hasonló körülmények közt, hasonló érzésekkel a versenyen mégis más kimenetelt produkál az ember. A korábbi időhöz képest (9:59 volt, idén 9:18) 41 perc a javítás, úgy, hogy az átlagpulzus 5 ütéssel lejjebb volt. Na, erre hogy varrjak gombot?

Összehasonlíthatjuk a két görbét. 2010:

p852010pulzus.png

2012

P852012pulzus.png

Habár 2010-ben sokkal kiegyensúlyozottabb volt a pulzusom, alapvetően végig magasabb volt. Ez a kiegyenlített pulzus 2010-ben a 65 km-ig tartott, míg idén inkább kb. csak 60 km-ig.

Mindkét esetben rohamosan csökkent a teljesítmény, bár az látszik, hogy idén kevésbé volt a nagy lefele elmozdulás. A pulzus egy dolog, de ehhez hogyan párosult a tempó?

A km-átlagokból és a kilométerenkénti pulzus átlagból csináltam egy 10 km-es bontású táblázatot. Mivel a két mérés közel azonos, így közelítőleg a domborzati viszonyokból és a depók pihenőidejéből nincs olyan nagy különbség.

tab_crop.png

A GPS-es mérés rövidebb, mint a szervezők által mért távolság, így vélhetően az átlagtempó gyorsabb a fent feltüntetetteknél. Egyelőre csak találgatni tudok azt illetően, hogy mi okozza ezt a javulást. Mivel a verseny előtt nem volt jelentős különbség a felkészülésemben, talán csak a szénhidrátfeltöltésben, ezért a következők jutottak eszembe:

  • A hosszú évek során, főleg, ha folyamatosan futunk, akkor ez beépül. Hasonló intenzitás mellett fejlődünk, ha nem csinálunk semmi extrát, akkor is.
  • A terepen kialakul egy rutin, egy tapasztalat, ami csak gyakorlás útján sajátítható el. Hogyan szaladjon az emelkedőnek neki az ember, hogyan ne. Mikortól érdemes, azaz kifizetődőbb sétálni, mit érdemes még megfutni.
  • Hogyan frissítsünk? Mi az optimális energia és folyadék bevitel? Talán most jobban sikerült, mint 2 éve.
  • Az évek alatt javul a talajfogás, bátrabban ereszkedik a lejtőn, bátrabban fut a futó fejlámpával a fején, nem sorolom. Ez most talán jobban sikerült.

Annyira még nem értem, hogy a nagyobb tempó hogyan párosulhat alacsonyabb pulzussal. Vajon milyen tempó lett volna, ha a két évvel ezelőtti intenzitást próbálom tartani? Mi lett volna, ha Nagykovácsi után előveszem rejtett tartalékaimat és kilépek a már fájdalmas, de még tartható zónámból?

Sok a megválaszolatlan kérdés, talán bontok még egy sört, hátha közelebb kerülök a megoldáshoz. Vagy ha nem, akkor sincs baj. A terepfutás nem patikamérleg. Annyi változó van a rendszerben, és annyi kimenetele lehet, főleg ilyen sok órás terhelés és változatos domborzati viszonyok között.

Nem lehet ezt megérteni, de talán közelítek a letisztult "érzések" felé...

11 komment

Címkék: eredmények trail Piros 85

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr564888957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.11.06. 13:42:42

2 éve más volt a terep is szerintem! Nekem az volt az első túrám 55-ön és emlékszem, hogy sokkal vizesebb volt a terep. Kopárig kétszer elázott a cipőm és voltak helyek
Tölgyikrek után ahol az erdőben az útról letérve kellett kerülni a tóvá egyesülő pocsolyákat.

Tényleg sok a változó és ezért is nehéz összevetni, főleg ilyen távon. Nagyon várom a pontos részeredményeket, mert érdekel néhány szakasz. Pl. Erzsikéről nagyon jó tempóban tudtunk leszáguldani, de lehet ez csak nekünk volt szédületes száguldás. Nagykovácsit követő szakaszt én is jól futhatónak tituláltam a bejáráson, de 65 kili után másként jön ugyanaz a szakasz, mint 10 kilinél.

Nekem ez volt az első teljesítés így sok összevetési alapom nincs. Egy mérésem van tavalyról ami Dömösig tartott ezt próbálom összevetni majd a pontokon mért idei eredményekkel.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.11.06. 13:53:58

Azt látom a részeredményekből, hogy akivel együtt voltunk Erzsikénél a ponton arra az utolsó 10 km-en 15 percet vertünk. Ez viszont ne túl reális összevetés, mert lehet nekik közbejött valami. Eltévedtek vagy lassabban haladtak. Bár velük szinte Kopár csárdától kezdve együtt mozogtunk. A pontokon mindig összetalálkoztunk.

A frissítésnél sok apró perc mehet el amit nem tűnik fel elsőre, de összeadva sokat jelent. Az én időmben kb. 30 perc van benne ami átöltözés és a sérült térdem kötözésével ment el.

Az útvonal ismerete rengeteget számít, ha nem kell a tájékozódással foglalkoznod az sok értékes percet jelent.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.11.06. 20:10:05

Nekem meg az jutott az eszembe, hogy lehet, hogy most egyszerűen hűvösebb volt, mint 2 éve.

p4o5k0 2012.11.06. 20:37:52

+2 UTMB pont?!

....akkor meg is van a 7 ????

Jövőre UTMB ?

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2012.11.06. 20:43:25

@p4o5k0: Ki tudja! Olyan új hülyeségeket találtak ki a szervezők, hogy elgondolkodtató...
@Sekiwake: szerintem akkor hidegebb volt:
2010. október 30. : min, közép max
Csobánka -2,7 °C 3,6 °C 10,0 °C
2012 november 30.
-0,5 °C 3,8 °C 8,2 °C
valójában ugyanaz...

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.11.06. 20:47:41

@szasza75: Akkor nincs más megoldás: egyre pengébb vagy :-)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2012.11.06. 21:11:54

@Sekiwake: vagy öregszem, bár ebben nem vagyok biztos :-)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2012.11.08. 15:42:27

@szasza75: mit ettél közben? remélem végre tudmányosan frissítettél :-)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2012.11.08. 16:14:34

@ringsider: ja
Reggel ettem egy szendvicset
aztán verseny közben Dömösig 2 kis gél, utána még egy kicsi, Dobogókőnél egy nagyobb, meg Nagykovácsi előtt is egy nagyobbat.
Ezenkívül vagy 2 banánt, meg 1-2 csokit, nagykovácsiban kis szendvics. Ahol volt izo, 1-2 pohár kóla. Kb ennyi. nem sok.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2012.11.08. 16:16:50

@szasza75: na, ez már nem is olyan kevés! :-)
a kiszselé meg a nagyzselé az mekkora?

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2012.11.08. 20:05:06

@ringsider: itthon ezeket az Aptoniákat találtam abból van kétféle méret.

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása