Három. Harminc.
2013.10.21. 10:24 mgergoo
Pár hete, amikor elképzeltem tíz évvel idősebb önmagamat, Ultrabalaton teljesítést, Spartathlont, UTMB-t, 6-12-24 órás versenyeket, és csak a Futókarma tudja mennyi mindent láttam lelki szemeim előtt. Úgy kellett volna magamat megerőszakolni, hogy ne öt, hanem tíz évet írjak. Ahogy az élet más területein, a futásban is türelmetlen vagyok, türelmetlenek vagyunk. Az egész világunk erre épül, ide mindent, azonnal. Most.
Úgy akarunk egy-egy félmaratont, maratont, mintha egy csúcsmobil, táblagép, egy presztízstermék volna, amivel villogni lehet. És tényleg az. Futók között a belépőszint 10 kilométert futni, de igazán ember csak akkor vagy, ha már teljesítetted a félmaratont, igazán menő dolog persze a maratoni táv teljesítése. Tömegek, felkészületlen futók ezrei loholnak a félmaraton felé. Aztán persze rádöbbennünk, hogy a maraton már a nem futó ismerősöknek is mond valamit, negyvenkét kilométert már nem kell magyarázni, egyből tiszteletet ébreszt. Lefutjuk hát, akkor is ha beledöglünk, minél hamarabb, csak túl legyünk rajta, hogy megmutathassuk, hogy megcsináltuk. Egyszerűen mert villogni akarunk vele, mint egy új telefonnal, kocsival, bármivel. A fogyasztói társadalom rabjai vagyunk és a maraton egy megszerezhető presztízs.
Sok futót látok, sokatokat ismerek. Korán, felkészületlenül futunk félmaratont, de amint megvan a félmaraton, már rohanunk a maratonra, hogy szenvedve még sokkal felkészületlenebbül, sántikálva, hatalmas gyötrelmek és kínzó kilométerek után valahogy teljesítsük. Ha évek alatt 4:30-hoz, 4 órához közeli maratont futunk, már a ultratávok, az Ironman, vagy valami nagyobb, még őrültebb kihívás felé vesszük az irányt. Mint a drogos, akinek mindig nagyobb adag kell, hogy ugyanazt a hatást érezze. A futás a mi drogunk? De hova sietünk? Biztos, hogy egy 4 órás maraton teljesítése után már révbe értünk futóként? Álljunk meg egy kicsit!
Egy éve indultam el ezen az úton, és amikor Olivér kérdezte, hogy mik a céljaim futásban, akkor azt válaszoltam, alapozzuk meg, hogy tíz év, húsz év múlva is futó lehessek, élethosszig. Türelmet mutattam, de magamat is becsaptam. Legbelül csak arra vágytam, hogy minél hamarabb túl legyek a maratonon, hogy mehessek tovább a láncon. A tavaszi maraton előtt, fél évvel a közös munka kezdete után még egy checklist-et is kicsikartam Olivértől:
- 6 órás feltétele – 3:45 maraton
- 12 órás vagy UB párban feltétele – ha a 6 órás 60 km vagy jobb
- UB egyéni feltétele – ha a 12 órás, 100 km vagy jobb
- Spartathlon feltétele – ha az UB 30 óra, vagy jobb
Tavasszal aztán az akkori maratoni eredményemen csaknem 40 percet javítva könnyedén futottam a maratont 3:46 alatt. Pár hete Kassán nagyon felkészületlenül, formán kívül, újra jelentős túlsúllyal (184 cm, 93 kg) is 3 óra 48 perc alatt teljesítettem a maratoni távot. Ne értsétek félre, de nem érzem kihívásnak a maraton teljesítését 3 óra 50 perc környékén és nincs ez így jól.
Gondolkoztam.
Célok persze kellenek. Nekem legalábbis kell, hogy lássam, hogy merre vezet az út, de nem mehetek így tovább. Úgy érzem, hogy a továbblépéshez szükséges szint nem lehet az, amit fél évnyi komoly edzés után 93 kilósan meg tudok csinálni. Nem szeretnék kapkodni, nem szeretném úgy érezni, hogy a házamat homokra építem. Komoly, felelősségteljes döntéseket kell hoznom. Hosszú évekre szeretném megalapozni az erőnlétemet, nem kockáztathatok sérülést. Élvezni szeretném a futást, akkor is ha esetleg majd növelem a távot.
Lassan itt a tél. Vár a város, a jéghideg reggeli és a sötét esti futások. Nagyon motiváltnak érzem most magam, hihetetlen módon inspirál, hogy 2014-ben arra teszek majd kísérletet, hogy egy őszi maratonon 3 óra 30 perc alatt fussam le a távot.
43 komment
Címkék: tél maraton dk
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rag 2013.10.21. 10:43:11
Sokszor, (túl) sokszor hajtom magam énis azért, hogy hamarabb elérjek egy olyan teljesítményt, amire igazán büszke lehetek, de mindig a fenti mondattal hűtöm le magam (Hasonló túlsúllyal futok egyébként (183/90)). Számomra nem éri meg tönkretenni magam, mindig attól félek, hogy majd később már nem tudok futni, annak ellenére hogy X idő alatt futottam maratont. Minek, ha utána már nem lehet, mert tönkretettem a lábam, bokám, akármim... ?
6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2013.10.21. 10:48:45
Szeretném azt hinni, hogy azért, mert a minőséget és nem a mennyiséget céloztam meg.
Hogy a futásnak megmaradjon az élvezeti értéke. :)
ulrik · http://ulrik.blog.hu 2013.10.21. 11:20:27
Lehet többféle motivációt is látni benne párhuzamosan vagy időben változik ez.
Nálam is kettős a dolog. Van egy futáshoz markánsan köthető "sportszakmai" cél: mondjuk egyszer 4 órán belül megcsinálni. Mármint ez lenne nekem A futás.
Ehhez nyilván keményen kell(ene) edzeni. Hajt efelé is a vérem, de tudom, a jelenlegi életembe most nem tudom beépíteni.
Másrészről (és talán pont a fizikális felkészületlenségem miatt) olyan szinten tud kizsigerelni ez a táv, hogy testileg és szellemileg is nagyon mélyre kerülök. Fáj, kínoz. Ez nyilván nem jó, nem vágyom magára a fájdalomra, de az utána jövő euforikus újjáéledésre igen. Ha a maraton nem lenne kihívás, minden bizonnyal hosszabb távokat keresnék, hogy ezt a katarzist megkapjam. Még úgy is, hogy tök utolsóként, szintidőn túl érjek célba. Nem, marhára nem vagyok rá büszke, nem kiabálom bele a világba. Sokan meg tudnák csinálni. Sokan ennél sokkal jobban meg is csinálják. De nekem ezek az órák adják a megtisztulást. Számomra egyfajta "spirituális utazás" ez. Én így futom ki magamból a hétköznapok bajait és így töltöm fel magam a következő hetekre, hónapokra.
Természetesen megértem azokat, akik számára az időeredmény jelenti a minőséget és csak bizonyos, kellően jó időeredmény reális esélyével vágnak csak bele.
Másképp látjuk a dolgokat és ez így van rendjén :)
_z_ 2013.10.21. 11:36:15
15 ev nem futas (meg most is elenk emlekkent el bennem ahogy altalanosban tesioran februarban futni kellett a parkban, es a hidegviz az elso lepesnel elaztatta a kinai vaszon tornacipot, majd onnantol kezdve minden lepesnel cuppogott a labujjaim kozott) iden majusban kezdtem neki a futasnak. Odaig jutottam, hogy a 14-15km nem kulonosebb gond (a gond: szabadidot talani ra), szombaton futottam 19-et, de az utolso 5km-en mar 4x bele kellett gyalogolnom, meg meg ma is erzem kicsit a labaimat. Tudom, egyertelmuen tul sok volt. Kerdeznem a hozzaertoket, tapasztaltakat, hogy ilyen indulasrol nagyon meresz terv a kovetkezo?
2014 tavasz: Felmaraton
2014 osz: Maratoni valto 2-3 szakasszal, vagy 30km
2015 osz: Maraton
Az idoeredmenyek nem erdekelnek, nem nagyon motival, hogy gyorsabb legyek, csak hogy messzebb erjek...
Egyebkent cel nelkul nekem sem megy. Eddig a Tatai-tavi 14km-re keszultem, de miutan megvolt, nagyon leeresztettem, nem volt kedvem futni, most beneveztem itt a kozelben 10km-re (ami kicsit keves, de ez volt), es most ujra van kedvem futni.
z
_z_ 2013.10.21. 11:40:43
Kosz a blognak (foleg Winklernek es Gergonek), hogy ennyi ido utan lett kedvem futni!
z
zzmouth peangp 2013.10.21. 12:50:57
Kinek mi az értékmérője. Van egy haverom aki gyíknak néz mert nem futok maratont, inkább egy 39 perces 10.000 métert, vagy egy 1:30-on belüli félmaratont. Én meg őt nézem gyíknak, mert kizárólag azért fut, hogy behúzhassa a strigulát, kerül amibe kerül (általában négy és fél órába). Persze nagyon jóban vagyunk ennek ellenére. Nekem a 4óra vagy e feletti maraton nem futás. Tisztelem a kitartást, de a futás nálam valahol 4:30 perc/km körül kezdődik.
Yama Cunemoto 2013.10.21. 13:08:35
Ha akarnek (soha nem akarnek!) se tudnek 93kg-ra lefogyni (2m/110kg) pedig iden mar megvolt az UB ~fele meg egy 105k +4000m terep is. Szoval "nemkicsit" vicces a fenti iromany. Szerintem csak fussatok. Felesleges gorcsolni a szamokon, kilokon, pulzuson!
Kilfish · http://www.kilfish.com 2013.10.21. 13:13:54
Örülök, hogy ebből a posztodból az derül ki, hogy ezen te is elgondolkodtál, és kicsit ebbe az irányba módosítod a kitűzött céljaidat, mert azt jól látod, hogy nagyon sok friss futónál szintén arról szól az egész, hogy minél előbb minél hosszabb távot megtegyenek, a futás minősége, az hogy a futás valóban futás maradjon pedig csak másodlagos szempont.
Kilfish · http://www.kilfish.com 2013.10.21. 13:17:54
nagykrisz_2 2013.10.21. 13:24:36
3:30. nincs kifogás. fuss!
brutalfitnessz · http://brutalfitness.blog.hu/ 2013.10.21. 13:46:27
" Tisztelem a kitartást, de a futás nálam valahol 4:30 perc/km körül kezdődik." - lol, ez meg a hónap demotiváló kommentje.
RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2013.10.21. 14:02:58
Ezt magamtól is gyakran megkérdezem, egyébként.
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.10.21. 14:12:10
_z_ 2013.10.21. 14:22:25
Akkor en egyszer mar majdnem futottam 7,5 km-et :). Az, hogy futasnak nevezzuk, vagy nem, egy dolog, de az ido/sebesseg epp ugy mennyiseg mint a tav, es az 1:30-as felmaraton ugyan ugy tud kipipalas/villogas lenni, mint egy megvan-vagy-nincs maraton, felfogas kerdese az egesz. En pl. hetkoznap 7,5 km-eket szoktam (szoktam?) futni, es inkabb azt erzem kipipalasnak, hogy na, arra a hetre is megvolt az egyik, de elvezet nem sok van benne. Viszont ha elmegyek egy olyan tavra, amit meg nem futottam, vagy olyan helyre, ahol meg nem futottam, akkor az elmeny, es elvezet. Mivel ezt a vegtelensegig ugysem tudom csinalni, remelem, hogy ez menet kozben atalakul, es valami masban fogom az elvezetet megtalalni futas kozben. Szerintem nincs ezzel semmi baj, amig az ember jol erzi magat, es nem serul le.
Kilfish · http://www.kilfish.com 2013.10.21. 14:26:00
zzmouth peangp 2013.10.21. 14:56:15
" Tisztelem a kitartást, de a futás nálam valahol 4:30 perc/km körül kezdődik." - lol, ez meg a hónap demotiváló kommentje
Ezt meg igazán nem annak szántam és ott van, hogy NÁLAM. Mindenki fusson úgy, ahogy neki jó! písz
_z_ 2013.10.21. 15:05:05
Ezesetben egyetertunk, csak felreertelmeztem a kommented hangvetelet. Mea culpa.
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.10.21. 15:30:26
azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2013.10.21. 16:06:55
baloo784 2013.10.21. 19:36:27
zzmouth peangp 2013.10.21. 20:39:07
Azzal nem értek egyet amit a tempó és táv tekintetében írsz. Én csak úgy értem el eddig mind minőségi (tempó) mind mennyiségi (táv) javulást ha a tempót fokoztam, azaz résztáv, gyorsítás stb. Ha egy rövidebb távot minél keményebben meg tudsz futni akkor a hosszabbat már sokkal könnyedebben zsigerből kifutod. Ha a táv oltárán feláldozod a tempót, akkor jó messze elmész és megtanulsz lassan futni. SZERINTEM
Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2013.10.21. 22:19:22
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.10.22. 05:43:08
Kilfish · http://www.kilfish.com 2013.10.22. 10:08:24
Sebesség vs. hosszabb távok kérdése az utóbbi időben sokat foglalkoztat engem, úgy látom, hogy mindkét tábor érveiben sok igazság van. Régen, a huszas éveim első felében úgy edzettem, hogy szinte minden edzésemen maxra mentem mint a hülye kb. 4 perc/km körüli átlagtempókkal, így vivicittas 12 km-eken 3.45-ös km-ek jöttek ki, félmaratonon pedig 1:25 volt a legjobb időm. Mai fejjel, mostani állapotomhoz képest ezek már elérhetetlen eredmények, és ezeket a versenyeket majdnem mindig úgy is fejeztem be, hogy ilyent soha többé mert annyira szétfutottam magam, de az erdeményekből látszott, hogy nálam működött az a módszer, hogy edzésen egy adott szintnek itélt tempó alá soha nem lassúltam, hogy a szervezetem rutinból tudja tolni a gyors tempót.
Jött pár év szünet, lassú, fokozatos újrakezdés, és amikor újból félmaraton verenyekre merészkedtem 1:52 körül voltak az eredményeim, viszont nem haltam bele a végén, de az is ide tartozik, hogy immár 15-20 évvel idősebb vagyok mint az 1:25-ös állapotomban voltam. Az idei évemet az életem első maratonjára készülésére koncentráltam, és pár éve ugyan már pulzuskontrolos módszerrel edzek, így hozzá voltam szokva a tudatos lassú tempóhoz, de idén képbe került a rengetek hétvégi lsd futás is, és bár hétköznapokon sűrűn csináltam intervalos gyorsulásos edzéseket, engem is meglepett a Nike félmaratonon futott 1:40-es eredményem, ami 12 perces javulást jelentett egy év alatt, ráadásul úgy, hogy végig kellemesnek éreztem, az utolsó 2 km-t még meg is tudtam tolni egyre gyorsulva. Azt kell mondanom, működik a pulzuskontrolos, lsd-s módszer is, csak türlelem kell hozzá.
A dilemmám per pillanat az, hogy szeretnék rövidebb távokon (10k/félmaraton) még tovább gyorsulni (mostani állapotomat figyelembe véve 4:10/4:30-as min/km-re), amihez szerintem továbbra is rengeteg intervalos gyorsító edzés kell, de közben el szeretném érni azt is, hogy a szervezetem komfortosnak érezze és megtanulja azt a "lassú" tempót is, amivel a következő maratont fal nélkül tudom majd lefutni. A két célra készülés közötti edzéstervek között érzek némi ellentmondást, ezért ha vannak tapasztalataitok hogyan lehet ezeket mégis csak összehozni, kommenteket szívesen fogadok.
Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2013.10.22. 10:26:01
A max pulzus 80%-án menni a 20-25kmt szerintem nem lassú futás (bárki önmagához) :) Na ez épít.
Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2013.10.22. 10:39:25
Csak úgy mondom: a Fal meg 32km-nél kezdődik.. :)
blas83 2013.10.22. 10:40:09
RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2013.10.22. 10:46:47
Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2013.10.22. 10:48:14
Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2013.10.22. 11:00:31
Sajnos, ez nem így működik a maratonra, az általad leírt edzésmódszer nagyjából addig működőképes, ameddig elraktározott szénhidrát kitart (max. 25-30km).
Kilfish · http://www.kilfish.com 2013.10.22. 11:32:05
Én Bear Gryllsnek szoktam képzelni magam amikor téli minuszokban hózáporos ellenszélben kűzdöm magam előre :)
Kilfish · http://www.kilfish.com 2013.10.22. 11:34:34
BGy · http://babosi.blog.hu 2013.10.22. 12:44:44
pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2013.10.22. 20:17:18
mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2013.10.22. 21:19:27
pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2013.10.23. 16:52:17
eLzsÉ 2013.10.24. 03:09:10
Az nekem nagyon komolynak tűnik.
Kívánom, hogy sikerüljön, de ez ebben a korban és ebben a súlyban (korábban azt fogadtad meg, hogy őszre 85 kiló leszel és valóban, miért nem lettél annyi?) elég komoly fejlődés lenne.
Talán ezért mennek a futók egyre nagyobb távokra, mert ha az állóképesség megvan,akkor ott megint nagyot lehet fejlődni. És minél hosszabb a táv, annál nagyobbat.
És valamiért mindenki hatalmas fejlődéseket akar.
Vannak, akik ilyenek, vannak, aki leszarják az időt, de legyen meg a táv és egy dolog közös bennük: egyik sem érti meg a másikat:)
Most volt osztálytalálkozónk és az egyik ember (nem merem mondani, hogy srác, pedig nekem még 30 év után is az:) mondta, hogy hát jövőre 50 éves lesz, hát csak lefutná a maratont.
Kérdezem: futsz amúgy?
Hát nem, de focizik.
Mondtam: sok sikert...:)
BGy · http://babosi.blog.hu 2013.10.24. 08:44:31
Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2013.10.24. 11:21:14
Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2013.10.24. 12:29:18
Szerintem, más az ok. Egy futó ismerősöm mondása szerint, amivel nagyjából én is egyetértek, maratonon 10 mp-cel gyorsabb km-kénti átlagtempó egy klasszis ugrást jelent. Pl. maratonon 03:30-ról lemenni 03:23-ra (4:59/km 4:50/km-re) bizony 20-30%-kal több edzésmunkát igényel. Erre vagy megvan, de inkább nincs meg az akarat, idő, lehetőség stb. Sokkal egyszerűbb kb. ugyanabból az edzésmunkából elmenni ultrázni.