Szekeres Ferenc sportpályafutása – Harmadik rész: Moszkvától napjainkig

2014.02.18. 21:10 Szuflavéder

(Aki még nem olvasta volna a korábbi részeket: Szekeres Ferenc első rész kezdetektől az olimpiáig, Második rész: A három olimpia, és három országos csúcs.)

A moszkvai olimpiát követően is folytatódtak a jó szereplések. Szekeres ebben az időszakban élte sportpályafutása fénykorát.

Szeptember 6-án Szegeden már rajthoz állt a maratoni OB-n és büszke olimpikonként hazatérve nagyon szeretett volna nyerni. Fáradtan csak a harmadik helyen végzett 2:26:35-tel.

40 km-nél nagyon letört a tudat, hogy nem tudok nyerni. Már csak a harmadik helyért futottam és az sem esett jól. A befutásnál a közönségtől így is nagyon nagy tapsot kaptam, ami jól esett. 

 Október 26-án teljesült végre régi nagy álma: indulhatott a New York-i maratonon.

Fél kilenckor autóbusszal kivitték az “elit maraton” résztvevőit. Hatalmas, fantasztikus tömeg várakozott a rajthelyen. Minket különválasztottak. Ellenőrizték a rajtszámot és bevittek egy fűtött helyiségbe. Hideg volt és nagyon erős szél fújt. Fél órával a rajt előtt kezdtem el melegíteni. Rendőri segítséggel nagy nehezen sikerül keresztülvágni magunkat, hogy a rajthelyre érjünk. Egy hatalmas függőhídról rajtoltunk. Az első sorba sikerült beállni. Rodgersszel kezet fogtunk. Ágyúlövésre indultunk.

A nehéz körülmények ellenére jó futással a 17. helyen ért célba 2:17:18-as eredménnyel.

1981-ben már februárban elkezdte a maratoni versenyszezont. A tokiói maratonra szívesen emlékszik vissza, hiszen a kellemetlenségek ellenére élete második legjobb eredményét futotta:

Szekeres1981Tokyo_jav.jpg

26 km-nél még 24-en voltunk együtt, de innen egyre jobban csökkent a létszám. 11-en elmentünk. 30 km előtt leszakadtam (1:33:51) Egyedül futottam kb. 3:12-es iramban. 35 km-nél hirtelen köhögni, majd öklendezni kezdtem, feljött a gyomrom. Megálltam, háromszor is hánytam. Kb. 1 percet vesztettem és közben hatan-heten elfutottak mellettem. A 35 km 1:50:43 lett. Ezután elég nehezen lendültem bele, de próbáltam felzárkózni ismét. Szép lassan 4-5 embert fogtam be. Jött a nagy emelkedő a végére, és ez nem használt az időmnek, de így is jól bejöttem. 40 km 2:07:40. Jól hajráztam, 6:57-re a végét, és életem második legjobb eredményével így lettem 11. 2:14:39-el.

A 30 km-nél elért eredményét országos csúcsnak hitelesítették.  Beszámolója a versenyről: 

Május 9-én Amszterdamban 2:18:11-es idővel ismét győzni tudott. A szokásos vendégszeretet mellett, a dicsőségen túl, még 2000 gulden is ütötte a markát.

19810208tokio2.jpg

Május 21-ére örökre emlékezni fog: este 7 órás kezdéssel rendezte a szövetség nagy melegben a 10.000 méteres válogatóversenyt. Óriási meglepetésre 29:03-al második lett a 20 indulóból. Végig jól érezte magát, ereje viszont már nem maradt a hajrára, így 4 mp-el maradt el egyéni legjobbjától. Elvileg válogatott lett.

Elvileg... A szövetség elnöke Bakai József nem akarta ugyanis, hogy egy maratonfutó tízezres válogatott legyen. (Nem volt túl erős a magyar tízezres mezőny annak idején, Szekeres a 2. helyével pedig komoly fricska volt.) A történtek után ki is írtak a második helyre egy új válogatót, Szekeres pedig kissé csalódottan indult vissza Tatára az edzőtáborba.

A május 30-i szegedi maratoni OB-t immáron pihenten indulva 2:19:56-os idővel nyerte meg, ami némi elégtételt adott a tavalyi harmadik helyezésért.  Július 12-én 5.000 méteren 14:16-tal, könnyedén nyerte meg a Budapest bajnokságot.

Augusztus 7-én, 31 fokos melegben, este hét órakor, a 10.000 m-es OB-n 29:40-el harmadik , 5.000 méteren pedig 14:16-tal a negyedik helyen végzett.  Ezekben az időkben jelent meg számos, öt- és tízezres futóink teljesítményét bíráló cikk.

Nagyon nagy szeretettel emlékszik vissza Hugh Jonesra, a britek fiatal maratonfutó tehetségére, aki abban az időben hazánkban végezte tanulmányait. Érkezésekor még “csak” 2:18-as maratoni ideje volt, amikor csatlakozott a csepeli, Babinyecz József által vezetett futócsoporthoz. Így lett Feri szinte állandó futótársa. Mindketten nagyon sokat köszönhetnek egymásnak.

Október 25-én Jonesszal együtt indultak a New York-i maratonon. Feri ideje: 2:13:35, 13. hely, Jones 2:10:59-zel harmadik lett.  A következő szenzációs fotón a világ akkori legjobbjai szinte kivétel nélkül (ő a boly mögött középen, sárga nadrágban):

1981newyork_jav.jpg

1982. január 31-én ismét a tokiói maraton következett, ahol mindössze egyetlen másodperccel maradt el legjobb eredményétől, az országos csúcstól. Hetediknek ért célba és 2:12:36-ot futott.  A rajt előtti pillanatok (Szekeres jobbról a harmadik, szemüvegben, baloldalon Jones 13-assal):

1982maratonvalahol_jav.jpg

1982. május 9-én a londoni maratonon is remekül helytállt:

A megrendelt reggelit nem hozták fel időben. Feleslegesen vártunk. Lementem reggelizni, de nem volt étvágyam. Ideges voltam és féltem. 9 perces háromezerrel kezdtünk, a pálya eleje lejtős volt. Hugh nagyon nyomta elöl. Éreztem, hogy ég a jobb sarkam. Az 5 km 15:17 lett. Mindent egy lapra tettem fel. A vége aztán egy nagy fejreállás lett, 19. lettem 2:17:10-el. 

A londoni verseny után rendszeresen sarokfájásra panaszkodott. Itt kezdődött az a csúnya sérülése, amely miatt nem sokkal később vége szakadt profi karrierjének.

Augusztus 26-án este 9-kor hirdették ki az athéni EB keretet. Nem szerepelt a felsorolt indulók között. Rosszul esett neki, hogy a szövetség elnöke Bakai József, és edzője Babinyecz József a megkérdezése nélkül hozták meg ezt a számára fájó döntést, de ő is érezte, hogy nem lett volna tökéletes állapotban.

Az őszi időszak kezelései csak átmeneti javulást eredményeztek. Erősebb terhelések után a fájások rendre visszatértek, erősödtek. Ennek ellenére az 1983-as 10.000-es OB-n 12. lett 30:36-es idővel, de már szögesben nem tudott futni, csak edzőcipőben. Ősszel New Yorkban a fájós sarkával még 2:26-os maraton futott.

November 16-án műtötték meg. A visszatérés nem volt zökkenőmentes: a lába a hosszú rehabilitációs időt követően tovább fájdogált. 1984-ben Amszterdamban (2:33:52) és Szegeden (2:31:59) tért vissza. Júliusban Breznoban a 2:21:57-es maratoni ideje már nem elégítette ki az elvárásait.

A sérülés kiújulása miatt a profi pályafutásának lezárása mellett döntött.

1984 novemberében a MASZ évzáró gyűlésén, majd decemberben, a Csepel SC szokásos évzáró bankettjén örökös csepeli bajnokként búcsúztatták el hivatalosan. A csepeli örökranglisták több számban is őrzik a nevét.

szekeres_maratoni_orokranglista_csepel.jpg

Néhány korabeli újságcikk még róla. 

1985-ben elvégzett egy sportmasszőri tanfolyamot. A csepeli fiatal atlétákat, a kosarasokat és a kerékpárosokat is gyúrta, a csapatokat a belföldi és külföldi versenyekre is elkísérte. Szabadidejében viszont végig hódolt örök szenvedélyének, a futásnak. Folyamatosan készült a versenyekre, az evezős válogatottat is négy éven keresztül, egészen Szöulig masszírozta. A következő képen éppen az Ironman bajnokot, Sáthy Istvánt gyúrja:

1987novembergyuras_jav.jpg

Feri bácsi a profi pályafutásának befejezése után sem állt le az edzésekkel, a versenyzéssel. Sorra állította be, és döntötte meg a veterán csúcsokat. A mai napig nagyon sok versenyre meghívják, és ha teheti, eleget is tesz a felkéréseknek. A következő rövid videóban 49 évesen, 1996-ban egy félmaratoni váltófutáson hozta fel a dobogóra a Csepeli Dream Team csapatát (vegyük észre az idejét). A videóból az is kiderül, hogy sokszor neki is játék a futás:

A szekrénysorán található érmek és kupák nagy részét  a veterán győzelmeinek és dobogós helyezéseinek köszönheti:

DSC_7906.jpg

10 évvel ezelőtt érezte először a térdében a porckopás okozta fájdalmat. A fájdalom az idő előrehaladtával egyre fokozódott.

A szívem vinne még, úgy érzem, tudnék még most is 3 óra körüli maratont futni, de a térdeim sajnos már nem bírják.

Néhány érdekes statisztika:

  • leghosszabb futott hét: 252 km
  • leghosszabb futott hónap: 945 km
  • leghosszabb futott év: 9540 km
  • futott össz kilométerek: 190.000

Érdemes egy pillantást vetni a maratoni futásait összefoglaló táblázatra is : 88 maratont futott életében, az utolsót hat évvel ezelőtt, 61 éves korában Párizsban (3:16). A félmaratont még a mai napig tudja öt perces iramon belül teljesíteni. Idén az első versenyén Szentendrén, korosztályos győzelemmel indította a szezont:

szentendre.jpg

Feri nagy családban nőtt fel, öten voltak testvérek (elöl középen):

Szerkeres1960május.jpg

Családjában mindenki vitte valamire, és az ő teljesítménye is nagy hatással volt a tág családra:

A 80-as években alakult meg a családi sportkörünk, dr. Dáridói Tamás SC néven. A tréfás név a lazaságra utal. Évente négy-öt alkalommal 20-30 családtag, rokon jött össze egy kis közös sportolásra. Háziversenyeket rendeztünk. Volt futás, ping-pong, tollaslabda és foci. A tömegfutóversenyek is jó alkalmat teremtettek a családi kapcsolatok ápolására.

A húgom is futott 4-5 évig, másodosztály szinten a BEAC-ban. Bátyám 45 évesen 2:48-at, a másik, az idősebb ügyész bátyám 50 éves korában 3:03-at futott maratonon. Nyolc-tíz családtagunk is lefutotta a maratont. 12-15 évig működött ez a formáció, aztán az öregedés során elhalt ez a szervezet, de évente egyszer még mindig összejövünk egy kis teremsportra. Kocogás, ping-pong, tollas.

A 67 éves Feri bácsi nyugdíj mellett is dolgozik, így segíti lányát, aki egyedül neveli két unokáját. A nagypapa az unokák kérésére sokat mesél egy-egy kupája történetéről. 

Ha látod őt bármelyik versenyen, nyugodtan, ismeretlenül is menj oda hozzá és veregesd meg a vállát! Nem kell semmit mondani hozzá, ő tudni fogja. :) Aki eddig eljutott az olvasásban, annak egyenesen kötelező.

szekeres_fotogaleria.jpg

12 komment

Címkék: galéria archívum életút Szekeres Ferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr665786157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2014.02.19. 10:35:21

Megemelem a kalapomat a még mindig aktív sportpályafutás előtt. Nagyon örülök ennek a sorozatnak és nem tiltatkoznék, ha folytatnátok.

angelday 2014.02.19. 11:51:30

@BGy: én állok elébe. Még így három részletben is meglehetősen tömény szerintem ennyi évet összefoglalni, lehet, hogy érdemes lenne egy-egy érdekesebb eseményt feldolgozni egy külön posztban részletesebben? Remélem végigkattintgatjátok a szkennelt dolgokat is, jó sok van!

pg4791 2014.02.19. 19:26:58

Végigolvastam mindhárom bejegyzést, az összes szkennelt leírást is. Nagyon jó és inspiráló volt.
Csak egy példa: Hogy jövök én ahhoz, hogy ha itt-ott fájdogál, kihagyjak edzést. Hány és hány edzésnél lehetett olvasni, hogy ez-az fáj, de ment, mentek és csinálták. Egyszer a rakparti 10-esen próbáltam elfutni vele, és akkor még tudtam a 4 perceseket, de nem ment.
Szívesen olvasnék még ilyet róla is és más hosszútávfutóról is. Jó lenne jobban megismerni azt a kort, amikor többen is tudtak 2:20-on belüli maratont.
De az igazi esetleg egy könyv lenne, én biztos megvenném. A Nerurkar könyvet is már többször végigolvastam, hát még egy olyanról szólót, akit ismerünk is. Már az is olvasmányos, ahogy vezette a naplóját (bár néhol igencsak bogarászni kellett), de egy író még jobb formában tudná tálalni. Nem mellesleg talán még kis haszna is lenne belőle a Feri bácsinak.
Minden esetre köszönöm ezeket is!

Szuflavéder · http://szuflaveder.hu 2014.02.19. 22:03:31

@angelday: én viszont most néhány hét szabira mennék ;-)

angelday 2014.02.19. 22:19:38

@Szuflavéder: a számok nem hazudnak. Látogatottságban a Futóblog egyik legjobb hónapja volt, köszönhetően a Szekeres posztoknak és a büdös futóruhának, meg az önbefűződő Nike cipőnek (azt mondjuk én írtam, de mindegy).

Tehát NINCS SZABI, mert addig kell ütni a vasat, amíg meleg. :)

bárahogy! 2014.02.20. 08:47:13

Köszönjük, jöhet még ilyen!

Oh Dae Su 2014.02.20. 11:03:52

Legjobb cikk(sorozat) a futóblogon ever! Még ilyet! Még-még-még! :)

bitliszbá 2014.02.20. 11:38:44

Feri egyébként szerény, de barátságos ember. Úgy, hogy előtte kb. 2x beszéltünk, ismerősként kérdezte hogy vagyok. Mindezt úgy, és pont tőlem!!! , hogy Bogár Jani mellett álltam a tavalyi BBU tatai rajtjában :)

Szóval csak bátran azzal a lapogatással.

És köszi a cikket! (nekem egyben is átment volna)

nagykrisz_2 2014.02.20. 13:36:36

@angelday: erről beszéltem, hogy vannak még témák sesam random gondolatain és mrgergoo pulzusán kívül is. még cipő és egyéb felszerelés teszt jöhetne.

nedus65 2014.02.20. 19:33:09

Nagyon vártam már ezt a harmadik részt , és nem is csalódtam ! Feri bácsit futó "pályafutásom" kezdetén ismertem meg , még 1985-ben . Akkori edzőm , Janek Gyuri versenyzőtársa volt , és Ő mesélt nekünk róla . Ismertük az eredményeit , maratoni futóként ez természetes volt... később , évek múltán nagy dolognak éreztem , mikor egy Futapest terepfutó versenyen megelőzhettem és együtt álltunk a dobogón ! Igaz , én 20 év fórban voltam ! :) Számomra , számunkra Ő mindig is példakép , példaértékű sportoló , ember volt és az a mai napig !! Kívánok Neki még sok-sok egészségben , és ha lehet , futásban gazdag évet !!

Burgermeister 2014.02.23. 18:17:12

HATALMAS cikk sorozat!!! Köszönöm, öröm volt elolvasni. Javaslom más futókat is megkeresni. Inspiráló írás volt!!!
-------------------------------
Más! Ma a decaban vettem egy asics gel pulse futócipőt. Elég komoly, strapabíró darab. Ma már megvolt benne egy 10es, klassz,kényelmes cipő. 29.990 ről 19.990 re volt leértékelve akkor ha van törzsvásárlói kártyád!

nikarágja 2014.03.05. 18:02:12

@Burgermeister: Isten éltesse sokáig Feri-bát!

Nekem is Pulse4 van, nekem is a deca-ból. Én már 500km-t beletettem idén, csak magashegyeken és jobb, mint az eddig bevált trabuccóim. Egészséggel használd!

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása