Lehet a muzsikának hangja hazai futóversenyen?

2014.06.14. 10:28 SeSam

"TILOS a futóknak futás közben, időbüntetés terhe mellett (10 perc) bármilyen zene vagy egyéb lejátszót egyidőben mindkét fülükbe dugva hallgatni, használni."

Ezt a brilliáns mondatot sikerült kiküldenie emailben a BSI-nek a hétvégi K&H mozdulj! maraton- és félmaratonváltó kapcsán. A suta megfogalmazás sok humoros kommentet szült Facebookon. Érthető, rám is viszonylag ritkán jellemző, hogy a telefonomat egyszerre mindkét fülembe dugva futok.

Zenét viszont gyakran hallgatok futás közben. Anno Nike+iPod szettel kezdtem, adott volt tehát, hogy motiváló, pörgős lejátszási listákat gyártsak a sportoláshoz. A hétköznapi hosszabb edzésekhez, amiket egyedül futok, ma is mindig hallgatok zenét. Annyi változott, hogy a Spotify megszámlálhatatlan listája közül választok induláskor az aktuális tervezett tempóhoz. Más futók, akikkel útközben találkozok, a legtöbb esetben szintén bedugott füllel nyomják a kilométereket. Legyen a cél a tempó tartása, nagyobb sebesség vagy csak unaloműzés, előnyös tud lenni, ha van aláfestő zene a futáshoz.

Életem első versenye pont ugyanez a sorozat volt még 2010-ben, csak akkor még olimpiai maratonváltónak hívták. A Kossuth térről indult a kör, és főleg a rakparton futottunk, meg a környező utcákban. Azóta számos budapesti futóeseményen részt vettem, de a fentihez hasonló korlátozásra egyik esetén sem emlékszem.

Gondolkodtam a félmaratonon vasárnap, de amikor megláttam ezt a pályát, azonnal le is tettem erről.

pic_15479.jpg

Gyakorlatilag ki sem tesszük majd a lábunkat a Városligetből, kismillió 180 fokos fordítón kell keresztülvergődni, és a legtöbb helyen félpályán kell osztozni a szembejövőkkel. Ezzel a lélekölő vonalvezetéssel egy kör is pont elég lesz...

Tavaly ugyan nem voltam ezen a versenyen, de a kollégáim mesélték, hogy utolsó pillanatos változtatások miatt rövidebb lett a pálya. Az ok: nem engedték mégsem, hogy lezárjanak egy útszakaszt.

Nemrég pedig megrökönyödve néztem a Vivicittán futó barátaim GPS-térképét: el sem hagyták a rakpartot, ott futottak fel-le. A városvédő futást a lehető legkisebb helyre kellett bezsúfolnia a szervezőknek.

Természetesen fogalmam sincs, milyen alapon rajzolják meg a pályákat, de erős a gyanúm, hogy ez a 2012-ben indult szabályozás van a háttérben:

“a főváros vezetése csökkenteni kívánta a közutakon és egyéb közterületeken rendezett sportesemények számát, a forgalom zavartalanságának érdekében” — Index

Azért kell egy talpalatnyi helyen tömegsport-rendezvényt szervezni, mert másképp a lezárt autóutakért keményen adózni kellene a fővárosnak. A fülhallgatótiltást indokló biztonsági szempontok is csak azért merülhetnek fel, mert nagyszámú futó viszonylag kis helyre van bezsúfolva.

Fura, ez a probléma valahogy nem merült fel a bécsi maratonon. Persze azt is tudom, hogy sok nyugat-európai fővárosban a boltok nincsenek nyitva vasárnap, az emberek megszokták, hogy nem furikáznak a belvárosban, még a fű se nő olyankor. Budapesten meg simán összehoznak egy dugót a közlekedők.

Más kérdés megint, hogy valószínűleg mindenkinek használna, ha vasárnaponként nem a szmogot termelnénk a belvárosba, hanem az egészségünket némi mozgással óvnánk.

Engem bosszant ez a korlátozás, és gondolkozom azon, hogy ellenállásképp inkább begyűjtöm a tíz perc büntetést, úgysem időre fut a csapatunk. Az is biztos, hogy ha ez a tendencia marad, inkább vidéki, külföldi versenyek után fogok nézni, ahol lehet is tempót futni vagy futóturistáskodni.

khjg.jpg

Ti mit gondoltok? Zavarna, ha nem lehetne zenével futni? Beáldozható egy-egy vasárnapi délelőttre az autózás egy sportesemény kedvéért?

24 komment

Címkék: vélemény rant zenehallgatás BSI

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr686298419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SimonyiBalázs 2014.06.14. 11:30:54

ultrákon gyakran (pl. spartathlonon) tilos a bármilyen füldugóka, komolyan is veszik

6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2014.06.14. 12:00:14

Tavaly a váltópont környékén többször (a kettő az már több) ütköztem bedugott fülű futóval, aki nem találta a váltóját, sokszor lehetetlen megelőzni bedugott fülű futót mert valahogy mindig eléd kacsázik...

Persze valójában engem csak olyan versenyeken zavarnak a bedugott fülű sporttársak, ahol nincs elég hely.
A ligeti körözgetős, pont ilyen.

Ha valaki magába zárkózva akar futni, elvégre azért hallgat zenét, hogy kizárja a külvilágot, akkor minek megy tömegrendezvényre?

Ha valaki eleve eldönti, hogy le...ja versenykiírást, akkor minek megy arra a versenyre?

Nem értem én ezt... Lehet utálni a BSI-t, de akkor nem kell BSI versenyre menni...

brutalfitnessz · http://brutalfitness.blog.hu/ 2014.06.14. 13:20:16

Az útvonal ismeretében ésszerűnek tűnik a korlátozás, szerintem nem ez ellen kell lázadni, hanem egy ilyen zsepkendőnyi helyen egyhelyben körözgetős buta versenyre eleve el sem kell menni. :)

Kilfish · http://www.kilfish.com 2014.06.14. 13:40:44

Tavaly futottam én is a 4 körösre rövidített versenyen egyéniben és szerintem egyáltalán nem volt vészes, engem annyira nem zavart a sok fordító. Inkább zavaró volt a frissítőknél hírtelen lecövekelő rengeteg alkalmi versenyző, látva őket, hogy mennyire nem voltak figyelemmel másokra, nem tartom indokolatlannak ezt a fülhallgatós szabályt sem.
Félmaraton három kőrre elosztva nem hiszem hogy lélekölő lenne, ha 6/12/24 órás ultrafutók képesek 1 km-es vagy rövidebb pályákon kőrözgetni, akkor ennek tekintetében még kevésbé érzem indokoltnak a panaszt.
Holnap ismét ott leszek egyéniben, nekem bejött ez a BSI-s verseny is.

hidegchaco 2014.06.14. 16:33:49

"A fülhallgatótiltást indokló biztonsági szempontok is csak azért merülhetnek fel, mert nagyszámú futó viszonylag kis helyre van bezsúfolva."
Ez nem teljesen így van, én speciel terepfutásokon, kevés résztvevő esetén is tapasztaltam már a "külvilág kizárásából" adódó zavaró helyzeteket. A fő probléma ugyanis nem a zenehallgatás, hanem annak az a változata, amikor a nagy hangerő miatt a futó semmit nem hall a külvilágból: volt olyan kislány, aki azt nem vette észre az út közepén futva, hogy mögötte jön egy autó, ezért szerencsétlen sofőr - akaratán kívül - nyomta az orrunk alá a kipufogógázt, miközben ha a lány az út szélére húzódik, az autós elhúzhatott volna a tömeg közepéből. Emellett terepfutásokon igen gyakori, hogy csak két keskeny keréknyom-vonalon lehet futni, itt nagy öröm ám, amikor a másik vonalról hátra nem nézve, a zene szárnyain a legrosszabb ütemben ugrik/lép át eléd, mert hirtelen az a nyomvonal tűnik neki kedvezőbbnek.

@Kilfish: "Inkább zavaró volt a frissítőknél hírtelen lecövekelő rengeteg alkalmi versenyző, látva őket, hogy mennyire nem voltak figyelemmel másokra, nem tartom indokolatlannak ezt a fülhallgatós szabályt sem."
Abszolút egyetértek. A kérdés ott dől el, hogy figyelünk-e a többiekre, vagy úgy viselkedünk, mintha egyedül lennénk a pályán, és ez igaz a zenehallgatásra, a frissítő-állomáson való tömörülésre, vagy a tömeg közepén hátrapillantás nélkül hirtelen gyalogolni kezdőkre / megállók. (Hogy kedvenceimet, a versenyeken az első sorba furakodó, kétszáz métert lélekszakadva rohanó, majd utána - szigorúan egymás mellett, lehetőleg minimum kettesével-hármasával - sétálni kezdő kisgyerekeket és egyéb hobbifutókat ne is említsem.)

SeSam: "A városvédő futást a lehető legkisebb helyre kellett bezsúfolnia a szervezőknek."
Ott a pont, ilyen is csak Abszurdisztánban fordulhat elő. Nekem speciel szinte mindegy, mert látom a város többi részét eleget, de igazad van, néhány éve én is nagyon élveztem, hogy a Bazilika előtti utcán átfutva (és az még a klasszikus táv volt, nem is a félmaraton) milyen lelkesen szurkoltak a külföldi turisták, a más országból érkező futók pedig jó eséllyel csalódásként élik meg, hogy 90%-ban a Duna látványával kell beérniük "városnézés" gyanánt.

ulrik · http://ulrik.blog.hu 2014.06.14. 19:42:59

Bár idén nem futok a K&H-n, üdvözlendő ez a szabály. Én minden versenyre bevezetném.

Elsősorban a körözős versenyeknél lehet fontos, amikor az élmezőny (akár többször is) beérheti a mezőny végét. A két fülessel, zenét esetleg hangosan hallgatók ugyanis nem hallanak kb. semmit sem abból, ami mögöttük történik. Volt olyan, aki a szirénázó mentőt sem hallotta meg. Nem hogy egy videós motorost, szervező kerékpárost, vagy egyszerűen egy gyorsabb sporttársat (szűkebb helyen).

A pályavezetés más kérdés. Tényleg elég unalmas mindig a rakpart és a Liget is. :)

ulrik · http://ulrik.blog.hu 2014.06.14. 19:47:51

Ez alapvetően egy váltóverseny, méghozzá körözős fajta. Ezért nem merül fel a fülhallgató kérdése más nagyobb utcai futóversenyeken.

BGy · http://babosi.blog.hu 2014.06.14. 20:15:54

A sok résztvevős, körözős versenyeken támogatom a fenti tiltást. Kassán évek óta így van, engem is ért utól a felvezető kocsi, ha nem hallom, szegény pálcikafutók nem tudnak csúcsot futni. :-) Terepfutó versenyeken nem láttam még zenehallgatókat, de az erdő zenéjét nem is szabad elnyomni.
A fent vázolt útvonal szokatlan, de talán ebben rejlik egyedisége.

Mikrobi 2014.06.14. 21:35:34

Szerintem a BSI-nek bőven beleférne az a közterülethasználati díj a sokezres nevezési díjakból. Egyébként meg minden évben 6 3000 fő feletti és 9 1500 fő feletti futóversenyt ingyen engedélyez a Főváros (pályázat alapján).
palyazatmenedzser.hu/2014/03/14/palyazat-budapesten-megrendezendo-futo-sportesemenyek-2015-evi-naptartervbe-keruleserol/
Azt hiszem, a túlnyomó részét a BSI nyeri meg. Még egyszer: azokat ingyen.

ulrik · http://ulrik.blog.hu 2014.06.15. 06:57:19

@Mikrobi: Nem. Ennyit lehet egyáltalán rendezni Budapesten, ezeknél a keretszámoknál nem engedélyeznek többet. (és elsősorban nem létszámfüggő a kiírás, hanem alapvetően a helyszín dönti el, hogy I. vagy II. kategóriás). És nem, ezek nem ingyenesek, ezen 6 + 9 verseny után fizetni kell a közterülethasználati díjat. De azzal egyetértek, hogy ki kellene tudni ezt simán gazdálkodni egy több helyet használó területre vonatkozóan is. Azt is látni kell ugyanakkor, hogy nem pusztán a pénz dönti el, hogy mekkora helyet kívánnak igénybe venni. Ráadásul, ha kisebb a hely, de adott útszakaszt hosszabb ideig zárnak le (a mezőny többszöri elhaladása miatt), az végeredményben hasonló nagyságú összeget eredményezne. Egyszerűen nem ad minden útra engedélyt a főváros.

És még annyi a poszthoz: akibe szorult némi sportszerűség, nem indul el úgy egy FUTÓversenyen, hogy már eleve szabályt kíván szegni. Függetlenül attól, hogy a szabállyal egyetért-e vagy van-e esetleg a szabálynak értelme.

angelday 2014.06.15. 07:23:06

Nem az van, hogy versenyen nem kellene zenét hallgatni, privátban meg mehet a zombulás? Ugyanakkor hogy kezeli ezt le az, aki teljesen hozzá van szokva? Komparatív hátrányba kerül. :)

hidegchaco 2014.06.15. 13:12:05

@angelday: Aki komparatív hátrányba kerül zenehallgatás nélkül, annál jó eséllyel már nem a futáson van a hangsúly, hanem a "mi egyebet tudunk még csinálni zenehallgatás közben" jellegű kiegészítő tevékenységről - ha pedig így van, akkor futóversenyen sem kötelező elindulnia. Mellesleg én azokon a versenyeken, ahol fontos a jó eredmény, nem hallgatok zenét, mert igaz, hogy inspirál és motivál, de el is tudja vonja a figyelmet. Ha olyan versenyről van szó, mint pl. a tegnapi a tegnapi szigethalmi futás, (lényeg a táv teljesítése, két kör az erdőben, előttem 2-300 m-re egy futó, mögöttem látótávolságban senki), ott mehet a zene, de pl. a Vivicitta-félmaratonon inkább csak hátráltatott volna.
(Ja, és a normális mértékű hangerő mellett tegnap is hallottam az erdő zúgását, vagy a - z egyébként ritka gazdag és profi módon kialakított - frissítő-állomáson a rendezők által mondottakat. Mondjuk a sünök dörgését tényleg nem, de eleve nem is láttam sünt.)

snow(flake) 2014.06.15. 13:28:23

Bobbifuto leven csak zenere futok. Nekem igy a jo, igy kapcsol ki, teljesen mindegy mekkora a tav, 5 vagy 20 km. Nem is szeretnek leszokni rola, tobbek kozott ezert sem indulok a K&H-n - igaz nem is hisztizek a szabalyozason. Ellene tenni nem tudok, ennyi, indulok olyan rendezvenyen ami kozelebb all az egyenisegemhez.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.06.15. 18:37:01

Én itt a nagyon sűrű mezőny és a lekörözések miatt értettem ezt a szabályt, bár szerintem szinte felesleges óvatoskodás és túlszabályozás (még itt is), az ember zene nélkül is tud állatul bamba lenni, erről tudna mesélni a mentős, aki a váltózónáknál próbált megfordulni... :)
tegyék kötelezővé minden versenyen az agy viselését és használatát, sőt, ne álljunk meg itt, minden nap így legyen!

@angelday: fú, borzalmasan rossz, ha zenéhez szokott az ember és egyszer csak nem hallgathat, mert mondjuk otthon hagyta a fülest... :) Ennél két bosszantóbb van, amikor a verseny _utáni_ tombolán nyer egy fülhalit, meg amikor maratonon 4 kirinél elszaródik az egyik hangszóró... saját tapasztalat. :)

SimonyiBalázs 2014.06.15. 21:02:19

2010-ben a Balaton Szupermaraton egyik napján egy - azóta már remek ultrássá érett - hölgy futott közel egy tempóban velem, se előzni, se lemaradni nem tudtunk egymástól sok-sok kilométeren. Én már nagyon ki voltam, ugyanis a felkarjára pántozott, KIHANGOSÍTOTT iphone-jából egymás után üvöltött az ún. tempós, lendületes, futós (?) rakenroll. Ennek fényében áldásom a fülessel futókra.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.06.16. 07:17:49

@őze bálint: ez az otthon hagyott füles minősített esete lehet, amikor nem csak annak szar aki otthon hagyta, hanem másoknak is. :)

eLzsÉ 2014.06.17. 04:30:05

A zenés futás az egyik legrégebbi téma, ami elképesztő indulatokat képes kelteni.

Én mindig fülhallgatóval futok, de abban legtöbbször nem zene megy, hanem vagy rádió, vagy rádiójáték, vagy hangoskönyv.
Most lehet megkövezni:)
Én így szeretem.

Ugyanakkor minden alkalommal körülnézek irányváltáskor, és nem csak versenyen, de edzésen is.
Hétvégeken a rakparton szoktam futni, ott az elképesztő sebességgel rongyoló biciklisták miatt életvédelmi okokból is kapkodom a fejem.
De még az egyébként igen kihalt Népligetben is figyelek, nem lépek-e valaki elé, mert ott a kevés futó szinte mindegyike gyorsabb nálam.

A Vivicitta félmaratont is rádióval futottam és biztosan nem akadályoztam senkit, ellentétben azzal a lánnyal, aki egy lufival a karján futott és a Margit hídon alig bírtam megelőzni, mert a lufija egy méterre lengett ki minden irányban.

Rövid, körözős versenyeken el tudok fogadni ilyen megszorítást, ha utcai versenyeken is bevezetik, ahogy azt támogatják többen, akkor talán én is gerilla-fülhallgatós leszek.

hidegchaco 2014.06.17. 22:14:20

@eLzsÉ:
"igaz, hogy itt csak 30 km/h lenne a megengedett, de sietek, és különben is nagyon jók a reflexeim, a bömös pedig remek fékekkel rendelkezik"
"itt ugyan nem lehetne biciklizni, de ilyenkor úgysem jár erre senki"
"elvileg tilos vasárnap délután falat fúrni, de foci-VB van, ilyenkor úgysem alszik senki"
"csak egy pár percre parkolok le itt a járdán, szerintem kényelmesen elfér mindenki a kocsi mellett"
"jó, lehet, hogy csak szájkosaras kutyával lehetne felszállni a buszra, de Néró nagyon barátságos, még senkit se harapott meg, gyalog pedig messze van a madarasteszkó"

bitliszbá 2014.06.18. 15:12:19

Én máshol már megmondtam, a véleményemet, de akkor itt is: Ha hozunk egy szabályt, akkor az legyen keményen betartva (pláne, ha oka is van). Nem időbüntetés meg himihumi, hanem kizárás! Ha a saját csapatát akarja ezzel megszívatni, hát tegye! Ha ki akarja záratni magát egyéniként, akkor tegye, de egy 10 perces vagy akármilyen büntetés csak izémizé-irgumburgum. Semmi értelme olyan szabályt hozni, amit nem tudunk betartatni. Yoda mesterrel szólva:.........! Ne próbáld!
És most nem csak a zenehallgatás tiltásáról beszélek.

Zöld_Dani 2014.06.18. 23:44:09

Hát nem tudom, össztársadalmi szinten most mintha több baj lenne a polgári engedelmességből mint a polgári engedetlenségből.
Amúgy mindenkit megértek. A tiltókat is, és a zenével futókat is. Nekem nincs mp3 lejátszóm, ez egyszerűsíti a dolgomat. :-)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.06.19. 06:45:02

@Zöld_Dani: ha telegonod van, akkor lejátszód is, van. :)

Zöld_Dani 2014.06.19. 10:35:49

@rrroka: Van, de erre használhatatlanul rossz. Azért annyira nem vagyok punk, hogy még telóm se legyen.

bitliszbá 2014.06.20. 08:37:23

@Zöld_Dani: Itt sztem nem az engedelmesség, vagy engedetlenség kérdése merül fel. Hanem a szerződéskötés kétoldalúsága. Egy van egy szerződés a futó és a szervező között. A szervező kiírta a feltételeket, a futó benevezett és elfogadta.
két kérdés van:
- Ha a szervező nem akarja(tudja) betartatni, akkor minek írja bele?
- Ha a futó elfogadta a nevezéssel a feltételt, miért akarja megszegni?

Itt nem a polgári engedetlenség - engedelmesség kérdése feszegetődik, hanem a szerződés utáni kiskapuk keresgélése, hogy mégse eszik olyan forrón azt a kását...

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2014.06.20. 10:54:33

Futókarrierem kezdete óta zenével futok, és soha semmilyen problémám nem származott belőle. Ha egy ilyen, egyébként fantasztikus (nem) versenyen valóban ezen fognak izmozni, akkor oda nem megyek.

Ennyikeh!

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása