Csermanek Lavaredo Ultra Trail beszámolója

2014.07.04. 10:34 szasza75

Egy régi sportárssam Csermanek új helyekre vágyott. Most az ő beszámolóját olvashatjátok a Lavaredo Ultra Trail versenyről. Jó szórakozást! Szasza

- - -

Nem vagyok kapkodós típus. Közel 12 éve futok rendszeresen, kisebb kihagyásokkal. 2006-ban futottam az első 100 km-es versenyem terepen, tavaly terveztem először, hogy belekóstolok az alpesi versenyek világába és idén neveztem is. Kíváncsi voltam, hogy milyen világ ez. Előzetesen azt gondoltam, hogy vagy beleszeretek, vagy elrettenek tőle örökre.

A felkészülésem rendszeres és lelkes volt, bár kicsit több is lehetett volna. Nem jelezte semmi előre, hogy nagyot fogok bukni, talán ezért is történhetett meg.

Csütörtök reggel indulás, estefelé megérkezés, szállásfoglalás, meccsnézés; másnap adminisztráció, tervezgetés, ráizgulás. Érdemes legalább egy nappal a verseny előtt kiérkezni, jó volt ráhangolódni az eseményre. Klasszikus dolgokat csináltunk: gazdag reggeli, gigapizza, Misurina-tó látogatás, délutáni szunya, koraesti szöszmötölés, rajtba indulás.

Azt azért nem állítanám, hogy minden ideálisra sikeredett. Pénteken, a verseny napján egész nap jártam a budira, folyamatos „sikerélménnyel”. Úgy terveztem, hogy az 50 km-es ponthoz küldök magamnak depócsomagot, mindenből váltást, kajákat, stb. – ezt sajnos nem tudtam feladni, mert a 9 órás határidő után értünk csak a csomagleadási ponthoz. De még ezeken sem aggasztottam magam. Keserű csoki, illetve a sztoicizmus segített a pánikhelyzetek elfojtásában.

Rajtban szuper volt a hangulat, jó nagy volt a tömeg, utcai maratonokat idéző tumultus alakult ki. Morricone, visszaszámlálás és 23:00-kor neki is indult a majd 800 ember az éjszakai Dolomitokba. Kellemes tempó síkon, utána kis emelkedőn 1-2 km hosszan, majd kanyargó ösvényen egyre meredekebben be az erdőbe.

Megfogadtam, hogy tartalékolok, úgyhogy nem futottam, csak sétáltam felfelé. Ismerősökkel pár jó szó, izzadok mind egy igásló, rakkolok a sormintában szépen felfelé. Az első hegyen semmi különös, nincs meredek, nincs mászás, nyoma se van a rettegett meredekségeknek. Szerpentinek, kanyargós utak veszik el a komolyság élét.

Lefelé már inkább kezdi megmutatni magát ez a műfaj, ereszkedünk vagy 50 percet egy végeláthatatlan szerpentinen. Jól vagyok, eszem, iszom, tolom a szeletet, az izót, a gélt, figyelve, hogy egy órán belül legyen elég táp. Az első mérőponthoz 200-ik hely környékén érek, jól vagyok, hatolok tovább az éjszakában.

Egy idő után viszont valami diszkomfort érzést kezdek felfedezni. Szép lassan szüremkedik be. Nem tudom, mi a szösz lehet, sokat vizsgálgatom magam, mire egyszer csak bevillan: álmos vagyok. Nem kicsit. Sötét van, fejlámpáig terjed csak a világ, így aztán eléggé ingerszegény. Egyszerűen nem bírom nyitva tartani a szemem, ha sétálok. Márpedig felfelé ez van, más nem lehet. Ha futni lehet, akkor jobb lesz, de amint lépésre váltok, jön az ólmos nehezék a szememre. Várom, hogy teljes az idő, reménykedek, hogy a híres-neves Misurina-tó és a napfelkelte és a három nővér elfújja a problémát.

Pont így történik. Oszladozik a sötétség, kanyargok lefelé egy single-tracken és visszatér belém az ébrenlét. Pirkadatra újra előzgetek, síkon egyértelműen jobban haladok, mint a környezetem. Megpillantom a három nővért, kicsit elborzaszt, hogy innen, most felmegyek oda 2500 m magasra. Eszembe jut Lúdtalp régi bölcsessége, ki kell védekezni a hegyet, úgyhogy töltekezek még a hegymenet előtt.

Frappánsat és frisset hányok, meg is meglepődök rajta. Váratlanul jött, készülni sem tudtam rá. Két öblös broáf után viszont már futok is tovább, kerek a világ, érzem, hogy végleg elment az álmosság, friss vagyok. Először éreztem úgy a verseny során, hogy én keresztbe harapom ezt a versenyt, nem lehet gond itten már egy szál se. A gyomrom sem volt rossz. Gondoltam elkezdem újra a táplálkozást, úgyhogy betoltam egy sótablettát, próbáltam rá inni, eszegetni, de nem nagyon ment...

Szuper út vitt fel a hegy tetejére, néhol már fellépős meredekséggel. A kezdeti lendületem kezdett újra elveszni, a sótabletta önmagában nem tűnt kalóriadúsnak, enni meg nem igazán bírtam. Csodaszép útvonal, monumentális kilátás várt a tetőn. Hihetetlenül gyönyörű volt a táj, aminek a végében ott csillogott az icicpici tó, ahol ahonnan jöttünk. Eléheztem ugyan a tetejére, de bíztam a levesben, a frissítőben, a kis pihenőben. Szabó Judit meglepetésemre még a házban volt. Toltam levest, dumáltunk kicsit, ittam teát, fotózkodtam Szaszánál, vettem vizet – látszólag minden ment normálisan, de a komfortérzetem nem jött vissza. Megindultam körbe a három nővér mögé, de síkon is alig akart menni a futás.

Nagyszerű útvonalon ereszkedtünk lefelé, köves, technikás, néhol lépcsős rész volt, vízesésekkel. Fehér, hatalmas kövek között bővízű hegyi patak és monumentális völgy a lábunk alatt. Tudtam, hogy majdnem 16 km ereszkedés következik, úgyhogy igyekeztem rendezni a sorokat. Szépen mentem, próbáltam töltekezni, tudtam, hogy a levesben nem sok a szénhidrát, úgyhogy tolnom kell valamit befelé. Ez nem igazán ment, ha elkezdtem enni, éreztem, hogy jönni fog vissza.

Nagyon jól futható rész volt ez a szakasz, én mégis csak vonszoltam magam. A kanyargó köves ösvény egy széles, lapos, unalmas dozerútra vezetett, ahol immár vízszintesen, kicsit felfelé vezetett az utunk. Az agyam egyfolytában a kajáláson járt. Pánikoltam, hogy nem tudok enni, és vártam, figyeltem, hogy mikor is leszek rosszul. Ettől aztán kellően szarul is éreztem magam. Nem volt kraft, nem volt, erő, nem igazán tudtam haladni. A 66-os ponthoz közeledve eldöntöttem, hogy kiszállok. Esélytelen, hogy enni tudjak, így aztán esélytelen hogy végig érjek, így aztán minek menjek tovább – gondoltam. Jött a szokásos agyaskodásom, azaz hogy 75 km is sok, milyen szép is volt ez eddig, nem kell kikészítenem magam, nincs értelme begyalogolni, hiszen futni jöttem stb.

Még volt vagy 4-5 km a pontig, elkezdtem futni síkon is, mondván már nincs mire tartalékolni, hiszen úgyis kiszállok. Újra elkezdtem előzgetni, szinte mindenkit utolértem, aki az elmúlt 2 órában elhagyott. A síkon, enyhe emelkedőkön már nem futottak a többiek. Úgy éreztem döbbenten néznek, hogy miért tolom itt, amikor az előbb a lejtőn alig vánszorogtam – nem tudhatták, hogy mindjárt kiszállok. (Persze nyilván nem foglalkoztak velem, csak én képzeltem ezt.)

A ponton várt kis feleségem és egy barátom, akikkel közöltem, hogy vége van, négy órája nem tudok enni, ki kell szállnom. Hüledeztek, hogy tök jól nézek ki, úgyhogy abban maradtunk, hogy megyek még egy szakaszt 66-tól 75-ig. Alapszabály, hogy azonnal nem szállunk ki, mindig csak a következő ponton, hátha javul a helyzet. Átöltöztem, cipőt cseréltem, tovább indultam.

Jól meg is bántam. Újabb hegy jött, amin gyökkettővel sétafikáltam felfelé, semmi erőm nem volt, még a tempós gyalogláshoz sem. Kicsit felvillanyozott a táj, most nem kopár sziklás hegyek, hanem haragoszöld erdő, fantasztikus zúgó hegyi patakok tarkítják az útvonalat. 500 m D+ fel és kb. 300 m lefelé közel 9 km alatt. Sík részen sem volt már erőm futni, és lefelé rettenetesen szúrt a talpam, ami felázott eddigre. Ha sziklára léptem sziszegtem. A szakasz nem arról győzött meg, hogy folytatnom kellene. A 9 km 1:30 alatt lett meg, ami akkor nagyon lassúnak tűnt. Meggyőztem magam, hogy már a síkon kocogás sem megy, és a talpam miatt a lefelék is szenvedősek. Hiába voltak rendbe az izmaim, a lábaim, az izületeim, a kraftot nem éreztem.

Leérve a 75. km-hez újfent közöltem, hogy nincs az az Isten, hogy én még egy lépést menjek. 44 km van még 2000 m szinttel, egy nagy hegyre kell felmenni, ahol a térkép több helyen is nehéz szakaszokat jelöl, tuti nem menne ez már nekem, kaja nélkül, erő nélkül, szúró talpakkal. A komoly érveim és a veszteséglistám ellenére vagy 40 percet vitatkoztunk a ponton, hogy kiszállhatok-e, de végül persze én nyertem. Lemostam a lábaimat hideg vízzel, átöltöztem, és kocsiba ülve visszamentünk a rajtba, épp láttuk Mike Foote második helyes befutóját.

A szervező hitetlenkedett, amikor odamentem hozzá, hogy befejeztem a mai versenyt, de aztán tisztáztuk, hogy helyesebb kifejezés a kiszálltam a versenyből...

Hangyafikarcnyit sem sajnáltam, hogy abbahagytam. Tényleg. 75 km csodás terepen, 40 óta problémákkal, üres hassal, eddig még egész jó élmény volt, innen azonban, zombulás, életveszély, 8-9 óra gyaloglás jött volna, amire nem vágytam sem előtte, sem alatta. Tudni kell kiszállni, érezni kell, hogy mikor nem szabad nyomni. Meg hát azért kiderült egy-s más is erről a műfajról, amibe belekóstoltam.

"Az esti rajt nem jött be, két-három órát kóvályogtam az álmosságtól. Ez az egész alpesi ultraterepfutás valójában egy teljesítménytúra az én szintemen. Mivel nem vagyok annyira erős, ezért a hosszú táv miatt, felfelé csak séta lehet, futás még ott sem, ahol otthon amúgy joggolnék. Vízszintes gyakorlatilag nincs, vagy elenyésző. Lefelé meg szintén óvatoskodás van, hogy ne verjem szét idő előtt a combjaim. Én meg futni szeretek. 75 km-t mentem 3500 m szinttel 11:40 alatt. A Dupla Élmény hasonló paramétereket tud felmutatni, és már az én szintemen is szinte végig futható. Majd akkor jövők ide vissza, akkor próbálom újra ezt a műfajt, ha elég erős leszek ahhoz, hogy futni is tudjak rajta."

Gondoltam mindezt aznap, órákkal a feladás után.

Másnap az eredményhirdetés és a hazafele utazás már kikezdte a dolomitkeménységű önigazolásomat. Mára pedig beteljesedett az örök igazság: megbántam, hogy kiszálltam.

Minden igaz utólag is, de kicsit másképpen törik meg a fény az eseményeken. A hányás valóban váratlan volt, és valóban elgyengültem Auronzo-ig (50 km), de utána nem voltam már rosszul, nem hánytam újra. Csak rettegtem attól, hogy a kevés kaja miatt elfogy az erőm, valójában nem romlott drámaian a helyzet. Oké, hogy elfáradtam 75 km-re és nem tudtam felfelé nyomni, de hát ez tök normális – még itthon is.

Erőltethettem volna befelé kis adagokban a kaját, az izót. A talpam tényleg fájt, de mondjuk mi volt ez ahhoz képest amikor Jucika szült egy gyereket – ugyebár. Sziszegtem, de nem üvöltöttem. 11:40 alatt megvolt a 70%. Kevés futással is simán beértem volna. Ott volt még az egész nap, délelőtt 11 körül jártunk amikor kiszálltam. Ezért jöttünk, nem volt hová mennünk, nem várt sehol senki, nem volt ennél jobb alternatív program. Ráadásul a legszebb rész jött éppen. Utólag nem érzem tragikusnak a fizikai állapotomat, izom, izület nem fájt, csak a talp kicsit.

Megint fejben voltam gyenge.

Megint vártam, hogy jön majd a mentális gödör, ami aztán nem is hagyott cserben és 40 után és bejelentkezett. Fejben folyamatosan problémáztam, minden negatív gondolatot befogadtam, babusgattam, nagyra növesztettem, és minden pozitív kapaszkodót férfiasan elutasítottam. Jól megmagyaráztam magamnak, hogy miért is kell nekem feladnom, hogy miért is elég ez most így nekem. Talán a korral egyre kisebb a megfelelési kényszerem is, ami csökkenti a külső nyomást. Valamit kezdenem kell ezzel (meg a frissítéssel). Valahogy újra képessé kell lennem uralni ezeket a helyzeteket.

Vissza fogok menni, az biztos. És nem túrázni megyek vissza, az is.

Bukta után nem illik tanácsokat osztogatni, úgyhogy nem teszem. Látok abban hibát, hogy nem reggeli versenyt, nem rövidebb versenyt, és nem kevésbé szintes versenyt választottam elsőre.

A szervezés amúgy szuper volt, a pályán (legalábbis 75-ig) piros szalagok voltak végig, eltévedni lehetetlen. A frissítés szerintem rendben volt (hehe), legalábbis a kínálat gazdagnak tűnt, még ha nem is nagyon tudtam belőle fogyasztani. Kedvesek voltak nagyon a vendéglátók, látszik, hogy a turizmusból élnek.

Nagyon szép teljesítmények születtek, gratulálok mindenkinek, aki végigment. Fantasztikus teljesítmény.

Cs.

Néhány további képet még itt találtok.

10 komment

Címkék: beszámoló ultra alpok

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bellone 2014.07.05. 19:26:31

Szia Csermanek! Szerintem minden eszközzel rendelkezel, a sztoicizmus menet közben is sokat segít.:-)

BGy · http://babosi.blog.hu 2014.07.07. 10:59:11

A megjegyzésem nem Csermanek teljesítményéről szól! Látásból ismerem, tudom, hogy tavaly egyéni UB-t is futott, le a kalappal előtte. Inkább a folyamatot vázolnám, ami kialakulni látszik. Évekkel ezelőtt, amikor megalakult ez a blog, a félmaraton volt az elérhető táv, persze aszfalton. Aztán szépen lassan a maraton is veszített a nimbuszából. Aztán az aszfaltos futás. Ha nem terepen futsz és nincs ivózsák a hátadon (akár 10 km-re is), nem öltözöl csiricsáré bohócnak, balfasz vagy! Ja, már mindenki terepen van? Akkor irány külföld! Faszom, itt is itt vannak az amatőr terepesek, irány akkor az alpesi szopás 6000 m szinttel. Itt tartunk most. Az UTMB is elkurvult, indít 50 km-s távot. Sokan magukhoz is nyúltak az infó hallatán. Tudnak feszíteni UTMB-s pólókban/mellényekben majd a Fácsén. Ha magunknak futnánk, nem a facebookos haveroknak, akkor más lenne a helyzet, ezt le merem fogadni. Terep 100-as nevezési listákban is láttam olyan neveket, akikről előre megmondtam, hogy nem fog neki sikerülni. Gonosznak tűnhetek, tudom, de a realitás ezt hozza ki az emberből. Ismétlem, nem Csermaneknek szól, csak eszembe jutott, amikor még fent voltam a Facebookon és a terepfutás fórumban nem bírtak már egymásra licitálni, ki, milyen külföldi alpesi versenyen indult. Az alpesi szó fontos! Magashegyi? Váááá, még jobb! Ezek az emberek a terepfutást illetően sznobok. A Mátra115 is kemény szopás, azon mégsem tolonganak a wannabe terepfutók. Boros nyelvre lefordítva: káberné szovinyon, vagy inkább kadarka. Egészségetekre! Hétvégén Egerben Bikavér Ünnep!

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2014.07.07. 12:53:24

Azért nem ennyire drámai a helyzet. Ahogy megfigyelhető a trend a városi futásoknál is, hogy előbb utóbb valami városnéző futásra ellátogatunk Bécsbe, Ferrarában vagy Barcelonába, ugyanúgy működik, hogy a Budai Trail, A tortúra a T100 és a Mátrabérc meéé befigyel egy-egy külföldi kaland is. Lehet ez Veitsch, Ötscher, Cortina vagy éppen Mont Blanc Marathon. Sznobizmus nélkül, pont az a szép hogy mindenki pont azt csinál amihez kedve van. Én nem futottam ugyan, de azért a tájra rácsodálkoztam www.strava.com/activities/158817381 :-)

hidegchaco 2014.07.07. 14:18:04

@BGy: Nem biztos, hogy ugyanarra gondolunk. Nem az ultra-versenyek kapcsán, mert ezek számomra elérhetetlenek, de az egyéb futóversenyek esetében igen éles a kontraszt az agyonreklámozott tömeg-rendezvények, illetve a non-profit, néhány lelkes amatőr, vagy lelkes elhivatott által - adott esetben több éve, vagy évente többször - megszervezett versenyek látogatottsága között - miközben az utóbbiak sokszor jóval nagyobb élményt jelentenek. De akkor mi dolgozik azokban, akik beneveznek egy városligeti A&B félmaratonra, de eszük ágában nem lenne elindulni egy Pét-Öskü-Pét versenyen, a futás szeretete, vagy valami más?
Nem fészbukozom, így nem tudom azt sem, hányan virítanak ott flancos pólókban. Jónéhány évvel ezelőtt volt szerencsém elindulni egy különleges hegyi-tengerparti, "összekoszolódós" versenyen, Anglia csücskében, és máig büszke vagyok arra, hogy eljutottam oda, a legkedvesebb 5 futó-emlékem egyike. Az ott kapott pólót mindössze egyszer vettem fel - otthon, 2 percere, hogy megnézzem: jó-e egyáltalán rám, egyébként féltve őrzöm a fiókban. Mert _nekem_ fontos, hogy azt a versenyt megcsináltam, és az emlékek felidézésére tökéletesen alkalmas az is, ha a pólót a fiókban látom viszont. De nem vagyunk egyformák, és ez egyáltalán nem baj.

Visszatérve a poszthoz: nekem speciel azért jó, ha ilyesmit olvashatok, mert egyébként ezekről a versenyekről, ezekről a személyes élményekről máshogyan nem szerez(het)nék tudomást. A sok kis aszfaltos futásról, vagy épp rövidtávos terepversenyről meg szorgalmasan gyűjtöm a közvetlen tapasztalatokat. Ezeken jól esne, ha többen lennénk, de nem is az én komfort-érzetem miatt, hanem a szervezők érdemelnének az esetek többségében népesebb mezőnyt.

BGy · http://babosi.blog.hu 2014.07.07. 15:11:49

@szasza75: De! A helyzet drámai, azon belül pedig komikus. Engem szórakoztat. Néven nevezni senkit nem akarok, mert személyes kapcsolatom egyikkel sincs. A nevüket láttam facebookos hozzászólásoknál, aztán itthoni és alpesi elbukott versenyeken. Az egyik kedvenc beszélgetés-folyamom az volt, amikor tavaly ősszel kiderült, lesz 50 km-es UTMB táv. Mint a gyöngytyúk a takonyra, úgy ugrottak a hírre. Mégsem egy Kazincy a Zemplénben (ammeg mi?), hanem Monblan, Sámonyi! De újra mondom, engem ez szórakoztat, semmi bajom nincs ezzel.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2014.07.08. 10:34:22

@BGy: szerintem azért fontos végigmenni a lépcsőkön.

Első túrám a Mátrabérc volt. ... Volt pofon :-)
www.matraberc.hu/person.php?id=16927

csermanek 2014.07.09. 11:24:08

@BGy: Szia! Van igazság abban szerintem is, amit mondasz. Tény, hogy terepfutó körökben trendi dolog magashegyi versenyre menni. És az is igaz, hogy ha nincs jó értelemben vett "csoportnyomás", ha nem olvasok beszámolókat, látok képeket olyan ismerősöktől akik kimentek, megcsinálták, és lelkendezve hazatértek, akkor ki tudja mikor jut eszembe nekem is kipróbálni ezt a műfajt.

De szerintem ezzel nincs baj. Ki-ki vérmérséklete, habitusa, személyiségszerkezete szerint igazodik/vagy nem igazodik az aktuális divatirányzatokhoz. Nem lesz mindenki hipszter, de azért sokan vannak:-) Van akinél csak pár hónapig tart, és van aki úgy marad.

Abban igazad van, hogy a Mátra 115 másképpen cseng, mint a Lavaredo, CCC, TDS. A probléma (ha van egyáltalán) az az, hogy az egyik nem jobb/keményebb/nehezebb/szebb a másiknál, hanem hogy szimplán másmilyenek. Az hogy melyiknek milyen a respektje, szerintem tökmindegy. A kérdés az, hogy számomra mit jelentenek ezek a versenyek, nem pedig az, hogy mások mit gondolnak az ezeken való teljesítményemről.

A finisher mellény-póló témában is hasonlót gondolok, mint te, én sem viselek ilyeneket. De tökre megértem, ha valaki így fejezi ki önmagát egy közösségben, a külvilágban. Miért is ne lehetne valaki büszke a teljesítményére?

Még annyit, hogy én azért azt tapasztaltam, hogy a külföldi versenyeken indulók hasznos és bölcs tanácsokat osztogatnak, az "elsőbálozóknak". Azért inkább általános a fokozatosság, a hazai versenykínálat utáni külföldre csábulás, semmint a fordított, vagy gyorsított menetrend. Persze akadnak kivételek, ahogy írtad is, de én azért több fontolva haladót ismerek, mint Hűbele Balázst.

angelday 2014.07.09. 14:59:26

@csermanek: javítottam a posztban szereplő "r" betűt a nevedben...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.07.10. 14:33:51

Én egy tök pozitív dolgot is kiolvasok BGy hozzászólásából: egyre több embernek van pénze külföldre menni versenyekre, meg rengeteg futófelszerelésre, szóval lehet hogy tényleg kijövünk valamikor a gödörből..?

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?