Evés, fogyás, diéta

2009.05.28. 23:21 angelday

Elkezdtem komoly(abb)an venni a korábban meghirdetett Rambó programomat. Aki jobban figyel a Futóblogra, még emlékezhet rá, hogy a Rambó program egy összetett, ún. életmódjavító program, melynek eredményeként a mozitörténelem legcsodálatosabb férfi felsőtestével rendelkezünk majd:

Hirdetésben jó voltam, viszont komolyan, egészen komolyan nem vettem. Oké, végeztem ezt-azt, de nem adtam meg azt a szisztematikusságot, pragmatikusságot, odafigyelést, amit minimálisan kell az ilyesminek.

Most valamivel komolyabban újra elkezdtem. Jelen posztomban az étrendem első körös módosítását dolgozom fel. Néhány szabályt összeszedtem (innen-onnan), ezeket megosztom az olvasóval a teljesség igénye nélkül (mint a futásban, itt is kezdő vagyok). Szeretném kiemelten jelezni az olvasóval, hogy helyreigazításnak helye van, senki nem állítja ugyanis, hogy ő itt a professzionális életmód szakértő -- csupán egy iteratív folyamat egyik állomásáról van szó. Vágjunk is bele.

Az egész kajálás témakörnek egyébként az az alfája és omegája, hogy annyi kalóriát kell bevinni egy nap folyamán, mint amennyit elégetünk. Egyszerű szabály: ha többet viszünk be, elhízunk, ha kevesebbet, vesztünk a súlyunkból. Ha tudatában vagyunk annak, hogy melyik étel mennyi kalóriát jelent (nagyjából), könnyedén tudunk helyes döntést hozni az útvesztőben. Ez csak egy kis odafigyelést jelent. Ha nem figyelünk oda, akkor a felesleg lerakódik és rondán nézünk ki a strandon. Márpedig az életnek egyetlen értelme van, mégpedig az, hogy jól nézzünk ki a strandon. (Ellenvélemény?)

A szabályrendszerem:

  1. Írom, mit eszek. Reggel - délben - este és az intervallumokban. Ez segít (nekem) abban, hogy figyelni tudjak még jobban. Amolyan mentális izé. Időnként érdekes visszaolvasgatni.
  2. Megpróbálok napi öt étkezést megvalósítani. A tízórai és az uzsonna persze nem nagy valamik, kis joghurt, vagy éppen valami más rágcsálnivaló apróság. Ennek az az értelme, hogy folyamatosan "mozgásban tartjuk" az anyagcserénket, kevesebb étellel is elérhető a jóllakottsági szint, illetve más jótékony hatásai is vannak.
  3. Hétköznaponként rigorózusan figyelek arra, hogy ne rontsam el a dolgot, hétvégenként viszont megengedek magamnak egy kis, hm, "elcsábulást".
  4. Nem számolom a kalóriákat, egyelőre csak érzésre. Időnként Winklert és Winkler barátját és életmód tanácsadóját, Gábort, megkérdem erről.
  5. Próbálok "teljes" étekzésre törekedni, kevesebb kalóriabevitellel a szokásosnál.
  6. Az étkezéseket megpróbálom több idő alatt, lassabban elvégezni. Nem lapátolok. Egyszerűen várok időnként, próbálom élvezni az ételeket, jobban odafigyelni a zöldségekre. Ha már kevesebbet eszem, ugyanis!
  7. Vannak ételek, mint például a sajtos-tejfölös-tészta, amiből azonnal úszógumi lesz egy erős irodai nap végére. Ezeket nem célszerű elfogyasztani irodai munkára, hiszen azonnal lerakódik az úszógumira, hacsak nem megyünk el edzeni étkezés után egy órával. Helyettük fehér húst, zöldséget, salátát kell fogyasztani, ügyelve persze a napi tervezett kalória mennyiségre is.
  8. Minden nap bekészítek egy 1,5 literes szénsavmentes ásványvizet a monitor mellé, elfogyasztom, ha kell, ha nem. Sok folyadékot kell inni.
  9. Érdemes edzés előtt 1-2 órával fogyasztani dolgokat, így például rizst (a jó fajtából), vagy éppen tésztát (de nem túl nehéz módon elkészítve), aztán úgy elindulni, hiszen az sem jó, ha nincs bennünk azonnal hasznosítható energiaforrás.

Állításom az, hogy pusztán ezen néhány egyszerű szabály betartásával, vagy rájuk odafigyeléssel elérhető néhány kiló leadása, nem beszélve arról, hogy tettünk egy lépést a "jó" irányba. Olyan ez, mint lemondani a kibaszott kóláról. (2004 óta nem iszom egy kortyot se.)

Nézzünk meg egy napi példát!

Gábor, Winkler Róbert barátja- és életmód tanácsadója javasolta nekem, hogy ne egyek például délután Fornettis apró süteményeket, mert annak sok értelme nincs, inkább fogyasszak el otthon egy gyümölcsturmixot.

Persze vízzel felöntve és nem tejjel, meg mézzel, meg ilyen cukros-zsíros dolgokkal. Este pedig egyek színhúst sütve, vagy halat és némi salátát. Azt hiszem sikerült is a város második legjobb éttermében:

Nem célom persze most egy általános receptet és étrend tanácsadást adni, pusztán azt foglaltam össze, hogy én hogyan kezdtem el. Szerintem már az első hétnek is vannak mérhető eredményei, áldozatot különösebben nem kell hozni, éhezni sem kell, egyszerűen csak odafigyelni arra, hogy mit csinálunk, annyi kalóriát bevinni, amennyit ténylegesen fel is használunk és egyáltalán: egészségesebben étkezni.

Ha ezt a napi ötször keveset elvet betartjuk, eleve sokkal jobban fogjuk érezni magunkat.

(folytatjuk!)

78 komment

Címkék: evés életmód diéta rambo gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr241147555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sifti85 2009.05.28. 23:49:26

Kalóriatáblázat
http://body.builder.hu/receptek_kbase.htm4

Vannak nagyon jó étrendek is, nem csak testépítőknek. Egyébként csak futással közel sem leszel Rambo (mellesleg régen nem Kobra lett volna a cél?)

dpspeti 2009.05.28. 23:54:41

Én 1,5 hete kezdtem a "Rambo programot".. delelott 5-6 km gyaloglás (kis futás) futopadon.. mivel 130 kilosan kezdtem, nem volt celszeru futni, addig eleg a gyaloglás stb... étkezésrol annyit, hogy reggel KV+szendvics, utána edzes, majd kesobb ebed, ami eddig is, csak epp a fele... este meg kefir vagy ehhez hasonlo... a lényeg, hogy semmit nem tagadok meg magamtol, amit eddig sem, csak epp felezem... jo pl az olajos sultkrumpli helyett saláta... eddig 8kilo ment le, de ez teljesen lenyegtelen, ki tudja az elejen a vizen kivul mennyi más megy le, de kulalakra is láthato a 8 kilo veszteség... szerintem a leglényegesebbet zsola mondta nem is olyan régen, csak olyat szabad tenni, amit hosszu távon tudunk... eletmodváltásrol van ugyanis szo, nem fogyokurarol, dietarol miegymásrol... akinek tulsulya van, annak az eletmodja nem vált be... az eteleket nem regisztrálom, de az edzeseket lehetoseg szerint igen (dpspeti.hu)

dpspeti 2009.05.28. 23:55:56

@sifti85: hát elég sok csak futot látni jo felsotesttel :) Persze a futáson kivuli kondi is kellhet, en jovo hettol azt is beiktatom..a konditerem drága, legalább értelme is legyen :D

bodlac 2009.05.29. 00:17:02

@angelday: Kitől hallottad hogy nem tápanyagok a szénhidrátok? Többet ne fogadj el tőle tanácsot.

angelday 2009.05.29. 00:27:33

@bodlac: mint írom, szeretném, ha kiigazítanátok, tökéletesen vágom, hogy még csak most kezdem én az egészet. Az is lehet, hogy félreértettem dolgokat.

zsolababe 2009.05.29. 00:32:12

en nem szolok bele :) de teljesitettem a rambo projectet :) ..illetve... :) ..szoval tejesen leszalkasitottam 75kg a sulyom es latszik minden izmom a sok bor ellenere is... mivel most mar eleg sokat vizisielek lassan kezd noni is az izommenyiseg mert az hibadzott meg:) szoval mini rambo vagyok :))) ...ja es, Jozsi! nem figyeltem a kajara..sot rengeteget ettem.. csak hat heti 100km futas meghozza aerob I-es zonaban szpen lassan ...

blö 2009.05.29. 06:33:30

@bodlac: hol írt ilyesmit? mondok megnézem tényleg mekkora hülyeség, de nem látok ilyet.
csak ezt láttam:
"...ne egyek például délután Fornettis apró süteményeket, mert annak sok értelme nincs..."
erre gondoltál? mert ez pont igaz.

bodlac 2009.05.29. 09:46:26

@blö: 7.-ban volt - azóta ez kikerült belőle. (A tápanyagok egyik ismérve, hogy jól lehet hízni tőlük.)
A sütemény evés értelme meg főként azon múlik, hogy a süteményszeretet, vagy a tápanyagbeviteli oldalról közelítjük-e meg a dolgokat. :) Rambóváválási szemszögből nézve tényleg hülyeség sütit tolni.

Pistahh 2009.05.29. 09:52:30

az 1,5 liter ásványvíz kezdetnek tök jó. Az én asztalomon is figyel két másfél literes flakon (bár nem ásványvíz, otthonról hordok szűrt vizet - finomabb, olcsóbb, egészségesebb) és egy fél literes, amit az kajádába viszek le ebédhez.
Tehát csak a munkahelyemen minimum 2 litert iszok valamint otthon is további legalább 1 litert. Ez a 3 liter naponta kell egy 100 kilós embernek.

Amúgy ha lehűtöd a vizet, akkor még több kalóriát égetsz, mert a szervezetnek fel kell melegítenie, illetve ha csavarsz bele citromot, akkor annak a C-vitamin tartalma is fogyasztó hatású (persze ne cseszd el cukorral... :)

dpspeti 2009.05.29. 09:59:39

En 1,5 liter vizet az edzesem alatt megiszom :) Utána még max 1 liter..de inkább kevesebb... amikor azt mondják, hogy napi 3 liter viz kell, akkor ezt en altalam olvasott orvosok szerint nem csak asvanyvizbevitelnek kell ertelmezni, hisz az eteleinkben is van folyadek, foleg ha gyumolcs, zoldseg is van a palettán... tehát nem kotelezo a napi adagot csak asvanyvizbol fedezni..

Pistahh 2009.05.29. 10:04:13

@dpspeti: az ételekben levő vízzel nehéz számolni.. mennyi víz van egy almában? a sós leveseket, alkoholokat, kávét, édes löttyöket meg nyugodtan lehet 0-nak számolni..

Amúgy meg inkább többet igyon az ember, mint kevesebbet.

kx 2009.05.29. 10:40:53

a 9. ponthoz tennék annyit hozzá, hogy sztem okosabb az "éléskamrafeltöltést" min 2, de inkább három órával korábbra időzíteni, mert a) - főleg futásnál, ugrálásnál- felébreszted a rókacsaládot b) a tápanyagok lebontásához, és a megfelelő helyre történő eljuttatásához több idő kell, ha jól tudom.

az izmozáshoz: csinálj olyan gyakorlatokat, amik egyszerre több izmot dolgoztat meg - fekvőtámasz, húzóckodás + extra hasas dolgok (bár a fekvő a hasat is nagyon jól átmozgatja):hasprés, lábemelés, felülés

nagyon motiváló, ha kitűzöl egy szép kerek célt (100 fekvő nonstop, 50 húzó nonstop stb.) és arra kidolgozol egy precíz edéstervet (hundrespusapszdotkom)

kx 2009.05.29. 10:45:15

ja, és egy ilyen ilyen projektnek a kulcsa, hogy szokássá kell tenni a teendőket, következetességet belevinni és egyetlen alkalmat sem elkummantani. csináld végig, no matter what.

sz_ 2009.05.29. 10:52:49

Józsi, a kóláról a hízás miatt jöttél le vagy más oka volt?

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2009.05.29. 11:04:09

Nem teljesen pontos meghatározás, hogy a BEVITT és elégetett kalóriák egyensúlya határozza meg a fogyást. Van egy harmadik tényező a felszívódás. Tehát a bélrendszerből a véráramba FELSZÍVÓDOTT tápanyagokból származó kalóriák és az elégetett kalóriák egyensúlyáról van szó. Ha megfelelő a bélpasszázs és nincs szorulásod, ami egyébként drasztikus diétánál gyakori probléma, a tápanyagokból kevesebb szívódik fel, azaz többet ehetsz bűntetlenül. Pl. vízben oldható rostok - (utifűmaghéj úgy tudom ilyen) folyasztása "rendezi" a székletet (nem hashajtásról van szó!), így többet hódolhatsz a gasztronómiának!

sifti85 2009.05.29. 11:44:55

@Ivan Grasso: true dat!

Rostnak pl kiváló a teljes kiőrlésű keksz, vagy a banán. Meg is van a tízórai.

Nimandi 2009.05.29. 11:54:44

Bocs, offtopik, csak itt hamarabb olvassa mindenki: van ötletetek magán ortopéd orvosra? Az "SZTK" kissé lassú, és nem is biztos, hogy sportszemléletű, inkább kifizetek egy kisebb summát, csak ne menjen el ezzel az idő.
Köszi!

Nimandi 2009.05.29. 12:04:35

Ehhez a zöldségek, gyümölcsök víztartalma témához annyit fűznék hozzá, hogy pár napja egy nagy csarnokbeli portya után vacsorára fél kiló nyers cukorborsót szemezgettem ki (imádom), meg fél kiló cseresznyét, meg lement ennyi eper is, mindez azért 2-3 óra alatt, majd alvásom háromszor is megszakítottam, és rohantam ki a wc-re, különben szégyenben maradok. Lehet, hogy a szervezetemnek egy csepp folyadékra sem volt szüksége azokból, amit ettem, de amennyi víz kijött belőlük, azóta azt csodálom, egyáltalán van színük ezeknek a cuccoknak, és nem áttetszőek, mint a medúza.

weakest link 2009.05.29. 13:21:53

Tavaly nyáron döntöttem el, hogy változtatnom kell, akkor kb 130 kg lehettem. Ebből nyáron lement biciklizéssel és az étrendre való odafigyeléssel kb. 5-6 kg. Októberben pedig elkezdtem futni, jobban mondva kocogni, sétálni heti 3-4 alkalommal. Kajánál egyedül arra figyeltem, hogy több folyadék és este, ha lehet, akkor már csak gyümölcs. Szilveszterkor megfogadtam, hogy elkezdem a felüléseket és a fekvőtámaszt. Január végén rá is szántam magam a dologra. :-) A futást persze folytattam, szép fokozatosan növelt távokkal. Étrendben annyi változás történt, hogy pezsgő- és más tabletta formájában több vitamint vittem be, és hétvégeken már „bűnözni” is lehetett egy kicsit. :-) Most kb 98 kg vagyok…de Rambótól még messze járok szóval folytatom :-)

2009.05.29. 13:45:47

én zabálok mint állat, de a futás meg a keresztedzések mellé kell is (hundertpusapsz rulez!)
de amúgy stimmt a dolog, rengeteg folyadék, és este már semmi komoly, csak gyümölcs

zsolababe 2009.05.29. 17:02:13

en sajnos altalaban eloszor olyan delutan 5korul eszem... mondjuk olyan 3-4 normal adag etelt es utana valamikor 11fele lefekves elott meg egy igen komoly adaggal :) egeszsegtelen meg rosszul is csinalom meg a kaja sem olyan mint amit kellene ennem.. de egyenlore megfelelo :) igy is tartom a sulyomat es birom az edzest ..meg mindent:)))

Íla 2009.05.29. 18:34:39

@Ivan Grasso: egyetértek!
Sőt, ha oda tudtok figyelni, h magas rosttartalmú ételt egyetek legalább 5 étkezésből 3 szor, akkor a vércukorszintetek is optimális lesz egész nap.
Nem lesz olyan érzésetek, h már megint éhes vok, kellene enni vmi szaftosat.
Nehezebben emészthető rostarttalom miatt elmélázik az emésztés jó ideig, így nem nyom az agy felé fals infót, h kaja kell :)
A maradék két kajálás pedig vmi light-os kaja, gyümölcs v joghurt.
Utána jöhet az edzés :)) (vagy előtte)

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.05.29. 18:57:47

Én minden nap pont annyi vizet iszok, amennyit a szervezetem megkíván és nem annyit, amennyit az ásványvízlobbi ajánl.
Fogyni meg úgy kell, hogy több energiát égetsz el, mint amennyit beviszel. Aki ennél többet mond, az már csak mese és pénzlenyúlás célzattal történik.

vargatom 2009.05.29. 20:06:48

Én ezt a megközelítést próbáltam valamennyire mostanában, mármint hogy edzés + valamennyire kajára azért odafigyelés (pl. céges pizzarendelésből teljes kimaradás) és nem nagyon volt hatása. Érdemi _fogyáshoz_ bizony szigor fog kelleni, először napi igényt kiszámol(tat)ni alaposan, aztán kajanaplót vezetni.

A B terv az hogy a sovány hús + zöldség + kis gyümölcs + víz kivételével gyakorlatilag mindent teljesen kiiktatsz a napi étrendből. Semmi pékáru, sültkrumpli, szalámi, nass, sőt gyümölcslé és alkohol sem... ez esetben nem kell számolni.

dpspeti 2009.05.29. 21:05:20

BGy: Ha szomjas vagy, akkor már "késő" a viz ivása... tehát, amikor "megkivánja" már rég innod kellett volna. EZ nem azt jelenti, hogy napi 20 liter drága ásványvizet kell inni. A csapviz is jo erre a célra...igy a lobbi kizárva

blö 2009.05.30. 08:41:07

Azért a fenti képhez annyit, hogy ilyen szálkásságot fenntartani Rambónál is anyagcserezavart okoz nem?

boibo 2009.05.30. 11:01:42

Jaj istemen, de nem lenne nekem ehhez semmi kedvem-erőm-akaratom... Le a kalappal előttetek!!! És HAJRÁ!

A süti, csoki (csokis süti :D) evése bizony komoly örömforrás annak, aki szereti. És könnyű ehhez az örömhöz hozzájutni.
Ugyanakkor, ha sportolsz vmit, jelen esetben egész konkrétan: FUTSZ, az is örömforrás, és nem csak a távlati formásabb, szálkásabb, feszesebb, szebb lesz a testem hozomány miatt. Az endorfinok negyedóra-húsz perc futás után elkzdik bombázni az agyunkat. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a csokika csak arra a pár percre JÓ nekünk, míg a szánkban van (lehet, hogy még addig se, mert rögtön lelkiismeret-furdalásunk is van a megevése miatt), a futás tovább tart, és még utána is marad a jótékony hatása, pl a napi stressz levezetésére is tökéletesen alkalmas, amellett, hogy "ég a szír".

zsolababe 2009.05.30. 11:13:40

@vargatom: a Btervedt szerintem felejtsd el gyorsan.. mert ha nem eleted vegeig iktatod ki ezeket, akkor ugy vissza fog jonni minden, hogy le a kalappal :)... Bgy irta helyesen: kevesebbet kell enni mint eddig es akkor fogysz ..pont.. ennyi.!!! En pl szinte csak rantott husokat es porkolteket eszem meg sultkolbaszokat es palacsintakat.. nem iszom asvanyvizet csak kolat.. olyan egeszsegtelenul eszem hogy egnek all minden dietetikus haja... de en a fogyasom kozben is ezt ettem es azert 170,4kg helyett most vagyok 75,9kg!! es tartom is... a RamboShapeProjectbol persze hianyzik az az izommennyiseg, ami neki van a kepen, de azt ennyi futassal lehetetlen is meg hat nem edzem egyaltalan konditeremben... csak a fekvotamasz es a vizisi... de egy biztos szalkasnak szalkas vagyok es azert nem vagyok nyeszlett futoalkat sem :) ...szoval tessek szepen kevesebbet enni es a futas,barki barmit is mond, tokeletes szalkasitashoz...

dpspeti 2009.05.30. 14:29:24

Zsolababe: En nem ugy emlékszem, hogy a fogyásod leirasanal azt irtad volna, hogy kolázol meg degeszre eszed magad :D Pont hogy azt irtad, hogy kevesebbet ettel joval stb stb... :)) Most akkor hogyvanez? :D

zsolababe 2009.05.30. 14:55:30

@dpspeti: en a fogyasom alatt is kolat ittam mert azt szeretem... es degeszre csak tavaly ota eszem magam, amikor is a futas melle elkezdtem vizisielni is es megnovekedett az etvagyam erosen :) fogyasnal pont az a lenyeg, hogy keveset kell enni... nekem viszont nem kell fogynom egy gramm zsir sincs rajtam(feleslegben) viszont ennyi sport mellett annyit eszem amennyit csak akarok.. na jo mondjuk azert neha megalljt parancsolok en is de csak ovatossagbol:) en azt irtam az elobb, hogy "a fogyasom kozben is ezt ettem" es nem azt, hogy ennyit:))) de en fogyas kozben is rantotthuson es sultkolbaszon eltem mert azt szeretem...

Vegyi Ali 2009.05.30. 15:17:46

Posthoz: edzés előtt legalább 2 órával egyél, és akkor se sokat. Szerintem rendes evés után inkább 3-4 óra kell.
Kommentekhez: hát persze, szép dolog, hogy fussunk heti 100 kilométert, meg nem szabad edzést kihagyni. Csak ezeket az tudja kb. betartani, akinek nincs családja, és/vagy meg tudja oldani, hogy a munkája/megélhetési forrása ne kívánjon tőle túl sok időt. 1-2-3 gyerekkel, ami kötelezettségekkel jár, és napi 8-10-12 őra munka mellett nem tudom, ki az, aki minden nap tud 2-3 órát futni. Mert az kb. azt jelenti, hogy 3 óránál nem alszik többet naponta, és/vagy a feleségét házirabszolgának tartja.

Vegyi Ali 2009.05.30. 15:27:34

@vargatom: én is abszolút hízásra hajlamos vagyok. Egyetem után fél év alatt feljött úgy 7 kiló, aztán elkezdtem futni úgy, hogy a kajálásra csak minimálisan figyelek oda. Ezzel fogyni nem lehet (25 alatt van a BMI-m, úgyhpgy leszarom), illetve 3 év alatt kb. 3 kilót fogytam. Viszont teljesen jól karban lehet tartani a testsúlyt, és én nem akarok Rambo lenni.
A fogyáshoz sem kell mindent kihagyni, amit írtál. Teljes kiőrlésű péksüteményt nyugodtan ehetsz, mértékkel alkohol, szalámi (sok só van benne, ami úgyis kell a futásnál az izzadáshoz), gyümölcslé mehet. Sültkrumplit, kólát, cukrot, édességet, rizst felejtsd el (a barna rizs jó), meg a bő olajban sült dolgokat is.

bodlac 2009.05.30. 15:58:48

Kicsit elbeszélet egymás mellett, asszem. Nyilván nem mindegy, hogy valaki csak "egészséges" étrendet akar, vagy fogyókúrázik, esetleg testépít (Rambó project: gyúrás, sok proteinpor + anabolikus szteroid ha hozzájutsz) vagy épp endurance atléta (ez lenne a Futóblog közönség alapból), vagy pláne ha szoptatós anya. Ezekhez eltérő étrendek járnak, nincs egy univerzális mindenre jó, gyanítom a Tour de France-on a napi átlag 6000 max 10000 kcalt sem friss zöldség ropogtatásával meg 15 deka zsírszegény pulykahússal viszik be.

vargatom 2009.05.30. 16:42:55

Na akkor még 1x, hogy miket akartam leírni.

Ha elmúltál már 30, és úgy akarsz fogyni, hogy nem számolod gondosan a napi kalóriákat és nem nézed hogy mennyit eszel, akkor az egyetlen biztos módszer az, ha kizárólag piszok alacsony energiatartalmú dolgokat tartasz meg az étrendedben.

Ha folyamatosan irgalmatlanul sokat mozogsz, akkor bármit és bármennyit ehetsz, valószínűleg akkor sem fogsz elhízni.
Dolgozó, családos embernek ez nem nagyon jöhet szerintem össze. Egy óra tempós (12-14km/h sebességű) futás talán 1000 kalória mínusz, ez mondjuk egy tábla csoki meg egy fél adag pörköltnokedlivel típusú étel, szóval még ez sem olyan sok. És ugye egy óra futás időigénye valamivel több, mert nem a lakásod ajtajából indulsz, meg le is kell utána mosdani, meg ilyenek...

Ha meg mindenféle (de alapvetően egészséges) kaját szeretnél enni, mint pl. kenyér meg szalámi, és közben azért fogyni is, akkor kíméletlenül számolni kell az eredményekhez. Ennyit égetek el egy nap mindenestül, ennyi idő alatt akarok lefogyni, akkor ennyit lehet enni.

Miheztartás végett pár adat:
100g sovány sonka 100-125 kcal
100g jófajta szalámi 200-530 kcal
1dl 100% gyümölcslé kb 40 kcal (vagyis kb. ugyanannyi, mint a cocacola!)
Nem azt mondom, hogy nem szabad ilyesmivel élni, csak azt, hogy ha valaki fogyni akar, akkor szalámi helyett sonkát enni meg csak vizet inni napi pár száz kalória mínuszt hoz anélkül, hogy vissza kéne venni a mennyiségekből.

vangelis1978 2009.05.31. 12:55:13

@dpspeti: Sok sikert kívánok neked.Én is tudom mi az, hogy fogyúkúra.Igaz nekem a legnagyobb fogyókúrám az volt,amikor több évvel ezelőtt egy hónap alatt 95 kg-ról 65 re fogytam.De azt a módszert nem ajánlom senkinek mert nagyon drasztikus volt.

mammi 2009.05.31. 13:18:56

@vangelis1978: és ha mégis szeretném megtudni a titkot?lehetne email-be?

weakest link 2009.05.31. 17:13:53

Ezzel maximálisan egyetértek!! Én nem változtattam ilyen formán semmit. Reggelit és ebédet ugyanúgy tolom, mint korábban. Nem törődtem azzal, hogy sült-e a krumpli, vagy sem... Egyedül arra figyelek, hogy délután már ne egyek ilyeneket. Gyümölcs, vagy teljes kiőrlésű keksz, és persze sok folyadék. Ja, és étcsokit is eszem minden nap :-) igaz csak pár kockával. Persze mindezt futással fűszerezve. Erre szépen rá lehet szoktatni a szervezetet. Erre könnyebb beállni, mint mindenféle élethosszig tartó diétára, ami nem embernek való.

angelday 2009.05.31. 18:16:54

Egyébként nem gondolom, hogy ez élethosszig tartó diéta. Most kampányszerűen ugyan átálltam egy másik tempóra, de hosszabb távon is célom megőrizni azt, ami jó belőle.

Szerintem minden zsíros szart hosszú távon zabálni hülyeség. Sok zöldség és gyümölcs!

Horasz · http://horasz.blog.hu 2009.06.01. 01:03:18

@angelday: én javasolnám, hogy az edzésidet figyelembe véve egy dietetikussal számoltasd ki a napi energia szükségleted. Ha izomt akarsz növelni, akkor a klasszikus 50% ch, 30% zsír, 20% fehérje beviteli bontást, el lehet (kell) tolni valamilyen más irányba (több fehérje).

Egyébként azt amit elkezdtél alapnak nem rossz, sőt! Én pl. kajanapló íráshoz googledocs-ot használok táblázatos formában, azt melóhelyen is, itthoni gépen is elérem (meg bárhonnan, tkp.)

Sok sikert!

pmobile 2009.06.01. 13:34:22

Elnézést, de hadd legyek egy kicsit ünneprontó: nagyon jó, hogy fussunk, edzünk, figyeljünk arra, hogy mit eszünk, ez több helyen is téma, nincs is ezzel gond, csak a hurráoptimizmus mellett álalában elfelejtődik, hogy nemcsak szép és izmos lehetsz, hanem a fogyás és izomnövekedés miatt akár "szépséges" bőr nyúlási csíkot (stria) is kaphatsz. Félreértés ne essék, ezzel nem lebeszélni akarok senkit. Nekem a karomon már volt ilyen stria (kondizás miatt), utóbbi másfél évben inkább futottam, és jött a fogyás (havonta nagyjából egy kiló, szerintem nem sok), sokkal jobban is néztem ki, de a comb két belső oldalán "beszakadt" a bőrszövet mélyebb rétege, úgy tűnik nem tudta követni az izomnövekedést. Nagyon csúnya, elhihetitek, és MEGOLDÁS lényegében NINCS rá (krémek, mezoterápia pl. nem tüntetik el teljesen). Megelőzni meg stria elleni krémekkel lehet például.
Persze az egészség, a mozgás fontosabb, mint holmi stria (de ezt nem kívánom senkinek).

zsolababe 2009.06.01. 18:53:39

@pmobile: maradjunk annyiban, hogy a striak meg mindig szebbek mint egy zsiros puha test :) en 94kg-ot fogytam, alig valamivel tobb mint egy ev alatt..gondolhtod, hogy nincs az a makulatlan tini borom :).. de azert sejtheted, hogy 76kilosan jobban nezek kimeg ilyen borrel is mint szep feszes borrel 170kilosan :)

vangelis1978 2009.06.01. 19:13:56

Kedves mammi.A lényeg az, hogy három naponta ettem, s rengeteget mozogtam.Főleg járkálás volt.Futás is ha jól emlékszem.Így lement 30 kg egy hónap alatt.De ennek lehettek volna szövődményei.Annak ellenére, hogy nálam nem lettek, mert állítólag bivalyerős vagyok, de ettől függetlenül szerintem nincs az a táplálkozásszakértő , vagy orvos, aki ezt ajánlaná.

M.Islander 2009.06.02. 07:59:28

az alábbi néhány gondolat ugyan alapvetően ellentmond a futóblogon publikáltakkal (e: csak a pulzusszám maradjon alacsony), de saját tapasztalataim szerint is megállják a helyüket (Runners' World):

STOP THE MUSIC
Leave the earphones at home. With a large group of fatigued runners in a confined space trying to hit top speed, you'll want to be able to tune in to what's going on around you.

STOP CHATTING
Track work should be tough; it's not the place for a conversational pace. If you can chat, it's time to pick up the pace. And remember that others probably don't want to talk while trying to gut it out.

SLIM DOWN QUICKER
Running a mile burns about 100 calories, but the faster you cover the distance, the sooner you'll get the burn. An added bonus: High-intensity training keeps your metabolism revved (and calories incinerating) even after the workout is over.

GET FASTER FEET
When you're holding a swift pace, your feet turn over at a more rapid rate. So with enough practice, this quicker cadence becomes more natural, which means you'll need less effort to move faster on any run.

RUN STRONGER, AND LONGER
By sustaining a comfortably hard effort, you condition your body to hold a faster pace for longer before lactic acid—the waste produced when the body burns glucose—starts accumulating. That helps stave off the burning sensation that's so often linked with running hard.

M.Islander 2009.06.02. 08:06:28

-- az esti húszabálást nem javasolnám, jobban jársz, ha hetente legfeljebb kétszer eszel húst, helyette válaszd a halat v. a salátákat (ezzel is tisztul a szervezeted).
-- szerintem t. Rambo 100m futás után már orvosért kiált, ez a szteroidokon hízlalt izomzat alkalmatlan a futásra (és bármely értelmes sportra)! inkább nézd meg, hogy egy profi hosszútávfutó milyen izomzattal rendelkezik és arra gyúrj - hosszabb távra ilyet érdemes kifejleszteni (a sok felesleges Rambó-izom pár hónapos kihagyás esetén is elkezd leépülni és ez határozottan depresszív folyamat. ha csak a strandra gyúrsz, ez természetesen tárgyalan (mehet a Winklair-féle Állatcsomag)...
-- ha nincs időd főzőcskézni, vedd igénybe vmelyik vegetáriánus házhozszállítást, fogyásra, lúgosításra, stb. alkalmas, probiotikus, indiai menüket kínálnak kb. 800-1600 Ft/nap körüli áron.

angelday 2009.06.02. 10:02:43

mîkæl, alapvetően egyetértek, viszont egy dolgot szeretnék kerülni: a vékony futójunkie típust. Tudjátok, az inas típus. Kell azért izom is hozzá.

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2009.06.02. 11:32:42

@angelday:
http://crossfit.blog.hu/
Neked szerintem ez lenne a jó. Nem muszáj intézményes keretek között, lehet otthon is.

kg_kilo 2009.06.02. 11:57:32

2 eve ezt csinaltam, testzsir % 18-rol 8-ra ment le 4 honap alatt:

07:00 reggeli: wheyshake, kb 30g feherje
10:00 tizorai: 1 banan
13:00 ebed: ld lejjebb
16:30 uzsonna: ebed maradek
19:00 vacsora: wheyshake, kb 30g feherje
22:00 vacsora2: wheyshake, kb 20g feherje

ebed, 3 fele menu:
a) fel kilo csirkemell sutozacsiban kisutve, 2 szelet igazi rozskenyer
b) 20deka zsirszegeny turo+fuszer+hagyma, 3 szelet rozskenyer
c) 250g durumteszta, paradicsomos home-made ontet rajta (csak paradicsom+fuszerek)

napi kb 4 liter viz (csapviz...), sok vitamin + asvanyi vackok.

A fenti menusor ment heti 6 napon at.
Minden hetkoznap 1 ora konditerem, meghalos sulyzos edzes.

Es akkor jott a vasarnap, amikor *barmit* lehetett. Csokit is. Muszaj is volt, hiszen mashogy nem jutottam volna a letfenntartashoz szukseges whiskymhez :D (A szabadnap nelkul szerintem nem lehetett volna 4 honapig nyomatni ezt.)

Full izom es szalka voltam a strandon...

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2009.06.02. 12:04:12

@kg_kilo:
mennyi maradt belőle? testzsír mennyi jött vissza?

kg_kilo 2009.06.02. 13:01:27

@Ivan Grasso: Most 14%.
Izom van epp kellemes mertekben, nem tulzo. De a sulyzos edzesekkel igy 40 fele mar csinjan kell bannom, izuletek nem szeretik :(
De ha ujbol strandra gyurnek, megint a fenti modszert valasztanam.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.06.02. 13:25:50

Engem is ez a kib..tt strand frusztrál. A futás a felső testet nem nagyon edzi, emiatt a baráti társaság csodálkozni fog, hogy ennyi futás után is lötyög a derekam körül valami. :))) Én már három hete ebéd után semmit nem eszem, nagy változást nem tapasztaltam. :(((

kg_kilo 2009.06.02. 13:49:59

@BGy: estenkent egypar fekvotamasz, meg egy kis huzodzkodas, szinte minden felsotesti izmot megedz.
Az uszogumirol meg annyit, hogy az osszes "nagyonizmosnagyonjolnezki" vizipolosnak is van :D

angelday 2009.06.02. 16:50:22

@kg_kilo: ez ultrabrutál! Én most ennél lightosabban tolom, de például most mindjárt eszem 3 natúr palacsintát, és utána egy órával megyek futni.

manor 2009.06.02. 21:52:23

A crossfit tényleg jó, én ennek a lebutított, eszközök nélküli változatát űzöm pár hete, de már lehet, tovább kellene lépnem az "igazira". Bár nálam szinte teljesen kiütötte a futást, a szervezetem valahogy nem kívánja a kettőt. A "bodyweight" és "workout" kulcsszavakra rákeresve rengeteg gyakorlatot lehet találni, amik minden eszköz nélkül végezhetők. Igen tisztességes izomzat építhető ezekkel a módszerekkel is, elég csak a tornászokra gondolni.

kg_kilo 2009.06.03. 12:34:34

@angelday: Aaaa nem is brutal!
A brutal az a keto, amikor irtozatos mennyisegu zsirt fogyasztasz, es semmi mast, erre a szervezet panikszeruen atmegy tamadnak-a-zsirok-egessunk-el-mindent uzemmodba. 3 nap utan mar olyan szagod van, mint egy inzulingyarnak, a veceben elajulsz a sajat pisidtol...
Es amikor ilyenek vannak, hogy 2 dl olaj tomenyen, meg 3 dl tejszin melle, na akkor elgondolkozol :D
(Igen, meg lehet inni 2 dl etolajat magaban, csak akarni kell)

angelday 2009.06.03. 12:43:10

@kg_kilo: Na, az beteg. :) Én heti 0,5 kg fogyást céloztam meg, kész. Nem rohanok sehova.

vangelis1978 2009.06.03. 13:13:17

Egyébként most is fogyókúrázom,de most nem olyan drasztikus módszerrel, mint amit említettem.Lényegében nem is lettem sokkal kevesebb, de keskenyedtem rengeteget.A módszer a következő::Napi minimum 12 km futás, illetve a fő étkezések előtt Pu erh kapszula, illetve naponta általában egy L-carnitin kapszula, és egy harmadik, aminek a neve nem jut eszembe.Ez utóbbi csökkenti a zsírok beépülését.A pu erh kapszula pedig állítólag a leghatékonyabb fogyasztószer.No az igaz, hogy hasmenést is okozhat.Ezért futóversenyek környékén nem ajánlanám.Az igaz, hogy már majdnem teljesen visszanyertem eredeti karcsú formámat.Az is igaz persze, hogy nekem nagyon gyors anyagcserém van, s nagyon sokat kell ahhoz ennem, hogy hízzak,illetve ebből kifolyólag könnyen is fogyok. A télen is azért híztam kicsit meg ,mert például estére megettem egy kg kenyeret, de ez csak a desszert volt.Így sem voltam olyan sok.DE HAMAR LEMENT AMENNYIT EREDETILEG LE AKARTAM ADNI.Persze most valahol egy csomót tapintottam magamon, és nem tudom, hogy rák-e,mert ha az, akkor az is segített a fogyásban, de ezt nem kívánom senkinek.Üdv mindenkinek!!!Mentem énekelni, majd futni.

vangelis1978 2009.06.04. 11:21:23

Azt nem tudja valaki,hogy hány óra 16 km/h sebességű futással lehet leadni egy kg-ot?

bellone 2009.06.04. 11:57:43

@vangelis1978:
Szerintem nem erre vagy kíváncsi, de ez az izzadás és a megerőltetés relatív mértékétől függ. Egy 3 órás, 12 km/h sebességű futás után én speciel 4 kilót is leadok, de másnapra mindig visszajön, mert a nagy része víz.:)

A kalória felhasználás viszont egyénfüggő, és az sem mindegy, hogy az adott sebesség mekkora intenzitást jelent a szervezetednek.

manor 2009.06.04. 14:20:51

@vangelis1978:
Hány óra? Te órák hosszat képes vagy tartani ilyen tempót? Az derék:)

vangelis1978 2009.06.04. 16:59:32

bellone kösözönöm a válaszodat?Nos írd, hogy szerinted mire vagyok kíváncsi.Csak bátran:)

vangelis1978 2009.06.04. 17:04:08

Helyesbítek: hány óra 16 km/h sebességű futással lehet leadni egy kg zsírt?

vangelis1978 2009.06.04. 17:14:43

nem mondtam hogy órák hosszat tartani tudok ilyen sebességet.Fel lehet osztani több órára is a dolgot.Én ilyen kis matematikus beállítottságú vagyok:)

_Budabitch_ (törölt) 2009.06.04. 19:50:26

Hát, gyerekek én megdöglök a fogyasztástól. Most van rajtam 2 kg plusz, de egy személyi edző kellene az okos fogyasztáshoz, mert egyedül mindig elrontom, gyengülök, és ideges vagyok, meg éhes. Valakinek van vmi jó ötlete? Vegetariánus vagyok, ráadásul.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.06.05. 06:42:44

@vangelis1978: fuss 16km/órával amig bírsz+még egy kicsit, akkor garantáltan kiokádod a beled, attól kevesebb klesza súlyod. :) engem már az is meglepne, ha két kirin keresztül tudnád tartani a 3:45ös tempót. :)

vangelis1978 2009.06.05. 07:38:56

rrroka, mi az a kiri?Király?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.06.05. 13:16:30

@vangelis1978: szövegkörnyezetből kiderülhet, hogy a kilométer becézése. :) van akinél kiLi, de szerintem úgy szarul hangzik. :D

bodlac 2009.06.05. 20:11:46

@vangelis1978: durván sacc/kb 7 órán keresztül kell futnod.

Z-o-g 2009.06.07. 16:57:27

sokan vagyunk akik szerint a kiRi a gáz! 8-D

kiLo az ezer, nem a KiRo, nemde? :)

manor 2009.06.07. 18:33:38

és akkor még a killert nem is említettük...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.06.08. 09:28:22

@Z-o-g: nem a kilóból jön nekem, hanem a KilóméteRből.
csinálhatnánk egy szabazást... :D
nekem eddig legjobban a zsola által használt káem tetszik egyébként. :)

DaMartian 2009.06.08. 09:57:37

@rrroka: Én a KiLire szaBazok! : )
Esetleg a K-ra!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.06.08. 10:41:45

@DaMartian: na majd meg is keresnek az embereim...

Z-o-g 2009.06.08. 20:40:16

ubisali, pari,. kili, kiri, brrrrrrrrrrrrrr...

Éljen a km!

Vagy pl: "ezer" - ehhez mit szóltok? :)

kg_kilo 2009.06.09. 11:42:14

Máj ném iz kilo.
És mégsem arra szavazok, hanem arra, hogy "Ká".

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása