Futás, szurkolás...

2008.10.24. 10:06 szasza75

Jövő hét végén rendezik a New York maratont. A több mint 30.000 induló mellett mintegy 2 millióan állnak az utak szélén tapsolva. Hasonló (bár kisebb szurkolószámú) jelenségeket tapasztaltam több nyugat-európai maratonon, de még a Kassai maratonon is. Osztrák, olasz, francia hegyi versenyeken megszokott jelenség, hogy az egyes emelkedőkön sorfalat állva buzdítják a felefele küzdőket. Kis túlzással olyan mint a Tour de France-on, de akkor is.

Azt hiszem ez a jelenség Magyarországon nem igazán kiforrott. Talán érdektelenségből  vagy csak úgy egyáltalán "tesz" a polgár a futóra. Már az is figyelmesség tőle, ha nem anyázik. A nemzetköziként beharangozott hazai versenyeken pedig az a szerencse, hogy sok külföldi van. Ők jönnek futásturistáskodni a családdal. Többnyire csak külföldi szurkolói hangokat lehet hallani az utak széléről. Ez van. Szokd meg oszt sportolj, hallgass zenét, zárd ki a külvilágot. Úgy is egyedül vagy. Talán a célban vár valaki közeli hozzátartozó, akinek jó elérzékenyülni a vállán.

Szerdán és csütörtökön a BÉBU mezőnyét buzdítottam, no és kísértem jó néhány sporttársamat. Mivel ez egy több napos egyéni és váltóverseny és az ilyen jellegű versenyeknél (pl. Ultrabalaton) tipikus és magától értetődő a csapatársak, kísérők szurkolása. Teljesen más a hangulat, mint az egynapos versenyeken. Vonul a konvoj, a 80-100-130 csapat pár száz fős versenyzői egymást segítik. Ugyan a pályán rivalizálnak, azonban olyan mint egy nagy olasz család. A srácok, csajok rég átlépték az élvezeti küszöbüket, és bizony egy-egy pacsi, vállonveregetés, taps, hangoskodás hozzátesz a teljesítményükhöz, mosolyt csal az egyébként szenvedő arcukra. Aki átélte már - és volt már holtpontja - az tudja miről írok. Lehet, hogy ereje sincs a gesztus viszonzására, de benne marad és tovább mozgatja, behajtja a célba.

Persze vannak elvetemült szurkolók, akik mindig ott vannak. Felszerelésük (dob, kereplő, vagy csak műanyag flakonok, hangszálak) élesítve. És megy a csinnadratta. Sok esetben ők is futók, csak épp akkor nem futnak. Álltak már a másik oldalon is. Tudják milyen kapni és most ők adnak. Hiánycikk a szurkolás. Ha épp nincs kedved egy megmérettetésen futni, állj a másik oldalra és szurkolj!

71 komment

Címkék: itthon szurkolás holtpont

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr45729454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krypton 2008.10.24. 22:40:37

ez a blog mi a repedt repaert van kihangsulyozva a tobbi kozul? raadasul a kis dobozkaban ahol a blogok vannak bele se raktak a bkv figyelot. no mindegy.

tucatnev 2008.10.24. 22:44:57

...mert egy nájkireklám, azért. De jó. Olvasmányos. Ilyenkor, amikor nem butyog a márketing.

kinney 2008.10.25. 00:16:58

hát igen, nálunk alighanem csak a hozzátartozók mennek ki szurkolni. még barátok is ritkán. külföldön valahogy természetesebb, hogy az idegen teljesítményének is örül és szurkol az ember.

nem tudjátok véletlenül, hogy tavasszal van-e valamilyen maraton a közelben?
magyarország vidéki vagy közeli külföldi városok?

BGy · http://babosi.blog.hu 2008.10.25. 06:57:22

Kassán minden méternél állnak emberek. Kiabálnak valami "pogyme-pogyme" félét.
Nálunk a kongadobok verése a divat, amit talán a meghívott afrikai futóknak nyomnak? Kassán viszon állat rockzenekarok nyomták a "powesong"-ot. Az egyiküknek az volt a neve, hogy Jurij and the Gagarins.

BGy · http://babosi.blog.hu 2008.10.25. 06:59:59

Ja, a jutyubon fenn is vannak ezek a Gagarinék. :)))

amos 2008.10.25. 08:26:29

A csökkenthetetlen agyúnak üzenem!
Futóknak,nem futóknak,szimpatizánsoknak,családtagoknak,rokonoknak,barátoknak,nem barátoknak,szomszédoknak,távoli ismerősöknek és mindazoknak akik szeretik,meg hátha megszeretik az egészséges életmódot!Mindenkinek,aki célt képes maga elé állítani,azon az úton következetesen végig megy és nem azt várja a nap minden percében : tud-e fikázni valakit,vagy valamit.Na ezért a repedt répáért gyermekem.......!
Uj Péter,Winkler Robi,Sasvári (bemutatkozó) József! Hajrá,csak folytassátok!A marketing meg bugyogjon csak,legalább tudja meg mindenki,mire hajingálja ki a baromi stabil,nagy vásárló erejű HUF-jait!

zsolababe 2008.10.25. 11:47:32

EN holnap mar New Yorkban leszek es biztos hogy megyek szurkolni!:) nagyon komoly ilyenkor, ohgy a megszokott futo utamon kb 5szor annyian futnak majd reggelente mert mar sokan megerkeznek elore es azert Westchesr gyonyoru ehhez... en amikor lekezdtem futni, akkor a 2009es Ny Marathont tuztem ki celul de nem tudtam nevezni ra :( viszont enneke ellenere itt leszek jovore is, legfeljebb majd a Budapest maratont futom le... gondolom az is megfogja adni az "i did it" erzest :)

zsolababe 2008.10.25. 11:47:34

EN holnap mar New Yorkban leszek es biztos hogy megyek szurkolni!:) nagyon komoly ilyenkor, ohgy a megszokott futo utamon kb 5szor annyian futnak majd reggelente mert mar sokan megerkeznek elore es azert Westchesr gyonyoru ehhez... en amikor lekezdtem futni, akkor a 2009es Ny Marathont tuztem ki celul de nem tudtam nevezni ra :( viszont enneke ellenere itt leszek jovore is, legfeljebb majd a Budapest maratont futom le... gondolom az is megfogja adni az "i did it" erzest :)

ThufirHawat 2008.10.25. 11:51:33

Nem kell vele foglalkozni amon kartárs... Neki ezt jelenti a "napi adag".

Arról meg lövésem sincs, hogy miért zavar itt sokakat (általában csak az idetévedőket) a Nike támogatása. Amíg gond nélkül leírhatom, HOGY A NIKE SZAR, SOSEM VENNÉK PIPÁS CUCCOKAT, és ezt nem moderálják ki, addig nekem oké.

Na megyek, futok egyet a Pegasus-omban.

boibo 2008.10.25. 12:37:45

Ahogy futás közben beszólogatnak a "nemfutók", hát megteszik itt is. Mondd már?! Megszoktuk, nem igaz? Ettől én még nyugodtan alszom.

Vissza az alaptémához:
Mi még tavasszal a Balaton Szupermaratonon voltunk kint drukkolni a kisebb fiammal - én is csak azért mentem, mert futott egy ismerősöm. Pedig itt is lakom, futok is, másképp mégse jutott volna eszembe :-S Neki meg olyan jólesett, hogy még utólag is megköszönte. Holott igazából nekem volt a megtiszteltetés, végtelenül büszke voltam (és vagyok azóta is), hogy személyesen ismerek valakit, aki ilyen emberfeletti teljesítményre képes.

(rrroka, nem biztos, hogy indulok a Balaton félmaratonon három hét múlva, de mindenképp ott leszek, ha másképp nem, majd drukkolok Neked/Nektek!)

Krypton 2008.10.25. 13:04:59

a jo edes anyukad a csokkentett agyu, en mindossze kivancsi voltam ra. :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.25. 13:06:51

boibo, oksa köszi! :) majd megbeszélünk vmi jelet! :D
miért nem futsz, vmi baj van (sérülés), vagy csak nem úgy jönnek össze a dolgok?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.25. 13:09:56

vagy megmondom h 1548 és 1549 rajtszámmal futunk, az is segíthet... :D

boibo 2008.10.25. 13:18:52

:-))) én ezt még addig hatszor elfelejtem... Majd pár nappal előtte frissítsünk! Különben sem mondom még biztosra a nemet. Nincs gond, csak nem istenigazából vonz az utcai futás. Nekem a terep fekszik, ahoz vagyok hozzászokva, azt szeretem. Persze ez lehet pont arra is ok, hogy kipróbáljam magam aszfalton is már végre. Majd még meglátom... (Pl.: süt-e a nap aznap reggel? :-D)

Jay Phix 2008.10.25. 17:15:20

A Bécs-Budapest tényleg egy külön világ, még csak hasonlót sem tapasztaltam hangulatban más versenyen.

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2008.10.26. 15:08:01

Kinney!
Tavasszal a következő maratonok lesznek a közelben:
2009.03.29. Pozsony Maraton
2009.04.19. Bécsi Maraton
2009.04.19. Belgrád Maraton
2009.05.10 Prága Maraton

2009. 04.19. körül kéne lenni a debreceni maratonnak, de úgy tudom jövőre nem rendezik meg pénzhiány miatt.

kinney 2008.10.26. 17:48:50

jozsef!

köszönöm!!

nem gondoltam, hogy tavasszal ennyi van, ebből már lehet választani :-))

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.27. 05:39:28

@boibo: rendben, majd előtte lezsírozzuk. jó móka az utcai verseny is, jó hangulatú, h olyan sokan futunk egyszerre. mondjuk kíváncsi vagyok mennyien lesznek.

ombre 2008.10.27. 08:00:10

melyik new yorkira lehet most jelentkezni?
debrecenben mikor volt utoljára maraton?

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2008.10.27. 10:01:48

ombre!
New York maratonra ( hétvégén lesz a verseny) már csak 2009-re lehet jelentkezni, azt is csak majd jövő év januártól.
Az indulás azonban nem egyszerű:
1. Van hivatalos eredményed 2:55 maratonról, vagy 1:23 félmaratonról (40 felett elég a 3:10 ill. 1:30 is, 50 és 60 év felett újabb kvalifikációs idők vannak ) A nickedből feltételezem, hogy férfi vagy :)
2. Belépsz a NYRR klubba és elindulsz 9 NYRR klub által szervezett kvalikációs versenyen New Yorkban.
3. Befizetsz 2500 dolcsit jótékony célra.
4. Hivatalos NYC marathon utazási irodával szervezett úttal mész ki.
5. Esetleg elmész dolgozni az ING-hez, és céges csapatban indulsz.
6. Jelentkezel és kisorsolnak (külföldinek nagyjából 25% esélye van ennek). Jó hír ha háromszor nem sorsoltak ki, akkor negyedszerre garantáltan indulhatsz.
Magyar földi halandóknak 6. pont a legvalószínűbb.
Idén volt még Debrecen Maraton.

Lunchtime 2008.10.27. 12:16:09

Berlinben nagyon szép szurkolás van, de nem csak a maratonon, hanem rövidebb távokon is, akár egy 10 km-es városi szaladgáláson (igaz, egy ilyenen is vannak 5-6ezren résztvevők, szóval a "család" is népes sereget számlál).
Persze itt népszerű a sport, a futást is többen űzik - és szívesen részt is vesznek egy-egy futó eseményen. Ilyenkor ősszel egymást érik az ilyesmik, szinte minden hétvégére jut valami. Otthon persze Winklair cimbora és "autós" barátai bizonyosan pokolba kívánnák az ilyesmit...

ombre 2008.10.27. 17:02:29

gerillába le lehet futni? nem fizetek csak futok...

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2008.10.27. 17:50:50

Hallottam, hogy NY-ban szurkolnak úgy is, hogy a futók ingükre írják saját nevüket és azt kiabálják ismeretlenek is. NAGY ÖTLET!

zsolababe 2008.10.28. 13:48:51

a ny marathonra januarban csak a 2010re tudsz jelentkezni de ez meg akkor is esemeny ha nem indulsz. A megszokott futoutvonalamon most valahogy sokoal tobben vannak es hetvegen Nagy buli lesz a varosban a maraton utan raadasul Halloween is most van szoval nem lesz rossz:) en sajnos nem indulok de ott leszek es szurkolok:)

potyesz 2008.10.28. 16:20:07

vasarnap reggel eppen Barcelonaban setaltam reggel, mikor arra lettem figyelmes, hogy zarjak le az utcat a Catalunya teren... eloszor azt hittem, valami miniszter fele jon, de nem.... Futoverseny volt a belvarosban, de nem egy egyszeru verseny, CSAK NOK FUTOTTAK... Fotoztam parat hirtelen, mert eloszor azt hittem, hogy csak veletlenul jonnek holgyek gyors egymasutanban. Nem tudja valaki, hogy pontosan milyen megmozdulas volt? (tobbezer holgy futott, nem 100-200) En is megprobalok utananezni.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.29. 08:05:41

Jozsef, azért a 2:55 hivatalos maraton nem egy halál lehetetlen megoldás Magyarországon sem :)

DaMartian 2008.10.29. 11:14:16

Én meg 144-ben leszek Siófokon..már ha bárkit is érdekel.. : )

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2008.10.29. 11:30:25

Ras!
A 2:55-nél nem a "magyar", hanem a "földi halandó" kitétel a korlátozó feltétel! :) 2008-as Pluson 74. 2123-ből, Berlinben 836./28340 helyezésig lehetett ezalá beférni, ami a célbaérkezők legjobb kb. 3%-a.

zsolababe 2008.10.29. 11:36:19

nem talaltam semmit a siofokirol pedig 13an hazamegyek es lehet hogy indulnek rajta szivesen. Tud valaki segiteni?:)

zsolababe 2008.10.29. 15:52:28

Jozsef
Koszonom mar neveztem is:) bar szombaton koncertem lesz nem fogom tulaludni magam de majd csak bevanszorgok a celba:)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.30. 06:09:17

@DaMartian: majd figyelünk! ;)

@Jozsef: lehet h Ras úgy érti, hogy ő lefutja neked a te neveddel nevezve itthon. :) nekem is erősnek tűnik egy cseppet a három órán belüli idő, kíváncsi lennék h a NY maratonon amugy mennyi a szintidő.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 07:47:08

négy éve futok (majdnem napra pontosan), az első maratonom (3 éve) 3:30 volt. Idén Firenzében 3:10 a cél, de ahogy most mennek az edzéseim (még van 4 hét) meg amilyen a pálya (az első pár km lejtős utána végig sík a pálya) simán összejöhet a 3 óra körüli idő (ez lesz a harmadik maratonom). Igaz hogy 3 órán belül nem lehet heti 2*20km-ből futni. Heti 80-100km és max 8-10 óra futásból meg lehet csinálni (és idén a meló miatt csak augusztustól tudtam rendesen készülni, ha lett volna még pár hónapom rá, akkor súlyos 5perceket lehetne még faragni már Firenzében).
De nem irreális, abszolute földi halandó kategória. Jövőre már mindenképpen 2:50-3:00 közötti idő lesz a cél.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.30. 08:55:23

Ras: meg lehet persze, ahogy írod 5 év kemény edzéssel. :) nemrég írtam, h a 4 perces kirik az már szerintem a kurva jó kategória! :)
szurkolunk hogy meglegyen! nem vezetsz edzésnaplót online, h lehessen nézni miket futsz?
meg mondjuk az is számít menyi idős az ember, én így 30 fölött nem várom el, h visszatérjen a régi formám (59 perc 15km serdülőA OB-n), de szeretnék 5 perc alá kerülni.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 09:09:28

nem azt mondtam hogy nem kell érte szenvedni, hanem hogy az átlagember is képes rá, nem kell hozzá "tehetség" :)

Amúgy szerintem sokkal nagyobb szenvedés egy 4.5-5órás maraton mint egy 3-3.5órás. Az meg már nem is értem hogy hogy mer valaki 5 órán kívüli időre vállalkozni.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 09:19:26

online edzésnapló: nem vezetek, egyik sem felel meg tökéletesen az igényeimnek úgyhogy csak a PPP-t használom (Polaros szoftver) meg egy saját excel táblát. HA valakit érdekel visszamenőleg meg tudom mutatni, csinálok belőle valami PDF-et meg ábrákat.

De gyakorlatilag Muhari Gábor által felvázolt elvek alapján edzem amióta futni kezdtem, szóval az ő maratoni gondolatébresztőjét érdemes elolvasni.
www.futas.net/cikkek/10000m.pdf
www.futas.net/cikkek/maratonmg.pdf
z én eredményeim maximum ezeket a gondolatokat tudják alátámasztani., és azt hogy ez nem csak a 2:20-as maratoni körüli tartományban működőképes stratégia hanem bármilyen szinten.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.10.30. 09:45:09

ras! Te szerencsés vagy, jó alkatod van a futáshoz, úgyhogy a 3 órás maratoon reális cél. Sokat kell futni és jó gyorsan.
Amúgy a Mughari írásait én is olvastam már. Összeszedett!
Amúgy 5 órásat tényleg nehezebb futni, na de a 3 óráshoz vezető út, azaz igazán küzdelmes.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 09:54:10

Nem mondtam hogy nem küzdelmes, mégegyszer hangsúlyozom. De csak és kizárólag kitartás és elhatározás kérdése. Ezt határozottan állítom.
Ne dícsérj ennyire, mert még véletlenül komolyan gondolom a londoni vagy azutáni olimpiát :)

"... a lehetetlen nem létezik..." - by Adidas

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.30. 10:37:05

@Ras tök igazad van a hogy átlagembernek elérhető egy 3 órás maraton, de mire oda eljut már korántsem átlagember. :)
a 5 órás tempóval is egyetértek. az edzesonline.hu-n próbáltam kicsit csitítani egy leányzót aki a 66 perces coca-cola 10km után már félmaratont vizionált, hogy talán inkább kicsit a tempón javítson, aztán növeljen távot, de lehurrogtak.
mi két év múlva tervezzük a maratont 3:30 körüli tempóban. 4 és 5 óra között biztos le tudnánk most is szenvedni, de a hangsúlya szenvedésen van, azt meg nem akarok semiképp. jó futást akarok! :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.10.30. 10:50:53

Azért szerintem a szenvedés nem attól függ, hogy mennyi idő alatt futod le, hanem az hogy mennyire futsz határon. :-)Volt hogy 3:28-as maratont kifejezetten élveztem, és volt olyan hogy 4:08 as maratonba majd bele döglöttem.
Persze ez rég volt!

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 10:53:29

rrroka: az átlagember nem létezik ;) léteznek emberek sokfélék, a legtöbbük fiziológiai és mentális szempontból is alkalmas 3órás maratont futni, csak akarnia kéne. A legtöbb ember nem akarja. 2:10es maratonra viszont születni (is) kell. Eltuynult és elcsökevényesedett társadalmunkban manaposág a fizikai teljesítőképességre jóval kevésbé van látszólag szükség, pedig ez csak látszólagos, én mindenféle pumpa nélkül is többetbírok dolgozni mint sok kolléga tengernyi kévával és egyéb 'gyorsítókkal'. Ép testben ép elme és vica versa. Egészséges életmóddal és rendszeres testmozgással 'csodákra képes az ember'. Amikor azt mondják nekem hogy én fanatikus vagyok hogy képes vagyok 2,5 órát edzeni egyhuzamban és a végén nem is szuszogok, akkor én ezt úgy interpretálom hogy nem én vagyok jó hanem ők satnyák. Tudod vakok között a negyedszemű a király :)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 10:55:50

Szasza :) igaz, de aki 4.5-5 órát fut szenvedve egy maratonon az reálisan kb fél-egy órával többet futna 'kényelmesen', csak annak meg nulla értelme. Én minden maratonon és félmaratonon a táv második felében előzök nagyon sokat. Egyszerűen mert a mezőny 80-90%-a elfutja az els őfelét.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.10.30. 11:07:14

ja, nekem is volt már olyan, hogy a 2. felét pörgettem meg. Azért terepen nem megy ilyen egyszerűen a domborzat miatt. Az egyik legnagyobb élményem a LowE-Alpine maraton volt a Vértesben. 3 harmadra osztottam a távot. az első 14-ben 150 alatti pulzussal, középső részt 150-160 pulzussal, a harmadik részt 160 feletti pulzussal mentem nekem a küszöb 164 körül van. A 44 km 3:57 lett, nyilván megérne az ilyen egy blogot, de már annyira nem emlékszem rá. Ja de: www.edzesonline.hu/blog/820/&year=2008&month=06

még két inkább egy dolog jutott eszembe.
Vasárnap a Balatonfelvidéket és a Bakonyt szeltük. Ha ezt közöljük a helyi kocsmárosokkal tudod hogy néznenk ránk ?:-)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 11:39:22

szasza a terepet ne keverjük az aszfalttal, nyilvánvaló hogy szintes terepen egész más a stratégia.mindenesetre egy utcai futóversenyen ahol nincs vagy elhanyagolható a szint aki kellően felkészült az tud futni közel két egyforma felet úgy hogy a második kicsivel jobb lesz. Én ezt az első maratonomon egy év futás után megcsináltam szóval nincs kifogás :) 3:30:06ös maratonon 21km-nél 1:45:16 (a második fele akkor 1:44:50). Nincs több kérdésem bíró úr :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.30. 13:05:14

egy év futás után 3:30 maraton? az kemény! előtte semmi sporttevékenység? nem tudom hány éves vagy, de ha évente 10-15 perccel javítgatod a PB-t, akkor két olimpia múlva tényleg látni fogunk... :d

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 13:13:36

előtte sportolgattam csak, semmi komoly vagy tervszerű kézikapus, kispályás focikapus, szertorna de cska csipegettem, közvetlenül 2005 előtt csak bringázgattam hobbiszinten évi 2-3ezer km. Most majdnem évi 2ezerkm-t futok. 27 leszek nemsokára, szóval nyilván még előttem a hosszútávfutás. De évente 10-15 perccel javítgatni nem lehet akármeddig. Az első az egészség csak a második az időeredmény :) Szóval tervek-célok vannak, majd elválik mi sül ki belőle :)

Azért az egy év futás az több mint 2000km meg mellette párezer km bringa is. Benne sok versennyel közte duatlonokkal. Szóval kemény év volt (kicsit túl kemény is, csonthártyagyulladás, rákövetkező télen sok betegség), a mai tapasztalataimmal lazábban csinálnám, cska elkapott az ifjonti hév.
A maratont amúgy lazán futottam, mert előtte hétvégén amatőr duatlon OB volt. négy héttel előtte a niken 88percet nyomtam (szóval ha a maratonra készülök, már akkor összejöhetett volna egy 3:15-3:20).

De ne mbánom hogy nem, van még hová fejlődni, és van rá kellő idő is :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.30. 14:08:32

ezek szerintem tényleg rohadt jó eredmények, szóval nyomás tovább, akármi is lehet belőle!

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2008.10.30. 16:01:44

rroka!
Kösz, de helyettem senki ne fusson szintet, majd amit saját erőből elérek... Egyébként is, ha nem tudsz 2:10 belüli maraton rajtad kívül a világon senkit nem érdekel, hogy éppen ez 2:20 vagy 5:40. Csak magadnak számít.

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2008.10.30. 16:42:54

Ras!
Ne haragudj, de hogy egy átlagembernek 3 órás maraton csak kitartás és elhatározás kérdése, butaság. Pontosabban úgy fogalmaznék, hogy ez a 3 órás maratonhoz szükséges, de bőven nem elégséges feltétel. Kell még nagyon sok genetika: jó testalkat, kiváló keringés, a vér nagyon jó alap oxigénszállítóképessége, mondjuk megyei szintű futástehetség, stb., de ez már nem az átlagember kategória. És az életkorról sem feledkezzünk meg. Emellett kell még a meló és a család támogatása, sőt áldozatvállalása (ha már családos vagy, biztos érted, ha nem, akkor nehezen, bocs).
Nagyon sok amatőr futót ismerek, akik 3-4-5ezer kilit is futnak évente, de mégsem tudtak még 3 óra közeli maratont. Két embert ismerek személyesen, akik amatőr, felnőttként kezdett futóként el tudták érni a 3 órán belüli eredményt. (Az egyikük a cikk illusztrációjaként szolgáló képen ebben befut a BéBu szupermaratonon)
Az Index Futóbolondok topikon régebben írt egy nullahatvanhat nevű triatlonos srác, ő mondása, ami már szállóigeként fennmaradt, hogy 3:30 maratonra mindenki képes. Ezt nagyjából el is fogadom, nem azért, mert én is képes vagyok/voltam ilyen idő körüli eredményre, hanem mert nagyon sok olyan példát láttam, ami ezt igazolja. Máshonnan vett példával, 3:30 a főiskolai, 3:00 a PhD szint :)
De azért szurkolok, hogy Firenzében 3 óra körüli időt menjél! És utána a nickedet változtasd meg Dr. Ras-ra :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.10.30. 16:52:35

Mondjuk annyit hozzátennék, hogy a képen futó srácon nem volt óra amikor a maratont futotta, és nem sokkal lett 3 órán belül :-)

zsolababe 2008.10.30. 16:58:51

En 32 evesen iden marciusban kezdtem el futni egy ev gyaloglas utan. Elotte nem sportoltam semmit 13evig meg is volt az eredmenye 2007marcius 16an mertem magam 170,2 kg voltam... ma reggel 80,7 :) egy honap futas utan futottam a velencei- to korulit de csak 21km-ig jutottam es ott feladtam szegyenszemre... olyan heti 40-50 km-t futok es most hogy itt irtatok a balatoni futast 15en be is neveztem ra es megprobalom.. biztos nem lehetetlen. Kenyelmes tempoban 5,12es km-eket futok ami fel ev futas utan(elotte no sport) nem is olyan rossz. Szerintem ha valaki elhatarozza magat es fegyelmezett, akkor barmit el tud erni.. nem is olyan hulyek a szlogen gyartok:)

zsolababe 2008.10.30. 17:12:50

most neztem, hogy aranylag jo ido lesz vasarnap a ny marathonon bar tavaly meg jobb volt emlekszem, motorral mentem megnezni... merthogy akkor meg elkepzelni sem tudtam volna, hogy indulnek :)... de majd 2010ben!!! :)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.30. 17:14:52

Jozsef, én tartom amit mondtam, bárki képes lehet rá ha elhatározza és akarja. Az emberek döntő hányada (95% minimum) nem megfelelően edz, nem megfelelően táplálkozik, nem megfelelően él hozzá. De képes lehetne rá, ha megfelelően edzene megfelelően táplálkozna és megfelelően élne. Ez viszont csak és kizárólag akarat kérdése. Van családom (kinek nincs? max az árva gyereknek), de tény hogy nincs gyerek, a barátnőm is aktívan sportol, szóval ilyne oldalról az hogy én heti 10 órát edzek nem gond. Nem azt állítottamhogy holnap bárkit odaállítok a rajtvonalra és 3órát fut egy maratonon, hanem hogy nincs olyan tényező (kivéve persze betegségek és egy bizonyos kor) ami kizárná hogy egy egészséges felnőtt férfi 3órás maratont ne tudjon produkálni valahány év alatt megfelelő életmóddal táplálkozással és edzéssel.
De majd konkrétabb formába öntöm mindazt aminek ez az állításom egy mellékterméke. :)

Nylonman 2008.10.30. 17:20:57

zsolababe: Leesett az állam! 90 kg! Őszintén gratulálok!!

A balatoni lesz az első ilyen távú versenyed?

zsolababe 2008.10.30. 17:25:57

nylonman
ez lesz az elso... es sajnos elotte valo nap max 3 orat fogok tudni aludni:( de megprobalok elotte meg delutan is aludni es barmilyen idovel is de bevanszorogni a celba... termeszetesen nem a maratoni tavot futom, hanem az egyeni felmaratont de azt gondolom, hogy elsore az is szep lesz plane figyelembe veve a korulmenyeket a nem alvast es az atallasi nehezsegeket mert elotte 3nappal megyek haza Ny-bol szoval.... majd szurkoljatok :)

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2008.10.30. 17:33:17

zsolababe!
Küldtem egy privát üzenetet Neked

zsolababe 2008.10.30. 17:34:03

azt hol tudom megnezni? :)
kicsit lama vagyok ehhez :D

zsolababe 2008.10.30. 18:04:53

rajottem :) mar valaszoltam is :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.10.30. 21:55:08

zsolababe, leírod mégegyszerezeket a kilókat? Jól olvasom? vagy elütés? az 5:12 -es az már nagyon jó tempó.

kinney 2008.10.30. 23:37:02

nekem 41 évesen 4:10 volt az első maratonom most a pluson.
egy éve futok megint rendszeresen, igaz komolyan csak az utolsó fél évben készültem rá.
mindenesetre örülni fogok, ha tavasszal ezt 4 óra alá szorítom...
...szóval a 3 óra nekem elég reménytelenül messzinek tűnik :-))

zsolababe 2008.10.31. 04:50:10

szasza
jol olvasod ezek a konkret kilok :) ugylatszik a vegletek embere vagyok :) most kicsit nehezebb itt tartani a sulyomat, mert sokkal tobbet eszem amerikaban mint otthon mert masok az adagok:) egy eloetel pl ket foetkezes meretu:) de azert mindennap futok egy gyonyoru futo/bicikli uton... asszem itt mindenki kedvet kapna a futashoz:) viszont a nezelodes miatt a tempom lelassult ma is futottam 8km 5.34-es atlaggal.. remelem meg az is jonak szamit... kivancsi vagyok Balatonon le tudom e futni(valoszinuleg igen) es hogy mennyi ido alatt... az a baj, hogy fogalmam sincs hogy kell tervezni egy ilyet..pl kell e enni elotte/kozben, es ha igen mit.. mikor igyak es mennyit es foleg mit..szoval teljesen tanacstalan vagyok.. lehet hogy egyszeruen cak odamegyek es lefutom :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.10.31. 07:14:52

Szia!
Szerintem a félmaraton az a táv, amit vízből le lehet még futni. Előtte 2 órával egyél, reggelizz rendesen esetleg fejeld meg egy banán bevitelével.
Hosszabb távok esetén érdemes közben is enni, inni szénhidráttartalmú kajákat. Gél, banán, izoital, energiaszerelt, szőlőcukor a legtipikusabbak.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.10.31. 08:27:12

én luicernacsírát eszek a hosszú versenyek előtt tele vna szénhidráttal, vitaminnal így már csak inni kell (nem izot, mert az szétvágja a zsírégetést a szénhidráttal a közepénél known as inzulin hatás).

Overdose 2008.10.31. 08:59:46

Most éppen van időm olvasni benneteket. Mit javasoltok: megyek a balaton félmaratonra ez az első. Sajna olyan típus vagyok, hogy hamar leesik a vércukorszintem és farkaséhség tör rám. Előfordult már 15 km futásnál is, hogy teljesen kiéheztem, elvesztettem az ítélőképességem (majdnem elütött a kocsi) és olyan volt mintha berúgtam volna.

Alaposan felkészültem, de ettől félek. Hogyan lehet kivédeni?

Nylonman 2008.10.31. 09:07:46

Májsz: ez nem hangzik valami jól! Orvossal beszéltél már erről?

Zsolababe: ha véletlenül eszembe jut, akkor én a nagyobb versenyek előtt sonkás pirítóst szoktam enni. Régebben vittem magammal szőlőcukrot, mert az igen jól tud jönni, ha egy kicsit "betompul" az ember fia. Szerintem minden frissítőasztalnál igyál, és egyél amit megkívánsz.
A pálya széléről majd figyellek,hogy betartod-e, mert én csak váltóban futok.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.31. 09:25:35

zsolababe, a balcsin összefuthatnánk egy szóra, 1548 és 1549es számmal meg két kísérő lánnyal leszünk.
félmaratonra még pár jótanács:
- ne kezdj be! a rajtoló tömeg magával húzza az embert és az első 2-3 kirin hajlamosabb belemenni a gyorsabb tempóba. tudatosan vissza kell venni, ha gyors a szokott tempóhoz képest.
- csoki + banán előtte, még ha az utóbbi lökhajtásossá teszi is az embert. :D
- frissíteni
- a 3 óra alvás elég szokott lenni, enél kevesebbel van gond. futottam már holt másnaposan kevés alvás után vivicittán, közben nem volt gond, utána volt teljes kimerültség. nem tudom milyen koncert lesz, rocksztáros színpadugrós, vagy frakkban hegedülős, az előbbi után sanszosabb a másnaposság... :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.10.31. 09:37:04

zsolababe: meséltem itt egy kollegának, 0 170-ről 80ra fogyást és kérdezi, hogy volt-e vmi még a futás mellett?

zsolababe 2008.10.31. 12:37:41

rrroka
termeszetesen volt :) csak a futastol nem fog lefogyni senki... ahhoz, hogy az ember ne hizzon meg, eleg a sport. Mondhatnam ugy is, hogy 80% a sport es 20% a kaja. viszont ahhoz, hogy az ember lefogyjon csak 20% a sport 80% a kaja. Ha valaki egyaltalan nem sportol csak a kajara figyel akkor is le tud fogyni. De egy tulsulyos ember hiaba mozog napi rendszeresseggel a taplalekcsokkentes nelkul soha nem fog lefogyni. Csodaszerek meg nincsenek. Ehet, ihat barmilyen zsiregetot, Norbi update szerint kajalhat vagy Atkins, vagy 4napos dieta... tok mindegy.. ezekkel el lehet erni valamilyen eredmenyt de abban a pillanatban, ahogy visszater a normalis kerekvagasba visszahizza meg a tobbszoroset is. Az egyetlen modszer szerintem az eletmod valtas! En pl a kaja milyensegen nem valtoztattam. Nem fogom kulonvalasztani a szenhidratot a feherjetol mert nem minden esetben megteheto es ha teliszalamira vagyom vagy kolbaszra akkor igenis kenyeret vagy kiflit fogok hozza enni meg akkor is ha dr Atkins forog a sirjaban(mellesleg tulsulyosan halt meg) vagy a Norbi idegbajt kap:) az ADAGOKon mulik minden. A kover emberek tobbsege(igy voltam en is) azt gondoljak nem esznek sokat...dehogynem!!! Egy felnott embernek(hacsak nem nehez fizikai munkas) annyi taplalekra van egyszerre szuksege ami elfer a tenyeren(szigoruan az ujjak nelkul) es zoldsegbol ami a ket markaban. En pl az etteremben fel adag etelt kertem es eroszakkal otthagytam a felet.Nehez volt mert otthagyni sosem tudtam etelt.kb 10 perc utan mar nem ereztem magam ehesnek. Amennyiben 2ora mulva ujra ehes voltam, megint ettem csak keveset. Es ami fontos: LASSAN ENNI! ehetsz 3orankent is csak keveset es lassan. A sport azert fontos szerintem mert az elet nem csak arrol szol, hogy jol nezzunk ki ne legyunk tulsulyosak stb stb. hanem a mindennapokrol es foleg az EGESZSEGROL. A futas elettani hatasai a legkomolyabbak szerintem es mar reg nem a fogyas miatt futok hanem azert mert eltunik tole a stressz fittnek erzem magam, sokkal komolyabb az allokepessegem, nehezebben fazok meg mint masok es hat a friss levegon valo mozgas egyeb pozitiv hatasait a testre es lelekre szerintem nem kell tovabb ecsetelni. Nyaron a futas mellett elkezdtem vizisielni is. Mondjuk napi 5-6orat nyomtam de termeszetesen ezt nem mindenki engedheti meg mganak foleg ha napkozben dolgoznia kell. De a sport, ahogy elindult a fogyas es mondjuk az ut 1/4et megtette a fogyni vagyo, azonnal fontos szerepet tolt be. Az embernek nem csak vekony testre lenne szuksege hanem konturokra is, hogy ne egy betegnek kinezo valaki legyen hanem kicsattanjon az egeszsegtol. Rajtam meztelenul latszik, hogy mennyit fogytam mert maradt nem keves bor(januar 6an mutenek) de ruhaban nem mondana meg senki hogy egy eve meg 170kg voltam. Szoval ez nem Nike propaganda de igenis azt tudom tanacsolni mindenkinek, hogy foglalkozzon magaval, fogyeljen az etkezesre(egeszsegesnek lenni nagyobb boldogsag mint az a pillanatnyi elvezet, amit a tiramisu okoz) es ha teheti SPORT SPOT SPORT!!! :)

futafanny 2008.10.31. 23:48:16

New York Marathon-a finisben
mult heti bejegyzesekre reagalva.par perce volt szerencsem edzeskent a celegyenes mellett elfutni a central parkban. vasarnap kb. 30 magyarral egyutt 39.000 futo kozott teljesitjuk a maratoni tavot. a hangulat hihetetlen mar most, a rendor az utcan gratulal es idegenek veregetik hatba az embert a starbucksban. ja, es lanyok is futnak ezt a blogot olvasva neha az az erzesem, hogy a futas csak a fiuk sportja:)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.11.01. 09:46:58

fanny pedig itt is több hölgy kommentelő van... a marcsihoz meg erőt egészséget kitartást :)

zsolababe 2008.11.02. 13:40:45

Megvirradt a nagy nap NYC Marathon! Tegnap tegnapelott meg egesz jo ido volt kb 16-18 C de mara sajnos csak 10-et mondanak. Mondjuk meg csak reggel 7van szoval bejavulhat. En hamarosan ulok fel a motoromra es egy baratommal megyunk le Westchesterbol a Queensboro hidhoz, hogy fotozzuk a baratainkat, akik indultak e, hogy szurkoljunk mindenkinek!:) onnan nagy erokkel lerobogunk a Central Park Finishez hogy meg elerjuk az elso befutokat egy foto erejeig. Remelem oda tudok ferkozni majd Lance-hez egy fotora :) ha igen akkor mellekelem:) egyebkent biztos, hogy akkora elmenyt ad iden is a Ny Marathon, hogy bar mara pihenonapot terveztem mert mar 2hete nem volt!!!:) akkor is fogok delutan futni, mikor hazaerunk:) Ha jovore mar nem is tudok indulni pedig marciusban, amikor elkezdtem futni meg a 2009est hataroztam el mert akkor meg azt hittem az konnyen megy(!):) de 2010ben szeretnek en is indulni a ny maratonon... mondjuk egyelore megelegednek azzal is ha lefutom a Balatonon a felmaratont :))) ...nna szurkolasra fel!:)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása