A dagadt kriplik számítógépeznek
2008.11.23. 16:58 Winkler Róbert
Legalább évente egyszer megszállja a médiát a kövér gyerekek hálás témája. 2008-ban ez az elmúlt hétre esett. Minden újság, tévéhíradó és magára adó reggeli műsor foglalkozott a felméréssel, hogy túlsúlyosak a gyerekek. Nem szeretik a tornaórát. Csak tévéznek és számítógépeznek. Idén azt mérték fel, hogy napi két-két órát ülnek a tévé és a számítógép előtt. Továbbá 30 százalék alkalmi drog- és kb. 30 százalék alkalmi alkoholfogyasztó. Ezeket természetesen úgy jelenítették meg, hogy a kördiagram harmadát lefedték a drogos gyerekek, másik harmadát az alkeszek, és csak egyetlen, a maga csekélységében rémítő zöld harmad maradt a tiszta tinédzserekre, mintha a két egészségtelen szubkultúra legalább annyira elkülönülne egymástól, mint a Ladánybene és a Kárpátia fan club.
Vágóképeket ugye iskolákban csinálunk a kövér gyerekekről, amint különféle tornaszereken bénáznak, a testnevelő tanárok pedig elmondják, hogy hát ja, kövérek, nem szeretnek tornázni, utálnak futni, mozogni, és inkább számítógépeznek. Tehát itt van a baj: tévé. Számítógép. Rádió. Gramofon. Meg a kódexek olvasása gyertyafénynél, ami rontja a szemet, és meghízik tőle a gyerek - ennyi. Mással nincs baj, én legalábbis nem hallottam olyat a Nagy Kövérgyerek Médiahéten.
Pályafutásom során csak egyetlen általános iskolába jártam, és egy gimibe, ez olyan 6-7 tornatanárt jelentett. Egyiktől se tanultam semmi érdekeset. Gimiben volt egy tájfutó osztálytársam, aki megmutatta, hogyan kell a talp külső élén futni.
A jó fej tornatanár olyan volt, hogy akkor most fiúknak foci, lányoknak nem is tudom már, mi. A gimiben tehát négy évig túlnyomórészt fociztunk, de Foci Laci egyszer sem tanított olyat, hogy például hogyan kell betekerni egy szögletet, leütközni az ellenfelet a félpályánál, fejelni, vagy külsővel eltekerni a hosszú sarokra. Néha futni kellett, de hogy konkrétan mire jó a futás, milyen tempóban kell futni, melyik tempó mire jó, és általában technikailag mire kell figyelni, azt negyven évesen tudtam meg, miközben futottam 13 kört Kropkó Péterrel. Mellesleg azt még mindig nem tudom, fejlődni hogyan kell, de majd elmegyek egy futóklubba, ha már a 12 év közoktatásba ez a marginális kérdés nem fért bele.
Voltak kísérletek a szertornával. Szekrényugrás, nekifutás, dobbantó, szekrény, aztán valahogy majd csak lesz. Gyűrű, amihez azért kell egy kis előképzettség, vagy a korlát, ami az évi egy kampányszerű használatkor pompás, fájdalmas kék foltokat csinál az ember felkarjára, ilyenkor aztán a tornatanár végre törleszthet valamit a szemtelen gyerekeknek. Azt persze soha senki nem mondta, hogy úgy 70 kiló körül húzódik a határ, ami alatt az ember könnyen mozgatja a saját testét, ezt tehát érdemes számításba venni, ha sportot választunk. Mindez a sok felesleges faszság nyilván hozzátartozik az általános műveltséghez. Az alapvető edzéselmélet pedig nem. Kérdeztem is valakit, esetleg nem onnan fúj-e a szél, hogy a tornatanárok ezt nem is tudják. De nem, mondta informátorom, a TF kemény hely, és aki elvégzi, tisztában van az elmélettel. Csak nyilván megtartja magának, hiszen ennyi pénzért ő nem koptatja a száját ezeknek a dagadékoknak.
Szarok a tanárok? Hát ja. Szarok. És nem kérek elnézést, tudom mit beszélek. Életem első jó tanáraira a főiskoláig kellett várnom. (Egyébként tanárképző főiskola volt.) Az évfolyamtársaim között talán ha tízen akartak tanárok lenni, közülük nagyjából a fele volt olyan, akit alkalmasnak mernék nevezni. Persze azt is tudjuk, mit mondanak a tanárok: kevés pénz, idióta tantervek satöbbi, de hát a kifogás már csak olyan dolog, hogy sok van belőle, de senkit nem érdekel. Nekem sincs megoldási javaslatom a magyar iskolarendszer általános reformjára, de az biztos nem segít, ha rákenjük az egészet a számítógépre, meg a tévére. Például én most ezt itten számítógépen írom, miközben megy a tévé. És mindjárt megyek futni. De ez a legkevésbé a tornatanárok érdeme, náluk még a számítógép és a tévé is jobban motivál.
40 komment
Címkék: sport magyar tanár torna dagadt
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
boibo 2008.11.23. 17:23:45
A lányom 7 éves, most elsős, sporttagozatos, az igaz. Heti három tesi órája van + három úszás + két labdás előkészítő + 3x2 órás(!) vízilabda edzés, egyszer táncolni jár, és egyszer velem anyuka-aerobikra (mert addig se tudom lenyomni a tévé elé). És nem hiszem, hogy az enyém egy különleges gyerek lenne. csak hát, ki mihez szokik hozzá.
De ez nem csak a pedagógusokon, meg az iskolán múlik, hanem a szülőkön is!!!
zsolababe 2008.11.23. 19:11:26
Nem hiszem, hogy minden a genetikan mulna.. ne a koverseg oroklodik, hanem a rossz taplalkozasi es mozgasi szokasok esetleg azok hianya :) ... Az en gyerekem pl azt fogja majd latni, hogy Apa minden reggel veszi a cipojet es elmegy futni es vigyorogva er haza a futasbol. Neki termeszetes lesz majd a napi mozgas, fuggetlenul attol, hogy az iskolaban a tornatanar mit fog neki tanitai vagy mit nem. Nagy valoszinuseggel, hacsak valamit sulyosan el nem cseszek, akkor nem lakotelepen fog felnoni, hanem kertes hazban es barhova is megyunk, akar itthon akar a nyaralonal bizony eleg nagy kert van es olyan kornyek ahol tud jatszani, focizni, kosarazni, vizisielni stb stb a tobbi gyerekkel.. remelem ez eleg lesz... ha nem, akkor majd szenvedo arccal en is el fogom mondani, hogy hat a mai gyerekekkel mar nem lehet mit kezdeni mert a szamitogep meg a tv.... stb stb.. :)
BGy · http://babosi.blog.hu 2008.11.23. 19:15:25
Persze a mozgáshiány az egyik oka az elhízásnak, a másik a sok műkaja (élen a chips-szel és kólával, energiaitalokkal). Én már egy technicus terminus-t is bevezettem, a "chips-segget" (R), amit meg lehet ismerni arról, hogy deréktól felfelé nagyjából normális a nő, de lefelé borzasztó altesti alakzattal bír. És nem szégyellik a fiatalok, ez az elkeserítő! Na, nem is idegesítem magam ezzel tovább. Winklerrel egyetértek, oszt jónapot!
Hétfőn Pöstön van dolgom, futok a Margiszigeten két kört, közben mindenkiről feltételezem majd, hogy futóblogos. :))
ThufirHawat 2008.11.23. 20:01:07
Fiam 5 lesz 2 hét múlva, és bár néz tévét, sőt számítógép elé is leülhet néha, de mégicsak bringázni és focizni szeret a legjobban. :o) ...és a múltkor lefutott 530m-et. :o)
Én pedig 12km-et jégesővel vegyített hóesésben, életem legjobb "hosszú" tempójával (5:45).
Ja igen, tornatanárom az nekem is csak szar volt. Gimiben rengeteget futottunk, gondolom azért, mert addig a tisztelt tanár úr szabadon fűzhette a csajok tornatanárnőjét. Utáltam is futni. Mindig béna voltam és lassú és gyenge. A foci se ment. Hát ez van... :o))
Selli 2008.11.23. 20:13:11
Amúgy, jelzem, lehet, hogy nem tudtok róla, de tanerőket alaposan végigsértettétek, ők ugyanis úgy tudják magukról, hogy TESNEVELŐk, nem tornatanárok. Szerintem ékesen bebizonyítottuk, hogy ők bizony egyik sem. Tisztelet a kivételnek, de én még olyannal nem találkoztam.
sylverdevil · http://sylverdevil.hdweb.info 2008.11.23. 20:22:03
Hát nekem mákom volt.
Asidotus 2008.11.23. 20:29:49
swift 2008.11.23. 20:37:09
Mylady 2008.11.23. 20:37:55
Én is sporttagozatos voltam általános iskolában, 4-5 tesiórával +2x2óra kötelező edzéssel hetente +én önszorgalomból még másik 1-2fajta edzésre is jártam hetente 2x2órát + szabadidőmben is rengeteget mozogtam, pl. bicikliztem. Szóval mozgásőrült voltam. (De semmi komoly, még igazolt sportoló sem voltam sehol.)
13évesen már piszkosul fájt a térdem, ami azóta is tart. Nemegy osztálytársamnak volt izületi problémája, volt olyan, akit műteni kellett térdpanaszai miatt. Évente 2x volt (viszonylag komoly) orvosi vizsgálat, ennek ellenére általánosan elmondható, hogy túlterheltek, túlhajtottak minket.
Nálunk nem jófej tanárok voltak. Játszani kb havonta 1x hagytak minket, egyébként általános volt az állóképesség-fejlesztés. Kezünkbe nyomtak 2 súlyzót és tessék menni futni 45 percen át, meg hasonlók.
Több tanárnál a "megszoksz vagy megszöksz" volt a jelszó. Sokszor komoly küzdelem volt a Wc-re leülni egy-egy óra után.
Utáltam. Nem a mozgást, azt nem tudták megutáltatni velem. Az órákat. Volt olyan időszak, amikor inkább lógtam, minthogy végigszenvedjek egy ilyen órát.
Blamazs 2008.11.23. 21:09:48
A temahoz hozzaszolva, nekem volt tornatanarom, es testnevelom is. Az utobbi egy idosebb szivar volt, aki oregemet is tanitotta mar, es tole nagyon sokmindent megtanultunk hogyan kell helyesen bizonyos gyakrolatokat, edzeseket elvegezni. A fiatal az "jo fej" volt. Labda kidob, ora vegen bekerte es kesz. Az oreget jobban szerettem....
boibo 2008.11.23. 21:49:44
Igen, én is hallottam rémtörténeteket, és aggódom is emiatt. Folyamatosan árgus szemekkel figyelem a lányomat, nem túl fáradt-e. Eddig, az elmúlt három hónapban egyetlen egyszer mondta, hogy nem szeretne ma edzésre menni, akkor meg is engedtem neki.
Viszont, amiről más szülők gyakran panaszkodnak, hogy nem akar elaludni a gyerek este, na ilyen problémáink nekünk nincsenek :-)
ohmyFgod 2008.11.23. 21:57:07
A tesitanárok között volt jobb is, rosszabb is. Szigorúbb is, lazább is. Azonban én azt vettem észre, hogy általában a lusta lányok és fiúk szoktak panaszkodni. Gimiben is mindig azoknak sírt a szája, akik legszívesebben a tesi órákat is ellógták.
Mindegy volt, hogy csak kidobják a labdát, vagy feladatokat csinálunk. A lényeg az volt, hogy mi a f*szért kell ott lenni?
A cikkben én éppen ezért egy parányi képmutatást vélek felfedezni. Szerintem igen is komoly probléma a számítógép, a tv (előbbit sokszor magamon is érzem, bár inkább a tanulás, mint a sport rovására). Való igaz, létező jelenség az a kissrác, akinek annyira nincs kedve az iskolában megmozdulni, hogy képes sírva fakadni testnevelés órán.
Mégis azt mondom, hogy összességében jó tesitanáraim voltak, de a kevésbé jókkal is ki lehetett jönni. Mondjuk én nem kezdtem el lamentálni a folyosón, hogy jaj megint tesi. Viszont hallottam nem egyszer ilyet...
Nagyon sok jó tesitanár van, de némelyek alapból ellenségként tekintenek rájuk :). Szintén tapasztalat.
Amúgy a gyereket ki kell rakni az udvarra, és mondani, hogy 5re gyere haza, addig nincs gépezés. Csak elmegy focizni :D.
Utólag nagyon örülök, hogy kiskoromban nem volt gépem. Biztos, hogy néhány élménnyel szegényebb lennék.
ohmyFgod 2008.11.23. 22:03:00
"a másik helyre nem vettek fel..."
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.11.24. 05:23:40
8. osztárlyra ő lett az állandó tesitanárunk, ha jól emlékszem voltak sulikörök (600m), meg kosarazni tanultunk, meg tigrisugrást... meg persze közkívánatra kidobózás. :)
a szakközépbe már csak kosarazás volt egész órán, semmi oktatás, de mi fiúk szerettük.
prodigy 2008.11.24. 07:45:12
zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2008.11.24. 07:56:28
A gyerekekkel kapcsolatban annyiban óvatos lennék, hogy náluk majdnem minden a versenysport felé orientált, ami egyrészt nem biztos, hogy jót tesz egy fejlődő szervezetnek, másrészt, ha kiszállnak, mert nem érnek el kimagasló eredményeket, akkor minden sportot megutálhatnak egy életre. Gondolom mindenki ismer kékbálna méretűre dagadt hajdani élsportolót. A versenysporttól én inkább óvni szeretném a gyerekemet, és helyette a szabadtéri, jóleső mozgásokat, kirándulás, biciklizés, stb gondolnám megszerettetni vele. Ezeket lehet egy életen át örömmel csinálni.
bvb09 2008.11.24. 08:42:56
Starlark 2008.11.24. 08:59:05
Utáltam a testnevelés órákat, nem voltam ügyes most sem vagyok az egymerő kudarc élmény volt az egész, de az egyetemen megszerettem a túrázást innen egyenes út vezetett a telejesítménytúrázáshoz és utána a futáshoz.
Ha egy tanár elég kreatív akár az internet bevonásával is kedvet adhat a diákjainak vmilyen mozgásfajtához.
tromika 2008.11.24. 09:02:17
Nekem is van Tf-es ismerősöm de kétlem, hogy az évek során tanult volna valamit... Amúgy meg jó a post:) Tükrözi a helyzetet
Ras · http://futo.blog.hu 2008.11.24. 10:08:21
pitbull: a sötét háttéren világos betű sokkal olvashatóbb mint fordítva, kíméli a szemet. Ha nem látod akkor vagy a szemed rossz vagy valami beállítási probléma nálad.
ON
ThufirHawat 2008.11.24. 10:08:35
És igen, a versenysport szerintem is veszélyes üzem, mentálisan is, fizikálisan is. Elrettentő példának bőven elég kis hazánk ex-élsportolóit sorbavenni.
Nannycsuri 2008.11.24. 10:13:28
2008.11.24. 10:26:30
Ted Striker 2008.11.24. 10:56:09
Egyszer megmutatták nekünk azt a felmérést, amelyben azt nézték (stopperrel egyenként), hogy effektíve mennyit tölt a gyerek mozgással a tesiórán: átlagosan 7 (!) percet!
Hogy miért is: mert a le-fel öltözés benyúlik az órába, a sorokaztatás, az "osztály megszervezése" a különböző feladatok során is sok időt vesz el, plusz a sorbanállás ha olyanról van szó (pölö tornaszer gyakorlatok).
A másik az hogy tényleg néha túl sok a gyerek: külön művészet csoportokra szedni őket, és azokat felügyelni (mindegyikre figyelni) - ez csak akkor megy ha van tekintélye a tanárnak, no meg persze rutinja.
Ami a tananyagot (tanterv-tanmenet-óravázlat) illetti a fejekben nemnagyon volt rendszerváltás: a régi ugyn. differenciált tanterv (tagozatos rendszer) gyakorlatilag az élsport utánpótlására volt kihegyezve; nem pedig arra hogy a sportágak sokszínű bemutatásával alapjainak lerakásával az egészséges életmódra neveljen. Még most is az a "fasza tesitanár" akinek ilyen meg olyan bajnokokat nevel ki, nem az akinek mondjuk 10-20 év múlva kevesebb elhízott ex-tanítványai vannak (mondjuk
Én elhiszem hogy nagy volt a paradigmaváltás (élsportolót nevelünk a többi meg le van sz@rva vs. megszeretetjük a mozgást a gyerekkel) meghogy a NAT csak irányelveket tartalmaz (ami alapján kellene a Tanárnak kidolgozni a konkrét óratervet és az bizony ötletelés, papírmunkameló) de lassan át kéne állni.
A gyakorlatba átültetésről meg eszembejut egyik csoporttársam: 5*-ot írt kosárlabda szabályismeretből, de amikor a kezébe adták a sípot akkor félrefújt mindent amit lehetett, egy egyszerű kétszerindulást nem ismert fel...
Nylonman 2008.11.24. 11:34:14
A lényeg, hogy azóta nézek ferde szemmel a testnevelés tanárokra, és azóta keresek olyan embert, akinek elmondták az iskolában, hogy mire jó a bemelegítés, a levezetés és a nyújtás. Tényleg! Köztetek (köztünk) van ilyen?
A számítógépek, a tv, a játékok éppúgy hozzátartoznak a világhoz, mint a futás, és a foci. Meg kell találni az egyensúlyt és nincs baj.
Valójában akkor sincs baj, ha gyermekkorban nem találod meg az egyensúlyt, de később találsz motivációt a mozgáshoz. Csak a saját példámból kiindulva: szinte minden szabadidőmet a számítógép előtt töltöttem, mégis futottam már 4 órán belül maratont. Bár én egy sovány kripli vagyok :)
.com 2008.11.24. 12:45:24
4 eves korom ota sportolok versenyszereuen > tehat olyan izuleteim is fajnak ami anatomiailag nem is letezik
.com 2008.11.24. 12:48:55
vegletekig hajtani, ha tuleli a gyerek olimpikon, ha nem IJB
kozte semmi
maradt 90% frusztralt kolok
akikbol ritkan lesz mocorgo, egeszseges felnott
nezzetek korul
az itt blogolo csapat a kivetel. az utobbi 20 evben szinte ugyanazokat az arcokat latom minden futo, duatlon, stb stb megmozdulason
potyesz 2008.11.24. 13:06:56
2008.11.24. 13:24:06
Dehogy a futásnál maradjak: így utólag megállapítom, leginkább bemelegítésre használtuk. De míg a többi sportágat egész jól elmagyarázták, a futásról nem esett szó, csak raktuk egymás elé a lábainkat.
Konkluzió: Ha mindenkit a saját képességeihez mérten értékeltek volna, illetve aszerint várták volna el a teljesítményt, akkor biztosan én is jobban éreztem volna magam. :)
/Biciklizésben valószínűleg az iskola 95%-át lealáztam volna, de ez senkit nem érdekelt./
2008.11.24. 13:30:51
ThufirHawat 2008.11.24. 13:31:50
FutoBolond 2008.11.24. 13:33:23
miota terjesztem en is ezt az iget!
2008.11.24. 13:49:43
kaszi 2008.11.24. 14:21:01
heti atlag 2 tesioraban (szinte) senkivel sem fogjak a sportot megkedveltetni, ez fokent a szuloktol / csaladi kornyezettol fugg es hogy mennyire motivaljak a gyereket TV nezes / logas / stb helyett ertelmesebb idotoltesre
boibo 2008.11.24. 15:51:38
AdrianMole 2008.11.24. 17:48:32
Ted Striker 2008.11.25. 11:36:18
Azért egy kis háttérinformációval, ha megengeditek szolgálnék a miértre.
Persze a fentieken túl vázoltakon azért a tanárképzés sem áll a helyzet magaslatán, néhány személyes tapasztalat:
Oktatáselmélet, téma a fegyelem kialakítása: mindenféle szépségesen szép divatos elméletet taglal a tanár (a makarenkói pofon már nem az), én meg meg mertem kérdezni:
- És mi van akkor ha gyerek azt mondja nem csinálja, és írjak be neki nyugodtan egyest/szaktanárit vagy akátr igazolatlan órát?
Tanár erős vállvonogatása volt a válasz...
Másik eset már vizsgán kikaptam az osztályozás értékelés témát, szépen ledaráltam az anyagot majd némi személyes tapasztalokkal átitatva elkezdetem a tesióra jegyosztását részletezni a vége majdnem üvöltözésbe fulladt a tanár részéről aki fejhangon ismételgette a "maga ezt hogy képzeli" mondatot: ugyanis történetesen édesapám is testnevelőtanár és eléggé jó "súlyozásokat" alakított ki az osztályozás terén. Például ha 60méteres futást mért fel akkor az osztályozásnál nemcsak az eredmény számított, hanem a fejlődés is: tehát ha valaki mondjuk hatodikosként 9,00-t futott (ami mondjuk a négyes szint) és hetedikesként 9,4 akkor nem kaphatta meg szint szerinti jegyet hanem egyel rosszabbat (persze ehhez kell az hogy minden évben három kockásfüzetet vonalazzon és használjon el - egyszer megígértem neki hogy adatbázisba vagy excelbe szervezem az elmúlt, lassan 30 év eredményeit - és akkor megláthatjuk hogy van e valamiféle trend a gyerekek mozgáskultúráját illetően). Plusz még elég gyakran kombinálja az objektív értékeket (időeredmény, távolság) az olyan szubjektív elemekkel mint a technika vagy az akarás/hozzáállás. Természetesen nemcsak negatív irányba, hanem pozitívba is átlendülhet a nyelv: ha valaki egész órán szófogadóan jól dolgozik, látszik hogy odateszi magát akkor akár egy jeggyel is jobbat kaphat.
Na ezt az említett tanárni már nem tudta megemészteni, az utolsó mondatra adott Igen válasz teljesen kiverte a biztosítékot: "Maga szerint előfordulhat, hogy ami az egyik iskolában ötös, az a másikban hármas?"
Szóval amíg az egytemeken/főiskolákon olyanok "oktatják" az oktatás fortéjait akik gyereket meg órát csak képről, és könyvből ismernek, addig az egyéni adottságra és elhivatottságra van bízva hoyg kiből milyen tanár lesz
veszettfejsze 2008.11.27. 07:51:12
Én is abba a gimibe jártam, ahova Winklair, és úgy érzem, a Foci Laci jelenség további színezést kíván. A tanár úr egyike volt a legrégebbi motorosoknak a suliban, már apámat is tanította 25 évvel azelőtt, hogy én oda jártam. A dohányzó tanári törzsgárdájába tartozott. A kép még most is előttem van: magas, vékony, horgas orrú férfi áll vagy sétál a focipálya szélén, kalapban és fekete ballonkabátban. A pályán fiúk fociznak, év-és napszaktól függetlenül ugyanabban a ruhában, ha esik az eső, akkor FociLacinál ernyő is van.Vagy ordít, hogy: Béldikém, hülye vagy?, vagy dohányzik, ott a pálya szélén. A fiúk a tesiórák 90%-ában fociztak, a maradék 10-ben meg gyűrű, párhuzamos korlát és fejenátfordulás :-). Az iskola a mi időnkben költözött "új" épületbe, ami valójában századfordulós volt, tornaterem csak 1 kicsike volt, a tornaszerek meg az épületnél is régebbiek. A tesitanárok szintén hasonló korúak, és a fiúk még jól jártak FociLacival, mert mi lányok kifogtuk Paula tanárnőt. Az első órán megadta az elméleti alapvetést: egy nőnek erősnek kell lenni, mert egyszer majd szülni fog. - 16 évesek voltunk akkor :-) Na ő pont olyan tanárnő volt, mint a tesitanárok a nagyszüleink idején: csak a csattogtató hiányzott a kezéből.