LUT 2010

• térd alá érő nadrág
  • min. 1 literes ivótartály
  • életmentő fólia
  • fejlámpa (és tartalékelemek)
  • "roadbook"

Ez a kötelező felszerelés, ha valaki el akar indulni a Lavaredo Ultra Trail elnevezésű futórendezvényen. A helyszín Olaszország, Dolomitok, Auronzo di Cadore. A táv 90 km, ami alig több mint 2 maraton. Az útvonal kimondottan szintes, 5000 méter emelkedést, és a szervezők ugyanannyit tettek bele lefele is. Ez az adat már csúnyábban hangzik. A rajt pontban éjfélkor van, sötétben. Arra az éjszakára a csendes kisváros aznap futóktól zsúfolttá és hangossá válik.

Innen startoltam én is több honfitársammal együtt.

Januárban még úgy gondoltam, hogy ez a 2010-es évem célversenye. Az idő aztán átírta a forgatókönyvet. Sérülés, munka, rossz időzítés, edzetlenség és fáradtság került a mérleg egyik serpenyőjébe, a másikba pedig ez a nem mindennapi verseny.

A verseny előtti napokban érlelődött a gondolat, hogy ezt talán mégse kellene, nincs itt az ideje. Sem fejben, sem testben nem állok készen. Mindenesetre barátaimmal kibéreltünk egy lakóbuszt és lekocsikáztunk a Három Nővér lábához. A verseny napján megnéztük a féltáv, azaz 42 km-nél levő frisítőpontot, azaz ahol komfortosan ki lehet állni, és vissza lehet jutni a szállásra. (Az igazán optimalista hozzáállás!) Este kis pihi, aztán eldörrent a startpisztoly, mintegy 500 terepfutó vágott neki az éjszakának.

Az első 10 kilit kityót a verseny napján átrajzolták, akkora hó (!) esett ugyanis a magaslatokban, hogy derékig ért. Nem éreztem magam túl edzettnek, a mezőny végéről indultam, olyan hatperces körüli tempóban futottam az első egy órát, mint Józsi. Az út kisvártatva elkezdett emelkedni, majd áttértünk egy köves szerpentinre. 840 méterről indultunk és 17 km-nél már 2400 méter felett voltunk, több száz kígyózó futó lámpafényei, illetve a telihold sugarai világították meg a Három Növér 2999 méter magas sziklatömbjeit.

Fantasztikus látvány volt, leírhatatlan. Az emelkedő lejtővé változott, hosszú kilométereken keresztül gurultam. A gravitáció gyorsabban is vitt volna, de a terepviszonyok számomra nem engedték meg a sötétben való suhanást. Rengeteg kő, éles kanyarok, helyenként nagyobb sziklák adtak okot a botlásra.

Négy óra körül már vártam a világosodást. Közel 30 kilométer után, talán a napfelkeltével egy időben jött az első holtpont. Éreztem, elment belőlem a vacsi energiája, nehezülnek a lábaim és kezdek álmosodni. Egy csokitól és egy géltől visszatért az erőm. 2000 méter körüli magasságban hullámvasutaztunk, az emelkedőn tempós gyaloglással, a lejtőn és a sík részeken kocogással gyűrtem a kiliket kityókat. A fáradtság hamar jött, túl hamar, így döntöttem a 42-es ponton ideje lesz stoppolásra váltanom a futást.

Pontban reggel 7-re értem a frissítőállomásra, ahol komótosan megreggeliztem, majd merengtem magam elé döntési heklyzetemet mérlegelve. Közben jött néhány magyar barát, láttam, jól vannak. Én viszont közel sem voltam, álmos és fáradt voltam, aludni akartam. A szomszédos ház kertjében láttam egy kiterített fóliát és a frissítők hangoskodása ellenére felvettem az esőkabátomat, és lefeküdtem rá pihenni.

Eszembe jutott Lőw Andris 15 perces alvási szokása, futás közben ez mindenre megoldást nyújthat. Mivel kevésbé vagyok rutinos ilyen területen, nem kötöttem időhöz. Az első alvási periódusom Tamás ébresztéséig tartott, megkérdezte jól vagyok-e, mondtam, persze, csak alszom. Mi sem természetesebb ennél egy versenyen! Persze visszaaludtam. Kis idő elteltével felkeltem, és mintha csak kicseréltek volna, ettem pár falatot, ittam egy Redbullt és rohantam tovább.

8:15-kor indultam tovább frissen és megreggelizetten, egy új nap kezdődött el. Megint jött egy combos emelkedő, ami hihetetlenül lassan lehetett csak megmászni. Órám szerint a 20-30 perc volt egy kilométer. Elképesztő tempó, tiszta erő és türelemjáték.

Nem sokkal később ismét 2000 méter felett jártunk, valami gyönyörű környezetben. Ahogy körbenéztem, hatalmas sziklatömbök, több tízméteres vízesések, és valami felemelő nyugalmat sugárzó természetes közeg fogadott.

A ponton teletöltött 2 literes tartályom elfogyott, így egy hegyi patakban töltöttem tele friss hideg vízzel. Egy kemény ereszkedés, majd egy igencsak masszív emelkedő követte. Ekkorra már tizenórája voltam úton és szörnyen lassan teltek a kilométerek.

Nyűgös voltam és bosszús, harci vágy és teljesítési kényszer nélkül. Ez egy nomád verseny a természet belsejében érintetlenül a civilizációtól. Kiszállási pont nem volt, így menni kellett, nem volt más hátra.

A terep egyre durvult, hatalmas kövek, több kilométeres patakmeder, dózerút, majd megint egy komolyabb emelkedő. Összefutottam L. Csabival, akinek nem volt felhőtlen mosoly az arcán. Egyáltalán nem mosolygott. A só neki is kiült az arcára és komótosan menetelt fel az egyik emelkedőn. Kielemeztük az előző szakasz lejtőjét, ami egy közel 400 méteres ereszkedés köves, morzsalékos fél méter széles ösvényen.

Együtt mentünk a közeli menedékházig büfézni, és egy kis erőre kapni. Sokan gondolják azt, hogy felfele nehéz menni, aztán a kilométerek elteltével lefele sokkal fájdalmasabb. Minden lépés egyre csak feszíti a combot, eszi az energiát. A lefelék is csak egy picivel gyorsabbak. 9-13 perc egy kili kityó. Ennyi a még a komfortos és a biztonságos. Hosszú lejtők, hosszú emelkedők. Sose lesz vége.

Nem vágytam babérokra, csak be akartam fejezni ezt a napot. Az egyik dózerúton majdnem ráléptem egy kígyóra, majd három bocival kellett szinte közelharcot vívnom, hogy elférjek mellettük. Szerencsére a nap sokáig fent volt és a véget nem érő utolsó 16 km-es szakasz utolsó felvonása egy sípályán való "lefutás" volt. Napnyugta előtt beértem.

Nem álltam készen a erre a napra és erre a kemény terepre. A célban sem boldogság, sem öröm, csak sajgó talpak, egy korsó sör, hidegrázás, közöny. Fantasztikus táj, igazi kihívás, kiváló lehetőség hogy határainkat megismerjük. Közben többször mondtam magamban, hogy az Alpokban nem szeretnék 50 km-nél hosszabb rendezvényen indulni, még ma is tartom, de majd meglátjuk.

Persze nem mindenki volt olyan kutyaütő mint én. Németh Csabi elképesztő 11 óra 11 perces idővel nyerte meg. 28 percet adott a másodiknak. Az első 10-be került Karlowits-Juhász Tamás, valamint Lőrincz Olivér is.

(A képeket oti és én készítettük.)

21 komment

Címkék: olaszország futás győztes terep lavaredo

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xhege 2010.07.01. 07:45:11

Valószínűleg ha csúcsformában lennék sem menne :(

roni130 2010.07.01. 08:26:39

úú, szasza nekem ez a második idényem, amit futással töltök, de az ilyen és ehhez hasonló írások adnak plusz motivációt. tegnap is voltam 21 "kityót" :) futni, de a végén épp a hozzád hasonlók jutottak eszembe, hogy bakker ez a töredéke egy ultrának. nézegettem a mátrabérc+T50 útvonalát is, de még nem látom h mikor kerülhet elérhető távolságba(fizikailag, mentálisan, lelkileg) egy hasonló verseny számomra. hasonló beszámolókat még!!

e_easy 2010.07.01. 10:18:23

ennyit futottam juniusban szint nelkul es meg orultem is magamnak :)

M.Islander 2010.07.01. 10:55:03

a leírás alapján a szokásos rövidebb távokhoz kaptam ismét kedvet, eléggé nyüglődésnek tűnik ez a táv ilyen terepen.
de teljesen érthető, hogy több év után az ambíciózus futó az egyre hosszabb távokban és emelkedőkben keresi az újabb kihívásokat.

szolgálati közlemény: a "kityó" elég buzoid/rickys kifejezésnek tűnik, nem erőltetném, határozottan bénán hangzik.

angelday 2010.07.01. 10:59:53

Rickys? :)

Kili nem béna?

tbs1001 2010.07.01. 11:21:22

Mi a baj a "km"-el..? ;)

pavoes 2010.07.01. 11:35:29

erős az irigység bennem. nagyon szeretnék futni, de nem megy. a térdeim 200méter után megadják magukat. most gyaloglással és biciklizéssel próbálom szoktatni a térdeimet, mert pár hónap alatt el akarom kezdeni. az elszántság megvan és a cél is. a többi csak álom, de ki tudja.

bitliszbá 2010.07.01. 11:59:22

ma ilyen idézgetős kedvem van, úgy látszik, mert a mélységes tisztelet és megbecsülés mellett csak Madách jutott eszembe: "Az élet értelme a küzdés maga"

Hajrá Szasza, ha nem magadért, akkor a futóblog olvasóiért!

leone999 2010.07.01. 13:01:14

Minden tiszteletem a tiéd!
Számomra elérhetetlennek tűnő teljesítmények ezek. Ma hajnalban futottam 13 km-t, de már 3 nál szúrt a térdem. Szokott ilyet, de el szokott múlni pár km- után. Hát most nem múlt el, a végére majdnem sántikálnom kellett. Az ilyen élményeket kihagynám civilizálatlan terepen. Hiába, öreg kripli vagyok. :)

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.07.01. 14:08:53

Gratulálok, ez aztán a teljesítmény! 90 km, 5000 m szinttel! Én meg a szombati bükki félmaratonról gondoltam, hogy az már kihívás. :)))) Bár nekem, alföldi legénynek, az lesz!

TemplarOmega (törölt) 2010.07.01. 14:35:32

Hát ez elég szélsőséges és majdnem értelmetlen megterhelés.
Azért gratulálok.
Andokba készülsz hírfutárnak?

Nannycsuri 2010.07.01. 15:55:55

Mi lett volna, ha lett volna hozzá kedved?! :o) Nagy drakula neked.

Lewad 2010.07.01. 22:44:36

Grat, akárhogy nézzük azért szép teljesítmény!!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2010.07.02. 10:16:34

@mîkæl: Nekem a "buzoid" kifejezés nyerte el a tetszésemet, igen jót röhögtem rajta. :-)

@szasz75: Akárhogy is élted meg, megcsináltad, és nagyon szép teljesítmény. Biztos, hogy életre szóló emlék, és nyilván sokkal gazdagabb lettél ezzel az élménnyel. Azt meg mindig jó látni, hogy van még hova fejlődnünk. Milyen lehangoló lenne elérni azt a csúcsteljesítményt, amit már nem lehet felülmúlni!

bellone 2010.07.02. 12:03:51

Tegnap 14 kityót (nekem tetszik!) alig sikerült leküzdenem. Lankás, bár kicsit saras lefelében 158 volt a pulzusom, a pólómat a fejem fölött pörgettem, mert rovarfelhő döngött körülötte, és én voltam árván, nem a csalán.

Elolvastam a fólián alvást és rájöttem, hogy hisztis vagyok és élhetetlen. Viszont elgondoltam, hogy mit tennék, ha egy alvó, furcsa-, koszos ruhájú embert találnék a kertemben...:)

bodhiszattva 2010.07.03. 14:20:36

Gratulálok Szasza! Jó lehetett, kemény vagy!
Itt is bebizonyosodott, kis alvás nélkül nem kiszállni!

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.07.04. 07:31:13

Németh Csabi tegnap megnyerte a Bükki Hegyimaratont is. Egy LUT után ez csak egy kis levezetés lehetett neki. :)))

ChrissDR 2010.07.06. 11:15:51

Hangulatos írás. Este futok :D
Én csak azt szeretném tudni, hogy Jocó-Pocó mikor megy egy ilyet?! :D

Steff76 2010.07.09. 22:04:17

Én július 2-án voltam a Három Nővérnél, fantasztikus hely! A hatalmas szintkülönbségek és a köves utak, ösvények miatt a futás lehetősége nagyon nem jutott eszembe. A Dolomitokban mászni kell...

Szasza! GR20 + Laveredo-csoport a Dolomitokban"hétköznapi" sportlernek sétálva is extrém túra, de hogy ezeken a helyeken futni!? Asszem nekem marad a futás a HHH-n, és nyaralásként négykézláb a Dolomitok... De minden elismerésem!

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?