XXVII. Tatai Minimarathon és heti edzésterv

2010.08.10. 13:07 szasza75

A NIKE félmaratoni felkészülés közben, azt gondolom, szükség van egy-egy teszt jellegű futásra. A nagy hagyományokkal rendelkező augusztus 7-én Tatán megrendezett Minimaraton pont kapóra jött, hogy állapotomat felmérjem, milyen esélyem van az 1:30-on belüli félmaratonhoz. A verseny időpontja kissé szokatlan: délután 4 órás rajt augusztus elején elsősorban a meleg miatt nem mondható éppen kellemes körülménynek. Ezúttal hűvös idő és enyhén szemerkélő eső pont ideális körülmény egy jó futáshoz.

A verseny előtt jó korán érkeztünk. Maradt idő kényelmesen a nevezéshez, találkoztam futótársakkal, barátokkal, majd melegíteni kezdtem. Kezembe vettem egy bemelegítő krémet, majd a lábam és jól ellazítottam vele az izmaimat. A verseny rajtja előtt 20-25 percel elmentem kocogni, majd futottam pár lendületesebb repülőt (60-80 méter)

Beálltam a rajthoz, meghallgattam Rózsavölgyi István ünnepi köszöntését és GO! Tata gyönyörű város, ennek a versenynek különleges hangulata van. Ki tudja, hogy miért, de ezen a rendezvényen rettentően sok gyors futó van. A tervem az volt, hogy az első 4 klikket kissé lassabban, 4:30 körül futom, aztán a tó partjánál kissé gyorsabbra veszem az iramot.

Talán 4-5 éve futottam versenyen ilyen gyorsan. Sem hamar fejreállni, sem nagyon lazára sem akartam fogni. Persze a lassabb kezdés nem jött össze, a tömeg is elvitt, a bemelegítés is jól sikerült. 4 km után letértünk az aszfaltról, egy kissé elázott murvás-földes útra, én meg a tempót még talán fokozni tudtam. A tó túlsó végénél éreztem először, hogy ha ez így megy tovább, túl sok lesz.

A 1:30-as félmaratonra készülő Hiver és Miki eltűntek előlem. Szép. Lehet, hogy csak én éreztem, de 8-nál jött a "szembeszél", ami kellően le is lassított. Az eső is rákezdett, majd egy kis emelkedő, aztán teljesen szétestem. Azt éreztem, fejben ennyi volt, bekocogok, kész. Páran le is előztek, és még 4 km, jesszus.

Füstbe ment a terv, vesztesként futok vissza a tatai vár lábához. Pár másodperc kellett, és valahogy összeszedtem magam, sikerült ritmust váltanom, majd az előttem levő 5-6 fős bolyt is leelőztem. Ha már lendület, tartson ki a célig. Furcsa, de ekkor éreztem rá igazán a ritmusra. Kellett hozzá pár kilométer. Az utolsó pár száz métert még jobban megnyomtam a célegyenesben, pedig hallottam azt a bizonyos üveghangot.

58:05 lett a vége, igaz órám szerint 13.62 km, ami még így is 1 órán belüli 14 km. Ilyet szerettem volna. Pont ilyet.

A felkészülés persze nem áll meg ennél a pontnál. A múlt héten elbicikliztem egy számomra ismeretlen pályára. A belvárosban van, viszonylag jól megközelíthető a II. kerület szélén. A Zsigmond tértől a Daubner cukrászda fele kell menni, majd balra a Kolozsvári Tamás utcában ütközésig. A pálya 3 sávos rekortán.

Megkérdeztem egy urat, mik a használatba vétel feltételei, elmondta, hogy jövök, futok, aztán csak repkedő labdákra vigyázzak, ha fociznak a pályán. Mondtam oké, de mennyibe kerül? Azt mondta ingyenes, reggel 6-kor még ugyan nincs nyitva, de este emberi időben nyitva lesz a kapu. A pálya látszólag nagy, megvan 400 méter is. Ma úgy döntöttem elmegyek megnézem ezt a pályát közelebbről is, meg jól lemérem, hitelesítem magamnak.

4 x 2000 m lesz a mai adag, nem csatlakozik valaki?

És végére hagytam az ehetit:

27 komment

Címkék: beszámoló tata nike edzésterv félmaraton

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr722209727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szalergy 2010.08.10. 14:39:30

TIPP: A napfelkeltét érdemes egyszer a pályán töltened. 7-kor már nyitva szokott lenni, de vannak "alternatív" útvonalak is a kijelölt bejáraton kívül. Szerintem az egyik legszebb fekvésű pálya, bár még salakos korában többet törődtek az állapotával (akkor még az önkormányzat kezelte).

/laki Gy." 2010.08.10. 15:42:07

Szaszer!

Gratulálok a futáshoz és az Íráshoz is... ez egy jól sikerült írás...

/laki Gy."

georg 48 2010.08.10. 16:19:14

Az a nagy büdös szitu, hogy régen lemaradtam egy brosurával! Már lapoznom illett volna!
Szóval, nem tudom mi az a minimaraton?! A fél maraton gondolom a nevében benne van!
Elgondolkoztam, jó lenne negyed maraton, tized, század, ezred, stb.
Akkor lehetne edzéstervet kidolgozni: bemelegítés: 15 m., igazi futás: 39 m., levezetés: 4,5 m.
Persze itt is avatnának bajnokot ! És persze minden itt induló teljesen oda lenne magától. Vicc!

pumchi 2010.08.10. 16:57:52

Szasza!

Gyere hétfőnként, és amíg a cserepadon ülök, beszállok melléd. :)

pumchi 2010.08.10. 16:59:37

@pumchi: Bár labda nélkül futni... ehh.

DaMartian 2010.08.10. 18:00:27

@georg 48: a 100m is olimiai versenyszám, mégsem nevezném viccnek...
Az elnevezés egy dolog, de azért egy combos 14 kili (mint a tatai verseny) is szép kihívás tud lenni!
Én futottam már Ultra Maratont (ha már a neveknél tartunk) ezzel együtt szerintem a világ legszemetebb távja a 800m! : )

laciii79 2010.08.10. 20:24:42

@DaMartian: Szerintem a 400.
Gimi óta nem futottam 400-akat.
Mivel én olyan feladatmegoldó gyerek voltam/vagyok, és bár a coopert sokkal jobban csíptem, komolyan vettem a 400akat. Az gyakorlatilag sprint végig, de úgy, hogy 200nál már kész vagyok mint a disznó, 300nál ólomból van mindenem és már bőrön át is lélegeznék legszívesebben, és az utolsó 100at úgy futom, hogy nem igen tudok magamról . :-)
Valahogy így emlékszem vissza.
Iszonyú kemény volt.
Imádom az atlétikát, de a mai napig a legnagyobb respektje a szememben a 400asoknak van, no meg a 400 gátasoknak. (Persze nem feledkezem meg a maratonistákról és a tízpróbázókról sem.)

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2010.08.10. 21:17:43

kicsit helyesbitenek: Hiver nem3 oras maratonra keszul, "csak" a tole telheto legjobbra, amire fel ev alatt fel lehet keszulni. A 3 ora noknel nem olyan egyszeru am. Tudom, mar probaltam... Szoval most nem ringatom magam 3 oras almokba, a tatai verseny alapjan viszont talan menni fog egy 1:30-on beluli NIKE. Egyelore ez a cel :o)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.08.11. 06:19:43

@georg 48: elég rég óta a 14 kirit hívják minimaratonnak, legalábbis a 90es évek közepe táján én már voltam mars minimaratonon. volt 7 kiri szám is, de azt nem nevezték semmilyen maratonrészletnek.

@DaMartian: a 800-al egyetértek teljesen! :)

@laciii79: versenyre készülőknek a 800 számít majdnem végig sprintnek, a futás közbeni dolgok stimmelnek, ha duplázzuk őket. :) én tudtam 54 körüli 400-t, és két percen belül kellett volna 800-t tolni, szóval száz méterenként alig egy-másfél másodperccel lassabb...

csétomi 2010.08.11. 10:13:55

@rrroka: én eddig úgy tudtam, a 14 km az nem "mini", hanem kismaraton.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.08.11. 10:23:07

@csétomi: mondtjuk nekem tökmindegy minek hívják :-) a marathon és a félmaraton a hivatalos, aztán onnan meg mindenki használja a fantáziáját :-)
www.tata.hu/varosunk/kiemeltrendezveny/minimarathon/6994

--Pierre-- 2010.08.11. 10:37:10

@georg 48: ha azt kifogásolod, hogy futóversenyek elnevezésében gyakran szerepel a maraton szó, az még jogos is... Tőlem néha kérdezik, hogy "futottál már maratont?", mondom igen, erre: "igazi maratont?"... Miért, milyen van még? :))

De ha az sem tetszik, hogy több féle távon is rendeznek versenyt, az érdekes... Egészen más 14 km-en át tempót futni, mint maratonon. Nem könnyebb, nem nehezebb, más.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.08.11. 10:41:28

@csétomi: kismaratonról még nem hallottam. ellenben BSI versenyen volt már "maratonka" ami 7 km. :)

@--Pierre--: azér nehezebb is... :)

Nylonman 2010.08.11. 11:07:23

@--Pierre--: az IGAZI maraton az olyan, amikor belehalsz a végén :) szóval ha kérdezik, te még olyat nem futottál, és nem is tervezed! :)

@georg 48: Csak, hogy melletted is legyen valaki: Én is nehezen emésztem meg minden futóverseny maratonizálós elnevezését. Főleg most, hogy Usain Bolt kikapott a hiperpikoló-maratoni távon :)
(azt monnyuk nem nagyon értem miért baj, ha minden induló oda van magától)

--Pierre-- 2010.08.11. 11:52:10

@Nylonman: Jogos! :)

Más. Ezt a II. kerületi pályát már többen is ajánlották nekem, egyszer végre ki is próbálom. Ha jól emlékszem, talán 415(?) méter a belső pálya.

A 4x2000 elég kemény edzés... Tegnap sikerült edzésről 1 órát és 45 percet késnünk Nórival (ez rekord), így persze a többiek már rég fent voltak a János-hegyen, amikor mi elkezdtünk a pályán futni. 6x1000-et futottam 1,5 perc pihikkel (átlós visszakocogás + sétálgatás), mivel először futottam ilyet, ezért lett "csak" 6 (idővel a 10-ig jó lenne eljutni). A terv az volt, hogy az első kettőt 3'25"-re futom, aztán gyorsítok. Ez lett belőle: 3'18", 3'15", 3'12", 3'10", 3'09", 3'08". Nagyon érzem azt az 1-2 kg mínuszt. :) Utána sörözés a többiekkel (ezért jó a BEAC pályán edzeni).

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.08.11. 12:10:58

@--Pierre--: tegnap kemény edzés nem jött össze, éppen túrják a pályát, akadályt meg nem akartam futni, tolódott mára a projekt, szerencsére találtam társakat is hozzá.. amúgy igen tényleg hosszabb a pálya picivel, a felét lemértem, 212 méter lett. de majd ha levonulás lesz visszatérek.

csétomi 2010.08.11. 13:32:48

@--Pierre--: Ne írj nekünk ilyen időket, mert még a végén még azt hisszük, ez a normális... :)

Mylady 2010.08.11. 19:33:10

@csétomi: á, én sose hinnék olyat :)

@Nylonman: :DDD

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.08.12. 05:21:52

@--Pierre--: a BEAC pályán a tüskecsarnok nem zavart a futásban? :) jójó, tudom mostmár a régi mafcot hívják annak.

Ted Striker 2010.08.12. 12:17:57

@laciii79: Csatlakom, szerintem is a 400 méter a leggyilokabb táv - rémálmaimban szokott előjönni a 300-nál elefántlábbá tömbösülő atombesavasodás, pedig csak kétszer kellett időre futnom...

DaMartian 2010.08.12. 18:59:05

Számomra a 400 még nem olyan gáz, azt még végig lehet sprintelni. Valóban 300-nál halál van, de a célegyenest már ki lehet bírni... Viszont a 800-at elvileg nem futja nagyságrendekkel lassabban az ember, és ott olyankor van még egy kör!!! Tartalékolni túl rövid, végigtolni túl hosszú... ezért a legszemetebb szerintem. Ez az én véleményem..

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.08.13. 09:24:18

@DaMartian: kitaláltam egy képletet a legnehezebb távra: (ennyit tudok sprintelni)+100 méter. :)

csétomi 2010.08.13. 15:54:01

@rrroka: :D Gebrének ez pont 42095 méter :)

monerd2 2010.09.06. 01:10:58

érdekes dolog ez a sprint.. régen úgy futottam hogy semmiféle halál nem volt a hosszabb sprinteken se (3-400m). nemrég megpróbáltam megint, és 200m-ig oké volt de a 300 már elég szar érzés volt. nemtom mi változott :S

azzal egyetértek, hogy a 800 a leggyilkosabb...tuti hogy nem a 400 :)

monerd2 2010.09.06. 01:11:37

(egyébként, még az is magyarázhatja hogy a múltkor a 300 előtt már toltam egy 100-at meg egy 200-at maxon... szóval nem tudom, lehet önmagában oké lenne a 300 meg a 400 most is :) )

monerd2 2010.09.06. 01:15:07

amúgy, régen olyan 500-ig ment sprint. utána már nem ment tovább sprint módban, mert vhogy az izomrostok bedöglöttek, és a másféle rostok meg csak lassabb tempót tudtak. ritka élmény volt amikor ebbe belefutottam 500m után :D

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása