Kétórás félmaraton aerob tartományban

2012.11.20. 10:06 mgergoo

Korábban, mindig az idegösszeomlásig idegesítettem magam azzal, hogy hétről-hétre hónapról-hónapra javítanom kell a legjobb félmaratoni időmön.

Tavaly ilyenkor például belehajszoltam magam egy sérülésbe, mert nem tudtam elengedni azt az érzést, hogy az első kilométerek alapján PB-t javíthatok. Másfél hónapot kellett kihagynom, de a félelem attól, hogy bármikor visszatérhet a sérülésnél sokkal tovább tartott.

Most nézem a számokat, de nem annyira tükrözik azt az érzésbeli különbséget, amit ez alatt a félmaraton alatt éreztem a korábbiakhoz képest.

siofokvssiofok.jpg

Jók, de legalábbis érdekesek. A tavalyi zakatolásomnál csupán 2 perccel futottam lassabban, ráadásul úgy, hogy végig tudtam tartani a kijelölt 155-160-as pulzustartományt, azaz végig aerob zónámban futottam. (Tudom, hogy tudjátok, de leírom, ez a tartomány arról híres, hogy a mozgás nagyságrendileg még a komfortzónádban vagy, akár beszélgetni is tudsz különösebb zihálás nélkül.)

Ezt ki is használtam, elég sokat beszélgettem a mellém keveredett SUHANJ!-os futóval, Perlaki Gyurival. Együtt futottunk a táv kétharmadában és egy önfeledt laza futás, igazi élmény volt. Nézegettük a Balaton-parti villákat, köszöngettünk az ismerősöknek és még ebben a kényelmes 5'40"-5'50" környéki tempóban is meglepően sok futótársat hagytunk le.

siofok_2012_befuto.jpgTartani egyébként még mindig nem volt olyan egyszerű egy-egy ilyen öt ütéses intervallumot, legalábbis nekem. Volt néhányszor, hogy érzésre azonos tempót tartottunk, de éreztem, hogy berezeg az óra és láttam, hogy 160 fölé kúszott a pulzusom, aztán kicsit visszavettem, erre 15-20 másodperc múlva már az alsó határ átlépése miatt rezgett.

Sokszor figyelem még az órát és néha kicsit zavar is, hogy ennyire nem tudom irányítani a pulzusomat, de gondolom idővel talán kisimulnak ezek a kilengések. (A Mindenfutás Egyetemén irigykedve hallgattam Lubics Szilvit, amikor arról beszélt, hogy a hosszú futásai alkalmával hogyan játszik 5 ütésen belül a pulzusával.)

Persze ez csak a technika, de mennyivel másabb hangulatú így a futás! Más érzés így futni. Én még a zenét is kikapcsoltam és persze nem idegesítettem magam Szellem Gáspár miatt sem. A vége felé már látszott, hogy nagyon kicentiztem a két órát, de még magamat is meglepve még a célegyenesben sem húztam meg, hogy bekerüljek két óra alá. Gyurival kettesben, szépen, lazán futva, mosolyogva  emeltük fel egymás kezét a célban.

29 komment

Címkék: siófok félmaraton dk

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr84915268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pannonfunk 2012.11.20. 10:39:32

Ez egy teljesen jó futás volt, gratula! Nem tudom az edzéstervedet, de szerintem ilyenekből kellene hosszabakat is. Azaz 155-160 között tartva a pulzusod menni 25-30 km-t. Pl. Mikulás futás? Én mindig úgy vagyok a Velencei tó körrel, hogy a végére azért elfáradok. Akkor is, amikor hajtom magamat, hogy jó időt fussak, és meglepő módon akkor is, amikor pulzuskontrollal futottam. De pulzuskontrollal edzve azért lesz valami fejlődés, remélhetőleg, és azt várom, hogy egy idő után ne félmaraton környékén vagy után egy picivel essen vissza a tempóm, ha tartom a pulzuskontrolt.

Zime 2012.11.20. 10:44:19

Csaljunk! (csak hogy meglegyen :P)

robbi25 2012.11.20. 10:53:13

Ha nem lesz túl rossz idő a Velencei tavira idén én is rápróbálok.

BGy · http://babosi.blog.hu 2012.11.20. 11:19:07

@pannonfunk: szerintem a 155-160 bpm-es intervallumban 30 km-t edzeni még korai. Ha azt most akarja futni, én még a 145-150-es zónát javasolnám. A maraton előtt már másként fogom gondolni, de az még pár hónap.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2012.11.20. 11:26:45

@pannonfunk: igen, szeretnék menni a velencei-tavi mikulás futásra /dec 9./

@Zime: :-)

@BGy: Hétköznapi edzések jelenleg 135-145-ben zajlanak, nem hinném, hogy ezen emelne Olivér, de majd kiderül. Az is benne van simán, hogy azt mondja, hogy nem mehetek.

Gabbara 2012.11.20. 11:37:28

Ez a Velencei tavi futás micsoda? Van esetleg valakinek egy linkje?

Gabbara 2012.11.20. 11:49:49

@/laki Gy.": köszönöm!
Ez csoda jól néz ki :) Azt jól látom, hogy ez nem egy hivatalos / nevezős verseny csak elmegy az ember és fut?

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2012.11.20. 12:36:43

@Gabbara: amolyan batyus rendezvény, ami azt jelenti, hogy minden futó visz egy kis sütit, üdítőt, banánt, frissítőt és azt osztják vissza a szervezők az útvonalon. Az egyik legjobb hangulatú futóesemény az országban.

pannonfunk 2012.11.20. 12:59:35

@BGy: Gergőnek magasan van a laktátküszöbe meg a max. pulzusa. Szerintem.

@mgergoo: Hát akkor fussad annyiban :) Az jó lassú lesz :) Én azt tervezem, hogy 138-as max. pulzussal megyek, szerintem az kb. ugyanaz a zóna, mint nálad a 135-145. Elindulok előbb, ha ilyen tempóban megyek, 5 km-nél úgysem kell frissíteni, 11-nél meg pont addigra érek oda, mint a mezőny eleje :) úgyhogy ott meg már lesz frissítés. Sőt, én 35 fölött akarok menni, befutónál felmarkolok egy adag kaját, vizet, futok addig, amíg meg nem eszem/iszom, aztán vissza, és utána még lehet burkolni :) Legalábbis most ez a terv :)

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2012.11.20. 15:21:26

@pannonfunk: Nem olyan magas az nekem. CardioControll szerint:Max: 186 Laktátküszöb: 166

pannonfunk 2012.11.20. 17:36:26

@mgergoo: Hát, én nem tudom. Nekem mind a mostani maratoni futásomból, mind a híres Pannonfunk a házban szigetkétkörből az jött le, hogy ha 165 fölé megy a pulzusom, akkor pillanatokon belül kampec. Onnan leesik a tempóm is radikálisan, meg a szívverésem is visszábbesik. Nem mérettem laktátküszöböt, de én úgy gondolom -- persze, lehet, hogy rosszul -- hogy a laktátküszöböm valahol 163 és 165 között kell, hogy legyen. Te meg vígan elzakatolsz 165 feletti pulzussal elég sok percet futással, amire én képtelen lennék.

Mindenesetre ha összehasonlítjuk a pulzusgörbénket a most őszi maratonon, ami nálad a 181-es pulzus, az nálam a 165:
futo.blog.hu/2012/10/12/pulzuskontroll_csoport
és
connect.garmin.com/activity/231712721
Most tekintsünk el attól, hogy frissen a 13-ik kilométernél mentem egy gyors kilométert, amitől ott felment 167-re a pulzusom, de ott nem kresseltem be, hanem visszaálltam kényelmes tempóra. De azt leszámítva a pulzusom monoton emelkedett, és 165-nél jött a fal. Neked meg 181-nél.

VO2max 2012.11.20. 18:40:56

@mgergoo: Gratulálok. Én nagyon elégedett lennék, ha egy év alatt cca. 10% -ot tudnék "csökkenteni" az átlagpulzusomon, közel azonos idő és sebesség mellett, csak ezen az egy versenyen kb.2000 ütést "spóroltál" a szívednek. Na ennek végképp örülnék, szeretek jól járni... :))

Gyűrött Papír 2012.11.20. 22:42:15

Szép volt! Egész fegyelmezett lettél :))

Azért a 158 vs 174 az nekem tekintélyesnek tűnik. De én nem értek hozzá.
Ami nagyon érdekelne most, az a súlycsökkenés hatása a pulzusra.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2012.11.21. 09:08:38

@pannonfunk: méresd meg a laktátküszöbödet. Olivérnél is be tudsz jelentkezni, vannak Dk Team-es időpontok, meg akár az UB 50%-os kuponnal a CardioControlhoz is el tudsz menni.

mgergoo · http://dagadtkocsog.blog.hu/ 2012.11.21. 09:09:53

@VO2max: Köszi :-)
@Gyűrött Papír: Még nem fogytam annyit, hogy releváns legyen, ha valami csoda folytán sikerülne tavaszra tényleg 90 alá mennem, akkor már ez is érdekes lesz :-)

Wolf1973 2012.11.21. 11:17:17

Üdv! Gratula a futáshoz, lehiggadtál és szépen nyugodtan lefutottad a félmaratont. Semmi erőlködés, csak a futás öröme vitt végig. Így kell ezután is csinálnod. :-)
Én a Nike félmaratont 2:18 alatt csináltam meg ezt a siófokit meg behúztam 2:01-es idővel. A Nike-ra eléggé rágörcsöltem, meg is lett az eredménye. Erre a versenyre úgy készültem, hogy 3 naponta futottam 10-11 km-et, mert nem volt több időm. Nem terveztem semmit, le akartam futni, mert kell a Félmaraton Mánia érem. :-) Úgy terveztem, hogy 5:30-as idővel indulok, km-ként 1 mp-el rosszabb idővel futok, így a 20. km-nél 5:50-es tempóval 2 óra alatt beérek. Végül úgy sikerült, hogy 14. km-ig 5:30-ak mentek, utána kezdtem lassulni. 16 km körül eléggé beállt mindkét lábam, úgyhogy kb. 6:00-ás idővel bekocogtam. Ez nekem új rekord, arra kell majd figyelnem, hogy 16 km után is jól menjen a futás. Növelnem kell mindenképpen az edzés kilométereket.
Szóval csak semmi görcsölés, a mozgás öröméért és a szuper szurkolóhadnak futni. :-)

pannonfunk 2012.11.21. 11:54:34

@mgergoo: Nem bírom rászánni magamat, hogy tűvel szúrkáljanak... :((( Pedig már terveztem. Helyette nézem a pulzusgörbéimet különböző terhelésekre, és feljegyzem, hogy milyen volt érzésre az adott edzés. És azt nézem, hogy adott pulzusszám mellett hogyan változik a tempó és a hozzá fűzött érzet.

ThufirHawat 2012.11.21. 13:53:31

Gratu! Láttalak szembe jönni az első huroknál.

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2012.11.21. 15:21:29

@Gabbara: A Tóparti Futóparti az egyik legfaszább futóesemény, ahogy Gergő is írta. Mi már vagy 4-5 alkalommal voltunk, itt van pár beszámoló, ha érdekel: hosszutav.blog.hu/tags/velencei_t%C3%B3

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2012.11.21. 15:22:49

@Gabbara: Meg itt: hosszutav.blog.hu/tags/velencei

Gabbara 2012.11.21. 16:18:50

@Lemúr Miki: köszi!
tényleg állati jól fest és külön tetszik, hogy picit "önszerveződő". Egyébként itt nem is kell regisztrálni csak vinni ételt/italt a frissítőpontokra?
Ahogy látom van egy tavaszi is, ez nekem jobbnak tűnik mert picit félnék most megfutni 28-at..
4-5 hónapja kezdtem el ugyanis újra futni egy jó 1,5-2 év kihagyás után és az elmúlt két hónapban gyorsan felugrottam a félmaratonra, ahol lehet most el kéne picit időznöm mielőtt tovább emelem a távot.

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2012.11.21. 17:17:06

@Gabbara: Igen, általában áprilisban van a "hivatalos" Tóparti Futóparti, ami annyiban más, mint az év közben ott rendezett örömfutások, hogy áprilisban van érem (ha van szponzor), meg befutókapu, szpíker, zene, heje-huja, ilyenek. A tó és a táv ugyanaz.

A "hivatalos" eseményen van előzetes regisztráció, meg rajtszám is, egyébként nincs.

Ha csak 4-5 hónapja futsz ismét, akkor talán valóban érdemes várni. A félmaraton így is hatalmas teljesítmény volt! :)

p4o5k0 2012.11.21. 20:46:08

@Wolf1973:
2:20 Nike
egy hét múlva 2:05 Wachau
:-P

VO2max 2012.11.23. 18:43:49

@pannonfunk: A tűszúrás a spirónál nekem a legkevesebb volt...nem kell félni tőle, fülcimpából nézik kapilláris vérből, meg sem érzed, főleg a vége felé... rád adják a hangyászsün álarcot, aztán tolják alattad a szalagot vita maximáig, úgyhogy a tűszúrás smafu :)) A spiró eredményei számomra sokat segítettek, azóta a meghatározott zónákban edzem, érzem és értem a fejlődést, de ami a lényeg, hogy a vizsgálathoz kapcsolódóan megértettem pár számomra lényeges összefüggést. A "beszédteszt" nekem nem vált be a zónák behatárolásához, túl szubjektívnek találom, a mgergoo által idézett laktátküszöb próbát megcsinálom és összehasonlítom a spiró adatokkal csak kíváncsiságból .

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása