A futás mennyire olcsó?

2015.01.06. 10:51 bitliszbá

Megfogadtam magamnak, hogy sokkal jobban figyelek a futás közbeni kajálásra. A melegben inkább gyümölcspürét részesítem előnyben a géllel szemben, hűvösben jöhet a kicsit nagyobb energiájú gél.

csilis_izo.gif

Sajnos mocsok sokba kerül, ha minden hosszúra ilyeneket zabálok. De hát tudjuk, hogy a futás csak papíron olcsó sport. Erről jutott eszembe, hogy összeszámoljam, egy közepesen elvetemült futónak mennyibe is kerül egy futóéve.

Vegyük azt, hogy fut 2000 km-t (mostanában úgyis nagy hype a "fuss 2014-2015" stb. km/év). Fut mondjuk 4 félmaratont, 3 terepversenyt rövidebb távon, egy maratont itthon és egy nem európai országban egy versenyt. A 2000 km legalább 2 pár cipőt jelent, ami alsó hangon 40000 Ft. A 4 félmaraton legolcsóbb nevezési díjon számolva kb. 12000 Ft (drágább és olcsóbb versenyekkel is számolva). A maraton itthon kb. 10000 Ft.

race_bib.jpg

Ezek csak az alapköltségek. Utazásra számoljunk versenyenként 5000 Ft-ot plusz a kaja legyen 2000 / verseny. Ez újabb 35000 Ft. Ha egy külföldi félmaratont szeretne valaki futni 70 EUR (21000 Ft) alatt nem úszhatja meg + utazás, ami költségmegosztással mondjuk 9000 + szállás (booking.com) legyen 10000 az összesen 40000. A három terepversenyt 6000 / nevezéssel számolva 18000.

Tehát kb. 120000 Ft / év, legolcsóbb megoldással számolva. Ehhez ha hozzávesszük az edzés közben elfogyasztott iso italokat, ilyen-olyan vitaminokat, magnéziumot, kálciumot stb – csak kijön az egyhavi magyar átlagkereset. De a konditermes edzéseknek azért a közelébe sem érünk, ahol csak a bérletünk kerülhetne ennyibe.

51 komment

Címkék: maraton félmaraton nevezési díj

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr1006984867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2015.01.06. 11:33:58

Megfogadtam, hogy nem fogom kiszámolni, mennyit költök évente a futásra, mert sokkot kapnék szerintem. Inkább csak futok, mert szeretem. :)

báró Csekonics 2015.01.06. 12:36:20

...plusz, aki már külföldre is jár versenyre, az várhatóan nem susogósban és pamuttrikóban fut, tehát a technikai cuccokat is hozzá lehet adni. (Több váltás az évszaknak megfelelően hogy biztosan mindig legyen kéznél tiszta persze.)

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2015.01.06. 12:38:53

@bitliszbá: Az egy főre jutó összegtől is sokkot kapnék, hidd el! :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.01.06. 12:51:10

@bitliszbá: ez a napirajz honnan van? :) amúgy a futásra költött pénz minden fillérje megéri, nem úgy, mint mondjuk az autózásra, cigizésre, gyorskajára, trendi ruhákra költés. :)

(bl) 2015.01.06. 13:14:45

20 évig semmit nem mozogtam, viszont végig dohányoztam, a második 10 évben napi másfél-két dobozzal. A Kedvesemnek hála ezzel napra pontosan egy évvel ezelőtt hagytam fel (ő szintén), nyáron elkezdtem futni, mostanában pedig legalább heti egyszer úszunk együtt. Amikor néha elfog egy-egy pillanatra a szívroham, hogy az egyik cipőm 35e volt, a másik 28e, kellettek nyári-őszi-téli technikai cuccok (a cipők kivételével sima "tízpróbásak"), pulzusmérő, uszodai belépők, stb-stb, akkor mindig eszembe jut, hogy korábban csak az én cigim volt HAVI (!) 50e, kettőnké együtt 70-75e. Ilyenkor "shut up and take my money"-t sikítva boldogan csippantom a kártyámat a pénztárnál.

(bl) 2015.01.06. 14:04:52

@Zöld_Dani: Egy éve kb 1000 Ft volt egy doboz cigi, én napi másfélnél picit többet szívtam, az legyen 1750 Ft x 30 = 52500, barátnőm kicsivel 1 doboz alatt, az legyen mondjuk 800 Ft x 30 = 24000, kettő együtt 76500 Ft. Ha magamnál másfél dobozzal számolok, akkor 69000 Ft a vége, és ha a 2-3 évvel ezelőtti árakat nézem, akkor is megvolt kettőnknek havi 40-45ezer. Könnyen kijönnek ezek a durva számok, csak ezeket nem nagyon emlegetik a dohányosok, mert számukra is rohadt frusztráló érzés, hogy ilyen iszonyat lóvékat költenek saját maguk roncsolására.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2015.01.06. 14:56:03

A futás maga nem kerül sokba, a versenyzés már igen. szóval önmagában nem rossz a megállapítás, hogy a futás olcsó sport.
Amúgy tavaly szándékosan olyan versenyeket kerestem, ahol max. 3500 ft volt a nevezés és közel volt. Összesen 23.850 forintot költöttem verseny nevezésre, ebből a SPAR volt a legdrágább a maga 8050 forintjával és ebből 9 versenyen vettem részt. Egyedül egy kaposvári verseny volt messze, de költséget az sem jelentett (céges autó), nem beszélve a többi, közeliről.
A futóruháim pedig évek óta ugyanazok, már Karácsonyra sem szoktam kérni újat, mert felesleges, így sem hordok egy csomót.

Gábor Gévai 2015.01.06. 15:07:46

A "Fuss 2015-ben 2015 km-t!" Facebook csoportban épp erről írtam egy (kissé talán provokatív) bejegyzést, amire aztán kaptam hideget-meleget. Én elsősorban a cuccok/holmik szempontjából néztem át ezt a területet. Íme:

www.facebook.com/groups/651883674927167/permalink/711675352281332/

bitliszbá 2015.01.06. 15:11:33

@snatch_: a futás maga valóban nem sok. Két pár cipő/év + mondjuk 1 technikai póló + 1 nadrág/ év (csak az elhasználódás miatt, nem divatból) ez kb. ITdog (BL) havi cigaretta költése volt (ami azért valóban megdöbbentő szám).
@ITdog (BL): egy beszélgetést megejthetnénk egyszer, hogy körüljárjuk a témát :)

zncs 2015.01.06. 15:14:00

Féltem, hogy több jön ki. :) De az én évi 3000 km-em arányában nagyobb ráfordítás. No meg nem számoltál kütyüket. :)

bitliszbá 2015.01.06. 15:23:21

@zncs: szándékosan nem számoltam a kütyüket, és direkt nem az én kb 4000 km, meg az ultraversenyek (BéBu - UB stb) költségeivel számoltam. Ha belevennénk a tavaszi-nyári-őszi-téli ruházat, terep-téliterep-aszfalt, hosszúfutó- illetve versenycipő, neadjisten az óra, mp3, actioncam, stb költségeket, Dagobert bácsi a kacsamesékből csak szadgáló pénzeszsáknak nézne minden futót :D :D :D

(bl) 2015.01.06. 15:30:19

@bitliszbá: simán :)

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2015.01.06. 15:39:05

van egy csomó dolog, amire egyszer kiadsz egy nagyobb összeget, aztán évekig nem költesz rá újra. tipikusan ilyen az óra jó esetben. de a ruházat is a cipőn kívül. én időn sem órát, sem ruhát nem vettem, cipőt mondjuk 3 párt, igaz az egyiket még nem használom :)

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2015.01.06. 15:41:29

@snatch_: természetesen idén, és nem időn :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.01.06. 15:58:48

@Gábor Gévai: szerintem tökre nem drágák a cuccok a futáshoz, persze itt is el lehet jutni a 15000 Ft-os darabokig, az aldis 2000 Ft-os helyett. a lényegm, hogy ezeka műanyag cuccok nem igazán mennek tönkre, évekig jók. :)
a cipő az amin nem nagyon lehet spórolni, legjobb akcióban is 20 rongy fölött van egy pár, de én most úgy csinálom, hogy egészségpénztárba félreteszek rá havonta pár ezrest.

enne mi? 2015.01.06. 20:03:39

@rrroka: "a futásra költött pénz minden fillérje megéri, nem úgy, mint mondjuk az autózásra, cigizésre, gyorskajára, trendi ruhákra költés. :)"

Ezzel mondjuk vastagon vitatkoznék. Azt, hogy kinek milyen jellegű, milyen összegű kiadás "éri meg", ugyan bízzuk már rá az adott illetőre, és ne próbáljuk már meg helyette eldönteni - különösen ne úgy, hogy határozott (negatív) értékítélettel rendelkezünk az adott tevékenység kapcsán.

... és itt egy ravasz átvezetéssel hirtelen bitliszbá mellének szegezem a kérdést: van bárminemű értelme azon agyalni, hogy a futás vajon "drága" avagy "olcsó" kedvetelésnek tekinthető-e? Nyilván akad olyan ember, aki nem önmagában a futás szeretete miatt, hanem valamiféle "súlyleadási" vagy "egészségmegőrzési" céllal, más lehetőség híján kényszerből űzi ezt a sportot, de a többség (feltételezem) örömmel fut. Innentől pedig - szerintem - erősen megkérdőjelezhető a más tevékenységekkel költség-tekintetben való összehasonlítgatás. Különösen úgy, hogy a "futás költsége" egészen mást takar annál, aki ugyanazon cipőben, minimál-ruházattal kocog éveken át a parkban, és mást annál, aki évszakonkénti 3 szettel, 4-5 pár, 500 km-enként cserélt cipővel, felkütyüzve utazza végig ország-világ rangos versenyeit. (Azokra pedig már gondolni sem merek, akik a verseny napján neveznek be a BSI versenyeire.)
A fentieket még permutálhatjuk a futó havi keresetének nagysága alapján is, hogy még változatosabb eredményt kapjunk. De talán épp ez az, ahol a futás "olcsóságát" viszonylag objektíven mérhetjük: a havi kereset %-a, illetve az élményfaktor nagysága alapján.

Porcogo 2015.01.06. 22:49:31

Szerintem a futás alapjaiban véve még mindig a legolcsóbb sportok közé tartozik.

Évi 2500-3000km-t futok, de például versenyekre abszolút nem járok, csak saját magam "szórakoztatására" csinálom. Két éve kezdtem futni és az első évet sima szabadidő ruhákban futottam végig ami lényegébe semmibe nem került, mert eleve megvoltak, csak egy cipőt vettem 30.000Ft-ért és az akkor még 1000-1500km-es évet tökéletesen kiszolgálta.

Ha például konditerembe jártam volna, akkor az éves bérletnek felét se fedezte volna a cipő ára nem is beszélve mondjuk egy úszóbérletről ami olcsóbb helyeken is havi 10.000Ft. Ugyanakkor a futás teljesen szabadon űzhető bárhol, bármikor ellentétben az edzőtermekkel és uszodákkal.

Aztán persze ahogy rákaptam, már én se szívesen adnám össze mennyit költöttem rá, de kétségtelenül sokkal komfortosabb erre a célra szánt felszerelésben futni, mint hétköznapi szabadidő ruhában meg pamut pólóban. Minden esetre szerintem ha valaki tudatosan vásárol, elég komoly leárazásokba bele tud futni amikor épp nincs szezonja a futásnak és relatíve alacsony áron fel tud öltözni.

Összességében hobbi szinten szerintem nagyon olcsón és könnyen el lehet kezdeni futni, aztán már csak az egyénen múlik, hogy mennyire szándékozik komolyan venni és életformaként vagy versenyszerűen űzni a futást, elvégre az említett költségek (versenyek, utazás, táplálék kiegészítők, felszerelés, stb...) a többi sportnak is velejárója ha valaki úgy akarja.

repasibalint 2015.01.06. 23:40:56

Milyen szerencse, hogy nem például egy hegyikerékpáros évét számoltad ki :) nevezés, szállás, utazás, kopó alkatrészek, ruha és kaja.. Ennek legalább a duplája, de inkább ezt csinálom, mint a legújabb videokártyára rejszoljak

Rwindx 2015.01.07. 00:06:44

Nemtom, van egy futócipőm amit vettem egy tizenpárezerért, vettem télre egy futónadrágot pár ezerért, és van technikai felsőm amit túrázáshoz vettem. A softshell egy biciklis felső, a köztes réteg egy agyonhasznált polár. Most heti 30-40 km körül futok, ha jobb idő lesz kevesebbet.

Konditeremre elköltök egy iszonyú olcsó helyen havi 6 ezret, kb 10 hónapban egy éveben.

Kerékpárra alkatrészre elköltök éves szinten egy huszast kb.

Túrázásnál leginkább kajára és nevezésre költök, de az is max egy huszasból megvan egy évben.

Ezek alapján nekem a futás a legolcsóbb.

kzolika 2015.01.07. 01:32:45

Én 2014. augusztusban kezdtem el futni, akkor Au-ban vettem egy Salomon XR Mission cipőt 24 (!!!) EUR-ért. OK, nem echte futócipő, inkább trail, de mégse kínai fatalpú. Hetente kb 3-4 alkalommal futok egy szigetkört és ha már terepcipő, inkább a rekortán mellett, főleg a nem felújított szakaszokon. 2-3 héten belül 2 körre szeretném emelni az adagot, illetve nem lehetetlen, hogy 5-6 alkalommal is kimegyek (célul tűztem ki a Vivicittá 10 km lefutását április 19-én). Ilyen fokú használat mellett mikor kell cserélnem a cipőt? Esélyes, hogy bírja augusztus 20-ig, amikor talán ismét tudok venni jóárasítva valamilyen futócipőt?

BGy · http://babosi.blog.hu 2015.01.07. 06:15:52

Ez az évi 120 rugó nem sok. A mozgáshiány okozta betegségek gyógyításáért pikk-pakk kifizetsz ennyit egy dokinak, hogy egyáltalán foglalkozzon veled. Úgyhogy én ezt befektetésként fogom fel.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.01.07. 07:09:40

@enne mi?: [irónia!] kikérem magamnak ezt a demagóg, csúúúúszattás!!! :D
nem próbálom eldönteni bárki helyett, hogy mire költsön, én csak azt állítom, hogy ha futásra költ, az megéri. :) nem KELL futásra költenie senkinek. az kéne még csak, hogy tízmillió ember kezdjen hirtelen szaladgálni, hová jutna úgy a világ. az a sok cigit ki szívja akkor el? kiürülnek a kocsmák! súlyos gazdasági következmények!!444!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.01.07. 07:13:57

@kzolika: egy futócipő olyan 1000 km-t bír, de észre fogod venni, ha használódik elfele, mert elkezd kopogni, kopik a sarka, rosszabb esetben kijöhet egy-két fájdalomféle itt-ott.

gorillaso 2015.01.07. 08:01:29

Bármennyi pénzt el lehet baszni erre is de alapvetően az egyik legolcsóbb sport.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.01.07. 08:31:11

@ITdog (BL): kezd elmenni a kedvem a cigizéstől! :) (még nem próbáltam)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.01.07. 08:37:08

Én csak abból tudom finanszírozni, hogy heti 3-4 napon nem futok.

2015.01.07. 09:07:02

A futás mindennel együtt olcsó. Én abszolút amatőr hobbiszinten bringázok, csak az első telóm került 80-ba, a cipő meg pedállal 30 például, és akkor hol van még a többi cucc. Bárcsak szeretnék futni:)

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2015.01.07. 09:22:02

Futni anélkül is lehet, hogy az ember annyi versenyen részt vegyen amennyi a posztban van, szóval emiatt kicsit túlzottnak érzem az árkalkulációt. Ha pedig elmegyek valami extra helyre versenyre, az árat nem feltétlenül a futásra könyvelném el, hanem kicsit inkább kikapcsolódásra.

Másrészt, edzés közben ritkán eszem izót meg gélt, inkább próbálok kevésbé profi kajákon menni. Karácsony után tipikusan a megmaradt csokikon. Tudom hogy nem optimális, de hát edzés, nem verseny. Versenyen (terepen) meg elvileg amúgyis adnak, oda nem kell sok.

Ami viszont plusz költség a poszthoz képest, az elkopott zoknik, kimoshatatlanul bebüdösödött felsők, szakadt oldaltatyók. Mindig kell valami apróságot is venni.

Vizilabda 2015.01.07. 09:40:26

Futni mazohizmus, főleg -2 fokban. De hát vannak őrültek. A szomszéd 46 éves kislánya is ezt csinálja a férjével együtt vagy 25 éve. Nem számít, semmi, fut mint az őrült, közben azt mondja: BI-BI. Ja nem, az a kengyelfutó gyalogkakukk. Én 2 éve kezdtem futni egészségügyi, fogyási célból, de nem szerettem meg. Akkor 150 métert tudtam, azóta már a 300 is megy, ha nagyon akarom. Kicsit túlsúlyos vagyok, 92 kiló és 171 centi. De volt rosszabb is. Általánosban 800 métert kellett futni a 8. osztályban, csoda hogy sikerült akkor is megcsinálni, majdnem beledöglöttem, de akkor csak 43 kiló voltam. Aki nem szeret futni, annak jó a gyaloglás is, az se rosszabb, meg hát aki lassan jár vagy fut, az tovább ér. Vagy aki lassan él, az tovább él. Bár ebben nem vagyok teljesen biztos. Sziasztok.

umleitung 2015.01.07. 09:55:18

Pár napja bementem a Westendben lévő Nike boltba. Egy széldzseki futáshoz 60 ezer. Azt hittem rosszul van kiírva az ára, de nem. Jöttem is ki onnan.

_z_ 2015.01.07. 10:14:58

Sziasztok!

Verseny mas sportban is van nevezesi dijjal, utazassal, szallassal, kajaval egyutt. Biztos van kulonbseg arban mas sportokhoz kepest (nem tudom, futoversenyen kivul nem nagyon voltam mason), de igy osszehasonlitasi alap nelkul ez a szam nem mond semmit. Mennyi ez egy biciklisnek mondjuk?
De a felszereles egy kezdonek a futasnal a legolcsobb (na jo, csak ha nem szamitjuk a gyaloglast, vagy az otthoni felules/fekvotamasz/stb.-t, amikhez nem kell semmi olyan, ami nincs meg amugy is). Igazabol kell egy kozepes cipo, legyen mondjuk 25e, kezdonek kiszolgal minimum egy evet, es kesz. Rovidgatya, polo, zokni ugyis van. Mas kerdes, hogyha mar tovabbmegy az ember, akkor mindenfele ruhazatok, kutyuk, sokadik cipok is hozzajonnek. De melyik sportban nem lehet csillagaszati osszegeket elkolteni felszerelesre? Es szerintem meg ezekkel is a legolcsobb...

z

Dömen 2015.01.07. 10:16:32

Igazából nem a futás kerül pénzbe, hanem úgy alapvetően bármi a világon... szinte bármivel lehetne helyettesíteni a "futás" szót a címben....

igazi hős 2015.01.07. 10:38:56

Látom a sport = testedzés vagy sport = versenyzés másokat is félrevitt. A mozgás lehet olcsó (persze kinek mi az olcsó), de versenyzés sosem. Én csak a mozgás kedvéért bringázom (évi 4-5 ezer km-t), ráköltök úgy 40-50 ezret. (Ez csak az alkatrészek meg a ruha, erre még rájönne a kaja, némi útiköltség, de ezeket nem számolom.) Szomszéd asztalnál ülő kolléga egy külföldi versenyre elkölt ennyit, és neki 100 rugóból nemhogy egy bringa, de még egy kerék sem jön ki.

Roan 2015.01.07. 10:53:21

@Porcogo: Azzal egyetértek, hogy a futás olcsó, és szabadon űzhető, de pl. a fekvőtámasz is ingyen van, és az is gyakorolható bárhol. A saját testsúlyos edzéshez pl. nem kell sok, pár korlát (pad, faág, akármi), de kiviheted a TRX-et a szabadba, egy fa ágára felkötöd, és máris van egy szabadtéri konditermed. A GymStick is egy hasonlóan jól használható eszköz, szóval nem csak a futás, hanem akár a kondizás is megoldható könnyen és olcsón bárhol. Mondjuk az úszás már kicsit bonyolultabb, de az sem lehetetlen.

daito 2015.01.07. 11:14:48

Nem vagyok versenyre járó futó - gyk. csak UB. Bevallom ennek az egyik oka pont az, hogy egyedül szeretek futni, meg akkor, amikor jól esik.
Valamikor számoltam, hogy mennyit futok - alkalmat és km-t is; azóta vettem házat, már mást számolok. :-)
Futni is ritkábban megyek, azért a heti 2-3-4 be van célozva, és ma már 10-12km-nél többet egyszerre nem futok. Mondjuk régen sem mentem 20 fölé, mert ott már nagyon untam magam.
Költségszinten annyit tudok hozzáfűzni, hogy a tök szimpla úszás - ma 1 belépő nincs 1000 forint alatt, Budapesten közelebb van a 2000-hez; a heti 1 alkalommal még bérlettel sem úszod meg 70 alatt. (Mármintha nem vagy valami kedvezményezetti körben.) És felszerelés tekintetében az úszás tényleg brutál olcsó valami; úszónadrág-szemüveg azért nem megy tönkre 1 év alatt.

Bármilyen edzésre jársz - kondi-,fitnesz-, edzőterembe - akkor alsó hangon 1000ft/alkalom; és a legtöbb helyen az már bérletes ár. 1-2 sportágnál van szerencsés hely, ahol havi 5-6ezer forinttél lehet havi bérletet váltani (karate szerű valamiben, ahol a helyi iskola ingyé/olcsóé adja a tornatermet, stb) - ami ált. 2-3 heti alkalmat jelent; de ezek kihalóban vannak. Valamirevaló edzés, ahol egy edző utasításait követed - havi 10-15 környékén járnak - minimum, mert simán lehet ez 40 is. Havi 15 az már évi 180; és még nem számoltad a közlekedést, a ruhát; mert ugye fitneszterembe nem fogsz a szakadt pólódba bemenni. (Mondjuk én simán.)
Amikor rávesznek valami szemináriumra, képzésre; mert eljön a nagymester jobb herezacskó-nyalogató segédje; vagy mert már szintet kell lépned a fekvenyomó ugrálókötélben - ott levesznek egy hétvégén pikk-pakk 20-30 rongyra. Ha a helyi kismókus tartja, akkor kijön csak 10-ből is, de van olyan sportág, hogy ilyenből 2-3 is van évente; és ha nem jelensz meg, akkor véged.

A futásban az a jó, hogy van benne alternatíva - költség szinten is. Futhatsz a Nike/Asics cuccban, vagy Kalenjiben, esetleg Aldi/Lidl saját márkásban. Valamint futhatsz a lakóhelyed környékén, meg leugorhatsz a NY Marathonra is; hallgathatod a zenét a 10e-be fájó Philips mp3-on saját fülessel, de mehet a legújabb iPod akármi, szigorúan 14e-be fájó Sennheiser fülessel (és akkor még olcsóbb fülest mondtam, nem valami 50 ezerbe fájót). És még a cipőben is rendesen van szórás; azért 20 alatt is vannak cipők - jó, inkább valami akcióban, és nem mindenki fut Gel Kayano-ban vagy Flyknitben.

Szerintem a futás az olcsóbbak közé is tartozhat, az ember eszén és hozzáállásán is múlik. Ingyenessé nem tudod tenni; az max az otthoni edzés, amikor saját testsúlyoddal vagy otthon már meglévő súlyokkal/eszközökkel (súlyzók, kettlebell, ugrálókötél, trx, akármi) edzel. Uff, elnézést a lotyogásért. :-)

daito 2015.01.07. 11:30:48

@Roan: az otthoni edzegetés - saját testsúllyal, vagy valami eszközzel - azért más - csak egy picit.
A legtöbb amatőr számára sajnos kevésbé jó, mint a futás; egész egyszerűen 3 ok miatt: motiváció, technika és nyugalom/zavarás.
Futást is el lehet "kúrni" rossz technikával; de simán elfutsz akár évtizedeket is kevésbé jó technikával. TRX, kettlebell, de a guggolás rossz technikával 1 év alatt kicsinálhatja az ízületed, izmodat. Másrészt a legtöbb ember azokat a gyakorlatokat, amelyek kevéssé mennek neki - azokat elég gyorsan hanyagolni fogja. Nem fog 40 fajta fekvőtámaszt csinálni otthon, hanem csak azt a kettőt, amit ismer/tud/szeret - érez. A futásnak az a "szépsége", hogy csinálhatod változatosan, de csinálhatod ugyanazt is folyamatosan - jó eséllyel akkor sem unod meg. Jó, nem fejlődsz vagy nem ugyanúgy; de simán elkocog, elfutkározik az ember 10-20 évet ugyanazzal a metódussal. Az otthoni edzegetést nem fogja ennyi időn át csinálni - a legtöbb ember; és itt jön a 3. ok: nyugalom-zavar; ugyanis akármennyire lelkes vagy, igazából az otthon csak korlátozottan alkalmas edzésre. Ember társas lény, lesz párod, majd gyerek, gyerekek, kutya, macska; ezek egyrészt viszik az időt, másrészt folyamatosan belezavarnak az otthoni edzésbe, harmadrészt simán balesetveszélyes is lehet - rajtad kívül álló módon.

Nagyon kevés ember képes arra, hogy hosszú távon át, rendszeresen eddzen otthon - pláne "amatőr" szinten.

bitliszbá 2015.01.07. 11:30:57

@daito: Tök jó hogy leírtad. Én szándékosan nem akartam hasonlítgatni más sportokkal, nem akartam edzőt belevenni (az a futásban sem olcsó..), márkás és márka nélküli cuccokat hozzáadni stb. De elég szemléletes a te kommented is. Köszi!

Reggie 2015.01.07. 11:43:14

Ne viccelj, pl. a sieleshez kepest filleres sport. Meg minden mashoz kepest is.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2015.01.07. 12:30:29

@daito: az úszás részhez annyi, hogy én 850 forintos alkalmi jeggyel járok uszodába (hivatalos ár), szóval van 1000 alatt, a másik, hogy ha rendszeresen jársz úszni (heti 3-4 alkalom), akkor bizony a klór képes szétmarni 1 év alatt a gatyeszt, persze lehet benne még úszni, csak hát...:)

pannonfunk 2015.01.07. 12:51:18

@kzolika: Ezzel az edzésmennyiséggel a Vivicitta sima ügy lesz. A cipőd viszont nem fog kitartani, de azon ne bánkódjál és legfőképpen ne spórolj.

Kocafutó 2015.01.07. 13:04:49

Szerintem az a lényeg, hogy a futás minimum költsége elég alacsony, mert nem kötelező versenyekre se járni, meg géleket enni (egyébként miért kell évente új gatyát venni? :D), de pl. jégkorongozni nem tudsz védőfelszerelés, ütő, korcsolya, terembérlés, stb. nélkül. Meg szerintem a legtöbb sportra igaz, hogy egy bizonyos szint után már igencsak oda kell figyelni az étkezésre, ez nem futásspecifikus. Viszont attól még erre is költhetsz milliókat, ha tudsz, senki nem akadályoz meg benne.

daito 2015.01.07. 13:51:53

@snatch_: az árhoz annyit tudok hozzáfűzni, hogy van benne szórás - a nálunk lévő uszodában is kedvezményes időszakban 900 a belépő. Szerencsésebb vagyok belépő tekintetében, mint aki a Komjádiba jár, mert az majdnem a dupláját fizeti. De nyilvánvalóan, ha a környéken csak olyan van, ahová 1500 a belépő, nem fogok 10km-t autózni, buszozni olcsóbbért.
De ha a 900-at nézed, akkor is egy év alatt, heti 2 alkalommal 90 rongynál jársz, csak belépő árában... (Bevallom, az is szívroham.)

A klóros szétmarja dologról már halottam, de tökre nem jutott eszembe; akkor az "annyira nem olcsó úszáshoz" hozzá kell csapni évi 1 adag sapkát-gatyát. :-) (Még szerencse, hogy a bőrünk/szemünk nem lycrából készült.)

Roan 2015.01.07. 15:57:19

@daito: Igen, sajnos az otthoni edzésnek hátránya, hogy nem tudsz kiszakadni a családi környezetből, cserébe időt spórolsz. Erre lehet megoldás, amit már írtam, hogy pl. a közeli parkban bonyolítod le az edzést.
A saját testsúlyos edzésben azért elég nehéz tönkretenni az ízületeket, hacsak nem az extrém gyakorlatokat (flag, front lever, stb.) erőltetik, de ez már az a szint, mint a futásban 2:30-on belüli maraton. Még a konditermi szabadsúlyos tedzés esetén, szabálytalan technikával is általában több kell, mint 1 év, nem is beszélve a test jelzéseinek nagyfokú figyelmen kívül hagyásáról.
Persze, sokkal szerencsésebb, ha a lelkesedés technikai tudással is párosul, de ez minden sporttal így van. A végeredmény szempontjából ugyanaz, ha rosszul végrehajtott kitörés miatt, mintha a rendszeres lépcsőn/leejtőn lefelé történő futás miatt fáj az ember térde, hiszen egyik sem az a cél, ami miatt elkezdte a sportot.
Viszont hogy mi mennyire unalmas, az szerintem egyénfüggő, az emberek jó része - tapasztalatom szerint - kb. 10-15 perc után szokta megunni a futást.

zsoci 2015.01.07. 18:24:12

Sajnos a nevezési díjakat szerintem nagyon alábecsülted. A párom kb ennyit fut mint amit kikalkuláltál, talán kicsit több versenyt. Én kb évi 6 versenyt és kb 1000km-t. És csak a nevezési díjakból idén összejött egy százas.
Sajnos cipőt sem kap mindneki 20.000-ért. Vannak olyan halmozotan hátrányosak aki ne elég hogy töredék választékban, de még drágábban is válogathatnak, ugye a satbil cipők közül. Ezekre még rájön 1-2 pár zokni stb.
Mi gélekre ilyesmikre egyáltalán nem költünk, nem fogyasztunk ilyesmit.
De így is jóval többe kerül egy év.
Ebben mondjuk nagy része van az elmúlt két évben gorombán felment BSI-s nevezéseknek is.

bitliszbá 2015.01.07. 20:01:24

@zsoci: én nem csak a legdrágább díjakkal számoltam. De a piac törvényei itt is érvényesülnek nagyobb kereslet - magasabb árak. Meztelen közgazdaságtan :)

nagykrisz_2 2015.01.07. 20:05:45

Also hangon havi 20k ból ki lehet hozni, de akkor az ember még nem költött ruhara, cipőre, kiegészítőre, nevezesi dijra, semmire.

--Pierre-- 2015.01.07. 21:03:41

Hm, kíváncsiságból megnéztem, hogy nekem 2014-ben mennyibe került egy km átlagosan: 12 Ft. (Edzések + 2 maraton, 3 félmaraton, 3 többnapos váltóverseny és 14 félmaratonnál rövidebb verseny). 2013-at is megnéztem, akkor 16 Ft volt, a különbözetet az adja, hogy abban az évben vettem magamnak egy versenycipőt. Szóval ha valaki csak saját kedvtelésére futogat, és nem fontos neki, hogy mindenféle kiegészítőket is beszerezzen, akkor azért nem jön ki olyan sok, mint a bejegyzésben számolt összeg. Ha valaki nem jár versenyekre, még ennél is olcsóbban kijön (a ruházat elég lassan használódik el, csak időnként venni kell egy cipőt).
Mindenesetre tényleg nincs ingyen a futás sem.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.01.08. 08:53:06

@Porcogo:

"Ha például konditerembe jártam volna, akkor az éves bérletnek felét se fedezte volna a cipő ára nem is beszélve mondjuk egy úszóbérletről ami olcsóbb helyeken is havi 10.000Ft. Ugyanakkor a futás teljesen szabadon űzhető bárhol, bármikor ellentétben az edzőtermekkel és uszodákkal."

ja, a konditerem pénzbe kerül, de teljesen más mozgásformát biztosít, mint a futás, nem mindenki elégedett azzal a testalkattal, amit csak és kizárólag futással összehoz az ember
az úszás is kinek mennyibe kerül ugye, én járok uszodába, meg a tengerre és tóra is úszni, a tenger és tó nekem olcsóbb, mert olyan helyen élek, hogy megtehetem

futni is lehet egészségmegőrzés céljából meg versenyszerűen, a versenyszerű futásnál is van ezer fokozat
aki ebből él, vagy tényleg profin nyomja, annak a táplálkozása már testépítő szinthez kozelítően kiszámított, drága, és akkor még az epo és egyéb nyalánkságok még szóba se kerültek (futók, kerékpárosok se csak szőlőcukrot tolnak ám :)

jó, ahogy én futok, versenyezni sose mentem, eszembe se jutott soha, részben mert én egyedül szeretek futni és kizárólag szép helyeken, természetben, így városban soha, meg főleg azért, mert a futás az nekem egy edzésforma, nem a végcél, más sportok kiegészítőjeként csinálom és csak ha kedvem van, ahogy egyébként a futók nagy része szerintem csinálja, kondíció javításáért, testsúlykontroll céljából, tehát nekem tényleg szinte semmibe nem kerül, de a környezetemben van sok futó, kerékpáros, triatlonista, akik úgy fel vannak öltözve, hogy egy-két kocka Lada árát biztos magukra költik évente

nekem van egy pár terepfutó cipőm, műszálas sportpóló, műszálas sportnadrág, ahol élek, nincs tél, úgyhogy nem kell beöltözni mindenféle technikai cuccba, de aki, az végtelen összeget is kibaszhat az ablakon futásra is

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása