Eljött a tél...

2008.11.26. 08:40 szasza75

A hétvégén az volt a terv, hogy a Bakonyt és a Vértest szántjuk a KÉK jegyében. Pénteken viszont elég nagy mennyiségű eső esett, és az előrejelzés sem ígért esőmentes napokat. A hétvégét ilyen mód lefújtuk. Szombat reggel szikrázó napsütés, némi szél és hát mi tagadás, hideg. Az emberek többsége ilyenkor fordul szombat reggel az ágyban, esetleg elmegy sorakozni a gumishoz cserére, vagy bekapcsolja a netet és blogol estig, aztán készíti a forralt bort. Tapasztalom, hogy a szigetről is eltűntek a futók. Október elején reggel fél 7 kor, mintegy 50 futót számoltam meg fél kör alatt, szerintem most hétköznap este lehet jobb esetben ennyi. Hideg van, kényelmesek vagyunk, utáljuk a telet és elkezdjük feltérképezni, melyik teremben van normális futópad, ahol még tévézni is lehet egy jót mozgás közben.

Szombat reggel fél 9-kor már futottunk az egyik barátommal egy Kolossy tér-Normafa oda-visszát rétesezni (kb. 28 km). Vasárnap meg egy kicsit rövidebbet szintén hegyen. Szombaton kis havat kaptunk, vasárnap sokkal többet. Nagyon klassz volt. Nem azért, mert ez olyan tökös dolog, hanem mert rég éltem meg a Budai hegyekben ilyen tiszta levegőjű havas futást. Kitisztított, üdített, átmozgatott, egyszerűen megújított a következő hétre. Nekem sem könnyű az elindulás, a megérkezés viszont annál inkább. Ilyenkor mindig két kardinális feltételnek kell megfelelni. Ruházat a hideg ellen és erő a nekiindulásnak. A többi megy magától.

"Nincs rossz idő, csak rossz öltözet", tartja a futómondás. Nem vagyok nagyon fázós alkat, így nem tudok személyre szabott tanácsokat adni, inkább csak olyan iránymutatást én mit veszek fel (illetve vettem fel) a szombati 4-6 fokos szeles időben, illetve a -2-0 fokos még szelesebb időben vasárnap.

Szombaton: futósapka, kesztyű, 1 db nem téli harisnya, felül 1 pamutpóló, egy technikai hosszúujjú felső és egy termo hosszúujjú. No meg egy futósál a nyakamra. Csak az elején fázott egy kicsit a lábfejem a cipőben, de 5 km után az is átmelegedett. Nem fáztam futás közben és ez a lényeg. Futás után pedig igyekszem - akár még kint a hidegben - gyorsan átöltözni. 

Vasárnap: Fülvédős sapka, kesztyű, termo, azaz téliesített alsó, vastagabb zokni, nyaksál, felül egy pamutpóló, 2 technikai hosszúujjú és egy termo felső. Habár igazi hófúvás fogadott a Kálvária hegyen, egyáltalán nem fáztam, talán kicsit túl is öltöztem. Ezt leginkább a szélmentes részeken éreztem.

Hiába van hideg, elég gyorsan megszokja az ember a kinti klímát, szóval nem olyan vészes. Futás közben hőt termelünk, csak a szigetelőanyag rétegeit kell kellő mértékben felhalmoznunk magunkra. Végezetül néhány praktikus tanács (én is alkalmazom), ami miatt mégis kikelek futni az ágyból: Lehetőleg 1-2 cimborámmal megbeszélem előre a közös programot, mondván így nehezebb lemondani. A helyszín, ahol futunk, sokszor kicsit távolabb van, így fokozva a szokásos edzések élvezeti értékét. Általában készítek előre teát, ez javítja a komfortérzetem, illetve a futás végén kellemes jutalom lehet egy közös étkezés. Mivel hétköznap nem jutok világosban a hegyekbe, ezért a hétvége így tényleg ajándék.

A futás végén pedig mindig megjegyezzük, milyen klassz, hogy eljöttünk, és nagy kár lett volna kihagyni. Jót beszélgettünk, szép tájakon jártunk, mozogtunk egy jót és így jobban is esik a forró fürdő.

Akinek van kedve meg Nike chipje, csatlakozzon a "Fusd át a telet" Nike+ kihíváshoz!

141 komment

Címkék: tél hideg kedv öltözet

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr53784900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lehetetlenember 2008.11.26. 09:28:20

Szasza, ha pamut polót veszel a technikai alá, akkor nem oltod ki annak hatását? Tud így rendesen nedvességet elvezetni a cucc? Esetleg ez nem egy ún. aláöltözet, amit polónak írsz?

DaMartian 2008.11.26. 09:59:48

szasza ez nekem sem tűnik túl ésszerűnek! Rádvizesedik a pamutpóló, fölé már hiába veszel technikait! Annak a bőrrel kell érintkeznie!

csacsacsa erről már volt szó korábban, de röviden: olyan cucc, ami kifejezetten sporthoz készült: kezeli az izzadtságot, vagy melegít, vízálló, szélálló stb.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.11.26. 10:18:33

ja lehet hogy marhaság, de a sok éves többrétegű öltözködésem alapján kialakult ez a szokás, így vált be a legjobban. Pedig elég nagy a "technikai" kelléktáram, variálgattam össze-vissza.

boibo 2008.11.26. 10:21:53

Jajj de jó!!!
Én meg maci-naciban. Sose volt vele semmi bajom, csak eddig itt említeni se mertem.

Overdose 2008.11.26. 10:24:31

Szasza: milyen az a futósál? Milyen spec. tulajdonságai vannak? Vagy elég egy síma polársál?

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2008.11.26. 10:27:48

Kolossyról milyen útvonalon futottatok a Normafáig?

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.11.26. 11:00:01

Futósálból még felkészülök.

Az útvonal.

Kolossy tér- Szépvölgyi út-Fenyőgyöngye- Árpád kilátó-Apáthy Szikla- a Kis Hárshegy alatt a Szépjuhásznéig- Tündérhegyi út- Normafa alatt a libegő környékén fel a Normafához aztán János hegy- Szépjuhászné- Nagy hárs körút- Hűvösvölgy- A kéken a határnyeregig- onnan Szépvölgyin a Kolossy térre. Ennyi. Majd feltöltöm az órámból és belinkelem.

ogabor 2008.11.26. 11:16:41

Üdv!

Szeretném megkérdezni, hogy milyen termo felsőt érdemes venni (téli kinti futáshoz) és persze hogy hol.

Köszönöm a segítséget előre is.

FutoBolond 2008.11.26. 11:18:11

hm, koszi szasza a gyors publikalast.

lehet, hogy azert, mert nagy hidegben meg nem futottam 5 km felett, de egyelore meg panaszmentes vagyok a pamut melegitonadragommal. azert kivancsisagbol beruhazok majd egy 3/4-es adidas futoharisnyara (cicanadrag? ha mar a szuleim nem kinoztak anno vele...), vagy mire

en funkcios polora szoktam huzni ket pamut pulcsit. altalaban az also lesz enyhen nedves, de azert szoktam erezni, hogy lehetne komfortosabb is :) sima sapka, sima sal... salbol valoban jobb lenne, ha lenne valami rovid fleece salam, mert ezzel gyakran trukkozni kell, hogy ne is folytson meg, meg melegitse kivulrol a torkomat, hamar belulrol ugyis hideg levego huti... asszem, sapka is elkelne specialis futo, tobbnyire csavarom belole az izzadsagot. ugyanigy a fleece tschibos kesztyuim is teljesen elaznak az ut vegere. nelkuluk viszont tenyleg lefagy a kezem: hidegben futaskor a vegtegjaim altalaban teljesen lehulnek, mind az ot ;-)

mondjuk a telnek elonyei is vannak: a nyari futocipo + futozokni hutesi kapacitasa vegre elegendo ahhoz, hogy a labamat szarazon tartsa...

palyi 2008.11.26. 11:21:29

"Majd feltöltöm az órámból és belinkelem." Erre a mondatra még 20 évvel ezelött is igen furcsán néztek volna :D

boibo 2008.11.26. 11:34:42

@palyi
:-))) én most is furcsán nézek!

(két hete keresek olyan pg-ot, ami átkonvertálná a wma fájljaimat mp3-ba, ÉS MÉG ÉN IS TUDOM HASZNÁLNI - na ilyen nincs)

boibo 2008.11.26. 11:35:50

még mielőtt...

ez nem volt off, nagyon is kapcsolódik a futáshoz, ahhoz kellenének azok a zenék

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.11.26. 11:41:01

@boibo: freerip, magyar nyelvű progi csinál ilyet szerintem, ha kell küldök neked hogycsináld leírást is.

én meg még nem is futottam mióta tél van, tegnap elmaradt, de ma megyünk! fája torkom, de akkor is!
szombaton is kéne vmit délelőtt, ki merre tart...? össze lehetne _futni_.

potyesz 2008.11.26. 12:15:50

A leghidegebb, amikor futottam, mult heten volt, -5 fok. Volt rajtam 2 technikai polo, meg egy hosszu ujju Nike ACG. Plusz kesztyu, meg baseball sapka. Nem faztam, viszont mikor hazaertem a felkaromban erdekes zsibbadast ereztem rovid ideig. Valszeg a hideg miatt :). Szeldzsekiben fut valaki? Milyen? En nem merek, mert van egy olyan erzesem, hogy ugy beleizzadnek, mint allat...

boibo 2008.11.26. 12:34:11

@rrroka
Köszi, azt még asszem pont nem próbáltam. Már három másikkal megbuktam :-(

@potyesz
Széldzsekit részemről csak végszükség esetén. Nem is csak az izzadság, hanem a belső oldalán kicsapódó pára (mert blülről ugye fűtöm én, kívül meg ott a cudar téli mínuszok) miatt is iszonyatosan bele lehet ázni belülről. Egyszer csak azt veszed észre, hogy a csuklódnál folyik ki a víz.

Dora The Explorer · http://doratheexplorer.blog.hu 2008.11.26. 12:59:35

Mikorkijöttem Kanadába, azt hittem, a szabadtéri sportoknak lőttek novembertől. Ehhez képest naponta közlekedek bringával meg futok. A negatív rekord -10 volt. Igazad van szasza, rétegek. Lényeg, a végpontokat (fej, kéz, lábfej) fedd be. Ja, széldzseki felejtős, belülről fogsz átázni. Az itteniek bolondok viszont, soimán rövidnadrágba nyomják kb nulla fokig. Nem lennék az ízületük. De ködöt és esőt Magyaro óta nem láttam, olyan napsütés van, mint nyáron, ez motivál és kárpótol. Bár nem tudom, mi lesz majd -20-ban, pláne -40-ben...Orrbefagyás elleni ötlet?

potyesz 2008.11.26. 13:12:06

Dora, en is tartok kicsit a kijevi teltol, ez lesz a harmadik telem itt, ugyhogy tudom milyen hideg tud itt lenni. De most nagyon eltokelt vagyok, hogy hozzaszoktatom magam a minuszokhoz. Remelem sikerul lemenni olyan -20, -25-ig. :)

bright 2008.11.26. 13:47:06

Sziasztok!

A kihívás oldalán reklámozzák a Pro nevű technikai alsót, amelyik a testfelületről elvezeti a nedvességet a külső részre, ahonnan könnyen elpárolog. De hogyan párolog, ha van még rajtad két réteg pamut vagy egyéb?

ThufirHawat 2008.11.26. 13:54:16

Potyesz: Én 1 hete széldszekiben futok (7-8éves Columbia, kapucnis, ami kb. arcmaszk is), és semmi gondom vele. Alatta egyetlen Kalenji (?) termó futó felsőt hordok (a közepes árfekvésűt 6e-ért) és kész. Lent ennek a naciját.
A széldzsekiben azt szeretem, hogy teljesen izolál a külvilágtól, meg sem érzem a szelet és az esőt. Nem tudom, hogy az enyém spéci anyagból van-e vagy sem, de nem fülledek be.
Kesztűnek pedig egy filléres műselyem alákesztyűt hordok. Nem is érzem, hogy rajtam van, de nagyon jól szigetel.

Overdose 2008.11.26. 14:06:54

bright: én megnéztem az árát a westendben, asszem vagy nyerek egyet vagy irány parndorf

DaMartian 2008.11.26. 14:33:04

A technikai futódzsekik a vízhatlanság mellett minimálisan porózusak is így nem fülledsz alá! Plusz azokon a részeken, ahol kizárt, hogy beázzon, szellőző betétek is vannak. A PRO valóban nagyon jó, de fölé is technikai cucc kell, hogy tovább vezesse a nedvességet, mert ha pamutot veszel fölé, az ugyanúgy be fogja szívni. De még így is jobb, mert legalább a bőröd száraz marad, és nem is dörzsöl majd ki a póló, csak nehéz lesz (meg könnyebben megfázol)

adam182 2008.11.26. 15:02:49

jó cikk, de szívesen olvastam volna a technikai ruhák fizikai tulajdonságáról, hogy miért is olyan jók. mit enged át, mit nem, stb.

a technikai alatti pamuton én is meglepődtem, pont elveszi az értelmét elvileg. és pont ezért szar megvenni egy techniai ruhát, mert akkor na még egyet alá, mert amúgy nem elég hatékony, na mégegyet fölé és nem lehet leállni.

a széldzsekit meg sztem nem érdemes általánosítani. régen egy teljesen hagyományos széldzsekiben futottam. 5 km után folyt ki a csuklómon az izzadtság. utólag belegondolva öngyilkosság. pamut pólót alávéve meglehetősen mazohista dolog volt 10 km felett.
most egy futó széldzsekit használok és technikai felsőkkel kombinálva sehol sincs az a "neylonzsákban feeling"

FutoBolond 2008.11.26. 15:36:48

adam, szaunaba is jar az ember, es meg fizet is erte, pedig a futassal is megkaphatja :)

.com 2008.11.26. 15:55:41

A technikai szeldzseki nem hujjeseg, a toltesen neha irgalmatlanul vag a szel > ebbol kovetkezik, erdoben viszont nem olyan fontos
A Kalenji ( bocs Nike ) Isolation sorozataban van remek futo dzseki, leveheto ujjakkal, komoly szellozokkel, amik zarhatok es hatso zsebbel (kulcs stb stb) kompresszalhato derekon, alkaron, arcmaszkos csuklya > mindez 14.500 penz.
Most a hetvegen hoviharban kuzdottem ( pentek este, durva volt ) egy rovid, egy hosszu technikai ( Nike, azert t'om az illemet) es eleg volt.
Kesztyu: nekem a legegyszerubb pamut also kesztyu ( tan 150Ft munkaruhazat) jott be, a tavalyi -17-ben is. Vagy, vekony Trinsulate bringaskesztyu.
Sal: Duffy the best. Igaz 5eft, de nyugdijas eveimet is megerem vele ( meg 20 :o) )
Nadragnak szuper a cicanadrag, bar en sajnaltam 15eft-t kuldeni egy onmagatol futo gatyara. Ami bejott, atlag nyari cicagatya ( 4eft ) es ra egy haromnegyedes pamut fitness gatya. Egymas kozott vagyunk, vegyetek nyugodtan noit...a merettabla ua mint a ferfiaknak, magas a dereka es pont kellemesen feszul a combon ( nem dorzsol, hurkasodik). Persze a fiuk ne rozsaszint ( konnyen koszosodik :o) )
A bokam fazni szokott, foleg hoban, ezt egy felbevagott (nem hosszaban!) plussz zoknival ellensulyozom
Dora: orrodat ne feltsd, ha futsz, -40-ig eleg vmi vastag zsiros krem. Ha kabriozol ugyakkor, nos, szormeallarc. Erdoben nem javaslom, radkattanhat vmi gyerek medve

dr.pupak30 2008.11.26. 16:23:58

egy hülye kérdés. kutyariasztót hol lehet kapni? valaki valahol említette, hogy létezik ilyen kütyü. a hétvégén talákoztam 3 hatalmas állattal alig tudtam elfutni.

adam182 2008.11.26. 16:27:42

@pupak30 - én most olvasok utána neten a különböző gázsprayknek hasonló okból. ezek szerint van jobb módszer?

dr.pupak30 2008.11.26. 16:32:02

hello adam, igen van ultrahangos kutyariasztó, áll 15-20m ről már hatásos.
már pár linket találtam is a neten. úgy tűnik aki szeret barkácsolni még magána is elkészítheti, kapcsolás rajz alapján. ha rákeresel a kutyariasztóra találsz jópár linket.

adam182 2008.11.26. 16:38:22

köszi utánanéztem.
hát meglehetősen drágának tűnik. a kapcsolási rajz meg nekem sajnos nem sokat mond.
maradok a gázspraynél és azt ha kell, ember ellen is be tudom vetni:) elég gázas környékeken mozgok

boibo 2008.11.26. 16:45:30

@adam!

Ha csak egy mód van rá: KUTYA ELLEN GÁZSPRÉT NE!!! Rohadtul szenved tőle, és nem csak könnyezik, meg esetleg folyik taknya-nyála egybe, ha nagyobb adagot kap, mint nekünk embereknek. A kutyák nyálkahártyája sokkal érzékenyebb, megvakulnak tőle.

Ha hiszed, ha nem, viszont könnyen becsaphatók. Meg se kell, hogy dobáld, általában elég, ha lehajolsz, és ÚGY TESZEL, MINTHA fölvennél egy kavicsot, és hozzá akarnád vágni. Meg közben kiabálj is rá rondán.
Többévezredes emberekkel való együttélésük során annyira beléjük rögződött már az ilyesféle-támadás-elől-jobb-elfutni, hogy inkább hallgatnak az ösztöneikre, mint az eszükre.

Jó fejek a kutyák, amelyik nem az, ott vmit a gazdái csesztek el.

Tanulság: gázsprét szigorúan csak emberek ellen! (hallgass egy tiszteletbeli rendőrre! :-D)

bicskeib 2008.11.26. 19:52:18

Én vettem az outletben egy Nike goretex széldzsekit 12K-ért, iszonyat penge, alá két réteg (egy rövid, egy hosszú) technikai felső + sapka, kesztyű (bemutatódarab volt a dzseki, és ez az egy volt, az eredeti ára 30 körül van, úh marha nagy szerencsém volt vele). Hétfőn is, meg ma is így futottam 15öt, nagyon jó volt közben. Megálltam nyújtani, na akkor éreztem, hogy hideg van... A széldzseki jó, mert véd a szél és az eső ellen, nem jön be semmi. Az igaz hogy néha folyik a csuklómnál a víz, de hadd folyjon...:)

manor 2008.11.26. 22:21:24

A térdet szoktátok valamivel védeni? Az enyém egy ideje rendetlenkedik, arra gondoltam, hogy legalább a hosszú futások alatt jó lenne beöltöztetni.
Valakinek esetleg tapasztalat?

2008.11.26. 22:28:36

Nemrég értem haza egy tizesből, leírom, mit viseltem alulról felfelé. Cipő, vastagabb zokni. Nem téli futónadrág. Elvileg síeléshez való, feszülős, technikai aláöltözői felső, rajta Kalenji Isolate 2000, tetején fehér pamutpóló, hogy látszódjak is a sötétben. Mindhárom vizes lett. Pamut kesztyű és pamut sapesz, ez utóbbira kifagyott, kideresedett az izzadtságom.
Így nem fáztam, sőt egy kicsit meleg is volt a harmadik kilométertől, de inkább ne fázzak, mint fázzak.

2008.11.26. 22:32:38

Nekem nem a térdem, hanem a derekam kezdett fájdogálni, ahogy beköszöntött a hideg. Erre elkezdtem Porcerőt inni és vettem az előbb említett síaláöltözőt, ami jó hosszú, leér a fenekemig. Azóta kevésbé érzem a derekam.
Ezzel persze most nem válaszoltam a kérdésedre, térdben szerencsére nincs tapasztalatom.

zsolababe 2008.11.27. 01:47:33

a nike probol van egy magas nyaku valtozat, ami 55Fahrenheit alatti homersekletere van(13C) Erre felveszek egy Livestrong vizallo szeldzsekit, ami mellesleg meg dry fit is es boven eleg volt a hoviharban vasarnap:)
alulra kalenji teli futonadrag boven eleg
Nike thermo futokesztyu es a Balaton Maratonon kapott fejpant tokeletes:)
nna jo.. cipot is huzok :))))

Dora The Explorer · http://doratheexplorer.blog.hu 2008.11.27. 03:01:09

@potyesz. Nem tudom, hogyan van ez Kijevben, itt egyszer -7, aztán meg +7. Most ez utóbbiban és a sunshine-ban csücsülünk, a franc se érti ezt. Viszont tényleg szeretném tudni, van-e tapasztalat maszkbanfutásról. Én azt hallottam, ráfagy az arcodra a leheleted és sokkal jobban hűt, mintha hagynád, hogy aklimatizálódjon a bőröd.

Hüpnosz 2008.11.27. 07:03:33

Cipő-téren tudnátok mondani vmi okosat nekem? A futócipőm 1 pillanat alatt beázik, túrabakancsban + elég kellemetlen lenne futni :). A ruházkodást nem viszem túlzásba: pamut póló, susogós Adidas melegítő (ez itt az ellenreklám helye :) ), pamut sál, sapka, kesztyű, 5 fok alatt, ha nagy a szél, még 1 pamut pulcsi, + 1 Nike dry-fit futózokni. Az mondjuk igaz, h kb 3 és fél hónapja futok, úgyh még "csak"7 km-nél tartok, ami alatt nem baj, ha izzadságban úszok, úgyis hamar hazaérek :). Ha majd elérem a 10 km-t, akkor elkezdek én is spéci futógöncben gondolkodni.

DaMartian 2008.11.27. 09:08:54

Hüpnosz, vannak olyan futócipők, amelyek vízálló felsősésszel készülnek. Ezeket mondjuk nyáron nem túl jó használni, mert sokkal gyengébb a szellőzésük, mint a hálós felsőrészűeknek, de ilyen időben tökéletes! Nem fázik benne a láb, és elég sokáig (kb. 10 kili) száraz marad benne a láb. Aztán a zokni szálain át bejut alá a víz, de legalább nem az első pocsolyába lépésnél cuppogsz a cipőben!
Dora én most rendeltem maszkot magamnak, mert nekem is baromi érzéseny a torkom, így még nem tudok nyilatkozi, de régen futotam arcom elé rögzített sállal, és az jó volt. Nem fagyott az arcomra, és a saját lehelletem melegített.. Mondjuk nem volt -7! De tavaly és idén is (bár most nagy hideg még nem volt) simán emelt nyakú futófelsőben nyomom és semmi gáz! Szerintem ha az ember folyamatosan kint fut, hozzászokik a szervezet! Én évekig azért hagytam abba télen a futást, mert amikor egyszer-egyszer megpróbáltam, folyon bedurrant a torkom.. de mióta futok tovább a télen is, azóta semmi!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.11.27. 09:19:46

én a decathlonból öltözködtem fel, tegnapi egy fokos, kicsit szeles sziget futáshoz bőven elég volt a következő cucc, pedig én angyon fázós vagyok:
- fent kalenji deefuz 1000, rövid + hosszú felső, + kalenji protect 1000 dzseki
- lent deefuz 1000 hosszú nadrág, kívülre kalenji legolcsóbb rövidnaci
- balatonmaraton fejpánt, kesztyű-sál, ezek nem futós cuccok.
Az egész fenti cucc jön ki kb annyiból, mint bicskeib dzsekije.
a decathlon a csóró futók haverja. :)
mínuszokra veszek majd egy kapucnis polár felsőt még, szintén dekást, meg gondolkozom egy vastagabb nacin.

zsolababe 2008.11.27. 09:37:12

rrrroka@
azert annyira az sem olcso, csak olcsobb mint mas cuccok. De a Kalenji teli futocuccai ar-ertek aranyban messze verinek barmi mast. Pl ha felveszel egy teli futonadragot(a jobbik 13000Ft) felulre egy hosszuujju alaoltozot(1800Ft) es arra egy teli futofelsot a II.retegbol(9000Ft) mar tokeletesen elg olyan 4fokig...tapasztalat... ha ennel hidegebb van akkor csak egy jol szellozo konnyu dzseki kell ra es eleg...
ennyibol asszem' sehol nem ussza meg senki ugy, hogy meg ne is a sajat izzadsagaban usszon lsd. pamutpolo, es ne kelljen szaz reteg nehez cuccot viseljen magan futaskor
...de egy het mulva megjonnek a Nike cuccaim, akkor tudod, hogy ugyis visszaszivom az elozoeket:))) ..de addig ervenyes a mondandom :))))

lehetetlenember 2008.11.27. 11:20:39

Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.11.26. 22:49:23
"Ez megvan? www.youtube.com/watch?v=XUuwEq98ByM"

Elég beteg dolog. Sikerült optimalizálni a szabtéri és a terem futás hátrányait. Grat a feltalálónak

Hüpnosz 2008.11.27. 11:58:10

DaMartian, köszi! Jól utánanézek akkor, h mégis mennyi az annyi.

2008.11.27. 12:10:13

A ruházkodásról eszembe jutott, hogy azt ki is kell néha mosni. A kérdésem, ti milyen gyakran mossátok ki a futós cuccokat , minden futás után, vagy csak ha már megállnak maguktól a sarokban? Esetleg a kettő között?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.11.27. 12:32:18

két futás után általában kimossa a kicsi feleségem, de a legalsó rétegből én mindig tisztát veszek.
egyébként nekem elég lenne akkor kimosni ha már szagos, de a nagyon rendes feleségem van. :)

boibo 2008.11.27. 12:34:35

@ Dora!

Maszkos tapasztalatom nekem sincs.
De nekem nem is a torkom szokott kipurcanni (oda elég egy sál), hanem az arcbőröm. Ha 0 körülire, vagy az alá ment a hideg, úgy kipirosodott az arcom, hogy az esti futás még másnap reggel is látszott rajtam. Ez ellen viszont léteznek direkt hideg-védő arckrémek. Én az Avonét használom, de a Neutrogénának is van, meg biztos másoknak is. Nekem ez bevált.
És szájkence is kell, abból meg az a jó, amit síeléshez ajánlanak (abban még fényvédő faktor is van dögivel, jól is jön az a tök sötét utcákon :D).

potyesz 2008.11.27. 12:54:06

zoknit, es also reteget es sapkat minden futas utan, a tobit 2 futas utan. Jot tesz neki:)

Matfu 2008.11.27. 13:00:19

Szia Szasza!

Nagy volt a cikk, teljesen hasonlóan nyomjuk mi is a haverral.

"Mivel hétköznap nem jutok világosban a hegyekbe, ezért a hétvége így tényleg ajándék..."

Hóban, erdőben, állat feeling!

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2008.11.27. 14:35:14

A jéggel hogyan bírkóztok meg?

Gondolkodtam rajta hogy veszek egy szöges tájfutó cipőt, de túl sokat futok köves talajon. Teljesítménytúrán sem tudnám használni, mert rendszerint ott is mindig akad pár kilométer beton a távban.

Úgyhogy nálam marad a sima futócipő jégre is.

ombre 2008.11.30. 15:03:24

Elpereceltem a hétvégén 2x Miskolc tapolca
felett a jégen Kellene egy szöges cipő, hol mennyi, de láttam az icebug honlapján műanyag biz-baszt ami elvben olyan mint a hágóvas ilyen kis körmök vannak rajta. Ha kell gyorsan fel lehet pakolni, betonos meg le

maratonom 2008.11.30. 16:26:02

Voltam ma a Bükkben, gondoltam megnézem a december 20-i TorTúra (ttt.tr.hu/naptar/tura.php?id=1874)útvonalát... Sajnos a térdig érő hóban nem jutottam túl sokáig (csak Nagymezőig, aztán módosított útvonalon próbáltam hazajutni, a lehető leggyorsabban), de közben végig azon gondolkodtam, hogy lehetetlen ekkora hóban futni. Ezen már a hágóvas/szöges cipő sem segít... :-( Szasza, egyetértesz?

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.12.01. 10:41:51

Nem! :-)

A szöges cipő ott segít, ahol jég van, hóban ugyanúgy tudsz futni, ahol jó fogazatú a terepcipő. Térdig érő hóban azért elég nehéz futni, vagy ha lehet is gyorsan kinyúl az ember. A Tortúrán ott leszek, ha nagy a hó, akkor kevesebb futás több küzdelem. Akkor találkozunk ha jössz.

zsolababe 2008.12.01. 16:44:33

Tanacsra lenne szuksegem:)
Szoval par hete elkezdtem alacsony pulzusszammal lassan futni, hatha tenyleg bejon:) mult heten megfajdult az achillesem es pihentetni kellett par napot utana futottam egy laza 11km-t es masnap megint cak biciklizni mertem mert ereztem az achillesemet, utana egy nap piheno es ma futottam 11km-t ugyhogy nem fajdult meg semmi baja nem volt..viszont nem is figyeltem a pulzusomat alllandoan hanem ahogy nekem a legkenyelmesebb ugy futottam..viszont igy 157es atlag jott ki... ha ezzel a tempoval futok nem fajdul meg semmim mert jo tartassal futok es nem az oramat bamulom arrol nem is beszelve, hogy a lassabb futasnal valahogy nem ugy gordulok at a kulso talpelen... lehet, hogy ezzel a kenyelmes tempoval lejjebb tudom majd vinni a pulzusomat... vagy csak a forditottja mukodik, hogy alacsony pulzuson fogom tudni novelni a tempot... valaki irjon okosakat pls..(na jo paran irhattok butakat is:D) azert a 157 meg nem olyan magas nem?

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.01. 17:49:50

zsola: így látatlanban nehéz megmondani mi a baj. Szerintem, ha fáj úgy akkor ne erőltesd. A pulzusodnak is csökkenni kellene azonos tempónál, ha fejlődsz.Az Achillesedre nagyon vigyázz, a te méreteiddel iszonyat könnyű szétcsapni :S és az már sosem lesz a régi utána, valamint helyrehozhatatlan és pótolhatatlan értelmes keretek között....
Kicsit lezajlik itt nekem a költözés és a karácsony és ha gondolod megbeszéljük ezt a mókát :)

FutoBolond 2008.12.01. 18:26:59

Zsola, az elejen nekem is fajt lassan futni. A vadlim hamarabb bedurrant, meg elol a sipcsontomat is ereztem. Ugyhogy egy ideig kombinaltam a lassu gyors szakaszokat erzes-kedv-lehetoseg szerint, azota tudok "lassan" is futni, problema nelkul.

FutoBolond 2008.12.01. 18:27:53

fura, ha az ember izmai es a keringesi rendszere nincsenek szinkronban...

a tempo, amit a tudom birna, vacak volt a labamnak, amit meg a labam diktalt, azt nem birtam sokaig tudovel (meg talpborrel...)

bodlac 2008.12.01. 21:03:29

szolababe:
Sztem ha a 11 kiloidat úgy futod, hogy nem zihálsz, nincs légszomjad, és megállás után sem kell sóhajtoznod, akkor megnyugodhatsz, aerob zónában vagy, barmit is mond a melltarto. Az in problémára a pihentetés, jég, gyulladáscsökkentő kombót szokták javasolni, meg persze az orvost. De ahhoz én sem járok ilyenekkel, nagyon helytelenül.

zsolababe 2008.12.01. 22:30:14

ras@
koszonom... megdumalhatjuk :)
bodiac@
en is kentem a gel-lel es pihentettem... egyebkent azert mondtam hogy ez a kenyelmes tempo nekem mert nincs zihalas kifaradas..sot ugy erzem barmeddig tudnek ebben a tempoban futni... szoval nem tudom... de azert jo lenne ha mindezt 148as pulzussal tennem.. mert ha az atlagpulzusom volt 157 az azt jelenti, hogy kozben volt siman 165 is neha mert az elejen nekem kell egy csomo ido, hogy felmenjen a pulzus... ma rajtam maradt a kocsiban es a csucsforgalomban, amikor ideges voltam raneztem es akkor volt 69(az Arpad-hidon voltam futas utan a szigetrol szoval sok ido nem telt el a 11km utan:D) ..belegondoltam, hogy 69es pulzussal idegesnek lenni azert az nem infarktus gyanus:)))))

zsolababe 2008.12.02. 17:07:00

reggel voltam vervetel teljes labor es EKG vizsgalaton az ujfajta EKG volt a tapadofejes nemtommi' es allandoan leesett kb negyedszerre sikerult csak de addigra mar olyan ideges voltam, hogy 42es volt apulzusom:))))) a nover teljesen kivolt:)) ma a tegnapi modszerrel kocogtam 16km ert es nagyon jol esett..vegul is sutott a nap es 14fok volt... ha lett volna tobb idom siman futottam volna meg egy kort... majd meglatom holnapra fajni fog e a bokam, ha nem akkor holnap csak egy kor es ha szep ido van csutortokon akkor futnek egy 21est is akar.... remelem tobbet nem lesz baja a labamnak...

bodlac 2008.12.02. 18:04:29

zsolababe:
Csak érdeklődésként: ez a neked megfelelő tempó milyen gyors (perc/km)? És hány lépésre veszed a levegőt?
Egyébként futó "karrierem" kb 6-12 hónapjában én is használtam szívritmusmérőt, aztán meguntam, és úgy futok ahogy nekem megfelel. És mindig volt egy olyan érzésem, hogy a "saját" tempód alatt futni valójában több energiába kerül, mert a vízszintes elmozdulás ugyan annyi, viszont mivel tovább tart, többet kell felfelé ugrálnod. Persze az embernek több "saját" tempója is van.

zsolababe 2008.12.02. 18:26:50

bodlac@
ami nekem kenyelmes most, hogy a labam is fajt az a 6,33/km.Ez az a tempo, ahol ugy erzem barmedig el tudnek futni, akar frissites nelkul is(ma meg csak szomjas sem voltam 16km alatt sem utan). Viszont a pulzusom az 155 korul van atlagban ennel a temponal a 148 helyett. De a 148hoz tartozo tempoval nem esik jol futni mert allandoan figyelnem kell a pulzusmerot, hogy ne lepjem tul es szerintem ezt sinylette meg az achillesem is, hogy nem a tartasra es a lepesre figyeltem hanem az orara...

2008.12.02. 22:25:35

Ma én is kipróbáltam a pulzusmérést. Önhatalmúlag 150-re állítottam a felső határt, és így kocogtam végig a szokásos 9 kilimet. A megszokott 5:45 helyett 7:26-tal mentem, úgy éreztem sétálva levegővétel nélkül is megelőzném magam, de nem adtam fel. Érdekes módon az utóbbi időben nem jutott eszembe, hogy nem bírom tovább, abbahagyom, na most ha tízszer nem volt így, akkor egyszer sem. Szerencsére az időjárás kegyes volt hozzám, sötét volt és esett az eső, így alig voltak az utcán, nem látták sokan az irgalmatlan sebességem. Ha valaki mégis, azt gondolhatta, biztos már a maratoni távnál tartok. :)
Gondolkodtam, milyen előnyei lehetnek ennek a futásnak, és össze is szedtem néhányat. Például nyugodtan szét tudok nézni a keresztutcákban, jön-e autó. Ha épp szükség van rá, tudok gyorsabban futni. Nem fáradtam el, nem lettem szomjas, nem izzadtam le. A fenébe, de jó volt! :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.12.03. 05:36:28

deci, aszondják, hogy ha sokat futsz így, akkor majd egyszercsak az 5:45 is megy ennyi pulzussal, számolj majd be erről a fejlődésről légyszi, mert hiába a sok tudomány, nekem vhogy elképzelhetetlen.

bodlac 2008.12.03. 07:30:42

decibells: Az is egy előny még, hogy a kutyák nem érzik kihívásnak, hogy kergessenek. :D

FutoBolond 2008.12.03. 10:27:02

decibells: na ja, lassu futasbol barmikor odasprintelsz a zold lampahoz, utemes futasbol meg mindig baromi nehez osszekaparni a sprintet...

jo az a lassu futas, az folyamatosan gyorsulni fog, a 7,5-tol nem kell megijedni :)

Trobi 2008.12.03. 16:38:48

@pupak30- kutyaharapást szőrível! :-) én viszem a sajátomat magammal, kb 60 kg, 2 éves németjuhász-kuvasz keverék, és még az utcából is szokott csatlakozni egy-kettő a szomszédból. .. :-) neki(k) is jót tesz, és hegyfutásnál már kergetett el kóbor ebeket mellőllem...:-) mondjuk nem az a kifejezett beszélős társaság, de legalább nekem van kihez beszélni...:-)))))))))

2008.12.03. 19:00:02

Rendben, akkor folytatom. Majd szólok, ha észrevehető gyorsulás lesz, de gondolom erre várni kell még. Ha jól olvastam, Ras 6 hét alatt ezzel a metódussal 6:20-ról 5:40-re gyorsult mindennapos futással. Én csak két-három naponta megyek, így hasonló mértékű gyorsulás kb. három hónap alatt lesz meg? Az február vége.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.04. 22:47:21

decibells: az én számaim nem feltétlen tekinthetők iránymutatásnak számodra. Nem lineáris a fejlődés és főleg nem feltétlen lineáris a heti km-el. Ha te heti 2-3at edzel mondjuk 7-7-15 felosztásban, szerintem a 6 perc 6-8 hét alatt elérhető. De mindneki más, és a 150re belőtt pulzushoz nem ártana tudni mi a maxod legalább... amúgyis.. mindneképpen egy 10 ütés széles zónát javasolnék nem fix értéket.. tehát plusz-minusz 5 a 150hez mondjuk

2008.12.04. 23:36:42

Ras: Köszi, ez biztató!
A maximumot csak számolni tudom - merem, ez 189-re jön ki /=220-31/. A zónát 132-150-re állítottam, de azért írtam, hogy 150-nél futok, mert kb. a teljes időtartam felét végigcsipogja /felső határon/ az órám, így talán átlagban kijön a 150. Az útvonalon van emelkedő is, leejtő is, emelkedésben képtelenség tartani a csipogás-mentességet, leejtőn persze simán megy.
Amit kérdezni szeretnék: feltétlen fontos, hogy legyen rövidebb, hosszabb váltakozás?

Ma voltam ismét a 9-esen, már 7:13-as kilométerek jöttek ki. Érzésem szerint ennek három oka lehet:
- már nem zavar annyira a csipogás :-),
- múltkor talán nem szorítottam meg eléggé a mellpántot, így mindig fölé mért az óra /következőre még jobban meg fogom húzni/,
- kb. 200 méteren kipróbáltam, tudok-e még gyorsan futni :-).
/200 méteren persze nem tudok összességében 3 percet hozni/

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.05. 09:29:27

konkrétan az egész fejlődés lényege a hosszúfutás... a szuperkompenzáció miatt, így szokik hozzá a szervezet az aerob terheléshez és a zsírégetéshez.
igazából nem is km-re vannak kiírva az edzéseim, hanem időre...
szóval a pulzustartományod a max-nyugalmi... nekem 83%-nál van az anaerob küszböm.
a hosszúfutásaimat 60-66% között a lendületeseket 66-72% között futom (max 209, nyugalmi 50). Egy tipikus alapozó hét a következő:
H: 70p lendületes;
K: 80p hosszú (regeneráló);
Sze: 120p hosszú (a lényeg);
Cs: pihenő;
P: 70p lendületes;
Szo: 80p hosszú (regeneráló);
V: 120-150p hosszú (a másik lényeg).

Ebből simán lehet egy olyat csinálni hogy:

K: 30-40p lendületes;
Cs: 60p hosszú;
Szo/V: 80-90p hosszú.
Ha ezek az idők neked hosszúk még, akkor kb arányosan levehetsz belőle 5 ill 10 percet. előbb utóbb az lesza gondod hogy hogy növeld a távot a gyorsulás miatt :).
pulzustartományt nehéz mondani de mondjuk legyen a lendületes 145-155, a hosszú meg 135-145. Ha emelkedőn feljebbmegy kicsit, lejtőn alámegy az nem akkora gáz. Nekem sincs mindig a zónában, de ahogyfejlődik az ember nem csak az átlag hanem a szórás is csökken :).

2008.12.05. 11:35:54

Köszi! Személyre szabott edzéstervem van!!! :-)

Megpróbálom ezt tartani. Így idő alapon számolva sokkal érthetőbb.
Egyébként most heti háromszor 9 km-t futok, eddig 52-54 perc alatt, most 1ó 04-07 perc alatt.

Killy74 2008.12.06. 14:57:33

Lehet egy olyan kérdésem, hogy hogyan lehet meghatározni, hogy hol van az anaerob küszöbb? Illetve hogyan tudom azt meghatározni, hogy melyik pulzus tartomány milyen célra jó? Nekem a minimum pulzusom ébredés után 55, a max pulzus, ha jól számoltam, akkor187.
Korábban elég magas pulzussal edzettem, de amióta mérem azóta előbb 80-90%-on volt a max, most 70-80%-on van a max, de a hozzászolások alapján ez is magas. A cél az lenne, hogy a zsírégető zónát be tudjam lőni.

Bau76 2008.12.06. 17:21:04

Killy: ajánlom ezt a linket:
www.runningforfitness.org/calc/hrzones.php

ha beállítod a max és min.pulzusodat, kiszámolja a zónáidat szépen.
A max.pulzusnál szerintem a számolás (220-életkor) nem sokat ér, de viszonyításnak elmegy.

bodlac 2008.12.06. 17:23:37

Miért úgy számoljátok a maxot, mikor mérni is tudjátok?

Killy74 2008.12.06. 18:35:39

Bau: köszi a linket, elovastam, most már valami kezd derengeni. :o)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.06. 18:37:23

anaerob küszöb meghatározásra jó pl a concony teszt
bodlac: veled vagyok :), nekem 209 a max pulzusom (ennyit mértem eddig maxnak, a 220-életkor alapján meg 193 kéne legyen, de 200-at bármikor összehozok, nagyon meg sem kell érte szakadnom...)
kb ennyire jók azok a képletek...
mondjuk max pulzust mérni a concony teszttel is lehet, de dombra fel a legegyszerűbb. Futsz egy 150-200 méteres emelkedőt kétszer háromszor csak közel maxra, lekocogsz/lejoggolsz, a következő kettőt meg csontra. Na ott meglesz a max pulzusod (ha képes vagy küzdeni).

bodlac 2008.12.06. 19:24:25

Ja, 28 évesen (a jelenlegit nem tudom, nem mérem) nekem is 211 volt a maxom, mikozben 220-age alapján 192-nek kellett volna lennie. Ráadásul több formula van, és nem biztos hogy átlagosak vagytok, úgyhogy jobb mérni.

Bau76 2008.12.06. 19:53:11

Nekem 32 évesen 197 a max pulzusom mérés szerint, de azért nem akarok senkit sem erre biztatni, mert sejtésem szerint a mérésnek vannak kockázatai. Szóval ha valakinek szívpanaszai vannak, az inkább számoljon :)

ombre 2008.12.06. 20:25:29

Hol lehet olyan cuccot venni ami olyan mint a hágóvas csak müanygból van és futócipőre lehet tenni.? a www.icebug oldalon láttem ilyet

bodlac 2008.12.06. 20:51:53

Akinek szívpanaszai vannak, lehet jobb ha nem fut. De legalábbis beszélje meg a kardiológusával. Egészséges, edzett embereknél nem hiszem hogy túl veszélyes lenne a dolog, akkor rendszeresen hallanánk az utcai futóversenyeken elhullott kompetitív amatőrökről (ezt most abból gondolom, hogy az 5K versenyeket én szinte végig 100%-on nyomom [azaz ezt csak azokra tudom állítani, ahol még mértem pulzust]). De ilyenről nem hallottam, maratonikon szokták évente páran beadni a kulcsot, de ennyi emberből ez olyan kicsi szám, hogy lehet ennyien otthon üldögélve is meghalnának. Mindenesetre aki ilyentől tart, jobb ha nem, vagy konditeremben csinálja padon, ott hamarabb kaphat segítséget elalélás esetén (mondjuk az szar mikor ilyenkor a szalag nekivág a falnak).

manor 2008.12.06. 20:58:22

bau:
akinek szívproblémái vannak (és persze tud is erről), az valószínűleg nem hajt a teljesítménye növelésére, és csak kellően kis intenzitással fut. Ezt csak azért mondom, hogy aki egészséges, az nyugodtan végezze el a dombrafutós tesztet, nem lesz közben halálos veszedelemben:) Mondjuk a ras-féle változat azért elég keménynek tűnik a 2-3 közel max/2 max körrel... én háromszor futottam föl-le, egyre növekvő intenzitással, tehát csak az utolsó volt mindent bele. Fontos, hogy előtte azért legyen meg legalább 5-10 perc lassabb futás, bemelegítés, tehát ne ugorjon neki senki rögtön egy hegynek.

manor 2008.12.06. 21:01:28

(na, így jár az, aki komment írás közben még 3 más dolgot csinál és 10 perc alatt hoz össze 4 mondatot...:) )

zsolababe 2008.12.06. 21:12:49

en tegnap ugy mertem(lehet, hgy ez nem helyes) hogy futottam 5km-t 160as kozeli pulzussal majd 200meteren erositve fokozatoan a vegen 200meter sprinttel...de nem ment fel csak 198ig a pulzusom...viszont a 220 minusz eletkor az nalam 187 szoval valoszinuleg most halott vagyok :)

zsolababe 2008.12.06. 21:13:37

viszont hal' Istennek beteg vagyok :) szoval lehet, hogy meguszom az achilles szakadast mert most biztosan pihentetni fogom a labam par napig :)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.06. 21:50:42

zsola ha nem vagy beteg is úszd meg az achilles szakadást, a te súlycsoportodban az extra szopás.. de az még pehely súllyal is ultra gáz... gyakorlatilag azt jelentené hogy pár év futás ugrott, és utána is 7perces...
szóval take it easy!

zsolababe 2008.12.06. 21:56:23

mennyi idot hagyjak ki?
mert gondoltam most kibirom valahogy, hogy ne fussak szerdaig... bar az 5nap kihagyas:( de kozben kenegetem activonnal es pihentetem..ha lehet gyalogolni sem gyaloglok, hanem ucsorgok es fekszem es ha kibirnam az jo lenne.. mondjuk most nem faj nem is erzem de ha megfogom az achillesem es elkezdem mozgatni a labfejemet akor erzem hogy "nyikorog" sozval lehet, hogy jot fog neki tenni a pihenes... es hat januar 6an mutenek es 5nap mulva veszik csak ki a csoveket es akkor mehetek csak a Szigetre eloszor csak gyalogolni szoval januar elso ket harom heteben meg nem hiszem hogy nagy heti tavokat fogok futni es megprobalok utan fokozatosan feljonni heti 80-100km re... majd meglatjuk... de tenyleg jo lenne ha megusznam ;)

bodlac 2008.12.06. 22:15:13

zsola:
Ugye jol emlekszem, hogy a NYC maratonra készülsz? Ami 2009 novemberben van? Addig rohadt sok ido van hátra, nem kell ennyi kiesett ido miatt aggodnod. Akár tavaszig pihenhetnél. Ha akarnál. :)

boibo 2008.12.07. 00:03:53

Zsola!

Először is:
Jobbulást!

Másrészt:
Az achilleseddel próbálj a Tőled telhető legtöbbet pihenni. Nem riogatás képpen, de nekem úgy egy évvel azután kezdett el fájni, hogy futni keztem (akkor emelgettem egyre bátrabban a távjaimat, mert tüdővel már nagyon jól bírtam, és a lányom is volt már akkora, hogy kicsit hosszabb időre is "elengedett"). Valahogy így Karácsony előtt éreztem először. Rápihentem, kenegettem, elmúlt. Ekezdtem futni. Előjött, rápihentem-kenegettem, elmúlt. Megint futottam. Megint fájt. És ezt így játszogattam nyárig. Akkor feledtam. Azt hittem, soha többet nem fogok futni. Aztán a következő tavasszal mégis újrakezdtem. Jól tettem, azóta nem jöt vissza ez a fájdalom.
Nincs tanulság.
Szerintem még ha elmennél orvoshoz, az se biztos, hogy pontosan meg tudná mondani, mennyi ideig ne erőltesd.
:-(
Hát ez ilyen... Vigyázz magadra! A lábad egész életedben kelleni fog.

zsolababe 2008.12.07. 01:06:26

boibo@ koszonom :)
bodlac@
a Maraton miatt akar tavaszig is pihenhetnek, de magam miatt nem.. ha nem futok egy hetig az 4kilo plusz..kepzeld el ha nem futok par honapig :))) azert azt nem kockaztatnam... monjuk hianyzik is... ma betegen fekudtem az agyban es lattam, hogy kint sut a nap es egybol az jutott eszembe, hogy de jo lenne futni egyet ... viszont ha szerdan futok, akkor csak 2kort remelem az nem sok es majd megprobalok csak ket koroket futni egy ideig es fokozatosan emelgetni egy heten egyszer ketszer hosszabbakat ... remelem tobet nem fog elojonni az achilles dolog :) mert igazi fajdlom meg nem volt de nem is szeretnem...

bodlac 2008.12.07. 01:10:22

Különben nyújtasz utána? Vádlit?

zsolababe 2008.12.07. 09:12:18

nyujtok bizony.... egyszer kellett csak megseruljon szerintem es nem pihentem ki az volt a baj... ill akkor 3napot de az edeskeves es mindig ha kicsit ereztem akkor aznap nem futottam de masnap ha jo volt akkor mar igen... most mar masodik napja tunetmentes de azert szerdaig kenegetem es no sport! :)

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.07. 10:53:00

ezaz zsola így kell pihenni, mindneki ott rontja el hogy akkor kezd futni amikor már nem érzi, olynakor rá kell még húzni egy kis pihit. Nehéz, de megéri!

zsolababe 2008.12.07. 15:59:42

ras@
remelem, hogy a sok pihenes utan meg nem az lesz a problema az achillesemnek, hogy megnott a sulyom :)))

FutoBolond 2008.12.07. 23:08:06

fiuk-lanyok, elnezest, ha ontopic leszek :)

vettem hetvegen magamnak futo harisnyat, vagy mit. asics, de onnan a legolcsobb teli.

azt kell mondjam, minden sejtesem beigazolodott. nevetsegesen nez ki rajtam, ellenben kenyelmes, franko benne futni, es a 2 fokban, amiben futottam, joval kenyelmesebb viselet, mint a sima pamut. hidegben sem faztam. erdekes viszont, hogy a combom belso fele lehult benne, a combom hatulja es a vadlim viszont melegen maradt... szoval lehet, azert a komplexebb, tobb anyagbol varrt nadragok tobbet ernek.

vettem egy szeldzsekit is, szinten asics, de az sokat nem er, amig ala nem veszek egy fleece-t, mert a pamut puloverem igy stoppol...

amugy tapasztalat: egyszeru kenyelmi felszerelesek ezek. kellemesebb benne futni, de tartom tovabbra is: siman pamut nadragban, pamut polo es pulover kombinacioban is lehet futni :-)

2008.12.08. 00:01:41

Persze, bárhogy lehet futni, van aki jelmezben maratont fut.
Ma én is kipróbáltam a téli futónacit /Kalenji/, azt hittem bele fogok izzadni, mert annyira hideg nincs, csak a szél fúj, de aztán nem így lett, jó volt. :)
Visszatérve a korábbi témára, kipróbáltam ma a max pulzus mérését. Nem egészen úgy, ahogy Ras ajánlotta, de emelkedőn nyomattam felfelé többször is és az utolsónál teljes gőzzel. A számított 189 helyett 195 lett a vége. Rögtön elkapott a versenyláz, hátha másképp több sikerült volna, de ezt egyelőre hanyagolom, elégedett vagyok a szívemmel. :)

bodlac 2008.12.08. 00:46:06

A megáll-e a szíved futás (és HRmax mérés közben) közben témában van egy kis összefoglaló cikk a runnersworld-ön. Aki tud angolul:
www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-241-285--12948-0,00.html

bodlac 2008.12.08. 00:52:20

Az ókori olimpiákon futottak páncélban is (sisak, lábvért, pajzs). :o Ahhoz képest egy pamut vagy esetleg zizegős mackó olyan mint... egyszóval sokkal jobb érzés.

zsolababe 2008.12.08. 10:30:46

FutoBolond@
Persze, hogy kell ala mas is... a szeldzseki csak a harmadik reteg... ilyenkor a legjobb egy alaoltozo elso retegnek, ami kivezeti az izzadtsagot es nem engedi vissz(technikai), masodik retegnek egy olyan, ami melegen tart, tehat nem engedi ki a hot(thermo) es a harmadik reteg, az konkretan akkor kell ha az idojaras viszontagsagait akarod kivul tartani pl: szel, eso, ho stb... en is elnezest az on topicert:))))))) offoljunk tovabb :))))

FutoBolond 2008.12.08. 14:13:25

neztem kivancsisagbol mindenfele felveteli teszteket a kulonbozo elit alakulatokhoz (csak osszehasonlitaskeppen), jo nehany helyen gyakorlo ruhaban, bakanccsal, esetleg 25kg csomaggal kell futni szintidot...

nem ismerem a katonai bakancsokat, de allighanem a legbenabb futocipo is kellemesebb viselet lehet :)

boibo 2008.12.08. 17:56:48

Azok a tűzotók, akik a (pl.) Balaton Maratonon (is) futottak véghezvitték majdnem u.ezt. És olyan versenyeik is vannak, hogy a tizedikre kell felrohanni lépcsőn a lehető legdurvább védőfelszerelésben. Nem tudom, hány kiló lehet, de több, mint UP csuklópántja, az biztos.

FutoBolond 2008.12.08. 19:18:10

en azert ova intenek mindenkit az adhoc max pulzus merestol.

ket okbol: nem kellene senkinek meghalnia... ha valakinek valami gebasz van a szivevel, ott es akkor fog kiderulni. mondjuk a Gellerthegyen, vagy ket falu kozott... ez nem idealis. Mire megtalalnak, neked mar mindegy lesz.

Masreszt sok ertelme sincs. Nem lesz pontos a meres. Az ora sem pontos, te sem leszel benne biztos, hogy mindent kihajtottal. Es ha megis: ebbol az aerob/anaerob kuszob szamitasa megintcsak egy okolszaballyal tortenik.

Az egyetlen info, amiert lenne ertelme, az pont az aerob/anaerob kuszob megtalalasa. Erre viszont sokkal pontosabbak es megbizhatobbak a laktat tesztek. Sportorvos.

Ras, en elhiszem, hogy te egy roppant bator, kuzdo ember vagy (nem ironia), de szerintem amatoroket (magamat is ide szamitom) ne biztassunk mar amator szivterhelesi probara...

Kapott mar ismerosom 27 evesen infarktust, hoztak le szinten elettelenul baratom apjat a focipalyarol. Ha felmaratont, maratont lattok, altalaban ott sem szoktak a mentosok unatkozni. Szoval csak esszel. Ha mar az egeszsegunkert futunk...

bodlac 2008.12.08. 19:39:01

1: 76000 és 1:126000 között van az esélye hogy valakinek egy maratonin megáll a szive. [Eu olyan C3PO-san hangzott.]

bodlac 2008.12.08. 19:44:22

A sportorvos különben hogy működik? (Sosem voltam.) Odamész és megkéred mérje le azt meg azt, és ő leméri? Csak úgy? Vagy fizetni kell, van árszabás?

FutoBolond 2008.12.08. 20:00:05

en egy ideje nem elek Mo-n. Itt bejelentkezel, megmer, fizetsz (vagy a biztositod), es mindenki bolodg.

Otthon hallottam mar mindket verziot (bemesz-megmer vs. bemesz-fizetsz-megmer), plusz akkor ha mar ott vagy, megnezi a gerincedet, meghallgatja a szivedet, stb.

boibo 2008.12.08. 20:32:07

@bodlac

Volt már erről szó régebben, hogy futás közben akár meg is lehet halni, beszélgettünk már erről, csak te még akkor nem jártál errefelé (vagy csak én nem emlékszem Rád? - akkor bocs!)
"Amúgy" is meg lehet halni, vagyis meg is kell. Aki 27 évesen infarktust kap, az genetikailag így volt összerakva. És úgy is lehet infarktust kapni, hogy otthon a tévé előtt sörözve nézi valaki, hogy MÁSOK fociznak.
Ne rohanjunk a vesztünkbe, mindenkinek legyen annyi esze, hogy vigyáz magára. Csak erre bíztatom én is mindannyiótokat, kedves sporttársak. És mielőtt maximális terhelésnek teszed ki magad, kérd ki szakember véleményét! Komolyan. Fontos!
De ennek ellnére is, még mindig töretlenül fenntartom, hogy inkább álljon meg a szívem futás közben valahol a Mátrában, mint Pesten a dugóba ragadva. Aki egy maratonin hal meg, azt csinálta élete utolsó perceiben is, amit szeretett. És nem szenvedett előtte súlyos betegen évekig.

bodlac 2008.12.08. 21:04:00

Hmmm, hogy C3PO idiotikus nyomdokain tovább lépjek, ez azt is jelenti, hogy négy órás maratonikkal számolva, folyamatos (alvás nélüli) futással is csak 34-56 évente halsz meg egyszer. Cool!

manor 2008.12.08. 21:06:16

Egy terheléses vizsgálatra én is beneveznék. Valakinek van tapasztalata esetleg?

manor 2008.12.08. 21:10:44

bodlac:
Egyébként teljesen logikus. Miközben fut az ember, nem vezet autót, nem dohányzik, egy csomó olyan dolgot nem tud csinálni, ami sokkal nagyobb eséllyel a halálát okozhatná. Éljen a statisztika!:)

boibo 2008.12.08. 21:36:25

@ bodlac
Most mindentől függetlenül: nagyon kellettél már ide! Határozottan jót tesz egy blognak, ha van valaki, akinek mindennel és bármivel kapcsolatban van valami "...na-igen-ám-DE!..." típusú felvetése. Tök uncsi volt már, hogy mindenki mindenben egyetértett. Örülök Neked!

zsolababe 2008.12.08. 23:21:55

en is egyetertek ha mar valakinek meg kell halni............................................................................................................................................................................................................................................................akkor az legyen mas, ne en :)))))

manor 2008.12.08. 23:31:46

Nem hal meg itt senki, ne vicceljetek már. Ahogy Zatopek mondta "halnak úszni, madárnak repülni, embernek futni..."

bodlac 2008.12.09. 08:04:53

"... csigának csúszni, gilisztának kúszni.." :D

FutoBolond 2008.12.09. 10:10:36

...a winklernek meg be kellene fejezni a cikket!

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.12.09. 10:45:36

a terheléses vizsgálatról most készül a post, a napokban voltam!

2008.12.09. 23:06:28

Ismét voltam futni, és mint írtam, beszámolok a pulzusmérős fejlődésről. Hihetetlen módon máris van gyorsulás, de hogy ne legyen ilyen egyértelmű, leírom szépen sorjában /a táv végig 9km/ :
1. alkalom dec. 2. 7:30/km
2. alkalom dec. 4. 7:13/km
3. alkalom dec. 7. 6:36/km itt az első 3 km-t gyorsan futottam, majd jött a max pulzus mérése, és a maradék kmek alatt próbáltam visszaállni a célzónába. A megmért 195-ös max pulzus alapján 150-ről 152-re módosítottam a célzóna felső határát /70%/.
4. alkalom dec. 9. 6:54/km, szinte alig csipogott az óra, és nem kínlódtam a lassúság miatt sem.
Szóval ezt nem hiszem el. Még csak négyszer voltam az órával, ráadásul az első két alkalommal csaltam, néha gyorsítottam picit. Itt valami nem stimmel, vagy ez így normális? A plusz 2 érték jelentene majd 20 másodpercet kilométerenként?
Kevés még az adat, több edzés kell, hétvégére talán tisztábban fogom látni.

zsolababe 2008.12.09. 23:18:04

lehet, hogy az a plusz ket utes szamit ennyit vagy csak jo napod volt :))) agy az is lehet, hogy en csinaltam valamit rosszul.. mert en ket hetig futottam szinte mindennap 10km felett 148as pulzus koruli ertekkel es nem volt szamottevo gyorsulas..mondjuk nem is szamitottam ra, hogy hamar menne... ha neked ilyen hamar ment akkor kicsit irigy vagyok :)

FutoBolond 2008.12.09. 23:20:58

az sem mindegy, mennyire vagy edzett.
7:30, nos arrol sokkal konnyebb fejlodni, valoszinuleg meg a keringesed-legzesed adaptalodik a helyzethez, az a leglatvanyosabb. sajnos az izmok, izuletek fejlodese mar lassab, tobb munkat igenyel, es a fejlodes sem ilyen latvanyos...

boibo 2008.12.09. 23:29:58

És Zsolának abban is tök igaza van, hogy nagyon számít, milyen napod van. A "téli nindennapos" köröm 9 és fél (nem hét :-DDD) km, ez általában 50-55 perc, de volt már 45 is, meg 1 óra 10 is.

2008.12.09. 23:30:44

Március óta futok, először csak havi 40 km-t, aztán 60-t, november már 100 volt, de az órázást csak most kezdtem.

boibo 2008.12.09. 23:36:46

@ decibells

Vigyázz, nagyon merdek ez a távnövelés! Dicséretes a lelkesedésed. De csak ésszel! Ha lesérülsz, még a 40 se fog menni.

2008.12.09. 23:37:46

boibo persze, de ezt pulzusméréssel futottam. Amondó vagyok, meglátjuk jövőhéten mi lesz.

2008.12.09. 23:39:31

Köszi az aggódást, vigyázok, február végéig biztos nem növelek!

boibo 2008.12.09. 23:41:44

Nem (csak) a pulzusod miatt kell odafigyelni. A 100 km már egy olyan szint, amihez az egész szervezetednek (izomzat, izületek, csontok) is alkalmazkodni kell. Kicsit kevés időt hagytál neki erre. Persze ha eddig is sportoltál, csak vmi mást és/vagy fiatal vagy szemtelenül, akkor ez kevésbé gond. De az óvatosság akkor sem árt.

2008.12.10. 00:01:11

Nem tudom, nálad mi a szemtelenség :), 31 éves vagyok, és épp azért kezdtem futni, mert mindig ülök, legtöbbet a munkahelyen a szgép előtt.
Egyébként én nem érzem soknak, átlagban heti 3-szor 9 km, mindig hagyva minimum egy nap szünetet. Viszont ezzel meg is vagyok elégedve, ennél több nem kell. Ha meg valami kínom van, nem megyek.
A pulzusmérést azért mondtam, mert az talán garantál némi egyenletességet, de lehet, hogy ennyit nem. Meglátjuk.

boibo 2008.12.10. 00:17:29

Oks, bocs!
Olyan vagyok már itt néha, mint (nagy)anyátok: mindenkiért aggódom, és ellátom a jótanácsaimmal, ha kell, ha nem. Csak állítsatok le nyugodtan.
A 3X9 tényleg nem sok úgy egyébként, sőt, teljesen jó. De ahhoz képest, amennyit egy éve futottál? De abban is igazad van, hogy AZ volt a "nemnormális".
Szóval: hajrá!

2008.12.10. 00:23:03

Nem kell bocs, sőt, kifejezetten jól esik, hogy valaki aggódik értem/ünk. :-))

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.12.10. 05:58:18

én meg azt hittem heti 40->60->100 kirid van, mondom vaze, de kemény! :D
megnéztem az edzésnaplóm, hát kiderült, h tök lusták vagyunk havi 60-85 kiri van meg, még sose volt 100.
majd szólok, h csináljunk egy havi100 cselendzst.

DaMartian 2008.12.10. 09:14:19

rrroka nem kell kétszer mondani, imádom a cselendzseket! Januárban meg is csinálom a havi százast, aztán meglátjuk ki mit mutat! : )
decibells
én is akkor kezdtem a céltalan kocafutkosás után rohamosan fejlődni, amikor a pulzusomat kezdtem figyelni! Kb. egy évig használtam pulzusmonitort, azóta már csak érzetre megyek, de ha már ennyit írkáltatok róla, lehet egyszer előveszem csak kíváncsiságból.. : )

zsolababe 2008.12.10. 09:38:42

az en heti atlag 80km akor ezek szerint jonak szamit? :) mondjuk most a betegseg utan csak lassan fogok visszaallni ra de azert futhatok napi 11km-t ugye?

potyesz 2008.12.10. 10:34:22

zsola, szerintem a szervezeted "nem felejtette el" ilyen gyorsan, hogy mennyit es hogyan futottal. Szeritnem siman futhatsz 11km-t... :)

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.12.10. 10:39:58

Bakker Zsola! Heti 80-as átlag? Én még az enyémet is sokallom. 3482 kmnél tartok az évben. 49 hét telt el, ez kicsivel több mint 71 km hetente.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2008.12.10. 11:05:56

én felhívom azért zsola figyelmed Ras uccsó cikkének arra a részére, hogy regenerálódás. :) bár a pulzusmérővel tudod, h fáradt vagy-e.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.10. 11:36:27

Zsola: nálam az évi 2000km az heti 40...
okés hogy kissé felborult múdon de ha végignézed a heti-km diagramjaim, egy-két hónapnál sokkal tovább sosem volt tartósan 80km körül hetente...

zsolababe 2008.12.10. 12:00:09

akkor lehet, hogy ezért fejlodtem olyan gyorsan mert azért irracionális gyors volt a fejlődés a 0ról:) azt, hogy futok napi 2 szigetet az tok természetes és nem megerolteto és ha egyszer sem futok hosszabat de mondjuk egyik nap csak 1et akkor is 70km es átlag...

DaMartian 2008.12.10. 12:03:59

Srácok, azért egész más napi 10 Km-t kocogni egyenletes "beszélgetős" aerobban minden nap, meg tervszerűen edzeni és készülni egy versenyre, résztávokkal, dombfutásokkal satöbbikkel. Az utóbbi még akkor is durvábban terheli a szervezetet, ha kilométerben kevesebb! A távolság nem minden! Szokták is mondani, hogy nem a távolság öl, hanem a sebesség! Nem lebecsülve ezzel zsola teljesítményét, hiszen dupla annyit fut egy évben, mint én (kb. 1800-nál tartok idén) én ennyi (nem tervszerű felkészüléssel 1:32-es félmaratont, és 3:39-es maratont tudok.. Ras nagyságrendileg ugyanennyi kilométerrel, de tervezett és nyilván minőségi edzéssel meg fél órával jobb maratont.. de nem mindenkinek ez a célja! Zsola azért fut, mert szeret, és mert az egészségéhez (és súlytartáshoz) kell neki!
Amíg okosan csinálja, és van elég ideje pihenni, addig szerintem nincs gond ezzel!

boibo 2008.12.10. 13:15:05

Heti hatvan körül nekem is megvan átlagban. És a legutolsó maratonom 5óra 56 perc volt
:-)P

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2008.12.10. 13:33:42

A hétvégén lesz a Börzsönyi Vulkántúra. Rá lehet fogni hogy dombedzés és pont egy maraton. Kemény lesz! :-)

zsolababe 2008.12.10. 15:43:09

Biztos nekem is lesz majd fejlodes nekem a felmaraton 1.57.50. lett, ami 7honap futassal szerintem eleg jo tekintve, hogy 33eves vagyok es most kezdtem futni... persze nekem is celom egy jo maratoni idot futni de ha 4oran belul fogom futni(akar 3.59.59 is jo) ugy, hogy kenyelmesen szenvedes nelkul, en azzal mar elegedett leszek elsore. En ezert probalok most minel tobbet futni aerobban rendszeresen, hogy ne az utolso idoszakban kelljen kapkodni es, hogy eleg edzett legyek, ahhoz, hogy ha a verseny elott gyorsitok a tempon es lesznek fartlek meg domb meg resztav edzesek, akkor ne seruljek le az edzettlenseg miatt... ennyi... egyebkent ugy tunik a sulyom miatt mar nem kell annyit aggodnom, mert szombat ota gyakorlatilag fekszem es ulok, no sport, viszont ket-haromszor annyit eszem es ossz-vissz-2,5kg-al lettem tobb, ami szerintem barkinel normalis lenne.. szoval lekopognam... lehet, hogy beallt a szervezetem :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása