Kutyák kezelése (második rész)

2009.02.13. 14:50 Winkler Róbert

A kutyákkal folytatott bármilyen interakció lényegéhez tartozik, hogy amit csinálunk, azt higgyük is el. Ha valaki fél a kutyáktól, akkor ez nagyon nehéz lesz, de nem lehetetlen. A szakértők azt mondják, a kutya megérzi az emberen a félelem szagát. Ez azonban önmagában kevés. Sokszor simogattam már olyan kutyát, amelyiktől határozottan fostam (hogy miért kell nekem ilyen kutyákat megsimogatni, ne menjünk bele, mindenkinek megvan a maga lövése), és biztosan érződött rajtam a Valentino Fear, de nem haraptak meg. A félelem szaga ugyanis nem elég nekik, kellenek félelem-gesztusok is, tehát önfegyelem és némi színjátszási képesség kérdése az egész.

A futás közbeni ember-kutya találkozásokhoz kell egy kis fajtaismeret. Nagyon sok kutyafajta semmilyen veszélyt nem jelent az emberre. Ilyenek a vadászkutyák. A vizslákkal épp az a baj, hogy barátságosan odajöhetnek megszagolni, aztán mennek a dolgukra. Az agarak valószínűleg ügyet se vetnek ránk. A tacskók is inkább a fejük körül hadonászó gyerekekre veszélyesek. A spánielek őrültek, de szinte kizárólag a náluk erősebb kutyák hozzák ki belőlük az agressziót, nem is úgy néznek ki, mint aki képes lenne emberre támadni. A foxik igen agresszívak, bármilyen kutyával képesek összeverekedni, de az emberi láb megharapása egyszerűen nem szerepel a genetikai emléktárukban. A retriverek is vadászkutyák, na egy idegen retriver az a kutya, akinek a hátán köszönés nélkül fát is vághatunk.

A pitbull durva dolog, nála gyilkosabb dög kevés van, de a pitbulltól nem félek. Legalábbis ha futok, és nem kutyát sétáltatok, mert bár ez kevésbé publikus, a pitbull inkább a kutyákra veszélyes. Hogy Kelemen Anna Zeusza miért harapja meg rendre a szomszéd nénit, megérne egy helyzettanulmányt - nyilván Zeusznak se könnyű egy ilyen gazda életmódja mellett. Egyszer tavaly a rómain jött nekem egy pitbull, éjszaka, sehol egy lélek. Felém szaladt és és mérgesen ugatott, de sikerült azonnal felvennem a guggolva ölelő testhelyzetet, és mivansziamutyikázni; fél másodperc alatt ment át farkcsóválós ismerkedésbe. Ilyenek a pitbullok. (Oké, az ökröt, aki póráz nélkül sétáltat ilyen kutyát, minimum kerékbe kéne törni, de ez a poszt az instant túlélésről szól.)

Az őrző-védő kutyák a meleg pite. Nagy az isten állatkertje, sokan gondolják, hogy nekik márpedig egy német juhászkutya kell, vagy dobermann, rottweiler, kaukázusi, sarplaninac, ilyesmi. A kutyák, akiktől konkrétan fosok, a nagy bundájú ex-szovjet juhászkutyák. Ott se szórakozok barátkozással, ahol kuvasz van. A komondorral mintha könnyebb lenne megbeszélni a dolgot, de a közép-ázsiai juhászkutya, meg a kaukázusi nekem kicsit meredek. Nem kéne tőlük se félni, de én inkább azt választom, mint hogy megijedjek.

Ha tehát se gázspray, se bikacsök, se vipera nincs nálunk, a kőhajigálástól pedig nem ijed meg a kutya, nincs más hátra, védekeznünk kell. Pitbullfélékkel a gügyögésre nagy a sansz, amúgy is ők a kutyatársadalom legegyszerűbb lényei, nagyon könnyű őket összezavarni. Fontos, hogy tudjuk, mi folyik a kutyaiskolákban, melyekben egyébként én tegnapelőtti hatállyal betiltanám a csibészelés nélküli műsort mindazoknak, akik nem igazoltan őrző-védő munkát végeznek. Hiszen egy kutyában leépíteni az ember megtámadásával szembeni gátlást teljesen kiszámíthatatlan eredményekkel járhat.

Elmegyünk tehát egy kutyaiskolába, és megnézzük, hogyan zajlik a csibészelés. Kutyák pórázon, jön a csibésznek beöltözött alkalmazott, és ordítozva, meg a csibészkar nevű párnázott készséggel hadonászva. Ez az a szituáció, amire aztán leépül a kutyában a több ezer éves gát: embert nem harapunk meg, mert akkor felkötnek a kútágasra, vagy agyoncsapnak egy barlangrajzzal. A csibészt eleinte nem akarják megtámadni a kutyák, de hamar rájönnek, hogy akkor dicsérik meg őket, ha acsarkodnak és ráugranak a karra. Van, ahol még kis bottal finoman ütik is a fejüket, hogy megszokják, és ne eresszék. Nézzük tehát meg, mit csinál a csibész, és ha őrző-védő kutyával találkozunk, hívjuk elő az emléket: na olyat ne csináljunk.

Hanem?

Ha nem gügyögök, akkor határozottan megszidom a kutyát. Micsinász, Burkus?! Ül! Helyedre! Esetleg idézhetjük Marsi apukát (azbeszt extravaganza), a szapora káromkodás is olyan dolog, ami bűntudatos szituációkat idéz fel az állatban. Főleg, ha mindezt a legkevésbé sem csibészes, hanem mérges gazdás metakommunikációval erősítjük meg.

Végül tekintsük át a legkevésbé drámai, de annál sérülésveszélyesebb kategóriát, az elkényeztetett, hisztis ölebekét. A hisztis öleb gazdája se sokkal jobb fej, mint a pitbullos, csak ő nem félelmet (a tisztelet egyik formája) akar kelteni a kutyájával, hanem egyszerűen olyan, mint a rossz politikus: nem vállalja a népszerűtlen intézkedéseket. Nem jelöl ki a kutyájának határozott tilalmakat, mert nem tudja, hogy a kutya nem főnök akar lenni, hanem azt szereti, ha megvan a konkrét, stabil helye a falkában. És bár a kutya is szereti feszegetni a határokat, és "rosszul viselkedni", de nagyra értékeli, ha nem engednek meg neki dolgokat. Ha pedig mindent megengednek neki, agresszív kis gyökérré változik. Morzsa kutyám például spicc, anyám Micikéje is, szeretem a spicceket, de már messziről látom, ha elkényeztetett méregzsákok jönnek, és inkább felveszem az én kutyámat, mert jobb a békesség.

Szintén a Rómain iramodott utánam egy acsargó bolognese: kedves kis fehér pamacs, ha normálisan nevelik, de ez nem olyan volt. Két nő sétáltatta, egy árva szavuk nem volt hozzá, miközben a bokám után kapkodott. Úgyhogy kicsit lazítottam a tempón, el ne csússzak, aztán egy lépésre megfordultam és lendületet vettem a rúgáshoz. Jól ki is jött volna egyébként, szerintem becsavarom tizenkilencről a jobb felsőbe, mint Ronaldinho, de érdekes módon a gazdiknak a pillanat tört része alatt megjött a hangjuk. És úgy üvöltöttek a kutyára, mintha meg akarnám ölni, Buksi pedig, átérezve a helyzet fonákságát, a mamihoz szaladt. Ellenálltam a kísértésnek és nem meséltem el nekik, hogy az achilles ín olyan erős, hogy autót is lehetne vele vontatni, viszont a tapadási pontoknál elég sérülékeny, a futócipőkben pedig nincs harapás elleni védelem.

83 komment

Címkék: barátok beszámoló kutya test életmód élmény tippek kutyák küzdelem hobbisták

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr72941119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missing Link 2009.02.13. 15:37:01

nagy élvezettek olvastam! az ábrák is kimondottan informatívak, nekem segítettek a saját kutyám megismerésében is még régebben, így aztán faroktartásból, testtartásból kiolvasom, mit akar, és mindig egy lépéssel előbbre vagyok mint ő.
gyakran futok kutyával a szigeten, és még anno az volt a legnagyobb meglepetésem, amikor rettenetesen vadul megugatott vkit, aki egy padon feküdt, és nyújtott... :)) ez persze neki nagyon fura volt, mondhatni abnormális viselkedés egy embertől, ezért ugatta meg, ember szívinfarktust kapott, én is, győztem bocsánatot kérni... :)) persze a kutyám is vadászkutya, életében senkit nem bántott, csak olyan támadó-jellegűnek tűnhet az ugatása. Na most már erre is odafigyelek.

Funkerman 2009.02.13. 15:39:43

Kutyát nem rugdalunk, csak a gazdáját, de azt szigorúan.

akarki99 2009.02.13. 15:44:44

Azért ez a csibészeltetős dolog szvsz nem úgy van, ahogy írod. Az agresszió eleve benne van valamilyen fokban-szinten minden kutyában. Ottóka, a fél mázsás rottweiler akkor is nekiront a neki nem tetsző-dühítő embernek, ha életében nem csibészelt még. Ugyanis erre lett kitenyésztve. De ha Ottókát elviszik kutyasuliba, és eléri engedelmességin azt a szintet, amikor már felelősséggel lehet vinni őrző-védőzni, akkor Ottóka megtanulja, hogy nem támad, ha csak a gazdi nem mondja neki, és akkor is megáll "támadás" közben, ha a gazdi azt mondja.

Abban viszont maximálisan egyetértek, hogy a gazdik nagy százaléka (nem fajtaspecifikus) teljesen felelőtlen hülye, aki azt hiszi hogy a Világon csak ő van, meg a kutyája.
Német juhászom van, 45 kiló színtiszta izom. Járunk őrző-védőzni, pont a fent leírtak miatt, azaz hogy bármilyen szituációban irányítható maradjon a kutya. Az is, de ha futó, gyerek, babakocsit toló szülő, bottal járó idős, vagy csak egy olyan ember jön, aki láthatólag fél a kutyától, akkor az a minimum hogy lábhoz hívom, megfogom a könnyű vezetőt, vagy rárakom a pórázt. Nem a kutya miatt, hanem a másik ember miatt, hogy biztonságban érezze magát. Élni és élni hagyni...

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2009.02.13. 15:50:21

@Toyo: Egyetértek, a gazda általában hülyébb, mint a kutyája.

Szerencsére nekem még nem volt kutyás kalandom, remélem nem is lesz, ilyen szempontból a Margitsziget talán egész szerencsés helyszín - illetve lehet, hogy én futok akkor, amikor kutyások nem járnak arrafelé.

☉ ☾ 2009.02.13. 15:51:48

"Fontos, hogy tudjuk, mi folyik a kutyaiskolákban, melyekben egyébként én tegnapelőtti hatállyal betiltanám a csibészelés nélküli műsort"
- te a csibészeléses, vagy az anélküli műsort tiltanád be?

Tomi 2009.02.13. 15:52:44

Nekem egy roti-németjuhász keverékem, egy óriás snacim és a kettő kölyke van. Futnál-e erre ?! :) Az utcán futhatnál, rád se rántanak, de ha piszkálod őket oszlopszaglászás közben, akkor megtudod, hogyan is morog egy élet-halál harcra felkészülő óriás snaci kan. Tehát csak védekezik. Így van nevelve. ...a kertbe viszont nem jön senki. Legalábbis mire beér a házig, erősen fog vérezni. A kert az övék, és maximálisan védhetik, nincs retorzió. ...de ugye aki más kertjében bóklászik "véletlenül"...

Egyébként a postásunk úgy fél a kutyákól, mint a tűztől, de az enyémeket szereti. Sokszor elkísérik hármasban a körútjára és akkor egy idegen kutya sem piszkálhatja a postást. Valamiért védik. Kint. :)

Tomi 2009.02.13. 15:53:29

Ja, ez nem budapest.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.13. 16:03:23

A kutyával való találkozás jelenti számomra a futás izgalmát. Nem szeretem a kutyákat, emiatt folyamatosan rosszat feltételezek róluk, de ugyanúgy részei a mindennapi futásnak, mint a dilemma, hogy sporttevékenység után lifttel, vagy gyalog másszak fel a negyedikre.
Persze a legjobb az egészben, hogy nincs az a munkahelyi probléma, vagy "powermusic", ami jobban lekötne, esetleg felspanolna futás közben, mint amikor a 80 éves 45 kilós bácsival talákozom és a tehénméretű (80-90 centi magas) 55 kilós agárszerű kutyájával este 10-kor. Mosolyom mögött mindig válogatott szidalmakat mormolok és már sokszor megfogadtam, hogy komoly hashajtóba áztatott kutyaeledelt szórok szét mindenfelé. Igazából csak az gátol meg, hogy nem látom garantáltnak, hogy a kutya felmegy a lakásba és ott fossa össze magát. A liftet meg szeretném tisztán tudni, mert egyszer így is belehugyozott egy kutya és napokig nem használtam utána.
Igazából atrocitás egyszer ért és azt is egy kb 8 centi marmagasságú, az enyhe időjárás ellenére határozottan rózsaszínbe öltöztetett gombszemű fehérszőrű lény okozta. Nem vettem komolyan és úgy elmerültem (értsd: üvöltettem) a punkzene rejtelmeibe, hogy nem hallottam ugatását, mikor észrevettem meg már valamit csinálni akart a lábamnál. Komolyan megállt a szívem egy pillanatra.
Persze a legviccesebb futóélmény is kutyás sztori. Azt egy vakvezető kutyának köszönhetem. Pontosabban lelkes és kedves gazdájának, aki nyílván hallott ról, hogy a kutyának lehet ágat dobálni, mert szereti. A szándékot értettem én akkor is, amikor egy másfél méteres 3-4 centi átmérőjű "bunkót" két kézzel és kalapácsvetőszerű mozdulatokkal akart eldobni. Pont szembejöttünk vele (akkor ketten futottunk), amikor belepörgött. Lelassítva vártuk, hogy akkor most agyon leszünk dobva vagy nem.
Innen vicces a kutya.

MP33PORTAL · http://downlinkz.com 2009.02.13. 16:05:13

Van egy kutya, amelyik állandóan megugatott jártamban-keltemben. Egyszer kétszer rákiabáltam hogy "mars helyedre te rohadt dög", azóta ha lát meg se mukkan. :D

Funkerman 2009.02.13. 16:06:30

@haan-chee: Pontosabban... általában a kutya gazdája tehet arról, hogy miként viselkedik a kutya. A szokásosan nem működő "gyereide távirányító", a következetlen kutya nevelés vagy egyáltalán nem nevelés, mind mind előfutárai lehetnek a kiszámíthatatlan viselkedésnek.
Múltkor találkoztam egy csókával... egy akita-inu gazdája és büszkén mondja, hogy "hát már nem nagyon lehet a kutyák közé vinni az övét" (1,5 évesen) én meg mondtam magamban, hogy te tényleg fasza gyerek vagy, hogy szerencsétlen jószágot még pórázon is szájvasban kell járatnod. Biztos élvezi igy a létet egy olyan kutya, ami messze földön hires arról, hogy mekkora személyiség, amelyik képes a gazdája után halni. Szóval nagy az a bizonyos állatkert, de inkább a kerités magassággal vannak bajok, úgy gondolom.

kicsitomi 2009.02.13. 16:27:30

Nem szeretem nyílt területen a kutyákat. Én horgászom (főleg), de nem kultúrgödrökben, hanem elvadult terepen, általában magányosan. Sajnos többször volt összetűzésem kutyákkal, meg a gazdáikkal is. Többször támadtak meg kutyák, volt, amelyik a patakba beugorva támadott mert a gazdája szerint "ingerelte", hogy lóbálom a legyezőbotot. A kutya szétkapta félig a bal kezem, megy egy 80e Ft értékű horgászbotot. Ronda dolog lett a vége, a kutyának annyi lett, a kezem hónapokig gyógyult. Ha kicsit is lenne a "gazdákban" felelősségtudat, sokkal kevesebb lenne a kutyás atrocitás. Arról meg könyveket lehetne írni, apróvadas területen milyen kárt tudnak tenni a kis- és közepes termetű kutyák. Nem véletlenül irtják őket a vadászok.

Lollipop (must mistake me you're the sucker) 2009.02.13. 16:33:50

Nem mondom hogy profilba vág, de azért érdemes tudni hogy a háztáji trenírozású pitbullok zöme azonnal nyakra megy. Olyan kedves természetességgel, hogy azt se mondja hozzá fapapucs.
Szóval élesben azért meggondolnám ezt a guggolva ölelő dolgot.
A legjobb módszer ilyenkor mobcsi elő, azonnal rendőrt, mentőt hív - aztán megkérdezi magától "Mit tenne egy Predator a helyemben?" - és kezdődhet az élethalálharc.
Egy tájfutó haver csak a múlt héten öt kóbor dögöt ölt le a teflon bevonatú Aithor túlélőkésével Üröm könyékén. És milyen igaza volt.
Zárják be a kibaszott dögöket este, vagy viseljék a következményeket.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 16:34:18

A legegyszerűbb, ha megállunk, fölveszünk egy követ (már ha van), a kóbor kutyák rögtön tudják, miről van szó. Amúgy jó a poszt, a gügyögés és az ordibálás szokott a célravezető módszer lenni. Közép-ázsiaiaknál necces a helyzet, ot a nagy ívben kikerülés talán...

Mellesleg egy "sétáltatott" kutya sokkal ritkábban támad meg egy idegent, inkább a kerítés mögül kiugró, területvédők a harciasabbak. Tehát a rozoga kerítés mellet csak óvatosan, amúgy meg nem futni, sétálni. Ezek az én tapasztalataim, mnt futó és kutyás.

angelday 2009.02.13. 16:36:03

@we've got nothing to lose except money: (klassz nick) én azért semmiféleképpen nem akarnék azzal a tájfutóval összefutni, vagy éppen szarni valami bokorban este. Lehet, hogy átvágott torokkal csövön lélegeznék másnap.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 16:39:06

@akarki99: Egyetértek teljesen, még azt tenném hozzá, hogy azért nem mindegy, ha vész esetén Ottóka a a futó karjának, vagy a nyakának ugrik. Mert ugye a csibészelésnél csak a karra lehet harapni, nem pedig marcangolni, ahogy az egy területvédő kutya ösztöneiből fakad. Természetesen ez a legrosszabb eshetőség.

Salvatore Bonanno 2009.02.13. 16:42:19

Nem értek a kutyákhoz, de nagyon tetszett a poszt. :-)

brigus78 (törölt) 2009.02.13. 16:46:04

Sziasztok!Én nem igazán értek egyet mindenben veled.Tapasztalatból:rotira rászóltam keményen,a saját udvaromon(szomszédé),és nem leült,inkább rám rontott.Még szerencse,hogy nem a gyerek ment ki az udvarra.Ezek a taktikák lehet a szigeten beválnak,de mit csinálsz tüzelés időszakában egy kis faluban kóborló,kiéhezett,keverék kan kutya támadása esetén.Főleg ha esetleg az épp az iskolába tartó gyereked támadja.Nehéz eset,de egyre több támadásról hall az ember.És miért?Mert szigorítani kellene az állattartást,hogy ne legyen ennyi kóbor eb.Én személy szerint kötelezném az állattartókat a csipezésre,ha kiszökik a kutyája,tudd kié,és gazdagon megbüntetni.Illetve kötelezném a kutyák ivartalanítását(kivéve tenyésztők),hogy ne legyen annyi megunt,utcára rakott állat.Plusz kötelezném évente kétszer minimum orvosi vizsgálatra.Én is kutyatartó vagyok( bár a labi nem veszélyes,családi kutyu)de vigyázunk,ne menjen utcára egyedül,mert a szomszédok sokkot kapnának a 37 kg örülök neked műsortól.Terápia kutyunak vettük,mivel pánik szerűen félek a kutyáktól.Persze nem jött be,mert mostmár őt is féltem tőlük:)Egy ilyen embernek,mint én,hiába mondod,ne féljek.:)

Krimpic 2009.02.13. 16:59:00

Ami talán nem könnyű, de jól beválhat, ha üvegnek nézed a kutyát, mintha ott se lenne, bármit is csinál, te sétálsz nyugodtan tovább. Anyám második férje nem tudott úgy átmenni a lakótelepen, hogy az összes kutya ne akarta volna megenni őt, fajtától függetlenü. Elég temperamentumos ember, viszont félt tőlük, és ez a legizgibb a számukra. Táskával harcolt velük, meg minden. Javasoltam neki az üvegtechnikát. Ott táncoltak legközelebb a lába körül, de ő csak ment tovább, mereven előreszegezett tekintettel és egy cseppet sem változó tempóban haladt tovább. Persze belül biztos be volt tojva, de volt önfegyelme és megpróbált hinni nekem, aki akkoriban 3 kutyával éltem együtt. Bevált. Utána nyugi volt a környéken. Később magam is kipróbáltam, s nekem is bejött.

Joepardy 2009.02.13. 17:09:27

a megoldás: a saját kuvaszommal futok
érdekes semmi bajom más kutyákkal

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.02.13. 17:33:01

Erre jó, ha az ember nordicwalkingol. Van nálam egy pár karbon bot titán heggyel, összeszedem a kutyákat, mint parkőr a csikket, aztán hazafelé egy kukánál lehúzom őket egy papírzsepivel.

Bár a kedves gazdikat kéne feltűzögetni, mert mi a reteknek tart kutyát az olyan, aki képtelen fegyelmezni és közterületen póráz, szájkosár nélkül sétáltat.

Tipikus eset, amikor gyaloglok, odaérek egy kereszteződéshez és bekerülök a kutya és a gazdája közé. Kutya elöl kocog, gazdi valahol a távolban andalog lóbálva az üres pórázt. Ilyenkor az okos kutya veszélyben érzi a gazdit és mindenképp meg akarja védeni. És minél kisebb a dög, annál idegbetegebb.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 17:38:17

@brigus78: Egyrészt, nem hall egyre több támadásról az ember, sőt, régóta nem hallottunk kutyatámadásról. (persze nyilván ez nem jelenti azt, hogy nem is volt.)
Másrészt a kutyatartók már kötelezve vannak a kutyák "becsipezésére", de ha Marika néninek megfial a kis keverék szukája, akkor arról senki nem tud, következésképpen senki nem kötelezi, hogy a kutyájába csipet rakjon. Esetleg az évente kötelező veszettségoltásnál lehetne elintézni, de sajnos erre még nem született törvény.
Harmadrészt, nem igazén lehet úgy szigorítani a törvényt, hogy senki nem szabadulhat meg a kutyájától aljas módon (elengedi valahol oszt jóvan), mert képtelenség ellenőrizni. Inkább a kutyateyésztésnél lehetne megfogni a végét, és az ún. szaporítókat ellenőrizni. Mellesleg, a menhelyek elbírnának a kóbor kutyákkal, lenne nekik elég hely, ha nem adná le annyi "gazda" a kutyáját. A menhelyeken lévő éllatok 2/3-a leadott. szomorú.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.13. 18:06:50

@we've got nothing to lose except money: kurvára nem volt igaza a haverodnak...
remélem a sztori ugy kamu ahogy szaglik.

kartárskám 2009.02.13. 18:35:39

Örültem a posztnak, mert én is félek a kutyáktól, pontosabban tartok tőlük. Főleg attól, hogy hülye a gazdi és akkor bizony akármi is történhet.
Futottam már nem is egyszer szép darab faággal a kezemben, abban a hiszemben, hogy ha nekem ugrik, majd keresztbe a pofájába nyomom és nem tud megharapni. Nagy marhaság vagy biztatgathatom magam továbbra is azzal, hogy bejön? Arra sajnos képtelen lennék, hogy leguggoljak egy támadó pibull elé. Szerintem ezt azért nem sokan merik.

Amerre én futok gyakran kószálnak egyedül is kutyák, párszor el is kísértek, mulatságos volt látni a különbséget a fajták között. A puli egyfolytában terelt, hirtelen előbukkanva váratlan irányokból közvetlenül a lában mellett, csoda, hogy fel nem buktam. A tacsi öntudatosan, minden elágazásnál előre ment és eldöntötte, merre van a menet, ha nem jött be, sértődött pofával csatlakozott. A boxer fegyelmezetten, lépest tartva kísért, rám is szóltak, hogy ekkora kutyát pórázon kellene vezetni és nem hitték, hogy most látom először.
Azért sokkal jobban szeretem, ha gazdával jönnek és látom, hogy hallgatnak is rá.

Nem kedvelem azt a gazdi típust sem, aki ahelyett, hogy megfogná, maga mellé rendelné, leültetné stb. a kutyát, tehetetlenségét leplezendő már messziről ordít, "nem kell félni a kutyától", na ezek az ebek ugrálnak fel sáros lábbal az emberre. Gazdi pedig olvadó mosollyal közli -bocsánatkérés helyett- csak játszani akar. Én pedig futni, ha lehetne.

NateDog · http://www.natedog.hu 2009.02.13. 18:38:58

hello!
mint laikus teljes tévedésben vagy.
A kutyaiskolában nem gyilkológépeket nevelünk hanem szigorú szabályok közé szorított őrző-védő munkára tanítjuk őket, ebben az ERESZD vezényszó ugyanúgy fontos parancs mint a FOGD.
Képzett kutya SOHA nem fog téged megtámadni magától, a gond pont azokkal a kutyákkal van amelyek laikus kézbe kerülve nem tudják tréning során ösztöneiket kiélni. Ezen öszönök helyes mederbe terelésére szolgál az őrző-védő munka egyébként...

NateDog · http://www.natedog.hu 2009.02.13. 18:41:37

hogy képben légy:
www.youtube.com/watch?v=qbqiNXwd4pc
figyeld meg az ereszd vezényszóra történő azonnali reagálást...

NateDog · http://www.natedog.hu 2009.02.13. 18:44:00

egyébként e probléma helyes megoldása az lenne ha MINDEN 15 kgnál nagyobb testű kutyát csak munkavizsgával lehetne az utcára kivinni!

_Budabitch_ (törölt) 2009.02.13. 18:48:41

Nagyon tetszik, mint mindig, Winkler úr posztja. Néha velem is nekiiramodik pár kutya, tipikusan vizslafélék, de nem zavar. A gazdik általában visszaparancsolják őket. Na nem mennek vissza soha, csak irányt váltanak. Személyes tapasztalatok, különböző fajtákkal:

Puli, tibeti terrier lábszárat csipked, nem kell komolyan venni. Gatyát bírnak rángatni a terrierek és a tacskók is, általában nem veszélyesek.

Bichonok, csivik, pincsik és egyéb cukik + flexipóráz. A 9-es fajtacsoporthoz tartozó gazdicsoport előszeretettel sétáltat 10-méteres flexipórázzal, mert szeretik azt az érzést kelteni az állatban, hogy szabadon sétál, amikor nem is. Kurva nagyot lehet esni a madzagban.

Agarak. Egyszer elszaladt mellettem egy whippet, de nem vette észre, hogy futok. Álló tereptárgynak nézett, olyan lassú vagyok. Nem ellenfél, mi se neki.

Láncos kutya véletlenül lánc nélkül. Alapszabály: a lánccal elérhető területen nem érdemes próbálkozni. Az az övé, és ha nincs rajta éppen lánc, elég hatékonyan meg is védi.

Kerítés mögött csaholó. A szívbajt hozza rám, de erőt veszek magamon és illedelmesen továbbszaladok. Bármilyen erős a kísértés, hogy bosszúból felidegesítsem az állatot, tartom magam az alapszabályhoz: minden kerítésen van lyuk, de csak a kutya tudja, hol.

A falka. Mindenféle utcakutyákból összeverődött galeri. Anyám vidéki házától a kisvárosig vezető úton szoktam néha futni, ilyenkor találkozom a galerivel. Tacskóformájú mixek, félkomondor, rendőrkutya, láncról szabadult kuvaszfélék és mindenféle, háztól elcsapott szutykos szerencsétlen. Sajnálnám őket, mert a helyi pszichopata vadőrök kifejezetten szeretnek lövöldözni rájuk, de mivel ittasan nehéz célozni, csak a fél fülüket viszi le a sörétes... de inkább be vagyok tojva. A földet szoktam bámulni. Az üldözést viszonylag hamar elunják, mert leginkább guberálni szeretnek a szeméttelepen.

_Budabitch_ (törölt) 2009.02.13. 18:52:09

@NateDog: Ne haragudj, nincs igazad. Engedelmességi vizsga, és testtömegtől függetlenül, de ez is irreális elképzelés.

2009.02.13. 18:55:14

falvak külterületein lévő kistelkek rozoga kerítései mögül ugató kutyák sem vmi biztonságosak...

mert a csórok laknak odakint, nekik meg kell a védelem.

titánhegyű túrabot azért jó ha kéznél van.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 19:00:04

Mellesleg Bajorországban engedelmességi vizsga nélkül csak próázon, szájkosárral, és tényleg megbünteik, aki nem így tesz, az vizsgával rendelkező kutya viszont póráz nélkül is sétáltatható az eb.

Tomzone 2009.02.13. 19:04:51

Az a késes tájfutó haver sztori egy nagy kamu, késsel sérülés-harapás nélkül, eleve futástól fáradt emberke nem tud kutyákat leszúrni, főleg nem valóban veszélyes kutyákat ... az igazság az lehet, hogy kedves szavakkal odacsalja őket simogatásra, majd váratlanul kivégzi őket. Az ilyen tájfutót is le kellene vadászni


Vidéken sokat futottam, sokszor találkozik az ember terepen gazda nélküli kutyákkal. Kődobálás imitálása és a nyugodt sétába való váltás működni szokott, támadó kuvasz stb. esetén ha elég közel ér üvöltve rá szoktam mozdulni, eddig szerencsére megtorpantak, kitértek bár volt olyan hogy két percen át próbált mögém kerülve támadni.

Két tényező teheti veszélyessé a helyzetet:

Ha a kutya területére tévedtünk, ekkor sokuk hajlandó komolyabban is megküzdeni a területért, ilyenkor lehetőség szerint nyugodtan elfele sétálok ha erre van lehetőség, már messzebbről jelezve hogy vettem az adást.

Ha több kutya van egyszerre (szintén gazda nélkül), hihetetlenül felbátorodnak, kisebb méretű korcsok is nagyon kellemetlenek lehetnek.

Legkellemetlenebb szitációm: 2 kuvasz, 1 németjuhász keverék egyszerre, egy tanyához közel, szabadon, aggresszívan üvöltve és rohanva felém, gazda sehol...
... szerencsére eddig még nem haraptak meg kutyák, BMWs muzsikusok sokkal veszélyesebbek

AZP-23 2009.02.13. 19:17:03

Az valódi pitbull-ok valóban nyakra mennek (így tudják elkerülni a harcban a visszaharapást) emberrel küzdelemben ez arc leszakítását eredményez. Ilyen kutyával nem fogtok találkozni! Ritkák és nagyon értékesek. Ha mégis, akkor rakjátok be egy szatyorba és vigyétek haza a gyerekeknek játszani, mert bármit tehettek velük. Minden kutya közül az emberrel leginkább együttműködők és teljes bizalommal vannak az idegenekkel szemben is. Pitbull-t nem lehet csibészeltetni, mert sokkal inteligensebb, minthogy ilyen baromságba belemenjen (átlátja a helyzetet). Elfajzott, gyengejellemű korcsok a gazdi kedvéért megteszik, de ebből bármi kisülhet, erre ne alapozz. A kutyatrénerek között még nem találkoztam olyannal akinek az inteligenciája egy átlagos pitbull-ét elérte volna. Az átlagos (kopasz) gazdiról pedig inkább nem írnék. A pitbull-al nem kell gügyögni. Köszönj szépen és értelmesen mond el mit szeretnél, ha legugolsz és odanyújtod a kezed, hogy megszagolhasson, azt értékelni fogja. A legugolás azért is előnyös mert így nem lesz koszos a nadrágod, a füled kicsit nyálas lehet a puszitól, de akkor legalább büszke lehetsz magadra, hogy kiérdemelted egy pitbull figyelmét.

Neil75 2009.02.13. 19:20:20

Üdv!

Két dolgot nem értek. Ha valóban elmentél megnézni egy "csibészelést", akkor hogyhogy nem hallottad és láttad, hogy a kutya, miközben nekiugrik a segédnek, a gazdájától a "Csibész!" utasítást kapja? Ergo, ha nem bolond a kutya(az esetek 99%-ában nem az), nem fog neked ugrani. Tudom, mit beszélek, én is segédeltem sokáig. Sőt, nekem is volt "őrző-védő" kutyám, aKit csibészeltettem, soha, senkit nem harapott meg, és nem miattam, egyszerűen nem.
A másik:bolognese. Miért a kutyával akarsz keménykedni? Miért nem mentél oda az idős hölgyekhez(ismerem a típust és lábrázást kapok tőlük) és vontad őket kérdőre, hogy ugyan, miért nem tartják pórázon a kis kedvencet, ha már ily antiszociális?
Egyébként, a postod többi részében majdnem teljesen igazad van. Ugyan, a pitbullokat kicsit félreismered, de nem hiszem, hogy neked szakértőnek kéne lenned a témában(nincs pitbullom).
Amúgy gratula, néhányszor felröhögtem, ahogy magamra ismertem futás közben :)
Üdv
Neil

Arthur Dent 2009.02.13. 19:40:43

Tapasztalatok:

Egyszer egy csapat németjuhász szerű támadt rám. Sose gondoltam volna, hogy így át tudom ugrani a kerítást.

Egyszer egy kaukázusi jött hozzám amikor leszálltam a bringáról, hogy szereljem. Próbáltam vele barátkozni, de amikor fel akartam szállni a biciklire nagyon morcos lett. Percekig keringtünk, úgy, hogy a bringát próbáltam közöttünk tartani. A nagy ugatásra jött még vagy 10 kutya, szerencsémre elkezdett velük foglakozni és le tudtam lépni.

Egyszer télen a bányatavak körül futottam Csepelen és jött egy falka kóborkutya, de csak kiváncsiak voltak rám. Körbevettek, próbáltam barátkozni, sokáig kisértek, de nem szeretném újra játszani.

Amerre futok esténként rendre összefutok egy nagyobbacska kölyök kuvasszal. Még megijed, ha lehajolok kőért. Éreztetni kell vele, hogy én vagyok a főnök, de mi lesz majd ha nagyobb lesz?

Egyszer tekertem fel egy dombra vidéken. Szemből lendületből rámugrott egy boxer, úgy, hogy hátraestem. De csak játszott.

Volt egy Néró nevű öreg félig vak vadállat ami szétrágta folyton a kerítést, hogy futót ehessen. Egyszer kiszabadult a kerítésen és neki akart ugrani az elöttem futónak. Az akkorát sikított, hogy Néró alig találta meg vissza a lukat a kerítésen.

Ki érti ezeket a hülye kutyákat?

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.02.13. 19:49:21

@akarki99:
Szia!
Mennyi idős korában kezdted kiképeztetni a kutyusodat?
Szeretném,ha az enyéimtől se félnének,mert bár még csak 4 és fél hónaposak,de már közelítik a 30 kilót,és ha minden igaz szép nagyok lesznek.Az sem árt,ha irányítani is tudom ezt a két óriáscsecsemőt... :DDD

ostván 2009.02.13. 20:16:35

Manapság sok a kutyatámadás, mert a kutyának nem magyarázták el kutyanyelven, hogy ki a főnök. Fontos tudni: a kutyák között azt fogadják el erősebbnek, aki többet tud vizelni. Mióta a WC-k a lakásban vannak, és az emberek nem pisilnek a kutya előtt, az eb nincs annak a tudatában, hogy van tőle erősebb a rangsorban. Javaslom a kutyagazdáknak, hogy ezt a ceremóniát néha játsszák el a kutya előtt. Elsősorban fiatal, kb 6 hónapos kutyák esetében, de később sem árt ismételni. Ez sokkal hatékonyabban tudatosítja a kutyában, hogy ki a főnök, mint egy kiadós verés! Sok későbbi konfliktust lehet vele megelőzni!

akarki99 2009.02.13. 20:23:55

Domesticdragon 2009.02.13. 19:49:21

Kb. 3 hónapos korában (oltások után) mentünk el "kutyaoviba", azóta majdnem megszakítások nélkül jártunk suliba, bár 2 hónapja sajnos hanyagolnunk kell.
Én mindenképpen ajánlom a sulit, de azért figyelj oda, mert elég sok a kókler, és hallani rémtörténeteket is, szóval úgy válassz sulit-oktatót, mintha a gyerekednek keresnél iskolát.

manager2008 2009.02.13. 20:35:06

Jó a szöveg, a hozzászólásokban néha látok egy egy téveszmét.

Kertvárosban sokszor hiba, hogy a kutya a rossz kerítés miatt kijár az utcára és "magához veszi " az utcát is mint őrzésre érdemes területet.
Itt nem javasolt futkározni, mert egy csomó rosszulképzett kutya a futó áldozatot próbálja elkapni. Ha megálsz és szembefordulsz vele, van némi esély hogy nem fog rád.
Nekem volt már több németjuhászom, airedale terrier, két dobermann, dalmata, óriás schnauzer.
A mostani kutyám egy ajándékba kapott közép-ázsiai juhász, messze ver minden fajtát amit eddig megismertem. Ritka intelligenciával és önállósággal rendelkezik.
Egy biztos hogy a telekhatárokat ismeri Budapesten is és a vidéki farmomon is.
Ember ne is próbálkozzon a behatolással ha nincs nála M16 os, Uzi, vagy gránátvető.
Minden szarakodás nélkül fénysebességgel lerohanja a behatolót felborítja és ha nem marad mozdulatlan akkor hamarosan az lesz. Ha több ilyen kutyát tart valaki és nincs kiképezve, akkor a behatolóból csak a cipő gumi talpa marad. De sétálni lehet vele, nem bánt se kutyát sem embert, abszolút barátságos, pontosan tudja hogy ez a terület nem az övé (utca, erdő, stb.)
A lányom nyugodtan sétálhat vele a Hüvösvölgyi erdőben is, 10 méteres körben nem mehet oda senki hozzá, nem támad akkor sem, csak szembefordul a veszélyesnek itélt emberrel és "kérdőre" vonja. Nekem az a véleményem erről a fajtáról, hogy a többi kutya ehez képest játékszer. Ezt nem kell csibészelni, nem is szabad, mert akkor a rossz időben rossz helyen lévő ember esélytelen, ha nem képzett kutyakiképző aki jól bírja a kutya támadásokat, mert ezzel a fajtával szemben hibázni nem lehet. Mivel hatalmas szőre van, a rövidszőru kutyáknak lehetnek pitbull, dobermann stb nincs esélyük sélrülések nélkül megúszni atlálkozást ha ők támadnak. Hatalmas és erős álkapcsa van, határozattan és pontosan harap. Az egyik dobermanommal is összeverekedett eleinte, de a dobi hamar belátta hogy ezt nem kell szorgalmazni. Később a közép-ázsiai "röhögve" tűrte ahogy a dobermann örjöngve tépi a nyakán a szőrt majd megfulladva a sok szőrszáltől. Az egyik idióta személyiségzavaros, kompenzációra éhes vidéki szomszédom kifejezetten kutyák elleni verekedésre szoktatta két boxerét. kőkemény agyament kutya mindkettő, emberre nem veszélyesek, de kutyákra igen.
Amikor az én kutyámat is megpróbálták ketten egyszerre elkapni, kicsit megrémültem, de mivel mesze voltam tőlük nem tudtam csinálni semmit. De cirka 20 másodperc alatt szétkapta mindkettőt, és csak azért élték túl, mert odaértem, kilukadtak vagy ö helyen, lehetett stoppolni őket. Volt olyan hogy a vadhálóból épített kerítésen próbálta áthúzni a boxert, úgy hogy a boxer közben a levegőben lógott. De nem tanult az esetből, azóta is próbálkozik, ezért hetente kilukad rajta ez az, ezért dupla kerítést kellett csinálni.

De bármikor rohangálhatnál előtte, körülötte közterületen.
Megjegyzés: ha nincsenek meg a feltételei, városba ne vegyen közép-ázsia juhászkutyát, mert sem a kutyának sem a szomszédoknak ez nem lesz egészséges.

portis · http://www.online-szallas.com 2009.02.13. 20:37:55

Én gombászni szoktam ...néha összefutok örjöngő kutyákkal . Kezembe veszem a gombásztőrömet , és azt mondom a kutyusnak -gyere csak blöki mindjárt kibelezlek- valahogy mindig megértik .
Mondjuk komolyan is gondolom , leszurnám mint egy malacot.

boibo 2009.02.13. 20:51:42

@angelday:
Józsi!
Írjál már egy macskás posztot!
Egyrészt: látod, milyen népszerűek ezek a kutyások.
Másrészt: mi, macska-gazdik se maradjunk már le az adomázásban! Nehogy már!
Hol itt a demokrácia?!

herut 2009.02.13. 21:08:08

A saját kutyámmal nincs gond,csak ha bárki bejön a lakásba,megmozdul,de ha ül nyugodtan,megszaglássza és csendben van.Egyébként minden körülmények között vadul védelmez,úgy a lakást,mint a kertet,avagy személyemet. Kifejlett alfa hím.Közepesen félelmetes...A lába olyan,mint a PAX betét,5,5kg élősúlyú,27,5cm marmagas.Törpe pinscher.Szereztem rinocérosz bőrből készült hámot,úgy tervezem négy-öt főt szánkón elhúz.Semmiért nem adnám!Ő családtag!A neve Centike,nyolc éves .

harcsaparcsa 2009.02.13. 21:20:02

Azt azért Winkler barátunk se gondolta komolyan hogy most meg fogja rugni azt a kutyát :)

En egy kóbor kutyát fogadtam örökbe és ha nagyon felelős kutyatartó lettem volna, akkor nem érhettem volna el hogy ma minden gond nélkül sétáltathassam a kutyámat, mert annyira bizalomhiányos volt hogy kepés volt bárkit megugatni. Volt egy pár alkalom, hogy megtámadott embereket, de inkább csak kisebb nagyobb ijedtséget okozott, nem harapott, csak inkább "védekezett". Mindig azt mondtak hogy kössem meg, meg szájkosarat neki, de most mar fel se tevődik az ilyesmi, egy igazán jó kutya lett.

A kutyáktól való feleletemhez annyit tudok hozzáfűzni hogy tudom hogy mi az; én is rettegtem toluk, de most már nem tudok felni.. ehez az is hozzátartozik, hogy nem keresem azokat a helyzeteket amikor kihuzatom a gyufát: nem szaladok a kutyák mellett, nem hadonászok, nem kiabálok... ezeket meg lehet szívlelni és a hajógyári szigeten nem biciklizni és nem futkosni..

angelday 2009.02.14. 10:21:33

@boibo: a macskák képtelenek futni. Ha a lakásban futok, akkor általában megkerget viszont. Az nice.

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.02.14. 10:58:27

@boibo: @angelday: Éljenek a cirmosok!
Az dzsungelcicám igenis jár velem futni!!!!!!!!!!!!!!
...de csak akkor,ha terepen indulok el,valamiért szeret a szántóföldeken kolbászolni utánam,vagy a mezei pockok után......

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.02.14. 11:02:17

@herut: Nekem is volt törpe-pincherem-két hétig,kimenekítettem egy szaporítótól-,az volt a legnagyobb röhögés,amikor kipróbálta a futópadot!!!!Sírtam a röhögétől,mikor láttam rajta,hogy tetszik neki,mert várta,hogy bekapcsoljam!

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.02.14. 19:37:16

@portis: gombásztőr? Biztos van ilyen, én mégis jót nevettem rajta. A gombászok nem galamblelkű jóemberek? :)))

A tájfutós gyerek az öt lebökött kutyával szerintem gerilla-marketing, mert én rögtön meg is néztem az aitor tőröket a neten. :)))

HelloJozsi 2009.02.14. 20:35:30

Azért "bírom" az olyan kutyásokat akik ilyen roppant büszkék rá, hogy mennyire kemény a kutyájuk. Kívánom nekik, hogy találkozzanak pár hasonló "jófej" kutyával.
A pesti kutyás meg külön állatfajta...
www.bebielefantok.hu/archives/2009/01/16/Kutyasok/

Dingo 2009.02.16. 07:46:00

Muhhhahhaaahhaaahhaaahhaahaha!!!!
Ennyi marhaságot már rég olvastam!
A poston már csak a kommentek tesznek túl...
Ez már a népbutítás kategória, és ez a nép elég hülye anélkül is.
Sok "maunikán" szocializálódott tudatlan...
Sírok b+!

Guga 2009.02.16. 09:29:14

a legtöbb, állat áltak okozott emberhalál (a sebesülésekről nem is beszélve) Európában a kutyákhoz kötődik. A leggyilkosabb állatfajta, amiről kizárólag a gazdájuk tehet. Itt is éves rendszerességgel megölik az öreg néniket, kisgyerekeket. Ezek közül bizony szép számmal akad az (elméletileg) jól idomítottak közül. A gyerekszerető pitbullról annyit, hogy pár éve pl.egy - a gyerekkel együtt felnövő pitbull - egy 2éves kislányt tépett szét. Idomított dobermannok saját gazdájukat tépték halálra, szomszéd öreg nénit megették a kiszabaduló kaukázusi juhászok, stb...
Soha nem a kutya hibás, hanem az olyan elbizakodott tökfilkók, mint manager 2008 meg még páran itt, akik azt hiszik, hogy a kutya MINDIG szót fog majd nekik fogadni. Hát nem fog mindig.
A kutya: állat - és bármilyen értelmes is (voltak kutyáim) ez a tény nem változik, hiába lesz a gazdi szemefénye. Van, hogy nem tud parancsolni az ösztönöknek.

Az a gazdi, aki meg az áldozatot megfeddi, hogy "idegesítette a kutyámat a furcsa mozgásával" egyszerűen börtönbe való. A társadalomban nincs helye.

Edward Nygma 2009.02.16. 10:45:06

A macska rendkívűli pszichés veszélyt jelent a futókra nézve, ugyanis a következő olvasható ki a pillantásukból:
"Ez hülye, beöltözik meg rohangál, mikor szépen, nyugodtan ücsörögni/heverészni is lehet"
És rögtön felmerül, hogy talán igazuk van...

Matfu 2009.02.16. 10:54:24

Mér', Dingó, te mi vagy, Csányi Vilmos...?
(A komkrétumok nélküli fikázó hozzászólásodat valóban megérte begépelni...)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.16. 11:40:00

@Matfu: ugyan már, csak nem képzeled, hogy megérdemeljük ezt a tudást? :DDD
érdekes, hogy ez a két kutyás poszt hogy előhozta az ősi félelmeket a pszichopatákból.

Matfu 2009.02.16. 12:00:18

@rrroka: ja. Meg Winkler nem is írt már pár könyvet a kutyákról.

bagameeri 2009.02.16. 14:18:50

Manager egyetértek.Megfelelő feltételek nélkül ne tartson senki közép-ázsiait-(sem más keleti pásztorkutyát).
Én is gazdája vagyok egy 2éves ázsiai kannak,problémám eddig nem volt vele,de sétálni maximális körültekintéssel,duplapórázon,általában szájkosárral viszem,mivel ellentétben a tieddel,ő magáénak érzi a sétaútvonalakat,meg úgy általában az egész környéket..Járókelőkkel nem foglalkozik,ha megfelelő távolságban vannak,ez nálunk is 10m kb.Futni,ugrálni tuti nem lehetne előtte.Viszont egész egyszerűen,aki ilyen kutyát tart,az kerülje el a sűrűn látogatott helyeket,és akkor nem lesz semmi gond.
A szájkosarat is csak a kedves kutyástársak hozzáállása miatt kellett bevezetni ,ugyanis 75%-ban póráz nélkül hagyják rohangálni bármilyen fajtájú ebüket,bárhol.Annak ellenére,hogy a környéken van egy kijelölt, 2 hektáros kutyafuttató hely is,ahol ezt megtehetnék.
B.....k rá,hogy esteleg valaki tart a kutyájuktól,vagy szimplán nem kedveli az állatokat,másrészt nem mérik fel,hogy egy más kaliberű ebbel találkozva komoly veszélynek teszik ki kedvencüket.Mert azt mondanom sem kell,hogy visszaparancsolni alig néhányuk tudja csak az ismerkedni vágyó négylábút.
Találkoztunk már ránk "támadó" serdülőkorú csivavával,fogócskázni kívánó labradorral,szélesre tárt kertkapun kirohanó kaukázusival(ez egy kicsit keményebb dió volt,de megoldottuk),nemcsak,hogy póráz,de nyakörv!! nélkül futtatótt pireneusi hegyikutyával.
Aztán miután nemrég a gazdája általi:-"majd megvédi magát,nem nagyon tudták eddig megszorongatni"-kommentár kíséretében szabdjára engedett,egyébként karakán németjuhászt kb.6másodperc alatt darált be a kutyám,úgy döntöttem,inkább én engedek.
Maximum szájkosárral majd csak birkózni tud.Szinte bármely más fajta ellen elég lesz az is,lévén egy 75kg-os,kőkemény, foxterrier fürgeségű kutya.
Megjegyzem,van néhány-bár kevés-ellenpélda is.Múltkoriban összefutottunk egy láb mellett haladó,rendkívül fegyelmezett,feltehetően kiképzett
malinois-t sétáltató sráccal,aki ahogy észlelt minket,azonnal felcsatolta a pórázt.Pedig nagy valószínűség szerint azon kevesek közé tartozik,akik 100%-os biztonsággal írányítják ebüket.

Amúgy pedig:Dingo nem csak,hogy Csányi Vilmos,de egyben Konrad Lorenz is lehet..:D

lostrider · http://apamsecret.blog.hu/ 2009.02.16. 15:19:48

Messzire nem akarok elkalandozni, de a kutya-kérdés az, ahol két szélsőséges álláspontnak lehetnek vérmes háryjánosai: centike múltkor lebontotta a vasfüggönyt, miatta haltak ki a mammutok és rettegésben tartja a szomszéd grizli medve tenyészetét; illetve haver (beképzeltebb álmodozás esetében: én) puszta körömmel belezett kaukázusi pitbullt, menza-kanállal eszi ki az élő doberman agyvelejét és pillantással ragadja meg a ló méretű ebeket és fellövi őket a sztratoszférába. Túlzások, költések, és nagyon is valós érzelmek. Mert ki ne szeretne gumi tarzan lenni, amikor faluszélén két-három kutya acsarkodik? Vagy csak futás közben, fel nem ismert metakommunikációs jeleket sugárzó kutya száguld felé? A kutya attól nem ijed meg, hogy az én haverom a tájfutó… Meg nincs gyalogsági tank, ha már a verbális eszközök nem segítenek. Mint a fenti írás és a hozzászólások is alátámasztják, biztos módszer elijesztésre nincs, és még csak nem is kapható. Hát? Maradnak az internetes karakterek, meg a félelem. És mindkettő agresszióba csaphat át: virtuálisan vagy valóságosan. Persze a kutyást sem kell félteni, mert ő meg hirtelen a nagyon idomított, nagyon aranyos, soha-senkit-nem-bántó kutyájával jön elő, hogy ezeket, akkor most miért? És még a vadászok is? Hát akkor az ilyen aljas (táj)futókat kéne szívlapáttal telibe… És ha te Rambo, akkor az én kutyám meg Chuck Norris, pörgő harapó ugrás, ugye ismerős az óvodából: de az én bátyám erősebb a te apukádnál, be-be-be!
Ha hagyjuk, és csak ezt a két tábort hagyjuk kialakulni, akkor keresztet vethetünk az értelmes párbeszédre. Nem tudom, hogy a bejegyzés célja mi volt, mert túlélési útmutatónak szerény (lehet, hogy nem lehet, mert nincs több, de ha akkor egy ütős kezdéssel ismerjük be ezt a kudarcot, vagy a végén legalább tanulságnak fűzük oda, csak gy.k. nekem), történetnek lehetne anekdotikusabb (hozzászólásoknál akár mívesebb nyelven, talán egyszer még Tóth Béla II válogatásába is bekerülve), személyes vallomásnak pedig én többet várnék (már ha ez érdekel valakit).
Persze blognak nem célja, de jó lett volna bizonyos pontokra kultur-karókat leverni, és aki ezen kívül játszik, az a csúnya bácsi meg a csúnya néni: 1) kutyába rúgni tilos! (Gazda nálam véleményes, konkrétan megtenném, általánosságban elítélném, gyakorlatilag meg eszembe se jutott még.) 2) kutyát felügyelet alatt sétáltatunk (ez idomítási foktól függően lehet póráz, láb melletti séta, de egy üres mezőn eresszük szabadon, ha biztosak vagyunk benne, hogy vissza tudjuk hívni, mondom: ha biztosak vagyunk benne, stb.) 3) igenis kell az állami fellépés a kóbor vagy annak látszó kutyák ellen (most lehet köpködni, de az azért nem normális, hogy a már mások által is emlegetett ürömi résznél nem lehet átmenni, vagy ha igen, akkor is ott figyel egy kis zseb csoki…). Uff.
Ha ezeket betartanánk és betartatnánk, akkor talán van esély arra, hogy nem csak vadakra és vadászokra oszlana a kutya-kérdésben hozzászólók tábora. Na jó, ha legalább csak elfogadnánk… És akkor egy ilyen bejegyzésre is csak egy-két nyelvtani szőrözés lenne a reakció.

jacky13 2009.02.16. 16:22:46

@AZP-23: "A kutyatrénerek között még nem találkoztam olyannal akinek az inteligenciája egy átlagos pitbull-ét elérte volna."

Hát lehet, hogy a te köröd ilyen, sajnállak. És szerintem nem kell ugy ellenni a pitbullokkal ahogy te elvagy. S menj már az ilyen dumákkal , hogy rádront egy pit és kiérdemled a figzelmét. Megkérdezném, hogy te mennzire állsz közeli kapcsolatban a kutyákkal. Lehet te is ilyen "5 kutyát szúrt le" típus vagy....

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.02.16. 18:50:05

Én egy T-72-sel szoktam sétálni. De tekintettel vagyok másra is és csak lassan megyek, a csövét bedugtam egy pöttyös labdával, nehogy lőjek vele. Igazából nem jó semmire, de legalább van. Ez jutott eszembe bagameeri levelének olvasásakor. Ilyen antiszociális kutyát miért veszel? Ez csak költői kérdés, a válaszokat tudom. :)))

bagameeri 2009.02.16. 22:38:40

@BGy: Nem antiszociális,hanem domináns.Kiskorában összeszoktatott kutyákkal és emberekkel,valamint szukákkal szemben barátságos.
Az idegen felnőtt kanokban vetélytársat lát,mint általában minden pásztorkutyafajta.Egyrészt területőrzésre vettem,másrészt,mivel a közép-ázsiai juhászkutya őrizte meg leginkább ősi karakterét(szervezetten tenyészteni csak a 80-as évek elején kezdték),ezért mentes a tömegtenyésztés minden "áldásos" hatásától.
Gondolok itt lógó csípőjű,dysplasiás német-juhászokra,ekcémás shar-peiekre,asztmás angol bulldogokra,daganatokra,keringési problémákra hajlamos boxerekre,és masztiffokra,ideggyenge szetterekre és spánielekre,stb..Szóval néhány kistestű,ritka terrierrel együtt messze ez a legegészségesebb fajta.
De minek is írtam,úgyis tudod a választ...ha-ha-ha

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.17. 05:33:31

@bagameeri: ha területőrzésre vetted, akkor minek sétáltatod? hogy vagizz vele, meg hogy fenyítsen másokat.
nekem is nagy kutyám van, házőrző, sosem jutott eszembe, hogy kivigyem sétálni, hisz nem szokott hozzá.
lassan kialakul az a véleményem a nagykutyásokról, mint boibonak a sok kütyüvel rendelkezőkről...

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.02.17. 09:22:10

Szerintem ennek a bejegyzésnek a harmadik részére semmi szükség nincsen. Már se a Nike-t, se a futást nem reklámozza. :)) kutya.blog.hu

Zime 2009.02.17. 10:07:00

@lostrider: Nálad a pont, maximális egyetértésem!

bagameeri 2009.02.17. 12:08:43

@rrroka: Azt olvastad,hogy reggel-este viszem,hogy fenyítse a környéket?másold már be légyszíves,kezdek szenilissé válni...
MIvel parkerdő szomszédságában lakom,van kedvem hetente-kéthetente kimenni,sétálni a kutyával,főleg estefelé,mikor kevesebben járnak.Minden bizonnyal azon keveseknek is vagizni akarok.Főleg a túrázó nyugdíjas házaspárok előtt akarok nagyfiúnak látszani..:)nyilván.
Amúgy meg a séták jók arra,hogy az ember szorosabb kapcsolatot alakítson ki kutyájával.
De mivel te valószínűleg napi néhány percben a kutyád elé lököd a moslékot,aztán meg sz..sz rá,hiába taglalom...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.17. 14:59:06

@bagameeri: arra célzok, hogy ha veszélyes a kutya, akkor talán nem kéne kockáztatni! illetve hogy én nem kockáztatnék. te még azok közé tartozol, akik oda is figyelnek a kutyájukra, ezzel csökkentve a kockázatot, de az attól még van, hiszen magad írod, hogy a területet véd ott is ahol már igazából nem kellene neki.

sunblind 2009.02.17. 17:31:09

" ... becsavarom tizenkilencről a jobb felsőbe, mint Ronaldinho ..." Mennymáá :D
Namosmáá kicsit jobb, azéé még fosok, nem lehetne, hogy végigfutsz a szigeten, és a barkácsárúháztól felhívsz, hogy van-e ijesztő állat a környéken? :) ... méénem vettek nekem anyámék sose kutyát. Ez tökre kimaradt az életemből. Eszem megáll. Bezzeg a rohadó, sportkipufogós ladát már ötévesen kormányoznom kellett apám öléből.

bagameeri 2009.02.18. 12:04:36

@rrroka: Igen,ebben is van igazság,viszont szerintem egy nagytestű őrző-védő kutyánál eleve fennáll némi rizikó még ha ki sem viszed,hiszen akár ki is szökhet,ha hajlamos rá(szerencsére az enyém ezt sosem próbálta),vagy pl. a kaukázusi,amit említettem,úgy rohant ki az udvarból,hogy megzavarodott a kapunyitó elektronika,és szépen kitárta a kaput:)
Amúgy az indexen most olvastam,hogy egy uszkár leharapta a gazdája orrát,amikor a nő bevitte az ágyába..:)aztán kihívta a rendőrséget,hogy szerezzék vissza az orrát:))szóval nem kell ehhez sem közép -ázsiai,sem kau,sem kuvasz:)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.18. 13:07:54

@bagameeri: érdekes hogy ezt a szökés dolgot említed, a mi kutyánk sem akar sosem szökni. múltkor nyitva maradt a kapu, rá se nézett. szerintem a kerítést is át tudná ugrani, de ugrani a tíz év alatt egyszer láttam, most nyáron, amikor átívelt szép kecsesen egy újan épült métere falat a kertben. meg is lepődtem rendesen.

AZP-23 2009.02.21. 15:41:59

@jacky13:
"Hát lehet, hogy a te köröd ilyen, sajnállak. "
Ne engem sajnálj, én megszoktam a hülyéket, szegény kutyákat sajnáljuk együtt, akiket német juhász idomárok kezére adnak. Tudom (mert mondták...), hogy van másfajta trainer is, felénk mind egyforma.
Nem "vagyok el" a pitbullokkal, pitbullnak lenni egy lehetőség, ahogy embernek lenni is. Sajnos nagy divat manapság a tartásuk. Az emberek felelőtlenek, szaporítanak olyan vonalakat amit nagyon nem szabadna pl. pár éve, gazdára támadás miatt elaltatott ivadéka, maradandó sérülést okozott a gazdájának, hasonlóan mint a mostanság olvasható ágyban orrleharapós eset.
Mennyire állok közeli kapcsolatban a kutyákkal? Tudnék mesélni..., de megítélni ezt nem tudom, mert nem tudom másnak mi a közel. Talán elég közel, mert általában gazdik nem szokták érteni miért viselkedik a kutyájuk úgy velem, ahogy mással még soha.
"ilyen "5 kutyát szúrt le" típus vagy"
Kés mindig van nálam (pl. CQD Mark V, Surefire Delta). Ember ellen örömmel használnám, de ha kutya ellen kellene azt szégyellném és nagyon sajnálnám.
Arra próbálok biztatni mindenkit, hogy próbáljon meg a másik lény iránti tisztelettel, mint egyenrangú fél közeledni a kutyákhoz. Megéri, sokat lehet kapni! Természetesen a viselkedésükkel tisztában kell lenni, mert köztük is vannak, gyenge képességűek, örültek, gonoszok, ha kevesebb is mint a mi fajtánkban.

bodlac 2009.02.21. 22:12:54

Én mindig szögbelövővel járok (Hitachi NR90GC). Bármilyen emlős ellen örömmel használnám, de fát, bokrot nem bántanék vele, azok olyan békések.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.23. 05:46:42

@bodlac: nana, azért ha egy vadabb tölgy jön szembe a kedvenc futóösvényeden...
nálam meg mindig van egy vad kóborkutya (MOR zs I) . ha késes ember jön velem szemben rögtön rádobom.

zsolababe 2009.02.23. 06:24:20

tegnap reggel szembejott velem futas kozben egy messzirol igen cukinak kinezo kutya. Ahogy kozelebb jott lattam, hogy tenyleg cuki.. gondoltam itt baj lesz.. akutya csak jott es agresszivan csovalta a farkat... majd miutan a leguggolos modszerrel probalkoztam es a gugyogessel..orvvul kepen es kezen nyalt... gondoltam felrugom a kutyat is meg raszolok a gazdajara is..meg eloveszem a kest es lehajolok koert is azutan beiratom orzo vedo iskolaba.. de rajottem, hogy felesleges..semmi nem fog hasznalni neki..biztos, hogy a kovetkezo futoval is ugyanezt fogj csinalni...jah kerem.... a kutyakkal vigyazni kell :)

DaMartian 2009.02.23. 11:18:52

A post óta máshogy nézek a kutyákra futás közben, de még mindig nem akart megtámadni egy sem.. : )

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.23. 11:57:48

@DaMartian: vicsorogva, késsel a fogaid közt?

boibo 2009.02.23. 23:02:05

Ez félig OFF (mert nem futós, viszont kutyás)...

napirajz.hu/archives/2009/02/06/NEDVES_ORROK/

... de azért jó volt! :DDD

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.24. 05:23:25

@boibo: nézd meg a 94. hozzászólást! :)

Dingo 2009.02.24. 07:49:43

@Matfu: Az, hogy nem vagyok professzor, semmit nem változtat az itt leírtak tudománytalan, blőd jellegén. Sőt az én igen alacsony IQ-m tükrében még szomorúbb a dolog. De attól, hogy én hülye vagyok más nem lesz okosabb. Egyébként szerintem Csányi is sírna, sőt Lorenz is...

jacky13 2009.03.07. 22:03:20

@AZP-23:
figyelj, szerintem 1 kutya akármenyire is aranyos meglehet az esélye annak, hogy bekattan. Azt meg nem értem, hogy miért osztod a trénereket így fel. Szerinted 1 olyan tréner, aki németjuhászokkal foglalkozik nem tud betanítani egy más fajta kutyát? Az igaz, hogy nem minden kutya 1formán gyors felfogóképességgel rendelkezik, de attól még simán lehet őket követelmények elé állítani,akármilyen trénerrel. Ha felétek ez úgy megy akkor nem tok semmit szolni... Viszont azt még hozzátenném, hogy a kutyákot akármennyire is szeretjük meg tiszteljük azért én többre tartom az emberi életet!

Prophet 2009.05.08. 22:40:26

Engem egyszer a Damjanich utcában támadt meg egy nagy, barna kóborkutya. Amíg hívtam a sintéreket, az esernyőmmel tartottam vissza. Lehet, elszabadult valahonnan, de én akkor is ilyedt voltam!

manor 2009.05.09. 11:57:29

@Prophet:
aha, ez a Damjanich utcai majomkutya, centrifugával a hóna alatt különösen veszélyes

Vegyi Ali 2009.05.10. 16:59:29

Nekem a háromkerekű motorral kavaró gyerekemnek ugrott neki egy öreglány személyiségzavaros keveréke. Szerencsére pórázon volt, olyan gyors volt, hogy mire felfogtam, rég késő lett volna. A vénasszony meg elkezdett magyarázni, hogy a gyerek (3 éves) a hibás, mert a motor kerekeinek a zaja miatt volt az egész!!!! Na ha ekkor a feleségem nem rángat el akkor mindkettőt (öregasszony&beteg kutya) agyontapostam volna.

neltarion 2009.08.29. 03:17:12

Én a pitbullos résznél lefordultam a röhögéstől a székből:D " a pitbull durva dolog" ezen hasaltam... szerintem ez a srác asszem robi, elég érdekes úgy kutyás cikket írni h elfogult vagy különböző fajtákkal szemben, ez a pitbull utálatod különösen nem tetszett. Előbb nézz utána, vagy tájékozódj egy-egy fajtával kapcsolatban mielőtt ilyen flegmán fikázod és rontod a sajnos amúgy is rossz népszerűségét. Szerintem többet tettek már az emberért mint ezek a "kedvtelésből" (divatból) tartott ölebek akiket mindenki imád meg babusgat. Mi az h a pitek a kutyatársadalom legegyszerűbb lényei? Semmit nem tudsz az ilyen kutyákról de még kutyás magazinokat sem olvasol. A legtöbb agylity, őrző védő és fegyelmezettségi versenyt pitbullok nyerik csak h felvilágosítsalak. Amerikában a rendőrkutyák és drogkeresőkutyák 80% -a pitbull. Az I. világháború legtöbbszörösen kitüntetett állata egy Amerikai pitbull volt. Sok ember bébiszitterként alkalmazza. De ne menjünk el Amerikáig, Magyarországon is van egy csapat akik kifejezetten ilyen kutyákkal dolgoznak összedőlt épületeknél túlélők után kutatva. Velem is jött már szembe az utcán pitbull gazdi nélkül, ráadásul én is épp a staffordom sétáltattam, nem kellett gügyögni neki, semmi gond nem volt. odajött megszaglászták egymást a kutyámmal és elkezdtek játszani, annyira aranyosak voltak h hazahoztam, feltettem több kutyás oldalra is és pár napra rá jelentkezett is a gazdája. Ez a csibészelés sem így zajlik ahogy te itt drámaian előadod az olvasóknak. Nem van ahol, hanem a kiképzés része h bottal megpróbálják megijeszteni a kutyát és igen rá is csapnak, de erre szükség van, ha azt akarjuk h olyan kutyánk legyen amelyik ne féljen a betörőtől. Szerintem ez a cikk úgy ahogy van egy kalap lósz*rt nem ér, sok benne a közhely amit azért tettél bele h az emberekbe ellenszenvet kelts és azt olvashassák amit olvasni akarnak. Egyébként az én tapasztalataim alapján 1000 kóbor kutyából 1 ha támad. Csak sok ember fél tőlük és ha megindul feléjük egyből azt hiszik h támadni akar. Szerintem mielőtt megírod a 3. részt jobban nézz utána annak amiről írni akarsz. Én nem vagyok kiképző, de szerintem nem tudok kevesebbet nálad a kutyákról, mégse okoskodom és beszélek hülyeségeket blogokon.

neltarion 2009.08.29. 03:21:56

Utóirat: a kép amit a pitbullos szöveghez tettél még csak nem is pitbull... látszik a szakértelem kérem:P

Ká Vé 2013.12.17. 06:59:23

Kedves Róbert!

Én is élvezettel olvastam ugyan az írásodat, de sajnos szakmai szemmel nézve egyáltalán nem helytálló az! Én futok is, kutyáim is vannak, sőt a kutyákból, kutyákért élek!
A kutyákat soha nem a fajtája alapján ítéljük meg, hanem az alapján, hogy milyen nevelést, illetve inkább "nem nevelést" kaptak! Nekem 2 társasági kutyám (ölebem), 1 bordeauxi dogom és egy amerikai staffordshire terrierem (harci kutyám) van! Az utóbbival járok futni!

A kutyák nem a félelem szagát érzik meg, hanem az energiák, illetve a testbeszéd alapján kommunikálnak! Az igaz, hogy kell a színészi teljesítmény, hiszen, ha el tudod játszani, hoyg nem félsz és ezt el is hiszed, nem sok esélye van, hogy megtámad a kutya!

Amire oda kell figyelni , soha ne fordítsunk hátat egy olyan kutyának, aki támadásra készül, mert sunyi módon, hátulról belénk haraphat!

Soha ne gügyögjünk a kutyának, mert ezzel azt mutatjuk neki, hogy mi behódolunk, amitől esetleg magabiztosabbnak érezheti magát, rögtön fölénk kerül a rangsorban és ebből adódhatnak a problémák!

A pitbullok, amstaffok borzasztóan okos kutyák, természetesen, ha megfelelő nevelést kaptak!

Az örző-védő fajtákkal tényleg érdemes vigyázni, bár csak akkor, ha a területüket, vagy a gazdájukat közelítjük meg, amúgy ők sem veszélyesebbek, mint a többi fajta!

Összegzésül: higgyük el magunkról, hogy bátrak vagyunk és akkor a kutya is elhiszi azt, valamint ha egy kutya kitámad a területéről, forduljunk vele szembe és kiabáljunk rá, vissza fog menni oda, ahonnan jött.
Soha ne meneküljünk, mert a kutyában azonnal feltámad a vadász ösztön és ha nem is egyedül, hanem a társával van, akkor végünk! :D

További jó futást!

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása