Kutyák kezelése (második rész)
2009.02.13. 14:50 Winkler Róbert
A kutyákkal folytatott bármilyen interakció lényegéhez tartozik, hogy amit csinálunk, azt higgyük is el. Ha valaki fél a kutyáktól, akkor ez nagyon nehéz lesz, de nem lehetetlen. A szakértők azt mondják, a kutya megérzi az emberen a félelem szagát. Ez azonban önmagában kevés. Sokszor simogattam már olyan kutyát, amelyiktől határozottan fostam (hogy miért kell nekem ilyen kutyákat megsimogatni, ne menjünk bele, mindenkinek megvan a maga lövése), és biztosan érződött rajtam a Valentino Fear, de nem haraptak meg. A félelem szaga ugyanis nem elég nekik, kellenek félelem-gesztusok is, tehát önfegyelem és némi színjátszási képesség kérdése az egész.
A futás közbeni ember-kutya találkozásokhoz kell egy kis fajtaismeret. Nagyon sok kutyafajta semmilyen veszélyt nem jelent az emberre. Ilyenek a vadászkutyák. A vizslákkal épp az a baj, hogy barátságosan odajöhetnek megszagolni, aztán mennek a dolgukra. Az agarak valószínűleg ügyet se vetnek ránk. A tacskók is inkább a fejük körül hadonászó gyerekekre veszélyesek. A spánielek őrültek, de szinte kizárólag a náluk erősebb kutyák hozzák ki belőlük az agressziót, nem is úgy néznek ki, mint aki képes lenne emberre támadni. A foxik igen agresszívak, bármilyen kutyával képesek összeverekedni, de az emberi láb megharapása egyszerűen nem szerepel a genetikai emléktárukban. A retriverek is vadászkutyák, na egy idegen retriver az a kutya, akinek a hátán köszönés nélkül fát is vághatunk.
A pitbull durva dolog, nála gyilkosabb dög kevés van, de a pitbulltól nem félek. Legalábbis ha futok, és nem kutyát sétáltatok, mert bár ez kevésbé publikus, a pitbull inkább a kutyákra veszélyes. Hogy Kelemen Anna Zeusza miért harapja meg rendre a szomszéd nénit, megérne egy helyzettanulmányt - nyilván Zeusznak se könnyű egy ilyen gazda életmódja mellett. Egyszer tavaly a rómain jött nekem egy pitbull, éjszaka, sehol egy lélek. Felém szaladt és és mérgesen ugatott, de sikerült azonnal felvennem a guggolva ölelő testhelyzetet, és mivansziamutyikázni; fél másodperc alatt ment át farkcsóválós ismerkedésbe. Ilyenek a pitbullok. (Oké, az ökröt, aki póráz nélkül sétáltat ilyen kutyát, minimum kerékbe kéne törni, de ez a poszt az instant túlélésről szól.)
Az őrző-védő kutyák a meleg pite. Nagy az isten állatkertje, sokan gondolják, hogy nekik márpedig egy német juhászkutya kell, vagy dobermann, rottweiler, kaukázusi, sarplaninac, ilyesmi. A kutyák, akiktől konkrétan fosok, a nagy bundájú ex-szovjet juhászkutyák. Ott se szórakozok barátkozással, ahol kuvasz van. A komondorral mintha könnyebb lenne megbeszélni a dolgot, de a közép-ázsiai juhászkutya, meg a kaukázusi nekem kicsit meredek. Nem kéne tőlük se félni, de én inkább azt választom, mint hogy megijedjek.
Ha tehát se gázspray, se bikacsök, se vipera nincs nálunk, a kőhajigálástól pedig nem ijed meg a kutya, nincs más hátra, védekeznünk kell. Pitbullfélékkel a gügyögésre nagy a sansz, amúgy is ők a kutyatársadalom legegyszerűbb lényei, nagyon könnyű őket összezavarni. Fontos, hogy tudjuk, mi folyik a kutyaiskolákban, melyekben egyébként én tegnapelőtti hatállyal betiltanám a csibészelés nélküli műsort mindazoknak, akik nem igazoltan őrző-védő munkát végeznek. Hiszen egy kutyában leépíteni az ember megtámadásával szembeni gátlást teljesen kiszámíthatatlan eredményekkel járhat.
Elmegyünk tehát egy kutyaiskolába, és megnézzük, hogyan zajlik a csibészelés. Kutyák pórázon, jön a csibésznek beöltözött alkalmazott, és ordítozva, meg a csibészkar nevű párnázott készséggel hadonászva. Ez az a szituáció, amire aztán leépül a kutyában a több ezer éves gát: embert nem harapunk meg, mert akkor felkötnek a kútágasra, vagy agyoncsapnak egy barlangrajzzal. A csibészt eleinte nem akarják megtámadni a kutyák, de hamar rájönnek, hogy akkor dicsérik meg őket, ha acsarkodnak és ráugranak a karra. Van, ahol még kis bottal finoman ütik is a fejüket, hogy megszokják, és ne eresszék. Nézzük tehát meg, mit csinál a csibész, és ha őrző-védő kutyával találkozunk, hívjuk elő az emléket: na olyat ne csináljunk.
Hanem?
Ha nem gügyögök, akkor határozottan megszidom a kutyát. Micsinász, Burkus?! Ül! Helyedre! Esetleg idézhetjük Marsi apukát (azbeszt extravaganza), a szapora káromkodás is olyan dolog, ami bűntudatos szituációkat idéz fel az állatban. Főleg, ha mindezt a legkevésbé sem csibészes, hanem mérges gazdás metakommunikációval erősítjük meg.
Végül tekintsük át a legkevésbé drámai, de annál sérülésveszélyesebb kategóriát, az elkényeztetett, hisztis ölebekét. A hisztis öleb gazdája se sokkal jobb fej, mint a pitbullos, csak ő nem félelmet (a tisztelet egyik formája) akar kelteni a kutyájával, hanem egyszerűen olyan, mint a rossz politikus: nem vállalja a népszerűtlen intézkedéseket. Nem jelöl ki a kutyájának határozott tilalmakat, mert nem tudja, hogy a kutya nem főnök akar lenni, hanem azt szereti, ha megvan a konkrét, stabil helye a falkában. És bár a kutya is szereti feszegetni a határokat, és "rosszul viselkedni", de nagyra értékeli, ha nem engednek meg neki dolgokat. Ha pedig mindent megengednek neki, agresszív kis gyökérré változik. Morzsa kutyám például spicc, anyám Micikéje is, szeretem a spicceket, de már messziről látom, ha elkényeztetett méregzsákok jönnek, és inkább felveszem az én kutyámat, mert jobb a békesség.
Szintén a Rómain iramodott utánam egy acsargó bolognese: kedves kis fehér pamacs, ha normálisan nevelik, de ez nem olyan volt. Két nő sétáltatta, egy árva szavuk nem volt hozzá, miközben a bokám után kapkodott. Úgyhogy kicsit lazítottam a tempón, el ne csússzak, aztán egy lépésre megfordultam és lendületet vettem a rúgáshoz. Jól ki is jött volna egyébként, szerintem becsavarom tizenkilencről a jobb felsőbe, mint Ronaldinho, de érdekes módon a gazdiknak a pillanat tört része alatt megjött a hangjuk. És úgy üvöltöttek a kutyára, mintha meg akarnám ölni, Buksi pedig, átérezve a helyzet fonákságát, a mamihoz szaladt. Ellenálltam a kísértésnek és nem meséltem el nekik, hogy az achilles ín olyan erős, hogy autót is lehetne vele vontatni, viszont a tapadási pontoknál elég sérülékeny, a futócipőkben pedig nincs harapás elleni védelem.
83 komment
Címkék: barátok beszámoló kutya test életmód élmény tippek kutyák küzdelem hobbisták
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Missing Link 2009.02.13. 15:37:01
gyakran futok kutyával a szigeten, és még anno az volt a legnagyobb meglepetésem, amikor rettenetesen vadul megugatott vkit, aki egy padon feküdt, és nyújtott... :)) ez persze neki nagyon fura volt, mondhatni abnormális viselkedés egy embertől, ezért ugatta meg, ember szívinfarktust kapott, én is, győztem bocsánatot kérni... :)) persze a kutyám is vadászkutya, életében senkit nem bántott, csak olyan támadó-jellegűnek tűnhet az ugatása. Na most már erre is odafigyelek.
akarki99 2009.02.13. 15:44:44
Abban viszont maximálisan egyetértek, hogy a gazdik nagy százaléka (nem fajtaspecifikus) teljesen felelőtlen hülye, aki azt hiszi hogy a Világon csak ő van, meg a kutyája.
Német juhászom van, 45 kiló színtiszta izom. Járunk őrző-védőzni, pont a fent leírtak miatt, azaz hogy bármilyen szituációban irányítható maradjon a kutya. Az is, de ha futó, gyerek, babakocsit toló szülő, bottal járó idős, vagy csak egy olyan ember jön, aki láthatólag fél a kutyától, akkor az a minimum hogy lábhoz hívom, megfogom a könnyű vezetőt, vagy rárakom a pórázt. Nem a kutya miatt, hanem a másik ember miatt, hogy biztonságban érezze magát. Élni és élni hagyni...
haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2009.02.13. 15:50:21
Szerencsére nekem még nem volt kutyás kalandom, remélem nem is lesz, ilyen szempontból a Margitsziget talán egész szerencsés helyszín - illetve lehet, hogy én futok akkor, amikor kutyások nem járnak arrafelé.
☉ ☾ 2009.02.13. 15:51:48
- te a csibészeléses, vagy az anélküli műsort tiltanád be?
Tomi 2009.02.13. 15:52:44
Egyébként a postásunk úgy fél a kutyákól, mint a tűztől, de az enyémeket szereti. Sokszor elkísérik hármasban a körútjára és akkor egy idegen kutya sem piszkálhatja a postást. Valamiért védik. Kint. :)
Tomi 2009.02.13. 15:53:29
pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2009.02.13. 16:03:23
Persze a legjobb az egészben, hogy nincs az a munkahelyi probléma, vagy "powermusic", ami jobban lekötne, esetleg felspanolna futás közben, mint amikor a 80 éves 45 kilós bácsival talákozom és a tehénméretű (80-90 centi magas) 55 kilós agárszerű kutyájával este 10-kor. Mosolyom mögött mindig válogatott szidalmakat mormolok és már sokszor megfogadtam, hogy komoly hashajtóba áztatott kutyaeledelt szórok szét mindenfelé. Igazából csak az gátol meg, hogy nem látom garantáltnak, hogy a kutya felmegy a lakásba és ott fossa össze magát. A liftet meg szeretném tisztán tudni, mert egyszer így is belehugyozott egy kutya és napokig nem használtam utána.
Igazából atrocitás egyszer ért és azt is egy kb 8 centi marmagasságú, az enyhe időjárás ellenére határozottan rózsaszínbe öltöztetett gombszemű fehérszőrű lény okozta. Nem vettem komolyan és úgy elmerültem (értsd: üvöltettem) a punkzene rejtelmeibe, hogy nem hallottam ugatását, mikor észrevettem meg már valamit csinálni akart a lábamnál. Komolyan megállt a szívem egy pillanatra.
Persze a legviccesebb futóélmény is kutyás sztori. Azt egy vakvezető kutyának köszönhetem. Pontosabban lelkes és kedves gazdájának, aki nyílván hallott ról, hogy a kutyának lehet ágat dobálni, mert szereti. A szándékot értettem én akkor is, amikor egy másfél méteres 3-4 centi átmérőjű "bunkót" két kézzel és kalapácsvetőszerű mozdulatokkal akart eldobni. Pont szembejöttünk vele (akkor ketten futottunk), amikor belepörgött. Lelassítva vártuk, hogy akkor most agyon leszünk dobva vagy nem.
Innen vicces a kutya.
MP33PORTAL · http://downlinkz.com 2009.02.13. 16:05:13
Funkerman 2009.02.13. 16:06:30
Múltkor találkoztam egy csókával... egy akita-inu gazdája és büszkén mondja, hogy "hát már nem nagyon lehet a kutyák közé vinni az övét" (1,5 évesen) én meg mondtam magamban, hogy te tényleg fasza gyerek vagy, hogy szerencsétlen jószágot még pórázon is szájvasban kell járatnod. Biztos élvezi igy a létet egy olyan kutya, ami messze földön hires arról, hogy mekkora személyiség, amelyik képes a gazdája után halni. Szóval nagy az a bizonyos állatkert, de inkább a kerités magassággal vannak bajok, úgy gondolom.
kicsitomi 2009.02.13. 16:27:30
Lollipop (must mistake me you're the sucker) 2009.02.13. 16:33:50
Szóval élesben azért meggondolnám ezt a guggolva ölelő dolgot.
A legjobb módszer ilyenkor mobcsi elő, azonnal rendőrt, mentőt hív - aztán megkérdezi magától "Mit tenne egy Predator a helyemben?" - és kezdődhet az élethalálharc.
Egy tájfutó haver csak a múlt héten öt kóbor dögöt ölt le a teflon bevonatú Aithor túlélőkésével Üröm könyékén. És milyen igaza volt.
Zárják be a kibaszott dögöket este, vagy viseljék a következményeket.
hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 16:34:18
Mellesleg egy "sétáltatott" kutya sokkal ritkábban támad meg egy idegent, inkább a kerítés mögül kiugró, területvédők a harciasabbak. Tehát a rozoga kerítés mellet csak óvatosan, amúgy meg nem futni, sétálni. Ezek az én tapasztalataim, mnt futó és kutyás.
angelday 2009.02.13. 16:36:03
hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 16:39:06
brigus78 (törölt) 2009.02.13. 16:46:04
Krimpic 2009.02.13. 16:59:00
Joepardy 2009.02.13. 17:09:27
érdekes semmi bajom más kutyákkal
Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.02.13. 17:33:01
Bár a kedves gazdikat kéne feltűzögetni, mert mi a reteknek tart kutyát az olyan, aki képtelen fegyelmezni és közterületen póráz, szájkosár nélkül sétáltat.
Tipikus eset, amikor gyaloglok, odaérek egy kereszteződéshez és bekerülök a kutya és a gazdája közé. Kutya elöl kocog, gazdi valahol a távolban andalog lóbálva az üres pórázt. Ilyenkor az okos kutya veszélyben érzi a gazdit és mindenképp meg akarja védeni. És minél kisebb a dög, annál idegbetegebb.
hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 17:38:17
Másrészt a kutyatartók már kötelezve vannak a kutyák "becsipezésére", de ha Marika néninek megfial a kis keverék szukája, akkor arról senki nem tud, következésképpen senki nem kötelezi, hogy a kutyájába csipet rakjon. Esetleg az évente kötelező veszettségoltásnál lehetne elintézni, de sajnos erre még nem született törvény.
Harmadrészt, nem igazén lehet úgy szigorítani a törvényt, hogy senki nem szabadulhat meg a kutyájától aljas módon (elengedi valahol oszt jóvan), mert képtelenség ellenőrizni. Inkább a kutyateyésztésnél lehetne megfogni a végét, és az ún. szaporítókat ellenőrizni. Mellesleg, a menhelyek elbírnának a kóbor kutyákkal, lenne nekik elég hely, ha nem adná le annyi "gazda" a kutyáját. A menhelyeken lévő éllatok 2/3-a leadott. szomorú.
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.13. 18:06:50
remélem a sztori ugy kamu ahogy szaglik.
kartárskám 2009.02.13. 18:35:39
Futottam már nem is egyszer szép darab faággal a kezemben, abban a hiszemben, hogy ha nekem ugrik, majd keresztbe a pofájába nyomom és nem tud megharapni. Nagy marhaság vagy biztatgathatom magam továbbra is azzal, hogy bejön? Arra sajnos képtelen lennék, hogy leguggoljak egy támadó pibull elé. Szerintem ezt azért nem sokan merik.
Amerre én futok gyakran kószálnak egyedül is kutyák, párszor el is kísértek, mulatságos volt látni a különbséget a fajták között. A puli egyfolytában terelt, hirtelen előbukkanva váratlan irányokból közvetlenül a lában mellett, csoda, hogy fel nem buktam. A tacsi öntudatosan, minden elágazásnál előre ment és eldöntötte, merre van a menet, ha nem jött be, sértődött pofával csatlakozott. A boxer fegyelmezetten, lépest tartva kísért, rám is szóltak, hogy ekkora kutyát pórázon kellene vezetni és nem hitték, hogy most látom először.
Azért sokkal jobban szeretem, ha gazdával jönnek és látom, hogy hallgatnak is rá.
Nem kedvelem azt a gazdi típust sem, aki ahelyett, hogy megfogná, maga mellé rendelné, leültetné stb. a kutyát, tehetetlenségét leplezendő már messziről ordít, "nem kell félni a kutyától", na ezek az ebek ugrálnak fel sáros lábbal az emberre. Gazdi pedig olvadó mosollyal közli -bocsánatkérés helyett- csak játszani akar. Én pedig futni, ha lehetne.
NateDog · http://www.natedog.hu 2009.02.13. 18:38:58
mint laikus teljes tévedésben vagy.
A kutyaiskolában nem gyilkológépeket nevelünk hanem szigorú szabályok közé szorított őrző-védő munkára tanítjuk őket, ebben az ERESZD vezényszó ugyanúgy fontos parancs mint a FOGD.
Képzett kutya SOHA nem fog téged megtámadni magától, a gond pont azokkal a kutyákkal van amelyek laikus kézbe kerülve nem tudják tréning során ösztöneiket kiélni. Ezen öszönök helyes mederbe terelésére szolgál az őrző-védő munka egyébként...
NateDog · http://www.natedog.hu 2009.02.13. 18:41:37
www.youtube.com/watch?v=qbqiNXwd4pc
figyeld meg az ereszd vezényszóra történő azonnali reagálást...
NateDog · http://www.natedog.hu 2009.02.13. 18:44:00
_Budabitch_ (törölt) 2009.02.13. 18:48:41
Puli, tibeti terrier lábszárat csipked, nem kell komolyan venni. Gatyát bírnak rángatni a terrierek és a tacskók is, általában nem veszélyesek.
Bichonok, csivik, pincsik és egyéb cukik + flexipóráz. A 9-es fajtacsoporthoz tartozó gazdicsoport előszeretettel sétáltat 10-méteres flexipórázzal, mert szeretik azt az érzést kelteni az állatban, hogy szabadon sétál, amikor nem is. Kurva nagyot lehet esni a madzagban.
Agarak. Egyszer elszaladt mellettem egy whippet, de nem vette észre, hogy futok. Álló tereptárgynak nézett, olyan lassú vagyok. Nem ellenfél, mi se neki.
Láncos kutya véletlenül lánc nélkül. Alapszabály: a lánccal elérhető területen nem érdemes próbálkozni. Az az övé, és ha nincs rajta éppen lánc, elég hatékonyan meg is védi.
Kerítés mögött csaholó. A szívbajt hozza rám, de erőt veszek magamon és illedelmesen továbbszaladok. Bármilyen erős a kísértés, hogy bosszúból felidegesítsem az állatot, tartom magam az alapszabályhoz: minden kerítésen van lyuk, de csak a kutya tudja, hol.
A falka. Mindenféle utcakutyákból összeverődött galeri. Anyám vidéki házától a kisvárosig vezető úton szoktam néha futni, ilyenkor találkozom a galerivel. Tacskóformájú mixek, félkomondor, rendőrkutya, láncról szabadult kuvaszfélék és mindenféle, háztól elcsapott szutykos szerencsétlen. Sajnálnám őket, mert a helyi pszichopata vadőrök kifejezetten szeretnek lövöldözni rájuk, de mivel ittasan nehéz célozni, csak a fél fülüket viszi le a sörétes... de inkább be vagyok tojva. A földet szoktam bámulni. Az üldözést viszonylag hamar elunják, mert leginkább guberálni szeretnek a szeméttelepen.
_Budabitch_ (törölt) 2009.02.13. 18:52:09
2009.02.13. 18:55:14
mert a csórok laknak odakint, nekik meg kell a védelem.
titánhegyű túrabot azért jó ha kéznél van.
hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.02.13. 19:00:04
Tomzone 2009.02.13. 19:04:51
Vidéken sokat futottam, sokszor találkozik az ember terepen gazda nélküli kutyákkal. Kődobálás imitálása és a nyugodt sétába való váltás működni szokott, támadó kuvasz stb. esetén ha elég közel ér üvöltve rá szoktam mozdulni, eddig szerencsére megtorpantak, kitértek bár volt olyan hogy két percen át próbált mögém kerülve támadni.
Két tényező teheti veszélyessé a helyzetet:
Ha a kutya területére tévedtünk, ekkor sokuk hajlandó komolyabban is megküzdeni a területért, ilyenkor lehetőség szerint nyugodtan elfele sétálok ha erre van lehetőség, már messzebbről jelezve hogy vettem az adást.
Ha több kutya van egyszerre (szintén gazda nélkül), hihetetlenül felbátorodnak, kisebb méretű korcsok is nagyon kellemetlenek lehetnek.
Legkellemetlenebb szitációm: 2 kuvasz, 1 németjuhász keverék egyszerre, egy tanyához közel, szabadon, aggresszívan üvöltve és rohanva felém, gazda sehol...
... szerencsére eddig még nem haraptak meg kutyák, BMWs muzsikusok sokkal veszélyesebbek
AZP-23 2009.02.13. 19:17:03
Neil75 2009.02.13. 19:20:20
Két dolgot nem értek. Ha valóban elmentél megnézni egy "csibészelést", akkor hogyhogy nem hallottad és láttad, hogy a kutya, miközben nekiugrik a segédnek, a gazdájától a "Csibész!" utasítást kapja? Ergo, ha nem bolond a kutya(az esetek 99%-ában nem az), nem fog neked ugrani. Tudom, mit beszélek, én is segédeltem sokáig. Sőt, nekem is volt "őrző-védő" kutyám, aKit csibészeltettem, soha, senkit nem harapott meg, és nem miattam, egyszerűen nem.
A másik:bolognese. Miért a kutyával akarsz keménykedni? Miért nem mentél oda az idős hölgyekhez(ismerem a típust és lábrázást kapok tőlük) és vontad őket kérdőre, hogy ugyan, miért nem tartják pórázon a kis kedvencet, ha már ily antiszociális?
Egyébként, a postod többi részében majdnem teljesen igazad van. Ugyan, a pitbullokat kicsit félreismered, de nem hiszem, hogy neked szakértőnek kéne lenned a témában(nincs pitbullom).
Amúgy gratula, néhányszor felröhögtem, ahogy magamra ismertem futás közben :)
Üdv
Neil
Arthur Dent 2009.02.13. 19:40:43
Egyszer egy csapat németjuhász szerű támadt rám. Sose gondoltam volna, hogy így át tudom ugrani a kerítást.
Egyszer egy kaukázusi jött hozzám amikor leszálltam a bringáról, hogy szereljem. Próbáltam vele barátkozni, de amikor fel akartam szállni a biciklire nagyon morcos lett. Percekig keringtünk, úgy, hogy a bringát próbáltam közöttünk tartani. A nagy ugatásra jött még vagy 10 kutya, szerencsémre elkezdett velük foglakozni és le tudtam lépni.
Egyszer télen a bányatavak körül futottam Csepelen és jött egy falka kóborkutya, de csak kiváncsiak voltak rám. Körbevettek, próbáltam barátkozni, sokáig kisértek, de nem szeretném újra játszani.
Amerre futok esténként rendre összefutok egy nagyobbacska kölyök kuvasszal. Még megijed, ha lehajolok kőért. Éreztetni kell vele, hogy én vagyok a főnök, de mi lesz majd ha nagyobb lesz?
Egyszer tekertem fel egy dombra vidéken. Szemből lendületből rámugrott egy boxer, úgy, hogy hátraestem. De csak játszott.
Volt egy Néró nevű öreg félig vak vadállat ami szétrágta folyton a kerítést, hogy futót ehessen. Egyszer kiszabadult a kerítésen és neki akart ugrani az elöttem futónak. Az akkorát sikított, hogy Néró alig találta meg vissza a lukat a kerítésen.
Ki érti ezeket a hülye kutyákat?
Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.02.13. 19:49:21
Szia!
Mennyi idős korában kezdted kiképeztetni a kutyusodat?
Szeretném,ha az enyéimtől se félnének,mert bár még csak 4 és fél hónaposak,de már közelítik a 30 kilót,és ha minden igaz szép nagyok lesznek.Az sem árt,ha irányítani is tudom ezt a két óriáscsecsemőt... :DDD
ostván 2009.02.13. 20:16:35
akarki99 2009.02.13. 20:23:55
Kb. 3 hónapos korában (oltások után) mentünk el "kutyaoviba", azóta majdnem megszakítások nélkül jártunk suliba, bár 2 hónapja sajnos hanyagolnunk kell.
Én mindenképpen ajánlom a sulit, de azért figyelj oda, mert elég sok a kókler, és hallani rémtörténeteket is, szóval úgy válassz sulit-oktatót, mintha a gyerekednek keresnél iskolát.
manager2008 2009.02.13. 20:35:06
Kertvárosban sokszor hiba, hogy a kutya a rossz kerítés miatt kijár az utcára és "magához veszi " az utcát is mint őrzésre érdemes területet.
Itt nem javasolt futkározni, mert egy csomó rosszulképzett kutya a futó áldozatot próbálja elkapni. Ha megálsz és szembefordulsz vele, van némi esély hogy nem fog rád.
Nekem volt már több németjuhászom, airedale terrier, két dobermann, dalmata, óriás schnauzer.
A mostani kutyám egy ajándékba kapott közép-ázsiai juhász, messze ver minden fajtát amit eddig megismertem. Ritka intelligenciával és önállósággal rendelkezik.
Egy biztos hogy a telekhatárokat ismeri Budapesten is és a vidéki farmomon is.
Ember ne is próbálkozzon a behatolással ha nincs nála M16 os, Uzi, vagy gránátvető.
Minden szarakodás nélkül fénysebességgel lerohanja a behatolót felborítja és ha nem marad mozdulatlan akkor hamarosan az lesz. Ha több ilyen kutyát tart valaki és nincs kiképezve, akkor a behatolóból csak a cipő gumi talpa marad. De sétálni lehet vele, nem bánt se kutyát sem embert, abszolút barátságos, pontosan tudja hogy ez a terület nem az övé (utca, erdő, stb.)
A lányom nyugodtan sétálhat vele a Hüvösvölgyi erdőben is, 10 méteres körben nem mehet oda senki hozzá, nem támad akkor sem, csak szembefordul a veszélyesnek itélt emberrel és "kérdőre" vonja. Nekem az a véleményem erről a fajtáról, hogy a többi kutya ehez képest játékszer. Ezt nem kell csibészelni, nem is szabad, mert akkor a rossz időben rossz helyen lévő ember esélytelen, ha nem képzett kutyakiképző aki jól bírja a kutya támadásokat, mert ezzel a fajtával szemben hibázni nem lehet. Mivel hatalmas szőre van, a rövidszőru kutyáknak lehetnek pitbull, dobermann stb nincs esélyük sélrülések nélkül megúszni atlálkozást ha ők támadnak. Hatalmas és erős álkapcsa van, határozattan és pontosan harap. Az egyik dobermanommal is összeverekedett eleinte, de a dobi hamar belátta hogy ezt nem kell szorgalmazni. Később a közép-ázsiai "röhögve" tűrte ahogy a dobermann örjöngve tépi a nyakán a szőrt majd megfulladva a sok szőrszáltől. Az egyik idióta személyiségzavaros, kompenzációra éhes vidéki szomszédom kifejezetten kutyák elleni verekedésre szoktatta két boxerét. kőkemény agyament kutya mindkettő, emberre nem veszélyesek, de kutyákra igen.
Amikor az én kutyámat is megpróbálták ketten egyszerre elkapni, kicsit megrémültem, de mivel mesze voltam tőlük nem tudtam csinálni semmit. De cirka 20 másodperc alatt szétkapta mindkettőt, és csak azért élték túl, mert odaértem, kilukadtak vagy ö helyen, lehetett stoppolni őket. Volt olyan hogy a vadhálóból épített kerítésen próbálta áthúzni a boxert, úgy hogy a boxer közben a levegőben lógott. De nem tanult az esetből, azóta is próbálkozik, ezért hetente kilukad rajta ez az, ezért dupla kerítést kellett csinálni.
De bármikor rohangálhatnál előtte, körülötte közterületen.
Megjegyzés: ha nincsenek meg a feltételei, városba ne vegyen közép-ázsia juhászkutyát, mert sem a kutyának sem a szomszédoknak ez nem lesz egészséges.
portis · http://www.online-szallas.com 2009.02.13. 20:37:55
Mondjuk komolyan is gondolom , leszurnám mint egy malacot.
boibo 2009.02.13. 20:51:42
Józsi!
Írjál már egy macskás posztot!
Egyrészt: látod, milyen népszerűek ezek a kutyások.
Másrészt: mi, macska-gazdik se maradjunk már le az adomázásban! Nehogy már!
Hol itt a demokrácia?!
herut 2009.02.13. 21:08:08
harcsaparcsa 2009.02.13. 21:20:02
En egy kóbor kutyát fogadtam örökbe és ha nagyon felelős kutyatartó lettem volna, akkor nem érhettem volna el hogy ma minden gond nélkül sétáltathassam a kutyámat, mert annyira bizalomhiányos volt hogy kepés volt bárkit megugatni. Volt egy pár alkalom, hogy megtámadott embereket, de inkább csak kisebb nagyobb ijedtséget okozott, nem harapott, csak inkább "védekezett". Mindig azt mondtak hogy kössem meg, meg szájkosarat neki, de most mar fel se tevődik az ilyesmi, egy igazán jó kutya lett.
A kutyáktól való feleletemhez annyit tudok hozzáfűzni hogy tudom hogy mi az; én is rettegtem toluk, de most már nem tudok felni.. ehez az is hozzátartozik, hogy nem keresem azokat a helyzeteket amikor kihuzatom a gyufát: nem szaladok a kutyák mellett, nem hadonászok, nem kiabálok... ezeket meg lehet szívlelni és a hajógyári szigeten nem biciklizni és nem futkosni..
angelday 2009.02.14. 10:21:33
Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.02.14. 11:02:17
BGy · http://babosi.blog.hu 2009.02.14. 19:37:16
A tájfutós gyerek az öt lebökött kutyával szerintem gerilla-marketing, mert én rögtön meg is néztem az aitor tőröket a neten. :)))
HelloJozsi 2009.02.14. 20:35:30
A pesti kutyás meg külön állatfajta...
www.bebielefantok.hu/archives/2009/01/16/Kutyasok/
Dingo 2009.02.16. 07:46:00
Ennyi marhaságot már rég olvastam!
A poston már csak a kommentek tesznek túl...
Ez már a népbutítás kategória, és ez a nép elég hülye anélkül is.
Sok "maunikán" szocializálódott tudatlan...
Sírok b+!
Guga 2009.02.16. 09:29:14
Soha nem a kutya hibás, hanem az olyan elbizakodott tökfilkók, mint manager 2008 meg még páran itt, akik azt hiszik, hogy a kutya MINDIG szót fog majd nekik fogadni. Hát nem fog mindig.
A kutya: állat - és bármilyen értelmes is (voltak kutyáim) ez a tény nem változik, hiába lesz a gazdi szemefénye. Van, hogy nem tud parancsolni az ösztönöknek.
Az a gazdi, aki meg az áldozatot megfeddi, hogy "idegesítette a kutyámat a furcsa mozgásával" egyszerűen börtönbe való. A társadalomban nincs helye.
Edward Nygma 2009.02.16. 10:45:06
"Ez hülye, beöltözik meg rohangál, mikor szépen, nyugodtan ücsörögni/heverészni is lehet"
És rögtön felmerül, hogy talán igazuk van...
Matfu 2009.02.16. 10:54:24
(A komkrétumok nélküli fikázó hozzászólásodat valóban megérte begépelni...)
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.16. 11:40:00
érdekes, hogy ez a két kutyás poszt hogy előhozta az ősi félelmeket a pszichopatákból.
Matfu 2009.02.16. 12:00:18
bagameeri 2009.02.16. 14:18:50
Én is gazdája vagyok egy 2éves ázsiai kannak,problémám eddig nem volt vele,de sétálni maximális körültekintéssel,duplapórázon,általában szájkosárral viszem,mivel ellentétben a tieddel,ő magáénak érzi a sétaútvonalakat,meg úgy általában az egész környéket..Járókelőkkel nem foglalkozik,ha megfelelő távolságban vannak,ez nálunk is 10m kb.Futni,ugrálni tuti nem lehetne előtte.Viszont egész egyszerűen,aki ilyen kutyát tart,az kerülje el a sűrűn látogatott helyeket,és akkor nem lesz semmi gond.
A szájkosarat is csak a kedves kutyástársak hozzáállása miatt kellett bevezetni ,ugyanis 75%-ban póráz nélkül hagyják rohangálni bármilyen fajtájú ebüket,bárhol.Annak ellenére,hogy a környéken van egy kijelölt, 2 hektáros kutyafuttató hely is,ahol ezt megtehetnék.
B.....k rá,hogy esteleg valaki tart a kutyájuktól,vagy szimplán nem kedveli az állatokat,másrészt nem mérik fel,hogy egy más kaliberű ebbel találkozva komoly veszélynek teszik ki kedvencüket.Mert azt mondanom sem kell,hogy visszaparancsolni alig néhányuk tudja csak az ismerkedni vágyó négylábút.
Találkoztunk már ránk "támadó" serdülőkorú csivavával,fogócskázni kívánó labradorral,szélesre tárt kertkapun kirohanó kaukázusival(ez egy kicsit keményebb dió volt,de megoldottuk),nemcsak,hogy póráz,de nyakörv!! nélkül futtatótt pireneusi hegyikutyával.
Aztán miután nemrég a gazdája általi:-"majd megvédi magát,nem nagyon tudták eddig megszorongatni"-kommentár kíséretében szabdjára engedett,egyébként karakán németjuhászt kb.6másodperc alatt darált be a kutyám,úgy döntöttem,inkább én engedek.
Maximum szájkosárral majd csak birkózni tud.Szinte bármely más fajta ellen elég lesz az is,lévén egy 75kg-os,kőkemény, foxterrier fürgeségű kutya.
Megjegyzem,van néhány-bár kevés-ellenpélda is.Múltkoriban összefutottunk egy láb mellett haladó,rendkívül fegyelmezett,feltehetően kiképzett
malinois-t sétáltató sráccal,aki ahogy észlelt minket,azonnal felcsatolta a pórázt.Pedig nagy valószínűség szerint azon kevesek közé tartozik,akik 100%-os biztonsággal írányítják ebüket.
Amúgy pedig:Dingo nem csak,hogy Csányi Vilmos,de egyben Konrad Lorenz is lehet..:D
lostrider · http://apamsecret.blog.hu/ 2009.02.16. 15:19:48
Ha hagyjuk, és csak ezt a két tábort hagyjuk kialakulni, akkor keresztet vethetünk az értelmes párbeszédre. Nem tudom, hogy a bejegyzés célja mi volt, mert túlélési útmutatónak szerény (lehet, hogy nem lehet, mert nincs több, de ha akkor egy ütős kezdéssel ismerjük be ezt a kudarcot, vagy a végén legalább tanulságnak fűzük oda, csak gy.k. nekem), történetnek lehetne anekdotikusabb (hozzászólásoknál akár mívesebb nyelven, talán egyszer még Tóth Béla II válogatásába is bekerülve), személyes vallomásnak pedig én többet várnék (már ha ez érdekel valakit).
Persze blognak nem célja, de jó lett volna bizonyos pontokra kultur-karókat leverni, és aki ezen kívül játszik, az a csúnya bácsi meg a csúnya néni: 1) kutyába rúgni tilos! (Gazda nálam véleményes, konkrétan megtenném, általánosságban elítélném, gyakorlatilag meg eszembe se jutott még.) 2) kutyát felügyelet alatt sétáltatunk (ez idomítási foktól függően lehet póráz, láb melletti séta, de egy üres mezőn eresszük szabadon, ha biztosak vagyunk benne, hogy vissza tudjuk hívni, mondom: ha biztosak vagyunk benne, stb.) 3) igenis kell az állami fellépés a kóbor vagy annak látszó kutyák ellen (most lehet köpködni, de az azért nem normális, hogy a már mások által is emlegetett ürömi résznél nem lehet átmenni, vagy ha igen, akkor is ott figyel egy kis zseb csoki…). Uff.
Ha ezeket betartanánk és betartatnánk, akkor talán van esély arra, hogy nem csak vadakra és vadászokra oszlana a kutya-kérdésben hozzászólók tábora. Na jó, ha legalább csak elfogadnánk… És akkor egy ilyen bejegyzésre is csak egy-két nyelvtani szőrözés lenne a reakció.
jacky13 2009.02.16. 16:22:46
Hát lehet, hogy a te köröd ilyen, sajnállak. És szerintem nem kell ugy ellenni a pitbullokkal ahogy te elvagy. S menj már az ilyen dumákkal , hogy rádront egy pit és kiérdemled a figzelmét. Megkérdezném, hogy te mennzire állsz közeli kapcsolatban a kutyákkal. Lehet te is ilyen "5 kutyát szúrt le" típus vagy....
BGy · http://babosi.blog.hu 2009.02.16. 18:50:05
bagameeri 2009.02.16. 22:38:40
Az idegen felnőtt kanokban vetélytársat lát,mint általában minden pásztorkutyafajta.Egyrészt területőrzésre vettem,másrészt,mivel a közép-ázsiai juhászkutya őrizte meg leginkább ősi karakterét(szervezetten tenyészteni csak a 80-as évek elején kezdték),ezért mentes a tömegtenyésztés minden "áldásos" hatásától.
Gondolok itt lógó csípőjű,dysplasiás német-juhászokra,ekcémás shar-peiekre,asztmás angol bulldogokra,daganatokra,keringési problémákra hajlamos boxerekre,és masztiffokra,ideggyenge szetterekre és spánielekre,stb..Szóval néhány kistestű,ritka terrierrel együtt messze ez a legegészségesebb fajta.
De minek is írtam,úgyis tudod a választ...ha-ha-ha
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.17. 05:33:31
nekem is nagy kutyám van, házőrző, sosem jutott eszembe, hogy kivigyem sétálni, hisz nem szokott hozzá.
lassan kialakul az a véleményem a nagykutyásokról, mint boibonak a sok kütyüvel rendelkezőkről...
BGy · http://babosi.blog.hu 2009.02.17. 09:22:10
Zime 2009.02.17. 10:07:00
bagameeri 2009.02.17. 12:08:43
MIvel parkerdő szomszédságában lakom,van kedvem hetente-kéthetente kimenni,sétálni a kutyával,főleg estefelé,mikor kevesebben járnak.Minden bizonnyal azon keveseknek is vagizni akarok.Főleg a túrázó nyugdíjas házaspárok előtt akarok nagyfiúnak látszani..:)nyilván.
Amúgy meg a séták jók arra,hogy az ember szorosabb kapcsolatot alakítson ki kutyájával.
De mivel te valószínűleg napi néhány percben a kutyád elé lököd a moslékot,aztán meg sz..sz rá,hiába taglalom...
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.17. 14:59:06
sunblind 2009.02.17. 17:31:09
Namosmáá kicsit jobb, azéé még fosok, nem lehetne, hogy végigfutsz a szigeten, és a barkácsárúháztól felhívsz, hogy van-e ijesztő állat a környéken? :) ... méénem vettek nekem anyámék sose kutyát. Ez tökre kimaradt az életemből. Eszem megáll. Bezzeg a rohadó, sportkipufogós ladát már ötévesen kormányoznom kellett apám öléből.
bagameeri 2009.02.18. 12:04:36
Amúgy az indexen most olvastam,hogy egy uszkár leharapta a gazdája orrát,amikor a nő bevitte az ágyába..:)aztán kihívta a rendőrséget,hogy szerezzék vissza az orrát:))szóval nem kell ehhez sem közép -ázsiai,sem kau,sem kuvasz:)
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.18. 13:07:54
AZP-23 2009.02.21. 15:41:59
"Hát lehet, hogy a te köröd ilyen, sajnállak. "
Ne engem sajnálj, én megszoktam a hülyéket, szegény kutyákat sajnáljuk együtt, akiket német juhász idomárok kezére adnak. Tudom (mert mondták...), hogy van másfajta trainer is, felénk mind egyforma.
Nem "vagyok el" a pitbullokkal, pitbullnak lenni egy lehetőség, ahogy embernek lenni is. Sajnos nagy divat manapság a tartásuk. Az emberek felelőtlenek, szaporítanak olyan vonalakat amit nagyon nem szabadna pl. pár éve, gazdára támadás miatt elaltatott ivadéka, maradandó sérülést okozott a gazdájának, hasonlóan mint a mostanság olvasható ágyban orrleharapós eset.
Mennyire állok közeli kapcsolatban a kutyákkal? Tudnék mesélni..., de megítélni ezt nem tudom, mert nem tudom másnak mi a közel. Talán elég közel, mert általában gazdik nem szokták érteni miért viselkedik a kutyájuk úgy velem, ahogy mással még soha.
"ilyen "5 kutyát szúrt le" típus vagy"
Kés mindig van nálam (pl. CQD Mark V, Surefire Delta). Ember ellen örömmel használnám, de ha kutya ellen kellene azt szégyellném és nagyon sajnálnám.
Arra próbálok biztatni mindenkit, hogy próbáljon meg a másik lény iránti tisztelettel, mint egyenrangú fél közeledni a kutyákhoz. Megéri, sokat lehet kapni! Természetesen a viselkedésükkel tisztában kell lenni, mert köztük is vannak, gyenge képességűek, örültek, gonoszok, ha kevesebb is mint a mi fajtánkban.
bodlac 2009.02.21. 22:12:54
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.23. 05:46:42
nálam meg mindig van egy vad kóborkutya (MOR zs I) . ha késes ember jön velem szemben rögtön rádobom.
zsolababe 2009.02.23. 06:24:20
DaMartian 2009.02.23. 11:18:52
rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2009.02.23. 11:57:48
boibo 2009.02.23. 23:02:05
napirajz.hu/archives/2009/02/06/NEDVES_ORROK/
... de azért jó volt! :DDD
Dingo 2009.02.24. 07:49:43
jacky13 2009.03.07. 22:03:20
figyelj, szerintem 1 kutya akármenyire is aranyos meglehet az esélye annak, hogy bekattan. Azt meg nem értem, hogy miért osztod a trénereket így fel. Szerinted 1 olyan tréner, aki németjuhászokkal foglalkozik nem tud betanítani egy más fajta kutyát? Az igaz, hogy nem minden kutya 1formán gyors felfogóképességgel rendelkezik, de attól még simán lehet őket követelmények elé állítani,akármilyen trénerrel. Ha felétek ez úgy megy akkor nem tok semmit szolni... Viszont azt még hozzátenném, hogy a kutyákot akármennyire is szeretjük meg tiszteljük azért én többre tartom az emberi életet!
Prophet 2009.05.08. 22:40:26
manor 2009.05.09. 11:57:29
aha, ez a Damjanich utcai majomkutya, centrifugával a hóna alatt különösen veszélyes
Vegyi Ali 2009.05.10. 16:59:29
neltarion 2009.08.29. 03:17:12
neltarion 2009.08.29. 03:21:56
Ká Vé 2013.12.17. 06:59:23
Én is élvezettel olvastam ugyan az írásodat, de sajnos szakmai szemmel nézve egyáltalán nem helytálló az! Én futok is, kutyáim is vannak, sőt a kutyákból, kutyákért élek!
A kutyákat soha nem a fajtája alapján ítéljük meg, hanem az alapján, hogy milyen nevelést, illetve inkább "nem nevelést" kaptak! Nekem 2 társasági kutyám (ölebem), 1 bordeauxi dogom és egy amerikai staffordshire terrierem (harci kutyám) van! Az utóbbival járok futni!
A kutyák nem a félelem szagát érzik meg, hanem az energiák, illetve a testbeszéd alapján kommunikálnak! Az igaz, hogy kell a színészi teljesítmény, hiszen, ha el tudod játszani, hoyg nem félsz és ezt el is hiszed, nem sok esélye van, hogy megtámad a kutya!
Amire oda kell figyelni , soha ne fordítsunk hátat egy olyan kutyának, aki támadásra készül, mert sunyi módon, hátulról belénk haraphat!
Soha ne gügyögjünk a kutyának, mert ezzel azt mutatjuk neki, hogy mi behódolunk, amitől esetleg magabiztosabbnak érezheti magát, rögtön fölénk kerül a rangsorban és ebből adódhatnak a problémák!
A pitbullok, amstaffok borzasztóan okos kutyák, természetesen, ha megfelelő nevelést kaptak!
Az örző-védő fajtákkal tényleg érdemes vigyázni, bár csak akkor, ha a területüket, vagy a gazdájukat közelítjük meg, amúgy ők sem veszélyesebbek, mint a többi fajta!
Összegzésül: higgyük el magunkról, hogy bátrak vagyunk és akkor a kutya is elhiszi azt, valamint ha egy kutya kitámad a területéről, forduljunk vele szembe és kiabáljunk rá, vissza fog menni oda, ahonnan jött.
Soha ne meneküljünk, mert a kutyában azonnal feltámad a vadász ösztön és ha nem is egyedül, hanem a társával van, akkor végünk! :D
További jó futást!