Szellőztessünk hajszáleret

2009.08.18. 14:12 Winkler Róbert

Interjú Monspart Saroltával, első rész

- A félmaraton műsorfüzetével kapcsolatban volna néhány kérdésem.

- Igen, azzal az a baj, hogy egy viszonylag régi, három éves edzéstervet tettek bele, amiről én csak utólag értesültem. Nem rossz, de lehetne más is. Önmagában a kéthónapos gyorsító edzéstervnek azért vannak egyéb feltételei is, amik a kísérőszövegben olvashatók. Például hogy legyen az illetőnek valamennyi sportmúltja, például ne ez legyen az első félmaratonja. Te például hetente futsz egy huszast...

- Ó, annál egész biztosan többet. Inkább 30-40 körül.

- Akkor rendben van.

- Mennyit gyorsulhatok? Most olyan két óra körül vagyok. Az Ultrabalatonon legalábbis olyasmire engedett következtetni a 19 kilométeres időm. De azt érzésem szerint elég lóhalálában futottam, nem nagyon tudom elképzelni, hogy annál érezhetően gyorsabban összejönne.

- Hú, az nagyon egyéni. Ahhoz, hogy gyorsulj, résztávos edzések kellenek. A fartlek is az: a legkönnyebb. Illetve ha jól csinálod, az már nem is olyan könnyű. Az amatőrök általában addig gyorsítanak, amíg nem fáradnak, de már ez is résztávos edzés.

- És a piramis?

- Na, az a legjobb gyorsító résztávos edzés. És a hullámkörök: mindkettőhöz jó, ha van atlétikai pályád. Mindenképpen 3-4-5 kör könnyű bemelegítéssel indul. Embere válogatja, milyen tempó, a lényeg, hogy essen jól, tudjatok közben dumálni. Utána jön az intervallumos-résztávos, amitől gyorsulsz, és ez az, amit itt a lányok is utálnak, mégis javulnak tőle. Fárasztó, de kilométerben nem sok. Sok amatőr - lehet, hogy te is - hitetlenkedik. És akkor mondom a piramist. Illetve először a könnyebbet, a hullámzást. Elindulsz a pályán, és elsőre nem szoktam többet mondani, csak hat kört. Másodikra meg tíz hullámkört: a száz méternyi kanyar könnyű, a száz egyenes lendületes.

- Akkor ehhez nem is kell feltétlenül pálya, ha százasával számolom mondjuk a lépéseket.

- Igen: az se baj, ha 80 vagy 120, de körülbelül 100 méter legyen.

- És ettől lehet gyorsulni?

- Várjál. Ez azt jelenti, hogy a könnyűnél se gyalogolhatsz, de kocoghatsz igen lassan. A lendületesnél viszont nagyon szeded a lábad; kileszel a végére és nagyon szeretnél megállni.

- És ettől gyorsul az én félmaratonom?

- Nem a félmaratonod: a gyorsasági állóképességed javul.

- A félmaratonom mitől gyorsul?

- Hát a gyorsasági állóképességed javulásától, igen: hogy ezen túl fogsz tudni... Jó, persze két ilyen edzéstől tuti nem, de az intervallumos edzések halmazától fogsz tudni nem hatperces kilométereket futni húsz kilométeren át, hanem 5.50-eseket, vagy 5.45-ösöket. Vagy 5.30-ast: minél lejjebb mész, annál többet kell edzeni és egyre kevesebbeket javulsz. Itt az elején még elég látványosan lehet javulni. Ez az egyik, ami gyorsaságra van, elég könnyű megcsinálni, szeretik az emberek, kezdésnek nem rossz. A másik a piramis: futsz 100 lendületest, 100 könnyűt. 200 lendületest, 200 könnyűt. 400 lendületest, 400 könnyűt. Mivel piramis, lemegyünk a túloldalon: 200 lendületes, 200 könnyű, és ugyanez 100-zal.

- Na ezért van az, hogy feltalálták az edzőt. Én ezt nem is tudnám fejben tartani.

- Meg az edző az, aki rád szól, mert hiába hiszed azt, hogy jól megy, ő látja, hogy valakinek moslék a mozgása, és rászól, hogy na, egy könnyű kör, és spuri haza. És közben lehet, hogy fel vagy háborodva, mert nagyon jól érezted magad. A résztávokban az a jó, hogy mindenki maga találja meg a gyors tempóját. Hiszen azt mondja, á, ez a hülye Sarolta azt mondta, nem szabad gyalogolni, tehát olyan gyorsan futom a gyorsot, hogy utána még bírjak egyáltalán lassan futni. Minden amatőrnek más a gyors tempója, és más a lassú.

- Mi legyen a pulzusszámokkal?

- Én azzal nem foglalkozom, mert egy csomó embernek nincs pulzusmérője, ezért én leszoktam róla. Vannak edzéstervek pulzusszámokkal, de akkor ne hozzám gyere.

- Oké, akkor nézzük tovább a gyorsasági állóképességi edzéseket.

- A legegyszerűbb intervallumos edzés, ahogy mondtam, a fartlek. Utána jön a hullámkör, az után a piramisos, és utána jön az a bizonyos, hogy az országút szélén látod a kilométereket, vagy nem tudom hol edzel. Szóval, ha félmaratonra edzel, akkor azt mondod, ötször ezer lendületes, és ötször ezer könnyebb. Az ötször ezer lendületes, mivel edzésben vagy, tehát nem pihentél rá, lehet azt mondani, hogy a versenytempód, tehát 5,45-ös ezreket mész. Különben nem is fog olyan nehéznek tűnni, főleg az első három. Mert ugye a versenyen azt tervezed, és olyan is vagy, hogy tudsz ebből majd huszonegyet. Amikor gyorsan futsz, a hajszálerek becsukódnak. Az egész lábadban. Amikor gyors után mész lassan, akkor kinyílnak, huhú, de jó! A hajszálereken keresztül történő oxigénellátással táplálod az izmokat, de ennek én most el nem mondom az élettanát, bocsáss meg...

- Oké, oké. Tehát hajszálér-szellőztetés függ össze a gyorsasági állóképességgel?

- Tulajdonképpen igen...

(folytatjuk)

58 komment

Címkék: edzés tippek elmélet tanácsok félmaraton fartlek monspart sarolta

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr161319669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.08.18. 18:10:58

Nagyon jó kis beszélgetés. Monspart Sarolta elveit vallom én is, anélkül, hogy egyeztettünk volna. Ha arra edzek, hogy gyorsabb legyek, akkor edzésen is kell a gyors futás. A pulzusmérést én már csak arra használom, hogy a végén az edzésnaplómba be tudjam írni, mert csináltam egy olyan rublikát (cella->Excel, rublika-> Exrubli, bocs) is.
A pulzusszámot annyi minden befolyásolja, hogy nehéz két edzést csak ezek alapján összehasonlítani. Mely paraméterek? Hőmérséklet, fáradtság, kedv(!), páratartalom, stb. Mindnek azonosnak kellene lennie az edzéseken, hogy az egyik edzés pulzusszámát tanulságosan össze lehessen vetni a másikkal. Ez egy sokváltozós rendszer!
Amikor kb. 10 éve egy Vivicittán Monspart Sarolta biztatott bennünket az út széléről, beleborzongtam, akkora megtiszteltetésnek tartottam.

lehetetlenember 2009.08.18. 18:35:00

Igen, igen! Én '78-'80 között tiniként vettem részt néhány tájfutó versenyen és az egyiken Saci volt az aki buzdította a mezőnyt. Előtte utána nagyon jó beszédeket mondott - persze nem versenyzett mert Ő már valahol úton volt a félisten és az isten között. Mi suhancok nagyon tiszteltük, jobban mint Lenint.
Örülök hogy most is aktív, a legnagyobb magyar sportemberek közé számítom.

bodlac 2009.08.18. 18:43:58

Én akkoriban Lenint azért lehet hogy jobban tiszteltem. Azt mondták az oviban, a magas homlokából is látszik, mennyi esze van. :D
A pulzusméréssel kapcsolatban: ilyen rövid résztávoknál mint amiről szó volt itt (100-400m) valószéna nincs is különösebb értelme, legalábbis nem az intenzitás belövésében, mert mire felpörög a szíved véget ér a szakasz. Utánelemezni azért lehet hogy így is tanulságos lenne.

M.Islander 2009.08.18. 19:37:00

örömmel látom, hogy ezt ennyire tudományos alapon is lehet űzni - tavaly összesen 5x futottam le a teljes félmaraton távot, miután nekiugrottam a Nike félmaratonnak és csak a hőség ment lassacskán az utolsó 10 km.
maradok a heti egy félmaratonnál, de minden tiszteletem a futótársaknak, akik beőrülnek és ezt megpróbálják lekövetni.

manor 2009.08.18. 19:59:50

Azért jó a pulzusmérő résztávoknál is, mert a pulzusmegnyugvás alapján tudod kezdeni a következő sprintet. Nálam az elején még megy a 100 sprint-100 lassú, de amikor látom, hogy a lassú alatt nem megy le eléggé a pulzus, akkor lassítok a lassúnál, vagy belesétálok az elejébe.

HelloJozsi 2009.08.18. 20:37:25

Csodálkozom, hogy senki sem említette "A futás csodálatos világa" c. Saci-művet. Nekem az volt anno a kedvcsináló és az első edzésterveimet is abból szereztem félmaratonra és maratonra. Mondjuk akkor max. az ARPANET létezett vagy még az sem...
De már jó ideje nem tudományos alapon, hanem inkább "érzésre" futkosok, 5.00-ás átlagnál jobbat nem is tudok nem is akarok. Elvégre hobbi ez, nem munka.

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.08.18. 21:30:58

Most borúltam le a gép lé és fordultam Mekka felé!
Monspart Sarolta pár sora többet ért nekem,mint ha fejest ugranék az edzéselméletbe!
Én nem vagyok gyors,de remélem kapok egy kis szurkolást Tőle!

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.08.18. 21:41:05

@lehetetlenember: a lenines mondaton felvisítottam a röhögéstől! Beszarás, nagyon jó! Ez az egy mondat egy igazi korkép és kórkép az akkori világról. :)))) Nem bírom abbahagyni a röhögést, inkább megyek és lefekszem aludni...

xhege 2009.08.19. 08:33:26

@NJoco: " De már jó ideje nem tudományos alapon, hanem inkább "érzésre" futkosok, 5.00-ás átlagnál jobbat nem is tudok nem is akarok. Elvégre hobbi ez, nem munka."

Soraidat mintha én mondtam volna :) Időnként elragad a fussak 1:40 -es félmaratont érzés, de aztán eszembe jut, hogy igazából ezt azért csinálom, hogy örömömet leljem benne. Én 1,5 éve ezt is nehezen tudtam elképzelni, hogy valaha le tudok majd futni 10 km-t. Ha valaki akkor azt mondja nekem, hogy lesz egy 2 órán belüli félmaratonom, biztos meghalok a röhögéstől. És láss csodát lett. Szóval ha ennél tovább már nem fejlődök, de ezt a szintet tudom tartani, akkor minden ok.

Persze mindenkinek, aki gyorsulni akar, feszegetni a saját határait stb. annak HAJRÁ!

zsolababe 2009.08.19. 09:21:22

@NJoco: @xhege: akar akartok gyorsulni, akar nem ha rendszeresen futtok fogtok :) ...lehet, hogy nem latvanyosan, lehet, hogy csak nagyon keveset de biztosan gyorsultok, hiszen a keringesi rendszeretek elvileg mar balance-ban van az izomzattal de ha futsz rendszeresen ohatatlanul fejlodik vagy az izomzat elobb vagy a keringes..attol fuggoen, hogy milyen pulzusszammal futsz.. es utana azt ugyis megprobalja ismet balance-ba hozni a szervezeted :) a fartlek, resztav stb stb... gyorsito edzesek biztos tok jok.. csak ha mar valaki elerte a maximumot ami az eletkorabol es az adottsagaibol lehet, akkor mar csak arra jok maximum, hogy az alapozoidoszakban elvesztett gyorsasagot visszahozza, viszont arra eleg ha egyszeruen csak elkezdesz gyorsan futni:)))

csétomi 2009.08.19. 10:16:36

@zsolababe: azért az életkorból és genetikából adódó maximumunkól szerintem mindannyian elég távol vagyunk (látod, még Bolt is gyorsulgat picinykét, pedig ő valszeg porrá gyorsulta magát idáig is) úgyhogy csak nyugodtan gyorsítózzon mindenki :))
Mondjuk aszongyák 6 hét alatt kijön az adott időszakban kihozható max, de utána már nem ugyanonnan kezded.
Saci amúgy az egyik legnagyobb arc, Nike-n mindig a Nyugati felüljáró tetején szurkol, tudja hol adják meg magukat a sporttársak:) A balaton maratonon szakaszonként legalább öt helyen ott volt...

helemburgis 2009.08.19. 11:16:59

OFF, bocsi, de epp most futott Papp Kriszta a VB-n az 5000m elöfutamban, s negyedikkent ert celba, döntös lett!!
Tök szuper, gratuuuuu!

Ted Striker 2009.08.19. 11:29:46

@helenburgis: bizony nagy gratula Neki - ideje 15:19.90 !
Döntő: 22AUG (szombaton) 19:35-től

manor 2009.08.19. 11:47:43

@helenburgis:
Huh, Defaral, Dibabaval együtt futni, nem rossz, hajrá!
Szombaton és vasárnap 11.15-től meg a maraton.

helemburgis 2009.08.19. 12:13:46

@Ted Striker: @manor:
Allitolag ez volt az idei legjobb idöeredmenye.. (legalabb is a Eurosport kitette neki a SB ikont)
Ahh, a döntökröl sajna lemaradok...jokor kell nekem is hegyi turara menni.. :(

Kacorka 2009.08.19. 12:14:29

Sziasztok!

Úgy látom a témában jártasak irogatnak ide, lenne hát egy kérdésem.

Tespedtségemet feladva tavasz óta futok reggelente viszonylag rendszeresen. Ez heti 3 alkalom és kb 6 km alkalmanként. A mai futásra elvittem a régi pulzusmérőmet a kiváncsiság kedvéért már régóta nem használom. Nos az derült ki, hogy a megszokott tempómban (6 km - 35 perc alatt) úgy néz ki a pulzusom, hogy 156-ig szépen felmegy ott kicsit pihen aztán folymatosan kúszik fel 173-ig, egyenletes futás mellett. Én azt gondoltam,hogy 160 környékén vagyok és eléggé meglepett, hogy ennyire kint vagyok az aerob zónámból. 34 éves vagyok, 95 kg.

Szerintetek inkább lassuljak és maradjak 160 környékén ha fogyás a cél vagy nyugodtan fussak a tempómban?

Vagy lehet hogy fogy az elem a poláromban és szarul mér??

helemburgis 2009.08.19. 12:27:28

Hühüü! Kiss Daniel 13.34-el a orszagos csucsot es a legjobb idöt futotta 110m gaton!Közepdöntöben!

Bocs, abbahagyom a VB közvetitest, csak ugy örülök a sikereknek. :)

zsolababe 2009.08.19. 12:57:09

@Kacorka: meg egy ideig szerintem fuss csak ugy ahogy eddig pulzusmero nelkul.. es meg inkabb a sajat idoddel versenyezz de probald meg az alkalmankenti futasodat legalabb 10km re felvinni.. amikor mar ott is tudod hozni a tempodat akkor kezdj el pulzusmerozni es lehet, hogy lassulni fogsz akkor hirtelen de onnantol mar utemesen fogsz fejlodni..most meg nyugodtan fuss ahogy a csovon kifer :))

manor 2009.08.19. 13:03:19

@Kacorka:
Szerintem növeld a távot. Ha úgy érzed, hogy nem bírod, akkor lassíts. Ez javítja az állóképességet. (mármint a hosszabb táv)

zerushunter 2009.08.19. 14:16:33

óriási írás, összeszedve, minden ott van ami kell.
Jó ötlet volt a Sacival való interjú..

csétomi 2009.08.19. 14:30:43

@Kacorka:
persze ameddig nem megy lejebb a pulzusod, nem fogsz zsíron futni. Viszont ameddig nem lesz hoszabb a táv, és javul a tempó, addig nem fog lejebb menni a pulzusod.

2009.08.19. 15:12:23

@BGy: én úgy láttam tavaly a Coca-Colán, hogy kifejezetten RÁM mosolyog a befutónál, és extra lökettel repültem be a céba :D

2009.08.19. 15:26:57

@Kacorka: lehet, h butaság, amit írok, de a fogyás nem pont akkor következik be, ha az aerob zónájában fut az ember? Sokszor lehetett már itt (is) olvasni, hogy inkább lassan kell, akár "sétaszerűen" futni, hogy a megfelelő pulzusnál tudjunk maradni, mert a magas pulzusszámú futás izomnövekedést, nem pedig fogyást eredményez. Ha Kacorka kifejezetten fogyni akar, nem inkább maradnia kellene a 156-os pulzus környékén, inkább lassítva, minstem hogy növelje az iramot...? A távot persze lehet növelni, de nem a pulzus rovására...? Csak óvatosan kérdezem....

BGy · http://babosi.blog.hu 2009.08.19. 20:25:36

@wannabeskinny: jól írod, én is így tudom. Életkortól függően 136-154 között jobban "ég a zsír" (copyright Norbi).
Én most átlagosan 170 bpm körül nyomom és 16 km-t 4:47-es ezrekkel végig bírom. Ez azt jelenti, hogy a Nike-n meg leszek szeppenve (ezt a szót most írtam le először) és 5:10 körül fogom futni.
A Nyugati téri felüljáró tényleg annyira gyilkos, mint amennyire itt és máshol is emlegetik? Kikerülni nem lehet?

Mr. Slapshot · http://apalyaszelen.blog.hu 2009.08.20. 20:32:20

A Pálya Szélén erőset kezdtünk elmélkedni a szabadidősportról. Érdekes lehet ez!
apalyaszelen.blog.hu/2009/08/20/mi_lesz_veled_magyar_elsport_1_resz

HelloJozsi 2009.08.21. 07:58:43

@BGy: Ne tojj be től, pár 1-2 száz méter az egész. Annyi csak, hogy vegyél vissza a tempóól, aprózd a lépést, aztán, ha már feltotyogtál hajrá(f).
Jómagam a már emlegetett okok miatt nem tervezek indulni, de annyi lelkes embert látok itt, hogy a végén még kimegyek szurkolni :)

zsolababe 2009.08.21. 08:28:02

a multheti 28kmes futasoknak koszonhetoen csutortok estere bedagadt a bokam..fajni nem fajt de bedagadt..penteken ennek ellenere futottam 2.30as 28km-t anelkul hogy fajt volna kozben...pihentettem szombat vasarnap es hetfon futottam 2X10 km-et azota folyton pihenek kenegetem de meg mindig dagadt:( ..viszont jovohet szombaton verseny es meg futnek elotte arrol nem is beszelve, hogy csak hizom es hizom ha em futok de kozben feltem a bokamat is..eleg komoly dillemma..mert igen nehez ugy pihenni, hogy egyaltalan nem faj csak be van dagadva... viszont nem akarom azt sem, hogy az 56km-es versenyen fajduljon meg es fel kel adjam..plane hogy utana egy hettel nike-t is akarok futni a Felmaraton mania miatt... szoval nagy dilemma:((

helemburgis 2009.08.21. 12:12:49

@zsolababe: versenyre valo felkeszülesi tanacsokban es edzestervekben eddig ugy lattam, hogy a verseny elötti 1-2 hetben az edzesmennyisegböl rendesen vissza kell venni. Nem lenne neked is jobb, eredmenyesebb es egeszsegesebb, ha mar Te is visszanyisszantanal ezekböl a hosszu futasokbol, s inkabb pihennel a jövö hetre? Jobbulast, remelem szombaton talalkozunk!

Domesticdragon · http://domesticdragon.blogspot.com/ 2009.08.21. 12:55:57

A mai futásnak nevezett vánszorgás után újra elolvastam ezt a cikket.Valamiért jobban érzem magam tőle......

zsolababe 2009.08.21. 17:06:40

Ma ratalaltam a megoldasra, ami annyira kezenfekvo lett volna, hogy ha nem vagyok buta akkor rajohettem volna..plane hogy eleget irtak itt is a keresztedzesrol :)... elegem lett a tespedesbol de a bokamat meg nem mertem terhelni ezert elmentem es bicikliztem 40km-t es csodak csodaja nem terhelte a bokamat viszont remego labbal szalltam le a biciklirol mert egeszen mas izmokat mozgatott meg mint a futas.. igy megoldodott a pihenonap dilemmam is miszerint en nem birok ki napokat futas nelkul... ezentul azt fogom csinalni, hogy egyik nap 28km futas masik nap 40-50 bicikli... igy meg van a pihenes regeneralodas is.. de folyamatos aerob edzes lesz... nnna... szoval ma meg egyszer elmegyek es legalabb egy 28km-t tekerek ..es holnap elkezdek futni de szerintem csak egy rovid 10km-el kezdek es vasarnap pihenek es majd hetfon futok csak egy hosszut... kedden szerintem biciklivel megyek fel Pestre, ami innen Zugloig kb 60km...szerdan 2szigetor futas, csutortok pentek total pihenes..szombat vereseny :)..nna ezek a tervek :)))

kombinat · http://cciepursuit.blog.hu 2009.08.22. 17:47:54

@zsolababe: Csapd még mellé az úszást, aztán mehetsz triatlonozni. :D

Dani_ 2009.08.22. 18:22:36

@BGy: ha 1 órát futsz 136-152 között, akkor valószínüleg több kalóriát égetsz, mint ha 10 percet 170-180 on, de ha mindkettőn x percet, akkor erősen meg lennék lepve, ha valóban az előbbi intenzitásnál égetnél több kalóriát:)

zsolababe 2009.08.22. 19:02:05

@Dani_: meg fogtok lepodni de pont ugyanannyi kaloria kell 1km tavolsag megtetelehez futva es gyalogolva szoval hagyjuk ezt az alacsonyabb pulzuson tobb kaloria dolgot.. az alacsonyabb pulzuson az energiat a zsirbol veszi a szervezet es nem a szenhidratraktaraidat uriti enyi az egesz... ami mind a fogyashoz celszerubb mind pedig a hosszutavfutashoz ...

bodlac 2009.08.24. 16:26:54

Én úgy tudom, hogy kb 7 km-nél van a váltás, ez alatt gyalogolni lehet kisebb energia befektetéssel, felette pedig futni.
Ha valaki minél több kalóriát akar égetni, akkor alapvetően az a lényeg, hogy mekkora távot tesz meg; azaz ha az edzésidő konstans, akkor minél gyorsabban kell haladnia. (Ha a táv konstans akkor nagyjából úgy haladhat ahogy akar.) Az igaz, hogy a felhasznált zsír ARÁNYA a szénhidrátokhoz képest nagyobb alacsonyabb sebességen, de az összes energialeadás kisebb lesz; és igazából az összes felhasznált energia mennyisége számít. (Mivel a szervezet röhögve készít szénhidrátból zsírt, részlegesen még zsírból is tud szénhidrátot, valamint a következő étkezések alkalmával a hiányzó glükogént úgyis feltölti, a felesleget meg elrakja zsírként.)

bodlac 2009.08.24. 17:13:22

Úgy értettem 7 km/órás sebességnél van a váltás.

Dani_ 2009.08.25. 10:04:41

@zsolababe: Amit írtál az igaz, csak éppen nem ennyi az egész:)

Számtalan tanulmányban igazolták már, hogy zsírvesztés szempontjából nincs túl nagy jelentősége annak, hogy edzés közben honnan veszi az energiát a szervezet. Egyrészt, ahogy bodlac is írta, magas intenzitásnál sem csak a szénhidrátraktárakból veszi, csak nagyobb mértékben onnan, mint zsírból. Másrészt egy magas intenzitású edzés után sokkal-sokkal hosszabb ideig megnövekszik az oxigénfogyasztás, ami megnövekedett energiafelhasználást és gyorsabb anyagcserét is eredményez.

Hogy ne csak a levegőbe beszéljek, elolvastam gyorsan egy összefoglalót egy a UCLA-n készült tesztből, ahol két csoport embert vizsgáltak 18 hétig, minden nap az egyik csoport alacsony, a másik magas intenzitású edzést végezve ugyanannyi kalóriát égetett el (természetesen az alacsony intenzitásúak jóval többet edzettek ehhez) és a 18 hét letelte után a két csoport átlagos zsírvesztése (nem súly) között szinte semekkora különbség nem volt.
Persze a legnagyobb igazság, hogy az a jó diéta/edzésprogram, amihez tartod magad, úgyhogy aki nem szereti a magas intenzitású edzést, inkább fut/úszik/biciklizik/akármit csinál 2-szer annyi ideig, az csinálja azt.
Nyilván ezt csak a fogyásra mondom, nem a hosszútávfutóknak...

zsolababe 2009.08.25. 10:28:57

@Dani_: persze, hogy nem csak annyi az egesz de gondoltam leegyszerusitem es kozerthetove teszem :)))

DaMartian 2009.08.25. 11:16:05

@zsolababe: Nnnna így kezdődik az IronMan-re való rákattanás : )

zsolababe 2009.08.25. 13:52:49

@DaMartian: Jovore szeretnek:)) csak meg nem tudom hol de valamikor osszel szeretnem es olyan helyen, ahol a vegen a maratont nem palyan kell futni... meg hat eloszor megltom, hogy le tudom e futni jol a maratont osszel es tavaszra is tervezek egy kicsivel jobb ideju maratont... de azert kozben a kerekpar marad edzesen akarhogy is lesz.. az uszast hozzavenni meg ugyis fogom telen muszajbol :))) de remelem a 2ev uszas es 7ev vizilabda teljesen nyomtalanul nem mulik el :))

drsunyilo 2009.08.25. 14:24:15

@zsolababe: Hát akkor gyere Te is Nagyatádra, augusztus 14-én www.ironman.hu

zsolababe 2009.08.25. 15:46:04

@drsunyilo: az a baj, hogy ott 16 kort kell megtenni a futasnal es abba belehalok..olyan helyen szeretnem megcsinalni, ahol a vegen rendes 1 max 2koros a maraton

zsolababe 2009.08.26. 09:44:03

meg mindig nem jott helyre a bokam pedig szombat ota csak kerekpar volt nem futottam..sot igyekszem keveset jarkalni is... tegnap mar azt hittem semmi baja erre este elkezdett fajni pedig csak unplugged koncertunk volt tehat vegig barszeken ultem..mar nincs feldagadva de fajdogal neha..kicsit aggodom..az mar biztos, hogy a szombati versenyig nem futok mert nem akarom, hogy baj kegyen, de remelem a versenyen nem fog megfajdulni :(

FutoBolond 2009.08.26. 15:25:54

@zsolababe: boka kimeles szempontjabol az uszas szerintem jobb valasztas.

zsiregetes temahoz: sokan azezert gondoljak, hogy az alacsonyabb pulzus jobb, merthogy a zsiregetesi sebesseg kb konstans, es a pluszt a gluko-raktarakbol veszi ki a szervezet... na igen, de azt utanna vissza is kell tolteni, reszben pont a folyamatos zsiregetessel, reszben pedig a bevitt taplalekbol szerzett szendhidratbol, javitva az akkori merleget...

nyilvan hatasfokbeli elteresek vannak, de az elegetett kaloria nagyreszt igyis-ugyis a szalonnadbol fog lemenni :) foleg, ha nem potolod ra egy dobostortaval, vagy ilyesmivel.

amiert szerntem megis celszerubb inkabb az alacsony pulzus: jobban kimeli az izuleteiedet, kisebb a serulesveszely, meg ha reggel futsz, nem csinal beloled zombit egesz napra...

zsolababe 2009.08.27. 08:53:41

@FutoBolond: most mar mindegy mert mar nem is biciklizem.. elvileg ne csak a bokam miatt de amugy is kellene ezt a 3napot pihenessel toltenem egy ilyen hosszu futas elott :)... remelem a bokam tuleli es akkor jovoheten csak egy atmozgato futas lesz utana meg a Nike edzes gyanant... de utana raallok erre az egyik nap 28km futas, masik nap ketszer 30km bicikli.. es lehet, hogy meg itthon is oktober elejen lefutom a maratont Budapesten csak ugy edzesnek mert utana meg mindig marad 7 hetem a Philadelphia maratonig.. most ezek a tervek, de ehhez az kell, hogy szombaton ne tegyem tonkre a bokamat 2honapra....remelem nem lesz baj kenegetem faslizom es ma ugy ebredtem, hogy nem faj es csak ici=pici dagadas van szoval ha ma mar jol lesz meg penteken is, akkor talan tuleli a versenyt...az a baj, hogy tudom , hogy akkor is lefutom az 56-ot ha fajni fog...

Jozsef · http://road2boston.blog.hu 2009.08.27. 10:46:17

@zsolababe: Szerintem, nem fuss le a maratont Pesten. Tartsd meg a nagybetűs ELSŐnek a Philadelphiát, első alkalomból mindig csak egy van, és az lelkileg is legyen ünnepnap.
Én Pesten 30km-en indulok, egyre jobban szemezek Firenzével. Nem tervezi valaki más is?

zsolababe 2009.08.27. 10:58:12

@Jozsef: En is nezegettem Firenzet meg tavasszal csak sajnos elrakhatatlan koncertdatumom van elozo napra.... igazad van az ELSO ben nem is gondoltam maratoni versenynek a budapestit csak egy edzesnek..nevezhetjuk akar hosszufutasnak is :)... vegul is a Szombati versenyen is lesz egy pont, ahol a maratoni tavnal jarok....csak onnan meg futok 14-et :))) akkor ezek szerint mar ez lesz az elso? :))) nem tudom..meg gondolkodom...azert gondoltam a budapestire mert azt csak ugy lekocognam nem szamitana az ido sem..mert a Philly-t mindenkeppen 4oran belul akarom lefutni...

DaMartian 2009.08.27. 13:02:51

@zsolababe: Akkor menj a budapestin csak 30-at! Edzésnek az is jó, az eredmény úgyis mindegy, a tömeg és a hangulat meglesz, és akkor megmarad az ELSŐ feelingje PHILLY-re!

zsolababe 2009.08.27. 13:18:24

@DaMartian: El tudod kepzelni, hogy elindulok egy versenyen es nem megyek el a celig?..nem tudom mi kellene ahhoz..meteortalalat vagy valami hasonlo :)))

DaMartian 2009.08.27. 15:40:33

@zsolababe: Ez nem így működik! Van külön 30km táv is! Én akkor indultam rajta pár éve, amikor hosszabb sérülés után a Nike már simán ment, de a maratontól még féltem. Szóval a 30-asok tervezett időeredménytől függően 12K-nál csatlakoznak be, így ők is teljesértékűen a célba futnak be. És ha jól tippeled meg a célidődet, akkor úgy indítanak el, hogy olyan zónába kerülj, ahol Veled azonos sebességű futók vannak. Így nem frusztrálod a maratonistákat, hogy lehagyod őket, vagy Téged sem, hogy az Elit maratonosok a hosszabb táv ellenére letolnak (ha túl hamar indulsz.. : ) Szóval szerintem kecske/káposzta megoldásnak tökéletes!

bodlac 2009.08.27. 16:10:14

"ahol Veled azonos sebességű futók vannak. Így nem frusztrálod a maratonistákat, hogy lehagyod őket,"

Jaajjj, erről jut eszembe, nem is volt annál szebb, mikor egyszer a maraton 25 km-énél összetereltek a fél órával később indult, 10 km-nél tartó félmaratonosokkal. És ezrével előzni a népet, hehe. Mondjuk az azért frusztrált, hogy nem fértem oda a vízhez tőlük. (Nem Budapesten történt.)

zsolababe 2009.08.27. 16:13:25

@DaMartian: nem rossz otlet.... mondjuk en a Sziszivel akartam egyutt futni, hogy o se fusson egyedul..bar neki volt mar 3.30-as maratonja is szoval ki tudja tudnam e tartani a tempot :) mondjuk egy 2.40et futnek 30km-en szerintem siman.... na ezt meg kigondolom.... edzesnek biztos nem lenne rossz..egyenlore meg a szombati miatt aggodom, hogy a bokam birja meg hat ki tudja mennyit lassultam amiota nem futok... az biztos, hogy egy jo7kg-al tobb lettem :))))) ill. :(((( de ha csak leadom ..ennel mar adtam le tobbet is :))

xhege 2009.08.28. 08:30:39

@zsolababe: Úgy tűnik rád is könnyen felugranak kilók ha nem figyelsz. Nekem is van most 4-5 kg plusz a nyári grill-, bogrács és isten tudja milyen partikat követően. Engem ez érezhetően belassít (egyébként sem vagyok gyors). 5:12-es kilik helyett magasabb pulzuson tudom csak futni a 5:45-ös kiliket. Szóval van miért dolgoznom úra :)

Neked pedig hajrá a versenyekre!!!

zsolababe 2009.08.28. 08:36:07

@xhege: remelem menni fog :) en gyakorlatilag az elmult egy honap alatt lettem 78kgrol 85kg, ami azert valljuk be nem keves plane, hogy nem is ettem annyival tobbet..mondjuk ez nem igaz mert elkezdtem gyumolcsot enni, amit pedig soha eletemben nem ettem szoval lehet ez okozta..viszont a gyumolcsrre biztos van szukseg .bar 33evet el voltam zoldseg es gyumolcs nelkul, akkor erre a kis idore mar nem tudom miert akarok valtoztatni :)))

xhege 2009.08.28. 11:32:09

@zsolababe: Én 82-ről másztam fel most 87-re. Személy szerint imádom a gyümölcsöt és rengeteget eszek belőle. A hízásomat nem a gyümölcs okozta, hanem a pizza, a bulikon a rágcsálnivalók, sütik stb.
Én ha ugyanúgy futok, mint mindig (nem annyit mint Te, csak heti 40-50 km-t), de a kajára nem figyelek, akkor azonnal jönnek a kilók. Irigylem a büntetlenül ehetőket :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása