A 28 is megvolt

2010.04.06. 10:19 Winkler Róbert

Trénerem, Szabó Gabi a radikális megoldások híve, nekem legalábbis azt mondta, a maratonra készülés lényege, hogy a szervezetünk tudomására hozzuk: valami hasonlót akarunk tőle a nem is olyan távoli jövőben. Fussam tehát körbe a Velencei-tavat, ha egy mód van rá. Mód pedig van, az V. Tóparti futópartit ugyanis most rendezik – hát akkor hajrá, hadd szóljon. A nagyobb távok lényege azt hiszem az, hogy előtte a kisebb távok se mennek. Nálam legalábbis így működik. Az utóbbi időben volt egy 12 és egy 14 kilométerem, egyik se esett igazán jól. Úgyhogy heti felkészülésnek a futásmentességet választottam; kedden boksz Béciéknél, csütörtökön gyúrás Kőfejű pajtival, pénteken kocsma.

Barátom és életmód-tanácsadóm, Gábor elvileg velem tartott, gyakorlatban azonban reggel hiába próbáltam hívni. A héten alig aludt, sok volt a meló meg a stressz, úgyhogy megint az iPod tartott csak velem. Agárdon beneveztem, ami ingyen volt, jutányosabb áron öt kilométerenkénti frissítőpontot ritkán kap az ember. A nagy távra való tekintettel zsebben azért vittem magammal két decathlonos lekvárszeletet és két Protein Boost fantázianevű, csokibevonatú terméket. A 28 kilométer másik lényege az lett volna, hogy találkozunk Gabival, és megbeszéljük a stratégiát, vagy legalább úgy általában szocializálni, de sajnos Gabit nem sikerült megtalálni a tömegben. A telefonja ki volt kapcsolva, így csak annyit tudtam meg róla, hogy erősen hasonlít Harry Potterre. Találkoztam továbbá Zsolával, Rrókával, meg egy-két Futóblog olvasóval, aztán bemelegítettem és mentünk.

A 140-es pulzussal történő végigkocogási tervhez most sokkal keményebben tartottam magam, mint a tavalyi félmartonon, bár a pulzusmérő frissítőpontról frissítőpontra vagy öttel többet mutatott, úgyhogy a tókör végére már 170 körül jártam. A 2/3 maraton összességében nem vészes, bár olyan 20 km táján volt egy kis lábmerevedés, amit egy rövid macskanyújtással orvosoltam – már ha a macskamosdásnak ez a nyújtásos megfelelője. A nagy pulzusspórolás előnye, hogy az utolsó pár száz méteren nem kellett vánszorognom, így a felületes szemléőben azt a benyomást kelthettem, hogy a távot végig egyfajta humán agárként teljesítettem, és csak azért nem értem be másfél órával korábban, mert Pákozdnál segítettem egy kicsit csákányozni az útépítő munkásoknak.

A célban aztán átvettem a relikviákat, az érmet meg az ásványvizet, nyújtottam egy kicsit az autó sarkának támaszkodva, sikertelenül kerestem Szabó Gabit, aki persze akkor hívott vissza, amikor már elindultam, és a húsvéti családi ebéd felé vettem az irányt. Lehet, hogy ezt a tó-körbefutást idén még magánzóként, kocsma-frissítőpontokkal is megcsinálom, mert ami szép, az szép.

A szerző felvételei:

Volt öltöző, de én inkább az autóból csináltam disznóólat

Elég sokan futottak tesztcipőben

Víz, süti, banán, mandarin

Nagy találmány a mobil frissítőpont, vörös kereszttel, banánnal, vízzel és kólával

Az autópálya-felüljárón trafipaxoltam egy kicsit

2 óra 52 alatt, 171-es pulzussal a célban — fókuszban a nő

124 komment

Címkék: tavasz beszámoló itthon félmaraton hobbisták

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr151898106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greenbamboo 2010.04.07. 09:27:09

@KeMa: A piros polákos szurkolónak köszönet a szuper hangulatért! :)

KeMa 2010.04.07. 09:38:08

@greenbamboo: Igyekszem legközelebb is! Egy pár futóverseny be is van jegyezve már a naptáramba :)

plat 2010.04.07. 10:32:34

@rrroka: Hát ha csak táv-edz-ő, akkor már-már kezdem Winklert sajnálni. Az az edző-tanítvány kapcsolat, párbeszéd, amire igazán szüksége lenne, na az hiányzik.

Félreértés ne essék, nincs semmi bajom a Potterrel, sőt igazán szép, hogy tavaly a maratoni ob.-n a dobogón állt, csak én úgy gondolom, hogy a személyes kontaktus egy edző-tanítvány viszonyban nagyon is előnyére lehet egy olyan személynek, aki szeret futni, csak ehhez egy kicsit motiválni kell.

M.Islander 2010.04.07. 13:39:23

lájkolom.
tavaly 3-4x lefutottam a 30 km-t, de ott valami falszerűségbe ütköztem, kiváncsian várom, hogyan abszolválod az első 30 feletti távot.
én is az októberi SPAR-ra gyúrok, találtam egy kiváló, csak heti 3 futást igénylő edzéstervet, ami állítólag mindenkinek bevált:
www.furman.edu/first/2006%20marathon%20training-first%20marathon.pdf

ha valaki konvertálja km-re és felteszi ide, örök hálám fogja üldözni!

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.04.07. 14:50:29

@rrroka: ezt az "I dunno"-t még a '90-es évek közepén olvastam a Leisure Suite Larryben és nem értettem, mi a lófaszt akar mondani. Nem is sikerült megdönteni egy csajt sem. Mármint a játékban. :))

DaMartian 2010.04.07. 15:26:50

@BGy: Leisure Suite Larry... LOL

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.07. 15:29:53

@BGy: nekem csak c64em volt amikor Larry döntögette a nőciket, a dunnot a Final Fantasy 7-ben használta Barett előszeretettel. FF7 a legzseniálisabb játék forever!

unknown_blogger · http://www.tulajdonkeppen.blog.hu 2010.04.07. 16:48:33

Hű, gratulálok! Bár már én is itt tartanék! Én még kezdő vagyok, egyelőre cél a 40 perc futás megállás nélkül. :D
Sokszor fájogat még a lábam is, gondolom, idővel elmúlik.
Nemrég hallottam, hogy az a legcélszerűbb, ha nem a sarkamra, hanem a lábam elülső részére érkezek talajfogáskor (Pirie-módszer). Erről mit gondoltok?

2010.04.07. 16:54:13

@unknown_blogger:
Szerintem tempótól függ, hogy hogyan érsz talajt. Hosszú távon lassabb futásnál a sarokra érkezés a természetes, sprinteknél meg a lábújjakra.
Szerintem sokáig nem lehet futni sérülés nélkül a sprintekre jellemző talajfogással és nem is gazdaságos, tekintve, hogy sokkal jobban igénybe veszi az achillest és a vádlit.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.07. 18:19:44

@lxrose: witch erre azt mondaná, hogy ELLENKEZŐLEG, cipőben futva nem lehet a sérülést elkerülni, a természetes, mezitláb vagy csillapítás nélküli futás (elülső részes) sérülésmentessé tesz. nézd meg a blogját:
with-ironman.blog.hu
ott van egy másik link is egy natúrfutós blogra.
egyébként egy fél éve keringett itt egy Paula Radclife videó, ahol azt mutatták, hogy az a nő gyakorlatilag az egész maraton hosszon csak a lába elejére érkezik, mintha sprintelne. ettől magasabbra emelkedik a sarka és sokkal gyorsabb, mint a többiek. érdemes rákeresni a youtubeon, gyönyörűen fut a nő.

DaMartian 2010.04.07. 18:52:55

@rrroka: "mintha" sprintelne? Bakker SPRINTEL! Csutkán nyomva sem bírnék abban a tempóban 5 kilit se! Mintha... : )

laciii79 2010.04.07. 19:16:29

@lxrose: Azzal mindenképpen vitatkoznék, hogy futáskor a sarokra érkezés bármilyen távon és bármekkora sebességnél természetes lenne (próbáld ki mezítláb). Gordon Pirie nem volt éppen sprinter... Nálam sokkal szakavatottabbak már többször hivatkoztak az alábbi linkre, most én is ezt teszem.:
www.freeweb.hu/powerhiker/pirie.htm
Egyébként én másfél hónapja váltottam erre a módszerre; az első 2-3 hétben komoly izomlázam volt a vádlimban, de megszoktam, viszont a korábban rendszeresen visszatérő sípcsont menti fájdalmaim megszűntek. Lehet, hogy a vádli izmai jobban terheltek így, de azok szépen ráállnak a dologra, ellenben az ízületeken sokkal kisebb a terhelés.
Ettől még persze mindenki úgy fut, ahogy akar.... meg ahogy tud :-)

bitliszbá 2010.04.07. 19:33:11

Robi! Figyeltelek, már a befutó előtt is jó mozogtál! nem kell azokat az érdemeket kisebbíteni: AKI TUD AZ TUD :)

unknown_blogger · http://www.tulajdonkeppen.blog.hu 2010.04.07. 19:40:00

köszi mindenkinek a választ, szerintem rendszeresen jönni fogok ide, és kérdezek majd nagy hülyeségeket, ha nem baj.
@laciii79: írtam neked a blogodra is külön.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.08. 06:29:01

@manor: igen ez az, köszi!

@DaMartian: ezek az emberfeletti tempóban futó profik ilyenek. én nem tartom magam már kezdőnek, de fénykoromban is max egy olyan ezret tudtam futni, mint amit ezek az ufók tolnak majdnem maratonon keresztül, most meg... ehh.

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2010.04.08. 08:13:19

@rrroka: Szerintem bizonyos tempó felett síkon elég nehéz sarokra érkezni. Saját magamon is észreveszem, hogyminél gyorsabban futok annál inkább előre dőlök és lábfejre érkezem.

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.04.08. 08:21:34

Valamelyik nap néztem az árnyékomat, ami mellettem jött és asszerint én előre dőlök(külön kell írni?), és csak azért lépek gyorsan(futok), nehogy elessek. Mindenkit más késztet futásra...

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.04.08. 09:07:32

@manor: Érdekes videó. Petrova és Goucher viszont kifejezetten a sarkára érkezik minden lépésnél.

Biztos nem olvasták Witch blogját, ezért le is vannak maradva :-)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.08. 09:47:52

@szasza75: hát én emlékszem a sarkam csattogására a 800 méter utolsó kanyarjától, amikor már nem volt erő tartani magam, és jött a beleülés... :)

@Sekiwake: egyébként szerintem ez adottság. van aki így fut, van aki nem. lehet, h tanulható ez a fajta futás, de nem hiszem hogy ugyanolyan hasznos és gazdaságos lenne, mint akinek eleve ez a futóstílusa.

FutoBolond 2010.04.08. 09:47:59

na igen, asszem, a 90 kilommal, meg a 2 ora feletti felmaratonommal egyelore meg nem Radcliff kisasszonytol lesem el a futostilusat, ahogy a budapesti forgalomban is keves hasznat veszem, ha a tvben M.Schumachert vagy Alonsot nezem :-)

DaMartian 2010.04.08. 11:14:41

@laciii79, @szasza75: Fizikai törvényszerűség, hogy a tempó gyorsulásával a leérkezés egyre inkább teli talpra tolódik, ergo a gyorsabb futók kevésbé sarokra érkeznek és nyilván kevesebb időt is töltenek a talajon, gyorsabb az átgördülés. Én is észrevettem magamon hogy az állóképességgel és a gyorsulásommal szinkronban változott a mozgásom, ezzel együtt próbáltam én is a Pirie módszert, de egészen biztosan nem fogok váltani. Egyrészt baromi rossz volt úgy futni, meg amúgy is azt gondolom, hogy mindenkinek van egy természetes mozgása, amit nem hiszem hogy érdemes megerőszakolni, másrészt nekem szerencsére különösebb gondom nincs semmivel, így ez sem indokolja a váltást. Amúgy abban sem hiszek, hogy emiatt kisebb terhelés jut az ízületekre. Más részre hat ez tény, így lehet hogy ha a "hagyományos módszer" miatt fájt valahol, az elmúlik tőle, de nekem pl. úgy tűnt, hogy ez a futóstílus épp a sípcsont felső részét térd alatt eléggé terheli. Illetve maga az átgördülés is egyfajta természetes csillapítás, amire a cipők talpa még rásegít. Nyilván mezítláb nincs az a hülye aki sarokra csattanva futna, de szerencsére nem kell mezítláb futnunk : ) A cipők a megemelt súlypont miatt a pronáció mértékére vannak nagyon rossz hatással, de ez meg már egy másik történet : )

laciii79 2010.04.08. 12:36:48

@DaMartian: Naná, először baromi nehéz volt féltalpra érkezve talajt fogni, de most már ez az amit egyre inkább magaménak érzek. A természetes mozgásról meg azt gondolom, hogy mindenkinek az a természetes, amit begyakorolt, megszokott és ahogy az edzői tanították. Nyilván, ha valaki sérülésektől mentesen annyit tud futni, amennyit akar, az semmi pénzért ne váltson. Nyilván nekem sem jutott volna eszembe, ha minden gördülékenyen ment volna. És persze azt sem mondhatom, hogy így sérülésmentes leszek, mindenesetre eddig így minden jó. Le is kopogom. kopp kopp

2010.04.08. 13:09:45

@rrroka: Hát igen, mezitláb nem is lehet sarokra érkezve futni, mert pár méter után agyrázkódást kapsz. :-) Én nem mondom, hogy nem lehet gyorsabb (lásd sprint esetén), csak azt, hogy nem gazdaságos. Ha már a tompítást is a vádli kell végezze, az plussz energiába kerül, amit még egy maratonon esetleg lehet is biztosítani, de már egy 50km-es futásnál gond lehet. Az izomzat és a máj együtt korlátozott glikogént képes tárolni, ami edzettséggel kicsit fejleszthető (meg verseny előtti megfelelő edzés-étkezés tervvel), de van egy elméleti maximum mindenkinél, ami ha elfogy, akkor jön a probléma, jó esetben lehet sokkal lassabban futni. Na ezért nem mindegy, hogy hosszú távon hogyan futsz. Ultramarathonoknál még az sem mindegy ,hogyan tartod a karod, fejed stb.

2010.04.08. 13:11:42

@laciii79: Én nem mondtam, hogy minden tempónál természetes (lásd előző hosszászólásom is), csak hogy a hosszútávfutásnál inkább jellemző, viszont sprint esetén nem működik.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.08. 13:30:29

@lxrose: lehet, csak fájós. :D tök jó volt anno nyáron a focipályán futni kereszteket ezer fokban, miután locsolták a pályát. bugyogott a lábujjak között a hűsítő víz...

2010.04.08. 13:30:33

@rrroka: Egy ellenpélda:

www.youtube.com/watch?v=pEFEIDtjdeo&feature=related

Meg kell jegyezzem még, hogy a hosszútávfutók cipőjeit úgy tervezik, hogy saroknál csillapítson a legnagyobb mértékben, nem úgy, mint a sprinterekét. Ennek is bizonyára meg van az oka.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.08. 13:32:49

@lxrose: én veled értek egyet! ha vkinek természetesen lábujjra érkezős a mozgása, akkor fusson úgy, ha olyan mint az átlagnak, akkor meg vegyen normális csukát.

2010.04.08. 13:43:22

@rrroka: Oké. Nem mondom, hogy nincsenek a lábújjhegyen futásnak érvei, mert a vádli is többek között emiatt szükséges, csak hát őseink nem futottak mezitláb 40-50 vagy esetleg 100 km-t.

futó1 2010.04.08. 15:33:48

Előre szólok , hogy nem vagyok szakértője a témának.., de szerintem nincs egy mindenki számára ideális futóstílus, egészen egyszerűen azért, mert minden embernek más a felépítése, s ezen legfeljebb finomítani lehet, pl ha valakinek kicsit előre dől a csípője, már másképp kell lépnie , mint akinek ez nem így van.
A cipőgyártók pedig szerintem azért növelik meg a sarokrész vastagságát, mert a nagy tömegnek gyártják a cipőket, akik lassabban futnak, s éppen ezért a sarkukra érkeznek, s ez ugye igaz az ultrafutók többségére is, a profik pedig versenycipőt hordanak, aminek nincs vastag sarka...
De ez csak egy vélemény.

Leggy 2010.04.08. 17:16:23

@lxrose: vannak olyan elméletek, miszerint igenis futottak őseink ennyit (vannak olyan törzsek, akik a mai napig ezt teszik) - így vadásztak ugyanis:
www.amazon.com/Born-Run-Hidden-Superathletes-Greatest/dp/0307266303

Leggy 2010.04.08. 17:20:21

ja, most láttam ezt már belinkeltem egyszer feljebb..

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.08. 19:05:41

@lxrose: csak arról van szó, hogy én nem azt mondom, h mezítláb futni jó, hanem hogy vannak olyanok, akik szerint az. ahogy írtam és utána DaMartian is ezt a véleményt erősítette, lehet h jó lábujjakon futni, de ez egy stílus, és nem feltétlenül tanulható, vagy ha tanulható, akkor akinek nem ez az alapja, annak nem feltétlenül hatékony.

futó1 2010.04.08. 19:32:33

@rrroka:
Nem lábujjon futnak, hanem a lábujjpárnákon.
S miért ne lehetne tanulható?????
S miért kell olyan infókkal bombázni az embereket amiknek semmi alapja nincsen?
De legalább lenne valami szakmai háttér...
S azt hiszem itt és most befejezem a szélmalomharcot.
Pedig éppen a futóknak lenne az a felelősségük,hogy akik még nem futnak, vagy most kezdték el ezt a csodálatos sportot, azokat ne tévesszék meg hozzánemértő hozzászólásokkal.....

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.04.08. 20:37:12

Aszfalton, hosszútávon: sarokra.
Dzsungelban tigris elől: lábujjra.
Sivatagban, mezítláb lábujjra, mert a talpat égeti a homok.

laciii79 2010.04.08. 20:51:11

@lxrose: A Pirie módszer nem a lábujjhegyen való futásról szól! Nem vagyok szakértő, de az azért nem mindegy, hogy féltalpra, a lábujjak mögötti talppárnákra érkezünk (Pirie módszer) vagy magukra a lábujjakra. Micsoda különbség!
Nem akarok összeesküvés elméleteket gyártani (pont ezen az oldalon ez ráadásul nem is lesz népszerű), de a nagy cipőgyártók által kifejlesztett sarokvédelemről én a következőket gondolom: A nagy sarok miatt rávesznek, hogy azon a részen fogj talajt, ezt sokan bátran megteszik, a kevésbé óvatosak ráadásul jól odacsapva sarkukat, összeszedve sérüléseket. Erre a cipőgyártók azt mondják, hogy még mindig nem elég jó a sarokvédettség, sőt, van új modellünk, ami még jobban csillapít, vedd meg azt...és így tovább. Elég jó üzletet csinálnak maguknak, és kimondottan érdekük a sok sérülés, amiket majd lehet orvosolni újabbnál újabb csúcsmodellekkel.
Ahelyett, hogy kívülről várjuk a megoldást, inkább a technikánkat kéne tökéletesíteni, amennyire tudjuk. Akár a Pirie módszerrel, akár másikkal, tulajdonképp mindegy.
Ez egyébként az élet minden területére igaz kéne legyen, hogy a megoldás többnyire bennünk van. Na, nem filozofálok tovább. :-) Ezek az én véleményeim voltak, nyilván lesz, aki egyetért, és lesznek, akik nem.

zsolababe 2010.04.09. 00:18:55

a Zsola modszer celravezetobb..ugy fuss, ahogy jolesik :))) viszont sokat es rendszeresen :)))nekem bevalt :)))

DaMartian 2010.04.09. 00:31:35

@futó1: Most nem nagyon értem kivel/mivel vitázol és hogy milyen információ tévesztett meg kit? Mondjuk az tény én személy szerint egy szóval sem emlitettem lábujjhegyen futást... Teljesen egyetértek azzal amiket irtál és szerintem rrroka is hasonlókat próbált megfogalmazni.. Nem láttam itt ekkora ellentmondást.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.09. 07:50:10

@futó1: bombázni?! elgurult a gyógyszered vagy mi? :D
tudom, hogy az amatőr-mp3-stb témában a lelkedbe másztam, de ne tartsunk már haragot emiatt.
lehet hogy nem tanultam a futó szakmát, de tapasztalatom az van bőven.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.09. 07:56:09

@laciii79: nem értek egyet. :) semmilyen olyan elméletben nem vagyok hajlandó hinni, ami arról szól, hogy vkik csak azért hagyják hogy sok embernek szar legyen, hogy meggazdagodjanak. ráadásul az ilyen elméletek mögött mindig van egy másik, ellenkező oldali ember, cég, szervezet, aki azt mondja, ha nem őt a rossz gonoszt támogatod, hanem engem, akkor jó lesz neked. én meg mellesleg gazdag leszek. de ez nem fontos, csak a te jóléted...
ez a baj az összesküvés elméletekkel szerintem. :)

bellone 2010.04.09. 09:03:39

A nyolcvanas években, amikor még nem avászkodott be a karvalytőke, Erdélyben vettünk négycsíkos (de egyébként kiköpött Adidas:)) futócipőt.

Lapos műanyag talpa volt, és néhány km után tele volt vérhólyaggal a lábam. Aztán mikor már kaptam kalóriapénzt, elmentem a Kecskeméti utcába, ott néha lehetett kapni nyugati, háromcsíkos meg pipás cipőket is.

Vettem egy Nike Trophyt, ami majdnem jó volt a lábamra, és majdnem megfelelt a futóstílusomnak, sokkal jobb volt mint előtte bármi. Madarat lehetett volna velem fogatni.

Manapság bezzeg, mindenfelől sunyi tekintetek méregetik lépéseinket, kínálgatják a sok selejtet, és mindenkinek direkt olyat, amitől majd jól elvérzik. :-)

Mylady 2010.04.09. 09:17:22

Nekem volt adidas cipőm "jugóból" :)

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2010.04.09. 09:20:59

@zsolababe: én is Zsola-módszerrel futok (a "sokat és rendszeresen"-t rugalmasan értelmezve), ajánlom mindenkinek!

Rrroka és futó1 álláspontjában meg nem igazán látok ellentmondást. :)

laciii79 2010.04.09. 09:50:00

@rrroka: Ettől szép a világ, hogy nem egyformán gondolkodunk. :-)
Egyébként Zsolának abszolút igaza van; épp ezért sok jóleső rendszeres futást mindenkinek, olyan stílusban, ami neki jólesik!

watergate71 2010.04.09. 10:55:24

@BGy: Én az árnyékomat nem láttam még, de találtam pár fotót a neten a tófutásról, és azon gondolkodtam, vajon mit kereshettem az aszfalton, hogy ennyire előre-dőltem...(írjuk kötőjellel, az olyan tudományos).
Szóval a stíluson van mit javítani...
Medve dacol a széllel...

laciii79 2010.04.09. 10:55:27

Ja, és persze olyan cipőben, amilyenben jólesik! :-)

DaMartian 2010.04.09. 11:18:04

@laciii79: Amúgy van igazság abban amit mondasz, de nem pont úgy ahogy Te megfogalmaztad. Összeesküvés elméleteket gyártani ezért szerintem felesleges. Csak pár dolgot fűznék ehhez hozzá... 1. A Spuriban kint van egy korabeli cipő, amiben olyan maratont futottak 30 nemtomhány éve, amit még ma is csak kevesen tudnak tudományos edzéstervek, űrhajós cipők meg miegyebek segítségével...aki tud az bárhogy tud! Ezzel együtt én egy Szigetkörre sem venném fel, mert látszik rajta, hogy ohne csillapítás... Kb. úgy elhaladt felette az idő, mint pl. a Commodore 64 felett (ha már a Leisure Suit Larry-ről beszéltünk : ) Közel nem volt olyan jó-szép-gyors mint egy mai konzol, mégis hetekre oda tudott szegezni a képernyőhöz egy-egy játék a pixeles kocka figuráival...Nem? ; ) de lehetne ugyanilyen példákat hozni az autóipartól kezdve bármiben, így a sportszergyártásban is. Nyilván sokan gazdagok lesznek hogy eladnak nekünk dolgokat (nem csak cipőt bármit) de ha ettől nekünk jobb (biztonságosabb, jobb teljesítményt biztosító, vagy egyszerűen csak menőnek érezzük magunkat tőle) akkor mi ezzel a baj? Ha meg nem akarjuk hát senki nem kötelez hogy megvegyük. Pl. a sportszergyártásban még van határozott célja a termékeknek. De mi a helyzet a divattal??? Van szükséged 50x-es áron Prada táskára? Nincs. Mégis megveszik? Ja... De az ilyen szociológiai példák már nagyon messzire vezetnek... : ) 2. A futók nagy része már akkor sarok-lábfej stílusban futott, amikor a sportszergyártó multik még nem is léteztek. Valamiért az emberek többségének ez jön természetesen (hiszen az atlétákon kívül nem sokan "tanulják" hogyan kell futni. Sőt. Egy edző sem feltétlenül piszkál bele egy adott futó stílusába (amennyire én hallottam, de lehet ez egyénenként különböző így ebbe ne kössetek bele : ) Szóval nem a csúnya sportszergyártók fizették le az edzőket és testnevelőket, hogy helytelen mozgás beidegződésére neveljék a populációt hogy ebből majd egyszer ők gazdagok legyenek. Adott volt egy probléma, amire ők megoldást kínáltak (ki jobban, ki rosszabbul) és mivel a probléma az elmúlt évtizedekben ugyanúgy fennált, szerintem természetes törekvés, hogy a megoldás minél hatékonyabb/ kifinomultabb/ könnyebb/ egyénre szabhatóbb legyen. De (itt tévedtél) NEM LETT az évek során egyre vastagabb a cipők talpa! Sőt! A mostani Pegasusnak ugyanúgy 24-12 a talpvastagsága, mint a 25 évvel ezelőttinek. Nyilván kikísérletezték, hogy mi az optimális vastagság. Inkább ezt a helyet igyekeznek a lehető leghatékonyabban "kitölteni" : ) Amiben igazad volt, hogy a cipőviselés önmagában sajnos magával vonzott problémákat, amelyekre újabb cipők tervezése volt a megoldás. Ez kb. olyan, mint gyógyszert szedni bizonyos gyógyszerek mellékhatására. Hogy ez mennyire volt tudatos nem tudhatom, de tény hogy egy egész szép iparág épült rá: a STABIL CIPŐK... Azáltal ugyanis, hogy a sarkad 2 és fél centire "áll meg" a talajtól, tehát effektív nem ütközik neki, a sarok külső élére való érkezésekor a talp kialakít egy 2 és fél centis erőkart, aminek hatására a láb sajnos sokkal erőteljesebben csavarodik, mintha laposabb cipőben futnál...(Pronáció) Patthelyzet, mert a csillapítás miatt kell az anyag a talp alá, de a túlzott pronáció ugyanúgy sérüléshez vezethet...így megjelentek a Stabil cipők, amiket kb. minden 3. futónak használnia kell, mert problémái vannak futásnál... Nyilván nem mindenkinek a cipő miatt van ezzel gondja, hiszen van akinek alapból lazák a szalagjai, vagy alacsony a boltozata, esetleg túlsúlyos, de biztos van egy réteg, akinek bizony a megemelt talp hozza ki ezt a problémát. A gonosz multik egyébként ezt az utóbbi néhány évben kezdték (f)elismerni, és igyekeznek olyan cipőket tervezni, amelyeknek már nincsenek ilyen "mellékhatásai". Nike részről a Free volt az első ilyen kísérlet (de az ugye nem egy mindennapos edzésekre alkalmas modell) majd tavaly év végén megjelent az első olyan cipő, amely erre a gondolatmenetre épül (LunarGlide) és nyártól már egész termékcsalád lesz rá (Dynamic Support). És marketing ide vagy oda, a LunarGlide tavaly ősszel mindent vitt! Nem hiszem, hogy ennek CSAK a marketing lenne az oka, hisz szerintem senki nem olyan hülye (főleg egy futó, aki aztán minden fityfenére kényes) hogy megvegyen egy cipőt ami nem kényelmes számára csak mert reklámozzák (amúgy sokkal kevésbé hirdettük szerintem, mint néhány korábbi cipőt, amiknek mégsem lett ekkora sikere) Szerintem a fő ok az volt, hogy a futók érzik, hogy mi az ami jó nekik, meg mi az ami nem. Most mondhatnád, hogy: "Háhá akkor igazam volt, mégiscsak erre ment ki az egész" de ezzel egyszerű oknál fogva nem értek egyet... Futóknak kell futócipő... folyamatosan kell, hiszen elhasználódik. Ergo mindegy lenne a cégeknek melyik futócipőjüket veszik meg. Ha valóban nem az motiválná őket, hogy a futóknak egyre jobb legyen, akkor nem költenének dollármilliókat ezekre a kutatásokra és fejlesztésekre, hanem szépen árulnának tovább olyan modelleket mint eddig, számukra az gazdaságosabb lenne! Lehet naiv vagyok de én amúgy is azt szeretném hinni, hogy ha SPORTOLÓK alapítanak egy céget ami sportszereket gyárt, akkor elképzelhetetlennek tartom hogy meghasonulva ne olyan dolgokat igyekezzenek kreálni ami a többi sportolónak jó! És ha nekem jobb (nem sérülök meg, kényelmes, nem tör halálra, gyorsabb leszek, vagy szimplán csak jobban érzem magam benne) én nem sajnálom tőlük, hogy ezen közben meggazdagodnak, mint ahogy Kobe vagy Rooney hétköznapi léptékkel irreális és felfoghatatlan mértékű fizetését sem irigylem... Na bakker, regényt írtam megint. Bocs : ) Lehet ez inkább post kellett volna legyen, nem komment : )) Jöhet a fikaáradat! : D

DaMartian 2010.04.09. 11:24:15

@rrroka: AZ is ő volt? Én már nem emlékeztem a nickre, mert azóta nem is nagyon kommentált.. Akkor nem csoda, hogy pikkel Rád! : )))))) Te AMATŐR! : ))))

2010.04.09. 11:36:20

@laciii79: Most a megfogalmazáson vitatkozunk? Nyílván egyikőnk sem úgy értette, hogy balett-táncosként futna bárki is, hanem a lába hátulja (sarok) helyett esetleg a lába elejét veszi igénybe, ha így jobb. Nem is hinném egyébként, hogy cipőben lehetne másképp futni, úgy értem, szigorúan lábujjakra érkezve.
Ami a futócipőket és a sérülést illeti, nem gondolom, hogy ezen múlna. Tapasztalatlan futóként mindenki lesérül az elején, de nem is annyira a technika vagy a nem csúcs technológiás cipő miatt, hanem mert nem érzi, nem tudja, hogy mennyi az optimális terhelés.
Ismétlem, én nem az elülső talpra érkező futás létjogosultságát kérdőjelezem meg, csak azt, hogy azzal a technikával le lehet futni egy ultramaratont is (sérülés nélkül).

Leggy 2010.04.09. 11:38:36

@zsolababe: én azt szoktam mondani - fusson, ki merre lát!!!

2010.04.09. 11:42:10

@DaMartian: Bár tényleg hosszú lett kicsit, de azért végigolvastam. A cikked második fele a lényeg, szerintem teljesen logikus, amit írsz, aki beleköt, az valamiért nem szeret téged, vagy hülye (szerintem).

2010.04.09. 11:43:42

@DaMartian: Nekem mondjuk évente kellett új cipő, mert erősen kopott a külső része és elég sokat futottam egy év alatt, pedig nem a leggagyibb cipőket vettem.

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.04.09. 12:30:47

@bellone: én "villám adidast" vettem Szatmárnémetiben. Három csík, csak olyan alakban, mint as SS jel, mint három villám. Hivatalosan villám adidas volt a neve. Kapaszkodjatok meg, az egyik ilyen cipőmnek fröccsöntött műanyag talpa volt. Akkorákat zakóztam benne az aszfalton, hogy mindenki tudta a suliban, hogy villám adidasom van. Aki futott és a végén nem tudott megállni, csak csúszott, annak ilyen volt. Mivel a határhoz közel lakunk, ezért ott vettünk teniszütőt is, ami ólomból lehet, mert még most sem bírom meglendíteni, nemhogy 10 évesen. A román bőr focilabdám pedig nem pattant! Ez halál komoly! De legalább a szülők nyugodtak voltak, hogy jó áron vásároltak a gyereknek sporteszközöket. A bringám ruszki volt, azt a küszöbön alig bírtam beemelni. De nem is folytatom, mert régi sebeket tépek fel. :))) Már gondolkodtam, hogy egy órát tudnék "sztendapolni" a baráti országokból származó jóárasított dolgokról, amikkel elhalmoztak gyerekkoromban. A szovjet mecsboksz egy atomvillanást le tudott volna árnyékolni, vazze!

bellone 2010.04.09. 12:44:51

@BGy: A mai napig sírok az öntöttvas vázas Sputnik versenykerékpárom után (amit valaki, ellopott-a jó krv@ anyját). Hiába van az embernek Meridája, az még kocsmába járni sem jó...:)

angelday 2010.04.09. 13:15:41

DaMartian:

"Kb. úgy elhaladt felette az idő, mint pl. a Commodore 64 felett (ha már a Leisure Suit Larry-ről beszéltünk : )"

Szeretném jelezni, hogy a C64 felett NEM járt el az idő (1), LSL játék pedig nem jelent meg rá (2).

:P

sztibi25. 2010.04.09. 13:24:14

Úgy látom Futo1-el kölcsönösen kell egymást védenünk. Nem értem, miért pikkelés az, amit futo1 írt. Egyszerűen csak nem egyezik a véleménye. Vagy itt már ez is tilos? Az ominózus amatőr-nem amatőr vitában (amin sokan bárgyú módon még most is előszeretettel poénkodnak) az én véleményem sokkal erősebb "kritikát" kapott, mint amit Futo1 írt. A lényeg elferdítéséreől ne is beszéljünk. Mégse jöttem azzal, h. biztos pikkelnek rám. Úgy látom veszélyes itt szembemenni a "fő irányzattal". És a hozzászólásom nem csak Futo1 védelmében írtam, hanem azért is, mert ez a folyamatos "amatőrözés" számomra gyerekes kötekedésnek tűnik azóta is. Nekem az "elgurult a gyógyszered vagy mi?" sem az intelligens vita kategóriája. Ez szerintem elég AMATŐR érvelési módszer - csak hogy én se maradjak ki a szokásos "viccelődésből". A kommentek értékelését pedig úgy látszik erősen befolyásolja, hogy ki is írja őket....

DaMartian 2010.04.09. 14:06:59

@angelday: Akkor az már az Amiga korszak lett volna? Mert valamin játszottam vele! : ) De a C64-hez visszatérve, mai napig egy játék sem kötött le annyira, mint a Street Rod : )

helemburgis 2010.04.09. 14:21:25

Ha mar a helyes futostilusnal tartunk, akkor ezt skubizzatok, 1.11perc körül zoomolnak is a labikojara:
www.youtube.com/watch?v=702PUk8eQ4k
Igy is lehet maratont nyerni...kivancsi vagyok, jövö heten mit virit Andrea, s hogy idenre kellökeppen begyakorolta-e mar a pirie-modszert. :)

DaMartian 2010.04.09. 14:22:53

@sztibi25.: nem hiszem hogy futo1-et védeni kéne. Anélkül hogy figyeltem volna a kommentelő személyére (tehát tévedés hogy itt ezen múlna bármi) feltettem egy kérdést, mert nem értettem kivel vitatkozik? Én 100%-ban egyetértettem azzal amit írt, rrroka meg majdnem ugyanazt fogalmazta meg amit én is tehát nem igazán volt min vitázni, erre jött megint egy elég kritikus hangú komment...csak nem tudom mire... Az egyetlen félreértés itt a lábujjhegyen / lábujjpárnán való futásra vonatkozott, de itt is mindenki egyre gondolt csak talán nem volt elég alapos a fogalmazás (nem mindenki ír regényt mint én : ) de az sem futo1 kommentjére reagált, hanem laciii79-ére, akinek meg semmi baja nem volt a hozzászólásokkal, csupán megjegyezte hogy mindenki másképp gondol dolgokat és ez így van rendben... Ebben meg mindenki jól egyetértett... Szóval nekem ez a dolog most olyan nagyon eröltetett kötözködésnek tűnik a részetekről. Még a végén az olvasók azt gondolják, hogy mesterséges vitákkal akarjuk növelni az oldal látogatottságát : ) A régi blogosok között itt már kialakultak "szállóigék" pl. "-5 fok alatt soha" és sokmindenen/ mindenkin viccelődünk (szasza, AD, WinklAir) akik értik a poént. Azt hiszem ez az AMATŐR dolog is beemelődött közéjük : ) Szerintem szokjatok hozzá ; ) De nem akarok újabb vitát indítani! Békesség! : )

effe 2010.04.09. 14:36:26

akkor a a főcímben a futóblog felirat melletti futólányt nem cserélitek le? láthatólag a sarkára érkezik... :)

2010.04.09. 14:57:43

@helemburgis: Hát igen, nem szép stílussal is lehet versenyt nyerni, nem ő az egyetlen.
Az említett Paula Radcliffe is nagyon gyors, talán azért is, mert másképp fut, mint a többiek, de volt olyan versenye, ahol lehetett tudni, mikor fárad el, ugyanis elkezdte rángatni a fejét.
Az, hogy hosszú távon mi a gazdaságos, akkor derül ki, ha megnézzük, hogy miben változik a mozgás, amikor elfogy a gyorsan mozgósítható energia az izmokból és a májból.

laciii79 2010.04.09. 15:21:43

@effe: Ez jóóó! :-) Ha WITCH-en múlna biztos cserélné.
@DaMartian: Köszi a kimerítő választ, szeretek olvasni, szóval végigolvastam. :-) Én sem gondoltam ám azt, hogy a sportszergyártó multiknál mindenki álnok, gonosz módon a sportolók ellen dolgozik, csak arra céloztam, hogy előfordulhat, hogy időnként ütköznek a különböző érdekek. És persze, ha nekem jobb lesz a jobb cipőktől, akkor én sem bánom, ha mindeközben másnak is jobb lesz . :-)

flicka 2010.04.09. 17:20:20

@helemburgis: Szegény anyukám pont ilyen stílusban sasszézott át az út túloldalán levő cukrászdába, hogy hozzon nekünk fagyit és lelkünkre kötötte, maradjunk ott, amíg visszaér. Egyszerűbb volt így, mint 3 gyereket meg a komplett bevásárolt cuccost átvonszolni. :-)))) De az összesen max. 30 méter volt.

szaszit 2010.04.09. 17:54:33

@helemburgis: nem fut valami szépen Andrea, viszont gyors:)
A férfi nyulaknak azért biztos van szerepe az eredményben, dehát hazai pályán ez belefér.
Viszont mintha mostanában már külön jegyeznék a női csúcsokat ha férfiakkal együtt futnak mintha külön, de ez nem biztos.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.09. 18:30:15

@sztibi25.: bocs, nekem úgy tűnt vagy ismerősök, barátok vagytok. futo1 vmiért jobban megharagudott, mint te, hiszen már érvelni, vitázni sem akar. hát ez van, ő is amatőr ebben. :) de már mondtam, hogy _tényleg_ számít ki írja az adott hsz-t, hiszen sokmindenkiről van már kialakult képünk a komentjei alapján. te sosem fogod lemosni magadról ezt az amatőrös dolgot. :) törődj bele.
witch-mester lett a mindent máshogy látó.
zsola, a fussá azt jóvan.
rrroka a mindenbe belepofázó.... :)
volt még pár szállóige, pl TARZAN FUT (hasonlított a te hszedre, de nem lett belőle vita), volt még a legendás túlélőkéses tájfutó, aki 3 kutyát belez ki egy-egy hosszúfutáson...
.@DaMartian: nagyon jó a hósszú kommented, tényleg lehetne belőle poszt.
@angelday: ezt én is akartam mondani, csak nem mertem offolni... :D larry az tipikus amiga cucc. ami nekem c64en az örök emlék: speedball 2. vagy hat joyt tettem tönkre mire feljutottam az első ligába... és most megvan ps1-es _gyári_ lemezen! kiráááály! :D

DaMartian 2010.04.09. 18:59:41

@angelday: Te már tudsz valamit? A C64 ugyanis nagy kedvencem. Mintha azt hallottam volna kiadnak klasszikus játékokat eredeti formájukban más platformra! Lenne néhány amivel ellennék: Boulder Dash, Bubble Boble : )
Más: lehet ÉRTÉKELNI a kommenteket?!? Nem is tudtam : P

helemburgis 2010.04.09. 21:38:11

@flicka: asszem az ilyen csampazo futomozgasra irta egyszer itt BGy, hogy az ilyen csampas lanyok labara tenne legszivesebben vmi szoritot, kalodafeleseget, vagy mit. :))

@szaszit: meglehet, hogy azert nem mindig ilyen durvan fut. Ha emlekeim nem csalnak, akkor mar a verseny elött serülessel küszködött, s a maraton utan meg is operaltak. Szerencsetlenen tavaly meg egy teherauto is atment, miközben epp bicajozott...
Elötte egyebkent az a feltünö, szöke hölgy (Gradwohl) tartotta a nemzeti rekordot, aki a Jegesmedven lekörözött minket egy parszor..:)..talan remlik, ha nem, az sem baj. :) Lehet, nekem azert marad meg jobban, mert sürün latom, s amugy is pont az en korcsoportomban van, ezert a macin soha nem tudok elsö lenni. :DD
Btw, nem lattam a jelentkezesed, nem futsz vasarnap?

helemburgis 2010.04.09. 21:55:31

@helemburgis: @szaszit: belelestem tovabb a videoba, aztan hallom, hogy a 'hangosbemondo' azzal kommentalja a csaj futomozgasat, hogy nem a faradtsagtol fut igy, hanem ilyen a született stilusa..uhogy javitok magamon:meglehet, hogy mindig ilyen durvan fut. :) de legalabb effektiv.. :)

zsolababe 2010.04.10. 13:19:53

Tehat osszegzem... ugy fuss, ahogy jolesi, annyit amennyi jolesik..olyan cipoben amit meg tudsz fizetni es legyen nalad tulelokes vitas kerdesek rendezesere..de ez esetben csak labujjhegyen :))) ...erdemes idorol idore idenezni mert mindig tanul valami ujat az ember... lgalabb mar nem vagyok amator :)))

Leggy 2010.04.10. 15:03:11

@rrroka: a túlélőkéses távfutóról jutott ezsembe, hogy a kutyám (nemrég baleset érte futás közben és elpusztult) egyszer előttem futott, jött egy pasi szemben, mire odaértem, már nyitva volt a kezében a bicska. Az a kutya egyébként a világ legbékésebb, legbarátságosabb állata volt, nem ugrált fel, farkcsóválva közelített a késes ember felé :-)

Mylady 2010.04.10. 15:18:41

@Leggy:
A másik oldalról nézve: megyek az utcán és egy ismeretlen kutya rohan felém (gazda sehol), ugrál vagy támad rám. Nem ismerem általában a kutyákat (nekem nincs), nem ismerem azt a konkrét kutyát. Annyit érzékelek, hogy egy kutya nekem ront.
Én (a kutya méretétől függetlenül) meg szoktam ijedni.
És sajnos vannak olyan emberek, akik ilyenkor nem elnézést kérnek a kutyájuk viselkedése miatt (ne adj isten odafigyelnek és megakadályozzák), hanem max röhögnek egyet és ha szólsz, hogy ezt nem így kellene, akkor még ők vannak megsértődve.

Nem, nem értek egyet a késes vértájfutóval, hogy öli a kutyákat (vagy azt mondja), de a másik oldalról nézve: nekem ne mondja senki, hogy nem bánt, meg barátságos, ha nekemront egy kutya.

Leggy 2010.04.10. 15:49:28

@Mylady: maximálisan egyetértek, és megértelek - én, ha láttam hogy jön valaki, mindig pórázra vettem (erdőben futunk) - de akkor nagyon előreszaladt. Ő mondjuk sosem ugrott senkire, csak kb. 50 km/h-val elszaladt az ember mellett versenyagárhoz méltó módon, de engem is az infarktus kerülgetne...Az a baj, hogy nyílt terepen (gyakorlatilag sehol) sem lehet elengedni őket, engem többször fenyegetett a vadőr, hogy lelövi (szerintem részegen) ott lődöztek mellettem, amikor 3 gyerekkel futtattuk a mezőn a kutyát, lakott terület mellett

Leggy 2010.04.10. 15:58:42

ja, és múlt héten (szerencsére nem egyedül voltam, a férjemmel szaladgáltunk) féltéglával és faágakkal felszerelkezve kellett (nem kis izgalom mellett) terepen futnunk, mert feltűnt egy 3 kutyából álló falka..szerencsére nem lett semmi baj

Mylady 2010.04.10. 16:32:19

@Leggy: Értem, értem, nem is ellened szóltam, csak általánosságban.

Navixaf · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.04.10. 20:31:28

Ha már a kutyáknál tartunk: nem olyan régen próbáltam felderíteni a Rákos patak városon kívüli szakaszát, ami nem csak a Google maps alapján, hanem "közelről" is elég barátságos. Sajnos gyorsan elillant a barátságos hangulat, ugyanis bő 1 km-rel a város szélétől három (hamis) kutya állta az utamat. Valami lerakat-szerűségről jöttek ki, a patak felé persze semmi kerítés. Egyértelműen úgy gondolták, hogy ez az ő területük (mindkét partot beleértve), és sajnos értelmes módon meg sem lehett kerülni a helyet, úgyhogy szégyenszemre vissza kellett fordulnom.
Valaki ismeri esetleg futja ezt a részt (www.gmap-pedometer.com/?r=3625376)?

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.10. 20:50:48

@Leggy: ó, nagyon sajnálom az futó ebkutyádat. :( szomorú sztori. elütötték vagy ilyesmi?
nehéz ügy ez a kutyákkal. meséltem régebben, h feleségemet egyszer megtámadta a szomszéd kutya, aki kiszökött és az utcáról védte a házát minden elhaladóval szemben. aztán mire kezdtünk túllenni a dolgon egy nyitva hagyott kapuból rontott ránk egy nagytestű jószág, szintén a házát védve.
én nagyon szeretema kutyikat, és bízok bennük, de azóta azért figyelek.

Leggy 2010.04.10. 21:04:18

kirándulás közben beszaladt a fák közé, amikor visszajött, két lyuk volt a hasán, beslő vérzés, kb. 3 perc alatt meghalt (a gyerek szeme láttára). Valószínú valamin felnyársalta magát. Imádtuk, gyönyörű tigriscsíkos agár volt, úgy fogadtuk örökbe...én is figyelek az ebekre, szerintem olyanok mint az emberek, mindegyik más. az enyém egy angyal volt, kutyabőrben. és ő miatta kezdtem el futni. a nulláról felhozott 12 km-re, kb. fél év alatt. nagyon jó motiváció gyönyörködni egy vágtázó, szárnyaló agárban

Mylady 2010.04.10. 21:24:07

@Leggy: Jézusom, ez nagyon durva! :(
Egyszer majd nekem is lesz kutyám. Majd ha nem másfél szobám lesz a harmadik emeleten...

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.04.11. 10:11:54

A kutyás emberek téves képzete a kutyájukról, hogy senkit sem bánt! Emiatt nálunk is szabadon kószálnak az erdőben és a gazdi csodálkozik a legjobban, hogy egy futó látványa felingerli a kutyát. Persze a futó a hibás, miért viselkedik prédaállat módjára. A kutya állat, nem ember! Ösztönök vezérlik őket, amik néha erősebbek, mint a tanult reflexek.

flicka 2010.04.11. 10:40:21

@BGy: Alapesetben a tesóm kutyája is szelíd (bár kicsit hibbant), aztán amikor az egyik rokonunk gondjára volt bízva egy hétvégére, simán megharapta, pedig kaját kapott (volna) tőle. :-(
Mondjuk amikor egy szabadon eresztett kutya lohol utánam, annak nem szoktam örülni, még ha ez csak a Városligetben történik is. (Kicsi kutyáknál mindig attól rettegek, hogy eltaposom véletlenül, ahogy ott idétlenkedik.) Viszont nekem még mindig sokkal inkább azok a pórázzal figyelmetlenkedő gazdik a kedvenceim, akik papírsárkányként eregetik a kutyájukat és bárhol képesek akadályt képezni, majd jól felháborodni, miért kell mindenhol futkosni... :-))) Nehéz úgy élni, hogy mindenkinek jó legyen.

DaMartian 2010.04.11. 23:37:46

www.youtube.com/watch?v=1fBh2qH4QbM
Csak hogy alátámasszam rrroka összeesküvés elméletét...
Amikor elkezdtem nézni a filmet egy darabig még azt hittem, hogy: Némá! Ezek az emberek milyen jót akarnak nekünk, hogy elmondják itten az okosságokat... Mondjuk furcsa volt hogy mindegyiken ugyanaz a színes cipő van, de mivel különösebben nem volt brandingelve még nem annyira gyanakodtam... De aztán végül csak kibukott, hogy el akarnak adni nekünk valamit. Ezzel együtt biztos nem teljes hülyeség amiről beszélnek, de úgy tűnik a rrroka által megfogalmazottak itt is igazak : )

eLzsÉ 2010.04.12. 00:54:00

@BGy:
Ez pontosan így van.
Ha egy ember jön felém nagy rössel, nem nagyon ijedek meg, tudok vele kommunikálni, vagy ha nem, nagy eséllyel gyorsabb vagyok nála:)
De a kutyánál biztosan lassabb leszek és nem értem őket, nem tudom, mit akarnak, nem szeretem őket.

Mondjuk, inzultus még nem ért.
Úgy veszem észre, hogy inkább a kisebb kutyák akarnak valami önigazolási kényszerből megenni, de azoknak úgysem sikerül.
Múltkor egy közepes testű kutya rohant felém ezerrel úgy, hogy mögötte ott futott a gazdája. Nem jött nekem, az utolsó pillanatban kitért és csak súrolta a lábamat.
Nem tudom, biztos játszani akart.
Kiszaladt a számon egy "anyádpicsáját", erre a gazdi elnézést kért, aztán a következő körben már megfogta.

Pedig ez "futókutya" volt, azok pedig tapasztalatom szerint nem veszélyesek.
Csak aki tart tőlük, annak minden kutya potenciális veszélyt jelent.

eLzsÉ 2010.04.12. 01:15:07

@AG:
Még valami:

A Népligetben, ahol futni szoktam, alapvetően két helyen van erős kutyapopuláció.
A kutyaiskolánál, ahol vagy viszik tréningre az ebeket, vagy hozzák onnan.
Ezek mindig jól trenírozott állatok, egyszerűen leszarják, hogy én ott futok és a gazdájuk is figyel rájuk. Ez jó.

A másik a panetárium környéke, ahova a napi sétáltatók hozzák kocsival az állatokat és a kocsiból kiengedve engedik is el azonnal.
Ezeket viszont messzire kerülöm el.

Amit viszont végképp nem értek, hogy ha nekem lenne kutyám, biztos bevinném a parkba, ahol rohangálhat kedvére.
De rengeteg kutyás kizárólag a nagykörön hajlandó sétáltatni, ahol a futól is futnak.
Hogy ennek mi értelme?

Mivel általában minden kutyát messzire kerülök, le-fel kell ugrálnom az aszfalt és az ösvény között

Ha már a bicska szóba került, a kutyák csukott bicskaként viselkednek, ami bicska bármikor kinyílhat.
A futóember nem fog kinyílni és kutyát zsákmályolni, úgyhogy itt szerintem igenis a gazdának kelle önmérsékletet tanúsítani, amit sokan megtesznek, de itt most nem is róluk, hanem a többiekről van szó.

flicka 2010.04.12. 08:20:10

@AG: Igazából ezek már sokkal messzebbre mutató dolgok lennének, mert itt már arról van szó, hogy az ember felfogja, hogy nem árt tekintettel lennünk egymásra. A kutyás nem ellene elkövetett merényletként fogja fel, ha a futó az egyébként nem is mindig szelíd kutyuskája mellett szalad el, olykor ingerelve azt. A szembejövő 3 ember közül legalább egynek eszébe jut, hogy utat enged neked, csakúgy mint az előtted mélázó, teljes útszélességben cirkáló család, ha meghallja a robogásod. Az autós nem a járdára/fűre parkol (urambocsá, parkban nem parkol). De ez valójában nem is a futáshoz kapcsolódik.

Mylady 2010.04.12. 08:58:08

@flicka: Teljesen egyetértek veled. Kellene némi empátia, meg egymásrafigyelés. De ez csak álom.

effe 2010.04.12. 09:52:44

"kedvencem" a nagymami lábánál "békésen" legelésző élesfogú kis vakarcs, aki után nagymami nem tud olyan gyorsan ugrani, mint ahogy kutyuska a bokámhoz pattan. "fifike csak játszani akar"

szóval megpróbálok olyan helyen futni, ahol:
- 0 db kutya van (akár a 400 m-es sportpálya is kiváló erre)
- annyi ember van, hogy nem jelentek extra prédát (pl. Normafa)
- át tudok menni a másik oldalra
- van velem valaki, aki kevésbé fél a kutyáktól
:)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.12. 10:51:47

@Mylady: előbb utóbb ez kell hogy legyen a normális. remélem.

@DaMartian: bennem ezzel a videóval kapcsolatban az merült fel, hogy ezzel a módszerrel nem lehet lassan futni? tolják itt szemlátomást öt perces tempóval, vagy gyorsabban, hatalmas lépésekkel, fenékig repülő sarokkal, naná, hogy kényelmes a lábujjpárnán gördülés. de mi van a 6 perc fölötti futókkal?!
és persze a végén: ezt vedd meg. :DDD

2010.04.12. 13:02:00

@zsolababe: Ha kutyákról van szó, elég egy ultrahangos riasztó is. Engem egyszer kergetett meg egy kis vakarcs, de nem vártam, meg, hogy elkapja -e a vádlimat, szerencsére 6 km után is gyorsabb voltam. Akkor döntöttem el, hogy beruházok egy ilyen ultrahangos riasztóra. (Akkoriban futott Sipos István az országban ezzel. www.kor2000.hu/ oldalon is ott van. )
Nem tudom, hányszor kellett használjam, de egyszer biztos, meg egyébként is ad egy biztonságérzetet. Egyszer egy bolond vizsla ugrált rám hétvégi hosszúfutásom közben, a gazdáik meg röhögtek (csajok voltak). Elővettem a riasztót és megnyomtam egy pillanatra. A vizsla után a csajok voltak a legjobban meglepődve, hogy a kutyájuk miért fékezett le olyan hirtelen.

Mylady 2010.04.12. 13:15:32

@rrroka: én nem vagyok ilyen optimista

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.12. 17:06:12

@Mylady: legyél bátran, nem kerül semmibe! :)

@lxrose: az odáig okés, amíg nem egy territóriumot védő kutyánál akarod használni. azok ellen már a túlélőkéses tájfutó is kevés.

2010.04.12. 17:09:52

@rrroka: A süket kutyák ellen biztos nem véd, de amíg egy ellen kell használni, nekem elég, ha 3-4 métertől nem jön közelebb. Ezek 100 dB felett szólnak 20kHz felett, egy normális hallású kutyának elég "kellemetlen".

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.04.12. 18:07:02

@lxrose: azt olvastam vhol a termékleírásnál amikor akartunk mi is vennia feleségemnek, h a saját territóriumát védő eb még inkább támadásnak veszi, azért nem kellene rajtuk használni. itt nálunk meg leginkább az fordul elő, hogy kitámad a nyitott kapun a kutya, vagy vmiért kint marad és akkor is a házat védi, így nem vettünk inkább, francnak se kell, hogy még dühösebbek legyenek. :)

BGy · http://babosi.blog.hu 2010.04.12. 18:45:52

Nálunk mostanában sok a denevér. Egyet majd zsebrevágok és nyomkodom, amikor egy kutya közelít.

flicka 2010.04.12. 20:28:56

@Mylady: Hát, nekem is több a rossz tapasztalatom, mint a jó, de ha valaki jófej, akkor órákig jókedvű vagyok tőle. (Mint öreganyáink, bólogatok, hogy lám, vannak még jó emberek. :D )
@effe: A legbájosabb, mikor mami már nem is látja a kutyuskát, az meg szabadon "garázdálkodik" és riasztgatja a környékbeli futókat.
@BGy: Csak meg ne harapjon! :-)))))) A denevér, nem a kutya.

Sekiwake · http://ennyirefutja.blog.hu 2010.04.12. 22:36:20

@DaMartian: Nem tűnt fel, hogy a videó címe "Run Right with Newton Running"? :-))

Egy kis tudomány az okoskodások mögött:
www.barefootrunning.fas.harvard.edu/index.html

DaMartian 2010.04.13. 08:11:04

@Sekiwake: feltünt de nem gondoltam hogy ez egy cipő azt hittem egy futótechnika neve vagy ilyesmi : )

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása