Budapest vs Vidék mélyebbre fúrva

2011.03.20. 21:57 angelday

A Budapest vs Vidék kihívásunk eredményét már bemutattuk korábban. Sajnos a Nikeplus nem ad részletes statisztikát, illetve a nyers adatokat sem lehet leszívni további elemzés céljából. Road Runner 77 futóblogger volt olyan kedves, hogy kézzel Excelbe másolta az elérhető információkat, amiből pannonfunk készített egy remek statisztikai elemzést. Ezt most változatlan formában mutatnánk be, hiszen jobb szeletelni a dolgokat, mélyebbre ásni, megnézni, hogy mi is van pontosan a két össz-km szám mögött:

Mivel jóval több budapesti futott, mint vidéki, ezért felmerül a kérdés, hogy jogos-e az erdményeket összkilométerben összehasonlítani, hiszen kevesebb ember kevesebb kilométert fut. Egyrészt, azt gondolom, hogy jogos, hiszen mindenki annyi embert szervezett be, amennyit tudott, és egy ilyen versenynek az egyik célja az, hogy buzdítsunk mindenkit a sportolásra. Másrészt a futott kilométerek eloszlása is lehet más, tehát kétszer annyi ember nem feltétlenül fut kétszer annyit. Azt gondoltam, hogy érdemes lenne megnézni, hogy mi lenne ha csak a legjobb k budapesti futót hasonlítanánk össze a legjobb k vidékivel, k = 1, 2, ... Mivel a legjobb futók által megtett kilométerek rohamosan nőnek, a különbségek meg lényegesen kisebbek, ezért csak a legjobb k budapesti és legjobb k vidéki futó által megtett távok különbségét ábrázoltam:

Persze az egyéni győztes budapesti lett, így budapesti fölénnyel kezdődik a grafikon, és ezt az előnyt tartjuk is a 12. legjobb futókig. A grafikonról az olvasható le, hogy a legjobb 12 budapesti futó kb. 700 km-rel futott többet, mint a legjobb 12 vidéki futó. Egy kék görbén feltüntettem az aktuális sorszámú budapesti és vidéki futott kilométereinek az átlagát, hogy lássuk, az első 12-ben olyan futók voltak, akik a challange ideje alatt 600 km fölött teljesítettek!

A 13. futótól azonban megfordul a trend, és a vidékiek át is veszik a vezetést, az előnyüket növelni tudják egészen a 28. futóig: a legjobb 28 vidéki futó kb. 700 km-rel többet futott, mint a legjobb 28 budapesti. A 28. legjobb futóknál tartunk úgy 300-350 challange alatt teljesített km-nél. Ez az a vidéki kemény mag, akik mindent megtettek a győzelemért, le a kalappal előttük!

Utána a trend megint fordul, és a budapestiek kegyetlenül elkalapálják vidékieket. A 45. futótól kezdve átveszik a vezetést, és azt magabiztosan növelik innentől kezdve. Ha a budapestiekből ugyanannyi futót veszünk figyelembe, mint a vidékiekből (100-at), akkor is több, mint 3000 km-rel nyerik a budapestiek a versenyt.

Ezek után persze érdemes megnézni azt a diagramot is, amely azt mutatja mind vidékiekre, mind budapestiekre, hogy hányan futottak 0 és 40, 40 és 80 km között és így tovább:

Különösen a vidékieknél látszik, hogy a diagram bimodális, vannak az amatőrök, akik 0 és 320 km között teljesítettek, és a profik, akik 400 és 1280 km között teljesítettek, a móduszuk 560 km-nél van. A budapestieknél nincs ilyen szép elkülönülés, valahogy a lelkes amatőrök többet futnak Budapesten, mint vidéken.

Szóval ez megerősíti a korábbi észrevételemet, hogy hiányzik egy középmezőny vidékről, akik már nem kocafutók, de nem is kőkemény profik.

42 komment

Címkék: elemzés excel kihívás budapest vs vidék

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr222754956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.03.21. 07:37:28

Én vidéki vagyok és középmezőnyűnek érzem magam, de nem indultam, ez lehetett a baj.
A tengelyek feliratozásával el lehetett volna kerülni azt, hogy hétfőn reggel rögtön gondolkodnom kelljen. Ezt egy merényletnek érzem. :)))

pannonfunk 2011.03.21. 14:46:48

@BGy: Nem számítottam arra, hog ez kikerül posztnak... Laborjegyzőkönyvekben volt automatikus elégtelen a tengelyeken a mértékegységek lehagyása, de akkor most pótoljuk gyorsan: első ábra x tengely db futó, y tengely km, második ábra x tengely km, y tengely db futó.

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.03.21. 14:52:16

@pannonfunk: szerencsére a leírásból kiderült, de hétfőn reggel fél nyolckor az irodai kávém előtt ez egy igazi kihívás volt. :)))

Mylady 2011.03.21. 22:06:06

Szakmámból és munkámból kifolyólag kismillió elemzést készítettem már, de meg kell hogy mondjam, olyanra, mint amit az első ábrán látunk, mégcsak nem is gondoltam. (Persze én tartalmilag teljesen más vonalon mozgok)
Szóval köszönöm, hogy ma is tanulhattam valamit :)

paklis 2011.03.21. 23:40:20

Lehet ide belekarcolhattam volna a heti maratonomat?

bitliszbá 2011.03.22. 12:51:33

Régi szívfájdalma a nem NIKE+ cipőben futó, illetve az iPhone, iPod, Sportband hármas egyikét sem kedvelő futópajtiknak, hogy nem tudnak csatlakozni az ilyen kihívásokhoz. A mostani kihívás utolsó napjaiban d.pancsi felvetette, hogy már Garmin eszközökről is lehet a Nike+ ra feltölteni.
Egy pici utánajárással megtaláltam a megoldást. A következő weboldalon keresztül bármely connect.garmin.com- ra feltöltött futás áttölthető a Nike+ra. SŐT. Mivel manuális feltöltés is lehetséges, Garmin Connect weboldalon, ezért akár kézzel beírva az edzés adatait vagy akár .tcx .gpx vagy .fit kiterjesztésű fájlból tudunk edzést rögzíteni (ezek a legelterjedtebb formátumok az edzések rögzítésére, sőt a .fit akár a futópadon rögzített futás is lehet!).
A .tcx és .gpx file-okkal a a GPS adatokat is fel tudjuk tölteni!!! egy hiányossága még van, a szívritmus adatok még nem konvertálhatók a Nike+-ba.
Remélem segítettem és többen leszünk ezáltal… Végül is a futás a lényeg, a technika csak sokadlagos.

Steve51 2011.03.22. 12:59:50

@bitliszbá: ez igaz de számomra a technika az igazi motiváció.Nem tudom hogy a többiek hogy vannak ezzel, de én még zuhanyozás előtt feltöltöm.Valahogy rákattantam a km gyűjtésre, most hogy jó idő jön már nagyon várom.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.22. 13:11:58

@bitliszbá: Én már sokat gondolkoztam, hogy egyszer veszek egy ilyen útvonal rögzítő cuccot, de végül mindig lebeszéltem magam azzal, hogy attól úgyse leszek jobb futó. A távolság méréséhez meg ott van a googlemaps. Igazából még mindig a terveim között szerepel, hogy vegyek egyet, de nem high priority a dolog. Arra persze érdekes lenne, hogy ilyen versenybe beszálljak. De megér ez ennyi pénzt? Örök dilemma...

bitliszbá 2011.03.22. 13:14:47

@Steve51: Akkor menjünk! Én a tegnapot kihagytam a BSZM után, de ma már megyek egy finom, illatos tavaszi szigetfutásra a csúnya, esős szeles balatoni kör után. (az idén már 1000 felett vagyok :P)

bitliszbá 2011.03.22. 13:19:18

@azilinha: Előbb-utóbb úgyis veszel egyet, már csak azért is, mert lassan alig drágábbak mint egy jó minőségű sportóra, akkor meg már nem olyan nagy a különbség. És az edzésnapló, meg a személyi tréner is egy beruházással megvan. Sokkal könnyebb résztávokat futni, meg időben váltogatni is. De nem akarlak rábeszélni :)

bitliszbá 2011.03.22. 13:20:54

@Steve51: egyébként meg éppen azért írtam, hogy a futás mellé mindegy legyen hogy milyen technikát raksz. Tudod: Csak fuss!!!

Steve51 2011.03.22. 13:24:33

@bitliszbá: Holnap megyek délután akkor lesz cipőteszt is a szigeten.

bitliszbá 2011.03.22. 13:44:43

@bitliszbá: Navixaf jelezte, hogy a link nem ment át, tehát mégegyszer megpróbálom:
www.awsmithson.com/tcx2nikeplus/

bellone 2011.03.22. 14:08:12

@bitliszbá: Gratulálok, szép munka volt! Lesz valahol beszámoló a BSZM-ről?

bitliszbá 2011.03.22. 14:37:47

@bellone: lesz lesz, csak még emésztem kicsit :)

effe 2011.03.22. 15:44:50

@azilinha: elég egy okostelefon. a sportstracker-ek általában .gpx formátumban rögzítik az útvonalat, ezt pedig bitliszbá leírása szerint a Nike+ -ra is fel lehet tölteni

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.22. 16:17:38

@effe: Nekem csak buta telefonom van, és ha okosat vennék, azt is kizárólag a futás miatt. De próbálok azért ennél egyszerűbb megoldást találni.

pannonfunk 2011.03.22. 17:22:46

@azilinha: Nem buta telefonod van, hanem szép. Az iskolában is két matekcsoport volt, az okosak meg a szépek :)

paklis 2011.03.22. 19:20:35

Igen visszatértem, most kezdek újra formába lendülni, talán holnap futom az idei első félmaratonomat csak úgy edzés gyanánt, hiszen idén maraton:)
Jelenleg a téli alapozás volt meg.
Apropó: kaptam egy tippet miszerint a térdfájásomat okozhatja a túl sok hús fogyasztás, így hát 1 hónapra elhagytam a halon kívül minden nemű húst, másfél hét után úgy érzem már jelentkeztek a kellemes tünetek...

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.23. 14:25:32

@paklis: Ha már mostanra félmaratont tervezel, feltételezem, hogy a formába lendülés már megtörtént. Azért írd majd meg, hogy sikerült az idei eddigi leghosszabb edzésed.

paklis 2011.03.23. 21:17:48

@azilinha: 2:01 ma
hát másfél perccel rosszabb mint a tavalyi nike hivatalos... bár azért az még is csak verseny volt.
jelenleg heti 40 kilóméternél járok, 10,10,21 volt most és még csak szerda:)))

xhege 2011.03.24. 08:24:58

@paklis: visszatérésnek azért nem rossz :))
Gratulálok!

Én sajna nem visszatérek, hanem úgy tűnik visszavonulok. A csípőm eljutott abba a fázisba, amikor már nem tudom tovább erőltetni. A doki két éve tiltott le a futásról és a fociról, de ennél tovább most már én sem tudom húzni. Egy maratont jó lett volna még megcsinálni, de rájöttem, hogy annyit azért nem ér, hogy a maradék egészségem kockáztassam érte. Sajna nem tudok rá felkészülni, mert heti 2-3 futás után pár napig járni sem tudok rendesen. Itt az ideje váltani és új kihívások felé nézni, mert hát valamit sportolni kell!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.24. 09:07:42

@paklis: Nagyon ügyes vagy. Szerintem versenyeken mindig jobb eredményt ér el az ember, mint egy sima edzésen. Én nem is próbálkozom az edzéseken a verseny tempómat hozni.

@xhege: Sajnálom. :-( Sajnos ezek a dolgok benne vannak a pakliban. Úszás vagy bringázás mennyire vonz? Szerencsére azért elég sokféle sport létezik, csak meg kell találni a lehetséges opciókból azt, amelyik a legjobban bejön neked.

xhege 2011.03.24. 09:12:19

@azilinha: ha megtanultam úszni akkor elárulom :)) Bringázni tudok, meg van is bringám, majd gyakrabban használom. Most jöhet újra a mit is sportoljak izgalma, új kihívások keresése, mint 9 éves koromban. Akkor versenyszerűen sakkoztam, ping-pongoztam, és fociztam. Dönteni kellett, mert mindre nem volt időm. A foci mellett döntöttem. Most 25 évvel később újra választani kell valamit.

bellone 2011.03.24. 09:15:48

@xhege: Emlékszem, hogy két éve egyszer már elbúcsuztál.:(
Nagyon szimpatikus a hozzállásod, kívánom, hogy újra találd meg a legmegfelelőbbet!

szasza75 · http://szasz-a.blog.hu 2011.03.24. 09:23:29

@xhege: Szia! Nekem sok ismerősömnek volt csipő, derékproblémája, azt tudom, hogy sokan csináltak speciális erősítő gyakorlatokat...jógáztak, stb. Azóta futnak is.. nem tudom mi a bajod, vagy mi a diagnózis... ?, de el is küldheted mailben a választ... ha gondolod. Érdekelne.

xhege 2011.03.24. 09:55:40

@bellone: igen akkor már úgy tűnt, hogy be kell fejezni. Letiltott a doki. De épp az első félmaratonomra készültem és gondoltam azt már megcsinálom. Megcsináltam, és még 1,5 évet rá is húztam :) Most viszont már a én érzem úgy, hogy nem megy, nem csak a doki mondja. Ha pedig az élvezeti értéke elveszik a dolognak és csak szenvedést okoz, akkor már nem kell tovább erőltetni. Abban biztos vagyok, hogy valamit találok magamnak, mert nehezen tudom elképzelni, hogy ne csináljak semmit.

@szasza75: Szia Szasza! A diagnózis csípőízületi kopás, amely már két éve is elég előrehaladott volt. A mért értékeket fejből megmondani nem tudom, de eléggé beszűkültek már az ízületek mozgásai. Ha gondolod az eredményemet szkennelve e-mailben el tudom küldeni. Egy gyógytornász ismerősöm is fejcsóválva nézegette. Lehet valami speciális erősítő gyakorlatokat, tornát beiktatok én is, meg még kutyát is sétáltatok mindennap 5-10 km távon :)

effe 2011.03.24. 15:00:31

@xhege: gondolom, azért most nem a fedettpályás sakkozást fogod választani...
érdemes megtanulni úszni, jó kis sport az is!

nekem is a röntgen most kimutatta, hogy beszűkült a csípőízületem. szerencsére csak kis mértékben, de sajnos futás után már ezt is megérzem. attól félek, hogy emiatt a betervezett félmaraton sem lesz meg...

ma megyek vissza a dokihoz a lelettel, remélem, nem azt mondja, hogy ne fussak.

effe 2011.03.24. 17:12:15

@sanyosz75: igen, ezt lehetett sejteni :)

pannonfunk 2011.03.24. 19:59:20

@sanyosz75: Hehe, 1-2 hete volt egy rémálmom, hogy vissza kellett menni valamiért a szigetre, másztam át a kerítésen, aztán mire visszaértem, eltűnt a mezőny, én meg nem találtam meg a budai alsó rakpartot, és a lágymányosi lakóépültetek között bolyongtam és kétségbe voltam esve, hogy hogyan lesz belőle 2 órán belüli eredmény. De akkor ez már biztos nem fog bekövetkezni :)

xhege 2011.03.24. 21:11:18

@effe: remélem te jobb híreket kapsz a dokitól. Bár azt gondolom, hogy nem fog biztatni arra, hogy folytasd a futást :(
Kíváncsian várom az eredményt, ha gondolod számolj be róla, mert érdekel.

effe 2011.03.24. 21:26:22

@xhege: elmentem a dokihoz. de szabadságon volt... :)
addig is marad az edzés :)

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.25. 09:15:54

@xhege: @effe: Bár nagyon nem vagyok szakértő a témában, de szerintem ti még túl fiatalok vagytok ahhoz, hogy akármilyen izületi kopást kapjatok diagnózisként. Mégis mitől? Lehetséges, hogy pont a futástól? Olyan nehéz elhinni, hogy erre nincs megoldás.

xhege 2011.03.25. 09:27:43

@azilinha: sajnos nem lehetetlen, és szerencsére nem is ez a jellemző ebben a korban. Engem elég alaposan megvizsgáltak, megröntgeneztek és a diagnózis elég egyértelmű. A doki azt mondta hogy ha nem állnék ott előtte és nem látna, nem hinné el, hogy a röntgen valóban az enyém. Egy nem jó állapotban lévő 50 éves emberé hasonló szerinte :((
Feltett pár kérdést, pl tinédzser koromban nem kaptam-e nagyon erős terhelést? Nem volt-e hosszabb ideig jelentősebb túlsúlyom, amivel esetleg még sportoltam is? Sajna nálam mindkettőre igen a válasz. Katonai gimnáziumba jártam, ahol fizikailag elég jól voltunk terhelve, emellett volt heti 4 edzésem és két meccsem a focipályán. Egy sérülést és az ülő munka elkezdését követően híztam 25 kg-t, ami évekig megmaradt, de mellette teremben fociztam (a teremsportok ízületekre gyakorolt hatásáról Damartian biztos tudna mondani egyet mást). A két elég jelentős kockázati tényező mellé valószínűleg pluszban a szervezetem sem tudja rendesen építeni valami okból a porcokat. Szóval minden tényező elég jól adott nálam ehhez a betegséghez.
Legalábbis így vezették le számomra a hozzáértők.

xhege 2011.03.31. 09:16:00

Elkezdtem a futás és foci utáni életem. Egyik kollégám késztetésére elmentem egy ingyenes trx próbaedzésre. Mit ne mondjak, most a gépelés is nehezemre esik. Olyan helyeken van izomlázam, ahol szerintem soha nem is volt izmom :)))

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.31. 15:08:50

@xhege: Na, tök jó, hogy megismertél egy új lehetőséget. Nálunk is van TRX, és sok jót hallottam róla, de még sose próbáltam. Az izomláz viszont tök jó. Én is szoktam erősítő edzésekre járni, és szinte minden héten van izomlázam. Olyankor mindig örülök, hogy érezhetően nem lazsáltam. :-)

xhege 2011.03.31. 15:34:40

@azilinha: A próbaedzés meghozta a kedvem, így veszek egy 10 alkalmas bérletet. Összességében jól éreztem magam, nagyon jól megdolgoztatott, a társaság is jónak tűnik. Azért a ti élményeiteket továbbra is olvasgatom majd itt a blogon és a hozzászólásaimmal sem tűnök el teljesen :)

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása