Meddig menő a téli futás?

2011.03.04. 12:10 Winkler Róbert

A kampány nagyszerű dolog. Pótolhatatlan eszköz a politikai harcban. Ha lankadna a figyelem, csökkenne az elszántság, csak egymásra nézünk, és az győz, aki először mondja ki határozottan: NE ESSÜNK SZÉT! Így megy egy kampány. A Télen Futni Menő kampány is, bár tény, hogy én ritkán csatlakozom be a közös hétvégi futásokba – reggel 9 körül nekem még egy kutyasétáltatás is az extrém sport kategória.

Na de a kampány az kampány, attól én még szorgalmasan futom a téli kilométereket. Annyi a puhulás, hogy most már legalább hetente kétszer, de inkább háromszor beiktatok 35-40 perc edzőtermi futógépezést a két kinti futás mellé. Utálom a futógépet, úgyhogy ebből a fejleményből is arra következtethetek, hogy kampány ide, kampány oda, elképesztően tele van a tököm a téli futással. És itt nem a fázásról van szó. Beöltözve be vagyok, nem is fázom. De ma a szerkesztőségben járt Yamaha János, és megkérdezte, nem akarom-e kipróbálni a fűtött nadrágot és mellényt, természetesen a hozzájuk illő motorral. Hát sajnos nem. A motorozáshoz is kell valami langyos fuvallat, minimum, hogy az embernek legyen hozzá kedve. Most ilyen nem várható. A naptári, a csillagászati és a meteorológiai tavaszt mindig kevertem, de az biztos, hogy hétköznapi fogalmaink szerint még egy ideig tél lesz.

Hány hétig tart még ez? Kettő? Három? Négy? Bízhatnánk a nagy számok törvényében, meg az időjárási megszokásokban, de speciel tavaly is kimaradt a tavasz, úgy, ahogy volt. Télen futni menő, de nekem már igen tele van vele a tököm. Sok volt, elég volt – megvan a varázsa a kopogósra fagyott arcüregnek, de legalább lehetne néha egy kis változatosság. Valami enyhe kis fuvallat. Nem szeretnék követelőzni, meg abszurd igényekkel előállni, de mit szólnátok mondjuk három naphoz egy kis déli széllel? Nem vagyunk mi eszkimók, csókolom. Meddig lehet ezt így tolni? Lappföldön semmi gond a hosszú téllel, ott jó a levegő, van hó, óraszám lehet döngetni a snowmobillal, barátkozni a szánhúzó kutyákkal, rénszarvast etetni, sífutó kirándulásokat szervezni, és persze több ezer négyzetkilométernyi befagyott tavon korcsolyázni. Ráadásul ott a végtelenbe nyúló tél teljesen normális. Minket meg évekig etettek a globális felmelegedés maszlagjával, erre tessék! Hol az a sok globális meleg ilyenkor? Szerintem már a google cache-ből is rég eltűntek.

Ha minden kötél szakad, én már annyival is beérném, hogy eggyel kevesebb réteget húzok magamra esténként. Úgy is marad kettő. Szóval télen futni menő, de most már sokkal szívesebben lennék borzalmasan ciki, tavasszal.

41 komment

Címkék: vélemény tavasz tél hideg

A bejegyzés trackback címe:

https://futo.blog.hu/api/trackback/id/tr182709550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xhege 2011.03.04. 12:46:16

Ma hajnalban már madárcsicsergés volt futás közben. Kimondottan szívet melengető volt a hideg ellenére is. Ha jönne a tavasz azzal nekem sem lenne nagy gondom, de ha belegondolok, hogy lesz nyár is utána 30+ fokokkal, akkor már inkább a tél.
Ki így, ki úgy, igaz ez nem kívánságműsor.

Winkler Róbert 2011.03.04. 13:45:05

Oké, hogy nem kívánságműsor, de azért vannak bizonyos hagyományos összefüggések az egyes évszakok és a hőmérséklet alakulása között. Meg persze én szívesebben támolygok 3 órát a júliusi tartón maratoni felkészülés címszóval, mint hogy ebben a minősíthetetlen, párás-hideg-sötét borzalomban gyűjtögessem a kilométereket.

zsolababe 2011.03.04. 14:26:34

mondjuk azert az edzotermi futas beiktatasa kicsit eros..akkor inkabb fazom a hidegben :)) ...mondjuk en telen mindig del korul futok mert akor hideg ide vagy oda lehet elvezni a futast...sotetben nem futnek semmi penzert..este eleve nem futok mert akkor mar nem tesz jot...szoval ha nem tudnek napkozben futni valoszinuleg kihagynam mert hogy reggel amikor meg sotet van es hideg nem vennem ra magam kampany ide vagy oda az biztos... mondjuk ugy hogy max par hetet vagyok otthon telen egyhuzamban ugy konnyebb elviselni... itt pl 32 fok van :)))

GiliczeB · http://www.balintgilicze.com 2011.03.04. 14:27:14

Én ma éreztem futás közben idén először a Nap melegét a hátamon :)

pannonfunk 2011.03.04. 15:10:19

Szigorúan nem tudományos népi megfigyelésem:

január 20 (ezt nem tudom mi) -- április 20
február 2 (maci a barlangban) -- március 20
február 24 (jégtörő Mátyás) -- március 5

ha az egyik időpontban átlagosnál melegebb van, akkor a másikban átlagosan hűvösebb, a napok nem abszolút napok, csak megközelítő intervallumok. Idén február 2 még nem volt olyan hideg, de utána jött egy felmelegedés, a Mátyás meg most csinálja a jeget (Mátyás nap se volt annyira jeges, de nem is fog esni akkora ónos eső március 5-én mint pl. 2002-ben -- remléhetőleg...). Ha jól emlékszem, január 20 környékén elég rossz idő volt, úgyhogy az április 20 környéki havazás talán elmarad az idén, és addigra lesz tavasz, de nem leszek meglepve, ha március 20 körül havazni fog... :S

DaMartian 2011.03.04. 15:40:31

@pannonfunk: ezt odáig tudtam követni, hogy "ha az egyik"... : )

pannonfunk 2011.03.04. 15:45:55

@DaMartian: Szóval az a jóslatom, hogy március 5, március 20 körül havazás, április 20-ra már szép tavasz lesz. Eddig a március 5 körüli havazás bejött, tegnap reggelre esett a hó, és vasárnap, hétfő éjjelre már -6, -8 fokos lehülést jósolnak. Tartom a tippet, hogy március 20 körül még havazni fog, de legalábbis erőteljes lehülés jön.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.04. 16:19:47

@pannonfunk: Pedig lassan már indul a tavaszi futóverseny-idény. Nekem az első versenyem márc. 12-én lesz, amire még a tavasz reményében neveztem. Most azon szurkolok, hogy elég legyen a két hosszúujjú - egy rövidujjú kombináció, és ne kelljen legalább a dzsekit felvenni. Meg hát egy kis napsütés is nagyon motiváló hatású lenne. Meg úgy amúgy is rohadtul elég volt már a télből!

pannonfunk 2011.03.04. 17:38:31

@azilinha: Az a helyzet, hogy nekem is elegem van már a télből, de attól ez a sajnálatos tapasztalat, hogy nem várható márciusban egetverő meleg. Most a kéthetes előrejelzés melegedést mond március 12 utántól, én ennek ellenére tippelek egy lehülést 20-ra. Nem szívesen, hidd el...

MeeCee 2011.03.04. 18:58:22

Nekem nem az idei télből, haenm A télből van elegem. Most érzem úgy, hogy még egy telet nem fogok kibírni. Tényleg en is a globális felmelegdést várom, de valahogy mindig egyre hidegebb van...

devilv8 2011.03.04. 19:26:40

Egyébként hozzáállás kérdése, múlt héten szombaton leesett egy kis hó és a hóesésben nekivágtam a hegyeknek, pár centi hó, csak hogy csússzon, de 4órán át mentem folyamatosan terepen 5percen belüli kilikkel, párszor el is estem de csak nevettem magamon, mert úgy álltam hozzá. Ha viszont úgy megyek ki futni hogy a f@szomba már ezzel az időjárással, akkor nem is fogom élvezni a futást. Ma kisütött a nap kihasználtam száraz aszfalton toltam 3:30as kiliket, de ha holnap megint fagy és esik a hó akkor terepcipőt veszek és megyek hosszút futni mosolyogva, Quimby szól a fülemben őzikék a szép fehér tájban:-) Hozzáteszem én nem vagyok fázós kesztyűt nem is láttam télen:-) Már én is szeretnék izzadni- barnulni, de amíg ez van ezt kell élvezni, és pozitívan hozzáállni!!

DaMartian 2011.03.04. 20:22:42

@pannonfunk: akkor lehet jobb is hogy nem megyek Balcsira! A hóemberként való felfutás Szigligetre 54 kili után egyszer bőven elég volt! : )

Zime 2011.03.04. 20:32:23

@zsolababe: az esti futás neked nem tesz jót, vagy úgy általában, tudományosan? Csak mert én meg pont este szeretek futni...

bitliszbá 2011.03.04. 20:52:22

@zsolababe: tudod mit... a 32 fokkal :)
@pannonfunk: most szopatsz? március 20. a BSZM utolsó napja... DaMartian meg elmenekült valami mondvacsinált (idén gyorsulok) jelszóval.. úgy hogy csak én szopok majd a hóesésben???? na jó TEPO is :)
@devilv8: @Winkler Róbert: egyébkén ma direkt 1 réteggel kevesebbet vettem fel és kesztyűt sem. és élveztem mert itt a TAVASZ :)

pannonfunk 2011.03.04. 21:18:23

@bitliszbá: Hát mint tudjuk, télen futni menő. Úgyhogy nagyon menő leszel :)
@devilv8:
János hegyen a ködben jeges pályán Dave Brubeckre alapozni a világ legmenőbb dolga. Suhannak a havas faágak, minden szürke, és a jazz valami hihetetlen új értelmet kap.

De átizzadt futócuccban -7 fokban BKV-zni viszont NEM MENŐ!!! :((((((

zsolababe 2011.03.05. 00:10:13

@Zime: elvileg ahogy megy le a nap a szervezeted is lassitja le magat ...es nem tesz jot felporgetni...ennek ellenere sokan futnak este gondolom a munkajuk miatt ...

effe 2011.03.05. 07:49:27

@zsolababe @Zime: : nálam pont fordítva van. én délután kb. 4 óra után kezdek erőre kapni. próbáltam már reggel vagy délelőtt futni, de nagyon nem ment.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.03.05. 10:11:35

@Zime: @zsolababe: kinek mi az este, ugye. :) én kilenc körül bealszok, szóval 7kor már nem mennék futni, de ha vki éjfélig fent van nyugodtan mehet 7kor. ugyanez, hogy kinek mi a reggel. 9 körül én már túl vagyok a második reggelin, más meg akkor csipázza a szemét. :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.03.05. 10:13:22

@bitliszbá: évek óta kétfázisú a márc. 15: vagy vastagon havazik, vagy pólós meleg van. olyan, hogy átmenet nincs. az átmeneti kabát szükségtelen. :) én ilyenkor vagyok bajban, a hosszúgatya már meleg, a rövid még hideg.

pannonfunk 2011.03.05. 13:10:52

@rrroka: Pontosan erről beszélek. És hogy mi van, az erősen korrelál azzal, hogy kijön-e a maci a barlangból...

devilv8 2011.03.05. 13:11:18

@pannonfunk: Igen a buszozás futás után, az nálam is mumus:-(

zsolababe 2011.03.05. 19:42:27

@rrroka: az este mindenkinek ugyanaz..mint ahogy nagyon sok ciklusunk a holdhoz igazodik..az emberi szervezet bizony erosen igazodik a naphoz is...amikor megy le a nap akkor bizony a szervezet kezdi lelassitani magat..es ez fuggetlen attol hogy a vilag meylik felen vagyunk..ezert van sok embernek atallassal problemaja..de csak egy ideig..utana a szervezet beall a naphoz rendesen...szoval amikor lement a nap mar nem tesz jot felporgetni a szivet..ennyi :))

rokalaci · http://tavfutomuvek.extra.hu 2011.03.05. 20:32:41

Robi! Az érzéseink hasonlóak, már útálom, hogy az arcomra fagy a különben sem őszinte mosoly, olyan enyhe, de fagyos széltől amit szívesen "lekardoznék" Yedi lovagként....
Lehet hogy jövőre betartom, az eredeti "hozzáállásomat" +3 fok alatt, és sötétben NEM futok !
De az idén neveztema pozsonyi maratonra... ha nem lesz "naggyon jóóó" akkor ez sem fordul elő többet :-)
Fotópadozni nem, mert "csak a dobogást hallom" de télrn néha lépcsőzök abban a 10 emeletes panelban ahol lakom...
ennek ímértéke:
/az 5.-en lakom/ 11 és félszer föl és le ... az 2000 lépcső fel-le/ de zen a télen a lépcsőház IS HIDEG vóót :-))))

monerd2 2011.03.07. 01:31:13

mi ez a marhaság h tavaly se volt tavasz? szerintem volt, én emlékszem rá, futottam is :)

amúgy meg sztem a 0 fok körüli hőmérséklet ami már egy ideje van, nem túl hideg, én 2 vékony rétegben futok (és lassan kocogok).

nekem tök jó így. de a tavasz is jó lesz, mert akkor elbuszozhatok messzebbre is futni na meg a napsütés is olyan kellemes dolog tud lenni, feltéve ha nem túl erős nap. :)

rodriguez 2011.03.07. 08:52:05

Hajnalban a szigeten -1 fok volt, ami nem vészes, de kellemetlen északi szél fújt: ez rontott a komfort érzeten. De egyet értek xhege-vel: madárcsicsergés volt, sztem az egyértelműen a tavasz jele...

Leslie Iron 2011.03.07. 11:44:35

Sokfélék vagyunk. Szombaton futottam a szigeten 3-4 között, rövidgatyában és végig azon járt az eszem, hogy ennél melegebb(8C) már talán ne is legyen. :-) Na jó, még 17C-ig felmehet, de aztán tényleg elég lesz.

Zime 2011.03.08. 14:59:23

Szerintem a 36C az igazi, amikor forró levegőt lélegzel be, izzadságmirigyek overclocked, a szíved 2 méter után 150-en pörög, és az agyad azt kérdezi: ez meg mi a f*sz??? :)

xhege 2011.03.09. 09:35:55

@Zime: Az én agyam már 25C-ben ezt kérdezi.

@zsolababe: érdekes eszmefuttatás. Mondjuk azt én is érzem, hogy mikor este 9-től fél 11-ig nyomjuk a teremfocit, az már nem dob fel annyira.

@monerd2: volt tavaly tavasz igazad van. Ha jól emlékszem keddre esett pont :))))

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.03.09. 10:41:39

Ennek a bazi hidegnek az az előnye, hogy a mostani négynapos szünetben nem kell a földet túrni a kertben, mert még fagyos. :))) Helyette irány a Népek Tavasza terepfutás a Bükkben! Tyuhéj!

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2011.03.14. 09:26:55

@Winkler Róbert:

"A motorozáshoz is kell valami langyos fuvallat, minimum, hogy az embernek legyen hozzá kedve"

Tegnap már iszonyat jó idő volt!!!
Őrület jó volt felpattanni a mocira...
Az xjr-t mikor repteted meg? 8D

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.19. 22:57:53

@pannonfunk: Ne is mondd, olyan genya futó idő van! Holnap pedig még muszáj egy hosszút tolnom, mert aztán már a maratonra való rápihenés időszaka következik. Na mindegy, majd gondolok a BSZM-esekre, és rájövök, hogy hozzájuk képest semmi, amit nekem le kell nyomnom ebben a futóellenes időben.

pannonfunk 2011.03.19. 23:24:13

@azilinha: A macit szidjátok, aki nem jött ki a barlangjából február 2-án. Ez sokéves tapasztalat, hogy ilyenkor Sándor, József és Benedek elviszi a meleget, nemhogy hozná...

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.20. 21:13:08

@pannonfunk: Haragszom is a macira. :-) Na, azért szerencsére mára egy kicsit emberibbre fordult az időjárás az előző két naphoz képest. Az északi szél ugyan nem fogta vissza magát, de nekem szinte jó volt, hogy a szigettől hazáig szinte végig hátszelet kaptam.

Lenyomtam az utolsó hosszú futásomat a maratonig. Nem hallagattam rátok, hogy csak harminc-kevés km legyen, mert valamiért nagyon erős késztetést éreztem a 38 km iránt, és meg is csináltam. Az az érdekes, hogy 30-nál már egyáltalán nem volt holtpont, hanem még a féltáv előtt. Valószínűleg nem is fizikai fáradtság lehetett, inkább megriadtam az előttem álló távtól. Már csomót lenyomtam, mikor láttam embereket, akik éppen kezdték a futást, és tudtam, hogy valószínűleg így is előbb fejezik be nálam (persze, biztos voltak kivételek). 30-nál viszont úgy éreztem, hogy újra erőre kapok. Valószínűleg jól oldottam meg az energia-utánpótlást és a frissítést. A végén meg alig akartam elhinni, hogy megérkeztem. Azt hiszem, fel vagyok készülve a maratonra.

pannonfunk 2011.03.20. 21:42:02

@azilinha: Ügyes vagy! Kicsit irigyellek is, mert én éppen visszaestem ezen a héten egy kisebb sérülés miatt. Kellett nekem kertészkedni, és gyökereket rángatni ki a földből...

Szerintem az jó, ha 30-nál éledsz fel, mert az ki fog tartani a maraton végéig.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.20. 21:56:32

Béna dolog nagyon ez a sérülés. Én is rendkívül utálom, ha ilyenek miatt nem tudok futni. De azért tegnap már nyomtál egy szépet, és mennyi minden egyebet is csináltál mellette! Ebből azért az feltételezhető, hogy jó úton jársz a felépülésben. A vivicittá miatt meg ne aggódj, az még messze van. Tudom, nagyon szeretnéd két órán belül, de ahogy mondtam, szerintem a verseny szelleme olyan plusz energiákat fog adni, amiket az edzések nem.

pannonfunk 2011.03.20. 22:08:27

@azilinha: Hát ez az, hogy nem lett olyan szép, 1 óra 3 perc lett 2 szigetkör... :( Na, majd holnap újra próbálkozom. Megrándult a csípőm, olyan, mintha kificamodott volna. Ha sokat ülök, még mindig fáj az első mozdulat (térdemelés előre csípőből), aztán ha bemozgatom, akkor már nem fáj. Ha oldalra kifordítom a combom, akkor fájdalom nélkül fel bírom emelni, még ha ülök is előtte. Szerencsére egyre kevésbé fáj, de lehet, hogy holnap is inkább 1 órán kívül leszek a két körrel, minthogy visszaessek egy túlzott erőltetéstől. A vádli, far és biceps femoris edzés viszont tetszik, azt fogom csinálni. Ha elől fogok talajt a lábammal, akkor nagyobb ezeknek az izmoknak a terhelése, mintha sarokról gördülnék előre, így érdemes ezeket erősíteni.

Vivicitta három hét múlva, a holnap kezdődő hét az utolsó erős edző hét, utána már rápihenőket kell tolni. Úgyhogy jövő hét szombatra kellene 19-et menni 1:48-on belül, hogy nyugodtan aludjak verseny előtt...

DaMartian 2011.03.21. 12:21:31

@pannonfunk: hááát lehet hogy a lelkedet megnyugtatná, de én már nem annyira javasolnék 2 héttel a verseny előtt egy ilyet... Inkább 15-16. Persze ha szükségesnek érzed...
@azilinha: Azért óvatosan, nem hiába mondják, hogy a maraton fele 30-nál van! Én általában 30-32-nél kezdek elfogyni, 35-36-ig van a kritikus időszak, és utána gyújtom be a rakétákat...

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.03.21. 12:34:15

@DaMartian: Próbálom így utólag elemezni, hogy miért nem éreztem most 30 körül fáradtságot (inkább csak úgy 20 körül), pedig régebben nálam se így volt. Esetleg bejátszhat, hogy 20-nál már bekaptam egy gélt? Vagy talán, hogy most többet ittam közben? (Az ivást is előbb kezdtem el, mint máskor.) Tényleg a végére szinte nem is voltam fáradt, és most van először, hogy ilyen hosszú táv után semmi izomlázam nincs, és egyáltalán nem is érzem, hogy futottam tegnap. Szerintem ma le bírnám nyomni mégegyszer (persze, nem fogom).

pannonfunk 2011.03.21. 14:05:03

@DaMartian: A Nike+ kezdő futóknak javasolt edzésprogramjában van ez. Azért mégiscsak félmaraton lesz ez, arra szerintem elég 2 hetet rápihenni. Igazából a nagy kérdésem az, hogy a versen előtt 8 napra beírt 13 kilit milyen tempóban nyomjam, mert ahhoz nem ír instrukciót. Az az utolsó 10 kili feletti futás, utána már csak 8, 6, 3 és a verseny. Amit persze nem fogok betartani, mert a verseny előtti nap kényelmi tempóban lesz még egy 6É :) de majd valami hasonló dallamú edzéstervet állítok fel, 6'20"-as tempóban nyomott kocogásokkal.

Futóblog

Ez itt a Futóblog. Szasza, Bitliszbá, SeSam, Szuflavéder és angelday írnak a futásról és a sportról.

Próbáltad már a Futócuccokat?

Tömegsport a Nike-val, velük együtt a Facebookon

  

Nike Running Hungary on Facebook

Friss topikok

süti beállítások módosítása